vissza a cimoldalra
2018-11-16
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61317)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4097)
Milyen zenét hallgatsz most? (25002)
Momus társalgó (6349)
Kedvenc felvételek (149)
Társművészetek (1278)
Kedvenc előadók (2824)
Haladjunk tovább... (214)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Kedvenc művek (143)

Olvasói levelek (11292)
A csapos közbeszól (95)

Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2994)
Élő közvetítések (7512)
Balett-, és Táncművészet (5577)
Opernglas, avagy operai távcső... (20163)
Kimernya? (2837)
Nagy koncertek emlékezete (35)
A nap képe (2107)
Lisztről emelkedetten (932)
Pantheon (2280)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1529)
Franz Schmidt (3222)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1155)
Miller Lajos (87)
Palcsó Sándor (229)
musical (180)
Gioacchino Rossini (1021)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: Janus
Leírás:
Honlap:
   


Janus (438 hozzászólás)
 
Bánk bán • 26732014-10-26 23:06:42
Nem azért de te is tökéletesen biztos vagy az igazadban. Hát legyél.
Bánk bán • 26722014-10-26 23:05:55
Bocsánat, szerintem semmi vontatottság nincs abban a duettben - szerintem tudatosan hergelted magad próbák alatt, hogy pfuj micsoda csapnivaló a szöveg és a dramaturgia, kell ez nekünk? És mára nagyrészt a Korszakov féle Borisz is eltűnt a világ opera színpadairól, így lesz ez egyszer az Erkel átdolgozásokkal is. Lehet majd lesznek új átdolgozások, de kb. sehol a világon nincs olyan, mint nálunk az Erkel operákkal. Szerintem ezzel a Carment és Hoffmann meséi esetét egy lapon nem lehet említeni, de a Korszakov átdolgozta Boriszt se. És egy rendezés nem az örökkévalóságnak szól! Ahogy egy átdolgozás se. A színház világa változóban van és nem értem miért kell csökönyösen ragaszkodni valami régihez. Lehet, hogy nem lesz jobb Bohémélet rendezésünk pl., de ettől még nem mehet 200 évig egy rendezés. Vagy ha igen ez unicum, hungaricum lesz. Az ilyen mértékű átdolgozások is ilyenek - nem örök időknek szólnak. De mindegy: itt úgyis mindenki megszokta a régit, jó lesz a még. Semmi nyitottság nincs bennetek. Ez látszik abból is, hogy csak az állandó repertoár darabok, a legnépszerűbb operák bemutatóiról hajlandóak nyilatkozni a fórum törzstagjai. És ha ezeket más megközelítésben szólaltatják meg, mint megszoktátok, már elutasítóak vagytok. Amit megint csak nem mindig egészen értek. De mindegy.
Bánk bán • 26702014-10-26 22:55:24
Ez szomorú és látszik, hogy felületes vagy - legalábbis szerintem. Aki a részletekbe megy az láthatja, mennyire problematikus az átdolgozás.
Bánk bán • 26622014-10-26 18:57:29
Különben se mindig az a jó, amire a közönség bemegy. Attól még lehet azt játszani, csakhogy nevetséges, hogy valaki az átírt Bánkot tartsa rendes Bánknak. Hogy lehet egy átíratott rendesnek tartani????? És hogy lehet az, hogy Debrecenben - vidéken! - olyan sikeres lehetett az eredeti Bánk??? Ha olyan pocsék? És ha Nádasdy a színvonal, akkor Erkel nem volt jó komponista? És hogy van az, hogy pl. Moniuszko szerintem semmivel se sokkal jobb zeneszerző, mint Erkel, a lengyelek mégis jelentős átdolgozás nélkül tartják állandó műsorán két legnépszerűbb operáját? Itt sok minden csak hozzáállás kérdése lenne szerintem. Ennyi erővel ne tanítsuk a Szigeti veszedelmet se, még részleteket se adjunk fel belőle, mert Benedek Elek prózai átirata sokkal befogadhatóbb. Ugyanezt el lehetne mondani a Toldiról is: felejtsük el Aranyt, ott van nekünk Benedek Elek próza átirata. Vagy bármelyik klasszikus irodalomi alkotással kapcsolatban. Vagy Mozartot is a felére lehet húzni, mert túl hosszú a mai fiatalságnak, és hát kik fognak bejönni rájuk a jövőben? Akkor ez vár az opera műfajára?
Bánk bán • 26602014-10-26 18:51:53
Én meg ezt nem értem. Lehetne javítani a librettón, lehet húzni is belőle, de ha már olyan mértékű az átírás, akkor az már nem Erkel operája. Ezt nem értem, hogy nem lehet felfogni????
Bánk bán • 26592014-10-26 18:50:10
Csakhogy a közönséget anno nem kérdezték és a Hunyadi pl. a legtöbbet játszott operák egyike volt. Erre a kérdésre egyértelmű válasz nem adható. Tessék elolvasni Tallián tanulmányát: Meghalt Erkel, éljen Rékai? Ott erről is elmélkedik Tallián.
Bánk bán • 26582014-10-26 18:48:35
Ezzel mellesleg Fodor Géza is így volt. Minél jobban megismertem az operairodalmat a kezdetben olyan nagy élményt nyújtó Erkel operákat annál inkább gyengének éreztem, fogyatékosnak. Persze most se mondom, hogy korszakalkotó zseni volt Erkel, de most már legalább tudom, hogy nem volt olyan gyenge szerző, mint ahogy gondolhatná az ember az átdolgozások ismeretében.
Bánk bán • 26572014-10-26 18:46:39
Esküszöm feltúrom az eredeti partitúrákat: valahol, ha más nem neten csak hozzáférhetőek. Kétlem, hogy az átdolgozás olyan mértékű lenne, mint Erkel esetében és pl. az eredeti librettó 95% le lett volna cserélve. De még ha így is lenne: ezek az átdolgozások legalább nem torzókat hozta létre. Az átdolgozott Erkel operákat már akkor se kedveltem, mikor még nem ismertem az eredeti műveket. Egyszerűen kilógott a lóláb, hogy itt valami nem stimmel.
Bánk bán • 26552014-10-26 18:43:43
Semmi bajom a Bohémélet rendezéssel, de előbb-utóbb azt is lefogják venni, mert ilyen a színház világa.
Bánk bán • 26542014-10-26 18:42:11
Kedves Művész Úr! Ha Nádasdyék csak annyi változtatás végeztek volna az Erkel operákon, mint amennyi a Carmennel történt, az még nem lenne kifogásolható. Tudomásom szerint ugyanis a teljes librettó nem került átírása, ahogy áriákat, jeleneteket se helyeztek át, pofoztak helyre - lásd Gara áriáját. Tudtommal Radnai és Rékai Erkel operáiba sokkal mélyrehatóbban belenyúlt. Vagy a Carmen esetében is előfordult, hogy az egyik szereplő áriáját egy másik szereplő szájába adták egy másik felvonásban, miközben annak megváltoztatták a szerkezetét? Vagy hogy olyan jeleneteket komponáltak az operába, amelynek köze nincs Bizet-hez? Pl. a Bánk bán Katonánál meglévő előjátékának beleillesztése az operába? Vagy esetleg Don Jose eredetileg baritonra íródott s csak utólag tették át tenorszólamba? Merthogy a Bánkkal ezt is megcsinálták? a címszerep ugye tenorból baritonba került egy időre. Avagy Művész Úr szerint megengedhető egy opera zenedramaturgiájának teljes átszabása utólag, a szerző engedelme nélkül egy olyan szerző esetében, aki mikor a Hunyadit jelentősen megcsonkítva állították színpadra Bécsben nem győzött bosszankodni? Olvassa el Legány Dezső Erkel műveiről írt könyvét, ott a szerző konkrét levél részleteket idéz, amiben Erkel bosszankodik rajta, ha jelentősebben be akartak avatkozni a Hunyadi vagy a Bánk partitúrájába. Másrészt meg a Carmen nem hat töredékesnek, esztétikailag fogyatékosnak az átdolgozás után. Felőlem tessék csak játszani az átdolgozásokat, csak ismerjék már el, hogy azok nem Erkel operái, hanem Erkel-Egressy-Nádasdy-Rékai/Radnai-Oláh közös szerzeményei. Ugyanis az átdolgozás olyan mélyreható volt, hogy az átdolgozókat nem lehet nem társszerzőnek előléptetni. Ezt nem ismerte el Kertész Iván se, vagy Várnai Péter. Bármilyen nagy szakemberek is voltak. Ennyit Erkel megérdemelne! Legalább ennyit! És mi, ha nem ferdítés ezeket az átdolgozásokat kvázi Erkel operáiként értelmezni?

De kíváncsi lennék, mit szólna a szakma, ha a Traviátát dolgoznák át ilyen mértékben, mint az Erkel operákat és egy napon Verdi eredeti művét levennék a műsorról és az átdolgozást játszanák helyette. Nincs még egy opera, amit ilyen mértékben átírtak volna az egész zeneirodalomban, mint az Erkel operák. A Borisszal se bánt el így Korszakov, de a Carmennel se bántak el ilyen mértékben.

A Hoffmann meséit Offenbach nem tudta befejezni, hiszen meghalt, így szükségszerű volt, hogy Ernest Guiraud kiegészítse azt. Másrészt Guiraud jelentősebb opera életművet hagyott maga után, ismerte a korszak zenei irányzatait, előadói hagyományait, amiben benne élt, és amihez Bizet és Offenbach operái is tartoztak. Ennek következtében ha bele is nyúlt pályatársai munkáiba, azt nem teljesen, a korabeli operairodalomra érzéketlenül tette. Nádasdyék ezt tették Erkellel. Teljesen figyelmen kívül hagyták, hogy milyen stílusban, milyen zenei irányzatokat követve komponálta meg operáit Erkel. Ennek következtében torzókat hoztak létre! Rékai és Radnai teljes saját elképzeléseik szerint alkották újra Erkel dallamaiból a két legnépszerűbb magyar opera zenéjét, kvázi létrehozva egy olyan, számukra eszményi változatot, amit Erkelnek meg kellett volna alkotnia. Na ezért nem tudom azokat Erkel műveinek tekinteni.
Bánk bán • 26432014-10-26 14:56:40
Ez szerintem nem akkor a tragédia. Inkább ne ismerjék a Bánk bánt, minthogy egy átírt, több sebből vérző verziót ismerjenek meg Erkel operájaként. Különben is fontosabb, hogy itthon méltó módon játsszuk. Remélem egyszer a Nádasdy nevével fémjelzett verziók végleg eltűnnek a színpadokról - a Bánk bán és a Hunyadi esetében is. Semmi szükség sincs már rájuk, ahogy Nádasdy rendezéseit is leváltották másokkal idővel - az egy Bohéméletet kivéve. Csakhogy a színház világa már csak ilyen és egyszer annak a produkciónak is búcsút kell majd intenünk.
Erkel Színház • 47032014-10-25 07:54:30
A jegyek nagy részét elkapkodták. Majdnem minden előadáson telt ház lesz, legalábbis a jegymester szerint. Ez egy népszerű opera új produkciója. Nem meglepő, ha kíváncsiak rá. Magam részéről inkább Gál Erika és Shöck Atala miatt megyek el, meg Nyári Zoltán DOn Joséjára is kíváncsi vagyok plusz a második szereposztást Kovács János vezényli. Ezek sokkal nyomósabb okok, hogy megnézzem az előadást, mint az új rendezés. A rendezésekre csak legyinteni szoktam, mert túl sok jót sohasem várok már tőlük.
Bánk bán • 26402014-10-24 19:58:15
Csak hát ugye ezt sok szakmabeli se érti meg, mert nagy Nádasdy pártolásukban nem képesek meglátni a fától az erdőt. Kíváncsi leszek pl. hogy Szegeden majd melyik Bánk fog menni, ha legközelebb előveszik. Ha már Macbethból a 150 éve nem játszottak vették elő ebben az évadban. Amit nyilván lehet, miért ne lehetne?
Erkel Színház • 47012014-10-24 17:02:09
Nekem Eboliként szeptember 27-én nagyon tetszett, így kíváncsi vagyok Carmenjére is. A Carment már amúgyis jó régóta nem láttam élőben, úgyhogy most mind a két szereposztást megnézem. Ez lesz az idei évadban az egy Kiss B. Attilás előadásom. Hála Istennek szept. 27-én végül nem ő volt Don Carlos.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 507172014-10-23 16:45:48
Pedig Mona zeneakadémiát végzett.... Hát igen, erre mit lehet mondani?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 507042014-10-23 12:59:14
Oda ne rohanjak! Ez itt meg egy ilyen műfaj és kész. Ezt már egyszer itt mások megtárgyalták. Itt azt hiszem én nem kockáztatok semmit, mivel ide csak mint mezei operarajongó írogatok, aki jó pár évig tanult zongorázni is, tehát ha Zeneakadémiát nem is végzett tud kottát olvasni és van hallása. A cikk többi részével se értek nagyrészt egyet, de amit Szigetváriról ír, az elfogadhatatlan! Persze semmi gond, mert ez úgyse árt neki semmit ne tessék aggódni miatta! Abból se lesz gondja, amit ide leírok és megint csak nem a kritikus személye érdekel, hanem az, amit leír, mert az botrányosan nagy ferdítés. Miért nem lehet megírni, ha valakinek valami nem megy??? Erre tessék már válaszolni! Koltai is hogy védte Klein Ottokár csapnivaló Taminóját. Ahhoz is csak gratulálni tudok!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 506992014-10-23 10:00:44
Kilóg a lóláb azt hiszem. Ennyit arról, mennyire hiteles az oldal. Máskor ízekre szednek egy-egy produkciót, még ha annyira nem is volt borzasztó, itt meg a nyilvánvaló hiányosságok felett is szemet hunynak. De hát semmin se lepődöm meg. A Muzsika hasábjain is időről időre jelennek meg hasonló írások. Egy kritikus legyen objektív minden körülmények között és ne azt nézze, hogy ki énekel, ki rendez, hanem hogy énekel, hogy rendez. Ennyi. Ez az operavilágnak most úgy látszik nehezen ment.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 506972014-10-23 08:07:11
Attól még nem kellene nyilvánvaló hülyeségeket leírnia ott senkinek! Ok, ha valamiről más véleménnyel vannak, mint én, de nem szubjektív minden! Kész röhej, hogy ezt leírta egy olyan kritikus, aki mindenfelé publikál: Muzsika, MÜPA magazin és hasonlóak. Gratulálok neki ehhez! És ezzel a Cosit befejeztem.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 506942014-10-22 12:11:32
úgy, hogy én nem Szigetvári személye ellen szólok, hanem csak rögzítem, hogy pocsékan énekelt. Mert mikor színpadra lép elsősorban ez számít, minden más mellékes. És ha valakit leszólok, az nem az embernek szól, hanem a művésznek, a művészi teljesítménynek. Már pedig egy előadóművészt nem kell megvédeni szerintem, mert ha már kiáll és énekel viselje el az őt ért negatív kritikát is és gondolkodjon el rajta. Mellesleg szerintem elenyésző kisebbsége olvassa az énekeseknek ezt a fórumot rendszeresen. Lehet Szigetvári nem is szokott benézni ide :-). Amúgy az operavilág ezt írta Szigetváriról:

"érzékeny rendezői megfigyelés az is, hogy épp az ilyen szertelen fiatalság képes a legváratlanabb pillanatokban a legmélyebb, legárnyaltabb érzelemkifejezésre – az pedig már az énekes dicsérete, hogy mind a bukolikusan szép első, mind a csalódottság miatt felkavaróan szenvedélyes második áriát kivételesen érett énekkultúrával, élményszerűen szólaltatja meg." - hát ha ez kivételesen szép énekkultúra, akkor bele se merek gondolni milyen az éretlen énekkultúra. Ritkán akadok ki kritikán, de ez a megállapítás Szigetvárival kapcsolatban kiakasztó és szakmaitlan!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 506902014-10-22 07:59:54
És lehet, hogy ha nem operában énekel, még nem is rossz, de a Cosiban borzasztó volt. Persze a nagy Menzelt se akarták lehúzni többen, ezért megmentették a menthetőt és szépen belemagyaráztak dolgokat a rendezésébe. Csakhogy attól még az egész unalmas és semmitmondó lesz. Persze belemagyarázni bármit bele lehet bármibe.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 506892014-10-22 07:58:17
Az, hogy elvállalta a szerepet: Ok. Fiatal énekes és úgy gondolta, hogy neki ez egy lehetőség, amit nem lehet visszautasítani. A gond ott kezdődik, hogy a kedves kritikusok is dicsérik és pozitívan nyilatkoznak róla, mikor nyilvánvalóan gyengén énekelt. De egyesek szerint ez is a rendezés része és fantasztikusan ellenpontozza Haja Zsolt produkcióját. Gratulálok nekik és üzenem a kedves ítészeknek legközelebb pucoljanak fület, mielőtt beülnek egy előadásra. Ezzel az énekest is tévútra viszik és hamis illúziókba ringatják, mert bátorítják, hogy olyasmit folytasson, amihez nincs elég tehetsége, amire nem alkalmas. Ettől még Szigetvári lehet egy nagyon kedves, szimpatikus ember a magánéletben.
Kelemen Zoltán, operaénekes • 482014-10-21 16:59:07
Az tényleg jó volt! Meg a Rigolettó címszerepében is 2013 tavaszán.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 506792014-10-19 22:25:30
Sajnos ha idegesítő a rendezés, nagyon-nagyon ritkán visz rá a lélek, hogy még egyszer megnézzek egy előadást. A Cosi rendezése csak unalmas, de legalább nincs benne semmi idegesítő, így azt Kolonits miatt újranézem, meg Mozart amúgy is a kedvencem. A Falstaffért meg annyira nem rajongok plusz a rendezés egy idegesítő össze-vissza futkosás, járkálás, kergetőzés. Én ezt nem bírom.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 506782014-10-19 22:23:08
Meg van rendezve, csak idegesítően minden túl van mozgatva benne, amitől én falra másztam. De az énekesek biztos jók - én most nem fogom látni, úgyhogy ezt csak elhinni tudom, de miért nem hinném el, mikor nem egy jó énekes szerepel a produkcióban - és a közönség szereti az egészet úgy ahogy van - szeresse. Örülök, hogy nem veszteséges az előadás, hogy jók az énekesek, hogy elkeltek a jegyek :-). Majdnem én is megnéztem még egyszer Agache miatt, de aztán nem vitt rá a lélek. Meg mondjuk a Falstaff amúgy se a kedvenc operám.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 506702014-10-19 09:15:01
Minden énekestől tartok, aki fellép a MÁO-ban, nem világsztár (ilyen ritkán van ugye, hogy Gruberova énekel az Erkelben) és még nem hallottam. Elmegyek, meghallgatom, de ha most került ki a Zenekakadámiéról, akkor van egyfajta bizalmatlanság irántuk, mert manapság sajna több fiatal énekes kap nagy szerepet annak ellenére, hogy én kb. kórus tagnak tudnám elképzelni őket egyelőre. Celeng Mária és Balga Gabriella se tart még ott, hogy nagyobb szerepeket kapjanak. Lehet, hogy majd egyszer megérik a hangjuk teljesen, de még nekik se adnék nagy szerepet.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 506692014-10-19 09:11:35
Attól én még tartok tőle és képzeld meg fogom hallgatni nov. 16-án! És még azt is tudtam, hogy Bonnban énekel, de akár hiszed, akár nem ott is csak emberek vannak és attól még, hogy Bonnban nem tartanak tőle lehet csapnivaló énekes! Szigetvári Lipcsében is díjat nyert, hát ha nekik ez a színvonal, akkor legyen. Nekem nem jelent feltétlen bizalmat senki iránt, akit még nem hallottam, hogy hol lépett fel és mit énekelt, vagy nem énekelt. Ez manapság nem jelent szinte semmit, mert a nagy MET felvételeit is folyamatosan hallgatom és bizony ott is vannak gyenge hangocskák és borzalmas énekesek. Azért ezt még felvételek után is meg lehet állapítani. Igenis, hogy nem az a fontos, hogy ki hol lép fel, hanem hogy hogy tud énekelni. Ez meg olykor függetlenül attól, hogy hol szokott énekelni.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 506672014-10-19 07:18:32
Hátha Szigetvári kidőlt a szereposztásból, azzal csak jól jártatok! De szerintem Megyesi se egy nagy szám tenor. De én Tarjányi Tamás Ferrandójától is tartok. Még nem hallottam énekelni, de Szigetvári után, aki a Zeneakadémián tanult kezdettől fogva öt éven át, ennyire harmat gyenge volt, akkor milyen lesz Tarjányi, aki a Színház- és Filmművészeti Egyetemen zenés színészként végzet, majd két év mesterképzést csinált a Zeneakadémián???? Vagy ennek lehet nem is lesz jelentősége? Néha tényleg nem tudom, hogy egy-két énekesnek egyáltalán hogy adhatnak zeneművészeti diplomát a kezébe, de most komolyan, meg hogy kritikusok hogy dicsérhetik Szigetvárit? Nincs fülük????? Szégyen és gyalázat amit az az ember művelt a MÁO színpadán.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 506572014-10-18 11:55:29
Ezt a díszlet dolgot énekesek panaszolták az előadással kapcsolatban. De a hangerő tényleg gond, mert össze-vissza magyarázzák, hogy az nem lényeg és a kritikusok többsége is dicséri a Szigetvári féléket. Hét gratulálok, hogy ide jutottunk!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 506562014-10-18 11:54:06
A Falstaff esetében a díszletek se segítenek, mert nincs ami visszaverje a hangokat. Nagyrészt mindent elnyel az éter. Kelement kétszer hallottam normális díszletek között címszerepet énekelni az Erkelben (Rigoletto, Boccanegra) mind a kétszer rendben volt és semmi gond nem volt vele.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 506542014-10-18 08:29:10
Hát Szigetvárinál bárki jobb lenne. A többi énekes se hú de nagy hang, de Szigetvári nyávogása egyenesen botrányos! Életemben nem hallottam még a MÁO-ban ennyire gyenge tenort! Semmi hangja nincs, plusz olyan érzelemmentesen énekelt, hogy hihetetlen!persze akinek tetszik hallgassa és egészségére! És tök mindegy mennyi énekversenyt, meg díjat nyert. Attól még nem tud rendesen énekelni. Manapság divat, hogy nem a hangot értékelik, hanem a kifejezőkészséget vagy én nem is tudom mit, neki az sincs.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 506422014-10-17 16:20:03
Celengnek még nem adtam volna oda a szerepet! Kicsit még érnie kellene a hangjának ahhoz, hogy tényleg jó jó Fiordiligi legyen. Szigetvári meg abszolút nulla volt. Nem azért, mert hogy historikusabb volt, hanem mert egyszerűen bénán énekel. Azt hiszem ezt még senkiről nem írtam le, de kb. nulla volt a köbön.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 506142014-10-14 19:20:03
Hát ennek a Cosi fan tuttének se íze, se bűze. Többet nem is akarok írni róla. A rendezés egy egy nagy nulla a köbön, az énekesek közül meg Szigetvári a leggyengébb. És igen tudom: nem kell megnézni még egyszer, mielőtt valaki megint megjegyezni. Nyugi: csak is Kolonits Klára miatt leszek ilyen elvetemült.
Vincenzo Bellini • 3472014-10-14 19:17:51
Itt meghallgatható A puritánok teljes, Szűcs Mártával készült felvétele. Csak reggelni kell, e facebookkal is beléphetsz - ezt az oldalt ajánlotta bermuda is Ilosfalvy albumához.
Erkel Ferenc • 8562014-10-07 07:34:14
Mert egyesek más rendezők munkáiban a szálkát is meglátják, de kedvenceik szemében a gerendát se veszik észre. Hát igen, ez jellemző. Nádasdy szent és sérthetetlen, mert a színvonal. Még szegény Erkelnél is jobban tudta, mit hogyan kellett volna megírnia. Gratula ehhez a hozzáálláshoz kedves Iva!
Jonas Kaufmann • 8932014-10-06 09:26:10

Már itt is kint van, a MÜPA honlapján.
Jonas Kaufmann • 8922014-10-06 09:21:50
Reggel még nem volt kint. Ezt mindenesetre nagyon sajnálom. Remélem hamarosan megint lesz lehetőség rá, hogy Budapesten lépjen fel.
Jonas Kaufmann • 8882014-10-06 08:00:11
És vajon mikor került ez ki a honlapjára? Mert a MÜPA még pénteken árulta a jegyeket a holnapi koncertre. Remélem ma adnak ki tájékoztatást, hogy elmarad. Nincs kedvem oda menni holnap és mást kapni, mint amit vártam.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 51692014-10-04 22:13:43
És egy csomó mindenben igazuk van. Pl.: az igaz kritikus nemcsak az énekesekről ír, hanem a műről, a rendezésről is és komplex szemlélettel rendelkezik. Ez nagyon sok kritikusból hiányzik. Na már most amíg valaki nem komolyabb szaklapba ír kritikákat ezzel nincs is gond, de ha már szaklapba ír, akkor igen is van. De nem vitatkozom: ez csak az én véleményem.
Ilosfalvy Róbert • 6112014-09-30 15:48:00
felvételek
Ilosfalvy Róbert • 6102014-09-30 15:47:12
Fent van a Hoffmann meséi részletei, a Hungarotonnál megjelent Rigoletto, és a Manon Lescaut is! Sőt további jobbnál-jobb felvétel az oldalon. Érdemes böngészni köztük.
Kolonits Klára • 1362014-09-29 22:31:14
A szerelmi bájital most az Operakaland programja. Tömegével veszik rá a jegyeket a gimnáziumok a diákjaiknak, mint tavaly a Háry Jánosra. Ezért van belőle annyi. Anno a Hunyadinak is azért volt olyan magas az előadás száma. Erkelék egy sor Donizetti operát bemutattak, meg az Operaház is próbálkozott a kezdeti időkben egyedül a Lucia tudott gyökeret verni a repertoárban, már közel tíz éve az is eltűnt. Aztán mellé jött a két vígopera, plusz a huszadik század során olykor-olykor különlegességként, a repertoár színezésére például a Boleyn Anna. Napjainkra maradt a két vígopera, amik szerintem közel se a legjobb Donizetti operák.
Kolonits Klára • 1342014-09-29 21:35:40
Majd talán egyszer újra visszatér ez az opera is a MÁO-Erkel repertoárjába :-). Addig is aki teheti menjen okt. 27-én a Gruberovás koncertre, tavasszal pedig utazzon el Szombathelyre! Mindkettő megéri!
Kolonits Klára • 1322014-09-29 14:58:31
Donizetti: Lammermoori Lucia
Opera bérlet Bartók Terem - Szombathely
Időpont: 2015. április 25., 19:00
Savaria Szimfonikus Zenekar

Donizetti: Lammermoori Lucia

Lord Ashton: Bátki Fazekas Zoltán
Lucia: Kolonits Klára
Edgar Ravenswood: Horváth István
Lord Arthur Buklaw: Boncsér Gergely
Raimond Bidibent: Kovács István
Alisa: Szolnoki Apollónia
Normann: Kóbor Tamás

Rendező: Mányik Albert

Vezényel: Madaras Gergely
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 504602014-09-29 14:55:20
Viszont fog énekelni Luciát, csak persze nem Budapesten, de országhatáron belül!
Házy Erzsébet művészete és pályája • 30432014-09-23 08:32:27
Csak te olyan szépen ki tudod elemezni, hogy mi hogy van egy operában és hogy kell színpadra állítani, holott neked se lehet fogalmad róla, hogy pontosan hogy volt anno, mert egy dolog, ami le van írva a kottába és egy másik az előadási gyakorlat és hagyomány! Nádasdy se volt autentikus, mikor össze-szabdalta az Erkel operákat! Vagy mikor megrendezte a Boccanegrát, de neked mindig ő a mérce, aki még tudta hogy kell operát rendezni úgy, ahogy meg van írva. Ami ok, hogy van benne igazság, de a szerzői szándékot, meg az előadási gyakorlatot persze ő se tartotta feltétlenül tiszteletben! Ennyit a régi zene előadási módjának leszólásairól, amiket itten folyton elhintesz annak tudatában, hogy a te kedvenceid milyen alázatosak voltak a művekkel kapcsolatban, holott a francokat voltak azok. De ettől még képviselhetnek értéket! Ennyi.
Házy Erzsébet művészete és pályája • 30342014-09-21 19:03:04
De a szkepticizmus folyamatosan süt a régizene autentikus előadásmódjával kapcsolatban tett megjegyzéseidből! Meg a hitetlenség, csak mert a te ízlésednek nem felel meg, vagy lehet rosszul értelmezem amit ezzel kapcsolatban olykor elhintesz. Egyébként szerintem még Verdi esetében se egyértelmű mi az autentikus. Honnan tudta akár Nádasdy is, hogy kell autentikusan megrendezni a Don Carlost, ha nem maradt fent rendezői példány, amiben benne vannak a rendezői utasításai az ősbemutatóról, amit esetleg maga Verdi felügyelt, de még ha fennmaradt is, nem látta élőben ő maga! Hangfelvétel megint csak nem készült róla, tehát honnan lehet tudni, hogy kell autentikusan elénekelni a címszerepet??? Ez kb. ugyanaz. És imádom, mikor Fodor Géza is biztos benne, hogy volt egy romantikus előadói hagyományokból táplálkozó előadó gárda anno (csak mert neki velük volt az első nagy opera élménye), akik még tudták hogyan kell autentikusan énekelni az Erkel operákat és közéjük sorolja Moldován Stefániát, akinek kb. köze nincs az autentikusan elénekelt Melindához, de mindegy. Az autentikusság nem minden, azt aláírom, de ez Verdivel kapcsolatban ugyanolyan bizonytalan lehet, mint Handel esetében.
Házy Erzsébet művészete és pályája • 30212014-09-21 11:57:02
Hát azért lehet tudni dolgokat, hogy mit nem csináltak a barokk énekesek. Plusz nálunk ha jól tudom a Leppard féle átirat ment, aminek meg inkább van köze a 19. századi zenéhez, mint a barokkhoz. Már engedtessék meg. Attól még lehetett jó az előadás, de ne csináljunk már úgy, hogy autentikus volt! Az Erkel operákat se játszották autentikusan, már csak azért se mert pl. Melindát hosszú éveken át nem koloratúr szopránok énekelték, Ágay Karoláig, holott arra íródott! Odaadták Osváthnak, meg Moldovánnak, holott nem illett a hangjukhoz!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 503852014-09-21 07:10:24
De különben nincs értelme rágódni ezen a premieren: a Mefistofele óta nem láttam évadnyitó premiert, ami teljesen rendbe lett volna zeneileg és nem volt lagymatag. Ez van, túl sokat már nem is szoktam tőlük várni. Kovalikért meg nem rajongok, de neki még koncepciója is volt, ami a rendezést illeti. Ez már lassan kezd nagy dolog és ritka madár lenni a Házban...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 503842014-09-21 07:08:16
Éppen olyan, mint általában, az átlagos Lolák. A felsoroltak voltak a szerep kiemelkedő megformálói, nem velük volt egy színvonalon.
Erkel Színház • 46872014-09-20 22:55:42
Ha nem Kiss B. lenne a címszereplő akkor egy kifejezetten jó szereposztás lenne, de mivel minden évadban egyszer elmegyek más énekesek kedvéért egy olyan előadásra is, amiben ő is énekel, így 27-én megnézem a Don Carlost én is.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 503822014-09-20 20:39:17
Hát ezzel most csak egyetérteni tudok! Lucia néni az Elektrához képest sokkal jobb volt, mert a Strauss operában inkább deklamálva beszélt, mint énekelt, de azért jobbat is találhattak volna helyette.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 503742014-09-20 07:34:03
A Primavera sorozat alkalmával a győriek Rigolettója után is szétverték a házat, pedig ha valami, az sz*r volt.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 503732014-09-20 07:32:22
Hogy a közönség mire veri szét a házat nem jelent semmit. A Falstaffra is szétverte, pedig aztán ha valami az borzalmas volt és még zeneileg se volt kifogástalan! A közönség többsége majdnem mindent bezabál, ami nem olyan szélsőséges rendezés, mint Kovalik rendezései voltak, vagy mint a Wagner kisasszony Lohengrinje. Ennyi. Alföldi rendezését is bezabálták, holott életem egyik legunalmasabb opera rendezését láttam eme produkciónak köszönhetően. Plusz a közönség általában tódul Verdire vagy Puccinira és akkor is képes őrjöngeni, ha valamiét zeneileg nem volt rendben a darab. A közönség ítéletében én annyira nem bízok - már bocs.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 503712014-09-19 22:30:10
Elég borzasztó volt a színpadkép és szó szerint szenvedtem tőle. Csoda hogy össze is zavarodtam? De a tavalyi évadnyitó premier rendezését még mindig jobban utálom.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 51302014-09-19 22:28:12
"Egykori igazgatók és művészeti vezetők a rendezői koncepciót már a premierre készülődés előtt bekérték megvitatásra, módosításra, és ha azt mondom, jelen produkcióban bőven lett volna javítanivaló, akkor nagyon udvariasan fogalmaztam." - hát ma már mindent a rendező mond meg, nehogy má' valaki megmondja neki hogy kellene rendeznie kérem szépen! Különben meg azt se hiszem, hogy a vendégművészeket úgymond leellenőrzik, próbának vetik alá, mielőtt meghívják őket. Nagyrészt valószínűleg közvetve egy harmadik fél "segítségével" találják ki, hogy ki szerződtessenek, bízva a marketingben és nem nem mennek el megnézni egy rendező esetében se annak korábbi produkcióit.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 503682014-09-19 12:27:12
Hát nekem a rendezésből ez nem derült ki, de igazad van, ezt tudhattam volna, mert korábbról is ismertem a darabot. Plusz a szövegben is benne van. Ez jogos.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 503652014-09-19 11:53:08
Hát számomra nem volt nagy szám a népszerű egyfelvonásosok felújítása ennyi. Az én véleményem erősen szubjektív és az enyém. A májusi Toscában nyújtott fergetegesen szenvedélyes és magával ragó alakítás után Agache és Lukács Gyöngyi mostani alakítása számomra unalmasabb volt. A kórust is ritkán hallom ilyen visszafogottan szólni. Mennyivel szenvedélyesebb és magával ragadóbb, felemelőbb és áhítatosabb csak a húsvéti körmenet a Simádnyval készült stúdiófelvételen! Na, ezt a tegnapi előadásból én nem hallottam ki. A Bajazzók viszont nagyrészt rendben volt számomra. Hangsúlyozom: számomra! Velem nem kell egyetérteni, én se értek egyet nagyon sok mindenkivel.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 503632014-09-19 10:29:59
Hát szerintem a Parasztbecsület elég unalmas volt: semmi szenvedély, magával ragadó hév, csak mindenki énekelte,a kórust is beleértve, amit énekelnie kellett. Korrektül, hibák nélkül, de elég vérszegényen. Egyszer se éreztem az izzást, a drámai sodrást. Lukács Gyöngyit is visszafogottnak éreztem, csak néha-néha izzott fel egy-egy pillanatra, de sajnos ez sem volt tartós. A zenekari árokból meg időről időre wagneri hangzások szabadultak fel. Aztán mintha a Bajazzókra mindenkit magára talált volna és Agache már a prológust fényévekkel jobban adta elő. Rost Andrea is tetszett, a vendég tenor azonban megfáradt és egyenetlen volt! Énekléséből az este mindkét felében hiányzott az érzelem, a szenvedély, de tényleg szép hangja van és üzembiztosan is szól, de érzelem nélkül ez nem sokat ér. Dohnányi A tenor című operaájának premierje zeneileg ötvenszer jobban sikerült, mint a két népszerű egyfelvonásos zenei kivitelezése.

A rendezést hagyjuk: se a neorealista olasz filmekhez, se a darabokhoz nem sok köze volt. Nem mondott el semmi újat a két darabról, de nem értelmezte különösebben át azokat. Olyan semmilyen volt, de még mindig jobb, mint az a borzasztó három évvel ezelőtti Don Giovanni, vagy Simon Boccanegra. A fabódékat nem értettem: miért volt erre annyira szükség? Meg hogy van, hogy olyan nyomorban él Lola és férje, mikor az egyik öltönyben mászkál és igen tehetősnek néz ki, és a felesége öltözetén se látszott, hogy nélkülöznének. Azt megint csak nem értettem, hogy mise alatt Lucia mama és Santuzza miért is hódol az alkoholizmusnak, ahelyett, hogy a templomba menne???? A bajazzók egy fokkal jobban működött, amíg nem szembesültem az égig emelt színpaddal. Hát, számomra nem volt valami felemelő az este.

Nem sikerült tehát a két egyfelvonásosnak hozzájuk méltó előadásban visszatérnie a Házba, kár érte. Talán majd a második szereposztás, vagy a következő évadban legalább zeneileg nem lesz okunk panaszra. Különben Balatoni Éva júniusi önmagához képest egészen jó volt.
Erkel Színház • 46822014-09-18 13:33:28
A Dozsabol is az elő előadás felvétel kiadását ígérte. Ez költség hatékonyabb es valljuk meg hogy eme két opera cd-t nehezebb lesz eladni mint a Hunyadi, Bank bán vagy a Háry cd-t. Engem leginkabb a Dózsa érdekel es reménykedem egy majdani Brankovics cd-eben.
Erkel Színház • 46802014-09-17 20:28:05
Azt ígérték az évadismertetőben még májusban az évad tájékoztatóban: A tenor és a Dózsa György előadását felveszi a rádió és kiadja őket CD-én az Opera. Na mármost a vasárnapi előadást vették is: ott voltak a színpad előtt a mikrofonok és egyéb kellékek.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 503562014-09-17 19:30:41
Hát én holnap megyek, de egyre kevésbé vagyok eme hozzászólásuk után lelkes.Meg ez az írás se ígér túl sok jót a rendezést illetően.
Erkel Színház • 46782014-09-17 19:29:18
Mert Fekete Attila nem öltözött át, ő már eleve szürreális volt :-) vagy inkább pont az ő jelmeze nem volt az. Majd a CD-ét megveszem, ha kijön.
Erkel Színház • 46762014-09-17 17:06:34
Kritika megjelent A tenorról, amit köszönök, de a fórumozók csak a másik bemutatóról írogatnak. De erre lehetett számítani. Nem volt telt ház a premieren, de azért többen voltak, mint amire számítottam. A rendezés szerintem borzasztó volt, különösen a második rész, ahol az össze-vissza mozgó táncosok teljesen elvonták a figyelmet az énekesekről, összemosták a jeleneteket és az egésznek egyfajta show-műsor jelleget kölcsönöztek. A rikító, giccs-parádé jelmezek és az egyforma mozgás technika teljesen összemosta a karaktereket is, az egyes szereplők között fennálló társadalmi konvenciók pedig csak a szöveg szintjén jelentek meg. A rendező a szöveg ellen dolgozott és hiába emlegeti, hogy mélyebb gondolatok jelenek meg a műben a műsorfüzetben, ha nem hozza azokat felszínre. Az est előre haladtával a rendezést egyre jobban utáltam.

Fekete Attila éneklése is bántóan erőltetett, hangos és árnyalatlan volt. Komolyan voltak részek, amikor sértette a fülemet. Ettől még elismerem a tenorista érdemeit, mert a májusi Toscában is csodálatos líraisággal és szenvedéllyel énekelt, de vasárnap borzasztó volt. A többi énekes viszont szépen helyt állt - Miksch Adrienn különösen. Vajda Gergely vezénylése mellett ő volt az est második fénypontja. Vajda pedig ismét brillírozott és csodálatosan hangzásvilágot produkált a zenekar! Szép, lírai részekkel, humorral, lendülettel, ahol kellett szenvedéllyel. Maga a darab szerintem nem rossz, még ha nem is válik az alap repertoár részéve, de mindenképpen érdemes volt elővenni. Örültem, hogy ezt is láthattam.
Erkel Színház • 46722014-09-14 11:26:58
Én úgy emlékszem, hogy a legutóbbi produkció ment az Operában is!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 503012014-09-13 16:51:26
Nem utálja itt senki se Benőt, de vegye már tudomásul egyszer s mindenkorra a színházi szakma, hogy a zenés színház nem ugyanaz, mint a prózai! Főleg, ha operaáról van szó. Ezért jó lenne, ha nem kontárkodna egyetlen prózai rendező se olyanba, amihez nem ért és nem nyilatkozna nyilvánvaló hülyeségeket. Ennyi. Ettől még rendezhetett tök jót prózai színházban.
Udvardy Tibor • 742014-09-13 16:49:19
Bevallom nem hallgattam meg, csak azt hittem a hozzászólás alapján is, hogy félre írták. Mert a rádió leadta azt a felvételt, amelyiken Udvardy Canio és nekem az van meg itthon. Bocsánat, nem tudtam a kétféle felvétel létezéséről.
Udvardy Tibor • 722014-09-13 12:13:50
Valaki feltette a teljes magyar nyelvű Bajazzók felvételt a youtubera Udvardyval, Oros Júliával, Komor Vilmossal.

Leoncavallo: Bajazzók - kétfelvonásos opera

Szövegét a zeneszerző írta, fordította: Radó Antal
Vezényel: Komor Vilmos
km: a Magyar Rádió Ének-és Zenekara (karig: Vajda Cecilia)

Szereposztás:
Canio - Udvardy Tibor
Nedda - Orosz Júlia
Tonio - Radnai György
Beppo - Réti József
Silvio - Bende Zsolt
I. pór - Erős Sándor
II. pór - Kovács Péter

(1961)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 502932014-09-13 12:07:10
A zenének sohasem csak aláfestő szerepe van egy jó operában. Ez a kijelentős a műfajjal kapcsolatos teljes érzéketlenségéről tesz tanúbizonyságot! Ajánlom Benő úrnak, hogy hallgasson meg néhány Verdi vagy Puccini operát figyelmesen, nyitott füllel és lélekkel! És akkor csak a két népszerű olaszt említettem, de megteheti ezt bármelyik nagy operaszerzővel.
Erkel Ferenc • 8532014-09-13 08:27:35
Szívesen!
Erkel Ferenc • 8502014-09-12 16:17:23
Pedig ők adták ki. Az Írók Boltjában viszont fogtam a kezemben, szerintem ott még van belőle vagy a Liszt Ferenc Zeneműboltban, kicsit odébb.
Erkel Színház • 46692014-09-12 15:18:14
Ezt sajnos én is csak hírből ismerem, de valóban elő lehetne venni, akár reklámnak is jó lett volna, ha a televízió normál időbe, nem hajnalban, levetíti. Most már ez elmaradt. Nagyon úgy néz ki, hogy kb. szolid fél ház lesz vasárnap este az Erkelben. Hát, remélem legalább az utána következő három előadásra többen lesznek kíváncsiak. Persze jobb lett volna ezt a darabot az Operában játszani.
Erkel Színház • 46662014-09-12 12:10:16
Az Operavilág ismertetője A tenorról
Erkel Színház • 46652014-09-12 12:03:13
Felkerült egy reklámfilm A tenorról az Opera honlapjára.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 502782014-09-12 10:59:13
Bocsánat az összevissza gepelesért telefonrol írtam.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 502772014-09-12 10:58:09
Nyitottabb lenne a magyar operákra.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 502762014-09-12 10:57:19
A tenor az Erkel Színházban lesz. Az Erkelnek van külön topikja. A két youtubes részlet alapján jónak ígérkezik. Németh Amadé szerint pedig a darab időről időre az alap repertoár mellett repertoár bővítő lehetne, ha a közönség es a szakma nyitotta b lenne rá. Az opera korabeli sJtó visszhangja is pozitív volt. De talán majd valaki megszólal meg a főpróba kapcsán, a vasárnapi előadás elott. En nem fog megbánni, hogy ott leszek az előadáson vasárnap akármilyen is lesz a darab.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 502722014-09-11 21:10:13
Szerintem ez tök igaz. Tele vagyunk ilyen félreértelmezésekkel több opera esetében is.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 502712014-09-11 21:08:03
Nézz át az Erkel Színház topikjába. Oda belinkeltem belőle két részletet a youtuberól. Azok nem rosszak.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 502642014-09-11 18:20:34
Az összehordott arra vonatkozik, amit a műsorfüzetben írtak vagy amit nyilatkoztak. A Falstaff is csak jaj de nagyon jópofa és szórakoztató akart lenni.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 502632014-09-11 18:19:36
Én eddig minden olyan rendezésben, amely egy filmre, vagy a filmek látványvilágára alapozott az utóbbi időben, borzasztóan lehangoló gondolat szegénységet fedeztem fel. Lásd: Don Giovanni, vagy a fantasy filmek világát idéző Simon Boccanegra. A rendező minden hülyeséget összehordott, de kb. semmit se mutatott meg. Ennyi erővel mehetne koncertszerűen is, kár a kidobott pénzéért, amibe a jelmezek és a díszletek kerültek.... De már rég nem a rendezések miatt járok Operába, ha ezt tenném kb. megszűnnék rendszeres operalátogató lenni.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 502572014-09-10 22:08:49
"A keddi sajtótájékoztatón az előadás rendezője, Georges Delnon, a Bázeli Színház igazgatója, a Hamburgi Állami Opera leendő intendánsa ismertette koncepcióját: értelmezésében mindkét darab középpontjában erősen férfidominanciájú társadalom áll, melyben az ezzel szembekerülő szereplők egyfajta passiót járnak végig. A két művet először színpadra állító művész ezekhez a gondolatokhoz a neorealista filmkorszak képi világát rendelte hozzá." - Operavilág

Akkor megint vetítés lesz. Én már kezdem unni. A színházat a filmhez közelítés kicsit olyan, mintha a feje tetejére állt volna minden: korábban a filmművészet tanult a színháztól, meg állt hozzá közel, most meg betör a színházba a mozgókép, a film látványvilága.
Erkel Színház • 46632014-09-10 07:02:58
Ráadásul még azt se lehet mondani, hogy az Erkel helyárai mindenképpen megfizethetetlenek, mert az emeltre már 500 forintért vehetsz jegyet.
Erkel Színház • 46622014-09-10 07:02:21
Még mindig elég sok a szabad jegy A tenorra. Én mindenkit csak bátorítanék, hogy ne mindig csak az agyonjátszott repertoár darabokat nézze meg! Őszintén szólva bármennyire is szeretem Verdit is, nem tudnék minden évben ötször beülni az Aidára, mert az már unalmas lenne. Kivéve, ha nagyon-nagyon szuper lenne a szereposztás, de a háromnál többet akkor se tudnám belőle elviselni, utána kellene valami változatosság. Az operairodalom hihetetlenül gazdag és Verdin, Puccinin, Wagneren, Mozarton, Bizet stb. kívül számos nagyszerű szerző van még.
Kodály Zoltán • 2872014-09-09 19:50:27
De folytatódik az Erkel operák kiadása, ha minden igaz plusz kijön A tenor is. Azért én ezeknek örülök, hogy az Opera új operafelvételeket készít és jelentet meg.
Erkel Ferenc • 8482014-09-08 22:48:10
Nekem is nagyon tetszett! Nagyon jó képet ad a korabeli operaéletről Magyarországon, valamint Erkel három operájának megszületéséről, korabeli előadás történetükről, fogadtatásukról stb..
Erkel Színház • 46612014-09-08 18:29:14
Én megnézném azt is még egyszer és A tenort is várom. Eleve Vajda Gergelyt nagyon kedvelem, mert jó szakember.
Erkel Ferenc • 8462014-09-08 18:26:42
Igazából egyetlenegy, koncertszerű előadás lesz, amit a rádió felvesz és amit kiadnak majd CD-én az előzetes tervek szerint. Tehát semmi sem indokolja a nem lehet így játszani és visszahozni a repertoárba hivatkozást és dolgozzuk át, mert úgy jobb lesz. A kritikai kiadásokat előkészítő kutatócsoport meg szerintem készségesen a segítségükre lenne, ha beszélnének velük, hogy legyen hiteles kottaanyag.
Erkel Ferenc • 8442014-09-08 06:30:32
Kíváncsian várom a novemberi, koncertszerű előadáson az Opera milyen kottát fog használni. Még 2010-ben Tallián azt nyilatkozta, hogy a kritikai kiadás előrehaladott állapotban van. A Sarolta gyakorlatilag kész, a Brankoviccsal és a Dózsával is jól állnak. A 2010-es koncertszerű előadásról pedig azt írta, hogy megkurtítva, de az eredeti partitúra alapján adták elő a darabot. Ebből meg van a rádióközvetítés: szövege és bizonyos helyeken a zene is eltér az 1991-ben felvett zanzától - mert az zanza, ha lehet hinni a kutatóknak.
Erkel Színház • 46592014-09-07 18:05:26
Meg itten is egy rövid részlet Kónya Sándorral.
Erkel Színház • 46582014-09-07 18:03:50
Én érdeklődve várom az Erkel első premierjét is, viszont egy héttel az előadás előtt még ijesztően sok az eladatlan jegy. Remélem, hogy most is úgy lesz, mint a Kékszakállú esetében tavaly, mert végül ott is majdnem telt ház volt. Bár A vajda tornya emléke sokakat elriaszthat Dohnányi eme operájától is, de ennek most nem zavaros a szövegkönyve és az alapján a pár részlet alapján, amit ismerek belőle a zene is egészen kellemes lesz szerintem.

Egy rövid részlet itt van belőle.
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 17322014-09-07 13:00:49
Átlag nézőnek nagyon sok minden nem tűnik fel. Mindig megdöbbenek, amikor hosszú évek óta bérletes operalátogatók csak a nagyon pocsék előadókat tudják lehurrogni, a finomabb különbségeket már észre sem veszik. Én pl. az Iphigénia előadásokon egyik férfi énekes teljesítményét se éreztem kiválónak, csak közepesnek - Iphigéniánk hangját meg a földszinten is alig hallottam. Erre augusztusban találkoztam egy rég nem látott ismerősömmel és elkezdte dicsérni, hogy azért a férfi énekesek nagyon jók voltak. Nem voltak nagyon jók, csak átlagosak. Abban az előadásban semmi nagy szám nem volt zeneileg. Nem beszélve arról, hogy kritikusok is képesek felmagasztosítani nyilvánvalóan gyenge énekeseket. Na, ezt azért én nagyobb gondnak találom.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 502242014-09-06 22:25:50
Amúgy idén nem közvetíti az évadnyitó premiert a tévé és a rádió? A Hunyadit és a Falstaffot is közvetítette mindkettő.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 502232014-09-06 22:25:03
Medveczky szerintem pont nem az az ember, aki pedálozik, hogy vezényelhessen a Házban, így sajnos csak a büfében ücsörög. De nem mellesleg nem alakít ki magáról pejoratív képet.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 502222014-09-06 22:23:02
Szerintem sem fogja lemondani. Perencz e tekintetben sokkal keményebben lépett fel Soltésszal szemben, Agache ezek szerint szó nélkül hagyta a sértést. Amúgy sohasem értettem én ezt a cirkuszolást. Ez majdnem minden munkahelyen előfordul a környezetemben - mármint hogy vannak cirkuszoló vezetők, akik csinálják olykor a fesztivált. Mindegy.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 502082014-09-06 12:39:58
aeroccino küldte el nekem privátban és kérte meg, hogy tegyen ki, mert valamiért nem sikerült neki itt hozzászólnia. A levélben leírtakat nem én tapasztaltam, nem én hallottam tehát, csak közvetítő vagyok.

Tehát aeroccino írja:

'Zenekari művész ismerősünk szörnyű dolgot mesélt a két új egyfelvonásos próbái kapcsán. Pinchas Steinberg mindkét opera karmestere,-( aki ráadásul a Filharmóniai Társaság elnök-karnagya),- gyakran bánik megalázó módon a zenekari művészekkel. A legutóbbi színpadi próbán, mint kiderült, az énekeseket sem kíméli. Alexandru Agache-t zenekar és kórus előtt hozta kényelmetlen helyzetbe, majd még dühösen :"ROMÁN MAJOM"-nak nevezte. Mit tesz ebben a helyzetben az OPERAHÁZ?? A ZENEKAR?? A SZAKSZERVEZET?? Következmények nélkül elhangozhat Steinberg szájából ilyen megjegyzés? Visszaél a vendégjoggal??? Menjen az ilyen haza! Már ha van hazája.'
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 501932014-09-04 20:31:48
A honlapon már egy ideje rendetlenség van, meg időről-időre hülyeségek. Én már nem lepődöm meg semmin :-).
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 501892014-09-04 16:20:24
Volt már olyan is, hogy a galéria menü alatt olvashattad a szereposztást...... A Bajazzók szereposztását még mindig így tekintheted meg.
Marilyn Horne • 4162014-09-03 00:20:49
Nekem a hangfelvétel is megvan belőle, ami anno LP kijött digitalizálva. Remek a szereposztása. Kár, hogy már csak ritkán játszanak Szokolayt. Persze tudom: a szereposztási gondok.
Marilyn Horne • 4152014-09-03 00:19:42
Kutakodtam utána, de nem találtam :-(. Ez inkább oratórium téma. A Saint-Saëns opera is oratóriumnak indult.
Marilyn Horne • 4112014-09-02 21:31:49
Igen, csak Szokolay nem 1800 előtt élt zeneszerző. De ettől még őt is szeretem. A Vérnászra majd megyek is - még ha fájó pontja is az előadásnak az a félórás húzás...
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
16:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

OrgonaExpedíció
Audiencia a hangszerek királynőjénél

17:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

OrgonaExpedíció Extra
A Müpa+ hűségprogram exkluzív rendezvénye

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Viviane Hagner (hegedű), Rohmann Ditta (cselló), Heinz Holliger (oboa), Reto Bieri, Klenyán Csaba (klarinét), Lakatos György (fagott), Roman Rabinovich, Várjon Dénes (zongora)
Merel Quartet: Mary Ellen Woodside, Edouard Mätzener (hegedű), Alessandro D’Amico (brácsa), Rafael Rosenfeld (cselló)
kamara.hu – a Zeneakadémia kamarazenei fesztiválja
Üveggyöngyjáték
DORÁTI: Duo Concertante
VERESS: Szonatina
BRAHMS: 3. (c-moll) zongoratrió, op. 101
HEINZ HOLLIGER: „COncErto“- collage
BRAHMS: h-moll klarinétötös, op. 115

19:00 : Budapest
Jókai Anna Szalon

Sass Sylvia mesterkurzusának résztvevői:
Miki Hayashi, Alisa Katroshi, Yuliia Keikieva, Molnár Eszter, Varga Anna, Vámosi Katalin (ének)
Nagy Márta (zongora)
Részletek Mozart, Donizetti, Verdi, Puccini operáiból

19:00 : Budapest
Nádor Terem

Ruth Cochen (zongora)
BEETHOVEN: f-moll zongoraszonáta op.57. no.23. “Appassionata”
LISZT: Spanyol rapszódia S.254, R.90
CHOPIN: 4 ballada

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Bódiss Tamás, Enyedi Pál, Horváth Márton Levente, Merczel György, Mezei János, Mizsei Zoltán, Pétery Dóra, Rajk Judit, Soós András (a tanszék tanárai)
Az Egyházzene Tanszék jelenlegi és volt hallgatóiból álló kórus
A Zeneakadémia jelenlegi és volt hallgatóiból álló kamarazenekar
A téli ünnepkör zenéi
Az Egyházzene Tanszék műsora
Válogatás az egyházi év téli ünnepeinek zenéiből
Gregorián himnuszok, antifonák és misetételek, korai polifónia
Du Fay, Josquin, Stoltzer, Porta, Lassus, Palestrina és G. Gabrieli adventi-karácsonyi feldolgozásai
A pozsonyi Anna Hannsen Schuman-kódex tételei
Praetorius, Schein és Scheidt korálfeldolgozásai
Istvánffy Benedek két hangszerkíséretes adventi és karácsonyi kórusműve
L. Couperin, Reger, Tournemire, Messiaen és Dupré orgonaciklusai (részletek)

20:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Orgonaestek Virágh Andrással (operaénekesekkel és hangszeres művészekkel)
19:00 : Debrecen
Kölcsey Központ

Operát az Operából! – Belföldi turné
PUCCINI: Turandot
Koncertszerű előadás

19:00 : Pécs
Kodály Központ

Hegedűs Endre (zongora)
Pécsi Balett
„Az örökifjú CHOPIN”
2 polonéz: cisz-moll, op. 26 és A-dúr, op. 40 No. 1
2 noktürn, op. 9 - b-moll, No. 1 és Esz-dúr No. 2
g-moll ballada, op.23
Andante spianato és nagy polonéz, op. 22 - szünet - cisz-moll scherzo, op. 39 , 2 keringő, op. 64 - No. 2 cisz-moll és Desz-dúr No. 1
h-moll szonáta, op. 58
A mai nap
született:
1766 • Rodolphe Kreutzer, hegedűs († 1831)
1895 • Paul Hindemith, zeneszerző († 1963)
elhunyt:
1993 • Lucia Popp, énekes (sz. 1939)