vissza a cimoldalra
2018-04-21
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60757)
Társművészetek (1245)
Momus társalgó (6313)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3969)
Milyen zenét hallgatsz most? (24996)
Haladjunk tovább... (213)
Kedvenc előadók (2821)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2277)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11263)
A csapos közbeszól (95)

Kolonits Klára (1065)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1225)
Robert Schumann (82)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2676)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (751)
Élő közvetítések (7036)
Opernglas, avagy operai távcső... (20060)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (689)
Balett-, és Táncművészet (5515)
Operett, mint színpadi műfaj (3572)
Franz Schmidt (3105)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2494)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1380)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4254)
Momus-játék (5468)
Kedvenc magyar operaelőadók (1082)

Fórumok teljes listája
Apróhirdetések
• 2018-04-17
A Magyar Nemzeti Énekkar meghallgatást hirdet bariton és basszus szólamra, valamint basszus szólamvezetői megbízatásra szakirányú felsőfokú végzettséggel rendelkező énekesek számára.

A meghallgatás anyaga:

1. Szabadon választott skála, ami a hangterjedelmet bemutatja.

2. Két szabadon választott, különböző karakterű darab (ária, vagy dal) előadása (zongorakísérőt biztosítunk)

3. Előre megadott énekkari állások előadása zongorakísérettel az alábbi művekből (kottát kérésre biztosítunk):

- Bach: h moll mise
- Brahms: Német Requiem
- Bartók: Cantata profana
- Verdi: Quattro pezzi sacri

4. Lapról olvasás

5. Szólampróba vezetése (csak szólamvezető-jelölt esetében!)


Jelentkezés részletes szakmai önéletrajzzal 2018. május 10-ig Tóth Antal menedzsernél a toth.a@filharmonikusok.hu e-mailcímen.
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: Aurora
Leírás:
Honlap:
   


Aurora (144 hozzászólás)
 
Erkel Színház • 90432018-03-27 09:06:20

Kedves IVA! Nagyon vártam véleményed A bahcsiszeráji szökőkút  előadásáról (akár csak tárgyilagosan is:-)), különösen a 23-i estéről. Remélem ezúttal nem szűrődött be hangos beszélgetés a páholy felől. Más előadásokon a földszint jobb első szélén nekem is voltak hasonló élményeim, akkor valóban balerinák hangoskodtak:-(.


A Porgy és Bess Magyarországon • 2782018-01-31 09:08:05

Kiben milyen emléket hagyott a „táncbetét”?  Az adatlapon azt látom, hogy nem Seregi koreográfiája.



Valóban az első magántáncosok szerepelnek benne?


Balett-, és Táncművészet • 54482018-01-23 11:29:51

Kiváncsisággal várom a leendő Zarémákat is, de nagy szomorúsággal tölt el, hogy a szeretett művésznő nem kapja ezt a szerepet…



Kedves IVA! Írod: „Az mindenesetre tévedés, hogy Zaréma olyan szerep, amelyben a megjelenés hatása, a színészi képesség és a személyiség ereje mellett esetleg (!) már elhanyagolható a technikai biztonság.”  Kinek a tévedése? Nem találom.



A parampampoli által emlegetett művészi dimenzióra reagálva: egyetlenegy táncos, művész miatt ért csodát az idei évadban nézett Diótörő előadás, és az nem más, mint Popova Aleszja. Megváltozik a tér és idő, ha ő színpadra lép, és még nyolcvan méterre ülve is elér a varázsa. (Kiábrándító, hogy a vezetőség alkalmatlan -az már csak hab a tortán, hogy: távol keleti- hercegre bízta Máriát, aki -egyébként nem a szívem csücske, de lenyűgöz technikai tudásával, biztonságával- most hercege mellett csak csetlett, botlott, instabilan forgott szólóihoz képest. Bocsánat, ki kell még egészítenem, a hópehelytánc gyönyörű volt; a rózsakeringőt inkább nem méltatom:-( :-( :-(, és ami a legfájóbb volt: D. A., nos, a zene leült valahol a béka feneke alatt, Csajkovszkij forgott volna  a sírjában.)


Balett-, és Táncművészet • 53892017-09-04 08:35:09
:-(
Nagyon vártuk / várjuk A rosszul őrzött lányt...

Három éve felröppent a hír, hogy "eladtuk" a díszletet, jelmezt külföldre. Rosszul őrizték? Nincs mit visszavásárolni vagy túl drága az újrakészítés?
Balett-, és Táncművészet • 53752017-06-06 09:57:46
Ez elszomorító... és még a mandarin is...ezt nem is tudom elhinni.
Balett-, és Táncművészet • 53642017-06-01 15:38:09
Azt gondoltam, hogy a májusi „Mandarin” egyik előadásához kötik az idei Seregi-díj átadását, de az imént hallottam, hogy az már május idusán meg is történt, és a Pécsi Balett igazgatója, Vincze Balázs a díjazott. Lehet, hogy nem is volt nyilvános ünnepélyes átadás?

Látta valaki a Bartók triptichont? A mai előadást néztem volna, de ember tervez, Isten végez…
Csak remélni tudom, hogy nem lett királyfiátdolgozó vállalat is egyben a MÁO! Akinek van friss élménye, kérem, ossza meg:-)!
Balett-, és Táncművészet • 53552017-05-12 22:14:02
6tyúkot még hagyján
De itt egy herceg vész el
Balett-, és Táncművészet • 53522017-05-11 15:05:37
Igen, ezzel tisztában vagyok:-).
A 5342 hozzászólásban a „nem kevés negatívumot írtam róla” ütötte meg a szemem, mert korábban nem olvastam véleményed erről a darabról. Nem bántva a Café Momust írom: különös tárhely erre az írásra a Hangversenyek/Operabemutatók, talán emiatt találtam rá nehezen. Gondoltam, ha ebbe a topikba linkelem (tudván, hogy Te jegyezted, értettem azt, hogy: remélem nem gond), többen el tudják olvasni.
Köszönet érte, sok dologban egyet értünk.
Egyéb kritika talán már nem is üti fel a fejét; indul a Hattyú széria…
Balett-, és Táncművészet • 53502017-05-10 14:46:03
Repetitio est mater studiorum..., de nem volt szándékos.
Balett-, és Táncművészet • 53492017-05-10 14:43:02
A KALÓZ - BALETTPREMIER AZ OPERÁBAN

AZ OPERAHÁZ KÜLFÖLDI MŰVÉSZEI
Balett-, és Táncművészet • 53482017-05-10 14:41:54
Némi keresgélés után találtam rá, remélem nem gond, hogy ide linkelem.

Muzeális kincs historikus stílben? Paródia? Ízlésficam? – A kalóz című balett főpróbája a MÁO-ban
Balett-, és Táncművészet • 53472017-05-10 14:41:51
Némi keresgélés után találtam rá, remélem nem gond, hogy ide linkelem.

Muzeális kincs historikus stílben? Paródia? Ízlésficam? – A kalóz című balett főpróbája a MÁO-ban
Balett-, és Táncművészet • 52742017-01-27 10:37:54
Megnéztem a többi magántáncos reménybeli előadásait, valóban egész júniusig szerepelnek az időpontok, kivéve Apáti Bencénél.
Sajnálnám, ha már nem láthatnám színpadon.
Emlékszem egy régi beszélgetésre vele, amikor arról mesélt, nagy vágya: Vronszkijt alakítani az Anna Karenina előadásban. Rég’ volt…
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 10112016-12-22 14:07:53
Lehet tudni a szereposztást?
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 63032016-12-08 10:08:26
Köszönöm a bizalmat.
Tatiana Melniket több szerepben is láttam a színpadon, sajnos, mégsem sikerül felidéznem az arcát. Sem az arcvonásai, sem az arcjátéka nem karakteres. Tánctudásában lehet gyönyörködni.
Karina Sarkissova inkább színpadi jelenség. Mindez persze csak az én véleményem. Tetszett Spartacusbeli Júliaként is, sajnálom, hogy nem volt alkalmam látni ebben a szerepben Szumrák Verát, Sebestény Katalint, Pártay Lillát, Bán Teodórát.
Haspók • 12352016-12-01 09:06:07
A Mammutban lehúzta a redőnyt.
Az Óbudai Adventi sokadalomban azonban van szarvasburger:-), épp nem tudom, milyen sörrel...
Balett-, és Táncművészet • 52412016-12-01 09:00:04
Igen, sajnos sokszor vagyok így ezzel én is…, de így Advent idején több minden átértékelődik... kihagytam a kávészünetem:-)
Balett-, és Táncművészet • 52402016-12-01 08:57:47
Köszönet a részletes írásért, öröm olvasni a szomorú tények ellenére, mert érződik belőle a szeretet. Horeczky Krisztina írásából átsüt az ellenszenv. Szerencsémre nem égetett meg:-). Jó, hogy bemutatásra kerültek az említett művek, még így is, hogy tudjuk, hogy van –és itthon is volt valaha- jobb és szebb testvérük. Hiába van sok kifogásolnivalóm, többször is megnézem, amikor tehetem, mert a tánc, a zene, a művészek jelenléte, játéka a színpadon feledteti a csalódást, amiért éppen az adott verzióval kell beérnie a magyar színházlátogatóknak. A Don Quijote is ilyen. Láttam három különböző szereposztásbeli előadást, pontosabban, az egyik a főpróba volt. Az én emlékeim szerint Sarkissova Karina az ”Utcai táncoslány” szerepében volt jelen a színpadon, Kitrit a napi szereposztás szerinti Tatiana Melnik táncolta. Pár éve, amikor Karina Sarkissova az Operaház színpadán debütált, valóban Kitri szerepébe bújhatott. Meglepő volt akkor sötétre változtatott hajszíne, talán az hathatott megtévesztően, hogy Tatiana Melniket sem a megszokott szőke hajszínnel láthattuk 18-án.
Az első felvonásban egy egykezes emelésnél én nem tapasztaltam, hogy roppant bizonytalannak mutatkozott volna Leblanc Gergely, bár Horecky Krisztina azt hiszem a bemutatóról írta ezt. Majoros Balázs emelése olyannyira pontos, látványos volt, hogy szerintem az ezt követő emelést megzavarta a balettigazgató hangos bravózása. A Cristina Balaban - Majoros Balázs páros játéka vidám, természetes, tánca pontos, volt. Az Aliya Tanykpayeva - Dmitry Timofeev páros előadása várakozásomat felülmúlta. Nem hiába nyilatkozta korábban a balerina, hogy ennél a komédiánál nem kell leásnia a lelke mélyére, inkább kitalál „mindenféle jópofa gesztust, amiken nevetni tud a közönség”. Oly fiatalos frissességgel, jó kedvvel játszadoztak az első felvonás alatt, hogy a balettigazgató is majd táncra perdült a páholyban. Ez a lendületes játékosság kezdett elfogyni, és a harmadik felvonásra teljesen eltűnt, kifejezetten a koreográfiára koncentráló Kitri maradt, és újra azt az Aliya Tanykpayevat láttam, aki korábbról maradt meg az emlékezetemben: precízen, ugyanakkor kifejezéstelen arccal táncoló balerina.
A cigánylány szólók közül leginkább Karina Sarkissova előadása tetszett. Földi Lea alakítása igazolta, hogy nem okoz csalódást nagyobb szóló szerepben, fantasztikus volt, még maga Don Quijote tekintete is megváltozott. Mingardo Angela ebben a szerepben szerintem tévedés lehetett. Remek alakítás volt Kerényi Miklós Dávidé a cigányfiú szóló szerepben. Radina Dace az utcai táncoslány szerepében ugyancsak tetszett, figyelemkeltően, nagyon rutinosan bánt a legyezőjével.
Rományi Nóra tervező fantáziája a fehér képig látszólag kimerült, ugyanis a Driádok királynőjét alig lehetett, mondhatni csak a szólója révén lehetett megkülönböztetni a többiektől. Kim Minjung spicc variációja hibátlan volt, nagyon tetszett. Bájos volt, szinte lebegett, csilingelt az Ámort megjelenítő Purszki Lilla, Pap Adrienn.
Balett-, és Táncművészet • 51082016-04-26 12:59:10
Az épphogy felébredt "legkiemelkedőbb" Csipkerózsika máris turnéra készül; már ha marad mit magára öltenie:).
Beszélgetés Solymosi Tamással (erről 6’40’’ környékén).
Balett-, és Táncművészet • 49232016-01-16 11:27:36
Ma este kilenc órától a Duna televíziós csatornán nézhető ás látható Franco Zeffirelli „Rómeója és Júliája”.
Televízió híján az interneten is elérhető a film.
Balett-, és Táncművészet • 46722015-06-25 12:21:14
Nem mindennapi, egyszerre mély és magas röptű előadás volt a tegnapi Karamazov testvérek, melyben sok-sok érzelem; izgalom, gyönyör, gyötrelem … szinpadi látványelem volt jelen.
Tisztelet és elismerés a balettművészeknek, hogy szavak nélkül is ily’ kifejezően tudják megjeleníteni, átadni ezt a nem éppen könnyű művet is. Medveczky Ádám volt a karmester, a zene fantasztikusan szólt.
Akadt néhány zavaró momentum is. Pl. az inkvizítori „hangbetét” nem hiányzott, kizökkentő volt. Voltak zene nélküli pillanatok, amikor behallatszott a művészek (?) beszélgetése.
Remek volt a tánckar, káprázatosak a szólisták; az ördögbújta apa, Komarov Alekszandr villódzó szeme, a lelki vívódást (számomra)legszembetűnőbben közvetítő Bakó Máté, a markáns Iván, Cserta József, a vehemens Dimitrij, Lagunov Ievgen, a visszafogott Katyerina, Tanykpayeva Aliya és a forróvérű Grusenyka, Sarkissova Karina. Javarészt eltalált, részben szívemhez szóló szereposztás, emlékeimben sokkal „Dimitrijesebb” volt Majoros Balázs és bár Sarkissova Karina Kutszegi Csaba egykori szavaival élve „Őrjítő piros ruhás nő” volt a színpadon, hogy finoman fogalmazzak, nem veszített volna a fényéből, ha színesebb, szélesebb intervallumban ismétlődött volna mimikai játéka.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 526742015-05-30 11:52:55
Igen, így volt, bár lejjebb ez fúúújjjjozásként hallatszott, egyértelmű volt, hogy a rendezésnek szólt, egy pillanatra mégis ledermedt a főszereplők arca. Őket aztán szép sorjában, még Dario Schmunckot is nagy tapssal jutalmazták. (Egyébként már kétszer is utaltam rá, csak valószínűleg átugrottak:-)).
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 526662015-05-30 00:04:26
Gondolom elővételben keltek el a jegyek, mint A hattyúk tavára, amikor még nem lehet tudni, mit is fog látni a néző. A „szép siker” mellett azért fütty is volt, és nem éppen madárkafütty.
Balett-, és Táncművészet • 45602015-05-29 10:16:19
„…kiváncsi vagyok, milyen…Ámor Kerényi Miklós Dávid…”
Idén nem tudjuk meg, de egy kis régi összkép itt.
Balett-, és Táncművészet • 45532015-05-28 22:19:14
trollkiller kedvéért :-)
Balett-, és Táncművészet • 45522015-05-28 22:17:35
Igen, Kozmér Alexandra Diánája volt a legesleg… de Orion és Kentaur mellett Ámort is említsük meg. Kerényi Dávid is emelt hangon ünnepelte Szegő Andrást; hasonlót nem hallottam Taravillo Carlos alakítása után.
Balett-, és Táncművészet • 45502015-05-28 11:19:39
Nagyon vidám hangulatú Sylvia előadás volt a tegnapi. Valamiért ez a darab kimaradt korábban az életemből, és az idei, múlt szombati előadás után úgy éreztem, nem is olyan nagy baj, de aztán jött a tegnapi csoda. A kicsit sem könnyű táncalakításokat mindenki felülmúlta ragyogó színi alakításokkal. Rég nem érzett összhang volt a táncosok között. Kivétel nélkül mindenkit csak dicsérni tudok. Humorban bővelkedő, roppant szórakoztató előadás volt. Olyan volt az együttes, mint egy, egymás minden rezzenését jól ismerő, szerető nagy család.
Seregi László egyik jelszava volt, hogy csak olyan színpadi művet csinál, „amit apám és anyám is megért”. Tudtam, hogy Seregi Sylviája egy kettős történet, ahol a szereplők megkettőzött életet élnek előttünk, akikkel hol a próbateremben, hol a színpadon találkozunk. Egy korabeli balettegyüttes játssza el a korabeli Sylvia balettet, s egyúttal beláthatunk e balettművészek függöny mögötti, nagyban zajló életébe is. Tudtam, s mégsem éreztem a szinpadot a szinpadon. A Seregi-díj átadásának napján kevés volt Nakamura Shoko és kevés volt Kekalo Iurii a szerephez, különösen a balett-társulat életét elénk táró jelenetekben. Nem a tánctudásuk volt kevés, az felettébb rendben volt. Ilyen lehet egy előadás, a jól megálmodott műalkotás is, ha a szereplők felkészülése során már nem lehet jelen a megálmodó, és hiába tájékozódik a néző, kap egy minőségi táncfüzért, de nem áll össze a kép, talán nem is érti. És lehet olyan is, mint tegnap volt, amikor is mindenki közvetíteni tudta Seregi mondanivalóját. Én így láttam. Így érzem.
Nem tudom volt e rá példa régen is, de a tegnapi előadás után, a tapsrend vége felé járva, a közönség jókedve csak fokozódott, amikor Pap Adrienn lépteit szaporázva indult a karmester elé, s pár másodpercnyi szemelől-tévesztés után Kollár Imre jobb vállán ülve tért vissza.

Balett-, és Táncművészet • 45332015-05-26 09:05:52
Köszönöm. Az zavart- és tévesztett meg, hogy azt hittem, ezek friss fotók, de ezek szerint régebben készült képek.
Balett-, és Táncművészet • 44972015-05-23 16:34:47
Érdekes, hogy egyes fotókhoz oda tudják írni, kit ábrázol, másokhoz pedig nem... Felismeri valaki, hogy az első képen ki alakítja Katyerinát? Jól látom, hogy az utolsó képen pedig Kerényi Dávid Ámorja röppen? Aki felismeri, kérem írja meg!
Balett-, és Táncművészet • 44962015-05-23 16:24:16
Köszönöm az információt (bár továbbra sem derül ki számomra kik táncolnak, és miért nem a MNB táncművészei:-().
Sajnálatos, hogy a tapsrendben már nem látható az Operaház Énekkara, ahogy ezt már a Mi újság a Magyar Állami Operaházban? topikban is kifogásolták.
Balett-, és Táncművészet • 44922015-05-23 14:23:51
Örömmel olvasok nem MÁO-i előadásokról is véleményt, akár DVD-ről-, akár más színházban látottakról.
Balett-, és Táncművészet • 44902015-05-23 14:14:03
Köszönöm, én is hasonlóan látom.
A buja koreográfia tekintetében ez esetben nem ünnepelt a közönség. Hangos fúúújozás volt a darab végén, az egyetlen bravózóra pedig zord tekintetek szegeződtek.
Nem érzem úgy, hogy a Dalszínház kiszolgáltatott alattvalói lennének a nemzeti balett táncosai, amikor nem egy balett-, hanem egy opera előadásban táncolnak. Az is elfogadható lehet, ha mégsem ők táncolnak, csak nem értem az indokot, pontosabban nem ismerem az indokot.
Balett-, és Táncművészet • 44892015-05-23 14:11:06
Mindössze a koreográfus neve (Venekei Marianna) szerepel a napi színlapon, a táncosokról nem lehet megtudni semmit. Az énekkar sincs megemlítve, intézményi szinten sem.
Balett-, és Táncművészet • 44642015-05-22 09:31:30
Borzalmasnak találtam a Faust előadásbeli mozgásbetétet; nem tudom balettbetétnek, de még csak táncbetétnek sem nevezni.
Venekei Marianna koreográfiája élvezhetetlen volt; különböző előadásokból összeollózott részletek összetapasztva, pomponlányok… óriási csalódás!
Ráadásul, sokadrangú táncosok (?) vonaglottak a szinpadon.
A jelenlegi tánckari művészek száma, már a nem aktív táncosokat is leszámítva, hatvanöt. Öröm lehet, hogy ilyen koreográfiában nem kellett a nézők szeme elé kerülni, de másfelől milyen koncepció alapján táncolnak intézménybeli előadásban nem intézménybeli „táncosok”? Kevés a hatvanöt ember?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 525952015-05-21 15:27:03
Találtam ez nézői véleményt a Faust előadásról.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 525942015-05-21 15:03:40
Egy fontos dolog lemaradt:-(
Holnap egyenlő ma:-),
azaz 21-én, csütörtökön 18:00-kor kezdődik a FAGGATÓ - Miért így és miért nem másképp? azaz egy órával az előadás előtt.
Vajon, ha valaki másnapra szóló jeggyel vesz részt, akkor is meg tudja nézni a mai előadást?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 525932015-05-21 14:38:56
Az Operaház oldaláról:

FAUST-FAGGATÓ

Miért így és miért nem másképp? Legújabb premierünk, a Faust kapcsán kérdezze az alkotókat holnap este 6-tól az Operaház színpadán, a produkció díszletei között!

A Faggatóra bármely Faust-előadásra érvényes jeggyel a belépés ingyenes. Regisztráció: faggato@opera.hu
Balett-, és Táncművészet • 44552015-05-21 14:29:08
Jó hír, hogy a www.mediaklikk.hu oldalon is elérhető Duna Tv sávján 2015. május 26-án, kedden este 23:38 - 02:30 között megtekinthető A hattyúk tava előadás. A Magyar Nemzeti Balett oldalán szereplő hír szerint a premier. Csak kisbetűsen kérdezem: ez lenne Shoko Nakamura művésznő búcsúja a magyar nézőktől? A napokban épp az Operaháznál voltam, amikor személyes dolgaival megrakott dobozzal, kisfiával az oldalán távozott. Noha nem sugárzott bánatot a tekintete, engem szomorúság fogott el…
Balett-, és Táncművészet • 44542015-05-21 14:26:07
Nem ismerem Aaron S. Watkin átdologozását, a Semperoper honlapját megnézve úgy látom, Erik Västhed jelmezei szépek, letisztultak az itthon játszott Toer van Schayk jelmezeivel összevetve. És milyen felemelő, hogy Rotbarttal és a fekete hattyúlányokkal való küzdelem után, ugyan a tér és idő más dimenziójában, de diadalmaskodik a szerelem! Jó érzés lehet egy ilyen feldolgozás részesének lenni.
Balett-, és Táncművészet • 44532015-05-21 14:23:33
Előfordul, hogy befolyásolnak korábban látottak, hallottak. Teljesen megtévesztettek a még régebbi, de már idei A hattyúk tavát beharangozó fotók, és nem utolsó sorban korábbi balettélményeim. Jelmez tekintetében is, bár az kevésbé, szereposztásilag viszont kifejezetten. Kekalo Iurii-ra nem hercegként számítottam. Tetszik a „fizimiskája”, nagyon megnyerő Munkácsyt alakított, az Anyeginje is remek volt, most azonban nem tudott rám hatni. Technikai szemszögből nézve valószínűleg szűkre szabott lett volna számára Rothbart szerepe, én mégis akként vártam. Hiába voltak hatalmas ugrásai, szép forgásai, nem tetszett az alakítása. Azóta is keresem az okokat, vajon miért nem varázsolt el Nakamura Shoko sem. Hiányérzetet hagytak külön-külön is, és valószínűleg az sem elhanyagolható, hogy bár már voltak közös nagy alakításaik, én összehangoltabb párosként emlékszem vissza azokra az előadásokra, amikor Nakamura Shoko táncpartnere Leblanc Gergely volt. Visszakanyarodva a fotókhoz, ott is ilyen felállásban szerepelnek. Régóta nem játszom el a gondolattal; mi lett volna ha…? viszont úgy tűnik, a közeljövőben sem tapasztalhatjuk meg, hogy milyen hatással bírna Odette – Siegfried és Odile- Siegfried története Nakamura Shoko - Leblanc Gergely közös előadásában.
Timofeev Dmitry táncát, alkatát, arcát szépnek találom, elnézést a kifejezésért, de nekem mégis halovány, szürke, kevés a színpadon. Az én szememben Bakó Máténál kezdődik a herceg és Leblanc Gergelynél folytatódik. Szomorúvá tett, hogy akkor 9-én belőle sem éreztem az áradó szerelmet Odette iránt, a vágyat Odile iránt… Róla nem mondható az, ami partnernőjéről, hogy arckifejezései igen szűk mezsgyén maradva változtak, mégsem sugározták hitelesen az érzéseket. Amennyire megríkatott Lenszkijként, most legalább annyira voltam csalódott.
Nem elég a professzionális tánctudás, nem elég a jó megjelenés, de még a kiváló előadói készség sem. A titok nyitja még valami. Egy régi, de ez évezredbeli:-) kritikában olvastam, sajnos nem emlékszem, s most nem is találom, kinek a szavai: „eszményi hattyú ideális partnerrel”, így illették Popova Aleszját és ifj. Nagy Zoltánt az akkori Pongor Ildikó és ifj. Harangozó Gyula átdolgozásában repertoáron lévő A hattyúk tavában. Ez a jelző jutott eszembe, amikor Kozmér Alexandra és Oláh Zoltán alakításában volt lehetőségem gyönyörködni. Egyre inkább érzem, a titok nyitja a táncpartnerek összeszokottsága. Leblanc Gergely - Kim Min-jung páros volt e tekintetben a legnehezebb helyzetben.
Nem tudom, mi számít jó - nem jó spicc technikának. A Tanykpayeva Aliya-val látott előadás során többször is előfordult, hogy nagyon szurkoltam neki, nehogy orra essen, ugyanis többször előfordult, hogy amikor spiccre emelkedett, derékban előredőlt. Éppen hogy az utolsó előtti pillanatban sikerült megállítani felső testét, úgy éreztem, ha még egy mm-el, ha még egy fokkal nagyobb dőlésszögben hajlik előre, orra bukik. Érezhetően jól ismeri a képességeit, meddig dőlhet előre, ugyanis egyszer sem volt ebből probléma, minden esetre nem volt szép mozdulat, és kizökkentett, mert végig arra koncentráltam, csak nehogy elessen, nem pedig a cselekményre.
Sok szép örömteli pillanatot okoztak a hattyúlányok. A négy kis hattyú virtuóz tánca teljesen összehangolt, precíz volt. Gyönyörködtetni engedett a hattyúcsapat is. Varázsa van, amikor sorra, egymás után érkeznek a színpadra, együtt mozognak és különösen, amikor különböző térbeli alakzatokba rendeződnek, és újra átrendeződnek, mindez magasabbról, messzebbről érvényesült leginkább. Még káprázatosabb lehetett valaha, amikor huszonnégyen voltak jelen az Operaház színpadán és mozogtak egyidejűleg, vagy lehet Amszterdamban, ahol Budapesten kívül játszák a holland Rudi van Dantzig adaptációt, ahol, a honlapjukon megtekinthető video alapján szintén huszonnégy hattyúlány ejti rabul a nézőt.
Balett-, és Táncművészet • 43942015-05-12 17:51:29
Eszembe jutott még, hogy korábban a Magyar Nemzeti Balett Facebook oldalán láttam egy rövidke összevágott videót.
Balett-, és Táncművészet • 43932015-05-12 17:47:11
Én is köszönöm a beszámolót, sajnos még nem tudtam elolvasni,
időhiány miatt sem tértem ki a többi szereplőre…
A 4346-os hozzászólásban olvastam, hogy Simon István
júniusban táncolni fog A hattyúk tavában.
Kinek a koreográfiája és hol fogja táncolni?
Többen hiányoljuk őt a hazai nézőtereken,
de örülök, hogy ilyen szép számban vannak szereplései.
Balett-, és Táncművészet • 43912015-05-12 14:42:31
Az újdonság varázsa, az első
élmény sokszor meghatározóvá
válik és felülírja a továbbiakat,
de hál’ Istennek akadnak kivételek,
így voltam ezzel most is. Sajnos,
ill. sokak szerint végre valahára
véget értek a Dantzig-Schayk hattyúk…
Több előadást is megnéztem a sorozat
vége felé járva, és boldog vagyok,
hogy az olykor gyötrelmes pillanat
mellett megérintett a műalkotás
varázsa. A varázs, amiért ezt
a darabot már oly régóta vártam
itthon. Megéltem, átéreztem többek
által kifogásolt, e változat valós
gyenge láncszemeit; csalódás
a boldog vég hiánya, az örömzene
alatti vízbefulladás a tragikomikus
vízáradat és hullám imitáció alatt,
nagyon hosszú az előadás, ami leginkább
a nemzeti, vagy, ahogy feltüntetik,
karaktertáncok alatt érződik leginkább.
A karaktertáncok jelmezeinek színes
kavalkádja és azok ízléstelen párosítása
a táncpartnerek esetében, ráadásul
nem sok közük van a megjelenítendő
nációhoz sem színben, sem formavilágban….
Sajnos, bizonyos pillanatokban számomra is
egy meleg vonal érezteti magát,
ha ezt cáfolni szeretném,
mondhatnám a nápolyi fiúk ruházatára,
hogy mennyire vicces, de nem viccesnek
éreztem, mint ahogy a fiúk növénykoszorús
fejdísze sem megszokott
(hasonló az első képnél is díszíti
a keringőző férfiak fejét) és ahogy
hallottam a földszint első harmadában ülve,
úgy az egyik emeleti nyolcas páholyban ülve is
a puszicsattanásokat.
Siegfried és Alexander barátsága viszont
számomra e verzióban is őszinte egészséges barátságnak tűnik.

Sok szép élménnyel gazdagított Nakamura Shoko
első Operaházi fellépése óta,
csodálatos Tatjana volt, Víg özvegye
is nagyon megnyerő, mostani
Odette/Odile alakítása viszont
hiányérzetet hagyott bennem.
A technikája lenyűgöző,
hiába takarja spiccipő a lábfejét,
szinte látni vélem, ahogy
a lábujját nyújtja egyre lejjebb,
mert a játékával eléri,
hogy odaszegeződjön az ember figyelme,
mint ahogy a karja, keze is vonza
a néző szemét és megérinti a lelkét.
Magam sem értem mi hiányzott mégis
a május 2-ai előadás alatt,
egyszerűen nem érintett meg aznap.
Egyszersem.
Tanykpayeva Aliya Odette-je
nem sok újat adott. Ugyanazt az arcot
látom Júliaként, Tatjanaként… szinte bármikor.
E nagyon hosszú előadás alatt
egyszer sikerült elvarázsolnia,
miután már birtokolja az eljegyzési gyűrűt,
felfedi valódi arcát, kilétét,
óriási fájdalmat okozva a hercegnek.
Abban a pillanatban Odile-i a tekintete,
a „kacaja”, az összes rezzenése.
Ez volt játékának csúcspontja.
Fantasztikus és dicséretes,
hogy a balettigazgató tánckari művészeknek is lehetőséget ad nagy és még nagyobb,
ez esetben a legnagyobb szerepben megmutatkozni. Komoly felelősség egyben,
hogy kit választanak ki egy-egy szerepre,
annak eltáncolására, annak megformálására.
Egy jó vezető jól ismeri a „csapatát”,
nem a kalapból húzza ki becsukott szemmel
a neveket, és ha létezne is ilyen kalap,
nem jutna eszébe nem bedobni bizonyos neveket.
A legnagyobb várakozással és reménnyel indultam a 9-i előadásra, - amikor Kim Min-jung
tánckari művész léphetett Odette/Odile
szerepébe - hogy megtapasztalhassam,
megérdemelten érte őt a választás,
elérve ezzel a 3:1 arányt Ázsia javára. Esztétikailag kifejezetten illik egzotikus szépségük, sajátos szemállásuk ehhez a szerephez. De hát ez csak egy csepp a tengerben.
Kim Min-jungban egy fantasztikus teherbírású balerinát láttam a színpadon,
aki az én szememmel látva hibátlanul
végigtáncolta a koreográfiát.
Lankadatlan frissességgel, kitartással csinálta végig az x órát. Sajnálattal, de ezzel vége is szakad a dicséretnek. A szinpadra érkezése pillanatában látható arckifejezés
végigkísérte őt, mint balerinát,
mint előadóművészt az utolsó pillanatig.
Semmilyen érzelmet nem közvetített felém.
Nem volt Odette, nem volt Odile aznap a színpadon. A balettigazgató, szeretném hinni,
hogy a második felvonás előtt egy jobban látó helyre ült át az igazgatói páholyt elhagyva,
nem pedig …
Legnagyobb meglepetésemre a négy előadást összevetve, azon az estén érkezett
leggyakrabban, a legharsányabb bravózás a nézőtérről.
A hattyú sorozatok csúcsát, számomra
az az előadás jelentette, amikor
Kozmér Alexandra és Oláh Zoltán
táncoltak a főszerepben.
Még azóta is, most is a hatása alatt vagyok
az ő alakításuknak. Káprázatos kisugárzásuk volt. Messze…messze összehasonlíthatatlan élménnyel ajándékozott meg Kozmér Alexandra mind a hattyúkirálylány, mind Odile szerepében.
Nem csak eltáncolta, nem csak eljátszotta,
hanem érezhetően átélte, és ami a négy estét megkülönböztette, hogy ezt át is tudta
sugározni, nekem, nézőnek. Köszönöm.
Balett-, és Táncművészet • 43312015-05-08 15:16:32
Már olvasható a Sylvia szereposztása.
Kerényi Dávid sajnos még nem örvendeztetheti a nézőket. Nakamura Shoko 23-án, az idei Seregi-díj átadása után szerepel; a napi bontást végigböngészve úgy látom, hogy csak aznap, ellenben Sarkissova művésznő három este bújhat Diana bőrébe.
Charles Gounod • 1712015-05-07 14:44:12
Lehet tudni, hogy melyik napon lép színpadra Bretz Gábor és melyiken Rubén Amoretti Mefisztó szerepében? Az Operaház honlapjáról ez egyelőre nem derül ki.
Bretz Gábor • 992015-05-07 09:09:42
¤99¤
Bretz Gábor • 982015-05-07 09:04:36
Korábban egyedül Bretz Gábor „Mefisztója” szerepelt a Faust adatlapján; most látom, hogy Rubén Amoretti is vendégszerepel.
Tudja valaki, hogy mikor?
Az előadás napi bontásainál továbbra is csak Bretz Gábor látható.
Balett-, és Táncművészet • 42962015-05-03 23:11:53
Nem tudom, én is hihetetlennek tartom.
Balett-, és Táncművészet • 42942015-05-03 22:56:58
Valóban, csakhogy Solti volt, címszerepet táncolt, ott voltam, nagyszerű alakítás volt. Eltelt pár év, és olyan alkalmatlanná lett nyilvánítva, hogy piros lapot kap? Elhiszi ezt bárki is?
Balett-, és Táncművészet • 42892015-05-03 19:59:11
Fantasztikusan táncolt Nakamura Shoko, de katartikus élményt nekem sem nyújtott.
Balett-, és Táncművészet • 42882015-05-03 19:58:10
Balett-, és Táncművészet • 42872015-05-03 19:57:18
Kirúgták Soltit??? Neve még szerepel a címzetes karakter magántáncosok között. Egy újabb "belügy" vagy alkalmatlannak találta valaki, akit pár éve még Zorbaként csodálhattunk? Hát ezért vártam hiába a varázsló szerepében. ..
Boldog vagyok, hogy Bakó Mátét legalább láttam a színpadon, ugyanakkor rettenetesen csalódott, hogy nem hercegként. Első magántáncosként, ilyen hercegi ábrázattal, gyönyörű mosolyával … szégyen, hogy nem Siegfriedet alakíthatott.
Lehet, hogy a tegnapi fouetté utolsó forgása tripla akart lenni, csak nem úgy alakult. Ugye nem szokványos háttal érkezni?
Pantheon • 14682015-05-03 19:21:49
Nyugodjék békében.
Maja Pliszeckaja A hattyúk tavában 1957-ben és
1976-ban.
Balett-, és Táncművészet • 42632015-05-02 02:22:52
Kedves IVA! Nagy örömmel olvastam mindhárom írást a Magazin rovatban. Köszönet a sok szép régi képért is, én is őrzök néhányat, de ezek nagy részét most láttam először.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 524442015-04-27 14:50:58
A hattyúk tava előadáson milyen volt a hegedű szóló?
Balett-, és Táncművészet • 42472015-04-27 12:23:34
Csodálatos lehetett Shoko Nakamura Codaja. Korábbi felvételeken láttam, hogy az első húszat dupla fordulatban csinálja. Mennyit duplázott a bemutatón?
Balett-, és Táncművészet • 42462015-04-27 12:22:21
Köszönöm. Ezek a puffos bugyogós képek épp kimaradtak a galériából...
Kibírom ezt a hetecskét, aztán magam is „gyönyörködhetek” bennük:-).
Balett-, és Táncművészet • 42292015-04-25 10:51:49
Félmeztelen vállú szatír figurák piros szaténban?
Rothbart oldalán Odette mellett Odilia is?
Kezdek aggódni:-(
Mi az a "giselle-i" slusszpóz?
Balett-, és Táncművészet • 42282015-04-25 10:45:43
Köszönet a terjedelmes beszámolóért.
Reménykeltő, hogy a halom hiba mellet megmarad a lelkesedés újabb előadás megtekintéséhez, (bevallom a Manon beszámoló kissé elvitte a kedvem akkor, de most) a leírtak ellenére kiváncsian, izgatottan várom A hattyúk tava (leginkább) sok szépségét.
Balett-, és Táncművészet • 42072015-04-17 09:47:01
Én úgy értelmezem, hogy a minősítés zárult le, tehát a kérésekkel, reményekkel ellentétben van, akit alkalmatlannak minősített a S.T. által toborzott nemzetközi „zsűri”. Kvázi akad hely újonnan szerződtethető táncosoknak a küszöbön lévő próbatáncon. Törekedni kellene a pontos megfogalmazásra, de szerintem kár lovagolni a kifejezéseken, mint ahogy meg is fogalmazódik, hogy nem ez a lényeg. Nem vagyok Házon belül, nem tudom, mi hangzik el, mi ferdítés, de úgy vélem van alapja a leírtaknak; láthatáron lévő ukrán táncosok, két külföldi balerina felmondása, korábban egészségügyi alkalmatlanságra hivatkozva elküldött táncosnőre osztott szerep… A nagy rejtély számomra, hogy Kerényi Dávidnak próbatáncon kell bizonyítania, hogy talán mégis alkalmas a tagságra. Kell? Miért? Mi okból? Mi célból?
Balett-, és Táncművészet • 42062015-04-17 09:20:33
A Táncművészet idei tavaszi számának 20. oldalán is reflektorfénybe került a kedélyborzoló alkalmassági és minősítési vizsga, amivel kapcsolatban Gyimesi László, a Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezetének (MZTSZ) főtitkára elmondta, hogy mind a minősítés, mind a munka-egészségügyi vizsgálat célja nem az kell, legyen, hogy bebizonyítsa valakinek az alkalmatlanságát.
Solymosi Tamás szerint a Magyar Táncművészek Szövetsége elnökségének, valamint felügyelőbizottságának az együttes belügyeibe nincs beleszólása, nem is kellene foglalkoznia ilyen kérdésekkel. „… A minősítésekhez szakemberekből álló nemzetközi bizottságot hívtam össze… néhányan nem feleltek meg, számosan kevésbé alkalmas minősítést kaptak, a többség alkalmas volt… Én ezt vártam. … Nekem mindig is a minőség lesz a legfontosabb, korábban is az volt, amíg táncosként felléptem a Metropolintantől a Bolsojig. … Akik nem osztják a véleményem, azoknak fel kell hívnom a figyelmét arra, hogy a jelentős, világszínvonalú társulatoknál ez a hozzáállás a természetes.”
Mihályi Gábor, a Magyar Táncművészek Szövetségének elnöke elmondta: „Mi azt kértük Solymosi Tamástól, vizsgálja meg, kinek mennyi ideje van az életjáradékának eléréséig, és ha csupán egy évről van szó, akkor fontolja meg, mi a humánus megoldás. Becsülje meg a táncosok életútját, évtizedes teljesítményét, próbáljon a többi együttes számára is példamutató megoldást találni.”

Reménykedtem, hogy nem pusztán példamutatásból, de így járt el! Ezek szerint mégsem…

A Táncművészet 2015./I. számában lelhető még írás A hattyúk taváról, néptánc és kortárs tánc beharangozók, ajánlók és egyebek mellett egy Manon kritika, ami megint más szemmel láttat táncosokat, alakításokat, mint pl. a
„… Művészeti Oscar-díjat Solymosi Tamásnak …!” végcsengésű, a Solymosi Tamás vezette Magyar Nemzeti Balett
facebook oldalának, április 13-i bejegyzésében, érezhetően önméltatásból közzétett, a Dance Europe idei áprilisi számának 36. oldalán megjelent kritika.
Balett-, és Táncművészet • 41742015-03-14 13:00:06
Szomorú, de talán ez egy felismerés és jelzés egyben a Háznak, hogy ideje több lehetőséget adni a magyar balettművészeknek. Meglévőknek és újaknak. A kiemelkedőket pedig foggal-körömmel megtartani, semmiképp sem meneszteni.
Nemzeti ünnepünk alkalmából mégsem kaphattak állami művészeti díjat a ma sztárolt idegenek.

Nagyon örülök Juratsek Julianna kitüntetésének, régóta hiányolom markáns szólóit, bízom benne, hogy újra kap kiemelt karakterszerepeket.
Balett-, és Táncművészet • 41532015-03-07 12:51:12
Kiváncsi vagyok, hogy vajon Carlos Acosta ott lesz e ma este. Solymosi Tamás azt nyilatkozta, hogy meghívta őt, mint Nagy Iván ”felfedezettjét”.

Tudja valaki, hogy a Faust Bálon ott volt e Acosta?

Korábban bejelentették őt az estély sztárvendégeként.

Balett-, és Táncművészet • 41422015-03-05 23:18:38
Megszólal a négy „Manon”
Balett-, és Táncművészet • 41412015-03-05 23:16:14
Köszönöm.
Vidám nem lettem tőle:-(
Balett-, és Táncművészet • 41372015-03-05 12:10:03
Hogy „az összes jegy a többi előadásra” elkelt, ahhoz talán nagyban hozzájárult, hogy kevesebb, mint negyedáron lehetett venni. Tudom, mert személyesen tapasztaltam.
Balett-, és Táncművészet • 41362015-03-05 12:08:14
Köszönöm.
Balett-, és Táncművészet • 41352015-03-05 12:07:40
Köszönöm a cikket. Néhány dologban egyet is értek Kutszegi Csabával, több esetben viszont nem. MacMillan koreográfiája több mint 200 évvel a regény születése után készült. Az „idő vasfoga” igencsak rátelepedhetett volna már a londoni bemutatókor is, ehelyett sokan azóta is a műfaj csúcsának tartják. Továbbra is műsoron tartja a Royal Ballet, a Scala, a párizsi Opera… Hozzánk csak most érkezett meg. Hogy a ”romlott szerelem bemutatása ma már nem kavar fel senkit”? Sajnálatos, hogy sokakat nem, de semmiképp sem senkit. Szerencsére nincs happy end, mint Giovanni Casati 1846-os átdolgozásában, ahol a gazdag márki pompás ünnepséget szervez Manon és Des Grieux esküvője alkalmából. Itt megrázó a zárójelenet, elgondolkodtató a Manonban önmagukra ismerők számára is. Inkább tartom elavultnak a Szilfidet. Számomra annak a műsoron tartása volt tévedés, nem beszélve a párosításról, amivel egy napra tűzték.
Egyetértek azzal, amit IVA is idéz a 4132. hozzászólásban, a pikantéria csak az, hogy ha teljesülne is e vágyunk, vajon ki táncolna ezekben a darabokban? A jelenlegi „favoritok” nem magyarként, talán hitelesen, átéléssel tudnák/akarnák tradícióinkat tükrözni?
Balett-, és Táncművészet • 41222015-03-04 14:48:27
Engem is érdekel, miért tévedés a Manon bemutatása.
Sajnos nem ismerem sem a Wright, sem a Ratmansky Csipkerózsika változatot, én a Petipa-Róna koreográfiával nézném legszívesebben.
Balett-, és Táncművészet • 41182015-03-04 08:30:07
talán így sikerül...
http://www.opera.hu/musor/megtekint/a-diotoro-2015/
Balett-, és Táncművészet • 41172015-03-04 08:28:07
Segítene valaki,
hogy mit csinálok rosszul, ha két linket szeretnék egyszerre beszúrni,
de sosem sikerül:-(?
A diótörő
"Természetesen" még szereposztás nélkül.
Balett-, és Táncművészet • 41162015-03-04 08:25:38
A diótörő
"Természetesen" még szereposztás nélkül.
Balett-, és Táncművészet • 41052015-03-03 12:01:19
Az Opera honlapja szerint úgy tűnik lesz Csipkerózsika bemutató, és lesz Rómeó és Júlia, Makrancos Kata, Hófehérke és a 7 törpe előadás.
Balett-, és Táncművészet • 41042015-03-03 09:36:48
Több kép is megtekinthető a Manon honlapgalériában
Nem vagyok jártas oldalszerkesztésben, valóban óriási nehézséget okoz a képfeliratozás, netán kivitelezhetetlen?
Balett-, és Táncművészet • 41032015-03-03 09:04:57
Remélhetek egy élménybeszámolót?
Balett-, és Táncművészet • 41022015-03-03 09:03:34
Látta vajon a cikkíró az előadást?
Ha igen, miért fest a látottakkal ellentétes képet?
Ha nem, honnan veszi a bátorságot, hogy egyáltalán írjon a bemutatóról?
Vannak, aki elhiszik a címet, tapsolnak, mint a cikk alatti első hozzászólásban, és vannak, akik mögé látnak, mint a másodikban.
Balett-, és Táncművészet • 40772015-02-18 12:02:20
Én nem találom. Kérlek írd le pontosabban, hogy hol.
Balett-, és Táncművészet • 40572015-02-13 15:44:59
Valamiért nem sikerült egyszerre két linket beszúrni:-(, a lényeg, hogy már van hír a Manon szereposztásról, http://www.opera.hu/musor/megtekint/manon/,
sőt a Nagy Iván Balettgála, http://www.opera.hu/musor/megtekint/nagy-ivan-balettgala/c419fc9426cf4b889fd22b0c774bd9a4/ szereplőiről is.
Balett-, és Táncművészet • 40562015-02-13 15:39:29
Már van hír a Nagy Iván Balettgála szereplőiről is.
Balett-, és Táncművészet • 39762015-02-03 10:43:30
Az előléptetettek névsorát ismertették novemberben.
Én úgy értettem -meglehet rosszul-, itt most nem az előléptetés a tét, hanem inkább a megmaradás. A testömeg index mellett milyen mércével mérik a nyugdíjhoz közeledő, vagy éppen frissen diplomázott táncosokat?
Balett-, és Táncművészet • 39722015-02-02 11:51:38
Úton útfélen valamiféle alkalmassági táncvizsgáról hallok.
Írna erről valaki, aki érintett, kérem! Semmit sem értek belőle…
Mi is ennek a vizsgának a neve? Kinek kell vizsgázni? Miből? Miért? Kötelező? Ki bírál? Mit bírál? Mik a feltételek? Ki állítja össze, hogy minek kell megfelelni?
Mik a következmények? Van ennek valahol a nagyvilágban hagyománya?
Sorolhatnám a kérdéseimet…egyelőre nem tudok napirendre térni…
Balett-, és Táncművészet • 39712015-02-01 18:46:39
Köszönöm Flavia. Az egyik szemem nevet, a másik sír.
Balett-, és Táncművészet • 39692015-01-28 12:04:42
(Egyik nagy kedvencem) Bakó Máté, nem is emlékszem mikor láttam utoljára a szinpadon, talán a Rómeó és Júliában. Tudja mi valaki, mi van vele? Csak nem sérült meg?
Cserta Józsefnek úgy tűnik be kellett érnie Gremin szerepével...
Balett-, és Táncművészet • 39682015-01-28 12:00:20
Teljesen egyetértek.
Balett-, és Táncművészet • 39642015-01-27 13:38:24
Ez a komplett IT-rendszer kialakítása remélhetőleg valóban segíti "az intézmény szinte összes dolgozójának a munkáját", ha már számunkra nem is annyira naprakész.
Az új honlapról is van egy cikk az új, azaz januári, februári magazinban.

Des Grieux: Oláh Zoltán, Timofeev Dmitry, Leblanc Gergely, Lagunov Jevgenyij
Lescaut: Majoros Balázs, Kekalo Jurij, Lagunov Jevgenyij, Myasnikov Boris
Lescaut szeretője: Carulla Leon Jessica, Kozmér Alexandra, Balaban Cristina, Starostina Kristina,
Monsieur G. M.: Komarov Alexandr, Szirb György, Bajári Levente, Apáti Bence
Balett-, és Táncművészet • 39622015-01-27 12:11:56
Igen, per pillanat a megújult honlap nem bírja el a szereposztást…,
viszont a hétvégén magamhoz ragadtam egy Opera magazint, amiben két példány is rejtőzött a színes Manont hírdető röplapból, rajta a szereposztással.
Manon: Nakamura Shoko, Tanykpayeva Aliya, Felméry Lili, Pap Adrienn
Balett-, és Táncművészet • 39602015-01-27 11:58:11

A pull over-i mozdulatból következtetve nem zakó, nem kardigán, de a pontos választ a kérdésre homály fedi, az előadás alatti félhomály.

Balett-, és Táncművészet • 39582015-01-26 18:11:22

Itt az újabb bálszezon, de néha még eszembe jut, mennyire megdöbbentem, amikor kiderült, hogy míg Vesselina Kasarova sokak örömére, sokak bírálatára aktív díszvendége volt az Ezüst Rózsa Bálnak, Polina Semionova táncában csupán a kivetítőn át gyönyörködhettünk. Csalódtam.
Még nagyobb volt a csalódottságom, amikor kiderült, hogy a karácsonyi gálamatinéban sem táncol Polina Semionova. Állítólag megsérült…
Bár a vele készült interjúban azt nyilatkozta „Nem ígérhetem, hogy ebben az évadban, de a jövő évadban mindenképpen.” láthatjuk valamelyik darabban az Operában. Én titkon reméltem, hátha mégis idén, hátha Tatjanaként lép a magyar közönség elé. Reméltem, hisz az idei repertoárjában is szerepel Cranko Anyeginje, pontosabban Tatjanaja, és van közös múltjuk Solymosi Tamással is e darabot illetően, hisz 2008-ban együtt táncolták a női és férfi főszerepet.
Nos, az idei Anyegin előadások véget értek, Polina, ha táncolt, máshol táncolt, az én csalódottságom már rég szertefoszlott, de úgy érzem, hogy a Balett-társulat azóta is nagyon szívén viseli a történteket, vagy éppen a meg nem történteket.
Lehetséges, hogy a Magyar Nemzeti Balett új virtuális oldalon tárja a magyar közönség elé az örömeit, büszkeségeit, híreit…?
Az általam ismert oldalon legutóbbi bejegyzésük nem hogy múlt havi, de mondhatni múlt évi… Szerény véleményem szerint ez több mint szégyenletes!
Sehol egy hír az utolsó bejegyzés óta „lement”, 2012-ben még magasztalt, a balettigazgató által „visszaemelt” Anyeginről, amely, „a jelenkor balettirodalmának egyik legfontosabb alkotása, a világon szinte mindenütt repertoáron van”, ami játszási jogának „visszaszerzése balettdiplomáciai áttörésként is értékelhető” volt. Az Operaház facebook oldalán igaz, megjelent az utolsó előadást megelőző napon egy bejegyzés néhány kettő, de inkább három éve készült fotóval, mint oly sokszor most is a szereplők nevének mellőzésével.
Bár idén nem terveztem, a vége mégis az lett, hogy két szereposztásban is megnéztem, és nagyon örülök, nem bántam meg. Számomra is kedves darab. Voltak ugyan kevésbé jól sikerült pillanatok, mind színészileg, mind technikailag, múlt vasárnap az egyik ilyen nehéz pillanatban szemmel láthatóan Solymosi Tamás is megizzadt az igazgatói páholyban, aki egy korábbi beszélgetésben elmondta, minden előadáson izgul a táncosaiért, most olyannyira, hogy meg kellett szabaduljon öltözékének egyik darabjától.
Liebich Roland nem tartozik kedvenc táncosaim közé, most mégis elvarázsolt. Az első pillanatban, amikor megjelent a színpadon, egy pillanatra azt hittem, megtréfál az idő, ugyanis hirtelen Solymosi Tamás profilja, testtartása tárult elém. A múltból a jelenbe visszatérve sem veszített a varázsából, egyáltalán nem találtam kakaskodónak, tánca jobban tetszett, mint korábban.
Felméry Lili a történet előrehaladtával egyre erőteljesebb alakítást nyújtott, mégis úgy érzem, tudna még hitelesebb Tatjana lenni.
Cserta József alakításaiban még sosem csalódtam. Most is örömöt leltem a táncában, a megjelenésében és játékában egyaránt.
Cristina Balaban számomra hiteles Olgát alakított. Sokszor többet adott, mint egy másik szereposztásbeli Olga, Jessica Carulla, de bizonyos pas de deux-ben Jessica volt számomra kedvesebb, több, kiforrottabb.
Sajnos Jevgenyij Lagunov nem nyerte el a tetszésemet. Szépen táncol, szép szál legény, de az alakformálása egyre inkább François Pignon karakterét látatta előttem Lenszkij helyett.
Leblanc Gergelynek elhittem, hogy ő akkor és ott Lenszkij. Nagyon meghatott. Gratulálok Neki.
Az idei kedvenc Anyegin-Tatjana páros számomra Jurij Kekalo és Shoko Nakamura. Fantasztikus volt, amit nyújtottak! Az első Mária hercegnő alakítása óta több szerepben láttam a japán balerinát. Nem titok, hogy kezdetben előítélettel néztem őt a szinpadon, gondolván: már megint egy újabb külföldi…, nos azóta nem kibékültem vele, hanem belopta magát a szívembe. Csodálatosan táncol, csodálatosan játszik.
Sokszor született meg a csoda a darab folyamán, és számomra megvalósult a dráma.
Ehhez nagyban hozzájárult a zene, Szennai Kálmánt is dicséret illeti, a zenekar kimagaslóan jól játszott.
A tánckar is engedte, hogy gyönyörködhessek bennük, mindenki szépen táncolt. Korábbi emlékeimben nem találom az idei idős bálozó karaktereket, a pápaszemmel vizslató bábuskákat, és a remegő kezű, lábú, hátfájdalmakkal küzdő gyéduskákat. Bizonyos pillanatokban azt hittem újra megtréfál az idő és helyszín, mert hirtelen egy mozgalmas Seregi balettben éreztem magam, szemmel láthatóan, füllel hallhatóan a közönségnek is tetszett, nagyon jó alakítások voltak, de remélhetőleg mindez nem fokozódik, drámai mű okán.


Balett-, és Táncművészet • 39462014-12-29 22:43:14
Illik vagy nem illik, ugyazon nap is elkövetik…
14-én láttam a délelőtti és a délutáni előadást is. Igaz, Mária hercegnőt és a Diótörő herceget más táncolta, de estére visszamasszírozták Nagypapát, visszasminkelték a négert a kínai „kis” kitérő után, az összes többi táncos is visszatért a szinpadra, a növendékek is, had szokják az igénybevételt…:-(
Erkel Színház • 49282014-12-29 22:41:08
Ladányi Andrea valóban élményt adott és maradandót, örülök, hogy láttam őt, de bennem az a kérdés fogalmazódott meg, hogy miért kell házon kívűl menni. A Magyar Nemzeti Balett…? ráadásul sokan közülük német nyelvterületről érkeztek…
A nap képe • 15262014-12-09 16:58:30
Köszönet a képért és IVA-nak a szép sorokért.
Balett-, és Táncművészet • 39242014-12-09 16:54:37
3920, 3922

Korábban láttam már a Hófehérke és a Diótörő egy lapon említését, mégpedig a 2014/2015-ös Műsorkalendárium 246. oldalán, a különleges események között.

[i]„Immár hatodik éve zajlik az MKB Bank és a nemzetközi gyermekmentő Szolgálat közös karácsonyi programja az Operaházban, ahol
Csajkovszkij híres Diótörő című, ünnepi hangulatot idéző mesebalettjének csodálatos muzsikája és látványa gyönyörködteti az ország különböző részéből és a határon túlról is meghívott ezeregyszáz hátrányos helyzetű gyermeket.

Köszöntőt mond dr. Edvi Péter, a Szolgálat elnöke és Ókovács Szilveszter operaházi főigazgató.

(A Szolgálat Operával közös másik rendezvénye a Hófehérke és a 7 törpe c. produkcióhoz kötődik, ahová szintén rászoruló gyermekek jutnak el.)

2014. december 21. 11:00, Operaház (Diótörő)
2015. Erkel Színház (Hófehérke és a 7 törpe)”[/i]

Azt hittem ez egyben azt is jelenti, hogy a 2015/2016-os évadban újra kényeztetnek minket, nézőket a Hófehérkével. Bizakodom, hátha, bár az Ünnepvárás a jótékonyság jegyében c. írást olvasván kétségeim támadnak ezzel kapcsolatban.

„Az operaházi aranyvasárnapi Diótörő-előadás a Gyermekmentő Karácsony programcímet viseli. Immár hatodik éve zajlik az MKB Bank és a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat közös programja az Operaházban, ahol az ünnepi hangulatot idéző mesebalettre az ország különböző részeiből és a határon túlról ezeregyszáz hátrányos helyzetű gyermeket invitálnak. Az eseményt dr. Edvi Peter, a Szolgálat elnöke és Ókovács Szilveszter főigazgató is megtiszteli jelenlétével - december 21-én 11 órától. A Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat 2015-ben első ízben tavasszal is vendégül látja a hátrányos helyzetű gyermekeket. Április 11-én a Leánder és Lenszirom című előadással várják őket az Erkel Színházban.”
Balett-, és Táncművészet • 38892014-11-30 10:33:26
A Magyar Nemzeti Balett facebook oldalán szerepel a négyből négy külföldi név: „… a tavalyi évad során nehéz szerepekben nyújtott kimagasló teljesítményéért idén kartáncosból címzetes magántáncossá lépett elő Kekalo Jurij (Aranyecset - Munkácsy, Anyegin – címszerep, A víg özvegy – Danilo, Petite Mort stb.), Balaban Cristina (A Szilfid - címszerep, Etűdök, Trójai játékok amazonokkal stb.), és Lagunov Jevgenyij (A Szilfid - James, Etűdök – szóló fiú, Trójai játékok stb.). A főszerepeket kiválóan megvalósító Timofeev Dmitry (A Szilfid – James, A víg özvegy – Camille, Etűdök – szóló fiú) címzetes magántáncosból magántáncossá lépett elő.”

A nov.13-i bejegyzés hozzászólásaiban kell keresni, ahol a fotón Shoko Nakamura, Oláh Zoltán és Dmitry Timofeev látható. A 3885-ben említett időzavar nekem is feltűnt, és ha az említett képet megjeleníti, a MNB bejegyzésében is szerepel, hogy nov.15-től látható a darab (amiért már korábban előléptették Balaban Cristinát). Az Etűdökben új beállókként idén Aliya Tanykpayeva, Kristina Starostina táncolt, nem Kristina Balaban, az én emlékeim szerint sem táncolta tavaly. A Szilfid előadások közül pont azt láttam, amelyikben elesett, természetesen ettől még lehet nagyon jó táncos, a múlt évadban pl. a Diótörőben a balerina baba tánca tetszett.
A 3885-ben említett magyar nevek mellett nekem Felméry Lili is hiányzik.
Balett-, és Táncművészet • 38252014-08-27 21:27:34
Kedves Myway! A sevillai borbélyt az |Erkel Színházban játszák, a március hetedikei Nagy Iván Gálaestre most is lehet jegyet venni a jegymesteren, már én is megvettem, ezért is remélem, hogy az, hogy pillanatnyilag nem szerepel az Operaház aznapi műsorában, csak valami elektronikus malőr.
Balett-, és Táncművészet • 37112014-06-16 21:37:12
Interjú Solymosi Tamással
Balett-, és Táncművészet • 37092014-05-22 09:50:01
Juronics Tamás kapta idén a Seregi-díjat
A nap képe • 14062014-05-21 08:50:10
...nekik is eszükbe jut...
Momus-játék • 45682014-05-06 18:22:57
Mi mősül híresnek, mi mősül nagyon híresnek, ki minősül hegedűkészítőnek?
Ha számomra nagyon híres Hubay Jenő operája, akkor abban Ferrari mester, vagy Philippo, vagy Sandro, nem állja meg a helyét helyes válaszként?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 496142014-05-06 13:15:19
Mindössze annyit, hogy kér-e valaki almát, illetve külön megkérdezte a karmestert, hogy ő kér-e?
Vashegyi György vasárnap nem kérte.
Kissé kínosnak éreztem ezt a kisszüneti betétet, már a Szöktetésbeli szerecsen is furcsa volt, de ő legalább több szóhoz jutott, és érezhetően megrendezetten. Az „almás kisvőfély”, rögtönzőnek tűnt, és nagyon rövidre sikeredett, miután megette a falatok között méregetett piros almát (merthogy magának is hozott egyet), felállt és kiment, a szünetecske félhomályban, csendben telt tovább.
Egy kis idő-energia ráfordítással szórakoztató is lehetett volna. Lehetne…
Balett-, és Táncművészet • 36822014-04-09 12:33:23
Az új reklámfilm
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:00 : Budapest
Zeneakadémia, Előadóterem

"Liszt-Kukacok Akadémiája"

10:00 : Budapest
MÁV Szimfonikus Zenekar Próbaterme

"Zene-Tér-Kép Plusz 4."

11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia

Osztrosits Éva (hegedű), Devich Gergely (cselló), Kovalszki Mária (zongora)
KODÁLY: Duó hegedűre és csellóra, Op.7
SAINT-SAËNS: a-moll bevezetés és rondo capriccioso, Op.28
RAVEL: Szonáta hegedűre és csellóra

15:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Olena Tokar (szoprán)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Takács-Nagy Gábor
MOZART: 1. (Esz-dúr) szimfónia, K. 16
MOZART: Ch’io mi scordi di te – koncertária, K. 505
MOZART: Bella mia fiamma, addio – koncertária, K. 528
MOZART: Un moto di gioia – koncertária, K. 579
HAYDN: Holdbéli világ – nyitány, Hob. XXVIII:7
HAYDN: 60. (C-dúr) szimfónia, Hob. I:60 („Il Distratto”)

16:00 : Budapest
Erkel Színház

"Zenekari hangversenyek - Kamarazenei koncertek"

17:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Miranda Liu (hegedű), Stefán Zsófia (fagott), Winni Wan-Chun Tsou (zongora), Bábel Klára (hárfa)
"Hangulatkoncert"
J.S. BACH: G-dúr invenció, BWV 781
J.S. BACH: f-moll invenció, BWV 780
LISZT: 3 Études de concert, S. 144 - Un sospiro
CHOPIN: cisz-moll noktürn
BARTÓK: Román népi táncok (Stefán Zsófia átirata)
HUBAY: 3. hegedűverseny, Op. 99

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, X. terem

Hargitai Géza tanítványai
"Házimuzsika a Zeneakadémián"

18:00 : Budapest
Várkert Bazár

Szirtes Edina Mókus és Rohmann Ditta koncertje
Vásárhelyi Művészélet finisszázs

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Cracow Singers
Raschèr Saxophone Quartet:
Kenneth Coon, Christine Rall, Elliot Riley, Andreas van Zoelen (szaxofon)
Vezényel: Karol Kusz
LERA AUERBACH: 72 angyal

19:00 : Budapest
Müpa, Fesztiválszínház

Pauline Rinvert, Kathrin Zukowski, Natalya Boeva, Eric Ander, Tianji Lin, Anja Silja
Hofkapelle München
zenei vezető
Michael Hofstetter
HASSE: Artaserse - magyarországi bemutató

19:00 : Budapest
Erkel Színház

VERDI: Az álarcosbál

19:00 : Budapest
Nádor Terem

A Harmonia Caelestis Barokk Zenekar szólistái:
Belovári Beatrix (barokk fuvola)
Tóth-Vajna Zsombor (csembaló, orgona)
"Nagy Frigyes és zeneszerzői I."
C.P.E. Bach, J.J. Quantz, J. P. Kirnberger és Nagy Frigyes fuvolaszonátái és billentyűs művei

19:00 : Budapest
Magyar Tudományos Akadémia

Megyesi Zoltán (ének), Klenyán Csaba (klarinét)
Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok
hangversenymester: Somogyi Péter
CSAJKOVSZKIJ: Hálás köszönet – elégia
DVOŘÁK: Bibliai dalok, Op.99
GLAZUNOV: Révedezés
GRIEG: g-moll kvartett, Op.27

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Frankl Péter (zongora), Várdai István (cselló)
MENDELSSOHN: 1. (B-dúr) cselló-zongora szonáta, Op.45
SCHUBERT: a-moll („Arpeggione”) cselló-zongora szonáta, D.821
SCHUMANN: Öt darab népies sílusban, Op.102
DOHNÁNYI: b-moll cselló-zongora szonáta, Op.8
19:00 : Pécs
Kodály Központ

Alba Regia Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Donato Renzetti
ROSSINI: Tell Vilmos - nyitány
BARTÓK: Táncszvit
RESPIGHI: Tre Corali di Johann Sebastian Bach
RESPIGHI: Róma fenyői

19:00 : Gödöllő
Művészetek Háza

Horváth Benedek (zongora)
Talamba Ütőegyüttes
Gödöllői Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Horváth Gábor
"Mozarttól a kortárs zenéig"
KOVÁCS ZOLTÁN: Adagietto
MOZART: C-dúr zongoraverseny KV 467
MUSZORGSZKIJ: Egy kiállítás képei

19:00 : Szeged
Nemzeti Színház

VERDI: Ernani
A mai nap
született:
1814 • Egressy Béni (Galambos Benjámin), zeneszerző († 1851)
elhunyt:
1991 • Willi Boskovsky, karmester (sz. 1909)