vissza a cimoldalra
2019-03-22
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61587)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2320)
Társművészetek (1297)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4257)
Milyen zenét hallgatsz most? (25009)
Haladjunk tovább... (230)
Kedvenc előadók (2833)
Momus társalgó (6353)
Kedvenc felvételek (150)
Kedvenc művek (143)

Olvasói levelek (11323)
A csapos közbeszól (95)

Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (2934)
Balett-, és Táncművészet (5738)
Jonas Kaufmann (2368)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1617)
Franz Schmidt (3296)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2655)
Kossuth-díj (1429)
La Voix humaine - avagy az énekhang varázsa (138)
Élő közvetítések (7780)
Operett, mint színpadi műfaj (3873)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3181)
Simándy József - az örök tenor (590)
Edita Gruberova (3078)
musical (185)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4463)
Opera, operett, dalciklus, librettók, szövegkönyvek, versek (596)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: tambura
Leírás:
Honlap:
   


tambura (13 hozzászólás)
 
 
Erkel Színház • 92872018-05-26 02:12:02

http://faymiklos.hu/2018/05/25/a_kepszakallu_herceg



Szokásosan fura  és ellentmondásos Fáy bejegyzés. A Kékszakállú  karmesterét Eötvös Pétert nagyon dicséri, a ZENAKART is. Jogosan. Ilyen jól nagyon ritkán halljuk játszani a zenekat, főleg a Kékszakállút. Ellenben a két főszereplőt meg sem emliti. Éneklések közötti zenei betéteket elemez,  vagy nem hallotta őket? Ami  az írás szerzője részéről elég hiányos neveltetésre, hiányos szakmai fél-felkészültségre, és gőgös  rossz modorra utal, ilyenkor számomra kiderül, hogy fricskázó és éles  nyelvű, és  valójában mégicsak egy önjelölt zenekritikus.



És mi  van az est másik (azaz első) felével. Senza Sangue, --Senza recensione?



Pedig ezt a művet az est karmestere:  Eötvös Péter írta.



Jól vezényelte?



Jó a mű?



Énekesek nélkül ment ez is.



Vagy erre nem is ment be?



Bár, ha jól emlékszem Eötvös opera-világi áttörését meghozó "Három nővért"



annak idején zenei persziflázsnak titulálta.



No comment.



 



 


Erkel Színház • 92862018-05-26 02:12:00

http://faymiklos.hu/2018/05/25/a_kepszakallu_herceg



Szokásosan fura  és ellentmondásos Fáy bejegyzés. A Kékszakállú  karmesterét Eötvös Pétert nagyon dicséri, a ZENAKART is. Jogosan. Ilyen jól nagyon ritkán halljuk játszani a zenekat, főleg a Kékszakállút. Ellenben a két főszereplőt meg sem emliti. Éneklések közötti zenei betéteket elemez,  vagy nem hallotta őket? Ami  az írás szerzője részéről elég hiányos neveltetésre, hiányos szakmai fél-felkészültségre, és gőgös  rossz modorra utal, ilyenkor számomra kiderül, hogy fricskázó és éles  nyelvű, és  valójában mégicsak egy önjelölt zenekritikus.



És mi  van az est másik (azaz első) felével. Senza Sangue, --Senza recensione?



Pedig ezt a művet az est karmestere:  Eötvös Péter írta.



Jól vezényelte?



Jó a mű?



Énekesek nélkül ment ez is.



Vagy erre nem is ment be?



Bár, ha jól emlékszem Eötvös opera-világi áttörését meghozó "Három nővért"



annak idején zenei persziflázsnak titulálta.



No comment.



 



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 548062015-12-26 21:05:32
Érdemes lenne tudni, hogy egy-egy vendégkarmester meghívása milyen alapon történik. Specialistája-a az adott darabnak, vagy egy adott listáról választott, avagy ezt adták neki, vagy csinálja, vagy nem. Christian Badea -ára az első eset biztos nem vonatkozik. Annyira öntörvényű tempókat vett Bohémélet sorozatában, amely gyakran már az előadási biztonságot is veszélybe sodorta.Voltak szép pillanatai az előadásnak, de elenyésző számban, és lehet, hogy nem az ő érdeme. A szereplők bizonyos együttesekben kifejezetten küzdöttek a gyors temókkal az életben maradásukért.
Ehhez képest felüdülést jelentett Kesselyák Gergely dec.25-i Bohémélet vezénylése. Bár az idén amúgy is Puccini operákból áll számára a világ. A tempói annak ellenére, hogy soha nem enerváltak, mégis az előadhatóság határán maradnak, életteli tempók, amelyek az érzelmi töltést soha egy pillanatra nem nélkülözik. Értelem-érzelem szoros összefüggésben vannak nála. Nyilván a szerzői szándék az első számára, és ezt összekapcsolja az adott rendezés színpadi történéseivel.A zenekar Badenál talán jobban szólt, de remélhetőleg hamar átszoknak Kesselyák sokkal jobb tempoihoz. Fekete Attila kissé nyersen kedte az estét,az első áriát még féltettük is nagyon, de később annál melengetőbb hangszínnel énekelt. Pasztircsák Polina Mimi-je még talán elmarad attól, amit a "régi" Mimiktől elvárunk .Az átütő erő jelenlegi hiánya, amely később nemcsak hangban, hanem színekben és színpadi kisugárzás erejében is meg kellene mutatkozzon. Mitilineou Cleo könnyedén énekelte Musetta cseppet sem könnyű belépőjét, jétékban, előadásban tökéletesen megfelelő volt.Molnár Levente a tőle elvárhatónál kicsit halványabban indította az estér, de később semmi sem érződött a kezdeti fáradtságból. Vehemens, néha túl vehemens Marcello az övé, amit viszont nem kellene mindig hangban is megjelenítsen, mert furcsán torzul a hangja olyankor. Schaunard szerepében Nagy Zoltán énekelt, a legutóbbi Badea-'s előadáshoz képest sokkal kiegyensúlyozottabban. Fried Péter Collinja mélyérzésű filozófus, aki mindezt finoman árnyalt cinizmussal próbál palástolni, így soha nem bántó. Az un. 'Kabátária' most is az egyik legyszebb pillanata az előadásnak.
Erkel Színház • 58612015-11-06 00:08:43
Bocsika, NOVember 5-én!!
Erkel Színház • 58602015-11-05 23:52:09
Ma okt.5-én este A Sába királynője új szereposztással gazdagodott.
És valóban gazdagodott, mert László Boldizsár Assad szerepében illúziót keltő hős, akinek hangi bemutatkozása ebben a szerepben igen pozitiv benyomást keltett. A másik új beálló Szemerédy Károly, mint Salamon király, nagyszerű színpadi kiállással, érces magvas bariton hangon énekelte végig szólamát. Sümegi Eszter most is kifogástalan Sulamit-ja változatlanul nagy sikert aratott.Gál Erika talán nem tündökölt annyira, mint a premieren. Nagyon tetszett Fried Péter főpapja is. (Mellékesnek tűnik, és "érdekes" momentum volt a "sivatagi szerelmesek" áhitata közben a színpad felől a nézőtérre behallatszódó kutyugatás, vagy képzeljük " farkas nyüszítésnek"?-de talán mellőzni kellene!)
Erkel Színház • 58502015-11-02 01:18:32
Fáy Miklós mondatainak csak két értelme van, a pénz -amit a leírt mondataiért kap, és hogy kiírja magából a démont, így is spórol, mert nem kell addig sem pszichiáterre költenie. Érdekes, amikor megbízzák előre egy-egy esemény méltatására, akkor hirtelen még a @ar is tehetséges, persze ezért súlyos százezreket kap.

A tegnapi előadás egyébként szép sikert hozott az előadóknak.
Tv kamerák jelenléte utalt a profi rögzítésre. Sümegi Eszter és Gál Erika kiváló volt. Nagyon tetszett Fried Péter a főpap szerepében. Ha a néző behunyja a szemét, és nem látja a thai tenorista fizikai adottságait, hangjától és zeneiségétől olvadozni kell. Kelemen Zoltán megbizhatóan győzi a szerepét ugyan, de néha több kisugárzás kellene. Kovács János keze alatt jól összefogott, sokszínű zenekari játékot hallhattunk.
Erkel Színház • 54822015-04-09 14:04:14
Hatalmas taps köszöntötte a tegnap esti Aida szereplőit,
inkább őket, mintsem a rendezést ünnepelve.Megéredmelt nagy sikert aratott Sümegi Eszter, -Standing-ovation hangulatot teremtve, továbbá Komlósi Ildikó )nemvárt dupla hosszú magas B-éket tartott nagyjelenétben, Fekete Attila is remekelt, Kálmándi Mihály és Fried Péter legjobb formájukban énekeltek.A kórus firssitett hangjai most is erővel töltötték meg a teret. Kesselyák Gergely Aida temói helyenkénr szokatlanok. Képileg pedig az u.n. nagykép (BALETT) számúzetésben van.Egyszer majd újra.....
Erkel Színház • 53712015-03-24 00:44:57
Kedves IVA! Miután a vasárnapi előadáson is ott voltam, bár néhány sorral hátrébb ültem, így pontosan tudom milyen volt az előadás. Előrebocsájtom, hogy nagyra értékelem értékes hozzászólásaidat, és “horribile dictu” nem szeretném, ha bármi félreértés adódna közöttünk. A március 22-i előadáson egészen más képet mutatott G.Margheri a címszerepben.Fényes hangon énekelt, bár a második felvonás elején éreztem egy kis fáradtságot, éneklése, szerepformálása azonban sokkal felszabadultabb volt. Viszont meg kell mondjam, hogy miután Olaszo-ban éltem tizenévig, és Mozart nagy operáit szinte fejből tudom, állítólag a zenei hallásom is jó, hidd el hogy Leporello részéről rengeteg volt a tévesztés, még magában a "Madamina-"regiszter" áriában is, néha az volt az érzésem, nem is tudja mi következik. Az azt megelőző recitativoban Elvira kinosan érezte magát, mert válaszolnia kellett volna, és nem tudott mire. A fszt 8. sorig is elhallatszódó súgás többszöri ismétlése után is alig kapcsolt Leporello, hogy ez még az ő szövege.Nem beszélve az ária magasságainak csúnya zeneietlen megoldásairól.
Tovább nem mennék bele.
Szemere Zita most valóban haloványabb volt a pénteki szereplésénél. A "Batti batti.. ária nem tudni miért, pl. nagyon lassan indult. De pl. a D.Giov. "Deh vieni" ária irreálisan lassú volt, szinte fele tempoban volt vasárnap. Talán a Donnák is 20-án jobban teljesítettek. A péntekinél viszont jobb volt Szappanos Tibor éneklése. Másokat nem részleteznék.
Mozart-mániám miatt 24-én is elmegyek."IVA-VIVA la Liberta"
Erkel Színház • 53622015-03-22 12:15:18
A Don Giovanni felújítása ment március 20án. Jelenlegi rendezésének három évvel ezelőtti bemutatója is már vegyes fogadtatásban részesült. A mostani Erkel Szinházba száműzött diszlet még kevésbé segíti a darabot. A mindkét emeleti proszcéneum páholyig felnyúló két lépcsősor semmit nem ad a színházi élmény kiteljesedéséhez, sőt inkább az látszik, hogy terhére van az énekeseknek.
A címszerepet Gianluca Margheri énekli. Az olasz bariton nem rendelkezik különösebben szép hanggal, épp a nemes hangszinnek van hiányában, ez a jelmez pedig előnytelen számára, inkább összenyomja, mintsem délceg lovaggá teszi. Nem véletlenül aratta eddigi sikereit ebben a szerepben hazájában úgy, hogy -kihasználva bodybuilding-es” alakját,- félmeztelenül játszott bizonyos jelenteket. A modern “macho” felfogást nem tudta beépiteni ebbe az ”avitt” rendezésbe, látszik, hogy profival van dolgunk, de mégis elmaradt a várt “Don Giovanni” hatás.Például a Zerlináva való “La ci darem” duett minden erotikát nélkülözött, és ez később is nagy hiánya maradt alakitásának. A két emblematikus ária pedig nem éppen a legjobban sikerült számára. Szereptudása ellenben kifogástalan, a recitativokat példás érthetőséggel és színesen énekli.
A másik csalódás Leporello szerepében fellépő Palerdi András. Vagy későn éri ez a “spiel” szerep, vagy még nem érett meg benne. A szólamtudása sem mindig tökéletes, hanghibáktól, intonációs-és szövegtudási problémáktól sem mentes az inkább “gügye” megformálásba menekülő nehézkes játéka. Úgy tűnik néha, mintha nem is tudná miről szól az amit éneklene. Az ilyen Leporello ma már nem állja meg a helyét.
Donna Annaként Bakonyi Anikó énekelt. Meglepően karcsúvá fogyott le, de hangilag mindez nem válik negativummá. Kifejező volt mindvégig, megbirkózott a szerep nehézségeivel.
Donna Elviraként Fodor Beatrix pedig hangilag, és alakitásban legjobb formáját hozta. Nagyon fekszik neki ez a szólam, talán Elvira jellemének szélsőségeit jobban megmutathatná.
Szappanos Tibor énekelte Don Ottavio szerepét.Még csak meg sem kellett birkóznia az áriákkal, mert egyik sem jelent számára problémát. Zerlina szerepét Szemere Zita énekelte és játszotta ezúttal, mindvégig szép hangon és oldott játékkal. Masetto Cseh Antal volt, nem jelentett számára nagy kihivást ennek a bumfordi alaknak a megformálása. Fried Péter énekelte a Kormányzó szerepét, nemes és nagy hangon, nemes tartással, és állhatatosan.
A karmester Káli Gábor volt, akit először hallottam vezényelni.Helyenként tempói és dinámikái nem tüntek kiegyensúlyozottnak, különösen az este első részében. Később ő is, a zenekar is magára talált.Látható azonban vezénylésén, hogy már most jelentős karmesteri tudással bír.





Erkel Színház • 52832015-02-20 11:05:50
A hangi megvalósítással Bretz G. ugyancsak adós maradt.
Erkel Színház • 52802015-02-20 03:30:53
Meg kell mondjam, hogy egyik Daland sem volt helyén a Bolygóban.Miért nem adták Fried Péternek, az az ő szerepe.
Csakúgy, mint a Zakariás is. A próféciát és az imát nagyszerűen énekelte a Mezzo Tv újévi metz-i gálán.
Bretz Gábor • 892015-02-11 00:12:01
Elképzelhetőnek tartom, hogy Bretz Gábor miután egyébként is szeret torkosságba menekülni és egyfajta torokrezonanciával ráerősíteni a hangjára, plusz még sötétíteni, ahogy most is valószínűleg épp ez történhetett, -csakhogy a hatalmas MET színhézterme é (talán a művész érezte a nagy teret) és még nagyobb forszírozásra késztette a művész urat, amely terem nem hálás a manipulált hangokkal.

Olvasói levelek • 104632014-06-17 00:31:53
Zéta főoldali R.Strauss beszámolójáboz fűzném hozzá, hogy bár Ókovács Sz. igazgatása idejére esett a Struss Fesztivál, de csakúgy mint a Májusünnep megvalósítása, maga a R. Strauss opera-repertoár összefoglaló bemutatása anno Fischer Ádám nyilatkozataiban is tervként szerepelt.
   
Hírek
• A Budapesti Filharmonikus Hangversenybarátok Alapítványa (BFHA) pályázatot hirdet „A Kárpát-medence zenekultúrája a XIX-XX. század fordulóján” címmel
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Zeneakadémia karvezetés szakos hallgatóiból alakult kórus
"Karvezetés vizsgakoncert"
VIADANA: Exultate justi (örvendező zsoltár)
TILLAI: Magányban (Weöres Sándor versére)
Tolnay Melinda (ének-zene – zeneelmélet OT IV.)
ALAIN: Messe de Requiem – Sanctus
CLEMENS NON PAPA: Missa defunctorum – Agnus Dei, Communio
Enyedi Mózes (egyházzene-orgona – ének-zene OT IV.)
BECKER: Herr, erbarme dich
SCHEIN: Freue dich des Weibes deiner Jugend
Bokros Virág (egyházzene-orgona – ének-zene OT IV.)
Közreműködik: Balaska Rebeka (csembaló), Márkus Ágnes (cselló)
TOMKINS: How great delight
SCHMITT: À contre-voix, op. 104 – 5. Pour vous de peine
Velki Luca (ének-zene – zeneelmélet OT IV.)
GUERRERO: Sanctus, Benedictus
Bolyos Balázs Koppány (egyházzene-karvezetés – ének-zene OT IV.)
GASTOLDI: Cantiam lieti cantiamo
BRITTEN: Öt virágének, op. 47 – 2. The Succession of the Four Sweet Months, 3. Marsh Flowers
MOSONYI: Libera me
Szarka Tamás (kóruskarnagy MA I.)
GESUALDO: Non mai, non cangero
MENDELSSOHN: Három motetta, op. 69 – 1. Herr, nun lässest du deinen Diener in Frieden fahren
BRUNNER: Konfirmation
Márkus István (kóruskarnagy – zeneelmélet OT IV.)

18:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Faragó Laura (ének), Varga Petra (orgona)
"Bach Mindenkinek Fesztivál"
Énekek és áriák Anna Magdalena Bach Daloskönyvéből (BWV 508 - 518.)

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Luka Okros (zongora)
CHOPIN: 1. (g-moll) ballada, op. 23
CHOPIN: 2. (F-dúr) ballada, op. 38
CHOPIN: 3. (Asz-dúr) ballada, op. 47
CHOPIN: 4. (f-moll) ballada, op. 52
LISZT: h-moll szonáta

19:00 : Budapest
BMC, Koncertterem

Balga Gabriella, Bakonyi Marcell (ének)
Óbudai Danubia Zenekar
Vezényel: Hámori Máté
Házigazda: Eckhardt Gábor
"Salon de Musiqze 2. - Casanova"
RAMEAU: Zoroastre – nyitány
VIVALDI: Griselda – Ombre vane
BEETHOVEN: Nyolc variáció egy Waldstein témára
MOZART: Don Giovanni – nyitány
MOZART: Madamina, il catalogo
MOZART: La ci darem la mano

19:00 : Budapest
Nádor Terem

Trio Energico:
Ilosfai Csenge (hegedű), Mády-Szabó Eszter (gordonka)
Vida Mónika Ruth (zongora)
SCHUBERT: Adagio D.897 "Notturno"
SOSZTAKOVICS: c-moll trio op.8. no.1.
RAVEL: a-moll trio

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Emanuel Abbühl, Seung Eun Lee (oboa)
Spányi Miklós (orgona)
Concerto Armonico Budapest (koncertmester: Homoki Gábor, művészeti vezető: Spányi Miklós)
"Velence és London, oboák és orgonasípok…"
ALBINONI: F-dúr oboa-kettősverseny, op. 9/3
ALBINONI: g-moll szonáta, op. 2/11
ALBINONI: e-moll hegedűverseny, op. 2/2
ALBINONI: d-moll oboaverseny, op. 9/2
HÄNDEL: 3. (g-moll) oboaverseny, HWV 287
HÄNDEL: h-moll concerto grosso, HWV 330
HÄNDEL: 13. (F-dúr) orgonaverseny, HWV 295 („A kakukk és a csalogány”)

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Jan Vogler (gordonka)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Hamar Zsolt
RAMEAU: A gáláns indiák - szvit
SAINT-SAËNS: I. (a-moll) gordonkaverseny, op. 33
BRUCKNER: IV. (Esz-dúr) szimfónia
19:00 : Nagyvárad
Szigligeti Színház

Operát az Operából! – Turné
PUCCINI: Bohémélet

19:00 : Szombathely
Bartók Terem

Chisa Kitagawa (hegedű)
Savaria Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Izaki Masahiro
SIBELIUS: d-moll hegedűverseny, op. 47
SOSZTAKOVICS: 12., d-moll szimfónia, „Az 1917-es év”

19:00 : Siófok
Kálmán Imre Kulturális Központ

Teleki Miklós (zongora)
Duna Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Deák András
MOZART: Figaro házassága – nyitány, K.492
GRIEG: a-moll zongoraverseny
MOZART: 40. (g-moll) szimfónia, K.550

19:00 : Sopron
Liszt Ferenc Konferencia és Kulturális Központ

Jasminka Stančul (zongora)
Győri Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Berkes Kálmán
BEETHOVEN: I. (C-dúr) zongoraverseny, op. 15
SCHUBERT: II. (B-dúr) szimfónia, D 125
A mai nap
született:
1930 • Stephen Sondheim, zeneszerző
elhunyt:
1687 • Jean Baptiste Lully, zeneszerző (sz. 1632)
1963 • Székely Mihály, énekes (sz. 1901)