vissza a cimoldalra
2020-02-25
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11466)
A csapos közbeszól (95)

Házy Erzsébet művészete és pályája (4695)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (3702)
Társművészetek (1597)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1876)
Franz Schmidt (3542)
Eiffel Műhelyház – Bánffy terem (131)
Élő közvetítések (8411)
Jacques Offenbach (480)
Natalie Dessay (1805)
Momus-játék (5796)
Plácido Domingo (921)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4558)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2716)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7329)
Kimernya? (3483)
Franz Schubert (311)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: Edmond Dantes
Leírás:
Honlap:
   


Edmond Dantes (4843 hozzászólás)
Kimernya? • 34392020-01-30 17:57:44

Ez (is) valami felismerő program vagy alkalmazás? Én továbbra is tartom magam ahhoz, amit itt 3299-ben írtam ld. ott +  -dni- 3306 ...


Pantheon • 25122020-01-30 13:50:32

Othmar Mága (91) német karmester


Pantheon • 25112020-01-30 13:45:14

Nedda Casei (87) amerikai mezzoszoprán


Kimernya? • 34362020-01-30 13:27:48

Hááát ... én se sokat ... éppen csak annyit, amennyit nagyon muszáj :-) 


Kimernya? • 34332020-01-29 12:38:03

Sőőőt, kétszer is hallatszik a bejátszásban: "Juliette!" ... de csak akkor, amikor már úgyis megvolt a válasz és a librettót párhuzamosan olvasva még egyszer meghallgattam. 


Kimernya? • 34312020-01-29 12:19:09

A mai (engem) még inkább üdített. Tegnap az elválaszthatatlan modenai duót, Pavarottit-Frenit gondoltam, de csak a fele jött be. Nagy kedvencem Corelli...nem a francia kiejtéséért :-)


Társművészetek • 15762020-01-28 08:38:42

Valamikor 1-1 Molnár Ferenc-premiert várhatott olyan izgatottan-kíváncsian a pesti közönség, ahogyan napjainkban Pintér Béla újdonságait. A tavalyi, huszadik évad "nem-dráma" Jubileumi beszélgetései után a huszonegyes szerencseszámnak bizonyulhat: az Anyaszemefénye ismét "igazi" dráma éspedig klasszikusokat kölcsönző zenedráma, a szó szoros értelmében. Néhány éve már tett hasonló kísérletet a szerző, akkor Puccini-zenére írt színművet, ebben Händel, Bach, Vivaldi és Mahler szolgáltatják a zenei anyagot: Bach zongoraművei, a Xerxes Largója, A négy évszak több tétele, két kulcsjelenetben is az Adagietto Mahler Ötödikjéből és mások, végig énekelve-recitálva száz hosszú röpke percben. Ez a zenedrámás újítás okozhatja, hogy annyira megfogott az Anyaszemefénye? A szokásosan szövevényes, fondorlatosan fordulatos cselekményről nemigen lehet spoilerveszély nélkül írni, tempósan halad a maga és Pintér Béla bevált útján, hogy azután a végkifejletben egy expresszvonat sebességével kápráztassa és gázolja el a nézőt. A Star nevű kertévé élete zajlik a színen ... meg a Star vezérigazgatójának és családjának, az egyik műsorvezetőnek és családjának és egy további szerkesztőnek az élete, botlások, bal- és félrelépések sora, azok visszafordíthatatlan következményeivel. Szinte nincs a darabnak olyan eleme, ami ne köszönt volna be korábbi Pintér-opuszokban, mégis: számomra -ellentétben néhány, szerencsére csak utólag és futólag átnézett kritikában írottakkal- jelentős szintézis az Anyaszemefénye, egy, a játszmát, a meccset soha fel nem adó művész friss ujjlenyomata. Mint már utaltam rá, az zene, a zenedrámai műfaj varázsolhatott el jobban mint azokat, akik "csak" színházat vártak. Tökéletes a formai összhang, a prozódia, ahogyan a szöveg mindvégig szótagra pontosan illeszkedik a zeneszámokhoz ... és frenetikusan mulatságos, olykor tragikomikus a zenék és az énekelt szöveg tartalmának kontrasztja. Új -legalábbis nekem- a helyszín (UP Újpesti Rendezvénytér) és új az, hogy Pintér ezúttal nem lép fel színészként. Egy zenei portálon engedtessék meg, hogy Kéménczy Antallal kezdjem a közreműködők méltatását: ő az, aki szinte percnyi kihagyás nélkül  jelen van zongorajátékával. Tamás Gábor (díszlet) és Benedek Mari (jelmez) állandó társai az író-rendezőnek, munkáik most is a helyükön vannak, kiegészülve Vella Péter fontos és hatásos videotechnikájával. Jelképes a feketébe bújtatott statiszták (Hornyák Dóra, Nagy Krisztina, Berecz Csaba és Tamás Gábor) funkciója: a díszletek, sokszor a rajtuk ülő színészekkel együttes ki-be tologatása akár arra célozhat: így, bábukként mozgat bennünket is az élet, mozgatnak mások, nem mindig arra hivatottak. (Politika? Van, félreérthetetlenül, de csak szőrmentén.) Amúgy van egy -nem elírás- szunrakus bábmester is a darabban: "bábu vagy". Jók az újak: a drogos rockerből ájtatos megtérővé-hittérítővé átváltozó Jankovics Péter és az egyik gyerek, Fáncsik Roland, jó a baj(oka)t keverő-előidéző, szép énekhangú új tag, Fodor Annamária és hosszabb szünet után szívesen láttuk Roszik Hellát csakúgy mint az adottságait jól kihasználó másik "gyereket" Stefanovics Angélát. Thuróczy Szabolcs filmek és tévés sorozatok jóvoltából  immár országosan ismert színész, aki nélkül nehéz elképzelni Pintér Béla-produkciót ... még akkor is, ha nála nemigen beszélhetünk énekhangról, ami elkelne, főleg a nyitójelenetben. A Katona József Színházzal koprodukcióban megvalósított előadásban a Katona "apportja" két színész, Nagy Ervin, aki sokadszor, sikeresen hozza a nagyarcú főnököt -a fináléban pedig igazán pazarul teljesít!- és a feleségét ezer színben, szédülten és szédületesen alakító Jordán Adél, aki excellál Giordano Brunella/Barna Brigitta szerepében. Pintér Béla írt, jött, látott és rendezett. Mérgesen,gondosan adagolva,okosan,felkavaróan,kiszámíthatatlanul: Pintérbélásan.



Pintér Béla: Anyaszemefénye - Pintér Béla és Társulata valamint a Katona József Színház koprodukciója, UP Újpesti Rendezvénytér, 2020. január 25.


Kimernya? • 34212020-01-27 12:23:18

Kedves -dni-, kedves fórum- és játszótársak, ugye nem csak nálam nincs új zene?


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 72422020-01-26 12:04:33

on Anno én is, itt is kiujjongtam magam Schrott Don Giovannijától, a Figaró-szériát kihagytam, pedig terveztem. Akkor azt írtam: nagy estét csinált, visszavárjuk. Teljesült.



off Nem védem a mostani vezetést (ahogyan -egyesek véleményével ellentétben- támadni sem szoktam "csak úgy"), de meg kell jegyeznem, hogy fiatal korom vendég világsztárjai mellé is sokszor, nagyon sokszor pályájuk és ami nagyobb baj, hangjuk hanyatló szakaszában lévő énekeseket írt(ak) ki az akkori vezetés(ek) vagy delegálták ők saját magukat. És visszaolvasva régebbi, "ante ED"-kori kritikákat, nem volt ez másként még régebben, a 60-as években sem. A nagy itthoni nevek mögött már nem volt meg a korábbi nagy hang...legalábbis a színpadon nem. Nem sorolnék itt példákat max. privátban ...


Kimernya? • 34192020-01-24 16:57:31

Wiki is tévedhet és téved is, nem ritkán. Kattints(atok) 3414-ben az "itt" szavakra, mindegyik 1-1 linket rejt és minden linkben fellelhető a karmester neve ... más és más betűkkel.


Kimernya? • 34162020-01-24 08:57:36

Na meg az olasz nyelv nem ismeri az "ü" betüt, ami további névváltozatokat generál a vezetéknevében is ld. ez alatt. Trieszt mint szülőváros németajkú (Habsburg-) birodalmi felmenőket sejtet, onnan származhat az "ü". Amúgy sosem hallottam a nevét.


Kimernya? • 34142020-01-24 08:13:59

Csak az énekesnőt küldtem be, nem néztem meg, ki a karmester, most megnéztem: látom, kb. ahány link, annyiféle "spelling": Eduardo Müller (ahogy -dni- írta) itt, Edoardo Müller itt, Eduardo Mueller itt, Edoardo Muller itt, Eduardo Muller itt ... és még folytatni lehetne, de szerintem maradhat a neve úgy, ahogy -dni- beírta ... egyik lehetséges változat a sok közül.


Kimernya? • 34082020-01-23 14:40:47

A Bartók-Zene előadóit sem kaptuk meg :-) Joyce-ot viszont magam is be mertem küldeni, annyira biztos volt(am).


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 620572020-01-23 14:23:39

Köszönöm, így már látom, hát elég érdekes ... de MÁO honlapján nekem itt nem jött ki a neve. Máshol bújhat meg :-) Kalmár Magda viszont első operaházi éveiben többször is énekelte Cherubinot.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 620542020-01-23 08:12:29

Ugyanott így folytatódik: "Ezután minden énekes évadokra és szerepekre szerződik, jelentősen megemelt tiszteletdíjért. Ugyanez a koncepció érvényesült a karmesterek esetében is." Az igazi kérdés, mi a jogállása, milyen=mire szóló szerződése van a karmestereknek, magánénekeseknek, alkotóknak illetve a zenekarnak és a kórusnak és a "személyzetnek" továbbá ugyanez a MNB-nél: magántáncosok, tánckar, koreográfusok ...


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 620532020-01-23 07:58:56

Nem találom, hol-miben olvasható Lucia Popp MÁO-tagsága, Kalmár Magda Cherubinoja.


Kimernya? • 34072020-01-23 07:55:59

A klasszikus "best", amit fekete lemezen megvettem annak idején a névsor bűvöletében. Megvan ma is valahol a gardróbszekrény felső polcán, sokadmagával..


A díjakról általában • 10802020-01-22 08:51:15

"Szép" példája annak, mennyire lehet független a kultúra a politikától. Ahogy a hír interpretálása is szép példája a "független" újságírásnak. Az egyik oldalon a tudósítás csupán arról szól, hogy a díjoszás "botrányba fulladt", "politikai cirkusz lett" és hasonlók: pl. itt, itt és itt. A nyájas olvasó semmit nem tud meg a "botrány" hátteréről, egyáltalán: valóban volt-e "botrány", ha volt: miért, ki keltette? Árnyaltabb tájékoztatást kaphatunk pl. innen és innen és a vásárhelyi polgármester Fb-bejegyzéséből. Egy mondatban összefoglalva: Bessenyei Ferenc özvegye nem fogadta el azt, hogy a képviselőtestület -kormánypárti tagokat is beleértve!- leszavazta az özvegy által preferált művész, Nemcsák Károly kitüntetését. Lábjegyzet: ugyanez a képviselőtestület ugyancsak leszavazta Alföldi Róbert díjazását. Végül két vásárhelyi polgár, Berei Erzsébet zongoraművész-zenetanár, a helyi zeneiskola egykori igazgatója, a város kulturális életének máig aktív figurája és Dratsay Ákos fuvolaművész-zenetanár kapta a díjat. 


Operett, mint színpadi műfaj • 42032020-01-21 13:30:16

Ha jól látom, 60 éve, hogy elhunyt. Nem annyira kerek és február 2-án, majdnem két hónappal a gála előtt. Legyen "neve a gyereknek" :-)


Pantheon • 25062020-01-18 09:54:12

Barry Tuckwell (88) ausztral kurtmuvesz es karmester


Milyen zenét hallgatsz most? • 250472020-01-17 13:46:21

Faust Madridból (2018) mezzon, elsőrangú szereposztásban (Ettinger, Beczala, Pisaroni, Rebeka, Degout), üditően friss rendezésben (Alex Ollé) és külcsínnel. Beczala kavatinája most ment le, mintaszerű volt, sajnos nagyon-forte cével a végén.


Momus-játék • 57682020-01-17 13:36:04

A tegnapi kérdésben szereplő Toscanini-"szerető" a MET dívája, az első Angelica nővér, Geraldine Farrar volt.


Pantheon • 25052020-01-15 08:20:19

Egy nem túl jó emlékű korai (gimis) Tannhäusert leszámítva életem első Wagnere mindjárt mélyvíz volt: Az istenek alkonya, így, hátulról indítva a Ringet. Láttam a plakáton, hogy külföldi m.v. énekli Brünnhildét (felár nélkül) = arra vettem jegyet: ő volt az, jó volt. Rég volt, mégis megmaradt az emlékezetemben, inkább mint sok minden azóta. Ki érti ezt ... talán (mint mondani szokás) az "égéstermékem" vagyis a korom az oka...


Pantheon • 25032020-01-14 20:20:15

Naděžda Kniplová (87) cseh szoprán


Erkel Színház • 104192020-01-14 14:35:37

Csak a szójáték adta magát, természetesen  nem konkrét személyre szól..én olyant sosem :-)


Erkel Színház • 104172020-01-14 13:35:30

Netrebko Elvirázott ... valaki meg Elvirágzott ...


Erkel Színház • 104152020-01-14 10:06:11

Azt a 96 januári Traviatát én is láttam, elragadó Violetta volt Rost Andrea egy elragadó előadáson. Azóta nem túl sokszor láttam színpadon, inkább mint beszélgetős celebet a médiában, de van olyan, hogy egy kimagasló élmény -miként a fenti- jobban megmarad az emberben mint 10-20 közepes...attól még nem Netrebko ő..és már Rost Andrea sem (egészen).


Társművészetek • 15722020-01-13 15:12:30

Színházi újdonságból színháztörténeti eseménnyé emelkedett Térey János Lót - Szodomában kövérebb a fű című drámájának ősbemutatója. A váratlanul elhunyt költő-író utolsó színpadi alkotását az Örkény Színház felkérésére írta, létrejöttében fontos szerepet játszott a hosszabb ideje külföldön élő-dolgozó Kovalik Balázs, aki elmondása szerint egy müncheni képtárban tett látogatása során, id. Jan Brueghel Lót és lányai című festménye előtt tűnődött el, mit is keresnek valójában Lót lányai -amúgy meztelenül- apjuk társaságában. A bibliai történet ezen záró szakaszáról a hittanórán nem esett szó.. A Szentírás 1. könyvének 13 és 19. fejezete tartalmazza a Térey-dráma előzményeit illetve történéseit, ezeket -elsősorban az utóbbit- elolvasva megkapjuk a most bemutatott mű tartalmát ... napjainkba helyezve. Nem egyéb a Lót... mint holmi napi aktualizálás netán "plágium"? Nem, nem erről van szó, nem áthallásról, ilyesmikről szól a darab. Amit látunk, egyetemes, időtlen és öröktől fogva létező témák, jelenségek halmaza: kapzsiság, romlottság, otthonunk elhagyása avagy "jóléti elvándorlás" -gyengébbek kedvéért: migráció-, idegenségünk, annak kezelése a befogadó országban, városban -gyengébbek kedvéért: xenofóbia-, bűn és büntetés és így tovább. Ábrahám bácsikájától elválva Lót és családja újvállalkozóként telepszik le, tollasodik meg Szodomában, de mindig is jövevénynek, idegennek számítanak, holott a szodomaiak is mindahányan jöttek valamikor, valahonnan, legfeljebb korábban. A helyieket a színdarabban Menáhem (Borsi-Balogh Máté) és egy, a görög tragédiákban szokásos, itt négytagú, cimbalomkíséretes kórus jeleníti meg kettős szereposztásban (az aznapi szereplőket nem közölte a plakát), utóbbiak szövegét sajnos nem mindig értettem. (zene: Fekete Gyula) Az ő bűneikért lesujtó isteni ítélet elől menekíti ki a családot a két arkangyal, Ráfael és Gábriel (Dóra Béla és Patkós Márton) Szodomából (harmadikként Zsótér Sándor m.v. alakítja Mikaél arkangyalt)... de vajon tényleg megmenekül(t)-e Lót, aki elveszíti otthonát, javait, feleségét, aki bűnbe esik lányai által? Megérte? Érdemes volt? Nem úgy tűnik. És vajon tényleg áldozat-e Lót felesége, amikor a tiltás ellenére hátranéz és büntetésből sóbálvánnyá változik? Vagy inkább egyfajta szabadulás ez számára, mert elege lett a folytonos csomagolásból-költözködésből és inkább nem puszta kíváncsiságból eredő, hanem szándékos hátranézéssel valójában önmagát menti-e és elvesztett, netán sosem volt szabadságát szerzi-e meg? Utóbbira alighanem egyértelmű "igen" választ sugall a szerző. Keserédes bosszút állnak-e a lányok Golda és Zelma (Stork Natasa m.v. és Kókai Tünde), amikor apjukkal hálva teherbe esnek, hogy Lót ne gondolhassa magát erkölcsileg felsőbbrendűnek, mocsoktalannak, miközben ők a szülői házban elnyomottnak érezték magukat és megtudták, hogy atyjuk őket szolgáltatta volna ki a dühös szodomaiaknak  a vendégjog okán így mentendő meg a két arkangyalt? Jó eséllyel igen. Megannyi izgalmas, többértelmű, többféleképpen megválaszolható kérdés. 



Számomra a darab: kész, befejezett alkotás. Ha a szerző élne, talán még... de nincs talán még. Irodalmi konzultánsként Nádasdy Ádám, dramaturgként Ari-Nagy Barbara  csiszoltak az elkészült nyersanyagon. Miként eddigi, mindkétszer Örkényes Kovalik-opuszban (2002: Borisz Godunov, 2005: Odüsszeusz Tours) Antal Csaba tervezte a díszletet, Benedek Mari a ruhákat. Antal Csaba több irányban mozgó-forgó, aranylón csillogó konzervdobozokból épített díszletfalai szinte főszereplővé emelkednek: egyszerre látványosak, kifejezők, leomlásuk a fináléban Szodoma pusztulását is jelzik. Telitalálat! A kész művel szemben én ezúttal és paradox módon a mindig erős társulat produkcióját nem éreztem még egészen "késznek", noha a premier óta volt már néhány előadás. A címszerepben Gálffi László szövegtévesztéssel, bakikkal küzd olykor és az én fülemhez szövege sem jutott el mindig a maga teljességében. A hiba bennem lehet ... vagy a még nem pontosan kimért akusztikai arányokban, ami miatt a fentebb már említett "kórusszólam" sem mindig érthető és a konzervfalak leomlása után a szanaszét heverő dobozok szándékolt zörgése-rugdosása sem szolgálja a tökéletes hallhatóságot. Kerekes Éva (Lót felesége) számomra csupán nagy zárómonológjában nő fel a feladathoz, az igazat megvallva másik színész(nő)ötletem lett volna a szerepre "hausintern". Ceterum censeo és látszólag, de csak látszólag fentiek ellenére: Kovalik Balázs mindenféle érdemeit nem lehet eléggé (túl)hangsúlyozni: spiritus rectora volt egy jelentékeny és remélhetőleg maradandó utolsó alkotásnak és mondjuk így, Térey Jánossal szinte közös művüket sok-sok ötlettel, mértékkel (!), tiszteletteljes főhajtással vitte színre.  Szükség van rá. A magyar színpadnak, a magyar zenés színpadnak szüksége van rá. Nagyon nagy szüksége lenne Kovalik Balázsra.



Térey János: Lót - Szodomában kövérebb a fű, Örkény Színház, 2020. január 9.)


Jonas Kaufmann • 24702020-01-12 14:38:49

Nos, ha már Münchent említette, közzéteszek egy ottani Mein Wien-kritikát ld. itt.


Jonas Kaufmann • 24642020-01-11 22:00:58

Ugy ertettem, hogy "tolunk" azaz a forumrol nem volt-e senki. Klara beirasat erdeklodve es koszonettel olvastam es kituntetetten erdekelne az on velemenye.


Jonas Kaufmann • 24612020-01-11 19:04:09

Senki nem volt vagy nincs híre a tegnap esti MüPa-operettkoncertjéről? Látom, Fáy írt róla itt.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 620382020-01-07 16:05:33

Történetesen élő adásban volt szerencsém hallgatni a reggeli közösen sugárzott (!) rádió-TV interjút Almási-Tóth Andrással, aki elmondása szerint az új Parsifalt rendezi legközelebb. A belinkelt index-cikk maga sem biztos a megnyitás időpontjában: " ...az Operaházat 2021 őszén vagy telén nyitják meg, így ha minden a tervek szerint alakul, a 2021-22-es évadot már az Andrássy úti épületben kezdheti a társulat." Aki ebből a mondatból megsaccolja a nyitás akárcsak hónapra pontos várható időpontját, annak gratulálok. Az origo.hu azonos témájú írása óvatosabban fogalmaz: "... a tervek szerint a 2021-22-es évadban már használhatják az Andrássy úti épületet..." Itt szó esik a három ház várható profil/repertoár-megosztásáról is.


Társművészetek • 15662020-01-07 15:47:25

Online vagyok, most jövök a mai rejtvényekből, megvannak, jókedvem is megvan :-) szóval: khm ... hát én pont azt írtam, hogy "... nem, nem a stadionépítések körüli pénzügyi  ...khm ... bizonytalanságokat, hanem az Operaház vagy akár a Műhelyház felújítása körül sokasodó kérdéseket... " stb. s mindezt Kovalik kapcsán "on". Óriási különbség! És khm ... engem már tizedannyi politikai homokozással homokozás nélkül kiátkoztak (volna) és elátkoztak itt párszor százszor mint amennyit te 1/1 offolva ideöntöttél ...igaz, ez nem az én gondom.



PS Az én koromban lassan  örülnöm kell, ha még bármilyen memóriám van :-) Üdv.


Társművészetek • 15642020-01-07 08:45:14

Nem egészen így emlékszem. Kovalik Balázst az akkor még hivatalban lévő főigazgató, Vass Lajos (!) váltotta le, pontosabban nem hosszabbította meg határozott időre szóló szerződését ... ki tudja, milyen okokból, csak találgatni lehet.Talán így próbálta pozícióban tartani magát, mindegy is ma már. Pár hónap múlva ő is lapátra került. Mindenesetre Kovalikot eltávolították állásából.  A "politikailag korrupt" szóhasználatot nem tudom értelmezni, legalábbis Kovalik esetében. Nem gondolnám, hogy az interjú alapján bárki azt feltételezné, hogy azért távolították el, "mert nem akart belépni a pártba (mindegy, melyikbe) vagy nem akart jelentéseket írni valakiről."  Művészeti vezetőként nem tudom, hogyan lehetett ő "gazdaságilag korrupt"? Kollektív korrupció? Ez esetben az akkori operai vezető hármas harmadik tagja, Fischer Ádám is gazdaságilag (és politikailag) korrupt lett volna? Hm... Akkor miért nem indult ellenük (is) vádhatósági eljárás? Megjegyzem, a politikailag "korrupt" elkötelezett Vass Lajos ellen bohózatba illő módon és végeredménnyel többször előrángatott, hűtlen kezeléssel való gyanúsít(gat)ások -NB Horváth Ádám bősz papírlobogtatásai, ügyészségi vizsgálatok- látványos szánalmas kudarcba fulladtak, elhamvadtak. Még a bizonyítatlanul maradt "korrupciós" összeg nagyságrendje sem érte el ezrelékekben sem mondjuk ... nem, nem a stadionépítések körüli pénzügyi  ...khm ... bizonytalanságokat, hanem az Operaház vagy akár a Műhelyház felújítása körül sokasodó kérdéseket a napról-napra emelkedő költségek tekintetében. Visszatérve a kályhához: hamarosan alkalmam lesz beszámolni az Örkény és Kovalik Térey/Lót-produkciójáról ... és ez a lényeg: Kovalik -ha csak kivételesen is- újra itthon.


Zenei témájú könyvek • 992020-01-06 17:18:44

Nemrég jelent meg Arvo Pärt Válogatott beszélgetések és írások című könyve, melyről a mandiner .hu Angyalzene címmel közöl hosszabb recenziót. A neves észt zeneszerző zenéjéről és a könyvről szóló írás itt olvasható.


Társművészetek • 15612020-01-06 16:54:01

Az Örkény Színház decemberben mutatta be Térey János utolsó drámáját,  Lót – Szodomában kövérebb a fű címmel, melyet Kovalik Balázs és az Örkény Színház számára írt. A mű -mint a nyomtatott HVG lead-je írja- "a világi és az isteni törvények, a biznisz és a szemfényvesztés között lavírozó ember meghasonlásáról szól". Ebből az alkalomból az újság Irtóhadjárat címmel hosszabb interjút készített Kovalikkal, aki 2002 után először rendez itthon prózai előadást. A nem csupán a produkcióról szóló beszélgetés hosszabb részlete a hvg.hu-n itt olvasható. "A jelenleg zajló kultúrharc nem az ideológiáról, hanem az egyéni hatalomvágyról szól, és Magyarországon még mindig a feudális tekintélyelvűség irányítja a rendszert Kovalik Balázs szerint. A Operaházból tíz éve politikai okokból eltávolított rendező ezért nem tervezi, hogy hazaköltözik Németországból, most is csak a közelmúltban elhunyt régi barátja, Térey János darabjának megrendezését vállalta az Örkény Színházban."


Balett-, és Táncművészet • 59632020-01-06 09:00:51

Pl. itt. Végülis miért ne, ha egyszer van pl. Royal Moscow Ballet? Város-város...


Balett-, és Táncművészet • 59622020-01-06 08:54:57

Nincs mit hozzátennem beírásodhoz, a befejező sorok pedig a választ is sejtetik.


Balett-, és Táncművészet • 59612020-01-06 08:49:23

Bár ez a balett-topik, most már maradok:  sosem fog kiderülni, milyen szerepek várták volna Budai Líviát 1977 őszétől, ha nem lép le, feltételezem, még a nyári szünet idején. Pár héttel egyetlen -de fogalmazhatunk így: első- Carmenje előtt párszor már elénekelhette Amnerist, amit Komlóssy pl. csak 30 fölött. Egy korábbi interjúban Budai Lívia még így fogalmazott: "...akkori férjem ... ötlete volt, hogy menjünk ki. Érezte, hogy egy művész sokkal nagyobb teljesítményre képes, ha olyan közegben van, ahol szeretik. Élete legjobb lépése volt.." Na ez így szerintem valahogy hitelesebb. A fentebb beszúrt interjúban azon is kesereg a művésznő, hogy "Egy-másfél évente itthon vagyok, néha egy évben kétszer is, és úgy látom, egyre nagyobb a romlás... Rettenetesen fáj, hogy az egyedüli úr a pénz lett, megszűnnek az emberek közötti kapcsolatok, és csak a pénzhajhászás marad..." A riporter kérdésére: "Nyugaton ezt nem érzi ennyire?" így felel: "Soha nem éreztem, hogy ilyen erős hajtóerő lett volna a pénz. Itthon még a családon belüli kapcsolatokban is ez uralkodik." Ja, igaz, ez az interjú 2006-ban készült: remélem, mára megváltozott a véleménye honi viszonyainkról éspedig pozitív irányban.


Balett-, és Táncművészet • 59512020-01-05 10:26:34

Bizonyos sajtóorgánumoknak hála, az utóbbi időben egyre több művészünkről derül ki, hogy a kommunizmusban őt és/vagy családját üldözték, elüldözték, száműzték, büntették. Marton Éváról, akit a 20. szd. legnagyobb karriert befutott magyar énekesének gondolok és aki már huszonéves korában itthon főszerepek sorát énekelte az Operaházban, régóta tudjuk ezt és a feledékenyebbek kedvéért újabb interjúiban is rendre elmeséli megrázó itthoni múltját. Budai Líviát, aki mezzo létére már huszonévesen eljutott a főszerepekig az Operaházban (Carmen, Amneris) szintén elüldözték, kiutálták itthonról. (forrás: origo.hu) Kádár-kori ügyosztályokról, büntetésként megélt moszkvai továbbképzésről, lenézettségről kesereg Volf Katalin, ameddig 1983 tavaszán (sic!) haza nem térhetett...prímabalerinának. (forrás: origo.hu) A Pitti Katalinnal készült interjú néhány megdöbbentő részletét már idéztem saját topikjában (830): szomorú gyerekkora, hátrányos helyzete, felmenőit ért megpróbáltatások, huszonévesen főszerepek, Desdemona a legnagyobbakkal, Bach-verseny. (forrás. origo.hu) Most Harangozó Gyulától is megtudtuk, hogyan büntették meg édesapját (aki nem akart belépni a pártba) ill. papája helyett őt a moszkvai tanulmányi-továbbképzési számüzetéssel. (forrás: origo.hu) Érdeklődve várom az üldözött-büntetett művészeinkről szóló szappanopera további folytatásait. A médium talán olyanokat is megszólaltathatna, akik a mai magyar Kánaánban fogtak vándorbotot.


Balett-, és Táncművészet • 59472020-01-04 11:21:35

"A világhírű táncos a közönségnek, nem a következő generációnak mesél" (Közbevetés: a "mesél" itt valóban találó kifejezés - E.D.)



Apámon nem találtak fogást, ezért engem bántottak - interjú Harangozó Gyula balettművésszel az origo .hu-n itt olvasható. Már a lead-ben megtudhatjuk t.k., hogy őt megbuktatták az Állami Balettintézetben,"tehetségtelensége" miatt. Így akarták büntetni Kossuth-díjas édesapját, aki nem akart belépni a pártba. Ő (ifj. Harangozó Gyula) azonban könnyedén vette az akadályt, a világhírű Moszkvai Balett Intézetben folytatta tanulmányait, ahol kitűnőre vizsgázott. (Közbevetés: nyilván ugyancsak büntetésből - E.D.) Kieg.: ifj. Harangozó Gyula életrajza a wikipédia .hu-n  i t t  olvasható.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 44742020-01-03 14:35:39

Türelmet kérek, lesznek zenekaros koncertjeim és lesz amatőr véleményem róluk :-)


Erkel Színház • 104002019-12-31 19:21:57

Mindig hüledeztem, amikor az Erkel úgymond "rossz akusztikájáról" olvastam, mivel rendre -nemcsak operaelőadásokon!- éppen az ellenkezőjét tapasztaltam éspedig pl. zenekari, sőt szóló- (pl. zongora- és dal-) esteken is ... és még egy Russell Johnson sem kellett hozzá..


Pitti Katalin • 8322019-12-30 13:24:36

Othello végzete, zöldszemű szörny, részvéttel és megértéssel teljes, visszafogott beírásomat az interjú címe ihlette elsősorban. Egyelőre (?) maradjunk ennyiben.


Pitti Katalin • 8302019-12-30 10:43:33

Mindig felkelti a figyelmemet, ha egy (előadó- vagy alkotó)művész interjújában nagy hangsúlyt kap szomorú gyerekkora, hátrányos helyzete, főleg ha ez a  felmenőit ért megpróbáltatásokkal is összefügg vagy abból következik és egész későbbi életére hatással van. A Pitti Katalinnal készített interjú készítője már a címben gondoskodik róla, hogy az olvasó érezze: a család tragikus múltja súlyos árnyként nehezedett a művésznőre. Nehéz előmenetelét remélhetőleg nem nehezítette még inkább, hogy 25 évesen Desdemonát kényszerült énekelni Horváth Ádám Otello-filmjében, ráadásul Ferencsik, Simándy és Melis nyomasztó társaságában. Mint ahogyan vélhetőleg a lipcsei Bach-versenyre történt kizavarása és sikeres szereplése, 2. helyezése sem vetette vissza további karrierjét. És az sem, hogy "Az 1978/79-es évadtól az Operaház magánénekeseként szerződtették, ahol az operairodalom legcsodálatosabb szerepeit énekelte." A pálya is talán még magasabbra és hosszabbra ívelt volna, ha lelketlen koncertügynökök felkérései nem kényszerítik bele operetthaknikban, nótacsokrok előadásában és más, többé-kevésbé operaidegen (ám jól fialó) műfajokban való sorozatos, mondhatni tömeges részvételbe ... már amikor és már amelyik ügynök, mert mint a beszélgetésből megtudhattuk, egyikük az "Interkoncert operaszakos osztályáról azért nem tud(ott) munkát adni külföldre, mert túl jól nézek ki". Átkozott balsors! Elképzelni is nehéz, hová repíthette volna őt kétségtelen szépsége, jó színpadi mozgása, fénykorában csengő hangja, ha az élet nem bánik (el) vele és felmenőivel íly kegyetlenül.


Pantheon • 24832019-12-28 09:48:54

Jerry Herman amerikai zeneszerző (88): Hello Dolly, Őrült nők ketrece..


Pantheon • 24782019-12-26 22:04:12

Gimnazistakén láttam, Taminót énekelt, rekedt volt, másik fellépését le is mondta. Aztán évekkel később eljött és olyan Belmontét énekelt, amit egy életre elraktároz az ember. Az összes áriát elénekelte, emlékszem, azt is, amit (utólag olvastam) ki szoktak húzni/hagyni. Még később már ZAK-on egy oratóriumkoncertet vezényelt, A teremtésre emlékszem, de nem találom a neten viszont egy János passióját igen. Valaki talán emlékszik még. Nagyon sajnálom. 


Kimernya? • 33902019-12-25 13:35:06

Óóó, hozzám a tegnapi, sokkal könnyebb(nek vélt) Megváltó nem jött el, pedig Händel szállította. Felteszem, jó csomó helyes megfejtés lesz, ráadásul a fórumon is írnak róla az Erkel-beli előadás okán. Restellem, de megosztom a botlásomat. Szerencsére a mai (méretes) tűt hamar megtaláltam a saját szénakazlában.


Kimernya? • 33862019-12-24 17:59:44

Nem volt változás tegnapról mára. Én sem találtam meg tegnap, mert rossz szóra kerestem (nem nagyon sokáig): "tibi, Domine", amire csökönyösen a "Confitebor tibi, Domine" kezdetú darabok jöttek ki, több is. Pihentettem a kérdést, más irányból szűkítettem a kört, nem szöveg-alapon és így már hamar megtaláltam. Megjegyzem, nem kizárt, hogy ma is félrehallom az elsőre nyilvánvalónak, érthetőnek tűnő szót, mert eddig még nem találtam semmit senkitől és már a tutinak (?)  tűnő szerző személyében is kételkedem.


Fischer Ádám • 5122019-12-21 15:17:14

Most jutottam hozzá az előző beírásban már belengetett életrajzhoz, Oplatka András, Svájcban élő történész, újságíró Zenekar az egész világ c. könyvéhez. Fischer Ádám életének, szerteágazó pályaívének, karrierje állomásainak tényszerű, alapos ismertetése mellett szó esik egyebek közt a karmester közéleti tevékenységéről, a színpadon kívüli világról alkotott értékrendjéről, emberi-művészi attitűdjéről és a napjainkban oly divatos (operai) "rendezői színház"-toposz iránt érdeklődők hosszabban olvashatnak a maestro valamint a szerző utóbbival kapcsolatos véleményéről, tapasztalataikról.


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 30262019-12-21 14:03:28

Bizonyos szerepekben, mondjon bárki bármit, nagyon is számít az énekes(nő) kora és alkata. Tosca szerepe kétségtelenül "megengedőbb" ilyen szempontból mint mondjuk Violettáé, Mimié és sorolhatnánk, hiszen érett, befutott művész már, díva ő = Tosca, a szerepe szerint. Igen, joga van ahhoz, hogy minél előnyösebben nézzen ki ... de nem kötelessége és ezek szerint nem óhajtott élni eme jogával. Mint írtam, ő már megteheti. A közönség pedig egy Tosca-előadásra fizetett be: néző és színház között a jegyárban megtestesülő szerződés nem tartalmaz olyan előírást, hogy optimális illúziót kapjon. Különben is: kinek mi jelenti az optimális illúziót? Biztos sokan voltak, akiknek pl. Anja Silja fedetlen keblei jelentették anno az optimális illúziót a Saloméban ... mások megbotránkoztak rajta. Ahogyan nekem is megfelelt Netrebko ruhája, ha -megengedem- elragadtatva én sem voltam tőle.


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 30252019-12-21 13:47:52

Nekem Callas "a" díva, de meg kell jegyeznem -meglehetősen jól ismerem a könyvet-, hogy nem kegyvesztett lett Bingnél. Bing, aki csak Callast és Karajant tartja expressis verbis MET-es hivatali ideje két tökéletes művészének és Callast az egekig magasztalja, ám kendőzetlenül megírja, hogy eljutott egy bizonyos határig, sőt a díva azon túlra, ahová igazgatói felelőssége tudatában már nem követhette, mert veszélyeztette volna az évado(ka)t és a társulat morális állapotát-egyensúlyát, ha szolgaian eleget tesz Callas minden egyes óhajának. Bing szerint egyébként a szeszélyeit gyakran férje, Meneghini követelőzései táplálták és amikor az énekesnő végre megszabadult tőle, az ő viszonyuk is nagyjából rendeződött. "Élénk vitára" nem emlékszem Gobbival a Bing-könyvből, lehet, hogy volt vagy máshol olvasta ... pl. Gobbinál. Marton Éva művésznőnek szerintem nincs mit zokon vennie. Turandot szerepe már csak ilyen: a 2. felv.-ban egy lépcső tetején szokás megjelennie és így-úgy leérnie valamikor, hatalmas, uszályos ruhában és súlyos fejdísszel, bárki bárhol énekelje. Nem biztos, hogy csupán a jelmez (volt) mázsás súlyú az ő esetében :-) Ha már a rendezői színház ismét terítéken van és Turandot: eljöhet még az az idő, amikor a hercegnő nem a császári lépcső tetején jelenik meg, hanem a süllyesztőből bújik elő szerényen, reszketve ... körömcipőben, nadrágkosztümben, netán kerekesszékkel. Az lesz ám a jó móka! 


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 30182019-12-20 10:36:13

Nagyjából-egészében egyetértek véleményeddel. Netrebko már elérte azt a művészi ÉS celeb-színvonalat valamint életkort és testtömeget, ami nem csupán Toscáját fogadtatja el, hanem minden más rezdülését. Aki váltása ellen emel szót, az vagy elfelejti mindezt vagy azt szeretné, hogy előbb-utóbb nevetség tárgyává váljék mint egyes kartársai, akik élemedett, kövér teltkarcsú kislányként/fiúcskaként tündökölnek naiva-szubrettként, amorózóként. (Többedszer írom: nem vagyok sem elvakult Netrebko- sem semmilyen "rajongó".) Én megengedőbb vagyok jelmezét illetően, éppen a fentiek miatt: a közönség elfogadja, tudomásul veszi, hogy évek számát és kilói számát tekintve is korosodik. Eszében sincs kötelet fonni színpadi öltözékéből, éppenséggel még élvezheti is, hogy ezekben a gúnyákban is imádják és nem akar se fiatalabbnak se karcsúbbnak látszani. "Ilyen vagyok, fogadjátok el", gondolhatja. Ha nem így lenne, talán lett volna szava és puvoárja egy jelmeztervező ellenében. És igen: énekeljen ha akar, Carment és Turandotot is, legalább lesz min sápitozni a bezzegelőknek,mindig-mindenen-fanyalgóknak, sápitozóknak, akik beskatulyáznak valakit valamibe és a skatulya biztonságából kiabálnak fűt-fát mindenre, mindenkire, ami más mint ami-aki valaki volt korábban. A rendezéssel (többedszer írom ezt is) sem volt semmi baj, nincs tökéletes rendezés, ha pedig lenne, akkor abba kötnének bele számosan, mert a tökéletesbe is bele lehet kötni, belekötnek. Meli a 3. felv.-ban felnőtt Netrebkóhoz, addig meg kevés volt, ez volt és maradt a véleményem és a tárgyilagosak véleménye, akik nem azt nézték, hogy hol, mikor máskor, másban "bezzeg" jobb/rosszabb volt. Salsi nekem is tetszett mint írtam, meghallgatnám valamelyik zsíros-intrikus Verdi-szerepben .. mások meg róla szedték le a keresztvizet. Ilyen a világ s benne mi.


Társművészetek • 15572019-12-20 09:56:15

Köszönöm -ha tiltakozni fogsz is- hogy akarva-akaratlanul Kerényi Imre miniszterelnöki főtanácsadó mellé emelsz, amikor az ő emlékezetes ki/beszólásához méred az én komment-véleményemet egy színházról és (egyes) színészeiről, amit fenntartok. Én is tiltakozhatnék, hogy egy eltorzult személyiségről sajátos, számomra visszataszító stílusú  emberről én jutok eszedbe, mert sem az egykori emeszempés funkci-rendező, sem az ájtatos-goromba jobber tévés műsorvezető sem a kinyílottapitypangos-nemzetasztalos miniszterelnöki lakáj nem való az ínyemre. Egy dolgra azonban felhívnám a figyelmedet. Kerényi Imre akkori támadása nem/sem volt véletlen és megelőlegezte azt az egészpályás letámadást, aminek élén ma már a (copyright: Schilling Árpád) nagytermészetű uraság áll ... mit "áll": elszabadult hajó(ágyú)ként tombol, egyelőre még csak félsikerrel. Akkori mint írod, zavart mosolya megelőlegezte ámokfutását, ami nem most kezdődött és már régóta nem "zavart", hanem megzavarodott igen célratörő. Lehet, hogy te hülyének tartasz mindenkit, aki elolvassa beírásaimat (ezt írod!), ezek szerint magadat is :-) de én nem és lehet, hogy "gondolataim az elemi színházi ismeretek mély sötétségéről árulkodnak", de az enyémek. Én sosem ítélkezem ilyen sercegő-érdes és főleg megfellebbezhetetlen biztonsággal mások véleményéről. Kegyelmi-nyugalmi időszakod vonzó volt: jó lenne, ha megtartanád az ünnepekre, 2020-ra meg azutánra is. Jobb a békesség.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 44692019-12-20 09:27:19

Évekkel ezelőtt egyszer -kivételesen- elmentem Terfel áriaestjére, visszakerestem, ez volt az (karmester ugyanaz volt). Nem tetszett különösebben és ha jól emlékszem, kicsit sok volt (nekem) a bohóckodás is. Beírásod újból meggyőzött arról, hogy ária-gálát soha csak egészen kivételes esetben nézek meg. Hiába énekel kilóra többet a vendég mint egy színpadi szerepben, néha a kevesebb = szerepben-éneklés több (lenne). Ráadásul Terfel szerintem nem az a gálakoncert-fazon: nem mintha egy koncert szépségverseny lenne, de azért nem árt, ha egy énekes(nő) jól mutat, főleg "civil" = nem-jelmez estélyiben, egyedül a színpad közepén, reflektorfényben. (Nekem legutóbb Garanca.) És a zenekari számok is egészen máshogyan szólnak komplett előadáson, ahol nem csupán tölteléknek szánják, hanem a darab szerves része(i) és avatottabb karmester vezényli mint többnyire egy operagálát...mint ezt a szerdait is.


Társművészetek • 15552019-12-19 17:56:28

Falvakba, kisvárosokba is elviszik a színházi kultúrát



Indul a Állami Déryné Színház Déryné Program. Feladata, "a vidék városi színházaitól messze lévő településein való játék." (forrás: wiki) "hogy a legkisebb településekre is eljuttassák a kultúrát, hogy változatos, izgalmas színházi előadásokat vigyenek el a falvakba, kisvárosokba." A program megvalósítására, amire  egymilliárd Ft-ot különítettek el, Fekete Péter kulturális államtitkár a Katona József Nemzeti Színházat, vezetésére Alfö ... Vidnyánszky Attilát, a Nemzeti Színház főigazgatóját kérte fel. A Programmal csaknem egymillió embert érnek majd el. További részletek az origo.hu-n.


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 30142019-12-19 16:25:40

Megesik a legjobb családokban is ... a beugró művésznőt úgyis dicsérték már itt a szerepben.


Társművészetek • 15542019-12-19 15:41:12

Privátban ... mert nagyon off lenne.


A nap képe • 21662019-12-19 09:32:04

Az 1937. január 18-ai, Városi Színházban rendezett koncert műsora az alábbi volt:



Bach:: d-moll Toccata és fúga, (BWV 565)



Brahms: IV. szimfónia



Paganini: D-dúr hegedűverseny (szóló: Zino Francescatti)



Richard Strauss: Till Eulenspiegel vidám csínyjei, op. 28



A Filharmóniai Társaság Zenekarát Reiner Frigyes vezényelte.


Társművészetek • 15522019-12-19 09:20:20

Biztosan tévedsz, kedves Lujza. Tessék tudomásul venni, hogy minden egyes műtárgy (múzeumok, színház, biodóm stb.), ami a Városligetben épül, az növeli a Városliget, sőt még a Margitsziget és a budai hegyvidék zöldfelületét is. Továbbá a Biodóm azaz Pannon Park, ahol a 2,5 millió literes tengervizes medence Közép-Európa legnagyobbja lesz, úgyszólván -100 év után ismét- tengeri hatalommá tesz bennünket és messze földön hirdetni fogja a magyarság történelmi szerepét, közép-európai dominanciáját (cápák!), iskolások külföldi turisták tömegeit vonzza majd, ekképpen a Millenárishoz, Várkert Bazárhoz, Budavári Lovardához és a Liget-projekt építményeihez hasonlóan anyagilag is kifizetődő vállalkozás lesz. 


Társművészetek • 15512019-12-19 09:02:34

Nem ömlik belőlem a mindentudás, csak a véleményemet írtam meg és az sem ömlött. Ha én egyszer kinyitnám a számat elkezdenék ömleni ... megnevezhetnél egy időszakot, mikor volt az SZFE -Kerényi Imre buzilobbizása előtt- ilyen politikai és személyes támadásoknak kitéve.


Társművészetek • 15462019-12-18 10:58:29

Éppenséggel vonhatunk. Vannak azért eltérések. Alföldi eltávolítása 1/1 politikai okokból történt. Ezt nem én mondom, hanem azok  mondták követelték harsogva, üvöltözve, akik a színház előtt tüntettek. Leváltását képviselők követelték a parlamentben, mert ettől-ebből (is) reméltek politikai hasznot. Az "eredmény" ismeretes, ma is észlelhető és ki tudja, meddig még. Egyszer megírja valaki a Nemzeti Színház történetét a 2008-2013 valamint a 2013-??? időszakra. Ha elfogulatlan lesz, érdekes lesz.... Eszenyi óvatosan lavíroz. Ha mégsem hosszabbítják, annak lehetnek azért szakmai okai. Bizonyára olvastad a Mágnás Miska-kritikákat, beírásokat, talán te is bekapcsolódtál. Úgy leszedték róla a keresztvizet, hogy a fal adta a másikat. Egy produkció persze nem szükségszerű ok arra, hogy ne újítsák meg a szerződését, csak jelzem, hogy vannak a Vígben szakmai problémák. Akkora átjáróház lett, hogy csak na. És talán szerencsés, aki kiszabadul onnan. Szóval tényleg ne csináljunk mártírt már előre Eszenyi Enikőből, akit sokan utálnak ... ameddig igazgató. Én nem utálom, nem szeretem: tevékenységét vizsgálom. Ha az új városvezetésnek netán (netán!) nem tetszik, rögtön kedvenc lesz a másik térfélen, ahogyan ez a cikk is rávilágít. Szegény, szegény magyar színház, színjátszás...és közönség.



PS Örülök, hogy te is tárgyilagosan "a Nemzeti Színház éléről menesztett Alföldi"ről írsz. Mások akkor bebújtak a "lejárt a szerződése"-formula mögé. Lejár jövőre Eszenyi szerződése? És már menesztették? Megjegyzem, a legjobb reklám Eszenyinek pont ez a hajcihő körülötte: máris politikai térbe helyezik, elfedve ezzel színháza és saját vezetői attitüdje szakmai problémáit. 


Társművészetek • 15442019-12-18 09:36:09

Eléggé félrecsúszott az eszmecsere Opernglasban, áthoztam. Én ott még csak Gelb esetleges kirúgása felől érdeklődtem (20361) V.G. tenorista "ügye" okán, de hamar eljutottunk M.L.-n át Eszenyiig, onnan pedig a politikai homokozóba: e kifejezést akkor használják fórumtársaink, amikor nekik nem tetsző "ügyről" merészel valaki beírni: pl. színházak, SZFE   gyalázatos kreatív lejáratásáról, függetlenségük, anyagi biztonságuk szétveréséről. Ezt hívják kettős mércének? Az én politikai homokozóm jó homokozó, a te politikai homokozód rossz és tiltott homokozó. Vagy tévednék? Szabadjon megjegyeznem, a dolog kulturális vonulatára visszatérve: M.L. (Víg)színháza a tündöklő középszer, a fullasztó unalom, főiskolás koruk óta ottragadt szenior színészek biztonsági "foci" terepévé vált évtizedekre. Utóda, rövid ideig tartó bíztató kezdés után visszazöttyent az előd által hátrahagyott, de -sajnos- nem elhagyott terepre és néhány sikeres vendégrendezést (Docekal, Alföldi) és 1-2 sikerült produkciót leszámítva ugyanott tart a színház, ahol első beiktatásakor és az azt megelőző hosszú időszakban. Egyetlen, úton-útfélen hangoztatott érve: "nekem minden este 1.600 embert kell leültetnem a két színházban", kész. Van igazsága, nem kétséges. Biztosra kell mennie ekkora hodályok esetében és biztosra kell mennie közéleti és repertoár-óvatosság tekintetében is...ahogy tette legutóbb a Mágnás Miskával, amiről itt többen leszedték a keresztvizet. Pocsék Mágnás Miskánál szidjuk Eszenyit mint a bokrot? Ha éppen a kormánypárti sajtó nem szereti, akkor szaftos történetekkel járat(hat)ja le? Ha meg kósza harsogó hírek jelennek meg: "kirúgják", "leváltják" (ami nem igaz, mivel a megbízatása jár le hamarosan), akkor mártírt csinálnak belőle? Hogy is van ez? Távcső (Opernglas) viszont tényleg kell a Vígbe: egyrészt nagy mérete miatt, másrészt legalább nagyítóval távcsővel leljünk ott jó színházi terméket.


Opernglas, avagy operai távcső... • 203682019-12-18 09:24:38

Kicsit Eléggé félrecsúszott az eszmecsere ebben a topikban. Én még csak Gelb esetleges kirúgása felől érdeklődtem (20361) V.G. tenorista "ügye" okán, de hamar eljutottunk M.L.-n át Eszenyiig, onnan pedig a politikai homokozóba: e kifejezést akkor használják fórumtársaink, amikor nekik nem tetsző "ügyről" merészel valaki beírni: pl. színházak, SZFE gyalázatos kreatív lejáratásáról, függetlenségük, anyagi biztonságuk szétveréséről. Ezt hívják kettős mércének? Az én politikai homokozóm jó homokozó, a te politikai homokozód rossz és tiltott homokozó. Vagy tévednék? Szabadjon megjegyeznem, a dolog kulturális vonulatára visszatérve: M.L. színháza a tündöklő középszer, a fullasztó unalom, főiskolás koruk óta ottragadt szenior színészek biztonsági "foci" terepe lett évtizedekre. Utóda, rövid ideig tartó bíztató kezdés után visszazöttyent az előd által hátrahagyott, de -sajnos- nem elhagyott terepre és néhány sikeres vendégrendezést (Docekal, Alföldi) és 1-2 sikerült produkciót leszámítva ugyanott tart a színház, ahol első beiktatásakor és az azt megelőző hosszú időszakban. Fő, úton-útfélen hangoztatott érve: "nekem minden este 1.600 embert kell leültetnem a két színházban", kész. Van igazsága, nem kétséges. Biztosra kell mennie ekkora hodályok esetében és biztosra kell mennie közéleti és repertoár-óvatosság tekintetében is...ahogy tette legutóbb a Mágnás Miskával, amiről itt többen leszedték a keresztvizet. Pocsék Mágnás Miskánál szidjuk Eszenyit mint a bokrot? Ha éppen a kormánypárti sajtó nem szereti, akkor szaftos történetekkel járat(hat)ja le? Ha meg kósza harsogó hírek jelennek meg: "kirúgják", "leváltják" (ami nem igaz, mivel a megbízatása jár le hamarosan), akkor mártírt csinálnak belőle? Hogy is van ez? Engedelmükkel átteszem e beírást a Társművészetek rovatba is, bár ez már se nem társ se nem művészet. Távcső viszont tényleg kell a Vígbe is: egyrészt nagy mérete miatt, másrészt legalább nagyítóval távcsővel leljünk ott jó színházi terméket.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 72362019-12-17 16:29:48

Visszaolvasva a Netrebko-topikban (a Toscáról történetesen elsőként) elhelyezett  beírásomat (2952), tulajdonképpen örömmel konstatálom, hogy saját szakképzetlen és akkori friss vagyis utólagos, többszöri meg- és visszahallgatás nélküli véleményem sok pontban találkozik a szakkritikában írottakkal. Én biztosan nem vagyok Netrebko-rajongó ... semmilyen "rajongó" nem vagyok, minden produkciót sine ira et studio, előzetes rokon- és ellenszenv nélkül hallgatok-nézek. A "leg"-ekkel takarékosan bánok, de kétségtelen, hogy Netrebko+Tosca+Scala = színháztörténeti esemény: azért is néztem meg; amúgy ritkán nézek teljes közvetítéseket. Ha nem is értek egyet Till Géza ismert, a cikkben idézett nézetével, az biztos, hogy Netrebko aztán tényleg  "értelmet adott" a szerepnek és az egész estének. Melit továbbra is csak a 3. felv.-ban tarto(tta)m egyenrangú partnernek, de ott aztán tényleg (ld. fent idézett beírásomat), ahogyan Salsit továbbra is megnézném valamelyik zsíros-intrikus Verdi-baritonszerepben. A kórus és a zenekar teljesítménye ilyen alkalommal és helyen kötelező, hogy elsőrangú legyen és Chailly maestrónak sem okozhatott gondot semmi, ha Netrebkóval már létrejött a "művészi kémia" (copyright E.D.). A rendezésről írtam már, nem ismétlem, rendben volt és/de számomra "a színpadtechnika egyfajta túlhasználata, és a statisztéria túlmozgatása" (copyright -ppp-) sem volt problematikus, sőt: tévé előtt ülve még fel is dobta a produkció mozgalmas részeit.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 72352019-12-17 15:09:47

Kilóg a lóláb ... de vajon kinek a lába és miért lóg ki? Hogy valaki hol s hogyan hallgatta a Toscát, az a magánügye és szerencse kérdése. Ott volt-e a Scalában, tévében nézte (mint én), rádión hallgatta vagy más hanghordozón rögzítve. Aligha e technikai kérdés vagy a közvetítés minőségén való elmélkedés vált ki dühöt nemtetszést. Akkor vajon mi? A beírásban lévő egyik mondatot kölcsönvéve: Vajon a tartalom vagy a forma indította a cikk bejegyzés íróját a kifakadásra? Ugye nem jön el ismét az az idő, amikor "felháborodott munkáslevelezők" követeltek mindenféléket a Szabad Népben, pl. ki-, le- és eltiltást. Lehet vitatkozni azon, milyen ma Magyarországon a sajtószabadság vagy sajtószabadság-hiány, de ott talán még nem tartunk, hogy szakkritikákat vagy azok egy részét olvasóként töröltetni óhajtjuk. Óhajtani ugyan mindent szabad, legfeljebb szembeszökő és/vagy nem túl ízléses; megfogadni nem ajánlatos. Veszélyes precedens lenne. Cikkek, beírások befogadása-törlése a szerkesztő(k) kizárólagos joga. Nem először írom le s félek, nem utoljára.


Kimernya? • 33762019-12-17 12:29:30

Egészen pontosan a Pulcinella balett két első részlete. Azért bátorkodom beírni, mert bár nem találtam meg, de nagyrészt cselló-zg. átiratok között keresgéltem. A zene nagyon ismerős volt. Mint olvasom a Stravinsky-műjegyzékben, Gregor Piatigorskyval követték el az átiratot 1932/33-ban, de nem látom a listákon és csello arrangaments-ek között sem. Duplacsavar: barokkos-neoklasszikus hangzású balettzene cselló-zg. átiratban. Innen szép nyerni veszíteni :-)


Társművészetek • 15412019-12-16 14:07:12

Egy Két szakértő színházi írás a 888. hu portálról, már a cím is  telitalálat: "Elavultatok, Pintér Béla" és amiben (a szerző szerint - E.D.), idézem: "igyekeztek elmagyarázni, miért idejétmúlt és ócska Pintér Béláék színházcsináló munkálkodása". Idézet vége. Legfőbb ideje  (volt) az elmagyarázásnak: az idejétmúlt és ócska Pintér Béláék összes régebbi és új(abb) produkcióira szinte lehetetlen bejutni, a hosszú előjegyzési listák így talán végre megritkulnak, az ócska megvezetett közönség észhez tér és tudni fogja, melyik színházban van (a) helye (bőven).


Társművészetek • 15402019-12-16 08:39:00

"Távol maradni is politika, Enikő! - Performansz a Vígszínház előadásán": az index tudósítása itt olvasható. (Megjegyzés: a kérdéses előadás A diktátor volt..)


Társművészetek • 15392019-12-16 08:31:53
Társművészetek • 15382019-12-16 08:15:11

Átküldöm a privát "vonalon".


Társművészetek • 15362019-12-15 10:03:31

Apáti Bence* írása zaklatószínház(ak)ról, Katonáról, Máté Gáborról, aki "...egy bűncselekményt próbált eltussolni", színházi tüntetésről, amin "javarészt  a főváros színházaiból verbuválódott, színészekből álló csoport" (sic!) volt jelen. A teljes cikk itt olvasható. (Magyar Nemzet)



* A szerző mellékállásban főállásban a Budapesti Operettszínház balettigazgatója.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 620272019-12-15 09:06:20

"E.D.elleni vedekezes..": mi ellen? Haboru? En bekeparti vagyok. Fertozes? Par napja sokat kohogok, de neten keresztul veszelytelen. Egyeb? Ugyan mar! Az en koromban? Es a #metoo koraban?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 620252019-12-14 21:42:24

Az szentigaz, hogy az Andrassy ut (akkori neven Sugar ut) nem volt messze, sot; egeszen kozel volt (es kesz is) ... es epult rajta az Operahaz ;-)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 620232019-12-14 18:19:16

Tobbedszer is el kell oszlatnom a kozkeletu tevedest: az Opera epitese idejen az Andrassy ut epuletei nagyreszt elkeszultek, alltak. Sot, a  tervezes idejen is pontosan tudta mar Ybl, mihez igazitsa a Hazat. Sikerult.


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 29972019-12-14 17:04:20

Egyetlen napig a teljes eloadas fent volt YT-on, gyorsan szetkuldtem par ismerosomnek a linket; masnapra eltunt.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 620222019-12-14 16:53:44

Penzszorasrol nem beszelhetunk? Lehet, hogy nem beszelhetunk, de csinaljuk, nem kicsit, nagyon.. Kezdjem sorolni? Nem kezdem. Max.hogy topiknal maradjak, Opera egig ero, csigatempoju munka mellett fenysebesseggel dagado felujitasi koltsegei.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 620212019-12-14 16:35:56

Zoboki Gabor vilaghire meg sem allt az Operencian tul, egeszen a Nanshan Kulturalis Kozpontig (Sencsen/Kina) ... sajnalatos modon ott viszont megallt es nehany megvasarolt,  am sajnos fiokban felejtett kinai es oroszorszagi tervrajzban jelen allas szerint ki is merult. Tehetseges o, nem vitas: tervei es o maga is rendszerkompatibilis mint nagy elodei, Finta es Makovecz. Csak halkan jegyzem meg, hogy elete (eddigi) fomuve, a MuPa a sokak altal gyulolt "elmuutnyoocevben" valosult meg...mikent eddigi legrangosabb allami kitunteteseit  (Magyar Koztarsasag Erdemrend Lovagkeresztje, Pro Architectura, Ybl-dij, Budapestert Dij) ugyancsak az atkos 2002-2010 kozott orszagronto kormanyzattol ill.az azzal egyivasu ballib bp.-i onkormanyzattol kapta. Tehetsege nem ismer (politikai) hatarokat. Orszaghatarokat ld.fent) mar inkabb.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 620182019-12-14 11:03:37

off A Liget helyén a rendbetett Liget vagy kisbetűvel: rendbetett liget (lenne) az élhető közösségi tér. Pénzszórás, hogy ott állnak majd a szebbnél-szebb (??) kihasználatlan épületek, mert nincs elég kiállítható anyag, amihez ennyi múzeum kellene. Közlekedésit már kitették valahová, a többit, ha nagyon akarják, építsék meg ... máshol, rozsdaövezetben. Ja, hogy ott nem elég dicsőséges... Magyar Zene Házában pedig majd lehet jókat multimédiázni és a gyerekek gombokat nyomogatnak meg talán lesznek (?) kevesek által látogatott kamarakoncertek, egyéb töltelékek ... nagy ötlet, mondhatom. Biodom máris egy csőd. Palme-ház 90% étterem.


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 29942019-12-14 09:23:18

A belinkelt felvétel hol elindul, hol nem, most éppen elindul és a Levéláriát sugározza, de mindegy is. Láttuk az előadást és az egy egyszeri megismételhetetlen alkalom, élmény volt. Kinek nagyobb, kinek kisebb. Ahogy egy fórumtársunknak fogalmaztam privátban, de ezennel megosztom 1/1:  "nekem tetszett a nő úgy, ahogy volt, hibáival együtt. Vérmérséklet kérdése, ki mit lát szálkának vagy gerendának például egy énekes hangjában vagy alakításában. Én is észrevettem, hogy elég lárvaarccal énekelt elég sokat ... na és? Callas, az abszolút Tosca is másképp csinálná ma mint 60 éve."



Nincs abszolúte tökéletes teljesítmény, ha pedig lenne, azt pláne sokan lehúznák, "csakazértis".


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 620152019-12-14 09:05:01

Inkább másik topikba való, de mint Kékszakállú mondja Juditnak: most már mindegy ... "Bármit is írsz, a Müpát mindig meg fogom védeni!" Nem hangzik túl jól, erős elfogultságot sugall :-) Talán nem kétséges, hogy MüPa trampli és behemót -bár akadnak, akik a varacskos disznót is szépnek látják- és esztelenül drága (volt és marad). Rossz helyre tervezett is, de nem (csupán) azért, mert a Soroksári úton van. A Rákóczi-híd köz-, vasúti és villamosforgalma + a HÉV miatt olyan extra zaj- és rezgésvédelmi rendszert kellett kizárólag ottani elhelyezkedése és a fenti forgalmi okok miatt beépíteni, amik egy vagyonba kerültek, nem szólva a Duna közelségéről, ami szép kilátást kinál bentről ... keveseknek, sokaknak viszont rút látványt kinál ... kívülről és a talajvízveszély miatt a szigetelés, alapozás is jóval többe kerül(hetet)t mintha más helyen épült volna meg. Mindez ma már tárgytalan, ott áll, ahol, de intő példának jó lehet máskor, más helyen épülő (köz)épületek átgondoltabb tervezésekor, mondjuk a Liget-projekt esetében, amit a politika -egy elszabadult hajóágyúvá változott múzeumigazgató képében- minden józan észt felülírva erőltet a maga engesztelhetetlen teljességében. Az általad említett ló közösen szállt el a két úriemberrel, pontosabban és sajnos: nélkülük és a java még hátravan: MÁO látható jelek szerint meg se moccan, viszont őrült drágán "ácsorog", a Liget-projektről már nem szólva. Ahogyan a Liget-projekt (és immár a MÁO-rekonstrukció) gazdája mindenhez ért, egyképpen járatos a nagy sztárépítész trampli és behemót kultúrház tervezésében mint Ybl klasszikus szépségű műemlékének restaurálásában és ki tudja, mi mindenben még: univerzális genie!


Kimernya? • 33742019-12-13 11:25:31

Bezzeg egy házzal odébb, a 22.-et feladtad, igaz, azt bizonyos Haydntól, el is buktam.


Kimernya? • 33732019-12-13 11:23:50

Ő nagy kedvenced lehet,  úgy rémlik, pár éve is valami cesz-moll (?) darabját már hiányoltad.


Kimernya? • 33692019-12-13 10:37:35

Online vagyok :-) ó, e kérdés okán legalább ismét sok "Rarität" német nyitánnyal lettem okosabb, bár nem ígérhetem, hogy felismerném őket, ha és amikor netán feladvánnyá válnak. Ahogyan -bár nem akarok ötletet adni- a franciák is sok jól hangzó ouverture-t írtak mára nagyrészt elfeledett operákhoz, talán azért, mert a párizsiak köztudomásúlag szerettek és illő volt elkésni az előadásról (ma is jócskán késnek sok helyen sok kezdéssel) és a nyitány jó volt arra, hogy a későn jövők még függöny-felhúzás előtt bejussanak a nézőtérre.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 620132019-12-13 09:35:19

Akusztika: szakmai kérdés. Javításához nem kell(ene) egy év. Bokamentő járólapozáshoz sem. Bíbor-bársony: belső tér úgy volt jó, ahogy már tavasszal is megvolt, kisebb javításokhoz szintén nem kellett (volna) teljes év. Nem emlékszem "az Operaház nézőtéri kiszolgáló tereinek általános lerobbant állapotára, kopottságára." Lotz-freskó biztosan kevésbé sérülékeny mint egy pillangó szárnya, főleg mivel nem repül (le) ... legalábbis remélhetőleg. Nem gondolnám, hogy teljesen fel kell újítani, de nyilván fel fogják. Gazdag ország. Zoboki Gábor valószínűleg túl akar tenni Ybl Miklóson (is), ha azt nyilatkozta, amit írsz. Ő az új Finta József és Makovecz Imre, a magyar építészet teljhatalmú fura ura ... (innentől off) miként a képzőművészeti szcéna cézára, Baán László, aki már átvette az Operaház restaurálását és mindenhez ért, ami Liget és ki tudja, mi mindenhez még.  Zoboki trampli és behemót, rossz helyre tervezett és esztelenül drága MüPája örök (?) időkre hirdeti nagy természetét formátumát.


Operett, mint színpadi műfaj • 41772019-12-13 09:09:28

Ha jól olvasom alapos elemzésedet az új János vitézről, kis túlzással szinte táncjáték lett. Kicsit keverik a műfajokat, profilokat mostanában arrafelé.


Kimernya? • 33672019-12-13 08:29:08

Nem pár éve, a bejátszott felvétel pl. 1951-es. A teljes művet talán sehol nem fedezték fel újra. Zenetudósi elemzés lenne hiteles, de az a véleményem, hogy a Singspiel -prózával és nem recitativókkal kevert műfaj-  az átkomponált vagy recitativós olasz bel canto,  francia nagyopera majd Verdi és legfőképpen Wagner áttörésének hatására, legkésőbb a 19. szd. közepére-harmadik harmadára eltűnt, csak néhány kimagasló remeke (Szöktetés, Varázsfuvola, Fidelio, Freischütz...) maradt fent. Átadta helyét az operett műfajának francia, angol majd osztrák és magyar földön. Más zenei (hangzás)világgal, az operett lett többé-kevésbé az új "Singspiel". Néhány operához (Carmen, Hoffmann meséi) utólag írtak recitativókat oda, ahol eredetileg próza volt. A Weber-nyitány közepétől inkább magyaros motívumokat véltem fölfedezni.


Kimernya? • 33652019-12-12 20:59:00

Foldi halando szamara (szinte?) megfejthetetlen volt a Weber, pedig odaig, hogy nemet+romantikus+valoszinuleg nyitany, en is eljutottam es jo par szerzobe bele is neztem: Schubert, Schumann, Lortzing, Nicolai vagy pl. Flotow (aki a masik tegnapi megfejtes volt)  es meg Weber is, de errol a murol sosem hallottam, nem volt mit keresni es nincs igazan "dokumentalva" sem. Preziosillat jobban ismerem..


Kimernya? • 33642019-12-12 20:51:50

Meglepett, hogy Puccinit csak hatan talaltak el a napokban es az egyik legszebb Verdi-szopranaria (meg ha magyarul is) csak 9 talalatos lett. Nekem ugy remlik, volt mar nem tul regen a mai zene, csak nem ez a reszlet.


Társművészetek • 15342019-12-11 11:26:27

Meglátjuk ... addig is itt egy friss cikk (lényegi részlete, a nem látható rész már fizetős) egy nem-kormánypárti újságírótól. Nem másolom be, mert a benne foglaltak, ahogyan tévében szokás bemondani: "egyeseket érzékenyen érinthetnek", de a cím már elárulja a lényeget.



Tóta W: Újszínház - egy gesztus lehetősége


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 620112019-12-11 09:27:03

Igen, volt szó róla, hogy kényelmetlenek az ülések. (Azok voltak.) Színpadhoz, akusztikához nem tudok hozzászólni, azok belső szakmai-műszaki dolgok, ahogyan nem láttam a backstage kiszolgáló tereket sem. Az előcsarnok és a fogadótér szerintem megfelelő volt már tavasszal is, egykori szerelőcsarnokot nem öltöztetnek márványba-bíborba-bársonyba. (Reméljük.) A ruhatár és a mosdók (és a büfé) valóban méltatlan volt a kultúra megszentelt  (szerelő)csarnokához, de talán nem kell egy további (!) egész év ezek végleges kialakításához és a bejárat burkolásához, járólapozásához sem. Az egyetlen igazán kínzó közönségforgalmi probléma a parkolás ügye, a parkolóhelyek hiánya volt. Vajon az eltelt idő alatt mit tudtak tenni ezen a téren ... meglátjuk. A "puttókkal" valóban a komplett (!) közönségforgalmi részre utaltam (MÁO): lépcsőházak, foyer, nézőtér, büfék, múzeum, díszítő elemek (beleértve a nagy csillárt) stb.  Ezek állapotát én nem tartottam olyan rossznak, hogy teljes felújításra kelljen bocsátani mindent. A Lotz-freskó szörnyű állapotáról is most olvastam először, talán eddig figyelmetlen voltam. Emlékeim szerint a bezárás előtt elég jól nézett ki, persze több emelet magasban, közelről, nagyítóval más lehet a helyzet. Meg amúgy: mutassanak nekem restaurátort, aki 35 év után azt mondja bármire, akár a Lotz-freskóra, hogy óóó, nincs azzal semmi különös baj, kis javítással rendbe lehet tenni :-)


Pantheon • 24612019-12-10 17:22:08

Varga Imre szobrászművész (96)


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 1222019-12-10 10:39:43

A Carmennel kapcsolatban ld. 120. Lehet, hogy a többi rendező nem hoz megújulást, lehet, hogy igen ... meglátjuk. Én üdvözlöm. Egyébként nem úgy általában kell "megújulni", hanem konkrétan darabokat kell "meg"- azaz felújítani, új rendezésben, díszletekkel-jelmezekkel -és új előadókkal- időről-időre. Nem tudom, kik az "Alföldi-árvák", de talán inkább a színházi "Alföldi-árvákra" gondolsz. Az miért baj, ha "szétkapkodják értelmiségi rizsával körítve Calixto Hogyishívják produkciójára a jegyeket"? A mostani Carment már X-szer lát(hat)ta mindenki, aki akarta. Annyira jó, hogy be kell betonozni? És meddig?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 620082019-12-10 09:53:22

A cikktől függetlenül: tényleg, mit molyolnak a Kőbányai úton -2020 februárhoz képest- majdnem egy éve? Legkésőbb április-májusban már voltak ott előadások, max. utolsó simítások kellettek. És abban sem vagyok biztos, hogy az utolsó szögig és puttóig mindent, de mindent fel kell újítani az Andrássyn. Nem volt ott minden rossz állapotban a bezáráskor. Hogy milyen (volt) az igazi "rossz állapot", arra emlékszünk az előző (1980) bezárás előttről...A közönségforgalmi részeket (nézőtér, lépcsőházak, foyer) pl. elegendő lehetne "leporolni", kijavítani és persze a nemrég berakott rút büféberendezést kikukázni.


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 1212019-12-10 09:42:48

Ismeretes a véleményem az operettek színreviteléről. Két bajt lehet velük csinálni: változatlanul kihozni őket, úgy, ahogy 100-120-150 éve bemutatták vagy teljesen kiforgatni a "sarkukból". Nem vitás, hogy Offenbach operettjeinek szövegkönyveit vastag por lepi. Talán ő maga sem az örökkévalóságnak szánta a gyakran saját kora és kora politikus-celebjeinek kifigurázására kihegyezett, mai szóval "aktuálpolitizáló" darabjait, sőt, talán még a zenét sem. A Kékszakáll zenéjét jó esetben (jó?) közepesnek minősíteném, a cselekményt pedig ez alá. Valamit muszáj volt kezdeni azzal az antikvitással. (Ez itt nem védőbeszéd!) A Hoffmann meséi kimagasló zene három (plusz keretjáték), thrillerrel átitatott (címe szerint is) mesére építve. Bármit elbír, ami nem jár a zenei anyag durva megcsonkításával.  Egyszer hallottam pl. recitativók nélkül és meg kell mondjam, jóval drámaibbnak éreztem. off Így jártam egyszer a Carmennel is: recitativók nélkül hallatlanul azaz jól hallhatóan drámaibb volt az összhatás.


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 1202019-12-10 09:23:29

Több mint 10 helyen játsszák az ő Carmenjét ld itt: 



https://www.operabase.com/artists/calixto-bieito-2479/en 



Talán Budapest is ki fogja bírni azt, amit egy csomó vezető európai (és a chicagói) operaház és közönsége már kibírt. Kérész életű rendezés: mégis, hány évig vonszoljanak egy rendezést az operák? Persze vállalhatatlan pocsékságokból egy (1) db. előadás is sok, de pár ősbölény-produkciót kivéve az operákat fel szokták újítani, új rendezésben, új díszletekkel-jelmezekkel, sikerrel vagy kevésbé sikeresen. Tudom, nem mindenki szereti ezt, de a naptár szerint a 21. szd.-ban vagyunk, az operaház pedig nem múzeum :-)


Társművészetek • 15312019-12-09 16:58:16

Hogy is szól az örökbecsű mondás? "Hazudtunk reggel, éjjel meg este." A rugózós portál állításával szemben az Egyetem nem mentegette G.P.-t, hanem az etikai tanács lefolytatott egy vizsgálatot, a vizsgálat megállapítása szerint nem volt tudomása az egyetem vezetésének G. P. egyéb ügyéről, illetve az esetlegesen az intézménynél elkövetett etikai vétségről, és hozzájuk semmilyen bejelentés nem érkezett. Vélhetően saját túléléséért küzdve szűntették meg a rendező-tanár ottani szerződését, de lehet, hogy ez sem segít, mert a "nagytermészetű uraság" (copyright: Schilling Árpád) már átírta a törvényt és még mindig kevés neki, amije van. (Főleg közönségből van kevés ... főleg neki.) A cikk zaklatószínházakról ír. A friss újszínházi zaklatási ügy ismeretében fogalmazhatnak többes számban. Türelmetlenül Türelmesen várom, mikor kezdik el követelni az ottani igazgató menesztését.


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 29842019-12-09 16:15:57

A pénteki Tosca (nem) mellesleg ismét bebizonyította, mennyire fontos az eredeti nyelven éneklés, feliratozással. Azt hisszük, ismerünk 1-1 (sok) nagy operát, pedig nem vagy csak úgy-ahogy. Kizárólag jól olvasható jó felirat esetén követhető pontosan még egy ennyire ismert darab is. Megjegyeztem, ha nem is szó szerint: Scarpia bevallja: libidóját kimondottan serkenti, ha egy nő ellenáll neki, undorodik tőle ... miután megszerezte, lehetőleg erőszakkal -bár azt mondja, ő nem lesz erőszakos- már nem is érdekli a zsákmány ... jöhet a következő. Ahogy már írtam (2952),  a véresen-hörgősen hiperrealistára sikerült gyilkolászás "méltó" válasz erre az attitüdre, még ha 120 éven át beértük is egyetlen jól irányzott késszúrással..


Társművészetek • 15282019-12-09 12:00:25

Nagyítóval sem látom, hogy Bán Teodóra "kirúgása" ellen tiltakoznának, ahogy azt origo.hu tényként állítja.


Társművészetek • 15262019-12-09 11:46:40

off Tessék mondani, ezek szerint valakinek akik "kikezdtek páran", a végzettsége számít(ott), reménykedhet-e önnél a sikerben? Ön írta ...:"akiknek az önbizalma megvolt, de a végzettsége nem." Bocs, sosem avatkozom mások magán- és "belügyeibe", de kíváncsivá tett a beírása :-)


 
Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Szabó Sára (hegedű), Hirling Bettina (zongora)
moderátor: Fülei Balázs


"Hangulat Junior" - A kitapintható zene
BEETHOVEN: c-moll szonáta hegedűre és zongorára, op. 30, No. 2

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

"Reconnections 2020 Zárókoncert"
RAVEL: Bevezetés és allegro
Szabady Ildikó (fuvola), Yehiel Lock (klarinét), Tamar Frenkel (hárfa), Varga Oszkár, Talia Herzlich, (hegedű), Sztojka Zoltán (brácsa), Tomasz Máté (cselló)
FAURÉ: 1. (c-moll) zongoranégyes, op. 15
Jan Lichuid (hegedű), Alexis Pelton (brácsa), Csőke Flóra (cselló), Kiss Péter (zongora)
JOLIVET: Chant de Linos
Dávid Boglárka (fuvola), Talia Herzlich (hegedű), Soós Előd (brácsa), Michal Korman (cselló), Tamar Frenkel (hárfa)
TZVI AVNI: Fúvósötös
Dávid Boglárka (fuvola), Ács Anna (oboa), Sándor Norbert (klarinét), Daniel Luria (fagott), Hezi Nir (kürt)
R. STRAUSS: Szextett a Capriccio című operából
Varga Oszkár, Jan Lichuid (hegedű), Sztojka Zoltán, Alexis Pelton (brácsa), Csőke Flóra, Tomasz Máté (cselló)

19:00 : Budapest
Erkel Színház

ROSSINI: Olasz nő Algírban

19:00 : Budapest
Magyar Rádió Márványterme

Bozay Melinda (zongora), Pólus László (gordonka)
BEETHOVEN: A-dúr szonáta, op. 69
LISZT: Szerelmi álmok, Elfelejtett románc
WEINER: Románc
SCHUMANN: Adagio és allegro, op. 70

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Bine Bryndorf (orgona)
J.S. BACH: e-moll prelúdium, BWV 548
BUXTEHUDE: d-moll passacaglia, BuxWV 161
J.S. BACH: Allein Gott in der Höh' sei Ehr' - korálelőjáték, BWV 662
BRUHNS: G-dúr prelúdium
J.S. BACH: Allein Gott in der Höh' sei Ehr' - trió, BWV 664
BÖHM: Vater unser im Himmelreich
J.S. BACH: e-moll fúga, BWV 548
MENDELSSOHN: VI. (d-moll) orgonaszonáta („Vater unser im Himmelreich”), op. 65, No. 6
NIELSEN: Commotio, op. 58
19:30 : Szeged
Szegedi Nemzeti Színház

Razvaljajeva Anasztázia (hárfa), Bálint János (fuvola)
Szegedi Szimfonikus Zenekar
vez.: Pál Tamás
HAYDN: f-moll szimfónia, No. 49, „La passione”
MOZART: Versenymű fuvolára, hárfára és zenekarra, C-dúr, K.299
BEETHOVEN: VII. szimfónia, A-dúr, Op.92
A mai nap
született:
1727 • Armand-Louis Couperin, zeneszerző († 1789)
1873 • Enrico Caruso, énekes († 1921)
1940 • Jesús López-Cobos, karmester († 2018)