vissza a cimoldalra
2018-08-22
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61026)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Társművészetek (1268)
Momus társalgó (6348)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4053)
Milyen zenét hallgatsz most? (24997)
Haladjunk tovább... (213)
Kedvenc előadók (2821)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11286)
A csapos közbeszól (95)

Operett, mint színpadi műfaj (3665)
Lisztről emelkedetten (914)
Plácido Domingo (705)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1003)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2841)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (761)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1466)
Franz Schmidt (3168)
Élő közvetítések (7357)
High Fidelity - beállt a jégkorszak? (545)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4331)
Beethovenről - mélyebben (682)
Kolonits Klára (1075)
Jules Massenet ! Ki ismeri ? (303)
Wagner (2609)
Opernglas, avagy operai távcső... (20130)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: Edmond Dantes
Leírás:
Honlap:
   


Edmond Dantes (3331 hozzászólás)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 609132018-07-01 18:14:27

"A nézők talpa alól szólhat a kórus a felújított Operaházban"



Interjú Zoboki Gáborral a Magyar Állami Operaház felújításáról az index hírportálon.


Erkel Színház • 93742018-06-30 17:27:19

Teljes félreértés. Egyetlen szót sem ejtettem a rendezés vagy a rendező (művészi-bármilyen) inkompetenciájáról. Szakmai inkompetencia, többször megírtam, nézetem szerint MÁO vezetése részéről történt, végső soron pedig ilyen horderejű ügyekben mint egy musical lekötése három nyári évadra, hosszú szériákkal, a főigazgató egyszemélyi döntése,felelőssége.



"Félre": minden hasonlat sántít, de kb. olyasmi történt Billyvel az Erkelben, mintha -ha már, akkor maradjunk Szirtes Tamásnál- a Madách Színház igazgatója három nyári évadra lekötné mondjuk a Wozzecket vagy a Pelleas és Melisande-ot a Madách Színház Erkelhez képest feleakkora nézőterére. Rosszul tenné: rosszul mérné fel a fent említett operák közönségigényét, rossz igényfelmérést követően rossz szerződést kötne. A ház meg kongana az ürességtől. Vállalnia kellene érte a szakmai=nem művészi, hanem igazgatói felelősséget.



De ő = Szirtes nem tette, nem teszi.  Nem kong.


Erkel Színház • 93732018-06-30 17:12:45

Ha padavanok alatt a mai kulturális kormányzat értendő, akkor stimmel, amit írsz. Ha netán körön kívülre próbáltak tolni (vagy tolnak) néhány embert, akkor azt csak és kizárólag a 2/3 teheti meg. 2/3-ot azaz teljhatalmat pedig tudtommal nem az "új szdsz" birtokol...miként a sajtólufi is a 2/3 sajtójában röppent fel.


Erkel Színház • 93672018-06-29 19:42:34

Főigazgató Úr pár napja már megvallotta valamelyik cikkben, hogy a -jelek szerint nem teljesíthető- magas nézőszámra illetve a három évre szóló nagy szériára szerződés kötelezte és kötelezi MÁO-t! Ez a lényeg, a többi mesemesemeskete. Azt is írta ugyan (pár napja már bemásoltam ide), hogy majd alkudozni fognak az ügynökséggel. Úgy látszik, az "alkudozás" egyelőre nem működik, mert legújabb híre szerint (ld. ez alatt) "jövőre pótolják a kiesett előadásokat".


Erkel Színház • 93662018-06-29 19:32:14

Szerintem nem politikai ügy. Rosszabb. Szakmai ügy. Rossz igényfelmérés, rossz szerződés, rossz propaganda, szakmai inkompetencia--->bukta közpénzen, amit a sajtós PR-akció/műbalhé sem mentett meg. Már nem rugóznék rajta, ha ma nem szállt volna föl újabb fehér füst Tatjána Néni unokaöccsének irányából és klaviatúrájából, imígyen:



"...ezt az elmaradt 15 alkalmat majd az utolsó, a 2019 nyári sorozat keretében, nyugodtabb körülmények között pótoljuk." Nem linkelem be a cikket, akit a fenti fél mondat köré eszkábált hosszú írás érdekel, keresse ki. No comment.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 66202018-06-28 08:01:03

Johiszemu, erzekenyen fogekony embernek megkiserelnem elmagyarazni, miert volt kituntetett jelentosege a Zsinagoga-beli koncertnek eppen es kimondottan ott, megismetelhetetlenul. Es vannak, akiknek hiabavalo probalkozas lenne elmagyarazni, pedig mar az eredeti beirasban is utaltam ra. Nem futok neki, kar lenne a helyert es idoert. (Akusztikaval egyebkent semmi kulonos bajom nem volt, inkabb a fullaszto meleg es a kemeny, kenyelmetlen ulesek zavartak.)


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 66172018-06-27 20:18:28

Nem megalapozatlan véleményem, hogy szabadtéri és templomi koncertek, előadások (szinte?) sosem lehetnek azonos értékűek egy koncertteremben vagy ahhoz hasonló színházteremben tartott produkcióval. A közönség szereti ezeket a helyszíneket, de azok -némely kivétellel- nem jók. Szabad tér: többnyire hangosítás kell, ami ugye máris problémás. Templom: gyakran rossz az akusztika. Szabad tér: forró (vagy elmossa az eső), jönnek a bogarak, olykor berepülnek az énekes szájába (konkrétan láttam már ilyesmit). Templom: hideg. Szabad tér: szeles, elfújja a hangot, olykor a kottát, egyebet. Templom: világítás rossz. Öltözők, mosdók, egyéb kiszolgáló helyiségek: többnyire alkalmatlanok, kicsik, hiányos a felszereltségük. 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 40502018-06-26 16:06:13

:-)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 609052018-06-26 15:26:27

Erkel-topikban már mindent (?) megírtam ezzel kapcsolatban, én is kb. erre futtattam ki a dolgot = hibás igényfelmérés, túlméretezett színház, profilidegen darab--->anyagi-erkölcsi bukta. Magánszínházban előzetesen felmérik a várható közönségigényt és eszerint szerződnek 1-1 darabra. Lajtán túl különösképpen. Azt vitatom, hogy "Ha Ókovács ezt a darabot nem hozza be, akkor valószínűleg az lenne a baj!" Senki nem kérte volna számon rajta. Megjegyzem, ha egy hazai producer-vállalkozó be akarta volna mutatni a Billy Elliotot, megtehette volna 2005 óta (nem akarta és nem tette meg senki) és ha MÁO mint befogadó színház bérbe adja az Erkelt, akkor semmilyen kockázatot nem vállal(t volna) a produkcióval és nem bukik rajta. És talán egy valódi vállalkozó a közönségszervezést is sikeresebben végezte volna mint MÁO, mert a saját pénzét kockáztatja (és nem az adófizetőkét) és a saját pénzét/költségeit kell kitermelnie. Korábban is megírtam már, hogy szerintem az Erkelnek részben befogadó színházként kellene viselkednie/működnie, szinte mindig volt ilyen funkciója is. Mindenki tudja, de mégsem csinálják.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 40482018-06-26 09:35:40

Köszönöm! Közben én ugyanitt a zenével bibelődtem...nem hiába :-)


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 40462018-06-26 08:02:04

Köszönöm a pontosítást, a gyermekkar természetesen a Bernstein-szimfóniában énekelt.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 40442018-06-25 19:13:00

Rendhagyó helyszínen, rendhagyó műsorral tartotta ebben az évadban utolsó  "zárthelyi" koncertjét a Nemzeti Énekkar és a Nemzeti Filharmonikusok: a Dohány utcai zsinagógában. A műsor és a helyszín kiválasztása szorosan összefügg: Darius Milhaud itthon szinte ismeretlen Ani Maamin című kantátája és Leonard Bernstein III. "Kaddish"-szimfóniája igazi "zsidó koncertté" tette a produkciót, nem pusztán a két zeneszerző származása okán, hanem mert mindkét mű a zsidó valláshoz legszorosabban kötődő íráson-szövegen alapul. 



 


Az Ani Maamin (magyarul kb. "Hiszek") címe azonos Maimonidész XII. században élt zsidó rabbi, orvos és filozófus alapvetésével, aki 13 pontba tömörítve foglalta össze saját s egyben a zsidóság máig érvényesnek tartott hitvallását. Bővebben erről itt és itt. E 13 pontból választotta ki a kantáta szövegírója, a magyarországi gyökerekkel rendelkező Elie Wiesel a tizenkettedik pontot (Hit az eljövendő Messiásban, és az ő várása), hogy azután a műben a narrátor és a nagyapa-apa-fiú azaz Ábrahám, Izsák és Jákob gyakran e hitvallással "feleselve" állítsák szembe a Holokauszt rémségeit. ("Ha létezik Isten, hogyan engedhette meg mindeme szörnyűséget?") A kantáta vége egyfajta megoldás vagy kevésbé profán kifejezéssel: felold(oz)ás: a földi halandó pátriárkák távoznak, tudomásul véve a megfellebbezhetetlen felső akarat létezését, miközben Isten könnyezik...a Messiás eljövetelét mégis mindennap várjuk, hisszük. HiszekAni maamin, suttogja a kórus még egyszer. Milhaud e kései műve igen nehéz szellemi kirándulásra invitál, hosszúak és fárasztóak a prózai részek (narrátor: Lisztes László, a három pátriárka: Szaszák Zsolt, Tassonyi Balázs, Tóth Dominik), a zenekari tételek szépek, de nem ragadtak különösebben magukkal, a kórus szólama és a női énekszólók (előadók: Bódi Zsófia, Kristófi Ágnes, Széll Cecília)  gyönyörűek, áhítatosak.

 
Budapesten Leonard Bernstein 1985-ben vezényelte Kaddish-szimfóniáját, aminek a szövegét is ő írta. A Kaddisról talán sokan tudják, hogy a zsidóság legnagyobb gyászimája, noha benne egyetlen szó nem esik halálról, gyászról, az eltávozott hozzátartozóhoz intézett búcsúról. Bővebben minderről itt. Valamiképpen a Milhaud-műre emlékeztet a Kaddish tematikája: Isten magasztalása -csakúgy mint amott- ebben az alkotásban is szembemegy a Holokauszt borzalmainak felelevenítésével. Teljes feloldozás, feloldódás nincsen, a kétely mindvégig ott lebeghetett a szerzőben és ott lebeg a zeneműben. Persze Bernstein hangzásvilága, ritmusai és a zenének a próza fölötti "túlsúlya" sokkal fogyaszthatóbb -elnézést az ismét profán kifejezésért- szimfonikus-oratorikus táplálék mint a francia mester kantátája. A narrátor Dunai Tamás volt, a szopránszólót gyönyörűen énekelte Sümegi Eszter.


 


Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba) és a Nemzeti Filharmonikusok a nagy eseményhez illő felkészültséggel, tudásuk legjavát adva járultak hozzá,  a Bernstein-műben közreműködött a Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola Gyermekkara (karigazgató: Sapszon Borbála és Sapszon Ferenc).


Ahogyan értő bevezetőjében a művek szövegét, vallási hátterét ismertető Frölich Róbert főrabbi mondta, a hangverseny szellemi atyja, megálmodója: Hamar Zsolt zeneigazgató volt. Az ő ihletett, biztos vezénylése, szellemi irányítása, művészi alázata foghatta össze a két nagyon eltérő zeneiségű, nehéz és szerteágazó, nagy apparátusokat megmozgató alkotást.


 


A Nemzeti Filharmonikusok és a Nemzeti Énekkar hangversenye a budapesti Dohány utcai zsinagógában - 2018. június 21. 



Kimernya? • 27112018-06-25 16:31:37

Meg kell mondjam, irtózatosan nehéz volt a hétvégi kérdés. Másfelé kezdtem tájékozódni. Később, véletlenül vagy sem, de enyhítő-segítő körülmény :-) láttam, hogy június 22-én Milhaud- (halálozási) évforduló volt és egy jeles koncerten is ott voltam a napokban, amin egy másik művét játszották. Meglátva tengernyi szimfonikus alkotását, végleg föladtam. És talán jól tettem, mert mint látom -ez pedig súlyosbító-nehezítő körülmény- nem is klasszikus szimfonikus alkotás ez a mű, hanem balett...(és balett-termése is bőséges..) oda már végképp nem néztem volna be.


Erkel Színház • 93592018-06-23 22:00:04

Nem akarom elvenni örökös tag kamaraénekesnyelvészünk kenyerét és balett-topikba való, de.



Az értelmező szótár szerint balettpatkány: a balettkarnak nem szólótáncot járó, fiatal nőtagja, (kezdő) balerina.



Nem én használtam lejjebb e szót, de semmi különös sértőt nem találok benne, már gyerekkoromban is olvastam. Inkább kedves, csipkelődő kifejezésnek gondolnám, semmint sértőnek. (Részemről lezárva, pont.)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 609022018-06-23 09:26:49

Ezzel is egyetértek. Csak sajnos "ez az út" igenis vezet valahová: nem szeretném, ha oda = a "valahovába" jutnánk. Már elindultunk úgyis és nem csak az Operaházban.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 609012018-06-23 09:25:22
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 609002018-06-23 09:21:35

Egyetértek. Egyébként mindkét szélsőség egyaránt kontraproduktív = bizonyos művészek visszatérő ócsárlása csakúgy mint néhány művésznek ilyen-olyan nickeken/ről történő szüntelen magasztalása. Volt már, hogy maga az érintett művész írt be, hogy "ezt ne, elég!", főleg ha mantraszerű dicsőítése másik művész rovására történik. Márpedig úgy szokott történni. Emlékszünk ugye...



Jó lenne, megfogadni, betartani bizonyos (illem)szabályokat. Még egyszer: ha másért nem, hát azért, mert a szélsőséges szidalmazás és istenítés egyformán kontraproduktív, visszatetsző, akár jogos, akár nem. Megéri akkor


Erkel Színház • 93512018-06-22 19:49:09

Újabb cikk Billy-ügyben, ezúttal Kedves Tatjána Nénémnek, origóban. Újabb, sokadik magyarázat, benne -végre- valamennyi a lényegről is:



"A jogot úgy kaptuk, mint más országokban ...tehát 150 előadást kell játszanunk belőle, nincs mese. A jog jövő nyáron jár le, a harmadik év végén. Persze, egyezkedünk majd az ügynökséggel, hisz a mi extra nagy nézőterünk előtt már bőven látta annyi néző, százezer, amennyi egy kisebb színház 150-es szériáját csúcsra látogathatta volna." Idézet vége.



Magyarul (már eddig is így gondoltam, erről írtam): van egy rosszul felmért közönségigény alapján, túlméretes és profilidegen azaz rossz helyre, rosszul megkötött, jelentős anyagi és erkölcsi kárt okozó szerződés, annak mindenféle következményeivel. A minden irányból érkezett sajtó-műbalhé se mentette meg az előadások egy részét, ennyi. Felelős? És következik még a 2019-es széria, amiről nyilván és fentiek szerint majd "egyezkednek az ügynökséggel".


Erkel Színház • 93472018-06-22 09:34:04

Nem használnék ilyen erős elmarasztaló jelzőket, sem a műfajra sem közönségére. Koronként, országonként eltérő és változó a közönség ízlése, igénye-kereslete műfajokra, darabokra. Az operett iránt is sok országban apad az érdeklődés, ahogyan klasszikus műfajok: a cappella kóruskoncertek, dalestek, bizonyos kamarazenei formációk és egyebek iránt is...



...szeretett Kimernyánk viszont áldozatos missziót folytatva, bár nem ritkán kökeményen nehéz kérdésekkel igyekszik a fent felsorolt műfajokat (is) népszerűsíteni, felszínen tartani :-)


Erkel Színház • 93462018-06-22 09:12:37

Nem látok a jövőbe, nem ismerem a Főigazgatóval kapcsolatos "felsőszintű" terveket. Valamelyik beírásomban már utaltam rá, hogy egészpályás (le)támadás látszik kibontakozni a valódi polgári jobboldali kultúra (mi is az??) még pozícióban lévő emberei ellen, legújabban pedig már az MTA (nem MMA!) ill. műhelyei ellen. Félreértés ne essék: ha Ókovács Szilveszter netán útilaput vagy selyemzsinórt kapna, azt nem a Billy Elliot hányattatásai-bukása miatt kapná: ha azon a vonalon jól domborít, megússza...nálunk. (Más helyen esetleg magától lemondana vagy az igazgatótanács menesztené a felelős vezetőt.) A többit ld. 9345.


Erkel Színház • 93452018-06-22 09:00:42

A Billy Elliotot jelenleg is sok helyen, nagy szériákban játsszák, nemcsak Nagy-Britanniában, de az USA-ban, Spanyolországban, Németországban és máshol, nem ástam mélyebbre. Pesten, pontosabban az Operaházban-Erkelben nem jött be. Talán (talán!) az a réteg, amely musicalekre jár, megrettent a "megszentelt" operai környezettől vagy a produkció nem lett elég ütős. A közönségigényt biztosan tévesen mérték fel, ez ma már nem kétséges. Az sem kizárt, hogy a történetbe való belenyúlás = egy jelentős szereplő kiírása sem tett jót a pesti változatnak, legfeljebb a kéretlen és hamis purifikátoroknak. A Madáchban sem minden musical remekmű és a Madách nézőtere sem annyira kicsi, ami indokolná az előadásszámok ekkora eltérését. A Madáchban nem egy, több évtizede lefutott musical fut szűnni nem akaró érdeklődéssel, több hónapra, egy évre előre eladott jegyekkel, nyári szünet nélkül. Kialakult az a pesti és vidéki-törzsközönség, amelynek a Madách-beli musicalek jelentik a kultúrát, a színházi programot, a társadalmi érintkezés (egyik) színhelyét. Sok mindent, amit az Erkelben (vagy az Operában) nem találnak, valószínűleg nem is keresnek. Nincs ezzel önmagában különösebb baj, csak mindezt figyelembe kellett volna venni, amikor több évre terveztek Billy Elliot szériákat, először a szép, de sok rosszul látó hellyel megvert Operában, utána a túlméretes Erkelben - egyikben sincs ennek a műfajnak kialakult törzsközönsége + azokat a helyárakat, amiket a Madáchban elfogadnak és megfizetnek, az Erkelben sokallják. (Félre: talán még az elnyűhetetlen My Fair Lady sem kellene az Erkelben ennyi éven át, ennyi előadáson.) Operettszínház: dettó, de majd kiderül, hogy az új vezetés az (általa így nevezett) új irányvonallal milyen házakat produkál eztán. Ha a biligyárban túltervezték a termelést pl. azért, mert 1952-es gyermekszületési statisztikákra alapoztak 2017/18-ban, akkor eladatlan bilikészletek halmozódnak fel. Ha az Operaházban a Madáchos Mamma Mia! vagy a Macskák (vagy a londoni = hazai pályás Billy) nézőszámaira alapozva tervezték az előadások számát, akkor eladatlan (bili-Billy) jegykészletek halmozódnak fel, amit először undorító, homofób (ellen??)reklámkampánnyal próbálnak apasztani, közben a Ház vezetője összevissza beszél. Belépő áriájában kioktatja az "övéit", azokat az újságíróknak látszó illetőket, akiknek a "cikkei" mellé olykor ő is odabiggyeszti a maga kedves levéláriáit (a Kedves Operavezető kedves Tatjána Nénjének címezve), aztán váratlanul (?) kínos magyarázkodásba-szerecsenmosdatásba kezd, majd hirtelen gellert kapva 50% kedvezménnyel kínálja a nem-kelendő portékát, aztán újabb félfordulattal, a minap még csak kioktatott újságíróknak látszó illetőket hibáztatva sztornóz 15 előadást. Mintha a többi megmaradó előadás kelendőbb lenne (nem az) vagy kevésbé "ártalmas gyermekeink, keresztény kultúránk" számára (nem az és a megtartott előadások sem ártalmasak). Az anyagi kárt majd megtérítik az adófizetők, az erkölcsi kár meg nem számít. Következmények nélküli országban legalábbis. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 608782018-06-21 16:42:12

"A Billy Elliot iránti érdeklődés egy ilyen hosszú széria után már nem mutatkozott megfelelőnek." Ez így van. Ehhez képest viszont 2019-re is meghirdettek egy csomó előadást: azokkal vajon mi lesz?



"Pompás a sakkjátékos." Ha hagyják, ha teheti, teszem hozzá én. Normális helyen ebből a katyvaszból nem lehet(ne) jól kijönni. Vagy a hozzá közeli, "negatív kampányt folytató" sajtóval kellene bajszot akasztania -vajon mit szólna hozzá Kedves Tatjána Nénje, akivel arrafelé levelezget?- vagy az igazgató ill. a menedzsment (lenne) felelős egy rakás előadásnak a kereslet rossz megítélése miatti lemondásáért és annak anyagi és erkölcsi káráért.  Továbbiak Erkel-topik 9340-ben. 


Erkel Színház • 93402018-06-21 13:58:10

Az előadások lemondása nyilván az ízléstelen sajtókampány ellenére megnyilvánuló érdektelenség láttán történt. Mint ismeretes, "negatív hangvételű sajtókampányok" inkább növelni szokták a közönségérdeklődést. Nem így történt ld. a nem-elmaradó előadások jegytérképét: lezárt erkély/ek, zöldellő földszint/ek. És féláron vajon "ízlésesebbek" lennének és lesznek az előadások vagy ezek szerint még úgy sem fogynak a jegyek? Ritkán írom le: szánalmas



Hirtelenjében két unalmas, száraz, jogi-pénzügyi jellegű kérdésem van:



1) Mekkora kárt okoztak, okoznak a lemondott előadások? Szerződés szerint a jogdíjakat, kottakölcsönzés díját, fellépti díjakat, egyebeket a lemondott előadások után is ki kell fizetni? Nem szólva a lemondott előadások által okozott erkölcsi kárról. Kinek a felelőssége mindez? A  negatív hangvételű sajtókampány felelőssége? Akkor tessék perelni! A rosszul felmért közönségigény nyomán rossz döntést hozó menedzsment felelőssége? Akkor tessék levonni a konzekvenciát!



2) 2019-re meghirdetett Billy Elliot-előadásokat megtartják? Ha nem tartják meg: szerződés? jogdíjak? kölcsöndíjak? kártérítés? etc.  


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 40372018-06-21 11:08:52

Tényleg nem kicsi, köszönöm :-)


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 40342018-06-21 08:26:03

Losonczy Györgyöt már nem láttam színpadon, de ismereteim szerint nagyon kicsiny lehetett a közös "halmazuk" = szerepeik Melis Györggyel. Az említett Tiborcon kívül Don Juan, akkor még így becézték Don Giovannit, más nem nagyon.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 40332018-06-21 08:19:35

Kedvezményes jegyvásárlási lehetőség a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben június 30-én megrendezésre kerülő V4 Operettgálára.



A programra 2018. június 20. és 26. között a Müpa jegypénztárakban a korlátozott számban rendelkezésre álló szabad helyekre vásárolhatók kedvezményes jegyek az alábbi jegyárakon:



Felnőtt jegy: 1.000 Ft/db, helyre szóló diákjegy (diákigazolvánnyal): 500 Ft/db


Opernglas, avagy operai távcső... • 200982018-06-20 22:14:12

Ó, dehogynem tetszett akkor (1971? 1972?), hiszen még huszonéves volt, én pedig tinédzser. Csakhogy más egy huszonéves Manon és egy 59 (vagy 49) éves Manon...aki közben Turandot, Izolda, Brünnhilde(k), Elektra, Salome, Császárné stb. volt-lett. És közben ő sem fiatalodott. (Én viszont igen!) És ha valaki nem mond rá rosszat, csakis jót, hát az én vagyok. Mármint a művészi teljesítményére. A XX. szd. legnagyobb, de legalábbis legnagyobb karriert befutott magyar énekesnője. És ekkora karrier mögött teljesítmény van, hatalmas. De nem a Manonja vitte a csúcsra és tartotta ott fent.



Remélem, ezzel így ki lehet egyezni.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 40302018-06-20 22:06:20

És az ön szerepét ki bitorolta-énekelte a Lohengrinben? ;-)


Opernglas, avagy operai távcső... • 200962018-06-20 17:51:58

Alig hiszem, de elég rosszul tette, ha nem távolodott el Manontól idővel és időben. (Vagy nagy zsét kaphatott.) Nem az ő szerepköre, talán sosem volt az, ezen nem is érdemes vitázni. Az az "utoljára" egy nosztalgia előadás volt 2003-ban, én is látom az életrajzában. Vajon mikor énekelte utolsó előtt?Ugye nem gondolod komolyan, hogy az 59 éves Marton Éva komolyan gondolta azt az előadást? Lehet, hogy komolyan csinálta+komoly pénzért, de az nem ugyanaz.



"In 30 August she sang Puccini’s Manon Lescaut in a nostalgy gala performance in Frankfurt Opera at the instance of the theater with a great success."


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 608652018-06-20 11:10:33

Bohémélet: a hangjának nem passzolt, a játéka tetszett. 2.0 igenis jó rendezés. Van élet a Nádasdy-rendezésen túl és kívül. Szerencsére.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 608612018-06-20 10:22:11

Sáfár Orsolya pl. jó Lauretta és jó Norina volt és/de pl. nem volt túl jó Mimi. Amúgy mit jelent és mivel jár a "kamaraénekesi" rang/cím MÁO-ban? Mert ha azt jelenti, amit pl. Bécsben, ahol leginkább a legnagyobbak kapják, akkor attól tartok, megint túltolták a biciklit (vagy a gépkocsit) ebben az esetben (is).



Megjegyzem, most, hogy a tegnapi Játék-kérdés okán átfutottam az örökös tagok listáját...hát ott is akadnak "kakukkfiókák", nem kevesen. Senki nem vádol(hat) azzal, hogy a "régi nagyok" kizárólagos tisztelője lennék, na de...nem folytatom.


Opernglas, avagy operai távcső... • 200932018-06-20 09:58:55

Érdekelne a beírása, netán a feltett kérdése (akár privátban), nem emlékszem rá.


Opernglas, avagy operai távcső... • 200922018-06-20 09:55:43

Első Manonomat -remélem jól emlékszem- merőben szokatlan, hogy ne mondjam, szinte elképzelhetetlen párossal láttam: Marton Éva & Réti József. Annyira nem illettek össze alkatilag (és talán hangilag sem), hogy az már szinte fájt. Persze utólag örülök neki, hogy ez így "megvolt" nekem, Réti József hamarosan örökre elment és Marton Éva is...külföldre és a neki nem való szerep(kör)től is elég messzire.


Erkel Színház • 93382018-06-20 09:45:29

Én viszont azzal a jó hírrel szolgálhatok -ugyancsak kommentár nélkül- hogy 2019. június-július hónapban ismét tucatszám nyomják majd a Billy Elliotot. Nyilván az óriási közönségigénynek eleget téve. Akkor talán már felemelt helyárakkal. Nagy tolongás várható.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 40232018-06-19 09:03:27

Vadas Kiss László olyan kitűnő és versenyképes Tannhäuser lehetett első Wagner-operámon, hogy engem kb. 20 évre elriasztott a második Tannhäuseremtől, igaz, Mátyás Mária is "besegített" neki ebben.  


Opernglas, avagy operai távcső... • 200882018-06-19 08:56:19

No, legalább megnevezted kedvenc tenoristádat, derék dolog ;-)



Megnyugtatlak, őrá is érvényes a régi mondás: a fiatalság nevű betegségből ő is kigyógyul. Sőt, már most is "lábadozik" belőle és remélhetőleg fokozatosan le is cseréli szerepkörét (már elkezdte), már csak kora miatt is, a hangja (és kis pocakja) zsírosodásáról nem szólva.


Opernglas, avagy operai távcső... • 200872018-06-19 08:48:52

Tökéletesen megértettelek. "Engem nem érdekel a színpadon, hogy ki hogy néz ki." A korszellem meg nem így van ezzel, pont. (1-1 kivétel a szabályt erősíti.) A többség véleménye hol mérce, hol meg nem mérce, ez van. A kövér, öreg Des Grieux-t sem fütyülték ki, tehát e tekintetben meg lehetsz elégedve a "többséggel".



Érdekes módon pl. Domingőt itt mantraszerűen ekézik a kora miatt...én is írtam már olyasmit, hogy "búcsúzni csak magyon szépen szabad". Pedig Domingo idős(ebb) és/vagy apaszerepeket énekel és nem mondjuk Don Giovannit vagy Escamillót. Szexi, fiatal szerepeket nem éneklünk: sem bariton sem tenor fachban 60 (év) és 90-100 (kg) fölött.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 608492018-06-19 08:35:22

Tisztelt bölcsész uram, ez így igaz. Horváth Ádám Wotanja is bizonyára Az istenek alkonyára fejlődne a csúcsra. Kár, hogy Wagner abból már kihagyta a főcsővezetőt.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 608482018-06-19 08:29:04

Kovalik Balázs vs Horváth Ádám lejjebb ismertetett Don Giovanni-esete a közismert osztogat-fosztogat szép példája. Mivel nem voltam ott a felkérés(ek)nél, 2-3 percet rászántam a dologra.



1) Ez a cikk arra utal, hogy Kovalik aligha kérhette fel az énekest a szerepre, amit aztán elénekelt, úgy, ahogy. (Ld. a cikket.)Nemcsak hogy nem Kovalik rendezte az operai előadást, de a belinkelt előadás(ok) idején (2011) már  az Operaház művészeti vezetője sem volt. 



2) Ez a cikk pedig arra utal, hogy Kovalik Balázs rendezte a diósgyőri Don Giovannit, de/és "a produkció kezdeményezője és lelke Horváth Ádám...Leporelló szerepét énekli." Azaz még "saját" fesztiváján sem énekelte a címszerepet Kovalik kezei közt. Többi stimmel(t).


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 40152018-06-18 19:46:03

Valljuk be, amit úgyis tudunk: Závodszky Zoltán és Joviczky József kivételével a súlyos Wagner-tenorszerepekre alig vagy inkább sosem akadt mifelénk énekes. (Pilinszky Zsigmond nem vagy csak rövid ideig volt állandó operaházi tag és talán nem is énekelte pl. Trisztánt sem.) 


Opernglas, avagy operai távcső... • 200832018-06-18 17:51:28

Nem vagy következetes...vagy ha az vagy, akkor fordítva ül rajtad a ló ;-)



X tenoristát talán azért nem/sem kedveled túlzottan, mert jól néz ki. Y tenorista elhízott és öreg adott szerep(ek)hez, ami(k)hez minimum illik -ma már inkább elvárt- fiatal(os)nak és jó kinézetűnek lenni (pl. Des Grieux)...az ő esetében azt mondod, hogy tőled nyugodtan énekelheti. A közönség többsége szerintem más véleményen van és a Liceu-beli Manon talán vagy inkább valószínűleg nem (csak) a rendező miatt aratott a lentebb közölt beszámoló szerint mérsékelt(ebb) sikert. Mint t.k. írta, nem működött a kémia. Márpedig a Manonban működnie kell. Akik látták a pesti előadást a Házy-Ilosfalvy párossal (én már nem, de mondták), tudják, mit jelent ez.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 608432018-06-18 17:36:00

Credo quia absurdum (Tertullianus)


Opernglas, avagy operai távcső... • 200812018-06-17 15:34:15

Ha figyelmesen elolvasod sajat beirasodat, rajossz, hogy csaknem u.azt irtad mint Dantes, akivel "maris nem ertesz egyet" csak te elegansabban "physique du role"-nek becezed azt, amit hianyolsz a tenornal. Nem allitottam, hogy elhizott hatvanas tenorok mar semmit ne enekeljenek ha van hangjuk (Canio, Otello..), hanem azt, hogy szexi ifju hosszerelmes(eke)t ne enekeljenek. Marpedig Des Grieux (is) az utobbi kategoria...kemiailag is.


Opernglas, avagy operai távcső... • 200782018-06-17 14:15:26

off Magyar korhazban pl. nem is annyira groteszk ha nincs agy mellett ivoviz vagy barmi mas...inkabb tragikus.



on A barcelonai eloadas nem uj, koprodukcio a napolyi San Carloval, ahol mar tavaly bemutattak. Latnom kellene, akar erdekes is lehet a koncepcio, legalabbis ujszeru.



Hatvanas eveiben jaro enekestol nem kerheto szamon "kemia", foleg egy annyira erotikus toltetu operaban mint a Manon Lescaut. Talan epp o volt az igazi "ellenszel".  Elhizott hatvanas tenor pediglen ne enekeljen 2017-18-ban Des Grieux- t...max. Geronte-ot, basszus...fekvesben.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 40042018-06-17 13:52:10

Talan illedelmesen, turelmesen kivartak a forte reszeket...Wagnernel nem kell ra sokaig varni :-) 



Viccet felreteve, Wagnerekre, plane ilyen bejaratott produkciora mint MuPa-napok, a "sokeves atlaghoz" kepest tobbnyire mas kozonseg ul be, sok a kulfoldi, aki erre jon Pestre, szoval mondjuk ugy, mas minoseg. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 608392018-06-17 13:24:11

A helyes megfejtes inkabb beirasanak utolso ket mondataban lehet. Nem tisztem megitelni Horvath Adam enektechnikajat, hangkepzesenek minoseget, de amit es amikor vele hallottam, az mar kilora is igen keves volt: pl.Don Giovanni, 1-1 oratorium. Meg ezekhez is keves, hogy szolhatnak akkor pl. a Wotanjai? (Szakertok szerint hamisan is enekelt, de mondom, az mar szakmai ugy.)


Pantheon • 22262018-06-16 15:43:25

Gennagyij Rozsgyesztvenszkij (1931-2018)


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 40012018-06-15 15:26:18

Félreértettél: nem Szabóki Tünde "zenei színvonalának" megismétlése, hanem a 10 évvel ezelőtt Fischer Ádám által vezényelt operaházi Fidelio-produkció zenei színvonalának megismétlése nem remélhető novemberben. 



Láttam mindkét alakítását, Agátha nagyon passzolt neki, az Ariadnéra alig emlékszem már, őszintén szólva -a Zerbinetta-áriát kivéve- nem kedvelem azt a darabot. Talán kevésbé ismert (vagy mégis?), de Szabóki Tünde elsőrangú oratórium-szólista, pódiumon sokszor volt szerencsém őt látni-hallani. Hirtelenjében a Máté-passió szopránszólója ugrik be, de több más oratorikus műben is kiválóan és mindenféle stílusban otthonosan énekel(t).


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 39992018-06-15 10:17:36

Én is láttam Szabóki Tündét a Fidelioban 10 éve az operaházi előadáson, akkor ha jól emlékszem, quasi beugrott a külföldi vendég (talán Evelyn Herlitzius) helyett és remekül helytállt, sőt: remekelt, nem mellesleg alaposan áramvonalasodott külsővel. Sajnos nem remélhetjük, hogy az a zenei színvonal, amit akkor és ott Fischer Ádám megteremtett, a novemberi előadáson megismételhető.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 608342018-06-14 10:47:46

Nagyon szép, szabatos kiírás: külön rendelés férfi, külön rendelés női jelmezekre, ruhákra, igazán dicséretes, biztosan ez a lényeg (gender-divat!), talán újabb hungarikum született. (Vö. régi iskolabejárat-feliratok: fiú bejárat - leány bejárat) Pénz nem számít. Azért azt sem ártana tudni, milyen produkciókhoz rendelik évekre előre, lehet találgatni. De ha már így alakult:  fejtörőt lehetne indítani  momuson! Kérdés így szólna: milyen operában használnak Chanell (sic!) kabátot? Disdashát? I. világháborús katonai öltözetet? Plasztont (sic!)? és így tovább. Ezek szerint X évre előre megvan a műsor. Oké. Már csak az a kérdés:mikortól? És meddig?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 608272018-06-13 09:20:15

Egyetértek: a színház nem demokratikus intézmény. Csak arra utaltam, hogy mostanság (azelmútnyócévben) egy tollvonással lehet kirúgni, jogi kifejezéssel munkaviszonyát megszüntetni pl. MÁO munkavállalóinak, művészeinek. Előzőleg a közalkalmazotti státuszukhoz körömszakadtáig ragaszkodó munkavállalók, művészek előtt térdepelve-könyörögve kellett tárgyalni erről. Az volt a "demokrácia", nem működött. Mára valszeg "jól" (diktatorikusan, "fortélyos félelemmel") megoldották a dilemmát. Nem ismerem a Ház belső viszonyait, de nagy tétben fogadok, hogy alaposan kiiktatták a közalkalmazotti státuszt, ahol csak tudták. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 608262018-06-13 09:08:58

Talán éppen ma ünnepelhetjük az Erkel Színház megmentésének és újranyitásának tízezredik laudációját, a 2010 óta regnáló kulturális vezetés nagyjából egyetlen maradandó pozitív cselekedetét. Mihez is kezdenénk, ha még azt sem írhatnánk a javukra... Pezsgő, himnusz. Az Erkel Színházon kívüli kulturális életben pedig (mert van ám kulturális élet az Erkel Színházon kívül is)  "lebombázott hidak, színházak" = értsd: kulturális romok sokasága. Gyászos szaldó.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 608252018-06-13 08:57:53

off Mi számít(ott) a "recesszió idejének"? Szerintem 2007/8-tól néhány év = az első (2002-10) "elmútnyócév" utolsó 2,5-3 éve, de az vastagon. A cápák, mohó építőipari mogulok a recesszió idején nem kifacsarták a kisegzisztenciákat, hanem leállították az építkezéseket, mert nem volt fizetőképes kereslet. Nagy különbség. Aki meg tehette, elment külföldre.



on MÁO felújítását már bőven a fellendülés időszakában tervezték meg = be kellett/lehetett volna tervezni a megemelkedett anyagárakat, a hiányzó munkaerőt (mert addigra már leléptek számosan külföldre), utóbbiból következően az itt maradó munkaerő megemelkedett költségeit (bérét, közterheit, egyebeit).. nem tették. Alultervezték tehát, ahogy mindent. És persze alultervezték az alkotmányos költségeket, azt sosem lehet elég "jól" megtervezni.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 608182018-06-12 10:55:13

Hat és fél milliárd forinttal drágul a Magyar Állami Operaház rekonstrukciója...viszont várhatóan hónapokkal tovább tart majd -mihez, melyik határidőhöz képest is?- a felújítás. Hja kérem, mint mondja a népi bölcsesség, lassú munkához idő kell...és jóval több pénz, tehetjük hozzá mi.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 608172018-06-12 10:47:54
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 608162018-06-12 10:47:52

Az idő megoldotta a dolgot: most már nem választják szét a karmestereket a "többiektől" e tekintetben. Bezzeg 2010 előtt volt ám nagy ribillió, amikor a Vass-Fischer-Kovalik-érában -ha jól tudom és ha jól emlékszem- hozzáfogtak (volna?) a közalkalmazotti státuszok sokaságának felülvizsgálatához netán megszüntetéshez. Hol vannak már azok az idők, amikor ilyesmi volt és lehetett casus belli...úgy látszik diktatorikus út hatékonyabb út. Nem csak az Andrássy úton. Aztán majd kiderül, hová vezet. 


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 66122018-06-11 16:32:06

Csak rögzítem itt is, -korábban volt már róla szó- hogy a MüPában is szünet (és/de taps) nélkül ment át az Eötvös-darab a Kékszakállúba és a 2x2 énekes szólista abban a produkcióban is más volt. 


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 66112018-06-11 16:24:32

Billy Elliot mikroporttal megy? Talán az adta az ötletet...


Erkel Színház • 93262018-06-11 15:40:53

Billy Elliot-saga frissítése: három napja írta szerzője, de aktuális



https://merce.hu/2018/06/08/beindult-a-nagy-fideszes-buzivita/



Benne: "...a mostani vita is következményekkel járhat...az Operaházra, az ott dolgozókra, a velük kapcsolatban állókra..." 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 608122018-06-11 15:27:59

...legalábbis azok, amiket a fórumtársak belinkeltek...a téma folyamatosan frissül(het), az írások száma szaporodhat, az alagút vége...?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 608112018-06-11 09:39:53

Az idei Billy Elliot-saga minden cikke megtalálható és rákattintva kinyitható Erkel-topikban.


Erkel Színház • 93242018-06-11 09:36:45

Talán túlzás, hogy "minden hozzászólásomban" és a két utóbbiban már ki is húztam ;-) ...ellentétben a (te szavaddal élve) padavanokkal, akik nemhogy nem húzzák ki, hanem névelő- és kötőszó-gyakorisággal, kivastagítva és aláhúzva szajkózzák reggel, este meg éjjel meg mindig..de ez már tényleg off, bocs!


Erkel Színház • 93232018-06-11 09:30:18

Már ezért nem éltem hiába és nem fölöslegesen írtam anno a hibás sorrendről :-)...de a Tavaszi dal még mindig A walkür 1. felv.-ban van, a Walkürenritt pedig a 3.-ban..



Meg kell mondanom, nem lep meg a gyér(ebb) jegyeladás. Igazi Wagner-fan szerintem nem megy el zanzásított Ring-"gálára", "best of"-ra. Telt(ebb) házhoz kell(ene) minimum 1-2 nagy húzó név: karmester és/vagy énekes szólista. Ahogy a nóta mondja: vagy mindent vagy semmit, csak így akarom." 


Erkel Színház • 93192018-06-10 22:20:10

A Billy Elliot pesti szappanopera-mellék(?)vágányának újabb fejezete: "Nyílt levél a hitvestől Jeszenszky Zsoltnak - avagy ki mit tesz le a nemzet asztalára?" A hitves: Máthé Zsuzsa, Ókovács Szilveszter felesége.


Erkel Színház • 93182018-06-10 22:17:16

Talán igen, csak most már az ún. "illiberális", "polgári", "keresztény", "nemzeti", "kereszténydemokrata" oldalon belül. Unalmas? Inkább szánalmas...és félelmetesen nyomasztó. Hamarosan kiderülhet, közülük kik sorosbérencek győznek és kik buknak el. Vesztes: a magyar nép lesz...mint mindig.


Erkel Színház • 93152018-06-09 13:57:51

Újabb veretes, finom cikk az illiberálisból immár kereszténydemokratává átlényegült kormányhoz közeli 888.hu-ból, Horváth Zsófia jegyzi, vélhetően (?) nem azonos a témát nyitó N.Horváth Zsófiával. Itt már szó sem esik a Billy Elliotról, mégsem off, még itt sem, mivel egyértelmű visszautalás van benne az itt 9303-ban belinkelt cikk szerzőjére meg amúgy a "témára", így része a Billy Elliot-repríz kapcsán beindult "polgári" "zsurnaliszta" gözhengernek. És a fenti 888-cikk cimkéi közt ott van a Billy Elliot és a balett-táncos is! Nem sorolnám a többi cimkét ugyanott...aki kiváncsi rá, nézze meg, érdemes. Itt tartunk...és még csak az elején.


Erkel Színház • 93132018-06-09 13:09:28

Én meg azt értem, hogy miért marad el az állásfoglalása. Népiesen azt szokták erre mondani, hogy nem maradhat valaki szűz és nem...khm...nem élhet nemi életet is egyazon személy, egyidőben.  Sajnálatos, de ez van.



A kedves fórumtárs -már ha én lennék az- nem mocskolódott, nem mocskol(t) senkit. Nem olyan ő (én) és nem is engednék meg. A "sorok közé" viszont mindenki azt ért, amit akar. Lelke rajta. Egyszer már megírtam eggyel ezelőtt, hogy nincs tudomásom senkinek az újságírói honorjáról. 



A fórum pedig már csak ilyen, ez is: többnyire "csak nickname-ek" írnak be. Aki névvel ír be, az pedig névvel ír be. Többnyire megvan rá a jó oka. Egyelőre azonban nem kötelező.


Erkel Színház • 93112018-06-09 12:38:08

Meghiszem azt, hogy "a Billy témához nem szeretne hozzászólni"! Ugyan miért is tenné, amikor -egy másik, az önétől eltérő olvasatban- a nyájas olvasónak és a nagyérdemű közönségnek egyaránt abban a szerencsében lenne része, hogy olyasvalaki szólal meg "Billy témában", aki aktív balettművész is és újságíró is...a kettő együtt, már ha megvan valakiben, ritka adomány! Persze könnyebb a semlegesség álarca mögé bújva semlegességre hivatkozva hallgatni mint az a bizonyos dolog...ott.



Nem állítottam önről semmit, kissé figyelmetlenül olvasta soraimat. Menjünk sorba:



- ön a szakmában = a színpadi/táncművészetben van? Na ugye.



- ön a színpadhoz/táncművészethez jobban ért mint a politikához? Na ugye. (Vagy rosszul gondolom?)



- a politikát kétségkívül jobban díjazzák ti. mint a (tánc)művészetet. Igaz állítás? Na ugye. (Sajnos.) Mivel ön tudtommal nem politikus, nem hihetem, hogy magára vette a fenti állítást. Újságírói honorokról viszont és pediglen végképp nincsen tudomásom.



Nem gondoltam, hogy bármit magyaráznom kellene-kellett volna, de úgy látszik, mégis. Gusztustalan és hazug állítás ilyeténképpen idézett beírásomban nincsen...részemről.


Erkel Színház • 93042018-06-08 14:31:46

1) A szerző rosszindulatát, divatos szóval: g...ségét csak teljes tudományos és művészi tudatlansága múlja fölül. Meg sem kisérli magát a produkciót elemezni, hamar vehemens b**izásba, "melegpropagandázásba", "meleglobbizásba"  megy át. Egy hiányossága a cikknek azért van: sorost kifelejtette. Ennél még N. Horváth Zsófia tákolmánya is "színvonalasabb", már ha ebben az esetben egyáltalán beszélhetünk színvonalról. Érdeklődéssel várom eztán a Karcos Nagyfőnök (Bayer Zsolt) valamint Apáti "Polgári Portál" Bence tematikus  írását...utóbbi legalább a szakmában van (volt?) és ehhez talán jobban ért mint a politikához, bár utóbbit kétségkívül jobban díjazzák.



2) Lehet, hogy a korábbiakban (9292-9293) tévedtem és mégsem szimpla PR-akcióról van szó? Inog a bársonyszék? Avagy: "reszkess Szilveszter"? Reszkess Pröhle Gergely? Reszkess Hammerstein Judit? Reszkess valódi "polgári" oldal?



 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 39902018-06-08 14:05:33

Ki lenne az?


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 39892018-06-08 14:04:59

Érdekes: ugyanarról az előadásról, sőt: ugyanarról a felvonásról és ugyanarról az előadóról két, kétségkívül hozzáértő fórumozó meglehetősen eltérő véleményt ír: "Seiffert őrületesen jól bírta a III. felvonást" és "Seiffert jól bírta, bár rendesen el is fáradt a végére, de az a néhány gikszer nem von le semmit az érdemeiből." Szép példa arra, hogy bizony-bizony, azonos produkció eltérően jut el más-más fülekbe! Emlékezzünk majd erre, amikor más előadók más produkcióit (is) másképpen hallja egyikünk-másikunk...ami ölég gyakran megesik..és a fórumozó a másik fórumozónak esik.



 


Erkel Színház • 93012018-06-05 09:17:17

Frissítés/2:



Ókovács Szilveszter -vélelmezhetően a PR-akció újabb fejezete- Billy Elliot bizonyítvány-magyarázat folytatásaként be- illetve visszamenekült origo-beli Tatjananéném/Levélária-sorozatának akolmelegébe. Lehet, hogy -mint írja- kicsit tényleg meleg a helyzet, mert a korábbiaktól eltérően "Kedves" helyett a Billy-s levélben immár "Drága" lett az ő Tatjána nénje és az ő megszólítása. Netán nem fogynak a "kedves" vagy "drága" vagy "nem-drága" jegyek és Tatjána Néni is közönségszervező lesz? A Billy 2.0 -origos-védőbeszédére ismét rárepül a sorosbérenc, ballib média--->a (meleg) helyzet és az ingyenreklám fokozódik. Így talán még a vattázás előtt meglesz az előadásonkénti félház. 



Mellesleg teljes mértékben helytálló 9298 Myway bevezető mondata, ld. ott.


Erkel Színház • 92972018-06-04 14:18:09

Köszönöm a helyesbítés(eke)t!


Olvasói levelek • 112772018-06-04 14:17:15

Tisztelt Szerkesztők!



Az Erkel Színház-topikban megjelent a café momus komolyzenei magazinnak egy hamis(ított), átnevezett logoja vagy annak kísérlete, amely logo megtévesztő módon hasonlít a fent nevezett valódira, ajánlom szíves figyelmükbe. Üdv. ED


Erkel Színház • 92932018-06-03 11:54:27

Frissítés:



- a lap legolvasottabb cikke éppen a június 1-jei Billy Eliotos ld. itt: https://magyaridok.hu/



- a cikket és a válaszcikket szemléző és ellenzékiséggel ugyancsak nem vádolható mandiner hírportál jelenleg is hirdeti a Billy Eliotot...



...azaz 9292-beírásomban b) opció látszik valószínűnek. Még egyszer: ügyes vagy inkább...


Erkel Színház • 92922018-06-03 10:14:11

A cikket, annak tartalmát, sőt szinte minden megállapítását inkább nem minősíteném (úgy is mondhatnám: 1/1 minősíthetetlen), maradjunk trendik és "odafönt" is mindenki elégedett lesz: a darabot valószínűleg Soros György és hálózata írta, rendezte, szponzorálja és tartja műsoron. (Vö. fake news)



A cikk kultúrpolitikai kulcsmondatai (más úgysem számít):



"..a kultúra területén még mindig nem következett be az igazi rendszerváltás. Egy-egy vezető pozícióba ugyan bekerült olyan jelölt, aki nem a liberális oldal favoritja volt, de nekik sem minden esetben sikerült a polgári oldal értékrendszerét bevinni az általuk irányított intézménybe; kérdés, hogy eleve akarták-e, vagy csak gyengék voltak a túlerővel szemben."



"...érthetetlen, ami közpénzen egy neves közintézményben, az Operaházban előfordulhatott.​" (!)



"... a rendezőt és azt, aki hagyta, hogy bemutassák, nem lenne túlzás megrontással vádolni." (!)



"Hogyan történhet meg az, hogy egy ilyen jelentős állami intézmény, mint az Operaház, tökéletesen szembemegy az állam céljaival.." (!!)



"Kizártnak tartom, hogy Ókovács Szilveszternek ne lenne annyi joga, hogy egyes jeleneteket kihagy egy rendezésből vagy kisebb változtatásokat kér."



"kormányunk..a családi boldogulást próbálja meg sok eszközzel és pénzzel elősegíteni,így érthetetlen és tűrhetetlen,hogy egy vezető állami intézmény szembemegy ezzel a szándékkal"(!)



"A​ politikusok​ valószínűleg kevesen járnak Operába, balettra, azért nem érzékelik a gondokat. Az egyik oldalon a jó szándék, a rendszerbe tett milliárdok, míg a másik, általában alábecsült oldalon pedig az állami pénzből mindezt a visszájára fordítják."



Fentieket összefoglalva, a következő két opció sejlik föl:



a) készül a selyemzsinór Főigazgató Úr számára (cikk az 50-es évek stílusában írattatott!)



b) cikk + másnap, ugyanott a főigazgatói válaszcikk egy jól (??) kitalált, kedvcsináló PR-akció. Az Erkel Színház legtöbb idei Billy Eliot-előadásának -eddig- erősen "zöldmezős" jegytérképe láttán + Főigazgató Úr újabb öt évre szóló kinevezésének ismeretében inkább ez utóbbi opció valószínűsíthető. Sajnálatos apróság, hogy a véleménycikket egy -finoman fogalmazva- nem túl széles olvasótáborral rendelkező médium adta közre, másrészt viszont a cikkre ráröppenő "ellenzéki", "liberális", "sorosbérenc" média elvégzi a szükséges PR-munkát = teríti a cikket és a nézőtér megtöltésére javulhatnak a kilátások. Ügyes..de van/lenne az egészre más jelző is.


Erkel Színház • 92902018-06-02 18:41:48

Magyar Idők június 1-jei (vélemény)cikke több héttel az idei Billy Eliot-sorozat előtt (kedvcsinálónak?): "Botrányos előadás az Erkel Színházban" és 444 (vélemény)cikke a Magyar Idők (vélemény)cikkéről.



Frissítés és breaking news!



Ókovács Szilveszter ma válaszcikkben bajszot akasztott a Magyar Időkkel!!! (Pontosabban: a fenti véleménycikkel.) Ez már a vég (kezdete)?


A nap képe • 20612018-06-02 18:05:23

A nap képéhez, kicsit off: ugyanabban az évben, 1936-ban a fesztiválon t.k. előadták Wolf: Der Corregidor (A kormányzó) c. operáját is, amit nemrég -némi vitát generálva itt- az Erkel Színházban játszottak. Bruno Walter vezényelt. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 608072018-06-02 11:34:24

Sok mindenki volt-van-lesz mindig is sokfelé, ez önmagában nem (lenne) baj. A felsoroltak közül az egyik művész valójában rendszer-konform volt, csak akkor azt a  rendszert még nem hívták NER-nek, a másik kettő viszont akkor sem volt rendszer-konform és most sem az és ami nagyobb baj: nem tudok róla, hogy egy-egy projektre beszállnak, Operában biztosan nem. MüPa (egyelőre?) más.


Momus-játék • 54922018-06-01 18:08:18

Köszönöm az érdekes történetet, végeredmény-hirdetés következhet :-)



PS Ha -mint idézed- " A feljegyzések szerint Liszt udvariasan elhárította a kérést."...khm...mármint "azt" a kérést, akkor hogyan győződhetett meg arról, ami a kérdésben szó szerint így áll: "Liszt Ferenc úgy emlékezett vissza rá, mint a legtökéletesebb nőre kalandos életében." Miben volt tökéletes a hölgy? :-)


Momus-játék • 54902018-06-01 13:05:17

George Sand szeretője volt Lisztnek és Prosper Mérimée-nek is,  aki a Carmen alapjául szolgáló elbeszélés szerzője.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 608032018-05-26 17:41:42

"Szindbád úgy döntött, nem jön vissza Magyarországra kínlódni."



Egy dél-francia faluban él, 600 éves falak között, fest és nyelvet tanul Hegyi Árpád Jutocsa, az Operaház volt főigazgatója.


Momus-játék • 54892018-05-25 12:39:09

A mű első olaszországi előadásán, az 1938-as firenzei Maggio Musicale-n viszont ők énekeltek, Failoni dirigált. Mindhárom premier (1918-1922-1938) májusban volt..


Momus-játék • 54872018-05-24 15:20:14

A feltörekvő Honthy Hanna Fedákkal (és ezek szerint Küry Klárával) "háborúzott", ez köztudott. A csúcson -vagy azon picit már túl- lévő Honthynak viszont a feltörekvő Karády Katalinnal kellett (volna) háborúznia a 30-as évek vége felé. Szerencséjére-szerencséjükre azonban Karády (operettekben szokásos) énekhangja nem ütötte meg Honthy hangjának színvonalát, így a fiatalabb művésznő elég gyorsan a film világában találta meg saját primadonna helyét s vált az akkori magyar filmjátszás elsőszámú női sztárjává, bálványává.


Momus-játék • 54852018-05-23 13:36:08

Volt olyan korszak a zenés színpad bármely műfajának történetében, amikor nem volt magyar (vagy bármilyen népekben) primadonna-háború? Még élő primadonnák kivételek, ők természetesen mindig teljes békességben éltek, élnek és fognak élni. (Mint Lenin...bár őnála a béke/sség nem volt kizárólagos.)


Kimernya? • 27002018-05-21 17:53:05

Ilyen könnyű kérdésnél még további könnyítésben reménykedtél? ;-))



Viccet félretéve: Stockhausen a keresési élbolyomban volt, s mivel műveinek száma igen méretes, a "choir" keresőszóval könnyítve, de nem kerültem közelebb, mondjuk elég hamar le is tettem róla. Mint látom, "6 vocalists"-nak hívják az előadói apparátust, de még így is szinte megoldhatatlan: a hivatalos megfejtés = Stimmung; Model No.51. Ezen a címen ui. NEM található Stockhausen műveinek listájában sem! Ott ez(ek) van(nak), ezen a címen:



Stimmung ("Tuning"), for 6 vocalists, Nr. 24 (1968) illetve



Stimmung  "Paris Version", for 6 vocalists, 6 microphones, 6 loudspeakers, and sound director, Nr. 24½ (1968)...és ha mindez már meglenne és végighallgatod, akkor derül ki, hogy ez egy 51 "szekcióból" (tételből?) álló mű, aminek az utolsó, 51. tétele volt a kérdés. A múltkori (és a tavalyi) Boulez megfejtése ehhez képest gyerekjáték volt. Valakinek azért csak-csak sikerült még ez is..majd kiderül.


Kimernya? • 26932018-05-18 18:19:02

Gratula! De neki ugye nem a hétvégi zenét teszed fel altatódalnak? Még megijed ;-) van jó pár mááásik lullaby..


Történelem • 4852018-05-18 09:24:41

Hááát...amennyire emlékszem, főleg "szocialista termelési" és protokoll riportjaival domborított. Megbízható pártkáder lehetett. Rég eejtettem már, most rákerestem: gyászjelentése itt található, a 8. oldalon.


Rost Andrea • 20192018-05-18 09:12:42

Az attól függ, milyen torok van a torok holgy...pardon: a török hölgy birtokában. Én viszont már ismét a laptopom birtokában vagyok = vannak ékezetes magánhangzóim ;-)


Rost Andrea • 20172018-05-17 21:35:16

Igen, csakhogy Rost legalabb visszalepett. Igy viszont eloallhat a csoborbol vodorbe helyzet avagy: torokot fog(t)unk a holggyel.


Momus-játék • 54792018-05-17 21:23:01

A hallottak alapjan attol tartok igaza volt Osvath Julianak.


Társművészetek • 12532018-05-17 17:06:40

Závada Pál 2016-ban írt azonos című regényének színpadi változatát mutatták be a napokban a Radnótiban. Bár mint annyi mindent, a II. világháború utáni zsidóellenes pogromokat, zsidók elleni verbális és/vagy tényleges, fizikai támadások eseteit is szőnyeg alá söpörte-söpri a történetírás, azok léteztek, megtörténtek. A világháború véget ért 1945-ben, a holokausztot túlélt maradék zsidóság elleni honi gyűlölködés, uszítás és megpróbáltatásaik nem értek véget. Egy "csokorra való" ügy -benne a regény és a színdarab alapjául szolgáló "sajnálatos" eset- rövid összefoglalója itt olvasható: 



http://konfliktuskutato.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=140:antiszemita-zavargasok-pogromok-es-vervadak-1945-1948&catid=16:esetek



Uszítás, gyűlöletkeltés, megfélemlítés, kirekesztés: ismerős jelenségek. A múlt elmúlt (vagy mégsem?), a jelen velünk él, a jövő sötét és fenyegető...lehet.



A téma, a kunmadarasi pogrom körülményei és története és a belőle készült darab rendkívüli erejű hangütése illetve az irodalmi-történelmi nyersanyag nagyon passzol a Mohácsi-testvérek dramaturgiai (Mohácsi István) - rendezői (Mohácsi János) stílusához. Az előadás, a maga egyvégtében két és negyed órás hosszúsága, az idősíkok folytonos váltogatása, a népes szereplőgárda állandó jelenléte és szüntelen pulzálása ellenére nem fárasztó, tökéletesen leköti a néző figyelmét. Khell Zsolt függöny- vagy lamellaszerű, szó szerint és átvitt értelemben is keretes díszlete maga is játszik, keretbe foglal, mozog, hangokat ad és hangokat adnak vele. Remete Kriszta jelmezei korhűek. Tizennégy színész és négy zenész (Némedi Árpád játszik is, zenél is) játssza, mozogja vagy üli és éli át az előadást végig a színen töltve, a két főszereplő-feleség beszélgetései közepette. Kettőjük közül Radnay Csilla emelkedik a teljes "mezőny" fölé  -férje szerepében Pál András is jó-, Martinovics Dorina alig marad el kolléganője mögött. A produkció fő erőssége mégis a magasrendű ensemble-kultúra, a társulat csúcsra járatott összjátéka. A felsoroltakon kívül játszik még: Porogi ÁdámLovas RoziSodró Eliza, Gazsó GyörgyKelemen JózsefLászló Zsolt, Schneider ZoltánRóbert Gábor, valamint Józsa Bettina és Konfár Erik eh.-k és a három további muzsikus: Kovács Márton (egyben zeneszerző is), Gyulai Csaba és Móser Ádám.



Závada Pál: Egy piaci nap - a Radnóti Színház előadása, 2018. május 12.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 65972018-05-17 15:03:20

Kedves Lujza, 6580 már letettem a garast az eredeti nyelvű + magyar feliratos operajátszás mellett. Csak annyit tennék hozzá itt, hogy jómagam nem is annyira unatkoztam a magyar nyelvű előadások alatt, inkább "szimplán" nem értettem egy csomó mindent aból, amit énekeltek és most olvasva élvezem azokat az apró (és nem-apró) részleteket, amiket anno magyarul nem hallottam, nem értettem, nem figyeltem (fel) rájuk stb. Némi egyéb privátban.


Rost Andrea • 20152018-05-17 10:10:47

Talán nem nagy túlzás, ha azt mondjuk: eléggé kilóg a török művésznő repertoárjából Salome. Inkább lírai ill. bel canto koloratúr szubrett és operettszerepek sorakoznak a menüben. 


Rost Andrea • 20142018-05-17 10:08:03

Chrysothemis már a repertoárján van: hogy aztán az Elektrában milyen lehet...


Rost Andrea • 20132018-05-17 10:06:19

Még ma is ennyire nagy attrakció Rost Andrea fellépése, hogy vele hirdetnek meg előadásokat? (...amiket azután "mellesleg" lemond)


Momus-játék • 54752018-05-16 16:57:34

Egészen biztos vagyok benne, hogy nem sértem-nem sértjük meg zétát, de minden írott forrásom szerint:



1) Burián olaszul énekelt az 1901-es premieren. Több forrás szerint egyébként Vasquezné is. A legilletékesebb forrás MÁO'100 évkönyve, 105. oldal. Annak sincs nyoma, hogy bármikor később magyarul énekelte volna a szerepet.



2) Nem titkolom el saját megfejtésemet: Závodszky Zoltán, a nevezetes 1930-as felújításon. Több forrás is őt említi, mást pedig sehol senki. Egy forrást máris belinkelek, amiben mindkét fontos információ föllelhető, azaz:



2.o."The Czech tenor sings in Italian, our Italian primadonna [sic] in Hungarian, and some Hungarian singers are unintelligible.”



9.o. "Závodszky was the first member of the Opera House who could sing this role in Hungarian and was the first Hungarian tenor who appeared in all of the Wagner tenor roles in Budapest."


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 65802018-05-15 17:21:43

Szerkesztőnk egy nagy korszak szerencsére velünk lévő krónikását szólaltatta meg kiváló "ritmus"- és időérzékkel. Boros Attila színpadi-rendezői ízlésvilágát nem tisztem elemezni, különben is csak újjáélesztené az ezerszer, tízezerszer átbeszélt vitát operarendezésről, "rendezői terrorról", rendezői mértéktartásról és mérték-nem-tartásról, továbbá arról, kinek hol van az operaszínpadi ingerküszöbe. Úgyhogy kizárólag az operák játszási nyelvére szavazok: eredeti nyelv + (magyar) felirat. A legismertebb daraboknál is új szépségeket, érdekességeket fedezek fel azóta, amióta olvashatók a szövegek.


Kimernya? • 26852018-05-15 15:33:01

A zenekari bevezető elején azt hittem, hogy ezt kapjuk kérdésnek (a hasonlóság számomra megdöbbentő!), ami túl könnyű lett volna...amikor megszólalt az énekhang, meglepődtem, viszont a zeneszerzőt illetően már nem volt kétség.


Jonas Kaufmann • 22392018-05-04 10:24:11

Kedves Lujza!



Azt hiszem, Rálik olasz szerepekkel tört be és fel és inkább csak az utóbbi években terhelték meg és túl német szerepekkel, ami egyesek itteni véleménye szerint rosszat tett a hangjának. (Az "egyesek" nem fogalmaznak ilyen diplomatikusan...sajnos.) Harterost egy müncheni Forzában láttam pár éve, akkor azt állapítottam meg, hogy hangja szép, kifejező, (de) kissé éles, szálkás. (Az ő esetében is tartózkodtam erősebb jelzőktől, de kétségtelenül nem is szolgált rájuk.) Örültem, hogy hallhattam, noha közvetlenül az előadás előtt derült ki, hogy Kaufmann lemondta az előadást, amitől nem voltam túl boldog. Ismét enyhe kifejezést használtam :-) Belehallgattam Harteros Maddalénájába és hangját valóban lágyabbnak, gömbölyűbbnek hallottam mint anno, a személyiségét pedig akkor -Forzában- is, most (YT-on) is rokonszenvesnek találtam.



Kaufmann magas regisztere a mai állapotában érdekelne, nem történelmi időkben. A két Chénier-áriában talán nincs veszélyesen magas hang, szépen megoldotta.


 
Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:30 : Budapest
Pesti Vármegyeháza Díszudvara

Hegedűs Endre, Hegedűs Katalin (zongora)
Nathan Giem, Sörös Beatrix (hegedű)
Pólus László (gordonka
MOZART: e-moll hegedű-zongora szonáta, K.304
FRANCK: A-dúr hegedű-zongora szonáta
MOZART: G-dúr hegedű-zongora szonáta, K.301
MENDELSSOHN: d-moll zongorás trió, Op.49
A mai nap
született:
1862 • Claude Debussy, zeneszerző († 1918)
1928 • Karlheinz Stockhausen, zeneszerző († 2007)