vissza a cimoldalra
2018-11-16
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61317)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4097)
Milyen zenét hallgatsz most? (25002)
Momus társalgó (6349)
Kedvenc felvételek (149)
Társművészetek (1278)
Kedvenc előadók (2824)
Haladjunk tovább... (214)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Kedvenc művek (143)

Olvasói levelek (11292)
A csapos közbeszól (95)

Élő közvetítések (7515)
Operett, mint színpadi műfaj (3764)
Kimernya? (2839)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2612)
Franz Schmidt (3225)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1158)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1530)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2995)
Balett-, és Táncművészet (5577)
Opernglas, avagy operai távcső... (20163)
Nagy koncertek emlékezete (35)
A nap képe (2107)
Lisztről emelkedetten (932)
Pantheon (2280)
Miller Lajos (87)
Palcsó Sándor (229)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: Edmond Dantes
Leírás:
Honlap:
   


Edmond Dantes (3496 hozzászólás)
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 66852018-10-07 21:56:54

Láttam Cossotto pesti Amnerisét: valóban királynői hang és jelenség, becses operai élményem volt az az este az ő jóvoltából. És ő énekel régi Aida-lemezemen is, a most eltávozott Caballé és az általad is említett Domingo (no meg Cappuccilli és Ghiaurov) társaságában,Muti vezényel.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 40602018-10-07 21:44:35

Radames részéről biztosan ;-)


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 29212018-10-07 11:23:05

Eljött hát a nagy pillanat a new yorki Metropolitan közönsége számára és az én számomra is. Tavalyi salzburgi bemutatkozása után Anna Netrebko most a Lincoln Centerben is elénekelte Aidát, talán immár végleg belépve a drámai szoprán fach szerepkörbe. A színpadi keretek nem éppen újak, bár nehezen támadhatók:  Sonja Friselli régi rendezésének látható célja ma is érvényes lehet: a világ első számú operaházának színpadán legyen a leghatalmasabb díszlet, ott mozogjon a legnagyobb kórus és statisztéria, lehetőleg nyílt színi taps fogadja a színpadképeket (fogadta), szóval minden legyen superbGianni Quaranta díszletei és Dada Saligeri jelmezei is ennek a legaidább Aidának a készséges szolgálatában állnak. Talán igazuk van: nem ismerek még egy olyan operát, ami annyira ellenállna bármiféle értelmezésnek, újításnak, mint az Aida. Elefánt ugyan nem jelent meg, de lovak igen, meg seregnyi "egyiptomi" és "etióp" katonaság és népség, udvartartás és papok, mindenféle rendű és rangú szereplők sokasága. Nicola Luisotti nem kimagaslóan és/de a Netrebko-feast fényét nem elhalványítva irányította zenekarát (remek fúvós szólókat hallhattunk!) és kórusát. Az ítélkezési jelenetben számomra újdonság volt, hogy Ramphis és csapata csak a verdiktre jön elő, a vádak háromszori ismertetése a színfalak mögött, hangszórókon keresztül hullik Radames fejére. A papnők tánc helyett csupán harci díszekkel ékesítették fel a csatába induló hadvezért és az etióp gyerekek táncát is egyetlen felnőtt táncospár lejtette el. Amnerist bizonyára nem hódította meg a kissé pocakos férfi szólista. A nagy balettbetét viszont -részben felülről vetítve- hatásos volt.



De mit számít mindez, amikor mindenki Annája énekel, játszik és él a színpadon!? Amennyire meg tudtam ítélni, a díva mostanra valamennyit (vissza)karcsúsodott, többnyire ólomsúlyú énekestársaihoz viszonyítva látványosan. A Ritorna vincitor-ária nagyobb részét sajnos teljesen "elmosta" a technika ördöge, a service error azaz a közvetítés szünetelése miatt belépője értékelhetetlen. Remekbe sikerült viszont a szinte végigénekelt harmadik felvonás, az O patria mia-végi cé -ha nem is Leontyne Price-i súllyal és terjedelemben, de- megvolt és a II. felvonás concertatójában is szépen átszólt hangja az együttesekben. Jelenléte hangsúlyos, színészi játéka most is sugárzó. Számomra a (másik) nagy reveláció Anita Rachvelishvili Amnerise. A nem túl előnyös külsőt és arcberendezést egy szempillantás alatt megbocsátottam neki, amint először megszólalt. Ezt az éjfeketén izzó, de ha kell, puhán olvadékony, minden regiszterében tökéletesen kiegyenlített, gyönyörű hangot nem lehet kifejleszteni: ezzel születni kell, ha még van hová,  továbbfejleszteni és karbantartani. Rachvelishvili szereplése minden percében uralja a színt, akár több száz szereplő között ül vagy áll, de még a III. felvonásban is érezzük jelenlétét, amit pedig csak elindít és bezár egy-egy mondatával. IV. felvonásbeli duettje Radamesszel majd szóló nagyjelenete életre szóló operai élmény! A közönség falrengető ovációval honorálta teljesítményét.  Netrebko és Ő, Ő és Netrebko: értük érdemes sokadszor is megnézni Verdinek a Boccanegra mellett e tán legplebejusabb művét. Aleksandrs Antonenko januári pesti Otellójáról akkor a legnagyobb elragadtatással szól(hat)tam: annál keserűbb volt csalódásom tegnapi Radamese hallatán. Az Otellóban megcsodált erényei itt teljesen hiányoztak vagy érvényüket veszítették: a hatalmas, nyers hang nemcsak a nyitó áriát rontotta le (a végén zavaró fortéban kivágott magas bével), hanem későbbi megszólalásait is, az alakítás a záró O terra addio-ban -talán még pár hamis hanggal is súlyosbítva?- érte el mélypontját. A végén gyéren tapsoló, itt-ott búzó, dermedt közönséggel ő maga is dermedten nézett farkasszemet...erre senki nem számított, ő sem, a hallgatóság sem, mellesleg én sem. Indiszpozíció? Szereposztási tévedés? Hanyatlás? Tegnap este nem derült ki. Nem tetszett különösebben Quinn Kelsey nagy, de fakón zörgő, dobozból jövő-kellemetlen hangú Amonasrója sem. Az etióp királynak nem muszáj sem szépnek, sem szép hangúnak lennie, de ő számomra mindkét vonalon alulteljesített. Dmitrij Beloszelszkij korrekt, de nem kimagasló Ramphist hozott, Ryan Speedo Green megfelelő Király. A két debütáns Gabrielle Reyes (Papnő) és Arseny Jakovlev (Hírnök) volt.



Anna és Anita, Anita és Anna: két csoda. két csoda.



Verdi: Aida, MET, 2018. október 6. élő közvetítés a MüPa Fesztivál Színházábó


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 40582018-10-07 11:09:26

Eljött hát a nagy pillanat a new yorki Metropolitan közönsége számára és az én számomra is. Tavalyi salzburgi bemutatkozása után Anna Netrebko most a Lincoln Centerben is elénekelte Aidát, talán immár végleg belépve a drámai szoprán fach szerepkörbe. A színpadi keretek nem éppen újak, bár nehezen támadhatók:  Sonja Friselli régi rendezésének látható célja ma is érvényes lehet: a világ első számú operaházának színpadán legyen a leghatalmasabb díszlet, ott mozogjon a legnagyobb kórus és statisztéria, lehetőleg nyílt színi taps fogadja a színpadképeket (fogadta), szóval minden legyen superb. Gianni Quaranta díszletei és Dada Saligeri jelmezei is ennek a legaidább Aidának a készséges szolgálatában állnak. Talán igazuk van: nem ismerek még egy olyan operát, ami annyira ellenállna bármiféle értelmezésnek, újításnak, mint az Aida. Elefánt ugyan nem jelent meg, de lovak igen, meg seregnyi "egyiptomi" és "etióp" katonaság és népség, udvartartás és papok, mindenféle rendű és rangú szereplők sokasága. Nicola Luisotti nem kimagaslóan és/de a Netrebko-feast fényét nem elhalványítva irányította zenekarát (remek fúvós szólókat hallhattunk!) és kórusát. Az ítélkezési jelenetben számomra újdonság volt, hogy Ramphis és csapata csak a verdiktre jön elő, a vádak háromszori ismertetése a színfalak mögött, hangszórókon keresztül hullik Radames fejére. A papnők tánc helyett csupán harci díszekkel ékesítették fel a csatába induló hadvezért és az etióp gyerekek táncát is egyetlen felnőtt táncospár lejtette el. Amnerist bizonyára nem hódította meg a kissé pocakos férfi szólista. A nagy balettbetét viszont -részben felülről vetítve- hatásos volt.



De mit számít mindez, amikor mindenki Annája énekel, játszik és él a színpadon!? Amennyire meg tudtam ítélni, a díva mostanra valamennyit (vissza)karcsúsodott, többnyire ólomsúlyú énekestársaihoz viszonyítva látványosan. A Ritorna vincitor-ária nagyobb részét sajnos teljesen "elmosta" a technika ördöge, a service error azaz a közvetítés szünetelése miatt belépője értékelhetetlen. Remekbe sikerült viszont a szinte végigénekelt harmadik felvonás, az O patria mia-végi cé -ha nem is Leontyne Price-i súllyal és terjedelemben, de- megvolt és a II. felvonás concertatójában is szépen átszólt hangja az együttesekben. Jelenléte hangsúlyos, színészi játéka most is sugárzó. Számomra a (másik) nagy reveláció Anita Rachvelishvili Amnerise. A nem túl előnyös külsőt és arcberendezést egy szempillantás alatt megbocsátottam neki, amint először megszólalt. Ezt az éjfeketén izzó, de ha kell, puhán olvadékony, minden regiszterében tökéletesen kiegyenlített, gyönyörű hangot nem lehet kifejleszteni: ezzel születni kell, ha még van hová,  továbbfejleszteni és karbantartani. Rachvelishvili szereplése minden percében uralja a színt, akár több száz szereplő között ül vagy áll, de még a III. felvonásban is érezzük jelenlétét, amit pedig csak elindít és bezár egy-egy mondatával. IV. felvonásbeli duettje Radamesszel majd szóló nagyjelenete életre szóló operai élmény! A közönség falrengető ovációval honorálta teljesítményét.  Netrebko és Ő, Ő és Netrebko: értük érdemes sokadszor is megnézni Verdinek a Boccanegra mellett e tán legplebejusabb művét. Aleksandrs Antonenko januári pesti Otellójáról akkor a legnagyobb elragadtatással szól(hat)tam: annál keserűbb volt csalódásom tegnapi Radamese hallatán. Az Otellóban megcsodált erényei itt teljesen hiányoztak vagy érvényüket veszítették: a hatalmas, nyers hang nemcsak a nyitó áriát rontotta le (a végén zavaró fortéban kivágott magas bével), hanem későbbi megszólalásait is, az alakítás a záró O terra addio-ban -talán még pár hamis hanggal is súlyosbítva?- érte el mélypontját. A végén gyéren tapsoló, itt-ott búzó, dermedt közönséggel ő maga is dermedten nézett farkasszemet...erre senki nem számított, ő sem, a hallgatóság sem, mellesleg én sem. Indiszpozíció? Szereposztási tévedés? Hanyatlás? Tegnap este nem derült ki. Nem tetszett különösebben Quinn Kelsey nagy, de fakón zörgő, dobozból jövő-kellemetlen hangú Amonasrója sem. Az etióp királynak nem muszáj sem szépnek, sem szép hangúnak lennie, de ő számomra mindkét vonalon alulteljesített. Dmitrij Beloszelszkij korrekt, de nem kimagasló Ramphist hozott, Ryan Speedo Green megfelelő Király. A két debütáns Gabrielle Reyes (Papnő) és Arseny Jakovlev (Hírnök) volt.


Anna és Anita, Anita és Anna: két csoda. két csoda.


 


Verdi: Aida, MET, 2018. október 6. élő közvetítés a MüPa Fesztivál Színházából


 


Kimernya? • 27632018-10-05 13:45:01

Kedves Katalin, a mai/hétvégi zenénk! Az aztán "Igen, igen, persze ismerem, de mi is lehet ez?" (tényleg olyan) ;-)


Kimernya? • 27612018-10-05 08:26:16

Falstaff-kérdés = jó kérdés, szeretjük: csak ezt akarjuk nyugtázni.



Grofé Grand Canyonja viszont öttételes...és (eddig vagy az utóbbi időben?) csak kettőt kaptunk ;-)


Kimernya? • 27592018-10-04 16:29:32

Továbbá tavaly volt egy pompás Tutto nel mondo é burla-zárófúgánk is.


Társművészetek • 12732018-10-04 16:18:27

A NER forradalom felfalja saját gyermekeit (is).


Kimernya? • 27582018-10-04 14:45:09

Egészen pontosan a II. felv. 2. képében Alice Ford szavaival: "Presenteremo un bill, per una tassa Al parlamento, sulla gente grassa" indult az akkori zene. Ismétlés a tudás anyja mint tudjuk...legkésőbb Grofé minapi Grand Canyonja óta...


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610882018-10-04 08:34:22

Kurz: saját karrierjét és Operaház (fő)igazgatói kinevezését kereshette ott...



Kicsit hosszabban: az akkor (is) éppen kormánypárti Magyar Nemzet ezzel a címmel-leaddel jelent meg 2010. november 4-én: "Felmentették Vass Lajos főigazgatót - Pazarló gazdálkodás, kifizetetlen számlák tömege, 1,3 milliárdos hiány az Operaházban". (Mindezt tényként állítva!) Megrázó részletek  i t t. Fél évvel később az index öles betűkkel jelentette: "Milliárdos visszaéléseket talált a lemondatott miniszteri biztos". MÁO ekkor már túl volt Horváth Ádám miniszteri biztosi és 48 órás (fő)igazgatói regnálásán. Egy további cikk (Mancs) mélyebb elemzése "Az operaházi botrány és előzményei" címmel  i t t, benne információk a rövid hivatali életű miniszteri biztos-főigazgató magas körökig érő családi kapcsolatairól. A végeredményt jól összefoglaló című „Elszámoltatás” az Operaházban: Egeret szültek a hegyek cikk (2015) atlatszo.hu-n  i t t. Lényege: a NAV megállapítása szerint a fő vádpontban (operaházi bál szervezésénél hűtlen kezelés) másfél millió Ft, további kilenc szerződésnél összesen tízmilliós károkozás történt, ami/k azóta el is évült/ek.



Zárszavam: ha ezen múlik, én örömmel összelapátolok másfél millát, de akár még tíz millát is, ha cserében 1,3 milliárd üti a markomat. Mottó: ld. feljebb = egér és hegy.



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610862018-10-03 21:39:12

Tiramisu megelőzött 2 perccel, én is ugyanezt akartam írni = ??? 



Avagy: na és? Mit kellene tudom?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610832018-10-03 16:45:10

Sem a papírkosárról sem a papírkosarasról nem tudok semmit.


Társművészetek • 12702018-10-03 16:41:56

Friss, hivatalosan még meg nem erősített hír: október 31-i hatállyal leváltják Prőhle Gergelyt a Petőfi Irodalmi múzeum főigazgatói posztjáról. Részletek  i t t. Ld.még ugyanerről ugyanitt 1258-at...



...továbbiakban felkészül???...(Szakács Árpád már felkészült.)


Társművészetek • 12692018-10-03 09:09:13

Csak hogy tudjuk: o = Szakacs Arpad ujsagiro es tarsashazkezelo az, aki az eddigi legelesebb tamadast intezte - Billy Ellioton keresztul- Okovacs Szilveszter foigazgato es tobb mas , konzervativnak, jobboldalinak tekintett kulturalis vezeto ellen.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610802018-10-03 08:54:56

ASZ allasfoglalasa mintha nem egeszen ezt az idilli kepet mutatna. Tessek atfutni!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610792018-10-03 08:50:52

Harmadszor is (61054,61056): benazik. Vagy inkabb mar arra sem kepes. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610762018-10-02 15:20:21

Lasd ugyanerrol meg 61054 es 61074 is = ugyanezt irtam a vegen. Benaznak.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610742018-10-02 09:43:45

Az Erkel újranyitásának én is örültem, de csak ezen a fórumon kb. ezredszer olvasok a újranyitásról hozsannázó laudációt. Talán már túl lehetne lépni rajta. Mellesleg (?) az Erkel mai állapota félkésznek (sem) nevezhető..a többi jelenleg csak ígéret. Az Ybl-palota felújításával kapcsolatban a minap tett közzé a "balsodorhoz" nem sorolható ÁSz súlyosan elmarasztaló jelentést, személy szerint említve-elmarasztalva a Főigazgatót. És még hol vagyunk a megnyitástól? Az Eiffel-szerelőcsarnok dicsőítését enyhén szólva is korainak tartom: ha már kész lesz, megnyitották, kialakult a repertoárja és a (törzs)közönsége és elnyerte a nézők,  továbbá az ott dolgozó művészek és személyzet tetszését, akkor térjünk vissza a dologra...


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610732018-10-02 09:30:21

"Fischer alig volt itt... , de ő mondott fel. Jobb is." Neki biztosan jobb, nekünk: aligha.



Kovalik Fidelioja nekem sem tetszett túlzottan, de nem tudok értelmezni olyan véleményt, amely valakinek a munkásságából egyetlen, neki speciel nem tetsző darabot emel ki. Én sem írom azt, hogy minden Kovalik-rendezéstől el vagyok ragadtatva (nem is láttam mindegyiket), pedig kiemelhetném például a Xerxest vagy a Mefistofele-t: mindkettő remekbe sikerült munka és a vártnál jóval szélesebb körben tett fogyaszthatóvá, kedveltté két, nem éppen tömegeket vonzó operát. Vagy 2006-os Mozart-rendezését a Millenáris-teátrumban.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610722018-10-02 09:22:14

Még egyszer (lásd itt 61054) emlékeztetni szeretnék, hogy Ókovács Szilveszter -és több más, "jobboldalinak", "konzervatívnak" számító személyiség, kulturális vezető- ellen nem a "balsodor" felől érkezett a legerősebb támadás, hanem a kormányközeli Magyar Idők "publicistája", konkrétan az illető Kinek a kulturális diktatúrája? c. jegyzetei felől.



Egyébiránt jómagam nem azt tapasztaltam, amit ön aképpen fogalmazott meg, hogy a (MÁO) vezetés bírálatának "régen nem volt politikai felhangja és indítattása". Csak bő három éve vagyok itt, de olykor, például az itteni rejtvények fejtése közben elő-előjönnek olyan régebbi momus-beírások, szócsaták, köztük erős politikai felhangúak is, amikhez képest a fórumunk mostani tónusát nyugodtan nevezhetjük akár kordiálisnak sőt családiasnak :-) És akkor még-már nem is láthatók az anno bizonyára kimoderált kommentek.



Az kétségtelennek tűnik, hogy a kritikai hangot mostanság finoman szólva is nehezen, konkrétabban: igen rosszul fogadják a hatalomban lévők, köztük például MÁO főigazgatója...de, még egyszer: nem csupán és nem elsősorban a "balsodor" felől, sőt.


Momus-játék • 55332018-10-02 09:06:15

Köszönöm, köszönjük!


Momus-játék • 55292018-10-01 17:43:46

Ugyanugy ellenorzom mindig, hogy elment-e a valasz mint forumtarsunk ld 5509..


Momus-játék • 55262018-10-01 15:16:22

Egészen biztosan senki nem írta Girej kánt? Mert én egészen biztosan írtam...;-)



A teljesség kedvéért és fölfedve megfejtésemet a maga teljes szépségében: valahogy úgy kezdtem, hogy "véleményes" lesz a hétvégi kérdés, ami nálam "árnyaltan" annyit jelent, hogy vita és/vagy reklamáció lesz. Eddig stimmel. Mivel több választ is elfogadhatónak véltem és vélek,  első körben Attilát, Boriszt és Girej kánt írtam, utána  Bajazidot (Vivaldi), II. Murádot (Erkel) és Tamerlánt azaz Timur Lenket (Vivaldi, Händel...ééés Puccini! Ő ui. Kalaf világtalan apukája, ha nem is "főhős".) Végül, mint számunkra legrettegettebb keleti uralkodót, II. Mohamedet neveztem meg, a Nagy Katalin fórumtársunk által is megjelölt (két) opera kiséretében. Dél óta tűnődöm: vajon sok vagy kevés volt(am)-e? 


Momus-játék • 55212018-10-01 10:10:39

Caruso-blog nem az én forrásom, csak a fórumtárs bejegyzését egészítettem ki az ottani idézet 1/1 bemásolásával.



A Koch-füzet plusz MÁO'100 évkönyv viszont egyértelműen a Faustot teszi időben korábbra = X.2-ára. A Koch-füzetet lejjebb már bemásoltam, MÁO'100 évkönyv 442.o. szerint pedig



Faust "Bem.1884.X.2.", Bánk bán "Bem.1884.X.5.", Lohengrin "Bem.1884.X.7."



Nem gondolnám, hogy a Lohengrin "Bem."  e l ő t t   volt egy "Bem. előtti" azaz "nulladik" Lohengrin, és nem is tudnám, melyik napon. Főleg ha -mint írod- a megnyitó vegyes műsora háromszor ment és ha X.2-án már bemutatták a Faustot...márpedig bemutatták.



 


Olvasói levelek • 112902018-10-01 09:21:22

Gratulálok a 20 éves Momus születésnapjához, további jó egészséget kívánok neki és szerkesztőinek a következő 20 év(ek)re!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610562018-09-30 11:25:24

Igen, pont ezek azok a "magas labdák", amiket könnyen le lehet ütni: "nem értették a zenét" meg "rossz a szöveg(ki)ejtés". És amelyik labdát könnyen le lehet ütni, azt a kritikusok le is ütik azaz lehúzzák a kérdéses produkciót. A rossz szöveg(ki)ejtés -akár igaz, akár nem- a kritikusok végső adu-ásza máskor, máshol is, ha másba esetleg nem tudnak belekötni. Ráadásul a Jenufát sokszor, sok helyen játsszák, tehát még azt sem lehet(ett) elvárni, hogy mint saját ritkaságnak örüljenek neki a házigazdák.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610542018-09-30 09:17:35

Valoban volna mit mondani a Fischer-Kovalik korszakrol -nem keves jot is!- persze nem csak pozitiv dolgokat, hiszen mint talaloan megallapitja, az eppen aktualis vezetes valakiknek soha nem volt/lesz jo. Azt is meg kell azonban allapitani, hogy Okovacs Szilveszter ellen az eddigi legfeltunobb es legnagyobb visszhangot kivalto tamadast  n e m  a "fo balsodor" hanem eppen ellenkezoleg: a "fo  j o b b sodor", nevezetesen a lejjebb emlitett savonarolai ambiciokkal megaldott vagy megvert, nemreg meg tarsashazkezelessel is foglalkozo "publicista" (igy=idezojelben: "publicista") inditotta el a Magyar Időkben. Lehet, hogy a tamadas vegul kamunak vagy vaklarmanak bizonyul, ezt majd a jovo donti el. Foigazgato ur a cikk megjelenese utan mindenesetre kezzel-labbal kapalodzott-mentegetozott-intezkedett a tamadast kozvetlenul kivalto Billy Elliot-ugyben. A balsodor nemhogy tamadni, de meg benazni sem tud.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610522018-09-29 09:11:14

Szakacs Arpad jelenleg az erre egyedul alkalmas szemely. O mar el is kezdte az "Okovacs (kifuras)-projektet". Esetleg Orban Janos Denes.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610512018-09-29 09:05:58

A"kedves" Vass Lajos -mint talan irtam mar- inkabb biodiszlet volt. Ameddig egy tehetsegtelen ambar jo politikai kapcsolatokkal rendelkezo szajhos elo nem bujt es mutatos handabandazast nem csapott a foigazgatoi iroda papirkosaraban turkalva. Csereben 48 orat igazgato lehetett. Vass Lajos viszont hagyta dolgozni a Fischer Adam-Kovalik Balazs parost. Talan ert annyit a munkajuk mint utodaike. Mondhatni joval tobbet ert. Szerencsejukre es a mi szerencsetlensegunkre a kulfold merhetetlenul azazhogy merhetoen tobbre ertekeli muveszi munkassagukat. De ebben sincs uj a Nap alatt pl. Mahler ota.


Momus-játék • 55192018-09-28 16:56:23

A Caruso-blog ide vonatkozó mondata így szól:



"Az Operaházban ez volt az első teljes opera, melyet már a megnyitó hetében, 1884. október 2-án Ormai Ferenc műfordításában bemutattak, ekkor Perotti Gyula (Faust), Odry Lehel (Mefisztó), Bignio Lajos (Valentin) és Emma Turolla (Margit) neve állt a szereposztás élén."



 


Momus-játék • 55182018-09-28 16:48:52

Én is ugyanarra a forrásra (Koch Lajos) hivatkozom. Ide másolom a kérdéses (5.) oldalt, kivastagítva a játszási dátumokat:



1. BÁNK BÁN. 0.4 fv. Szövegét irt a Egressy Béni. Zenéjét szerzetté: Erkel Ferenc. /Megnyitó előadás: csak l.fv. / 1884. IX.27



2. LOHENGRIN. Zenedr. 3 fv. Szövegét és zenéjét ir ­ t a Wagner Richard. Ford.: Böhm Gusztáv. /Megnyitó előadás: csak az l.fv. / IX.27



3. FAUST. 0. 5 fv. Szövegét irták: Barbier és Carré. Ford.: Ormai Ferenc. Zenéjét szerzetté: Gounod Charles. /Uj bet. 1939* IV.9«/ X.2.



4. BÁNK BÁN. 0. 4 fv. Szövegét irta : Egressy Béni. Zenéjét szerzetté: Erkel Ferenc, /ösbem. Nemzeti Színház 1861.III.9. Uj bet. 1890.X.5; 1895.XI.9; 1910.XI.26; 1929.X.6; 1940.III. 15:' korszerű színpadra alkalmazták a szöveget Nádasdy Kálmán és Oláh Gusztáv, a zenét Rékai Nándor; 1953.III.22./ X. 5 .



5 . LOHENGRIN. Zenedr. 3 fv. Szövegét és zenéjét ir ­ t a: Wagner Richard. Ford.: Böhm Gusztáv. /Uj bet. 1889.IX.15; i9iO.IV.29, Környei Bélával; 1931.X.20, Lányi Viktor uj fordításában; 1933.II.14; 1938. X I. 25; 1947.III.14./ X.7. 



6. A ZSIDÓNŐ /La juive/. 0. 5 fv. Szövegét irta : Seribe Eugen. Ford.: Jakab István. Zenéjét szerzetté: Halévy Fromental Jacques. /Uj bet. 1911.II.9; 1925. XII . 11./ X.9. 7. A TÉVEDT NÖ /La traviata/. 0. 3 fv. Szövegét ir ­ t a: Piave F.M. Ford.: Pataki. Zenéjét szerzetté: Verdi Giuseppe. /Uj bet. I913.X.11; I95O.V.26./ X.9.



7. A TÉVEDT NÖ /La traviata/. 0. 3 fv. Szövegét ir ­ t a: Piave F.M. Ford.: Pataki. Zenéjét szerzetté: Verdi Giuseppe. /Uj bet. I913.X.11; I95O.V.26./ X.18.



 


Momus-játék • 55162018-09-28 14:00:37

Wikipédia szócikke valóban ír 1884. szeptember 30-ai (komplett) Lohengrinről, az itt belinkelt és elég hitelesnek tűnő kiadvány viszont nem említi, ellenben az október 3-ai Faustot igen! MÁO'100 évkönyv ugyancsak megerősíti az október 3-ai Faust-időpontot. Ha a link nem nyílik ki, ez az:



file:///C:/Users/maku/Downloads/A_budapesti_Operah%C3%A1z_m%C5%B1sora_1884%E2%80%931959.pdf


Kimernya? • 27522018-09-28 13:52:10

Bocsánat, ez egyszer meg kell szólalnom. Mivel nem ismertem fel a tegnapi művet, de felismertem benne a cseleszta jellegzetes hangját, cseleszta-alapon kezdtem keresni, itt. Számos műbe belehallgattam a szócikkben említettek és nem-említettek közül. A szócikkben külön is említett Grofé-darabba csak és kizárólag azért nem hallgattam bele, mert nem nagyon régen -2017- már kérdés volt, ha talán nem is ez a tétel. Ismétlődések persze előfordul(hat)nak, de a Grand Canyon ilyen gyors visszatérésére -bár nagyon szép hely-  nem számítottam. Úgy kell nekem.


Operett, mint színpadi műfaj • 37052018-09-25 16:38:47

Mahler 28, Radnai Miklós 33 évesen lett az Operaház (fő)igazgatója olyan korban, amikor még nem volt "divat" ilyen fiatalon ilyen magas posztra kerülni. Természetesen se pro se kontra nem hasonlítom Szente Vajkot Radnai Miklóshoz, még kevésbé Mahlerhez, csak a korukat.


Operett, mint színpadi műfaj • 37032018-09-25 15:21:17

Hááát, ilyenkor szokás azt mondani, hogy nem vagyunk jósok :-)



Kikerestem Szente Vajk frappáns videóüzenet-pályázatát, fő erénye, hogy rövid. Ő -igaz, Lőrinczy György főigazgató felkérésére!- az Apáca Show-val tette be a lábát az ajtóba...vajon ez milyen ajánlólevél?



Lőrinczy Györgyöt még az előző miniszter nevezte ki, nem biztos, hogy ez előny lesz a "végleszámolásnál" "végelszámolásnál". Operaénekeseket operaházakban is elég ritkán neveznek ki (fő)igazgatónak, bár vannak kivételek. Tokody Ilona sem lett főig. 2014-ben a Nagymező utcában. Kiss B. Atillát nem gondolnám ideális operettszínházi igazgatónak, még a hírekben emlegetett leendő balettigazgatóval az oldalán sem.


Balett-, és Táncművészet • 55522018-09-24 16:22:36

itt off: par napja kuldtem privatot.


Balett-, és Táncművészet • 55512018-09-24 16:04:12

Mar varrtam...az Operett topikban, inkabb abban van a hir helye.



Nevezett muvesz biztosan jobban jarna igy es ott, hiszen -mint o maga irta itt par honapja: "Jelenleg 5 különböző helyre írok, (Polgar portál, Pesti srácok, Magyar Idők, 888, Figyelő) és a negyedét sem keresem -nem túlzok- annak, mint amikor tancoltam. " (Erkel-topik/9310) Hajra!


Operett, mint színpadi műfaj • 37002018-09-24 09:31:21

Operettszínház: A bizottság a társulat ellenében választana igazgatót



Az index információi szerint a pályázatokat elbíráló bizottság azt a Kiss B. Atilla operaénekest ajánlotta a kinevezésről döntő miniszter, Kásler Miklós figyelmébe, akit korábban, a társulati szavazáson a színház munkatársainak mindössze 9,2 százaléka támogatott. Kiss B. Atilla, a Magyar Művészeti Akadémia tagja szintén az index információi szerint jó viszonyban van Keróval, maga is sok Kero-rendezésben szerepelt már korábban...felmerült az is, hogy a pályázatában Kerényi Miklós Gábor tanácsadóként vehetne részt. A Népszava úgy tudja, az operaénekes pályázatában az szerepel, megválasztása esetén a színház balettigazgatója Apáti Bence lenne. További részletek és a bizottság névsora   i t t.


Kimernya? • 27502018-09-21 16:45:41

Bezzeg a Játék...pedig ránézésre nem látszik nehéznek...


Balett-, és Táncművészet • 55472018-09-16 15:05:00

Beszélgetés az ATV Start+-ban  Földi Lea címzetes magántáncossal és Felméry Lili magántáncossal a Magyar Nemzeti Balett: GIF (Girls in Focus - Lányok a fókuszban) című, a MüPában bemutatatott produkciójáról itt megnézhető


Jonas Kaufmann • 22702018-09-15 17:20:00

Sajnos nincs 3sat-om, de köszönöm :-)


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 40542018-09-13 09:12:24

Opera- és MET-rajongóknak igazi csemegével szolgált tegnap a Művészetek Palotája: évadnyitó programként a Müpa+ hűségprogram keretében levetítették a The Opera House - A New York-i Metropolitan Opera című dokumentumfilmet. A csaknem kétórás filmben régi híradórészletekkel, előadásokon készült bejátszásokkal, régi és mai beszélgetésekkel, visszaemlékezésekkel illusztrálva követhettük végig a régi MET utolsó másfél évtizedét, az új MET helyszínének véglegesítése, a Lincoln Center megtervezése és felépítése körüli csatározásokat és láthattuk a megvalósult álmot, ami -mint az a filmben is elhangzott- az USA-nak a kultúra, a művészetek iránti elhivatottságát is megjeleníti. Rudolph Bing igazgató kulcsszereplője volt az új MET-koncepciónak, ő többször szerepel a bejátszásokban. Külön élmény volt látni-hallgatni a 91. életévét betöltött, tökéletes szellemi-fizikai kondícióban lévő  Leontyne Price-szal készült beszélgetéseket, rajta kívül a meginterjúvolt énekesek közül még Rosalind Eliasra és Justino Diazra emlékszem. Köszönet a MüPa-nak a vetítésért!


Operett, mint színpadi műfaj • 36952018-09-11 19:29:54

Kerényi Miklós Gábor visszavonta operettszínházi pályázatát, szavazás során a társulattól Lőrinczy György jelenlegi főigazgató kapta a legtöbb szavazatot. Részletek a hvg.hu-n itt.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610362018-09-06 16:12:03

A kérdéses jelentés megtalálható az ÁSz honlapján.


Jonas Kaufmann • 22652018-09-05 14:52:16

Konkrét mozi nincs a heti ajánlóban, hirtelenjében ezt találtam, talán vetítik máshol is.


Jonas Kaufmann • 22632018-09-05 10:26:01

Holnaptól itthon a mozikban Jonas Kaufmann: Csillagok alatt - Waldbühne 2018 (koncertfelvétel)


Opernglas, avagy operai távcső... • 201322018-09-05 10:25:11

Holnaptól itthon a mozikban Jonas Kaufmann: Csillagok alatt - Waldbühne 2018 (koncertfelvétel)


Erkel Színház • 94542018-09-04 08:23:48







Türk évad? Miért is ne? A magyar-türk nyelvi közösséget már kimutatták és pl. a Szöktetés a türk évadban is megáll.



Haladjunk tovább... • 2142018-09-04 08:22:14
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610332018-09-04 08:22:00







Türk évad? Miért is ne? A magyar-türk nyelvi közösséget már kimutatták és pl. a Szöktetés a türk évadban is megáll.



Pantheon • 22542018-09-01 14:09:39

Spindler Béla színész,  Jászai Mari-díjas, Érdemes Művész (1954-2018)


Balett-, és Táncművészet • 55402018-08-30 10:00:43

Billy Elliot átkos szelleme kísért...;-)


Operett, mint színpadi műfaj • 36852018-08-29 08:53:47

Kerényi Miklós Gábor: "A Metoo-botrány ellenségeim próbálkozása volt". A hvg.hu összefoglalója annak kapcsán, hogy a volt főigazgató ismét pályázik a posztra. A cikk itt, a pályázat onnan kiindulva Kero Fb-linkjéről letölthető.


Operett, mint színpadi műfaj • 36842018-08-29 08:46:27

Lőrinczy György beszélgetése Rónai Egonnal az ATV Egyenes beszéd c. műsorában 2018.08.28:  itt elérhető.


Pantheon • 22502018-08-26 21:39:41

Inge Borkh (1921-2018)


Pantheon • 22492018-08-26 21:38:19

Neil Simon (1927-2018)


Operett, mint színpadi műfaj • 36802018-08-26 13:59:44

Index-kritika a Szegedi Szabadtéri Játékok Apáca Show-produkciójáról itt.



(Megjegyzés: Kero lejjebb belinkelt ATV-s interjújában újbóli Operettszínház-főigazgatói pályázása egyik fő okaként hozta föl, hogy ezt a darabot hamarosan bemutatják a Nagymező utcában.)


Operett, mint színpadi műfaj • 36792018-08-26 13:52:31

Ha hallotta volna a teljes beszélgetést...mi mindenre mást vagy nem válaszolt etc., a szerkesztő pedig "elengedte".



(Zárójel: ATV megfelelően rendszerkonform, kb. annyira "ellenzéki" -így, idézőjelben- mint az ellenzék maga.)


Operett, mint színpadi műfaj • 36762018-08-25 22:04:06

Kerényi Miklós Gáborral augusztus 24-én az ATV Egyenes beszéd című műsorában beszégetett Rónai Egon. Rövid összefoglaló itt.



(Megjegyzés: a teljes beszélgetés felvételét nem találtam a csatorna netes felületén, holott oda a műsor minden interjúja szokásosan felkerül. A linkben olvasható összefoglaló a hallottakhoz képest erősen szűrtnek tűnik.)


A nap képe • 20792018-08-24 08:40:10

Négy részlet a Nemzeti Színház 2009-es előadásából itt.



János vitéz: Stohl András - Mátyássy Bence (utóbbi Kacsóh Pongrác dédunokája)



Iluska:          Söptei Andrea - Tompos Kátya


Operett, mint színpadi műfaj • 36722018-08-23 17:49:54

Akkor logikusan a kozmedia (egyik) kedvence, Szente Vajk is befuto lehet.


Fischer Ádám • 4982018-08-23 13:36:55

"A segítségnyújtás nem lehet bűncselekmény"



Beszélgetés a Fidelioban Fischer Ádámmal operá(k)ról, Wagner-napokról, egyebekről itt.


Operett, mint színpadi műfaj • 36702018-08-23 11:13:33

Kerényi Miklós Gábor (Kero) -negyedmagával-  ismét pályázik az Operettszínház főigazgatói posztjára, részletek itt.


Pantheon • 22482018-08-22 18:30:19

Székhelyi József (1946-2018)


Operett, mint színpadi műfaj • 36682018-08-22 13:07:08

(Be)írását olvasva aggódva ültem a tévé elé (felvételről láttam), ehhez képest kellemesen csalódtam. Nem látom annyira aggályosnak operettjátszásunk színvonalát, inkább átfazonírozásról beszélnék, amit lehet nem szeretni, de az úgynevezett régi nagyokat illetve az ő manírjaikat, stílusukat a mába átemelni ebben a műfajban szerintem még inkább anakronizmus lenne mint az operajátszásban. Fischl Mónikán kívül tetszett  a primadonna-fachban Lukács Anita és nagyon jó Bordás Barbara is, csak utóbbi inkább szubrett-primadonna. (Az "Emlékszel még..."-hez tényleg nem annyira passzol a hangja és főleg az "arcberendezése".) Bonvivánban talán sosem voltunk igazán erősek, úgy tudom, máig Király Ernő számít "A" magyar bonvivánnak, ami/aki jó régen volt. Dolhai Attila, a "két Vadász" (Dániel és Zsolt) is jó(k), Rab Gyulát most fedeztem föl és engem egészen elragadott Boncsér Gergely a Volga-dalban. Azt gondolnám, ezt a nótát nyugodtan elő lehet adni operaszerűen, miként pl. női párját :-) a Vilja-dalt szokták az operadívák. Kikerestem Udvardy Tiborral, szerintem ő is operásan énekli ezen a felvételen, erős falzettes magas hanggal a végén, Boncsér falzett nélkül csinálta. Néhány számban hiányoltam a szólista(k) táncolását, ami 1-1 primadonna vagy bonviván esetében még megbocsátható (életkor, alkat-testsúly), de pl. Laki Péternél, aki hangban sem túl erős és elég sok számban fellépett, zavaró volt, hogy nem táncolt. Kedves szubrettemnek, Szendy Szilvinek pedig pár kiló minuszt tanácsolnék ;-) A karmester hölgy elöl-hátul erősen dekoltált nagyestélyijével kissé túlkompenzálta a női karmestereknek azt a szokását, hogy többnyire fekete nadrágkosztümben vezényelnek, egyébként nem volt vele (sem) bajom. Makláry László hatalmas rutinja biztosan nagy segítség sokaknak. A műsort igényesnek mondanám, kivéve a nyitó jelenetet, ahol Honthy "hátán" masíroztak be a primadonnák és kihagytam volna a műsorba nem illő Állami áruház-számot.


Wagner • 26072018-08-20 10:44:45

Fáy Miklós kritikája az ÉS-ben az idei bayreuth-i Lohengrinről itt.


Opernglas, avagy operai távcső... • 201292018-08-20 10:44:00

Fáy Miklós kritikája az ÉS-ben az idei bayreuth-i Lohengrinről itt.


Élő közvetítések • 73472018-08-17 17:42:14

Ismet egy Pique Dame, amiben a legnagyobb nev - en csak az ovet ismerem- a cimszereplo Hanna Schwarz. Vegulis alig 75.. 


Pantheon • 22442018-08-16 20:10:38

Aretha Franklin (1942-2018)


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 66822018-08-16 14:37:22

Mecsoda különbség...


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610252018-08-16 14:29:11

Bár itt off, talán megbocsátják fórumtársaink :-) Vidéki színházak operát szerintem csak akkor játszottak-játszanak, ha van-volt külön operatagozatuk, hozzá zenekar, kórus (balett??). Operettet, musicalt mindig is játszottak, mert arra mindig volt-van igény és az hoz(ott) több nézőt és több bevételt. A nagy pesti színházak (mínusz Nemzeti) mind és mindig játszottak zenés darabokat (nem operát) a két vh. között, sőt már a "békeidőkben", fenti okokból. Sőt, nyaranta, gyakran nagy "húzó" nevekkel, kitelepültek szabad térre, színkörökbe stb. szintén fenti okokból. És bizony nem mindig és nem okvetlenül zenei képzettségű főszereplőkkel: jó pénzért akkor is szinte mindenki elvállalt évadonként egy, akár több énekes szerepet, Operettben, Vígben, Magyar Színházban és máshol. 



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610232018-08-16 10:53:55

A Nemzetit leszámítva prózai színházak mindig játszottak, ha nem is musicaleket, a műfaj még nem létezett vagy még nem ért ide, hanem operetteket. Az ördög itt is a részletekben bújik meg: mi mennyi = hol, mennyi zenés darabot, musicalt játszanak és mennyi prózait. (Minőségről most nem szólva.) Operaházak:hasonló a helyzet a "könnyű" zenés műfajjal = arányok.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610212018-08-16 10:22:08

Itthon a keresztény évadban alighanem el kell búcsúznom -többek közt- két kedves darabomtól: a Szöktetéstől, amiben csúnya, gonosz muszlim ember zaklat és meg akar erőszakolni keresztény lányt és az Otellótól, amiben sötét bőrszínű mór fojtja meg keresztény asszonyát. Terjed a migráncsbűnözés Cipruson (is)! Pillangó (bár nem kedvencem) legalább műsoron maradhat: Cso-cso kisasszony az ő daliás és makulátlan jellemű (keresztény) megrontója, gyermeke elrablója kedvéért fölveszi a keresztséget. Az úgy mindjárt más.



(Folytathatnám a sort.)


Pantheon • 22432018-08-15 20:22:58

Valentina Levko orosz alt-mezzoszoprán (1926-2018)


Birgit Nilsson • 352018-08-14 11:56:55

Hangfelvétel-különlegesség került elő Birgit Nilssonnal, részletek itt.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 66752018-08-11 09:32:40

IVA szepen es vilagosan fogalmazta...az o velemenyet es talan igaza van...az o nezopontjabol talan masokebol is. En is -remelem- kristalytisztan megfogalmaztam az en velemenyemet 6643, 6653, 6665 majd 6671 es talan valamelyest nekem is igazam van egy masik nezopontbol...vagy nincs igazam. Alazattal vallalom mindig a tevedes lehetoseget. 


Opernglas, avagy operai távcső... • 201282018-08-11 09:05:56

Ugy bizony, veletlenul elcsiptem, sajnos nem tudom vegignezni, de Antonenko multkori pesti Otellojat -amirol itt beirtam akkor- amig elek, ugysem felejtem el.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 66712018-08-10 22:14:12

Már hogyne vettem volna észre, világosabb mint a Nap. Karmesterháború, ami eszkalálódik.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 66652018-08-10 16:53:51

Kaptunk (nem teljes) korkepet es ismertetest az Opera karmestereirol, egyfajta nezopontbol. Koszonjuk. Megtudtuk (??), hogy Kesselyak Gergely (vagy masvalaki??) karmester letere nem tud (jol) zongorazni. Tovabba olvashatunk egy ujabb irast olyasvalakitol, aki nem latta a RockGiovannit, csak egy "vagolmanyat". Ez nekem igy nem all ossze. Allaspontom viszont valtozatlan: latatlanban (es hallatlanban) nem kritizalok. Es Mozartot nem feltem a RockGiovannitol. Es a kozonseget sem feltem tole.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 66612018-08-10 12:27:30

Végre egyszer valami jó(pofá)t is kaptunk az előttem szólótól, tüneményes: köszönet érte.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 66532018-08-09 20:05:22

Végre egy nyitott, befogadó szemlélet. Lehetőséget ad. Esélyt ad. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610062018-08-09 20:01:43

Kicsit tűnődtem, nevesítsek-e: a Kovalik-Fischer Ádám duó -ugye egyik név sem szitokszó?- nagy dolgokat csinálhatott volna. A politika, bizony, a politika elsöpörte őket (is). Jobb nekik így, nekünk nem biztos, hogy jobb. Vass Lajos nézetem szerint egyfajta biodíszlet volt akkor.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610052018-08-09 19:53:30

Nézőpont kérdése, ki mit tekint "valódi operaelőadásnak". Lehet valódibb egy jól sikerült félig szcenírozott előadás MüPában -vagy máshol- mint egy pocsékság az Operában/Erkelben vagy máshol. Jegyár különbséget MüPa vs Opera/Erkel nem én indítottam, de okjektíven nézve nem vitás, hogy MüPa sokkal olcsóbb mint Opera és olcsóbb mint Erkel, azonos körülmények között. Körülmények = vendégművész/ek.  Az azonos színvonalú Erkelt Föigazgató Úr lengeti be: "Emellett ha végre az operaházi újjal egyenértékű színpadot építhetnénk itt, akkor ugyanazt az előadást gond nélkül lehetne mindkét helyen játszani, az Erkelben természetesen olcsóbb jegyárakkal." Ez lenne a kivánatos és egyben gazdaságos is. "Következésképpen" aligha valósul meg, ne legyen igazam. Ókovács Szilveszter pótolhatóságáról vagy pótolhatatlanságáról sosem írtam egy árva szót sem. Mert értelmezhetetlen fölvetés. Pl. Vidnyánszky Attila pótolhatatlan? Pont annyira mint Ókovács Szilveszter...vagy másvalaki. Most sem pótolhatatlan/ok és nem is lesz/nek pótolhatatlan/ok. Minden pótolhatatlan -és pótolható- ember a temetőben nyugszik.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 66522018-08-09 19:37:20

Erre könnyen válaszolok: nem nézek Győzike-showt :-) és amit nem nézek (nem láttam), azt viszont nem is ekézem. Ezzel visszaérkeztünk induló beírásomhoz = nem szidalmazok és nem dicsérek semmit, senkit látatlanban + bónuszként gyengéden céloztam a pesti vattázásokra.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 66482018-08-09 18:19:44

Maskeppen fogalmazok: RockGiovannira tippem szerint fajlagosan (!) tobb jegyet adtak el mint sok, nagyon sok operahazi, erkel szinhazi eloadasra.Magyarul: amarra volt kereslet Miskolcon, Pesten meg gyakran nagy az operahazi, erkeles kereslet vagy meg inkabb kinalat: vattara.


A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 22802018-08-09 14:12:02

A "pont" frappans, trendi es fancy. A tobbi nem annyira es nem is biztos, hogy ugy van. Latni kellene.


A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 22792018-08-09 14:10:28

Le teccett maradni MAO/61000-rol. Eeejnye-beeejnye miaumiaumiau ;-)


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 66462018-08-09 14:06:24

Van egy tippem: tobb igazi operarajongo valtott igazi = teljes aru jegyet a miskolci RockGiovannira mint szamos vagy lassan mar szamtalan operahazi sot, erkel szinhazi be- es kivattazott eloadasra. Lehet, hogy ez ciki (nem tudom, igy van-e), de nem lennek meglepve, ha igazam lenne.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 609942018-08-08 16:37:45

Szerintem a Wagner-napok árait nem szerencsés összevetni az említett produkciókkal. Illetve lehet, de inkább az Opera áraival érdemes összevetni, hiszen az Opera árait sokalljuk, ki jobban, ki kevésbé. Wagner-napok árai, főleg ha bérletben vesz rá jegyet a néző, nem kiugróan drágák az Opera napi (napi! és nem emelt helyáras) áraihoz képest. Ha pedig az említett, nem kiemelt áras MüPa-operaelőadásokat vesszük, akkor -mint a jelzett árakból is kitetszik- MüPa helyárai nemhogy az Opera, de még/már nagyjából az Erkel árainál is alacsonyabbak! Opera "hétköznapi" árai szinte arra figyelmeztetnek: ezek az árak/előadások nem a mezei-hazai nézőnek vannak. Hogy valami pozitívumot is találjak a cikkben: a helyzeten az javítana, ha tényleg komoly az elhatározás és meg is valósítják, hogy az Erkelben egyszer majd azonos színvonalú, 1/1 Operából átemelt előadásokat láthatunk...de ez még nagyon messze van, ha jól olvastam.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 66432018-08-08 09:36:49

Így igaz: tényleg nem a Janóval van a baj. A baj azzal van, amit én talán mindenkinél hamarabb felvetni bátorkodtam itt a RockGiovanni-ügyben: nem taposunk sárba valamit (semmit), amit nem láttunk, nem ismerünk. ("Félre": nem vezetek nyilvántartást, de emlékeim szerint buktatott ő már meg igazgató(ka)t, egyebet, ilyen-olyan stallum birtokában vagy "csak úgy". Talán okkal. Szóval a karnagy úr aztán igazán nem tartozik a "(le)győzöttek" közé. Ha rosszul emlékszem, elnézést kérek.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 66422018-08-08 09:29:34

Én hiszek a karnagy úrnak (már ha a karnagy úrhoz van szerencsém), de az én  fülem közelében a "Janó" volt általánosan elterjedt :-)



off Eleve szinte senkit nem a becenevén szólítok meg, már ha lehetséges: bizonyos nevek, mondjuk "György" és mások, elég nehézkesen használhatók becézés nélkül nyelvünkben.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 66392018-08-07 15:59:38

Úgy tudom, a szakmában mindenki így hívja/szólítja meg őt, ettől függetlenül is javaslom elolvasni a levél többi részét.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 66372018-08-07 12:10:22

Kesselyák Gergely nyílt levele RockGiovanni-ügyben itt.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 609882018-08-07 10:59:27

Igazán nem vagyok egy MüPa-fan, kaptam itt ezért már eleget. De a helyárai jóval barátságosabbak mint az Operáé. És ami a lényeg: MüPában mindenhonnan látni is lehet a színpadot, Operában -ráadásul eleve kisebb- pedig nem. 30.000 Ft-os MüPa-árról nemigen tudok, lehet, hogy 1-2 esetben volt, de nem jellemző. Opera látó = "igazi" helyekre szóló napi árai már a zárás előtt nagyon magasak voltak. Erkel árait viszont az emelés ellenére sem sokallom és ami ott szintén fontos: mindenhonnan lehet látni és hallani, a legolcsóbb helyről is.



PS Úgy emlékszem, 48 Ft volt MÁO-ban a legmagasabb alapár, amikor Erkelben 32.


Plácido Domingo • 7022018-08-07 09:54:36

Őrizetbe vették a 16 éve Plácido Domingo-áriákat hallgató háztulajdonost! Részletek itt.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 609842018-08-06 17:29:30

„Nekünk az európai ligában kell játszanunk”, "jövő ősztől kereszténység ihlette darabokat mutat be az Operaház ", " összesen tizenhárom focipályányi terület"...íme, az Andrássy úton is teljes szépségében felragyog a ner. Szerencse, hogy csak most: tavaly még "illiberalizmus által ihletett darabokat" kellett volna keresni. Nem mintha ez a szóösszetétel = kereszténység ihlette darabok- értelmezhető(bb) volna. Értelmezni -és megérteni-  legfeljebb a megfelelési kényszert lehet.



De ha már: "Minden anyagár európai szintű, csak a munkadíjak okoznak különbséget." Ha az Opera felújítása 30 milliárdba kerül, a berlinié -mint olvashatjuk- 122 milliárdba, akkor tessék mondani, hogyan is állunk a magyar bérek (itt: "munkadíjak") európai liga fölzárkóztatásával? Na, ennyit a kereszténység ihletéséről. Kár, hogy abból nem lehet kenyeret venni.



 


Erkel Színház • 94452018-08-06 17:23:32

 



 


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 66312018-08-03 17:07:48

Előző beírásom után olvastam Szüts Apor (nyílt) válaszát Kovács János (nyílt) levelére. Talán vátesz voltam, amikor azt írtam: "Látni kéne, nem fogom." Szüts Apor is ezt tanácsolja.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 66292018-08-03 16:53:24

Első Don Giovannimat még Don Juannak hívták, mindig nehezen jön a számra az olaszra átkeresztelt név/cím. Ljubimov hírhedt rendezése engem is taszított. Sosem tudom meg, hogyan állnék hozzá ma. Sokkal megengedőbb lettem útkereső, értelmező produkciókkal, ez eddig sem volt titok. Nem vagyunk egyformák -a produkciók sem azok- és nem egyformán öregszünk, nem egyformán öregszik vagy nem öregszik az ízlésünk sem. Ez a rock-izé elég gyanús, de bűncselekménynek nem nevezném. (Látni kéne, nem fogom.) Bűncselekmény az (lenne), ha Don megerőszakolja Donnát a nyitány alatt, de ez sosem derül ki 100% biztosan. Sokak szerint igen és Donna még élvezte is. Belefér a kép(zelet)be.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 66282018-08-03 16:39:02

Magyarul: az "én" operagálám: jó operagála, a másoké: bűncselekmény. Szelektív.


 
Műsorajánló
Mai ajánlat:
16:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

OrgonaExpedíció
Audiencia a hangszerek királynőjénél

17:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

OrgonaExpedíció Extra
A Müpa+ hűségprogram exkluzív rendezvénye

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Viviane Hagner (hegedű), Rohmann Ditta (cselló), Heinz Holliger (oboa), Reto Bieri, Klenyán Csaba (klarinét), Lakatos György (fagott), Roman Rabinovich, Várjon Dénes (zongora)
Merel Quartet: Mary Ellen Woodside, Edouard Mätzener (hegedű), Alessandro D’Amico (brácsa), Rafael Rosenfeld (cselló)
kamara.hu – a Zeneakadémia kamarazenei fesztiválja
Üveggyöngyjáték
DORÁTI: Duo Concertante
VERESS: Szonatina
BRAHMS: 3. (c-moll) zongoratrió, op. 101
HEINZ HOLLIGER: „COncErto“- collage
BRAHMS: h-moll klarinétötös, op. 115

19:00 : Budapest
Jókai Anna Szalon

Sass Sylvia mesterkurzusának résztvevői:
Miki Hayashi, Alisa Katroshi, Yuliia Keikieva, Molnár Eszter, Varga Anna, Vámosi Katalin (ének)
Nagy Márta (zongora)
Részletek Mozart, Donizetti, Verdi, Puccini operáiból

19:00 : Budapest
Nádor Terem

Ruth Cochen (zongora)
BEETHOVEN: f-moll zongoraszonáta op.57. no.23. “Appassionata”
LISZT: Spanyol rapszódia S.254, R.90
CHOPIN: 4 ballada

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Bódiss Tamás, Enyedi Pál, Horváth Márton Levente, Merczel György, Mezei János, Mizsei Zoltán, Pétery Dóra, Rajk Judit, Soós András (a tanszék tanárai)
Az Egyházzene Tanszék jelenlegi és volt hallgatóiból álló kórus
A Zeneakadémia jelenlegi és volt hallgatóiból álló kamarazenekar
A téli ünnepkör zenéi
Az Egyházzene Tanszék műsora
Válogatás az egyházi év téli ünnepeinek zenéiből
Gregorián himnuszok, antifonák és misetételek, korai polifónia
Du Fay, Josquin, Stoltzer, Porta, Lassus, Palestrina és G. Gabrieli adventi-karácsonyi feldolgozásai
A pozsonyi Anna Hannsen Schuman-kódex tételei
Praetorius, Schein és Scheidt korálfeldolgozásai
Istvánffy Benedek két hangszerkíséretes adventi és karácsonyi kórusműve
L. Couperin, Reger, Tournemire, Messiaen és Dupré orgonaciklusai (részletek)

20:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Orgonaestek Virágh Andrással (operaénekesekkel és hangszeres művészekkel)
19:00 : Debrecen
Kölcsey Központ

Operát az Operából! – Belföldi turné
PUCCINI: Turandot
Koncertszerű előadás

19:00 : Pécs
Kodály Központ

Hegedűs Endre (zongora)
Pécsi Balett
„Az örökifjú CHOPIN”
2 polonéz: cisz-moll, op. 26 és A-dúr, op. 40 No. 1
2 noktürn, op. 9 - b-moll, No. 1 és Esz-dúr No. 2
g-moll ballada, op.23
Andante spianato és nagy polonéz, op. 22 - szünet - cisz-moll scherzo, op. 39 , 2 keringő, op. 64 - No. 2 cisz-moll és Desz-dúr No. 1
h-moll szonáta, op. 58
A mai nap
született:
1766 • Rodolphe Kreutzer, hegedűs († 1831)
1895 • Paul Hindemith, zeneszerző († 1963)
elhunyt:
1993 • Lucia Popp, énekes (sz. 1939)