vissza a cimoldalra
2018-12-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Társművészetek (1284)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4126)
Haladjunk tovább... (217)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61410)
Kedvenc előadók (2825)
Milyen zenét hallgatsz most? (25007)
Momus társalgó (6349)
Kedvenc felvételek (149)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Kedvenc művek (143)

Olvasói levelek (11296)
A csapos közbeszól (95)

Erkel Színház (9503)
Lehár Ferenc (649)
Balett-, és Táncművészet (5586)
Momus-játék (5565)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1200)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3031)
A nap képe (2113)
Opernglas, avagy operai távcső... (20169)
Jonas Kaufmann (2319)
Diana Damrau (437)
Élő közvetítések (7609)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1551)
Franz Schmidt (3244)
Operett, mint színpadi műfaj (3781)
Pantheon (2286)
Edita Gruberova (3066)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: Marzimino
Leírás:
Honlap:
   


Marzimino (37 hozzászólás)
 
 
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 26022018-07-15 12:47:58

Én is csak megerősítem, a szegedi társulat nem tud 4 és 6 főszereplőt kiállítani. Itt helyben valószínűleg a helyi társulat tagjai énekelnek majd, és az ország többi pontján pedig mások. Most reagálnék a Tejberizs fórumtárs által belinkelt beharangozó cikkre is, bár akkor nem akartam.  Nem is a cikkre magára, (még) hanem a cikkíró szóhasználatára. Végig konzekvensen színészekről beszél, amikor a szereplőkről ír. Kérem, például melyik színésznő fogja elénekelni Cherubinót, vagy a Grófnét? Tehát úgy rendesen. Kottahűen. Nem kérdezte meg senkitől, hogy az operaszerepeket énekesek alakítják..? Nem, de lehet nem is számít. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 608012018-05-25 23:11:19

Ebbe a listába belefájdul az ember feje. A végén az utókalkulátor helyett már ufókalkulátort olvastam. Kellett ez nekem. Meg kell tényleg ekkora háttérszemélyzet? Ki tudja. Én maradok annál a listánál, amiről Leporello énekel Donna Elvirának.:) 


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 24652018-03-10 09:44:26

Valóban ő rendezte volna. De se nem mondta vissza, nem is váltották le. Hiszen nem volt hivatalos felkérés, és szerződés sem született. Ez a valódi helyzet, mégpedig a szegedi városháza korrekt forrásától. Természetesen egy színház működésébe belefér a szereplő -és egyéb változtatás, viszont szakmailag és morálisan is kifogásolható, ha valakit nagyjából egy éven át azzal hitegetünk, hogy feladata lesz. Ez is egy példa a jelenlegi főigazgató "áldásos" tevékenységére.


Nicolai Gedda-az univerzális tenor • 2712018-02-10 17:15:03

Többek között neki is köszönhetem, hogy az operát kamaszként megszerettem. Ez az előbbi mondat persze így sablonos, mert vajmi keveset mond el arról, hogy egy nagyformátumú énekes milyen mértékben képes erre az énekléses csodás valamire kaput nyitni. Egy emlék a sok közül: Bartók rádió, Opera-művészlemezek, v. Pódium c. műsor.  (Azóta már ezek a műsorok sincsenek...) Hüon áriája. Te jó ég, mi ez az ária, ez a hangtorna? Ismertem már a "3 tenort", de így egykik sem énekel. Ki ez? Mondogatom. És egyáltalán, hogy lehet ilyen jól énekelni..? Mondja a műsorközlő, hogy Geddát halhattuk. Nos, a név bevésődött! :)


Erkel Színház • 80422017-08-06 11:26:53
Borisz az Operettszínházban:) Tetszik.
Erkel Színház • 77602017-04-14 08:40:52
Tisztelt Dantes, az ízlés okozta változással kapcsolatban igazából nem szerettem volna megmásítani a szavait. Sőt, én is hajlok az egyetértésre, hisz a dolog valós. Ez egy jó téma. Lehet, vannak olyan énekesek, akik akár emiatt újfajta hangképzést preferálnak. Bele sem mennék, mihez képest új, hisz leginkább őket kellene kérdezni. Végül is a közönség hosszú távon ítél, hogy jó-e ez vagy nem. Ön is kifejthetné, hogy érti ezt. És abban sem mondtam ellent, hogy a maiak is tudhatnak annyit , mint régebben. Némelyek biztosan tudnak. Amiben véleménykülönbséget érzek, az az, hogy szerintem igenis át lehet menteni értékeket a múltból a jó éneklést illetően. A lehetőségekhez képest. És természetesen hiszek abban, hogy jó operajátszásra mindig is szükség lesz.
Erkel Színház • 77492017-04-12 19:40:56
maiak kevesebbet tudnak vagy pedig éppen a stílus és az ízlés változása folytán képezik hangjukat és színészi (alakító)készségüket úgy, ahogy..."

Érdekes mondat, felkeltette a figyelmemet, még ha parampampolival értek is egyet. Lehet is igazságtartalma amit írt. Azonban először tisztázni kellene, vagy meghatározni , mi a mai ízlés avagy stílus. Ez egy új (fontos) vágányra tereli a témát. ( tudniillik az operaéneklés technikája, színvonala volt a kiindulópont.) Egy észrevétellel szólnék hozzá. A mai "stílust" nagyrészt a rendezői koncepciók akarják nézőre és előadóra kényszeríteni, igyekeznek az énekes színpadi létét a film világából vett eszközökkel meghatározni. Onnan is pl. Ide belefér az énekkar és szólista megjelenítése is. Retro film avagy mai, úgy látom ez mindegy. Ha megnézem az Opera jövő évada bérleti tájékoztatójának képeit, akkor feltűnik, hogy a Wagner előadásokat két feltűnő jelmezű hölggyel népszerűsítik. Ruhájuk-ha akarom- stílusbelileg jöhet az egykori NDK-s Orion űrhajó filmből , vagy egy Star trek epizódból. Ha több időm lenne , biztos elidőznék a dizájn éneklésmódra gyakorolt hatásánál, mert úgy vélem, elképzelhető ez a hatás. Viszont az okos énekesnek ezen túl kellene lépni, az nem lehetne, hogy ma valaki azért énekelne önmagához képest is rosszabbul, mert egy show elviszi rossz irányba az éneklésről elvileg helyesen tanultakat. Nem lehetne, de talán megesik. Óvatos vagyok. Ráadásul a mai stílus, az opera előadásának stílusa nehezen megfogható, lehet, nincs is már sajnos. Illetve az a stílus, hogy minden van. Eklektikus esztétikai agyrém. Énekes legyen a talpán, aki állja a sarat. Ahogy látom, az operaszínpadot nem védi meg semmi és senki a rossz esztrád stílustól. Ha nem baj, kerülöm a példákat, itt lehetne gépelni egy huszonnégy órát. A lényeg, hogy egy jó énekesnek úgy kellene énekelni ma is, hogy megtartja mindazt a jót, ha tudja, amit az elmúlt mondjuk 80 év letett az asztalra.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 63292017-01-26 14:04:10
Én is köszönöm az igényes recenziót! Még csak az elsőt olvastam. Így van! A régi élvonal sokkal jobb a mai élvonalnál. Az okokon, a magyarázaton egy ideig gondolkodtam, de mindig arra jutok, nem igazán tudom. Végső soron szellemi síkon kellene keresgélni, még akkor is, ha nagyon is anyagi dologgal állunk szemben, a hanggal. Van egy Rigoletto LP-m vele (EVEREST-CETRA kiadás) a napokban meghallgatom:).
Karmesterekről, karmesterségről-"úgy általában" • 6182017-01-09 15:43:06
Kicsoda lesz?Előre is köszönöm a választ.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 23372016-11-02 18:13:05
A vasárnap látott előadás alapján néhány észrevétel, vagy megfáradt hozzászólás részemről, ahogy vesszük. Énekeseket nem taglalnék, nagyjából egyetértek az elhangzottakkal. Kerestem az okokat, hogy mért tűnt nekem úgy, többször kínosan "leül" a darab. Aztán arra jutottam,az alapoktól kellene elindulni. Rendezés, dramaturgia, rendezés...Csak pár példa: a Bánk-Gertrúd nagy duett előtt ott a feszültséggel teli zene, ami valamiféle színpadi változást igényelne. De ehelyett Bánk csak állt, Gertrúd meg beszédelgett a színpadra. De mért nem Bánk indul a királynéhoz, mért fordítva van? Végül is, így is lehet, de nincs akkora hatás. Nyilván díszletileg ez könnyebb. A duett után nem sokkal tömegjelenet, a fél kórus -merániak-félholt a színpadon fekve. Meg egy más része ki is ment a színpadról.(?) De hát hogyan szóljon így egy nagy kórustömb utána? Talán ez válasz egy korábbi fórumozó énekkari megszólalásra tett jogos felvetésére. Aztán: Petúr szerepe itt ennyire kicsi? A bordal után el is tűnik. Hogy ez az ősváltozat sajátsága, vagy a mostani előadás jellemzője, azt nem tudhatom. A nyitókép is zavaros látványban. A merániaknak a királynővel kellene bevonulni, gondolom én, akár ősváltozat, akár átdolgozás. Furcsa volt, hogy a bordalt már ők is éneklik. A végét pedig feledném; az énekkari esőkabátos zászlólengetős tablót. Messziről úgy nézett ki, mint esőben összegyűlt emberek a kolbásztöltő fesztiválon.
Wagner • 25592016-06-05 21:46:53
Von Berlioz...? :)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 22492016-05-14 11:50:40
Tisztelt Fórumozó!
Talán azért jó, hogy különböző a véleményünk,mert vezethet oda is, hogy egyszer meggondolom magam. A Bájital színrevitelével különösebb nemtetszésem nem volt. Részemről is belefért az opera általános jelentéskörébe. De a Macbeth Színpadra állítását nem nevezném lenyűgözőnek. Semmiképp sem. Amikor anno megvolt a premier, gondolkodtam, érdemes-e írnom, mert nálam nagyon, de nagyon kivágta a biztosítékot. Aztán nem írtam. Viszont feltűnt, hogy ALIG volt akár méltató, akár elmarasztaló hozzászólás azon fórumozóktól, akik rendszeresen véleményt formálnak szegedi produkciók láttán. Vissza lehet keresni, a Macbeth kapcsán nagyon kevés vélemény volt. Ez a legrosszabb, amikor közöny támad. Nem tudom, hogy köze van-e hozzá, de feltételezem, hogy az a rendezés a potenciális hozzászólókat-engem is- fásulttá tette. Pedig mekkora ZENE! Galgóczy esztétikai elképzeléseit nem értettem. Ez az én hiányosságom is lehet.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 22422016-05-14 10:47:24
Azt gondolom, verziók játszása nem csorbítja önmagában a "kánonná" vált gyakorlatot, tudni illik, hogy sokan csak 1 Bánk változatot ismernek, mégpedig azt, amit a legtöbbször játszanak. (Ferencsik-féle lemez, Káel Csaba filmje, stb) Viszont aggodalommal tölt el, hogy a leendő szegedi bemutató rendezését Galgóczy Juditra bízta a főigazgató(vagy igazgatóság). De mivel ez egy jövőbeni kérdés, csak naivan és lelkesen remélem a legjobbakat.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 21542015-08-22 15:22:46
Sajnálom,de nagyon, amennyiben a hír fix. Talán nem végleges és lesz visszatérés.Egyszer.Vannak barátaim a színházból, az énekkarból is. Tudomásom szerint többen is a lelépés gondolatával kacérkodnak.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 20672015-06-30 13:40:16
Sarastrot nem Altorjay T. énekelte, meg sem fordult ebben a színrevitelben. Ennyit mindenképp javítanom kell. De valóban nem volt mélység.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 19852014-11-14 16:57:13
Nyilvánvalóan ha rajta múlna, vállalna koncerteket, előadásokat. Nem szívesen, de hangot kell adjak véleményemnek egyéb kapcsán is. Volt 4 darab Macbeth előadás októberben, de novemberben -decemberben:nincs opera se a nagyszínházban , se a kicsiben.(Bocsánat, a kicsiben lesz két este kivétel) Még felújításokra sincs lehetőség ezek szerint.
Milyen zenét hallgatsz most? • 238482014-10-02 23:47:31
Az a felvétel tényleg extra jó.A Sony elkezdte pár évvel ezelőtt kiadni a híres METes előadásokat, abban a sorozatban van meg nekem CD-n. Annyival egészíteném ki, hogy sok év alatt többek között Böhm rajongó lettem, és a kezdeti véleményem-ami rokon volt Heiner Lajoséval- megváltozott.Fel is tettem most egy Böhmös Mozart szimfónia LP-t,(Philips) amin a Concertgebouw zkr-al(!) nagy g-mollt és Jupitert játszik. Volt értelme napnak..:)Véleményem szerint jobb ,mint ami szintén megjelent vele a Berliniekkel és a Bécsiekkel. Nem is jelent meg digitálisan feljavítva..
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 503802014-09-20 18:22:37
Szegeden más vezetéknevű, H kezdőbetűs Melinda énekelt. Elnézést mindenkitől! Máskor elszámolok háromig, mielőtt hozzászólok. Az operaházi ParBaj-t ezután szeretném megnézni...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 503762014-09-20 14:00:05
Heiter Melinda Szegeden is énekelt (próbált azt csinálni) a Bob hercegben. Elképesztően rossz volt.És ott végig hallhattuk, láthattuk. Bocs a kései reagálásért, most böngésztem csak.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 18322014-02-28 10:48:09
A figyelemfelkeltő hatás fokáról nagyon valószínű, hogy tévedek.Tényleg óriási lett volna? Pontosítanék,nekem mi volt a nyilvánvaló problémám akárhányszor megnéztem egy versenyszériát.Nem, nem a kortárs művek bemutatásával volt.A klasszikus és kortárs darabok versenyeztetése az, ami szerintem nem fér össze. De ez is magánvélemény,még ha valaki nagyon érvelne,lehet,igazat adnék neki.Tavaly a Lajka darab nyert,amiben sok próza is volt, aztán meg ugye filmvetítés.Szép dolog ,hogy gyerekeket is bevontak.Mégis az egészről az a véleményem, hogy egy zenei interaktív ismeretterjesztés volt.De nem opera.Ha valami,akkor kortárs daljáték.Mért versenyeztetnek vele egy Simon Boccanegrát?A baj az, hogy a közös nevező hiányzik, ami alapján hasonlítanak.Tudom,az Armel beszél az összművészeti értékek alapján történő megítélésről, de a fenti esetben ez engem nem győzött meg.Az is sportszerűtlen, ha az énekes teljesítményt két nagyon eltérő darabban mérik össze. Más volt a Lakájban éneklő bariton szerepének egész jellege, mint pl. a Lecouvreurben éneklőé. Akkor legyen az egész fesztivál,verseny nélkül, vagy csak kortárs művek versenyeztetése.Na igen, nem viselem szívemen a szegedi városházát, csakúgy lesújtó a véleményem róluk, mint a magyar fociról.Engem az OPERA érdekel-:).
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 18262014-02-27 16:35:57
És még esélyes lehetek a purgatóriumra...:)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 18242014-02-27 09:35:20
Nem állt szándékomban kárt okozni.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 18202014-02-26 20:44:27
Az éremnek két oldala van, és mint Armeles produkciókat általában látogató nézőnek más véleményem van. Évek alatt látható volt, hogy a hozott darabok többsége csekély nézőszámot vonz.Nem mennék bele műveket elemző minőségi fejtegetésekbe, de amikor jó egynéhány estén 100-150 ember lézengett a színházban, akkor elgondolkoztam , mennyire népszerű itt Szegeden a verseny, meg hogy teremthet-e hagyományt. A szegedi versenydarabokról itt nem szólnék, mert az is egy külön fejezet.Egyetértek azzal,hogy nem szavazta meg a város a támogatást. Ha az Armelt nem is, de más operai "meetinget" támogathatna a város. Kellő körültekintés után. De van ennek itt szakértője?
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 17892013-12-21 01:10:49
Örömmel olvastam Búbánat fórumtársam Bob herceges beharangozóját. Azonban van valakinek szíve-lelke tollhegyre is tűzni az előadást(előadásokat)? Nekem egyelőre nincs, a második szereposztás után szerettem volna írni, de elment az erőm.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 17112013-10-29 18:01:52
És hogyan hangozna fordítva? -"Az Armel verseny méltatlan a szegedi operajátszáshoz".Mert én inkább ezt mondanám. Ha mostanában lesz időm , szeretnék hosszan írni erről az egészről. Minden esetre tegye mindenki szívére a kezét: valóban a Lajka, az űrkutya volt a legjobb produkció? Valóban egyöntetűen érvényesíthető szempontok alapján lehet megítélni az 5 részt vevő darabot?
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 16932013-10-14 09:32:56
Valóban nem lehet tudni, hogy ez az operaverseny mi alapján választja meg a versenyszereplőit. Fiesco fogott is egy nagy gikszert az elején. Ami nem tévesztendő össze egy jó énekes gikszerével. Az amúgy -szerintem- nagyon jó színpadra állítás és az egész opera mehet rá az ilyen jelenségek miatt..
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 45502013-03-15 23:24:59
Tisztelt Momus!
A Szegedi Nemzeti Színház Kisszínházában Katona Bánk bánja volt/lesz műsoron, nem pedig Erkelé.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 44452012-12-25 13:14:16
Szintén örültem a Karl Richter írásnak. Életkoromból adódóan sem lehettem ott én sem koncertjén. (Hacsak nem 5 éves koromig valahogy eljutok:)).
Hallomásból tudom ,járt Magyarországon.Tudja valaki biztosan, tényleg járt nálunk?
Dieskau egy tévés interjúban beszélt arról, számára transzcendens élmény volt a vele való zenélés.
A Messiás felvétele Richterrel is megvan,a Londoni Filharmonikusok-féle.(Donath, Reynolds, Burrows, Mcyntire)Jóval nagyobb mélységeket nyit meg , mint egy régi zenés, "korhű" felvétel. De itt abba is hagyom, mert ízlésbeli dolgokról órákat lehetne beszélni.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 16042012-10-16 18:45:08
-Itt volt megint ez az armel,
vidd el gyorsan, mardd el!
-Minek marjam, kell a fenének,
pofont adtak megint a zenének!
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 16002012-10-08 10:30:33
Elemző rendezői segítség...Igaza van, de ez egyelőre vágyálom.Sajnos.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 443782012-07-13 23:09:36
Micsoda szálak gubancolódnak itt..! Lenne egy felvetésem; a Szegedi Szabadtérit ne az Operaházi fórumban taglaljuk. Ahhoz a táborhoz tartozom, amely-enyhén szólva-furcsállja a PARBAJ szereposztásának egyes vetületeit. De nézzük meg az előadást, aztán beszéljünk, bármennyire nehéz is. És ha megnéztem, és ha nem teszik, akkor aztán először elszámolok háromig magamban, majd alszok rá hármat, és a világnak is neki fogok menni.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 40952012-07-08 00:12:36
De jó volt látni Walter Berryt a "nap képén"! Köszönöm,Momus!Számomra az egyik legnagyobb énekes.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 15282012-03-19 23:52:43
Az úgynevezett második szereposztás valóban jobb volt. Mit jobb.., ragyogóbb! A premieren sablonos és sematikus két főszereplői figurát láttam. Különös, mert Pál karnagy Úr csodát művelt a zenekari árokban. Két szinten zajlott a dráma megjelenítése, a zenekari árokban és a színpadon. Viszont jól elkerülték egymást. Ha a premier után nem láttam volna a másnapi előadást, nem érteném Puccinit, a Pillangókisasszonyt, és azt ,amit katarzisnak neveznek. Kovács Éva éneklése nem hagyott bennem hiányérzetet. László Boldizsár Pinkertonja megmutatta, hogy lehet érte rajongani. Csak gratulálni tudok mindkettőjüknek!
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 14462011-11-13 22:43:58
December 14-én és 15-én lesz még idén Francesca Szegeden.
Talán itt is tudunk kedvet ébreszteni az előadás iránt.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 14362011-10-24 12:27:12
Kedves IVA!

Köszönöm, hogy nagyszerűen továbbszőtte a reflexiókat.Szívemből szólt! Rengeteg aspektust vetett fel,szeretnék is majd még reagálni.

A Momus Alföldi interjújában az is olvasható, hogy ma egy rendezés "közelítse a színház irányába a műfajt", meg hogy gondolkodtatás legyen a célja.
Én végig azon gondolkodtam,-ahelyett, hogy zsigeri élményt kapjak-, hogy a rendezői színház végérvényesen rossz irányba viszi az operajátszást. Nem vagyok csípőből az új ellen, de be kell látni, mekkora károkat okoz egy át-és meggondolatlan színrevitel.
Akik látták az előadást, nagy részük nem valószínű, hogy jegyet vált a művész következő rendezésére.

Sokan vannak, akik nem formálnak nyilvánosan véleményt,csak épp nem vesznek többet jegyet, aztán vannak, akik otthagyják az előadásokat félidőben.

Szegediként valahol megy úgy érzem, méltatlan ebben a fórumban ennyit elégedetlenkedni, hiszen ez nem a Szegedi Nemzeti Színház produkciója volt. Ellenben helyileg meg itt volt. Na puff. Jobb lenne egy Armel topicot létrehozni, de azt is őszintén megvallom; nem érdemes. Ez a színház predesztinálva van/lenne egy virágzó operaélet megteremtésére, a döntéshozók kezében van, melyik utat választják.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 14322011-10-20 23:11:05
Tisztelt Heiner Lajos, Tisztelt Spangel Péter!

Köszönöm a bátorítást a hozzászólásért!Nem állt szándékomban debütánsként ilyen hosszút írni. Meg ilyen szőrszálhasogatót. Így sikerült, szabályosan rosszul esett az előadás!

Más: szó esett a zsűriről a hozzászólásokban. Engedtessék meg egy technikai megjegyzés.A díszpáholy Nekik van ilyenkor fenntartva.De üres volt az általam látott 3 előadáson. Komolyan gondolják , hogy operát és énekest felvételről minősítenek?
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 14292011-10-19 21:08:00
[Plusz Rigoletto reakció]

„Egyetlenegy nap mennyit változtatott!” Énekli Rigoletto a II. felvonásban. Ez a mondat jutott eszembe és mormoltam, miután vége lett az Armel- előadásnak. Nálam annyit változtatott, hogy komolyan elgondolkodjak klasszikusok úgymond nem hagyományos rendezéséről. Meg újszerű megközelítések érvényességéről. Számomra ez az előadás egy jól-rosszul szcenírozott, rossz zenei megvalósítású koncertszerű Rigoletto volt. Nekem a műről és általában véve a színpadi zenedrámáról többet semmiképp sem adott. Szeretném ezen állításaimat igazolni. No, a teljesség igénye nélkül.
Nem is az előadással kezdeném, hanem az azt beharangozó írásokkal. A Délmagyarországban olvasom Alföldi Róbert rendező gondolatait: (http://www.delmagyar.hu/szeged_hirek/rigoletto_es_a_hatalom/2244500/)
„– Nagyon bírta a plzeni közönség, pedig nem hagyományos, romantikus előadást csináltunk. Ez egy sötét történet egy apáról, aki a hatalomhoz dörgölődzik, és megpróbál mindenkivel kibabrálni, mindenkit elárul. A sors azonban úgy alakul, hogy csúnyán megfizet mindenért. Megpróbáltam minden „verdizmust" leszedni a darabról, lecsupaszítani és üres térben megmutatni a történetet, mert a zenében úgyis benne marad minden hihetetlen romantika és érzelem.”

Ez egy kiragadott bekezdés, de mert lezár egy gondolatot, ezért remélem nem ér az a vád, hogy csak mondatot tekintek. Az első két mondat között bizony ott van a tartalmi ellentét. Vagyis a rendező azt szeretné sugallni, hogy a darab egy hagyományos, romantikus rendezésben nem is állja meg a helyét. Vagy, hogy nem a lényegre összpontosít. Hogy az újszerű a kizárólagosan megfelelő. Ki -ki gondolja tovább. Aztán ez a gondolat finomodik a Momus Alföldivel készített interjújában, melyben elismeri, hogy a „képeskönyv-szerű” előadásban is megközelíthető a történet. (http://www.momus.hu/article.php?artid=6119&cat=17) Nem először látom azt, hogy egy újszerű felfogás voltaképp ugyanazt mondja, ami valójában a hagyományosnak is kiinduló pontja. Vagyis hogy a Rigolettónak megvan a maga meghatározott jelentése, bármerről is közelítjük. Az szomorít el, hogy jelen esetben Alföldi Róbert próbálja elmagyarázni azt, ami Victor Hugo drámája óta nyilvánvaló. Hisz mi ezt már nem is tudhatjuk. A rendező meg kitalálja a kanálba a mélyedést.
Hogy alapvetően mért szcenírozott (és kevésbé megrendezett) ez a Rigoletto? Az nem vitás, hogy van az interpretációnak szuverén elgondolása, tetszett a végén az a kép, ahogy a férfikar a női holttestet, mint áldozati bárányt a képzeletbeli oltáron fekve forgatja. Én erre gondoltam. Az is lényegi jó meglátás, ahogy Gildát és általában a Nőt a férfiak, mint áldozati koncot kezelik. De egészében véve az előadásban kevés a mozgás. Ami van, az meg szögletes. Alföldi „tüskés, egyenes” előadást gondolt ki, de ez akkor is kevés.
Verdi a Rigolettóban az átkomponált felvonásokkal újított addigi operadramaturgiáján. Jó adag szakirodalom van erről. Az átkomponáltság ténye magába kellene foglaljon valamiféle mozgalmasságot. Meg alakítást. De semmiképp nem szögletességet. Ehelyett kaptunk egy szimbolista commedia dell’ artét. Hiába mondja azt Alföldi, hogy a zene elviszi az egészet. Hát nem viszi. A férfikar többnyire glédában áll, mint a koncertteremben, az énekesek az üres térben próbálnak kifejezően énekelni, színpadi szituációtól elszakítva. Hogy ez valóban így van, érdemes megnézni neten is az előadást. Gilda szimbolikus fakalitkájától eltekintve, semmi hatásos rendezői megoldás nincs. Ez a guruló, nyitott doboz, mely később Maddalena lakhelye is, és az opera végén áldozati oltár, jó ötlet. Gilda, első megjelenése után, ennek a középen álló ketrecnek a peremén jár és énekel sokáig. (Kötéltánc – szimbólum? Mondjuk.) Az, hogy izgulok, hogy le ne essen, más kérdés. Az üres térből hátulról középről jön előre Ceprano grófné. Maddalena is középről kerül elő. Gilda eleve középen áll. Vagyis először csak ül. Világos, hogy a térnek és az abban megjelenő szereplőnek ebben a rendezésben megnő a jelentősége. A női szereplők hangsúlyosan, de keveset mozognak, ők kerülnek fókuszba. Ehhez képest Rigoletto is oldalról közelít, és a Herceg is fent jobb oldalon, a szélen „kezd”. Egy asszociáció részemről a sok közül, értem én, talán az a sugallat, hogy ezek a nők a darabban (grófné, Gilda, Maddalena), mint ahogy a bolygók mozognak a világűrben a maguk meghatározott módján, úgy járják a maguk útját az operában. És úgy várják áldozati szerepük bekövetkeztét. Ehhez képest a Herceg marginális, oldalsó pozíciókba kerül, egy kivétellel, amikor az e il sol dell’ anima duett kezdetén letapossa Gilda rózsáit. Egyébként teljesen zeneietlen, ahogy az éneklés ívét erőszakosan megtöri a letaposás aktusa, úgy jól ütemegyre. A herceg amúgy sem egy heroikus személyiség a Rigolettóban, akár hagyományos, akár nem hagyományos módon közelítjük. De az az alapkarakter, ami például a Kesztyű –áriában a Hercegé-hogy tudniillik virágról virágra száll - az nem látszik. Nincs megmutatva a viszonyokban. Mintha motiváció nélkül énekelne egész végig. Áriázna l’art pour l’art. Ez lenne az Armel színháza? Az ábrázolt kötődése Gildához és viszonya Rigolettóhoz szinte nem is tapintható. Kérem, szóljon valaki Nagyérdemű, ha másképp látta. Elviekben a Herceg Gildát és Rigolettót van hivatva ellentételezni a műben. Legalább némi léhaságot kérhetett volna a rendező az énekestől. Ha ez egyáltalán cél volt. Kaptunk egy kiherélt Herceg karaktert, egy panoptikum férfibábut. A ruganyosan lépdelő tenor nem passzol Verdi rendszerébe, és ettől fals az egész előadás, hiába vannak a jó ötletek. Az sincs a zenével szinkronban, ahogy Gilda többször nagy gesztussal ellöki magától apját, aki mintegy pitizve kérleli, felejtse el a Herceget. Gilda jellemfejlődésen megy keresztül, igen, de mégsem addig a pontig, hogy egy ilyen színpadi beállítás hangsúlyozza. A báli gumizenére , mint katonai marsra menetelnek az udvaroncok. Semmi különöset nem fejez ki.
És mindehhez ha a felcsendülő zene hasonlított volna Verdi temperamentumához…Kérem, a karmester úr irányítása mellett a zenekar sempre molto moderatot játszott, se dinamika, se tempováltás. Kérem, ez a mester maradjon a barokknál, de ott is csak az adagio tempojelzésnél. Ajánlanám neki Vivaldi Al Santo Sepolcróját. Paul Henry Lang élccel írja operáról szóló könyvében, hogy a slágeroperák, mint a Rigoletto is, lalázva, fütyülve is elérik a hatást. Jelen esetben számomra ez a hatás a teljes kétségbeesés volt.
   
Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:30 : Budapest
Zeneakadémia, XXIII. terem

Takács-Nagy Gábor Kamarazene Kurzusa

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, X. terem

Pálfalvi Tamás (kornett), Lukács Gergely (szerpent, basszus szaxkürt), Stürzenbaum Róbert (sackbut, ventil harsona), Szepesi Bence (alt szaxofon); Dévényi Gábor (nagybőgő); Szelcsányi Ágnes (csembaló, zongora); Szabó Zsolt (viola da gamba), Magyar Bálint (ének)
Szentpáli Roland tuba DLA zárókoncert
PALAZOTTI: Montechiaro
PALAZOTTI: Vallone secco
ZUCCARO: Ricercar
FARNABY: The Old Spagnoletta
FARNABY: A Toy
FARNABY: The New Sa-hoo
DESVIGNES: Antiennes du jour des Morts
DE FESCH: B-dúr szonáta, op. 4/6
VEIT: Romance
CORBIN: Teutatès – Fantasie mystique
DEMERSSEMAN: Ave Maria
PILATI: Le serpent de village

18:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Fülei Balázs tanítványai
Házimuzsika a Zeneakadémián

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Horváth Ágnes (brácsa)
G. Horváth László, Kiss Enikő (hegedű), Kónya Attila (cselló)
Zuglói Filharmónia
Vezényel: Ménesi Gergely
Horváth Ágnes brácsa diplomakoncertje
J.S. BACH: 1. (g-moll) hegedűszonáta, BWV 1001 - 1. Adagio, 2. Fúga
BARTÓK-SERLY: Brácsaverseny, BB 128
SOSZTAKOVICS: 8. (c-moll) vonósnégyes, Op.110

19:00 : Budapest
Erkel Színház

CSAJKOVSZKIJ: A diótörő - balett
19:30 : Debrecen
Kölcsey Központ

Jónás Krisztina, Bakos Kornélia, Szerekován János, Jekl László
Kodály Kórus Debrecen (karigazgató: Szabó Sipos Máté)
Savaria Barokk Zenekar korhű hangszereken
Vezényel: Németh Pál
MICHAEL HAYDN: Te Deum MH 28
MICHAEL HAYDN: d-moll szimfónia MH 393
JOSEPH HAYDN: Nelson-mise, Hob. XXII/11
A mai nap
történt:
1892 • a szentpétervári Marinszkij színházban bemutatják Csajkovszkij Diótörőjét
született:
1786 • Carl Maria von Weber, zeneszerző († 1826)
1890 • Sergio Failoni, karmester († 1948)
elhunyt:
1737 • Antonio Stradivari, hegedűkészítő (sz. kb. 1644)
1869 • Louis Moreau Gottschalk, zongorista, zeneszerző (sz. 1829)
1990 • Paul Tortelier, csellista, zeneszerző (sz. 1914)