vissza a cimoldalra
2019-11-20
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11450)
A csapos közbeszól (95)

Társművészetek (1441)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2357)
Erkel Színház (10374)
Élő közvetítések (8246)
Pantheon (2446)
Kiss B. Atilla (202)
Operett, mint színpadi műfaj (4148)
Kimernya? (3294)
High Fidelity - beállt a jégkorszak? (546)
A Magyar Zenekarok helyzetéről (78)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1805)
Franz Schmidt (3456)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3507)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4458)
Legyen a zene mindenkie! - avagy mit tehetnenk a mai magyar enekoktatasert (62)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4609)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: Lucifer
Leírás:
Honlap:
   


Lucifer (47 hozzászólás)
 
 
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 496732014-05-23 13:48:36
Operai pletykák szerint Stuart Neil nem is jön a szeptemberi Pbecs-Baj. premierbe? Akkor ki?
Erkel Színház • 42282013-12-02 09:49:49
Advocatus Diaboli: Giovanna d’Arco – Erkel Színház, 2013. november 29.


Egy opera és egy előadás, amely nyugtalanító kérdések garmadáját veti fel – anélkül, hogy akár egyre is valamiféle választ adna.


Miért írta meg Schiller a történelmet ennyire meghamisító drámáját, amelybe még pszicho-thriller szálat is beleszőtt – Giacomo szinte értelmezhetetlen szerepével.

Miért érezte úgy Verdi, hogy nem a valódi Jeanne d’Arc-ról ír operát. Miért nem volt „elég” a tragédiához a hazáját megmentő Jeanne d’Arc igaz története.

Miért az az opera magyar címe, hogy Szent Johanna? Szentté azért avatták, mert ártatlanul ítélték máglyára. Amint ez a szál eltűnik a történetből, a „szent” elveszti értelmét.

Miért írja ismertetőjében Selmeczi György, hogy „Apátlan korban élünk…”. Ilyen apákra lenne szükségünk, amilyen ebben a darabban Giacomo?

Ha – amint olvastuk – ez a trilógia a Verdi-év egyik legnagyobb eseménye, az Operaház igazgatója miért nem tisztelte meg jelenlétével az előadást?

Miért nem lehetett ezt a művet itthon kiosztani, ezeknél az énekeseknél csak sokkal jobb itthoniakat találtunk volna. A rendezés tökéletesen elhanyagolható, szinte nem létezik, a kórust a legavíttasabb, unalomig ismert, de már évtizedek óta nem alkalmazott módon mozgatja a rendező. Díszletek …? Jelmezek? A király Ozminhoz hasonló öltözékében bolyongja végig az előadást, színpadi jelenléte súlytalan, megszólalásai érdektelenek.

De mindezek a kérdések érdektelenné válnak a legfontosabb probléma fényében.

Ennek a zeneileg nem túl invenziózus, operai klisékkel teli, talán Verdi egyik leggyengébb művének tekinthető operának a bemutatásához 3 feltétel kötelező megléte nélkülözhetetlen: 1) énekesek – 2) karmester – 3) ének- és zenekar.

Ezen az esetén mindhárom hiányzott.

A legelső – talán meg is számlálható – taktusokban úgy gondoltam, nagy este áll előttünk. A zenekar erőteljesen, tömören, „kereken”szólalt meg. Ám ennek pillanatokon belül vége lett. A karmester már a nyitányt Verdihez méltatlan módon vezényelte. A zene széthullott, apró darabokra esett, az egyes részek különálló szigetekként sodródtak, nem lehetett tudni, hová tartoznak, és egyáltalán, miért is léteznek.

Ehhez az operához erős karmester kell, hogy ki tudja hozni a mű – számomra elég rejtett – értékeit. Sajnos a darab végéig egyetlen pillanatra sem tudtam belefeledkezni a zenébe, mert nem volt sem íve, sem tartalma, sem mondani valója. Üressége kétségbe ejtő volt. Más kérdés, hogy a zenekar sem segítette a karmestert. Szétfolyó vonósok, pontatlan megszólalások, különösen a fúvósoknál.

De mindez – esetleg – kicsit felejthető lenne, ha a vox humana fényesen ragyognak. Nekem a legrettenetesebb a Giovannát éneklő szoprán volt. Igen, ha a hang mennyiségét tekintjük (ami, tudom, elengedhetetlenül fontos) – ott nem volt probléma. Dobhártya-rekesztő, gyakran elviselhetetlen mennyiségben szólt, üvöltött, őrjöngött (de NEM a szerep által megkívánt, a látomásaival gyötrődő Giovanna szerepéhez módon). A hangszín csúnya, az éneklés módja – 2013 végén – értelmezhetetlen. Talán az operai karikatúrákban énekeltek így évtizedekkel ezelőtt a szopránok, hogy azután teljesen elriasszák az operába járástól az esetleg életében először betérő, erre a hangzásra teljesen felkészületlen látogatót.

A tenornak voltak szép megszólalásai, de annyira ritkán, hogy azt lehetett sejteni – ezek véletlenek. Cristian Mogosan nekem kizárólag a második felvonásbeli áriájában volt meggyőző

Az egyetlen fénysugár az estében Balla Sándor Giacomoja volt, de ő is inkább a második felvonásban, amelyben viszont gyönyörűen, puhán, melegen énekelt.

Sajnos az amúgyis csak pislákoló katarzist teljesen megölte a Giovanna egyik áriájában megszólaló tűzjelző. Az első pillanatokban szinte azt lehetett gondolni, hogy az előadás része, mert voltaképpen beleillett a színpadról a nézőtér felé irányuló két erős vörös reflektor teremtette atmoszférába. De, mint kiderült, ez csak technikai hiba volt, amelyet csak (ha a helyszínt tekintjük) sokára sikerült megoldani, és az előadás néhány pillanatra leállt.

Az volt az elképzelésem, hogy megnézem a Haramiákat is.

De ezzel a csapattal képtelen voltam rá.

(Hosszú évtizedes operai életem egyik nagy rejtélye: miért is volt vastaps? Esetleg az ország politikai kurzusa miatt? Mert az előadás minősége miatt nem, az biztos.)

(Az írás egy ismerősöm műve, akinek nincs regisztrációja a fórumon. Én nem voltam ott az előadáson, és most már örülök neki.)
Olvasói levelek • 101392013-10-22 17:56:53
Köszönöm, a fényt hozom továbbra is.
Olvasói levelek • 101332013-10-19 23:20:42
Vallásos. Nomen est omen, mondják. De nem mindig igaz.
Olvasói levelek • 101302013-10-19 22:40:26
A pokol objektív, mert nem az ördög dönti el, ki kerül oda. Hanem az Úristen, és ő igazságos. Remélem.
Olvasói levelek • 101262013-10-19 15:48:50
Minden kritika szubjektív.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 481742013-08-26 12:48:38
Bazsinka új szezonban kórusban.
Opernglas, avagy operai távcső... • 179912013-08-11 20:34:17
Lucifer volt e gátnak a neve,
Ki a tagadás ősi szelleme. -
Opernglas, avagy operai távcső... • 179872013-08-11 15:41:23
Megszállta a szentlélek, Kaufmann képében.
Mit csinálsz éppen most? - azon kívül, hogy a Momust olvasgatod. • 33342013-08-01 22:56:56


http://www.webbeteg.hu/cikkek/elhizas/5237/jeges-kave-kaloriatartalma
Jonas Kaufmann • 362013-06-23 18:48:32

"annyira meglepő, hogy egyszerűbb kimondani: nem cseréltem volna el Kovácsházi Istvánt Jonas Kaufmannra."
(Fáy Miklós)
Jonas Kaufmann • 202013-06-20 16:25:18
Mindenki sz.r csak a nagy Kaufmann mester tökéletes meg isteni. Muhahahahaha.
Marton Éva • 3662013-06-19 20:09:13
Ha ráérek, majd sajnálom. Szegény Jonas, azzal a 75 ezer eurós gázsival, amit zsebre vágott. A közönség pedig réges régen nem mérvadó, mert nem értenek a zenéhez. Bakajálják a sztárkultuszt, mint a Való világot.
Erkel Színház • 33492013-04-14 13:58:23
Neve még van. Hangja már nincs.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 463992013-01-29 12:45:41
Politikáról volt szó, nem ágyról. Egyébként pedig rossz az, aki rosszra gondol.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 463962013-01-29 11:39:44
Inkabb ezer Ron Werber,
mint egy Selmeci Gabriella.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 463002013-01-25 13:19:54
Innen már nincs tovább, lefelé. A szerző Bencsik Gábor. Bizonyára a főszerkesztő tehetségtelen gyermeke.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 462312013-01-22 20:42:04
Igaz, igaz, nagyon igaz!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 462002013-01-21 20:08:38
Szerintem ez azt jelenti, ha jól értelmezem, hogy vezényelni fogja, de nem kap rá lehetőséget, hogy próbáljon az együttessel. Az elmúlt két hétben Weikert próbált folyamatosan. Premier után meg nem kell próbálni, ugyebár, még ha új is a karmester. Szerintem Kovács meg fogja oldani gond nélkül, de attól az eljárás irányába nem éppen méltányos.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 461952013-01-21 17:15:29
A honlap nem közli, de próba nélkül.
Wagner • 24482013-01-21 10:40:40

1. Temesi-Tóth Mária kitűnő énekesnő VOLT, de az életben nem volt gömbölyű hangja, ellenkezőleg. Jó vágós, éles hang volt. Mikor pedig jubileumait énekelte, nagyon éles.
2. Temesi Sentát nem is énekelte, mert a főpróba előtt elment a hangja, Petrovics Emil pedig azonnal kivette a darabból, és Misura csinálta a premiert.
3. "A hang először éles lesz, aztán hamis, végül kibírhatatlan. Sajnos, nem egy magyar szoprán került már ebbe a csapdába, mert nem volt, aki időben figyelmeztesse. " Nagyszerű diagnózis,pontosan illik Temesi Máriára.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 41952012-09-07 18:26:32
Kálmándyt meg a többit is, ha jól értettem. Bretzet fodrászhoz is, borbélyhoz is. Jó gondolat.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 430752012-03-03 14:26:02
Extenortól nem nagy kunszt.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 427812012-02-18 22:42:27
Csak a Torreádor-daltól kapcsolódtam be. Hát... elég siralmas az összkép. Keszei romokban, Fischl kb ugyanaz. Haja baritonális hangon, kissé amatőr stílusban nyomta. A balett jó volt. A műsorvezetés ellenszenves. Miklósa elénekli Kunigundát, de...

Örülök, hogy kihagytam ezt a koncertet élőben.
Natalie Dessay • 17712012-02-18 21:11:12
Puritani, ebben a hangi állapotban?? Horror lesz.
Natalie Dessay • 17632012-02-18 12:24:11
Ezt a döntést már sok évvel ezelőtt meg kellett volna hoznia.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 421522011-12-28 10:41:13
Öregem, Ghislanzoni (és Verdi) zsenik voltak! És milyen aktuálisak! Magam se mondhattam volna jobban. (Kösz a fordítást.)
Juan Diego Flórez • 5112011-11-29 14:44:26
Azért ment el, mert érdekelte, hogy milyen most, ahhoz képest, amilyen korábban volt. Ehhez joga van, nem?
Edita Gruberova • 19922011-11-14 22:27:48
A tegnapi Gruberova-koncert egész egyszerűen fantasztikus volt, szavakkal nem lehet leírni, éppen ezért meg sem kísérelem. Már többször volt szerencsém látni a Királynőt, de az évek alatt semmit nem veszített fényéből. Nagyon remélem, hogy minél hamarabb visszatér kis hazánkba.
Edita Gruberova • 19772011-11-13 13:36:53
Melyiket hallgattad? Én legjobban a stúdió felvételt szeretem, elképesztő négyessel: Caballé-Kraus-Verrett-Flagello.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 17462011-11-11 15:13:47
A nov. 13-i Lucrezia Borgiára a MÜPÁ-ba túlfoglalás miatt van 1 db eladó jegy 10.900 Ft-os áron. Nagyon jó hely: I.em. középerkény 1. sor 9. szék. (Esetleges árkedvezmény megbeszélés tárgya lehet.)

Ha valakit érdekel, írjon privátban!
Edita Gruberova • 19732011-11-11 15:12:57
A nov. 13-i Lucrezia Borgiára a MÜPÁ-ba túlfoglalás miatt van 1 db eladó jegy 10.900 Ft-os áron. Nagyon jó hely: I.em. középerkény 1. sor 9. szék. (Esetleges árkedvezmény megbeszélés tárgya lehet.)

Ha valakit érdekel, írjon privátban!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 415172011-11-11 15:11:49
A nov. 13-i Lucrezia Borgiára a MÜPÁ-ba túlfoglalás miatt van 1 db eladó jegy 10.900 Ft-os áron. Nagyon jó hely: I.em. középerkény 1. sor 9. szék. (Esetleges árkedvezmény megbeszélés tárgya lehet.)

Ha valakit érdekel, írjon privátban!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 415162011-11-11 15:11:47
A nov. 13-i Lucrezia Borgiára a MÜPÁ-ba túlfoglalás miatt van 1 db eladó jegy 10.900 Ft-os áron. Nagyon jó hely: I.em. középerkény 1. sor 9. szék. (Esetleges árkedvezmény megbeszélés tárgya lehet.)

Ha valakit érdekel, írjon privátban!
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 17452011-11-11 13:24:05
A nov. 13-i Lucrezia Borgiára a MÜPÁ-ba túlfoglalás miatt van 3 db eladó jegy, darabonként 10.900 Ft-os áron. Nagyon jó hely: I.em. középerkény 1. sor 9-10-11. szék. (Esetleges árkedvezmény megbeszélés tárgya lehet.)

Ha valakit érdekel, írjon privátban!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 415082011-11-11 13:23:52
A nov. 13-i Lucrezia Borgiára a MÜPÁ-ba túlfoglalás miatt van 3 db eladó jegy, darabonként 10.900 Ft-os áron. Nagyon jó hely: I.em. középerkény 1. sor 9-10-11. szék. (Esetleges árkedvezmény megbeszélés tárgya lehet.)

Ha valakit érdekel, írjon privátban!
Edita Gruberova • 19722011-11-11 13:23:36
A nov. 13-i Lucrezia Borgiára a MÜPÁ-ba túlfoglalás miatt van 3 db eladó jegy, darabonként 10.900 Ft-os áron. Nagyon jó hely: I.em. középerkény 1. sor 9-10-11. szék. (Esetleges árkedvezmény megbeszélés tárgya lehet.)

Ha valakit érdekel, írjon privátban!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 377862011-05-09 15:03:10
Csak mert az én beírásomra válaszolva írtad, amit írtál.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 377842011-05-09 14:25:58
???
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 377652011-05-09 10:46:32
Most már várjuk meg a szerkesztőség véleményét is, én egyre kiváncsibb vagyok rá.
Edita Gruberova • 18822011-04-23 18:18:21
Peched van. Sokszor és sokat adakozom, mindenféle célokra, amit rólad még csak feltételezni se tudok. De még neked is adakoznék, ha elmegyógyintézeti kezelésedre fordítják.
Edita Gruberova • 18752011-04-23 15:27:43
Teatro Liceu: Anna Bolena ea. x 7 x 2300 fő

Kb ennyi ember véleménye nem egyezett a tieddel. De ne zavartasd magad a tényekkel, ahogy eddig se.
Edita Gruberova • 18672011-04-23 10:48:14
Akármilyen cirkusz inkább, csak ne a te egyszemélyes bolhacirkuszod.
Edita Gruberova • 18502011-04-21 18:47:43
Fülébe forró ólmot öntsetek !
Edita Gruberova • 18382011-04-21 17:07:49
Te Schmitt Pál vagy? Vagy csak egy egyszerű dizlexiás?
   
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Erkel Színház

GERSHWIN: Porgy és Bess

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Mahan Esfahani (csembaló)
"Halk húrok"
TALLIS: Felix namque
BERIO: Rounds
RAMEAU: Les tendres plaintes
RAMEAU: Le lardon – La boiteuse
RAMEAU: L'entretien des Muses
RAMEAU: Les cyclopes
COWELL: Set of Four
SRNKA: Triggering
J.S. BACH: 3. (a-moll) partita, BWV 827
21: "Kóda" - kötetlen beszélgetés az előadókkal
A mai nap
történt:
1805 • A Fidelio bemutatója (Bécs)
született:
1937 • René Kollo, énekes
1948 • Barbara Hendricks, énekes
elhunyt:
1894 • Anton Rubinstein, zeneszerző, zongorista (sz. 1829)
1950 • Francesco Cilea, zeneszerző (sz. 1866)