vissza a cimoldalra
2019-11-20
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11450)
A csapos közbeszól (95)

A Magyar Zenekarok helyzetéről (84)
Társművészetek (1450)
Kimernya? (3297)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3509)
Élő közvetítések (8247)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2358)
Meg kell újítani az ének-zene oktatást! (137)
Erkel Színház (10374)
Pantheon (2446)
Kiss B. Atilla (202)
Operett, mint színpadi műfaj (4148)
High Fidelity - beállt a jégkorszak? (546)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1805)
Franz Schmidt (3456)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4458)
Legyen a zene mindenkie! - avagy mit tehetnenk a mai magyar enekoktatasert (62)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: Sipi
Leírás:
Honlap: www.egalizer.hu
   


Sipi (1894 hozzászólás)
Milyen zenét hallgatsz most? • 243892015-09-19 21:50:23
Azt szeretek! :-)
Milyen zenét hallgatsz most? • 243872015-09-19 16:40:48
Robert Schumann: 4. szimfónia
Münchner Philharmoniker/Sergiu Celibidache
EMI CD
Jó ez, de mégiscsak egy kísérlet arra, hogy hogyan csináljunk Brucknert Schumannból.

Giya Kancheli: Lament
Gidon Kremer, Deubner Maacha
Tbilisi Symphony Orchestra/Kakhidze Jansug
ECM CD
Szép ez, csak nekem kissé hosszúnak tűnt.
Milyen zenét hallgatsz most? • 243862015-09-19 13:19:24
Ejnye macskás, a 3.-ban nincs is harang!
Milyen zenét hallgatsz most? • 243562015-09-06 11:42:25
Richard Wagner: Götterdämmerung
Kirsten Flagstad, Max Lorenz, Ludwig Weber, Alois Pernerstorfer, Josef Herrmann, Hilde Konetzni, Elisabeth Höngen, Magda Gabory, Margherita Kenney, Sieglinde Wagner, Margret Weth-Falke, Margherita Kenney, Hilde Konetzni
Orchestra e Coro del Teatro alla Scala di Milano/Wilhelm Furtwängler (élő, 1950)
SWF CD-k
Milyen zenét hallgatsz most? • 243552015-09-05 18:39:28
Richard Wagner: Siegfried rajnai útja (Az istenek alkonyából)
Bécsi Filharmonikus Zenekar/Solti György
Richard Wagner: Siegfried rajnai útja (Az istenek alkonyából)
Orchestra del Teatro alla Scala di Milano/Wilhelm Furtwängler (élő, 1950)
Richard Wagner: Hajnal és Siegfried rajnai útja
Chicago Symphony Orchestra/Reiner Frigyes (1959)
Richard Wagner: Siegfried rajnai útja
London Symphony Orchestra/Albert Coates (1926)

Bár a négy felvétel három némileg eltérő változat, azért nagyrészt azonos zenéről van szó. A Bécsiek hangzása fantasztikus, Solti mérsékelt tempókat vesz, de szépen fel van építve és hatásos előadás. Reiner aprólékosan polírozott de kissé vastag hangú felvételt készített és mint nála számomra oly sokszor: a precizitás mögött valami hiányzik. Coates 1926-os felvétele egész jól szól, ő nagyon feszes és izzó előadást vezényelt, nem rossz. Furtwängler felvétele a legzajosabb, a zenekar itt a leggyengébb és mégis... valami olyan egyértelműség és epikus áradás van az előadásban, ami a többiből mindből hiányzik.
Milyen zenét hallgatsz most? • 243532015-09-05 12:02:34
Richard Wagner: Siegfried
Set Svanholm, Peter Markwort, Kirsten Flagstad, Josef Herrmann, Alois Pernerstorfer, Ludwig Weber, Elisabeth Höngen, Julia Moor
Orchestra del Teatro alla Scala di Milano/Wilhelm Furtwängler (élő, 1950)
SWF CD-k
Az első felvonás tetszett legjobban. Sajnos itt is van egy nagyobb húzás a Siegfried-Vándor jelenetben a harmadik felvonásban. Remek előadás egyébiránt ez is. Set Svanholm nekem tetszett, de sajnos a harmadik felvonásra kissé kifáradt. Flagstad persze óriási itt is. Nem értem, hogy Wotant miért kellett lecserélni, Ferdinand Frantz jobb volt, mint Josef Herrmann. A többiek viszont mind jók voltak.
Milyen zenét hallgatsz most? • 243502015-09-03 20:47:36
Richard Wagner: Die Walküre
Günther Treptow, Hilde Konetzni, Ferdinand Frantz, Kirsten Flagstad, Ludwig Weber, Elisabeth Höngen, Walburga Wegner, Marie Cerhal, Dagmar Schmedes, Polly Batic, Ilona Steingruber, Margherita Kenney, Sieglinde Wagner, Margret Weth-Falke
Orchestra del Teatro alla Scala di Milano/Wilhelm Furtwängler (élő, 1950)
SWF CD-k

Tegnap a Rajna kincsét hallgattam, ma ezt. Legendás felvétel legendásan gyatra hangminőségben. Én sok rosszat hallottam már róla, sokan egyenesen hallgathatatlannak tartják, de az SWF azt állítja, hogy sikerült egy minden korábbinál jobb átírást készítenie. Kíváncsi voltam, ez mennyire igaz. Bár a youtube-on fent lévő feltöltést is egész elfogadhatónak tartottam (igaz, fejhallgatóról). De az igazi próba itthon van a zenehallgató szobában. Hát ez a youtube-os verziónál minden tekintetben jobb. Az SWF mérnökei csodát tettek.

Bár van néha egy-két dropout és persze egy csomó köhögés, de nem zavaró. A zenekar-énekes arány többnyire ideális, persze változik, amikor mozognak a színpadon, de én így szeretem (amúgy meg Wagner is több helyen előírja, hogy a háttérből hallatszodnak). Az énekesek hangja nem bántó egyáltalán, hanem kellemes (egy-két kivétel van csak, ahol kicsit fárasztó). És most először tényleg igazi színészi játékot hallok az éneklésből. A zenekar hangzása persze nem a Bécsi Filharmonikusok, de azért elfogadható. A koncepció egész más, mint a Soltié, bár néhány szép pillanat hiányzik, de nekem nagyon tetszik. A Walkür még jobb, mint a Rajna kincse, itt még jobban belejött Furtwängler, elképesztő előadás. Az első tétel izzik, a végén már olyan tempót diktál, hogy a zenekar egy pillanatra szét is esik, mert már nem tudják követni, de aztán szerencsére visszatalálnak. A második felvonás, különösen a Wotan-Fricka vita talán még sosem volt ennyire élő és átélt (bár aztán Furtwängler húzott egy pár percet Wotan monológjából, amikor Brünnhildével beszél...). Az utolsó felvonás feltette a koronát, habár meg kell jegyezni, hogy talán itt volt eddig a legrosszabb állapotban a hangszalag és bosszantó volt, hogy a legutolsó pillanatokat már nem bírta kivárni a közönség és beletapsolt az elhaló zenébe. Ettől eltekintve Furtwängler mesterien vezette végig a történetet, tényleg legendás felvétel.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 27722015-04-18 22:59:50
Én az első emeleti középerkélyről láttam az előadást, úgyhogy nem voltam olyan "testközelben". Nyilván így más az élmény. Az első félidőben elhangzott áriák nekem tetszettek, valahogy olyan finomsággal és ízléssel hangzottak el, hogy végig élvezettel hallgattam. (Bár igaz, hogy nekem sokkal kisebb a tapasztalatom az opera terén, mint az ide írogatók többségének.)
A második részben valóban némileg szenvedélyesebb volt de teljesen egyetértek ebben Búbánattal: "Egy áriaesten nem lehet elérni ugyanazt a színházi hatást, mint mikor színpadon, jelmezben, díszletek között és szereplőtársaitól meg az énekkar tagjaitól körülvéve, szemben a karmesterrel, éli bele magát a szituációba"
A zenekar szerintem is megfelelő teljesítményt nyújtott, többnyire pontos, árnyalt, mégis feszes játékot produkáltak, bár a Carmen-nyitány szerintem túl gyors volt.

Nekem videókról és így élőben is nagyon "bejön" Garanca (az első félidőbeli ruha tényleg nem állt rajta valami jól). Lehet, hogy másnak jégcsap, engem mégis nagyon megfog. Még jó, hogy nem mindenkinek ugyanaz a nő tetszik. :-)
Milyen zenét hallgatsz most? • 240192015-04-14 09:23:13
Köszönöm, örülök hogy tetszett! :-)
Milyen zenét hallgatsz most? • 240112015-04-10 15:29:47
Na örülök, hogy van érdekes dolog másoknak is a honlapomon. :-) Jelenleg is több cikk van folyamatban, de hónapok, sőt évek, mire ezek elkészülnek (hiszen ez csak hobbi). Az arculatát én csináltam, de mivel nem vagyok grafikus, nehezen sikerült olyanra összehozni, amivel én is elégedett vagyok.

Egyébként nagyon sok cikket nem én írtam, hanem csak lefordítottam vagy összeállítottam, de minden cikk végén van erre utalás. Aztán van olyan, amivel ma már nem értek egyet (főként Arthur Salvatore írásai), de mert érdekes, ott hagytam.

A zene és a hifi című írást egyébként egy nagyon jó barátom írta, de azzal történetesen én is egyetértek azóta is. :-)

És természetesen bármilyen építő jellegű kritikát szívesen veszek. :-)
Milyen zenét hallgatsz most? • 240062015-04-10 09:33:49
Egyébként ha olvasni is szeretnél Mengelbergről és Furtwänglerről, ajánlom a honlapomat. Vannak esszék a karmesterekről és írtam véleményeket a felvételeikről is.
Milyen zenét hallgatsz most? • 240052015-04-10 09:32:20
Mendelssohn, Schumann, Schubert, Mozart és Haydn felé fordultam főként historikus hangszerekkel illetve a modern és a kortárs felé. Beethoven szimfóniákat már ritkán hallgatok, akkor is inkább historikus hangszereken, Brahms-ot meg szinte sosem, már a könyökömön jön ki. Brucknert pedig nagyon ritkán. És pont ezek azok, ahol Furtwängler a legjobb, tehát ő is elmaradt lassan. (Wagner talán még a közös pont, írtam is a Scala-beli Ringet.) Sok más esetben pedig kissé lecsengett a nagy archív felvétel-láz és most inkább a kiváló minőségű modern felvételeket hallgatom.

Amúgy ha neked ez most jött elő, akkor ajánlom még Mengelberget, ő sem sokban marad el Furtwänglertől viszont némileg másabb felfogású előadásai voltak. Bár ugyanannak a (mára már kihalt) romantikus karmesteri iskolának a tagja. Nálam a nagyon híres 1939-es Mahler 4. felvétele volt, ami miatt elkezdtem érdeklődni iránta. Vannak vele is óriási kincsek, például a Bartók Hegedűverseny vagy a Kodály Páva-variációk ősbemutatójának felvétele.

Nem tisztább élet marad utánuk, hanem az emlék, hogy ezt is megéltem. :-)
Milyen zenét hallgatsz most? • 240032015-04-09 21:25:36
Jó ez a Furtwängler Society, én tagjuk is voltam több évig, mert csak tagok rendelhetik meg az általuk kiadott lemezeket. Nálam is volt nagy Furtwängler-láz pár éve, csak aztán lecsengett, ahogy repertoárban is másfelé fordultam. (Bár a nemrég kiadott Scala Ring-albumra azért még fáj a fogam.)
Milyen zenét hallgatsz most? • 240012015-04-09 16:35:16
Az még odébb van. :-)
Az ajánlott felvételek iránt különböző zeneszerzők tekintetében ezt érdemes irányadónak tekinteni: Furtwangler Society. (A Records majd a Best choice részt választva.)
Ők ajánlott kiadót is írnak, hogy kinek a CD-jét érdemes megvenni, akinek a restaurálása a legjobban szól, nyilván a youtube esetén a minőség teljesen lutri.
Milyen zenét hallgatsz most? • 239992015-04-09 10:48:42
Melyik felvétel?
Dühöngő és lappangó őrültek számára • 3242015-02-28 21:59:22
Ejha! :-o Vajon mit követhetett el?
TOP 10 - Kedvenc zeneszerzők • 1092015-02-28 12:56:32
"én ezzel foglalkozom."
Ja, hát az más. :-)
TOP 10 - Kedvenc zeneszerzők • 1072015-02-26 23:03:24
Jó sok időd lehet, hogy 50-60 zeneszerző munkásságát jól ismered.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 27102015-02-10 09:01:10
A Pulcinella nekem nagyon nagy felfedezés volt, azt meg fogom venni CD-n is. A Cappriccio és a Zsoltárszimfónia remek előadások voltak, na meg persze a Tavaszi áldozat is óriási volt.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 27072015-02-09 23:23:31
Én voltam, és te?
Erkel Ferenc • 9152014-12-31 17:47:52
Rost Andrea az Erkel-évről ezt mondta.
W.A.Mozart • 15332014-12-29 09:40:29
Mozart korában eleve nem volt akkora fontossága a kottához való ragaszkodásnak. Ő is dolgozta át régebbi szerzők (Handel, J. C. Bach) műveit és az övét is adták elő jócskáőn átalakított változtaban még az életében is (az más kérdés, hogy egyes átalakításoknak mennyire örült). Sőt, ő írja egy levelében, mekkora dicsőségnek tartja, hogy a prágai közönség a Figaro kontratánccá alakított zenéjére táncol!
W.A.Mozart • 15322014-12-29 09:35:21
Nekem mindkét könyv megvan, bátran ajánlhatom mindenkinek, akit érdekelnek mozart operái (Cairns) vagy élete (Solomon).
Erkel Ferenc • 9092014-12-21 17:24:48
Erkelt szerintem is Bartók, Kodály és Liszt mellé kell tenni, ha a magyar zene ügyéért tett erőfeszítéseit nézzük. Ha viszont zenei tekintetben nézzük, akkor én - mint írtam - minden tiszteletem és szeretetem dacára teljesen elképzelhetetlennek tartom, hogy Bartók és Liszt mellett lenne a helye (persze nem vagyok zenetudós), akit világviszonylatban is a magyar zene egyik legnagyobbjának lehetne kettejük mellé tenni. Sokkal inkább Ligeti György lenne a harmadik nagy magyar zeneszerző szerintem. Bár ő csak egy operát írt és az is anti-anti opera. :-)
Édes anyanyelvünk - avagy az új homokozó • 25552014-12-16 10:31:55
Ez a műsor sajnos már rég megszűnt.
Édes anyanyelvünk - avagy az új homokozó • 25542014-12-16 10:30:09
Hű, Steff ez jó könyv, el fogom olvasni. Azt különösen szeretem, amikor nagy költők meg írók életművéből hoznak példákat. Ha Petőfi, Arany János vagy Vörösmarty számára megfelelt ez vagy az a kárhoztatott szerkezet, akkor ki vagyok én, hogy ellentmondjak nekik? :) (De ugyanez igaz a népdalokra is)
Édes anyanyelvünk - avagy az új homokozó • 25522014-12-14 22:40:11
Veiszer Alinda a kedves és csinos műsorvezetőnő. :-)
Amúgy rengeteg Záróra van feltöltve, én esténként gyakran szoktam ezekből nézni, már egész sokat láttam. Mivel TV-m nincs, a hírolvasók helyes kiejtéséről nem tudok nyilatkozni. :-) De el tudom hinni, hogy nem túl rózsás a helyzet.
Édes anyanyelvünk - avagy az új homokozó • 25492014-12-10 21:59:46
Kányádi Sándor költő beszél a Zárórában. Itt épp arról, hogy romlik-e a nyelv. :-)
Bánk bán • 27272014-12-06 19:39:24
Én sem, és bár sok mindenben egyetértek Erkel rajongóival, de azért nem tenném egy szintre Bartókkal és Liszttel.
Bánk bán • 27082014-12-06 09:50:51
Tudtam, hogy magas labda lesz. :-) Sőt, Wagner is belepiszkált a Kilencedikbe.
Bánk bán • 27002014-12-05 20:37:47
Amúgy függetlenül attól, hogy zeneileg, élvezetileg melyik a jobb, az igaz, hogy ekkora átdolgozás után kiírni, hogy Erkel Ferenc: Bánk Bán, hát nem igazán etikus. Írják ki, hogy Nádasdy Kálmán - Erkel Ferenc: Bánk Bán. És akkor mindenki tudja, hogy mit is kap.

Én is olvastam, Ferencsik valamelyik könyvében írják, hogy örült az átdolgozásnak. De hogy melyik a sikeresebb, azt azok után hogy az elmúlt sok évtizedben csak az egyiket játszották, hát nem mernék véleményt nyilvánítani. Annyi tény, hogy az átdolgozás sikeres.
Bánk bán • 26982014-12-05 20:27:16
Miért nem egyből a Beethoven Kilencedik? Ha már, akkor már... :-)
Bánk bán • 26842014-12-04 22:20:37
Ezek szerint a jogdíjak élvezői olyan pozícióban vannak, hogy befolyásolni tudják az Opera műsorpolitikáját.
Milyen zenét hallgatsz most? • 238562014-12-01 07:57:45
Sphynx, de rég hallgattál zenét! :-)
Erkel Ferenc • 8802014-11-29 17:03:38
Kissé megfeküdte a gyomrodat ez a hozzászólás. :-)
Erkel Ferenc • 8772014-11-28 22:43:21
Ettől a "CD-én"-től feláll a szőr a hátamon...
Bánk bán • 26392014-10-23 13:54:44
Akkor nekem a legjobb, mert én meg nem ismerem, csak az eredeti változat mostani CD-felvételét. :-) Úgyhogy nekem aztán nem hiányzik semmilyen átdolgozás. :-)
Milyen zenét hallgatsz most? • 238492014-10-03 13:20:48
"Véleményem szerint jobb ,mint ami szintén megjelent vele a Berliniekkel és a Bécsiekkel"
Azoktól csak jobb lehet. :-)
Ezek szerint lehet, hogy Böhm azok közé a karmesterek közé tartozik, akik a stúdióban nem tudtak igazán érvényesülni. Amikor a Ring után kutakodtam, akkor is nagyon sokan az ő élő bayreuth-i felvételére esküdtek. Bár én egyetlen művet sem tudnék mondani, amit ha meg szeretnék hallgatni, az ő neve ugrana be, de úgy látszik még mindig sokan szeretik.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 51552014-09-30 20:41:53
Szuper, kösz!
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 51492014-09-30 11:55:23
A Faust-szimfóniának mióta van négytételes verziója? A tenorszólós énekkaros verzió is három tételes.
Pantheon • 13302014-09-24 21:05:52
:-(((
Sok Mozart- és Haydn-felvételéhez nagyon mély kötődés fűz. Élőben sosem hallottam, de a felvételei nagyon sokat jelentettek abban, hogy ma úgy tekintek Mozart zongoraversenyeire és Haydn szimfóniáira, ahogy.
Erkel Színház • 46812014-09-18 08:56:37
Ha az Opera folytatja az eddigi gyakorlatát, akkor vélhetően nem az élő előadást fogja kiadni CD-n. Nekem annyira nem hiányzott A tenor, tudtam volna más művet is választani az Opera következő kiadására, bár a kritikát olvasva kicsit megjött hozzá a kedvem.
Ha a felvételen is Vajda Gergely fogja vezényelni, annak viszont örülök, őt élőben is volt szerencsém látni (bár legtöbbször A tenor-tól eléggé különböző stílusvilág zenéjét vezényelve) és mindig remek produkciókat nyújtott.
Kodály Zoltán • 2862014-09-08 23:30:13
Mondjuk ha az Opera valóban exkluzív kiadványokat akarna megjelentetni, én tudnék még ötleteket adni hozzá, például a füzetbe még több képet vagy esetleg egy "így készült" kisfilmet tartalmazó DVD-t még a tokba...
Kodály Zoltán • 2852014-09-08 23:27:42
Már egy ideje kapható a Háry János az Opera kiadásában, én pár hete vettem meg. Nem ismertem a művet korábban, nem hallottam a Ferencsik-féle felvételt sem, de ez semmiben nem keltett hiányérzetet és nagyon tetszett. A szereplők mind az énekes részekben mind a prózában nagyon jók. A kiadvány minősége pazar, továbbra is a nagy műanyag tokban kapjuk a lemezeket külön ismertetővel és külön szövegkönyvvel.

A hangminőség is remek (az MÁO 001-es jelzésű Bánk Bán óta egyértelműen fejlődik az operaház lemezeinek hangi színvonala), csak egy kicsit a prózai részek vannak hangosra véve, a szövegérthetőség mindenhol kiváló. A felvétel helyszíne ezúttal nem az Erkel Színház, hanem a MÜPA, a hangzás tere tágas és áttetsző. A hangeffektusokkal is ízléssel bánnak a készítők, én pozitívumnak tartom, hogy alkalmaznak ilyesmit.

A következő Opera CD sajnos nem a Székely fonó lesz, pedig abból is elkelne már egy technikailag korszerűbb kiadvány (nem lebecsülve a régi értékeit).
Milyen zenét hallgatsz most? • 238412014-09-01 09:32:53
Inkább nem, a crossovertől kiráz a hideg...
Ha van önálló gondolatuk, akár nagyzenekarral, azt értékelem, de ez így, ahogy az első hozzászóló írja "klaszikusok popritmusban gitárral".

Amúgy amit a cikk az elején ír, abban lehet valami. Nekem van közeli ismerősöm, akinek metál zenekara van és ő érdeklődő szokott lenni, amikor mutatok neki valamit.
Édes anyanyelvünk - avagy az új homokozó • 25282014-08-07 22:55:05
És mi jön még ezután!
Édes anyanyelvünk - avagy az új homokozó • 25202014-08-06 12:35:26
Ellenben az emberekből "az" lett...
Édes anyanyelvünk - avagy az új homokozó • 24872014-08-04 00:36:05
Ilyen hőségben a nyelv is gyorsabban romlik.
Milyen zenét hallgatsz most? • 238352014-08-02 13:14:13
:-D
Erkel Ferenc • 8372014-06-14 08:54:28
Az István királyt a MÜPA CD boltjában lehet kapni, tegnapelőtt láttam.
High Fidelity - beállt a jégkorszak? • 4872014-06-14 08:53:16
Erre meg nem is válaszoltam. :-(
Nyilván azért csinálták hangolhatóra a termet (egy korábbi hozzászólásodban te is írtál a termek hangolásáról drapériákkal), mert többféle előadási típust szerettek volna megvalósíthatónak tenni benne. Operától kezdve a kiszenekarkotól a mahleri, straussi nagyzenekarokig (amikre korábban Budapesten nem is volt igazán jó helyszín).

De persze még többször kell majd a Zeneakadémiára is elmennem, hogy mondjuk azzal össze tudjam hasonlítani.

"Ja: és ezeket TANULTAM , nem kitaláltam."
Én hiszek neked, de hát gondolom akik a termet tervezték meg csinálták, azok is tanulták. Kocsis meg például azt mondja, jó a terem. Aztán egy ilyet valószínűleg nem csak egyféle szempont szerint kell megítélni. (Az viszont egy másik dolog, hogy szerintem az üzemeltetők nem mindig állnak a helyzet magaslatán.)
High Fidelity - beállt a jégkorszak? • 4702014-06-04 14:57:20
Zoboki Gábor ezen a videón is azt mondja, hogy a MÜPA alap-formája a klasszikus cipősdoboz-forma.
High Fidelity - beállt a jégkorszak? • 4592014-05-29 08:55:10
Minden tiszteletem mellett: szerintem túlagyalod az egészet.

"Az egyetlen, amit nem tudsz a felvételen megragadni az az, hogy az eredeti zene milyen hatást, változást okozott a valóságban, amikor megtörtént."
De hát kit érdekel? Engem az érdekel, hogy bennem milyen hatást kelt épp akkor amikor hallgatom. Nem kell agyalni, nem kell hipotéziseken gondolkodni, csak hallgatni és átélni a zenét. A lényeg a felvételen is átjön, ez semmiben nem befolyásolja a zenei élményt és a katarzist sem. Ami befolyásolja: az én vagyok, vagyis a hallgató.
High Fidelity - beállt a jégkorszak? • 4582014-05-29 08:38:48
Remélem nem állt az ablak alatt senki. :-)
High Fidelity - beállt a jégkorszak? • 4532014-05-27 17:56:45
Nekem a felvételről szóló zene is a jelen valóságban szól.
High Fidelity - beállt a jégkorszak? • 4512014-05-27 08:31:39
Hú, hát úgy látom, most már jócskán kezdünk eltérni az eredeti tárgytól. Szerintem ilyen filozófiai kérdésekbe már nem ez az alkalmas hely, hogy belemenjünk.
High Fidelity - beállt a jégkorszak? • 4452014-05-25 20:47:46
A valóságot te hozod létre saját magadnak. :-)
High Fidelity - beállt a jégkorszak? • 4442014-05-25 20:46:51
Én nem a hangokról beszéltem, hanem emberekről, közösségi élményről meg az adott eseményről.
High Fidelity - beállt a jégkorszak? • 4412014-05-25 20:35:47
Ez viszont egy rockkoncerten is ugyanúgy ott van, mint egy hangversenyen.
High Fidelity - beállt a jégkorszak? • 4382014-05-25 20:20:37
Ja, hát innentől kezdve akkor szvsz nincs is miről vitázni. :-D
High Fidelity - beállt a jégkorszak? • 4362014-05-25 20:19:33
Szerintem egy nagyon nagy plusz van ez élőben, amit a felvétel nem pótol: a közösségi élmény. A metakommunikáció, hallgatóság és előadók között, valamint a megismételhetetlenség varázsa. Ennek viszont nem sok köze van sem az akusztikához sem az időhöz. Az emberekhez van köze. Egyébként én a több zenész interjújában is ezt hallottam, mint nagyon fontos dolog. Teljesen más már nekik egy felvétel is, ahol üres a terem. A zene (amit Pernye elméletéből is szerintem látható) zene marad a felvételen is. Az emberek nem lesznek ott, meg az esemény varázsa. (Más viszont ott lesz: például hogy ideális lelkiállapotban tudok meghallgatni műveket, meg nincs, aki folyamatosan az emeleti erkély negyedik sorában köhécsel...)
High Fidelity - beállt a jégkorszak? • 4342014-05-25 20:12:15
Olyan is volt, hogy szerettem volna, hogy ne legyen idő otthoni zenehallgatás közben, mert egy óra múlva jött a busz, de még ezt sem sikerült elérnem. :-(
High Fidelity - beállt a jégkorszak? • 4312014-05-25 20:11:14
Szerintem ismét Pernyét érdemes idézni (HFM): "Felfogásom szerint a zene három alkotórésze a dallam, a ritmus és a harmónia. Ami ezen felül van, lehet igen szép és gyönyörködtető, de nem tartozik szorosan a lényeghez."
High Fidelity - beállt a jégkorszak? • 4272014-05-25 20:07:29
Hát volt már, hogy zenehallgatás közben otthon elrévültem, de azért olyan még nem, hogy a testem kiszállt volna a szobából és csak az intellektusom marad bent. :-)

(Az az ideológia, hogy én még sehol semmi bizonyítékot nem láttam erre az agy-modellezés elképzelésre. Sőt mindenhol a zene misztikumát hangsúlyozták, hogy nem lehet magyarázni.)
High Fidelity - beállt a jégkorszak? • 4232014-05-25 19:54:56
Ezzel az elmélettel én korábban sem értettem egyet és most sem. Nagyon nem. Persze, hogy van valami az élő zenében, de ez az ideológia szerintem nagyon rossz irányból közelíti meg az egészet.
High Fidelity - beállt a jégkorszak? • 4212014-05-25 19:52:59
Épp ma hallgattam két BFZ-lemezt, az egyiket még az Olasz Intézetben rögzítették, a másikat a MÜPÁban és az jutott eszembe, hogy a felvételeken is hallatszik egy picit a helyszín akusztikája. Persze lehet, hogy csak beképzeltem magamnak.
High Fidelity - beállt a jégkorszak? • 4142014-05-25 18:07:30
Hát minden teremnek kell, hogy legyen valamilyen hangzása, nem? Különben tényleg a világűrben kéne játszani, annak nincs hangzása. Hacsak nem a szférák zenéje. :-)
High Fidelity - beállt a jégkorszak? • 4092014-05-25 17:17:58
Lehetséges, hogy annak, hogy ennyire ellentétes vélemények vannak a müpával kapcsolatban az lehet az oka, hogy az a terem ezek szerint jellegzetes hangzással rendelkezik aztán van, akinek ez bejön, van akinek meg nagyon nem...

Kocsis egy korai interjúban azt nyilatkozta, hogy szerinte a hangversenyteremnek jó hangzása van. Amikor a Bartók maraton volt, meghallgattam a Fesztiválszínházban a Győri Leánykar előadását, hónapokkal később alkalmam volt Szabó Dénessel dedikáltatni is a BÚS CD-jüket és akkor mondtam neki, hogy fantasztikus élmény volt nekem az a koncert. Azt mondta, hogy jó volt, csak az akusztika csapnivaló...

De a BFZ is ott készíti (szerintem egészen elképesztő hangminőségű) felvételeit. Van több ilyen videó a Channel Classics oldalán, egyiken Jared Sacks azt kifogásolja, hogy az építésnél nem gondotak arra, hogy hol fogják a hangmérnökök elhelyezni a kábeleiket. :-)

Nekem rossz élményeim a debreceni Bartók teremmel vannak, főiskolás koromban alkalmam volt ott részt venni koncerteken, de mindig olyan volt, mintha a zene valami árokból jönne felfelé (az emeleten egyszer ültem, ott jobb volt a helyzet). A konzervatórium sokkal jobban tetszett.
A legrosszabb pedig az egri Bazilika. Valamelyik évadnyitó koncerten az egriek a Kilencediket adták ott elő. Előtte egy lány felolvasta, hogy most milyen óriási jelentőségű művet fog a közönség hallani. A koncert alatt aztán azt, gondoltam, ha most valaki itt még először hallja, az aztán csodálkozhat, hogy mi ebben az óriási, mert a ködös, iszonyatosan visszhangos és összefolyó masszából aztán jóformán semmi épkézláb dolgot nem lehetett kihámozni (mondjuk a zenekart sem kedveltem annyira). Sokkal jobb lett volna, ha aki érdeklődik, először egy jó hifin egy jó CD-ről ismerkedik a művel, mint egy ilyen iszonyatosan rossz koncerten. (Korábban Mendelssohn Paulus-át hallottam ott, az jobb volt.) De többször voltam ott orgonakoncerten (nyaranta minden délben van), az is eléggé kiábrándító volt. A fortisszimókban hatalmasat szól persze, csak se füle se farka a gomolygó masszának.
High Fidelity - beállt a jégkorszak? • 3982014-05-25 12:04:46
Persze van olyan tér, amihez nem lehet...
High Fidelity - beállt a jégkorszak? • 3972014-05-25 12:03:44
Ezzel többé-kevésbé én is egyetértek, úgy gondolom, az előadónak (vagy a karmesternek) az is dolga, hogy az adott térhez alkalmazkodjon.
High Fidelity - beállt a jégkorszak? • 3962014-05-25 08:33:01
Hát az én hallásommal biztos baj van, de nekem még sosem tűnt úgy, hogy a MÜPA hangversenytermével probléma lenne... Persze én a színpadon még nem ültem. :-)
Igaz, néha tudni kellene üzemeltetni is...

A pénteki Mahler 2. zenekarát például elég botorság lenne a Zeneakadémiába bepasszírozni... (Ugyanúgy egy historikus zenekart fortepianóval a MÜPÁ-ba is.)
High Fidelity - beállt a jégkorszak? • 3952014-05-25 08:27:19
Hát azt már meg nem mondom most. :-(
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 26622014-05-21 11:48:03
Ezt nekem írtad vagy macskásnak? (Én amúgy a földszint jobb oldalán ültem valóban.)
És milyen volt?

Én mindig megjegyzem magamban, hogy Durkó zenéje nagyon nehéz és súlyos, de most értő előadásban hangzott el. A balettről nem igazán tudok véleményt mondani, mert nem vagyok járatos a témában, szerintem nem volt rossz, a zene tetszett, valószínűleg meg fogom hallgatni otthon egyszer újra, mert egy Living Stereo CD-n megvan. :-)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 26602014-05-20 15:07:32
Én voltam, bár eredetileg Durkó miatt vettem rá jegyet.
High Fidelity - beállt a jégkorszak? • 3852014-05-17 08:27:01
Erre nem válaszoltam. Nem erre gondoltam, hanem arra amit legelőször belinkeltél, amikor egy ember fülébe tesznek mikrofont. De ezt is ismertem még régebbről, akkor valami fórumra volt feltöltve és egyébként onnan meghallgatva sokkal jobb volt, mint itt a youtube-on. Lehet hogy a youtube tömörítése ront valamit rajta.
High Fidelity - beállt a jégkorszak? • 3832014-05-16 14:10:53
Szerény véleményem szerint. :-)
De szokták IMHO-nak is írni, az angolul ugyanez (in my humble opinion)
High Fidelity - beállt a jégkorszak? • 3812014-05-16 10:58:27
Hát ha XVIII. századi gróf lennék, akinek saját zenekara meg egyedileg épített színháza van ahol mindig azt játszanak, amit ő akar akkor persze, hogy az élő. :-)

Amúgy kár összekeverni az élőt meg a felvételt. Két külön dolog. A zenei élvezet meg nem attól függ, hogy élő-e vagy rögzített. :-) Szvsz persze.
High Fidelity - beállt a jégkorszak? • 3792014-05-16 08:32:14
A szép emlékű Hifi Magazin 1980-as számában feltettek kérdéseket ismert, zenével foglalkozó embereknek. Nagyon érdekesek a válaszok, de nagyon ide illik Pernye András válasza a következő kérdésre: "Véleménye szerint több információt is nyújtanak-e a hanglemezprodukcióról (a karmester képességeiről, a zenészek játékáról, a hangszerek számáról és minőségéről) a mind tökéletesebb készülékek?"
Pernye válasza: "A hanghűség gépi visszaadása nézetem szerint végtelen folyamat, amely a hangrögzítés feltalálása óta vitathatatlanul folyvást közelebb kerül a zene áttételmentes, hangzó valóságához. De figyelmeztetni szeretném az olvasót: végtelen folyamatról van szó! Ebben az összefüggésben szinte mindegy, hogy a végtelen távolságban fekvő célpont (=az eredeti hangzáskép) közelebb került-e néhány kilométerrel vagy akár néhány ezer kilométerrel."
Innentől kezdve számomra nem az a kérdés, hogy analóg vagy digitális, kvadrofon vagy 7.1, binaurális vagy monaurális :-), hanem hogy énhozzám melyik áll közelebb.
High Fidelity - beállt a jégkorszak? • 3742014-05-14 21:53:20
A térhallással szerintem az a baj, hogy túl nyűgös az átlagos lakó térben reprodukálni jelenleg, hiszen sok hangszóróra van szükség.
A fej/fülhallgató sajnos csak pótszer, mivel a zene, a hanghullámok nem csak a fülre, hanem az egész testre hat.

De persze a térhallással a zeneszerzők is foglalkoztak, fölösleges itt közismert példákat hozni, mégis úgy vélem elég marginális azért az igény ennek a pontos otthoni reprodukálására. Még a filmekben inkább, hiszen a mostani otthoni és mozikban használt sokcsatornás rendszerek létrejöttét pont a filmipar erőltette.

A hangtechnika ma már eljutott szerintem oda, hogy a további fejlesztések már csak egy nagyon szűk réteget érdekelnének ez pedig nem ad olyan fizetőképes keresletet, ami lehetővé tenné a továbbfejlesztést.
High Fidelity - beállt a jégkorszak? • 3732014-05-14 21:44:05
Bili project :-D
Így már sokkal érthetőbb, kösz a magyarázatot!
Belehallgattam ebbe a Monteverdibe, de nagy valamit nem hallok rajta. Jobbnak tűnik, mint a hagyományos sztereó, de nem olyan döbbenetes, mint a múltkori műfejes minta.
High Fidelity - beállt a jégkorszak? • 3682014-05-12 22:11:32
Ez a binaural minta tényleg fantasztikus, de fülhallgatója válogatja, hogy mennyire. Nekem alapjában véve semmi bajon nincs a sokmikrofonos felvételekkel, de ez a 60 mikrofonos bűvészkedés lehet, hogy tényleg kicsit sok... Meg mi a fenének a 60 mikrofon jelét külön feldolgozni, mikor műfejessel két mikrofonnal is megy feldolgozás nélkül?
High Fidelity - beállt a jégkorszak? • 3672014-05-12 22:08:50
"A hangról egy szó sem. A kép a fontos, nem a hang"
És csodálkozol? Hiszen beállt a jégkorszak. :-)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 26562014-05-05 09:59:29
A műsorajánlóból kimaradt a szerdai Hommage á Ligeti.
Erkel Ferenc • 8352014-05-04 11:04:49
Egyébként minden tiszteletem a készítőké, olyat olvastam róla, hogy 5 óra alatt kellett felvenniük és gyakorlatilag fizetés nélkül vállalták a munkát. Ennek ellenére (a leírt hibán kívül) nagyon jó produkció született.
Erkel Ferenc • 8342014-05-04 11:03:16
Na most volt lehetőségem, hogy végighallgassam az István királyt.

A kiadvány Naxos-osan olcsó, de a kísérőfüzet szövege nagyon igényes. Az énekesek produkcióját én kevésbé tudom megítélni, de nekem mindenki tetszett, a szöveget is nagyon jól lehet érteni. A mű eléggé komoly és összetett, különösen az utolsó felvonás tetszett. Egy dolog viszont számomra sajnos nagyon zavaró: a hangzásegyensúly bántóan el van tolódva az énekesek felé. Néha olyan, mintha a szólisták az arcomba énekelnének, miközben a zenekar egy lezárt szobából szólna. Ez nekem annyira zavaró, hogy időnként legszívesebben kikapcsoltam volna a lejátszást. :-( Van olyan, hogy egy szólista amikor egy zenekari tutti után megszólal, szinte hangosabb, mint előtte a zenekar volt. Biztos van, akinek ez jön be, engem kifejezetten idegesít, hogy nem tudok normális hangerőt beállítani, mert vagy az énekes túl hangos vagy a zenekar túl halk. A 60-as évek tájékán volt divat ilyen felvételeket készíteni. (De akkor sem mindig.)
A zenekar egyébként szerintem jó, a hangzása is szép bársonyos (talán picit homogén), de amikor csak zenekari rész szól, az is néha kissé fedetten hangzik.
Ha már Wagneri koncepciókat emlegetnek a művel kapcsolatban, akkor jó lett volna, ha a felvétel is figyelembe veszi ezt és nem csak a szólistákon van a hangsúly, hanem a zenekaron is.

A mű egyébként elnyerte a tetszésemet, de emiatt a probléma miatt nem valószínű, hogy egyhamar újra meghallgatom. :-(
Erkel Ferenc • 8332014-05-04 10:48:24
"Nagyon érdekes olvasmány."
Annak, aki tud németül. :-(
Erkel Ferenc • 8262014-03-19 08:31:35
Igen, a Presto Classical-tól rendeltem. Én a rendelés híve vagyok. :-)
Erkel Ferenc • 8242014-03-18 16:52:45
Na valaki meghallgatta már az István királyt? Nekem elvileg már megjött két hete, de sajnos nem voltam otthon azóta sem, hogy meghallgathassam. :-(
High Fidelity - beállt a jégkorszak? • 3632014-03-10 08:13:14
A műfejes felvételekkel már eddig is megdöbbentő dolgokat tudtak csinálni, ahhoz két mikrofon is elég volt. :-) Csak annak a visszaadásához fülhallgató kell.
A francia szöveget nem értem, szóval nem tudom, hogy ez az emlegetett technika pontosan mit is takar.
Erkel Ferenc • 8112014-02-07 08:34:20
Köszönöm az információkat! Hétfőn én már rendelem is! :-)
Ha a balettzene nem Erkel műve, akkor ne is kerüljön a lemezre. Én a magam részéről nem a legteljesebb István királyra vagyok kíváncsi, hanem arra, amit a kutatók szerint leginkább Erkelnek lehet tulajdonítani. :-)
Erkel Ferenc • 7932014-02-05 08:13:50
Én azt hittem, hogy a Hungaroton lesz a kiadó. De a Naxos is jó.
Nem vagyok annyira otthon az István királyban, de mintha itt arról olvastam volna, hogy 3-4 óra hosszú. Hogy fér ez el 2 CD-n?
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 26112014-01-26 22:50:49
Pontosabban az interjú aprócska részlete, mert erről a kérdésről csak a végén esett szó, amit ide bemásoltam.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 26102014-01-26 22:49:16
Na akkor most már nem emlékezetből, hanem itt van előttem az interjú:

"Kérdező: A karakterformálást segítette, hogy a bécsi előadásban az énekesek hangja erősítve volt. Több mozgásra és többféle beszédmódra nyílt így lehetőségük, de azt hiszem, az opera világában még szoknunk kell ezt a technikát. Budapesten is így lesz?
Eötvös Péter: Ezt az operámat eleve így képzeltem el, a partitúrában is jelzem, tehát amit tapasztalt, az nem a bécsi előadás specialitása volt. A Művészetek Palotájában is használunk majd mikroportokat. Fontos, hogy az énekesek egészen a suttogásig képesek legyenek halkítani éneküket, és legalább ilyen fontos, hogy a néző totális hangtér-élményben részesüljön. Ne legyen probléma a zenekar hangerejének beállításával, hadd szólaljon meg a maga természetes dinamikájában. A nézőt vegyék körül a hangok. Ugyanúgy, mint egy moziban."
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 25992014-01-26 13:29:53
Á, én csak bekiabálok a partvonalról... :-) Én azt olvastam, Arisztotelész szerint a katarzis a mű folyamán következik be a hallgatóban (a XX. században aztán mint oly sok minden mást, ezt is felülbírálták). Az egy dolog, hogy van hosszabb hatása, de ha a mű nem váltja ki, akkor megette a fene...

Amúgy a hangosításban nincs is vita közöttünk, én sem pártolom a hangosított komolyzenei koncerteket, de ebben az esetben a hangosítás nem pótszer, hanem
a szerző által is bevallottan művészi eszköz, mivel olyan elképzelései voltak, amit máshogy nem lehetett volna megvalósítani.
Amúgy én nem voltam ott az előadáson. :-)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 25922014-01-25 09:29:47
Akkor mégsem a katarzis a lényeg?
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 25882014-01-25 08:17:16
Eötvös egy interjúban elmondta, hogy a mikroport használata és lehetőségei kifejezetten bele vannak komponálva az operába, tehát ez nem valamiféle rendezői elképzelés, hanem maga a komponista így írta meg, így képzelte el a darabot.
Kedvenc felvételek • 1362013-12-28 09:26:21
De egy-két Attilát azért csak láttál?
Erkel Színház • 42682013-12-06 08:21:01
Egyetértek.
Erkel Színház • 40092013-11-13 20:57:02
Mégis így van. Persze te biztos többet láttál, mint én.
Erkel Színház • 40072013-11-13 18:00:32
"Más a társadalmi közeg, más az operaközönség, mások az elvárások, ehhez képest más típusú emberek mennek énekesnek, és tanárnak."
Ez nekem is eszembe jutott. Régebben úgy gondolom, egy erőteljes hangú fiatalnak sokkal nagyobb valószínűséggel jutott eszébe, hogy operaénekesnek menjen (vagy hogy felfedezzék később), mint ma. Így aztán ma abból kell gazdálkodni, ami van.
Ugyanakkor nekem nem volt nagy problémám az énekes hangerővel tegnap. Persze lehetett volna jobb is, de azok alapján amiket itt olvastam, sokkal rosszabbra számítottam...
 
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Erkel Színház

GERSHWIN: Porgy és Bess

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Mahan Esfahani (csembaló)
"Halk húrok"
TALLIS: Felix namque
BERIO: Rounds
RAMEAU: Les tendres plaintes
RAMEAU: Le lardon – La boiteuse
RAMEAU: L'entretien des Muses
RAMEAU: Les cyclopes
COWELL: Set of Four
SRNKA: Triggering
J.S. BACH: 3. (a-moll) partita, BWV 827
21: "Kóda" - kötetlen beszélgetés az előadókkal
A mai nap
történt:
1805 • A Fidelio bemutatója (Bécs)
született:
1937 • René Kollo, énekes
1948 • Barbara Hendricks, énekes
elhunyt:
1894 • Anton Rubinstein, zeneszerző, zongorista (sz. 1829)
1950 • Francesco Cilea, zeneszerző (sz. 1866)