vissza a cimoldalra
2019-02-19
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4235)
Társművészetek (1290)
Haladjunk tovább... (225)
Kedvenc előadók (2833)
Momus társalgó (6353)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61447)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2285)
Kedvenc felvételek (150)
Milyen zenét hallgatsz most? (25007)
Kedvenc művek (143)

Olvasói levelek (11312)
A csapos közbeszól (95)

Balett-, és Táncművészet (5615)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4442)
Erkel Színház (9693)
modern eszement rendezesek (256)
Momus-játék (5609)
Edita Gruberova (3074)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3140)
Élő közvetítések (7728)
Gaetano Donizetti (956)
Palcsó Sándor (238)
Jonas Kaufmann (2362)
Franz Schmidt (3278)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1592)
Luciano Pavarotti (81)
Pantheon (2310)
Lisztről emelkedetten (941)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: Sipi
Leírás:
Honlap: www.egalizer.hu
   


Sipi (1893 hozzászólás)
 
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 42332019-02-16 20:06:34

Én a földszinten ültem a 22. sor közepén. Érezni lehetett, hogy nem az igazi, de azért a hangerő ott nekem még elfogadható volt. A lélektelen darálás viszont már nem.



Amúgy szünetben bementem hozzá CD-ket dedikáltatni, ott kedves volt, de nyilván nem akartam az esélyeimet rontani azzal, hogy mielőtt megkérem a dedikálásra, bemondom neki, hogy "hát ez elég sz*r volt". :-) 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 42322019-02-16 19:56:01

Az OEHMS kiadónál pár éve ez a kölni zenekar elkezdett Mahler sorozatot csinálni, a korábbi karmesterükkel már vettek is fel egy egész jó Ötödiket. Én azt akkoriban megvettem, de aztán a többit már nem.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 42292019-02-16 19:50:56

Egyébként - influenzások ide vagy oda - szerintem a közönség kifejezetten csöndes volt.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 42252019-02-16 11:35:27

Ez esetben tökéletesen egyetértünk! :-)


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 42082019-02-06 17:03:36

Mondjuk ez a módszer más zeneszerzőknél is működik. Nekem Celibidache megvan, de megmondom őszintén még sose hallgattam végig egy szimfóniát se vele. :-) Nagyon hangulatfüggő karmester. És azért is csalóka mert vannak vele olyan részletek a youtube-on amik kifejezetten nagyon tetszetnek, Csak hát aztán kiderül, hogy a csodálatos részlet előtt végig kell ülni minimum 20 percet... :-)


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 42042019-02-01 12:01:31

Ez miben jobb mint a Karajanos? Azt hiszem ez is megvan letöltve - legalábbis részben - úgyhogy bele tudok hallgatni, de eddig még nem tettem.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 42002019-01-25 18:28:48

"Bécsiek elsősorban nem Beethovent, Mahlert, vagy Bartókot játszanak, hanem Zenekart."



Azt viszont kiválóan! :-)


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 41872019-01-21 09:47:55

Nekem tetszett a londoniak koncertjéről írt beszámoló.



Mahler szerintem jobb mint Bruckner, de attól még Bruckner zenéjét is lehet szeretni. :-) Hétvégén meghallgattam ezt-azt míg végül kiderült, hogy még évekkel ezelőtt letöltöttem valahonnan a Karajanos Bruckner összkiadást és most háttérnek fejhallgatón végighallgattam. Bár Karajant én nem kimondottan kedvelem, de azt hiszem Brucknerben ez az összkiadás lesz a befutó. :-)


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 41862019-01-21 09:36:15

Így is tökéletes, kösz! Mindhárom izgalmasnak ígérkezik.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 41772019-01-17 16:28:17

És Mahler szerint? :-)


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 41752019-01-17 11:27:08

Gardinerben egyetértünk, meg merem kockáztatni hogy az a Requiem az évad csúcspontja volt.



Currentzisben nem. Szerintem túl volt hype-olva. Jó volt, szép volt, de hogy sziporkázóan zseniális lett volna, abban kételkedem. A 4. utolsó tétele iszonyatosan lelassítva az alig hallható szólistával pedig kifejezetten csalódás. (Akárcsak a totál oda nem illő ráadás.) Persze ha neked ez nyitotta ki Mahler világát (és végülis ez a lényeg), akkor nyilván nincs a kettőnk élménye között közös nevező.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 41742019-01-17 11:22:25

Én is így éreztem a Brucknerrel, a 2. tétel engem nagyon szíven ütött.



Szerintem a Bartók is kifejezetten jó volt. Persze nem az utolsó szó a Zenéről, de nekem tetszett, élveztem.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 41732019-01-17 11:20:14

Hú ezeket nem is tudtam!



És kik lesznek az előadók? Linket tudnál adni? (Csak hogy ne kelljen rákeresnem...)



Egyszer hallottam élőben a 9.-et az NFZ-vel egy vendégkarmesterrel, de azt akkor túl erőszakosnak éreztem, már csak azért is mert viszonylag közel ültem és az előadók a zengető kamrákat is zárva tartották, pedig szerintem ehhez már ki kell nyitni.



 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 41642019-01-16 12:42:41

Én láttam Hamar Zsoltot és Hollerungot is.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 41632019-01-16 12:41:10

Én voltam, mondjuk pont máshogy látom mint az előttem szólók. :-)



Nekem nagyon tetszett, és én valóban nem foglalkoztam még eddig a Bruckner 6.-kal és valóban megvilágosodásszerű volt az élmény. De a Bartók is tetszett.



Ellenben én a Permiek koncertjére mondtam volna, hogy korrekt volt, de aki nem volt rajta, az nem veszített semmit.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 40852018-11-05 15:44:29

Egyetértek, én is ott voltam, nekem is egyik legnagyobb koncertélményem volt, fantasztikus előadás. Gardiner zseni, az előadók meg profik.



Szerintem nem készült felvétel a műről, sőt minden mikrofon le is volt szerelve, de nem is bánom. Van légiónyi jó Requiem felvétel már, ez maradjon meg az egyik legjobb koncert emlékének amin eddig voltam.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 66352018-08-06 11:50:44

Belenéztem az 5 perces ízelítőbe, jót mulattam rajta. Szeintem az az 5 perces részlet pont elég hozzá, hogy az ember lássa, miről van szó és akár véleményt is mondjon, nem kell végignézni az egészet.



Amúgy meg az operákat már évtizedek óta úgy adják elő, hogy a bemutatott cselekménynek sokszor jóformán köze sincs hozzá, miről szól eredetileg az opera (vagy ideológiai alapon át is írják - lásd Carmen). Miért kéne, hogy ebből az egész átírásosdiból, "értelmező" előadásosdiból (mintha a közönség nem tudná magától is "értelmezni"...) pont a zene maradjon ki?



A legjobb majd az lesz amikor kiírják a plakátra nagybetűvel, hogy "Mozart: Don Giovanni", majd alá apró betűkkel, hogy "című műve alapján írta és zenéjét szerezte: X.Y.. :-)


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 66212018-07-03 11:17:28

Érdekes -zéta- lemezismertetője az LP-kkel együtt. Ezek szerint a High Fidelityben mégsem állt be a jégkorszak? :-)


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 36962017-06-26 13:46:09
Jó lehet, hogy rosszul emlékeztem, rég volt már Morris.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 36902017-06-23 16:47:44
Egyetértek. Mondjuk karakterre szerintem jó Siegfried volt, azzal nem volt bajom, sőt! Annál inkább a hangjával. Már kínos volt hallani a küszködését a szólammal a 3. felvonásban. Bizosan gyilkos szólam, elismerem, de nekem mondjuk Christian Franz se szokott tetszeni Siegfriedként (pláne mikor egy fejjel magasabb mimékkel szemben kell eljátszania a hőst).

Az itteni Ringben nekem Jay Hunter Morris és Stefan Vinke voltak, akikkel ha jól emlékszem nem volt anno ilyen problémám.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 36732017-06-21 17:03:25
Annyi baj legyen, megszoktam már, hogy mi mindig mindent máshogy látunk-hallunk. :-)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 36532017-06-19 14:39:45
Hát jó volt, valóban. Csak nagyon nagy kár, hogy Daniel Brenna annyira kifáradt a harmadik felvonásra, hogy már csak szenvedett. :-(
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 36512017-06-19 12:14:36
Én Szemere Zitát nem hallottam, de Gál Gabi is nagyon szép volt, az biztos.
Nekem Solti Ringjével is csak az az egy bajom van, hogy Joan Sutherland nagyon szépen énekel, de az ő hangját hallgatva is inkább tudok elképzelni egy 80 kilós Brünnhildét mint egy csivitelő erdei madarat.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 36462017-06-18 00:25:32
Én negyedszer látom ezt a Ringet 2014 óta.

Nekem Christian Franz Siegfriedként annyira nem az igazi, de Gerhard Siegel Miméje mindenért kárpótol, zseniális figura és fáradhatatlan, erőteljes hang.
Az erdei madár szerintem is remek volt, légies, könnyed, szép csillogó hang és szép, hajlékony előadás. Különösen élmény volt, hogy föntről énekelt (mondjuk ez mindig így van), így különleges akusztikai élményt is jelentett számomra.
Walter Fink basszusa persze nekem is feledhetetlen.
Theorin pedig szerintem is csúcsformában van. Róla annyi minden jót leírtak már korábban is a fórumokban, hogy nem szaporítom. Hatalmas élmény ilyen formátumú énekest élőben hallani.

A zenekar néhány apróbb bakitól eltekintve szerintem jobb volt, mint tegnap, különlegesen szép egységes vonós szólamot hallhattunk, finom hangszínbeli megoldásokat és tág dinamikát.
Haladjunk tovább... • 392017-04-28 12:05:08
Nem csak Opera, hanem van már Vivaldi is.
Karmesterekről, karmesterségről-"úgy általában" • 6222017-04-03 15:21:58
Egy interjúban Ferencsik meg maga mondja, hogy tanított, de rossz tanár volt.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 22542017-04-01 18:29:37
Nekem is tetszett.
A nap képe • 19132017-04-01 18:24:05
Jó ez a kép, pont illik a mai naphoz. :-)
A nap képe • 19122017-04-01 18:24:02
Jó ez a kép, pont illik a mai naphoz. :-)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 33412016-12-17 09:05:25
Én személy szerint magyar karmestert szeretnék. Ahhoz, hogy egy zenekarnak egyénisége legyen, szerintem sokat kell, hogy együtt dolgozzon a karmesterrel, ami ide-oda röpködő mégoly tehetséges külföldi karmesterrel és helyi kisegítőkkel szerintem nem lehetséges.

A listából én Eötvös Pétert kevésbé ismerem, de az eddig hallottak alapján talán megfelelő lenne (repertoár kialakításában biztosan), de sajnos már ő sem olyan fiatal. Vajda Gergelyt viszont nagyon jó választásnak tartanám azok alapján, amiket vele hallottam (többnyire kortárs darabok). Nekem még Héja Domonkos jutott eszembe, vele is hallottam már jó szimfonikus előadásokat, bár kevésbé jó operaelőadást is. De Vajda és Eötvös mindenképp az első helyen állna nálam.
Bartók Béla (1881-1945) • 1872016-12-12 12:36:51
:-D
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 33042016-12-12 12:34:41
Jó, hát lehet, hogy túl sarkosan fogalmaztam. Én nem is hibáztatom őket, nem vagyok a helyükben, hogy milyen állapotban kellett ezt előadni, talán nem is Krisztiánt kellett volna felkérni most erre. De sajnos attól még rossz volt.

A BÚS-sal kapcsolatban én kicsit pesszimista vagyok. A honlapjuk is megszűnt és az utóbbi években nagyon le is lassult (eleve az utolsó előtti lemez már nem is teljesen azzal a programmal jelent meg, ahogy eredetileg tervezték) és ha nincs egy ilyen ember, aki ennyire szívügyének tartja, mint Kocsis tartotta, akkor számomra kétséges, hogy mi lesz belőle. Te is írtad, hogy ebben Kocsist pótolni sokkal nehezebb lesz.

Én a Kocsis előtti ÁHZ-t csak felvételekről ismerem, de régóta az volt a sejtésem, fórumokat is olvasva, hogy Kocsis nagyon sokat javított a színvonalon, most ezt az írásod is megerősítette. A műsorpolitikán meg egyértelműen sokat javított, a Kenicsiró-féle szűk romantikus repertoárhoz képest pláne.

Mondjuk a barátoddal nem értek egyet, ne ítélkezzünk előre. Biztos más lesz, mint eddig és én se látok most senkit, aki Kocsist pótolni tudná, de majd meglátjuk, mit hoz a jövő.

"Mi, a közönség csak annyit tudunk megígérni, hogy odafigyelünk és kitartunk türelmesen. Mert nagyon-nagy szükségünk van egy jó Nemzeti Filharmonikus Zenekarra."
És ezzel teljes mértékben egyetértek! :-)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 33032016-12-12 12:34:38
Jó, hát lehet, hogy túl sarkosan fogalmaztam. Én nem is hibáztatom őket, nem vagyok a helyükben, hogy milyen állapotban kellett ezt előadni, talán nem is Krisztiánt kellett volna felkérni most erre. De sajnos attól még rossz volt.

A BÚS-sal kapcsolatban én kicsit pesszimista vagyok. A honlapjuk is megszűnt és az utóbbi években nagyon le is lassult (eleve az utolsó előtti lemez már nem is teljesen azzal a programmal jelent meg, ahogy eredetileg tervezték) és ha nincs egy ilyen ember, aki ennyire szívügyének tartja, mint Kocsis tartotta, akkor számomra kétséges, hogy mi lesz belőle. Te is írtad, hogy ebben Kocsist pótolni sokkal nehezebb lesz.

Én a Kocsis előtti ÁHZ-t csak felvételekről ismerem, de régóta az volt a sejtésem, fórumokat is olvasva, hogy Kocsis nagyon sokat javított a színvonalon, most ezt az írásod is megerősítette. A műsorpolitikán meg egyértelműen sokat javított, a Kenicsiró-féle szűk romantikus repertoárhoz képest pláne.

Mondjuk a barátoddal nem értek egyet, ne ítélkezzünk előre. Biztos más lesz, mint eddig és én se látok most senkit, aki Kocsist pótolni tudná, de majd meglátjuk, mit hoz a jövő.

"Mi, a közönség csak annyit tudunk megígérni, hogy odafigyelünk és kitartunk türelmesen. Mert nagyon-nagy szükségünk van egy jó Nemzeti Filharmonikus Zenekarra."
És ezzel teljes mértékben egyetértek! :-)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 32992016-12-11 12:44:01
Hát, mit mondjak...

Jól indult a tegnap esti emlékkoncert és az egy négyzetméterre eső karmesterek és zeneszerzők száma azt hiszem még sose volt ilyen nagy a MÜPÁban. Bár Kovács János előadásait én nem különösebben kedvelem, a két Requiem-tétel szép volt. Aztán Kocsis Krisztián jött a d-moll zongoraversenyben (bár a Requiem alatt is ott ült, tejesen fölöslegesen, mert csak feszengett). Sajnos azt kell mondjam, ilyen rossz előadást még nem hallottam egyik kedvenc zongoraversenyemből. Lehet, hogy nem volt szerencsés őt felkérni most erre. Rohant, kapkodott, a zenekar hol tudta követni, hol nem és a zenekari hangzás is messze volt attól, amit én elképzelek ehhez a darabhoz.
Aztán a Rachmaninov duóban Perényivel már jobb volt.
Az énekkari darabok nekem tetszettek, de az igazán remek a Cantata Profana volt. Bár Horváth István nem tudta igazán kiénekelni a nagyon magas fekvésű részeket, nem is vártam el. De Eötvös Péter koncepciója nagyon tetszett, egy kicsit tisztább énekkari szólammal és megfelelőbb tenorral el tudnám képzelni a BÚS következő lemezeként is akár.
A Négy zenekari darabból a Gyászinduló jó volt a végére, előre bemondták, hogy azt már ne tapsoljuk meg, úgyhogy Eötvös a végén a közönségnek is felájj-t vezényelt és pár másodperces elsötétített néma csönd volt és csak Kocsis fényképét világították meg a színpad fölött, aztán mindenki csöndben kiment. Az áhítatot csak a köhögős vénasszonyok törték meg, nem igaz, hogy még 10 másodpercet se bírnak ki csöndben!
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 21332016-12-03 15:55:35
Mivel én nem vagyok eredendően budapesti, kevésbé érint a Liget, habár a látványtervek nekem speciel nagyon tetszettek. Végre normális, modern épületek kerülnek a szocreál förmedvények helyére. Persze lehet rajta vitatkozni, hogy mit építsenek, végülis lehetne akár pláza is, de talán már abból is van épp elég.
A fakivágások esetén én inkább hiszek az Állatkert közleményének, mint a ligetvédőknek, ráadásul a megszünetett Vidámpark helyén is parkosított rész lesz. Tudom, kissé demagóg, de engem sokkal jobban elszomorít egyes vidéki falvak környékén létező illegális fakitermelés, ami sokkal nagyobb kárt okoz, de ez a belvárosi természetvédőknek úgy látszik nem éri el az ingerküszöbét.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 32962016-11-28 08:55:04
Ja, el is fogyott egykettőre az összes jegy, szerencsére én még kaptam rá egyet. Szerintem is egyeztettek Kovács Jánossal előtte, mert ez most jelent meg, az NFZ is pár napja tette fel a facebookjára, én is onnan szereztem róla tudomást. Én úgy vélem, az egyik darabot fogja Kovács János vezényelni, amit még úgy gondolt, hogy bírni fogja.
Mi újság a ZAK-on és a hazai koncerttermekben? • 2712016-11-24 09:38:54
Nem feltétlenül a marketingjük jobb, hanem egyszerűen teljesen más célokra alkalmas a MÜPA nagy, 1700 férőhelyes terme meg a ZAK viszonylag kicsi, 800 valahány férőhelyes terme. Van más előnye is a MÜPÁnak ha egy világhíresség azt választja, így ugyanis valamivel nagyobb esély van a bejutásra, mint a ZAK-on.
A lényeg: nem egymás ellenére kellene ezeket használni, hanem egymás mellett - ahogy a BFZ is teszi.
Pantheon • 18182016-11-06 20:30:58
Nyugodjon Békében!
Óriási veszteség érte a magyar és az egész világ zenei életét.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 32782016-10-28 16:26:00
Két éve előadták Vashegyiék a Tituszt a MÜPÁban. Akkor úgy éreztem, ha valakinek meg kellene mutatnom, hogy miért nagyszerű Mozartnak ez az operája, azt az előadást választanám.

Így aztán nagyon vártam, hogy most ismét előadják a Zeneakadémián, bár jócskán megváltoztatott szereposztásban.

A biztos pont most is a Purcell kórus volt, mint már annyiszor. Bennük még nem csalódtam. Most sem, a többiekben viszont majdnem mindenkiben.
Az Orfeo zenekar hangzása összességében egész jó, viszont ezeket a rettenetes kürtösöket le kéne cserélni... öt ütemet nem tudnak gixer nélkül eljátszani. :-( És a vonóskarban is hallottam néha egész durva hibákat.
Az egész produkció most inkább tűnt lagymatagnak, mint izgalmasnak. Bernard Berchtold most jobbnak tűnt, mint az Idomeneóban, de mégis inkább szürke mellékszereplő volt, mint címszereplő. Nekem úgy tűnt, az éneklése egysíkú, bár szép, de teljesen hidegen hagyja az embert. Szutrély Katalin viszont kifejezetten rossz volt. Darabosan énekelt, a magasai durvának és élesnek hangzottak, inkább csak úgy tolta őket kifelé. Egyetlen pozitívum, hogy a hangerővel nem volt problémája.

Kovács Ágnes egy fokkal jobb (és szebb is :-) volt, de róla is inkább a színpadi jégcsap jutott eszembe. Pedig néha próbálta átélni a szerepet (mondjuk kétségtelen, nadrágszerep), de a hangjában ez egyáltalán nem tükröződött.

Najbauer Lóránt produkciója nekem a februári Cosíban is tetszett, itt is meg voltam vele elégedve.

Heiter Melinda szintén tetszett, neki kifejezetten szép hangja volt, élvezet volt hallgatni.

Theodora Raftis-ról viszont nem tudok elfogulatlanul nyilatkozni, mert a februári Cosí után és most is beleszerettem. A lénye, az átélése, a mosolya rabul ejt. A hangja pedig olyan különlegesen szép, hogy azt éreztem, ha beteg lennék, ez az éneklés meggyógyítana. Egyetlen negatívuma, hogy az ereje a többiekéhez képest nem annyira nagy, de a második felvonásbeli rövid áriája miatt volt érdemes elmenni. Számomra csodaszép volt.
A nap képe • 18562016-10-24 16:52:32
"Gubajdulina mindenképpen az egyik legnagyobb élő zeneszerző. "

Szerintem is. :-)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 32772016-10-24 16:51:51
Igen, nagyrészt én is egyetértek ezzel.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 32722016-10-05 15:36:35
"Hát nem kell mindent szeretni... :-)"
Még az a szerencse, képzeld ha mindent szeretni kéne, mennyi időbe meg pénzbe kerülne! :-)

Karajan Csajkovszkij sorozata nekem is megvan, de én ritkán hallgatok Csajkovszkijt, akkor is inkább Mengelberggel. (Viszont ha valakinek demonstrálni kell karmesterek közötti különbséget, a lehető legjobb példa a Negyedik második tétele. Mengelberg meg Karajan ég és föld. :-)

"Alapvetően az a meglátássom (már írtam itt pár éve), hogy egy bizonyos szint felett minden komolyzene érvényes, minőségi mondanivalóval bíró alkotás,"
Hát igen, egy bizonyos szint felett, csak a szint nagyon homályos. És ahogy tapasztalom, emberenként változik.

"Amit érdemes keresni, hogy ne maradjon ki az élmény, amit a mű jelent :-)"
Á, nem kell itt keresni, ha szükségem van rá, akkor majd beköszönt. :-) Ez egyébként már egy másik fórumon is felmerült, de nekem ezzel az a problémám, hogy a zenehallgatásra fordítható idő (és pénz) nem végtelen. Sőt nagyon is szűkös. És ebben a szűkös időben inkább afelé haladok, ami felé vonzalmat érzek, minthogy olyanokkal kísérletezzek, keresgessek, ami már "ránézésre" nem izgat. Nagyon sok szerző és mű volt úgy, hogy nem foglalkoztatott, aztán egyszercsak valahogy eszembe jutott vagy véletlenül futólag olvastam róla, esetleg véletlenül láttam vagy hallottam valamit és azután megjött az érdeklődés magától. De nem úgy, hogy szándékosan kerestem volna. Persze vannak jó kedvcsináló olvasmányok is, hogy mást ne mondjak, például Harold Schoenberg zeneszerzős könyve. :-)

"A másik meglátásom, hogy egy bizonyos szint felett az interpretációk is mind érvényesek, de elképzelhető, hogy valamelyik közelebb áll hozzánk."
Egyetértek.

"Szóval a megértés szempontjából fontos az interpretáció is."
Még inkább egyetértek. :-)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 32682016-10-04 21:43:06
Bár a Saint-Saens harmadik nem hoz lázba, de Karajant kimondottan nem szeretem. Persze lehet, hogy a kettő együtt pont jó. De most beszippantott Bach... egy pár hete már. Éreztem, hogy egyszer eljön az ő ideje. Hát megérkezett, legalábbis ami a csembalóműveit illeti.
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 23392016-10-04 00:22:31
Persze, hogy van, szeretnék a gyárak meglovagolni a divathullámot. Ráadásul miután a CD formátum visszazuhant, az LP pedig növekszik (persze nem összehasonlítható még most sem a nagyságrend), egy dinamikusan növekvő piacon lehet nyereséget realizálni (ha meg még megvannak a régi présgépek, akkor nagy befektetés se kell. Sajnos Magyarországon rég felszámolták a lemezgyárat...). (Egyébiránt az LP fennmaradásában és jelenlegi divatjában az elektronikus zene szubkultúrájának nagy szerepe van.)

"Árban 2-3-szoros áron ,mint a cd."
Miután mindkettőre ugyanaz a digitális anyag kerül, te magad láthatod, hogy jóval nagyobb haszonnal lehet eladni ugyanazt a felvételt.

"Nem ismétlem önmagam,de nekem az lp hangzása sokkal kellemesebb mint a cd-é"
Nem akarok rosszmájú lenni, de ha 2-3 szoros árat ad valaki érte, akkor már csak azért is jobbnak fogja hallani. Lásd az épp ebben a témában felhozott érvet: aki drága pénzen vett Nyetrebkóra jegyet, annak muszáj lesz, hogy élvezze is.

Na de a lényeg: éntőlem aztán mindenki azt hallgat, amit szeretne, csak annyit akarok mondani, hogy az LP nem valami csodaszer, amitől minden szebb és jobb lesz. Adott esetben szólhat jobban, más esetben meg sokkal rosszabbul, mint egy digitális forrás. Aztán egyéni kérdés, hogy kinek melyik jön be.
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 23372016-10-03 21:14:28
Sejtem, hogy mire gondolt a fogorvos, ez egy közkeletű régi érv az LP-rajongók táborában. Akik elolvassák a prospektusokat a digitális technikáról, majd azt hiszik, hogy akkor ők most négyszögletű diszkrét jeleket hallanak a hangszóróból. Én is elhittem az LP-sek érveit és éveken keresztül akartam megszeretni az LP-t, de nem sikerült. Speciel nekem hamarább kezd el fájni a fenekem az egy helyben üléstől, minthogy elfáradnék a zenehallgatásban.
De ha a fogorvos az adott rendszerén adott körülmények között jobban szereti az LP-t, hát tőlem aztán hallgassa boldogan. A CD-nek is akárcsak az LP-nek van épp elég baja, csak épp mások.
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 23352016-10-03 16:25:46
"Így változik a lemezvilág körforgása."
:-D

Bár ez a hifi témába tartozik inkább, de legtöbbször az LP-t is ugyanabból a felvételből gyártják, mint a CD-t, vagyis ugyanolyan digitális alapanyagból. Ettől még persze szólhat máshogy, hiszen ezer tényezőtől függ a végeredmény. Aztán kinek ez, kinek az jön be. (A hangulata meg nyilván más, bár annak a hangzáshoz semmi köze.)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 32642016-10-03 14:41:57
Én voltam. A nyitány nem volt rossz. A Saint-Saenssel kapcsolatban az volt a füzetbe írva, hogy a mester ebbe mindent beleírt és azt mondta, hogy több ilyet nem tud írni, hát én úgy voltam vele, hogy még az a szerencse, hogy nem fárasztotta több ilyennel a közönséget. Szóval az interpretáció nem volt rossz, de a mű nem a szívem csücske, az orogona jól szólt.
A Csajkovszkij Ötödik jól sikerült, szépen árnyalt dinamikai megoldásokkal és szólisztikus részletekkel, megvolt benne a megfelelő hisztérikusság, ami Csajkovszkijnál nem árt. Ráadásként meg a Tell Vilmos nyitányának végét kaptuk...
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 22682016-09-30 13:55:01
"Mint itt mindenki tudja (és Oszkárral ellentétben mondja is), a közönség többnyire tombol"
Hát tény, hogy élő tapasztalatszerzésemben opera nagyon kevés van (az is a müpában), áriaest meg még kevesebb, de nagyon sok szimfonikus és kamarakoncert tapasztalatom szerint a közönség meglehetősen ritkán szokott tombolni, standing ovation pedig a tegnapin kívül csak egyszer volt, Az istenek alkonya végén Theorinnak, de ő meg is érdemelte. (Bravózni én is szeretek, de csak ha úgy érzem, hogy az előadás megérdemelte.)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 22562016-09-30 09:22:02
Szerintem annyira nem volt rossz a férje sem (legalább hangerő is jött belőle), de ez a verista korszak, meg olasz dalok amiket énekeltek, nekem teljesen ismeretlen, így nem nagyon tudom mihez hasonlítani. Bár a program szerintem is gyenge volt, de hát ez van, ezzel kellett kibékülni. Igaz, én azt hittem, cukorbeteg leszek a végére, mert ez az "anyácskám ha meghalok vidd hírét a halálomnak" meg "annyira szeretlek szerelmem, hogy amerre lépsz, virágok nyílnak a lépted nyomán" szöveg nekem túl tömény.

De jó volt a hangulat, a közönség tombolt, Nyetrebko élő színpadi jelenség, ráadásul arra is figyeltek, hogy az orgonaülésen ülők se mindig csak a hátukat lássák. Örültem, hogy elmentem, ráadásul volt hivatalos dedikálás is, ami szintén szuper.

Bár meg kell mondjam, nekem Sunhae Im két héttel ezelőtti koncertje a Zeneakadémia kistermében nagyobb élmény volt kevesebb, mint tizedannyi pénzért. Vagy például a Wagner-napokon Iréne Theorin, na az maga a csoda. De hát az teljesen más. Remélem egyszer Nyetrebko is rendes operaszereppel fog jönni.
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 22052016-09-09 21:26:50
Szerintem sokan vagyunk így. :-)
Pantheon • 17892016-09-09 12:51:48
Én nem ismertem korábban, de idén a Walkürben láttam-hallottam, ott kiválóan énekelt. Nyugodjék békében!
High Fidelity - beállt a jégkorszak? • 5322016-09-05 17:33:51
Harminc éve is volt silány minőségű LP kiadás meg most is van szép könyvecskés CD.
High Fidelity - beállt a jégkorszak? • 5312016-09-05 17:26:52
A 2010-es Carmennek sokkal jobb a dekoltázsa.
W.A.Mozart • 15412016-09-05 17:24:59
A kórus remek volt, mint mindig, Vashegyi tűrhető volt, a női főszereplők jók, Cser Krisztián óriási hang, Vargas nagy csalódás, ez nem neki való szólam, inkább valami romantikusat énekeljen, Berchtold meg még nagyobb csalódás, róla inkább nem is írok semmit.
Kurtág György Szeretete • 512016-02-21 09:23:31
Az indexnek ennyi az érdekes az eseményből...
Kurtág György Szeretete • 482016-02-19 12:36:54
Kurtág művészete biztos nagyon jó, de azon kevés kortárs szerző közé tartozik, akinek a zenéje számomra teljesen idegen és eddig még egy picit se tudtam megszeretni. :-( Azért elmegyek majd a müpás ünneplésre.
Milyen zenét hallgatsz most? • 246482016-02-14 12:12:06
Robert Schumann: F-dúr Konzertstück 4 kürtre és zenekarra op. 86
Orchestre Révolutionnaire et Romantique/John Eliot Gardiner
Archiv CD
Újabb nagy felfedezés!

Arnold Schönberg: Öt zenekari darab (1909-es változat) op. 16
Birminghami Szimfonikus Zenekar/Sir Simon Rattle
EMI CD
A híres harmadik tételnél szerintem még "színesebb" a második. :-)
Milyen zenét hallgatsz most? • 246472016-02-13 20:26:03
Arnold Schönberg: Gurrelieder
Tanglewood Fesztivál Kórus
James McCracken, Jessye Norman, Tatjana Trojanosz, David Arnold, Kim Scown, Werner Klemperer
Bostoni Szimfonikus Zenekar/Seiji Ozawa
Philips CD-k
Ez az egyik legjobb Gurrelieder, még úgy is, hogy a hangzás kissé fakó.
Milyen zenét hallgatsz most? • 246452016-02-13 16:33:34
Robert Schumann: Requiem für Mignon op. 98b
Robert Schumann: Nachtlied op. 108
Robert Schumann: Das Paradies und die Peri op. 50
Hanover Boy's Choir, The Monteverdi Choir
Dazeley William, Barbara Bonney, Alexandra Coku, Bernarda Fink, Christoph Prégardien, Neill Archer, Gerald Finley, Cornelius Hauptmann
Orchestre Révolutionnaire et Romantique/John Eliot Gardiner
Archiv CD-k
Mindhárom nagy meglepetés és nagy felfedezés volt! Azt hiszem, sokszor fogom még meghallgatni ezeket, remekművekre bukkantam.
Mozartról magasabban • 6862016-02-12 21:40:31
Jó is annak, aki tud németül is... legalább megtudhat valamit Mozartról. Magasabban. :-)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 31072016-02-08 10:00:14
Kösz! Ezt ugyan nem áll módomban meghallgatni, viszont már szétnéztem Argerich lemezei között, a következő havi lemezvásárlásomban alighanem lesz belőlük. :-)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 19912016-02-01 21:45:52
Mi lesz most a komolyzene jövőjével Magyarországon? Ahol (meglepetten olvasom) immár playbackről szól a talpalávaló a hangversenyeken is! :-o
Nem is tudtam, hogy az index immár a Blikkből veszi az információkat. Habár végülis a színvonal ugyanaz.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 31032016-02-01 09:23:31
Én meg ott ültem. Akkor a bravózásomat is hallottad, lehet. :-)
Állati jó ez az új üstdob. :-)
És végre Kocsis volt az első karmester aznnap, aki nem akart leugrani a pultról... (Kovács Jánost nem lehetett látni, eltakarta a zongora.)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 30972016-01-27 09:10:43
Igen, azokra én is pályáztam, nagy kár, hogy nem jött el. Nekem annyi szerencsém volt, hogy a jegyet még nem vettem meg, mire lemonodta.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 30942016-01-26 15:50:19
Hát én azért remélem, jön még Budapestre. Most nem készültem lemezzel, de ha jön még, akkor megpróbálok vele dedikáltatni is. Nem gondoltam, hogy ennyire tetszeni fog.

Amúgy vicces volt, mert tételek között mérgesen ránézett a renitens köhögőkre is. :-) (Volt belőlük sajnos jócskán most.)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 30912016-01-26 09:44:04
A másik érdekes koncert tegnap este Martha Argerich fellépése volt a Kremerata Balticával. Gondolkodtam, hogy vegyek-e jegyet, de nem bántam meg. A program is érdekes volt: Mendelssohn 7. vonósszimfónia, Alexander Raskatov: The Season's Digest (Csajkovszkij: Évszakok c. műve alapján), Weinberg: Sinfonietta No. 2, op. 74, Beethoven: 2. zongoraverseny.
A vonósszimfónia kicsit laposan indult, de az utolsó két tétel jobban tetszett. Raskatov műve jó volt, viccesen dolgozta fel a Csajkovszkij darabot, de ez is egy olyan mű, amit a sok "geg" miatt élőben lehet igazán élvezni. Weinberget eddig én nem ismertem, a műsorismertető a nagy orosz zeneszerzők (Sosztakovics) mellé tette, hát ez a darab valóban megérdemelte a figyelmet. Súlyos, invenciózus, hatásos zene. A zeneker megdöbbentően pontos, árnyalatgazdag és szép, telt hangzású (karmester nem volt, az elsőhegedűs irányított). Nem nagyon foglalkoztam velük eddig, pedig ez egy világszínvonalú vonószenekar! És végül jött Argerich, akit én eddig nem igazán ismertem, van vele ugyan két soha nem hallgatott lemezem, de ennyi. És a nagy meglepetés! Ez a nő egy varázsló! Fészkelődve, zavartan várja a szólam belépését, aztán olyan dolgot művel, hogy leesik az állam. Olyan hangzásokat, dinamikai árnyalatokat hozott ki a zongorából, hogy döbbenet, és mindezt hihetetlenül magabiztos technikai tökéletességgel. Minden egyes hang jelentős, minden egyes frázisnak története van és úgy érzem, a kisujjában van az egész hangszer. Eddig két művésszel volt az, hogy már amikor bejöttek, nagy ünnneplés fogadta őket (a másik Iréne Theorin), de már tudom miért. Hatalmas élmény volt ott lenni, remélem jön még máskor is. Megérdemelte a közönség tombolását!
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 30902016-01-26 09:30:15
Két érdekes koncert is volt a közelmúltban, bár az egyik a Zeneakadémián, a másik a MÜPÁban, de közös, hogy mindkettőn híres zongoraművésznő lépett fel. (És hogy mindkettőn ott voltam :-)
Maria Pires egy Mozart esten adta elő az utolsó zongoraversenyt a Deutsche Kammerphilharmonie Bremen és Trevor Pinnock közreműködésével. Hát nem voltam tőle elájulva. A zenekar szépen szólt (egyébként a modern kürtök mellé a karmester natúrtrombitákat párosított...), de egészében véve az előadást felületesnek és nem túl érdekesnek találtam. (A Titusz kegyelme nyitányt is). Lehet, hogy Pires jobbat is tudott volna produkálni, de a karmester össze-vissza hadonászó mozdulatai nyomán a zenekar átsiklott a szép részletek fölött, nem volt benne semmi képzelet. Nem volt rossz, de az én (Mozart esetén tagadhatatlanul nagyon magas) elvárásaimat nem teljesítette. A hangzásegyensúly egyébként a modern zongora ellenére egész jó volt. Még az én fortepianóhoz szokott fülemnek is tetszett.
A Jupiter szimfónia aztán megfordította a terendet. Itt is hiányzott a több képzelet, de annyira lelkes, lendületes előadás volt, hogy elfeledtem a kételyeimet. Az utolsó tétel egészen fergetegesre sikerült, hatalmas élmény volt, közel volt az etalon felvételemhez (Minkowski), viszont a hiányosságokat pótolta az élő előadás hangzása és varázsa. Ezt sosem fogom elfelejteni, ilyen erővel és élettel kell Mozartot előadni!
High Fidelity - beállt a jégkorszak? • 5232016-01-18 09:09:58
Én azért evolúciónak nem nevezném, mert általában nem az győz, amelyik a jobb, hanem amelyik mögött nagyobb pénz áll.
A háború viszont jó szó. :-)
High Fidelity - beállt a jégkorszak? • 5202016-01-16 13:22:04
Én aztán nem vagyok semmi jónak az elrontója, virágozzon minden virág. :-)
Az LP-ből én köszönöm, nem kérek.

Csak annyi jobbnál jobb formátum van már, hogy Dunát lehetne rekeszteni velük, ezért én szkeptikus vagyok, hogy kell-e egy újabb kodek, hogy lesz-e elegendő iparági támogatás, elegendő műsor, van-e értelme ilyen felbontást nagy tömegben a silány minőségű eszközökre terjeszteni (persze ezek kihasználhatják a normál felbontást is belőle, ha nem kérik a többit).
High Fidelity - beállt a jégkorszak? • 5172016-01-13 09:24:08
Tehát egy újabb formátum...
Nekem még elmélyült zenehallgatáshoz is tökéletesen elegendő a CD, abban pedig kételkedem, hogy a fülhallgatós iphone-os hallgatáshoz kellene "stúdióminőség". Eseteleg azon szűk réteg számára jelenthet érdekességet, akik a számok bűvöletében élnek.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 58322016-01-11 10:22:06
No majd legközelebb akkor utánanézek ennek én is. Van otthon egy ilyenem. Nem is tudom, mit hallgattam erről meg eddig.
Milyen zenét hallgatsz most? • 246222016-01-09 20:52:48
[b]Jean Sibelius: 4. (a-moll) szimfónia op. 63
Jean Sibelius: 5. (Esz-dúr) szimfónia op. 82[/b]
London Symphony Orchestra/Sir Colin Davis (élő, 2008; 2003)
LSO Live CD-k
Baromi jók ezek a szimfóniák is!
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 58282016-01-08 15:15:10
Tényleg!
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 58262016-01-08 09:12:44
"A komolyzenében az előadók a celebek és nem az alkotók."
Igaz, hogy régebben azért árnyaltabb volt a kép (most Haydn vagy Rossini jut eszembe), de azért akkoriban is nagy híre volt egy-egy előadónak. Bár akkoriban a kettő sokkal kevésbé vált el, mint ma.

Én azt, amit tőle, vele hallottam eddig, nem igazán jött be, de a Webern-összes létrehozása, a Berg-operák előadása nálam is nagyon magas polcon vannak.
Milyen zenét hallgatsz most? • 246152016-01-01 17:40:34
Antonín Dvorák: 13. (G-dúr) vonósnégyes op. 106
Panocha Quartet
Supraphon CD
Na ez már valami! És már csak egy hiányzik a sorozatból.

Arvo Pärt: Te Deum
Észt Filharmonikus Kamarakórus
Tallini Kamarazenekar/Tonu Kaljuste
ECM NEW CD
Milyen zenét hallgatsz most? • 246142016-01-01 17:38:04
Egyik első komolyzene-CD-m volt :-) Még mindig örömmel hallgatom, ha hallgatom.
Milyen zenét hallgatsz most? • 246102015-12-28 15:30:19
Wolfgang Amadeus Mozart: Don Giovanni
Johannes Weisser, Lorenzo Regazzo, Alexandrina Pendatchanska, Olga Pasichnyk, Kenneth Tarver, Sunhae Im, Nikolay Borchev, Alessandro Guerzoni
RIAS Kammerchor
Freiburger Barockorchester/René Jacobs
Harmonia Mundi CD-k
Számomra ez az etalon Don Giovanni!
Kedvenc művek • 1322015-12-26 20:52:26
Hát a crossover tényleg szörnyű tud lenni, de a kortárs szerintem jó, ráadásul nincs is olyan stílus, hogy "kortárs", minden szerző egyedi módon komponál. :-)

Szerintem az ember kedvencei mindig változnak, legalábbis én nem mernék ilyesmit mondani (zeneszerző kivételével). Mindig felfedezek valami újat, ami nagyon érdekes, aztán egy idő múlva megint továbbmegyek másfelé. :-) (Persze van, akihez mindig visszatérek. :-)
Milyen zenét hallgatsz most? • 246082015-12-26 20:44:24
Antonín Dvorák: 9. (d-moll) vonósnégyes op. 34
Panocha Quartet
Supraphon CD
Na ez az első eddig, ami igazán megfogott! (Bár a 6. meg a 8. is hallgatható volt, a többi nekem eddig felejthető.)

Krzysztof Penderecki: 2. "Karácsonyi" szimfónia
Lengyel Nemzeti Rádiózenekar/Antoni Wit
Naxos CD
Arvo Pärt: Magnificat
Észt Filharmonikus Kamarakórus/Tönu Kaljuste
ECM NEW CD
Milyen zenét hallgatsz most? • 246072015-12-26 20:39:06
Egyszer a Harnoncourt-osat meghallgattam, de nem sok híja volt, hogy bele ne aludjak...
Opera, operett, dalciklus, librettók, szövegkönyvek, versek • 4502015-11-18 18:27:50
Búbánat jóvoltából letölthetővé vált Massenet Manon című operájának szövegkönyve innen.
Milyen zenét hallgatsz most? • 245122015-11-02 09:18:14
Meghallgattam a Zongoraversenyt is még tegnap, csak nem írtam be. Az első tételben ahogy variálja azt a ritmust, az fenomenális :-)
Milyen zenét hallgatsz most? • 245082015-11-01 18:08:21
Mivel holnap már nem tudom meghallgatni, ezért ma:
Ligeti György: Requiem
Barbara Hannigan, Susan Parry
WDR Rundfunkchor Köln, SWR Vokalensemble Stuttgart, WDR Sinfonieorchester Köln/Eötvös Péter
BMC CD
Ez megszületése óta semmit sem vesztett hatásából.
Milyen zenét hallgatsz most? • 244912015-10-25 12:07:08
Dimitrij Szosztakovics: 11. (g-moll) "Az 1905-ös év" szimfónia op. 103
National Symphony Orchestra/Msztyiszlav Rosztropovics
Warner CD
Ha igaz, akkor ezt Sosztakovics kifejezetten az 56-os forradalom emlékére írta, habár ezt nyíltan nyilván nem lehetett megmondani, ezért az alcím. Mindenesetre a Testamentum-ban ezt mondja, minden forradalom emlékére szól.

Magnus Lindberg: Tendenza
Avanti! Kamarazenekar/Sakari Oramo
Ondine CD
Milyen zenét hallgatsz most? • 244882015-10-24 21:43:46
Ludwig van Beethoven: Egmont nyitány
Anima Eterna/Jos van Immerseel
Zig Zag CD
Kodály Zoltán: Psalmus Hungaricus
Simándy József
Budapesti Kórus, Magyar Rádió és Televízió Gyermekkara
Magyar Állami Hangversenyzenekar/Doráti Antal
Hungaroton CD
Milyen zenét hallgatsz most? • 244822015-10-22 15:00:36
Ludwig van Beethoven: 3. (c-moll) zongoraverseny
Maria Joao Pires
Svéd Rádió Szimfonikus Zenekara/Daniel Harding
ONYX CD
Nagyon jó, átgondolt, szép felvétel. Igaz ugyan, hogy nem historikus zenekar és nem fortepiano, így aztán hangzás szempontjából nekem nem az igazi, de egész jó. Nekem azért Gardiner és Levin marad továbbra is az etalon (függetlenül attól, hogy Pires egyértelműen jobb előadó).

Manuel de Falla: El sombrero de tres picos
Teresa Berganza
L'Orchestre de la Suisse Romande/Ernest Ansermet
DECCA "Legends" CD
Hát ennél jobb előadást azt hiszem, ebből nem lehet produkálni. Frenetikus, izzó felvétel, remek DECCA-hangzás.
Milyen zenét hallgatsz most? • 244642015-10-11 18:32:47
Szergej Prokofjev: Péter és a farkas
Patrick Stewart
Orchestre de L'opéra de Lyon/Kent Nagano
Warner CD
Milyen zenét hallgatsz most? • 244602015-10-11 11:56:14
Bartók Béla: Két román tánc op. 8a; Négy siratóének op. 9a
Kocsis Zoltán
Hungaroton BÚS CD
Igor Sztravinszkij: Capriccio
Mark Wait
Orchestra of St. Luke's/Robert Craft
NAXOS CD
Szergej Prokofjev: 5. szimfónia op. 100
L'Orchestre de la Suisse Romande/Ernest Ansermet
DECCA "Legends" CD
Állat, ahogy Prokofjevnek a negyedik tétel végén elgurul a gyógyszere. :-)
Milyen zenét hallgatsz most? • 244542015-10-10 21:48:41
Szergej Prokofjev: 7. szimfónia, op. 131.
Orchestre National de France/Msztyiszlav Rosztropovics
Warner CD
Milyen zenét hallgatsz most? • 244522015-10-10 15:58:07
Feltéve, hogy olyanokat, mint Jézus vagy Buddha nem számítjuk. :-)
Milyen zenét hallgatsz most? • 244482015-10-10 12:25:37
Igor Sztravinszkij: Szimfónia három tételben
City of Birmingham Symphony Orchestra/Simon Rattle
EMI CD
Egyik kedvenc XX. századi szimfóniám. :-)
Kortárs zene • 482015-10-08 09:13:13
Én ott voltam, nagyon érdekes volt. Valószínűleg írok róla részletesebben is, röviden csak annyit, hogy a zsűri úgy gondolta, nem olyan erős a csapat, hogy első díjat adjanak. A másodikat viszont megosztva kapta az in Spiral és a Quintet. Az in Spiral nekem tetszett, én is hasonló helyezésre tippeltem. A Quintetből nem sokat értettem, elsőre nem is igazán fogott meg, bár a zenekari elrendezés ötletes volt. Technikailag biztos nagyon profi, szinte az összes különdíjat is megkapta. Harmadik lett a Zöldfény-udvarú éj. Ez is tetszett, ha már Bartók volt idén az inspiráló zeneszerő, hát ez erősen a Mandarin városi forgatagára emlékeztetett. A Werkmusik nem kapott díjat, nem is gondoltam, hogy fog attól eltekintve, hogy szerintem mindenki ezen szórakozott legjobban. De hát a "geg" azért kevésbé időtálló.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 30092015-10-06 14:50:50
Valahogy túléljük. :-)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 29712015-09-27 23:50:35
És persze ott volt még egy remek Sztravinszkij vonós concertó meg egy szuper Schönberg-zongoraverseny is!
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 29702015-09-27 23:49:10
Hát nem tudom... én nem vagyok ennyire vájtfülű az operaénekesek terén, de Bretz Gábor produkciója szerintem egész jó volt. Persze nem volt akkora volumen, de legalább lehetett érteni a szöveget, amit pont Widermannról nem lehet elmondani. És engem rendkívül zavart, hogy Widermann a pianón meg a fortén kívül más dinamikát nem ismert. Egyáltalán nem tűnt úgy, hogy megette volna reggelire, sőt.
Mindazonáltal egyikőjükről sem volt az a benyomásom, hogy vele kéne rögzíteni ezt a Kékszakállút. De hogy rögzíteni kell, az biztos, mert egyébként nekem a zenekar és Kocsis produkciója rendkívül nagy élmény volt.
Milyen zenét hallgatsz most? • 243972015-09-22 22:53:53
:-)
Milyen zenét hallgatsz most? • 243952015-09-20 22:26:43
Ja, a Halál és a lányka megvan, de az már az új felállás. Az is nagyon jó a Rosamnude-al egyetemben.
Milyen zenét hallgatsz most? • 243942015-09-20 22:25:53
Aha, sőt magyar gyártmányú még a CD is. Sajnos nem volt időm, hogy a többit is meghallgassam, csak néhány részletet tudtam összehasonlítani de maradt a véleményem. A K465-ből maradnak Ébenék, de már a K421 esetén picit rezeg a léc, sajnos ők az első és utolsó tételt picit lassabbra, melankólikusabbra veszik a kelleténél (ha jól emlékszem). De egyébként Takácsék az ABQ mellett vannak, sőt.
Az ABQ marad a referencia, de már alig várom, hogy két hét múlva még jobban belemélyedjek Takácsék előadásaiba.
Milyen zenét hallgatsz most? • 243912015-09-20 14:43:31
Wolfgang Amadeus Mozart: G-dúr "Tavasz" vonósnégyes K387
Alban Berg Quartet
Teldec CD
Wolfgang Amadeus Mozart: B-dúr "Vadászat" vonósnégyes K458
Wolfgang Amadeus Mozart: Esz-dúr vonósnégyes K428
Takács Vonósnégyes
Hungaroton CD
Na, sokat kerestem egy olyan felvételt, ami jobb, mint az ABQ és kiderült, hogy itt volt a polcomon. :-)
Egy lemezbolt felszámolásakor vettem évekkel ezelőtt olcsón ezt a Hungaroton albumot, de akkor nem érdekelt még Mozart, belehallgattam, aztán elfeledtem. Úgy emlékeztem, hogy nem tetszett. Az ABQ albuma kiváló, úgyhogy hiába kerestem, nem nagyon találtam olyat, ami jobb lenne. (Teljes vonósnégyes-album esetén, mert persze az Ebene lemeze minden tekintetben felülmúlja őket, de azon csak két vonósnégyes van.)
Most mégis a kezem ügyébe akadt és a K387 után belehallgattam az ő előadásukba és meglepődtem: élettelibb, élénkebb és mégis mélyebb előadások! Ugyanezt tapasztaltam a K458 és K428 estén is. Jó az ABQ is, de Takácsék még jobbak! Amiben elmaradnak tőlük, az picit a precizitás és a profizmus, de ez csak kissé észrevehető. A hangminőség ugyanolyan jó, sőt talán még jobb. Amiben kissé eltérnek az én ízlésemtől: jobban szeretem a vibrátómentesebb, historikus hangzást, de az előadás olyan jó, hogy mégis elfogadom. Nem minden tekintetben az ABQ-t feledtető felvételek (különösen hogy a Hoffmeister és a Porosz négyesek nincsenek benne), de melléjük helyezem őket. A Dissonanzenből persze marad az Ebene a csúcs.
Milyen zenét hallgatsz most? • 243892015-09-19 21:50:23
Azt szeretek! :-)
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:30 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Koros-Fekete Fanni Pálma (hegedű)
Bálint Péter (zongora)
moderátor: Fülei Balázs
"Hangulat Junior - A szerelem hangjai"
BRAHMS: A-dúr szonáta hegedűre és zongorára, Op.100

19:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Milica Stojadinović (szoprán)
Maja Grujić (zongora)
"Spanyol dalest"

19:00 : Budapest
Erkel Színház

Turning Point - Klasszikus balettgála

19:30 : Budapest
Festetics Palota, Tükörterem

Új Harmónia Fúvósegyüttes
ROSSINI: A sevillai borbély –Nyitány
DRUSCHETZKY: Esz-Dúr Oktett
FARKAS FERENC: Contrafacta Hungarica
MOZART: c-moll Szerenád Kv. 388.

19:45 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Budapesti Fesztiválzenekar
Cantemus Vegyeskar (karigazgató: Szabó Soma)
Vezényel: Fischer Iván
STRAVINSKY: Négy norvég kép
STRAVINSKY: Scherzo à la russe
STRAVINSKY: Tangó
STRAVINSKY: Zsoltárszimfónia
STRAVINSKY: Tavaszi áldozat
A mai nap
született:
1743 • Luigi Boccherini, zeneszerző († 1805)
1926 • Kurtág György, zeneszerző
1971 • Gil Shaham, hegedűs
elhunyt:
1973 • Szigeti József, hegedűs (sz. 1892)
1975 • Luigi Dallapiccola, zeneszerző (sz. 1904)