vissza a cimoldalra
2017-11-19
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Momus társalgó (6256)
Milyen zenét hallgatsz most? (24979)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60134)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2276)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3855)
Társművészetek (1217)
Kedvenc művek (142)
Kedvenc előadók (2813)
Haladjunk tovább... (205)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11195)
A csapos közbeszól (94)

Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (559)
Kolonits Klára (1015)
Bartók Béla szellemisége (233)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (6422)
Erkel Színház (8507)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1175)
Franz Schmidt (2953)
Verdi-felvételek (530)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2410)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (363)
Élő közvetítések (6678)
Kocsis Zoltán (640)
Operett, mint színpadi műfaj (3346)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2414)
Zenei témájú könyvek (92)
Nagy koncertek emlékezete (32)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: zalbarna
Leírás:
Honlap: holnap
   


zalbarna (5470 hozzászólás)
 
Dühöngő és lappangó őrültek számára • 3212015-02-27 19:52:54


Utcasarkon
várok rám,
félórája
is van tán.

Ám értelmem
fölragyog:
Nem jövök, mert
itt vagyok.

Weöres Sándor - Énhasadás
Erkel Színház • 53182015-02-27 19:51:19


Utcasarkon
várok rám,
félórája
is van tán.

Ám értelmem
fölragyog:
Nem jövök, mert
itt vagyok.

Weöres Sándor - Énhasadás
Régizene • 33492015-02-27 16:01:30
Még egy kis cornetto
Régizene • 33482015-02-27 16:00:55
Még egy kis [urr]https://www.youtube.com/watch?v=7g64B3U7-ps;cornetto [/url]
Olvasói levelek • 105922015-02-26 22:45:40
Szóval, legyen több nickneve... A Ti döntésetek, lelketek rajta. Akkor szokás mégis a momuson. Kár.
Pantheon • 14362015-02-26 19:59:39
:((
Olvasói levelek • 105912015-02-26 16:41:20
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 53182015-02-26 16:39:48
Kedves Parampampoli, Ppp, Werbőczy, Kicsi Liú, Yatu92, von und zu Guttenberg, stb nicnévre hallgató egyetlen személy ! Többedmagammal együtt nyomatékosan kérlek, hogy ugyanúgy, mint a többi fórumtársad, használj egyetlen nicknevet ! Nálunk a momuson ez a sok nicknévvel való játszadozás nem szokás !
Olvasói levelek • 105902015-02-26 16:35:49
Akkor is, ha tele van? :)
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 53172015-02-26 15:31:27
Szia, Pistike .
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 53152015-02-26 14:49:05
Szia, Pistike .
Régizene • 33472015-02-25 15:10:09
William Dongois hihetetlen intonáció.
Rost Andrea • 16872015-02-25 13:30:57
Naja. Amerikában meg verik a négereket. Igaza van Pistike. Ezentúl így hívom egyszerűsítendő a sok nicknevét, fene bajlódik ezekkel. ( a momuson nálunk ez a több nicknév, ez az alattomos módi különben nem szokás. )

Megjegyzem, ha személyes problémája van a művésznővel, akkor azt Ön a saját nevén Vele beszélje meg szemtől szemben, ahogy úriemberhez illik. Nálunk itt momuson ez az alattomos módi, amit Ön használ, nem szokás.
Rost Andrea • 16852015-02-25 10:59:28
Senki ilyet nem mondott. Meg kell adni a tiszteletet, erről volt szó. A gyerekszoba ahhoz kell hogy észrevegye valaki, mikor tiszteletlen egy művésszel. " " ez itt nálunk a momuson nem szokás. "
Rost Andrea • 16832015-02-25 09:40:38
Nincsen olyan szakma, amelyben a tiszteletlenség nem tiszteletlenség. És " ez itt nálunk a momuson nem szokás. "
Rost Andrea • 16812015-02-24 19:43:11
Szívesen. Ha megint lelki életet szeretne élni, vagy elmondani, mi bántja, tegye egyenesen, bele a közepébe :) de, tudja, jó fehér testvérem, akkor se nyilvánosan tegye, ha ezzel művészek ellen tiszteletlenséget követ el. Hogy eszbe szavaival éljek: ez itt nálunk a momuson nem szokás.
Rost Andrea • 16762015-02-24 18:24:13
Rost minden valószínűség szerint keményen dolgozott azon az estén. Tisztelje már meg ezt, és a negatív véleményét ebben a stílusban, ahogy itt olvasod, beszélje meg a barátaival... de ne egy nyilvános helyen....ez nem comme il faut így.
Rost Andrea • 16742015-02-24 18:12:46
Hát ez elmekórtani eset valóban.... miért az az érzésem, hogy handelen, meg telrán kívül a többi beíró ugyanaz a személy.... ????? tévedek, ti többi okosok, mondjatok már valamit.... vannak itt olyanok, akik szeretnének értelmesen beszélgetni a zenéről...
Rost Andrea • 16732015-02-24 18:09:22
Itt most nem arról van szó, hogy igaza van vagy nincs...hanem arról, hogy milyen már ez a viselkedés... tehát mindegy, láttam, vagy nem, nem az előadásról beszélünk, hanem a beíróról....
Rost Andrea • 16722015-02-24 18:06:50
Nem, nem, akinek gyerekszobája volt, az nem ír ilyen negatív véleményt pusztán az érzései alapján egy NYILVÁNOS fórumon. Megbeszéli otthon, vagy a barátaival, de nem rontja egy tiszteletreméltó művész renoméját ilyen " fanyalgás " alapon... kártevés az ilyesmi, nyilvános kártevés...és kimeríti a rosszindulat fogalmát.
Rost Andrea • 16702015-02-24 17:18:57
...És még csak meg sem.........ríkatták :)
Régizene • 33462015-02-24 16:10:12
Telemann kiváló blockflőte játékos is volt...
Rost Andrea • 16652015-02-24 00:18:31
Vagy Önből hiányzott valami aznap este....ki tudja innen azt.... ( Rostból Tokodyt csinálni, vagy Pittit...Mi lenne, ha elfogadná Rostnak? )
Georg Phillip Telemann (1681 - 1767) • 2092015-02-23 21:41:14
Az összes blockflőtés munkája páratlan. Kamarazenéje hallatlanul érdekes. Az összes európai nép zenéjét ismeri és használja. És... bár a teoretikus gondolkodás egyáltalán nem idegen tőle, mégis neki vannak a leggyakrabban meglepő és teljesen eredeti, gyönyörű DALLAMAI. A szép és eredeti dallamok királya.
Régizene • 33452015-02-23 15:50:53
Ez meg egyenesen cukornád...
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 52902015-02-23 12:32:38
..és, ha folytatnád, készen is lenne a kritika...:)
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 52892015-02-23 12:31:28


szal szted ez a Te bulid és szálljak le róla? Vagy vmit rosszul csináltam, Vagy miért is írtad ezt ide most?

Hozzászólások a Momus írásaihoz • 52862015-02-23 10:36:07
az a vél...
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 52852015-02-23 10:35:29
Éppen ez az. A mi ebből hiányzik. Hogy a kritika nem azoknak készül, akik " ismerik a művet " De ez csak az egyik dolog. Az, hogy valamit MIÉRT úgy kell énekelni, ahogy, nos sztem azt magával a művel ( annak elemzésével ) kell INDOKOLNI , az az írás TÁRGYA.

Nem mondtam egyébként, hogy ppp írása ROSSZ írás. Azt mondtam, hogy nincsenek meg a formai kellékei ahhoz hogy kritikának nevezzem.

Tovább megyek. At a véleményem, hogy mi ( azok a zeneszeretők, akik nem az Opera belső üstjében forrnak ) rendkívül sokat nyernénk azzal, ha ppp valódi kritikákat írna, a nagyközönség számára, nemcsak belső használatra. Nyilván nem írhatom elő neki, ha nem érez rá késztetést..

peace
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 52832015-02-23 10:22:30
Egyébként itt egy jó KRITIKA, egy műsorfüzetről ugyan, de formailag így néz ki egy kritika. Ebben az írásban megvannak a kritika, mint olyan formai kellékei. A tárgy az alapja, annak ismertetése alapján mond véleményt. Kritika. Ennyit mondok. Ez a kritika. A többiről nem beszéltem.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 52822015-02-23 10:21:36
Egyébként itt egy jó KRITIKA, egy műsorfüzetről ugyan, de formailag így néz ki egy kritika. [url]http://www.revizoronline.com/hu/cikk/5437/egy-musorfuzetrol/ Ebben [/url] az írásban megvannak a kritika, mint olyan formai kellékei. A tárgy az alapja, annak ismertetése alapján mond véleményt. Kritika. Ennyit mondok. Ez a kritika. A többiről nem beszéltem.
Momus társalgó • 56702015-02-23 10:15:38
Kösz, jól szórakoztam..:)
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 52812015-02-23 10:08:56
A többi ???!! A hivatalos ? haha :)) Na látod, azokról még beszélni sem érdemes ! :)

( Ámde ( a szavak védelmében ) ez nem kritika . :)
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 52792015-02-23 09:34:35
ez még azért...
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 52782015-02-23 09:31:09
" Újra kitett magáért ppp,teljes és reális kritikájával. "

Csak a szavak jelentésének védelmében: Ez nem kritika. Ez egy belső használatra szánt ( szűk szakmai csoport számára készült ) szakmai elemzés. Bár szakmailag elég megalapozottnak látszik, ez a még azért nem kritika. Hiányzik belőle a műelemzés és az ezen alapuló indoklás.

Csak a szavaink védelmében.

Lao Ce mondta: " - Ha a szavak elvesztik jelentésüket, az emberek elvesztik a szabadságukat. "

- béke porainkra.
Dühöngő és lappangó őrültek számára • 3182015-02-22 18:50:29
Állati...!
Régizene • 33422015-02-22 14:32:04
Nagyon muzikális előadás.
Dühöngő és lappangó őrültek számára • 3142015-02-22 14:01:36
..fantom ?.... hát, nemtom...
Régizene • 33412015-02-20 19:19:47
Egy kis nápolyi ....soha nem unalmas..
Dühöngő és lappangó őrültek számára • 3092015-02-20 09:09:00
Vagy Gázon Géz.... esetleg Grízen Grósz.
Olvasói levelek • 105752015-02-20 09:04:32
:) Kezdő... :))
Olvasói levelek • 105732015-02-20 08:28:56
Kirá' :))
Olvasói levelek • 105692015-02-19 23:28:31
Főleg, hogy csinálni kéne valamit....aztán majd nem sikerül... aztán megint valamit...na, ez se sikerül... de nembaj. Az a baj, ha nem csinálunk semmit.
Olvasói levelek • 105682015-02-19 23:26:33
Ja, nincs tökéletes megoldás. Csak tökéletes szándék.
Dühöngő és lappangó őrültek számára • 3072015-02-19 22:29:08
Megjegyezném itt, hogy kicsinyített formája a gööseke ( a.m. gőzeke ) ami nem tévesztendő össze a Gizikével...
Dühöngő és lappangó őrültek számára • 2962015-02-19 12:34:30
...és tudod miért?!?! ...- Mert őőőrült ! Komplett őőőrült !
Régizene • 33402015-02-19 10:07:34
Van itt még egy gyönyörűség, egyszer már volt, de nem árthat, szuper az előadás, a legjobb...


"In guilty night" ,
A szövege a Bibliában megtalálható, el is kell hozzá olvasni sztem, mert ez benne a pláne , hogy milyen zenét csinált a szövegre Purcell. Sámuel I. könyve 28. fejezet: Saul az endori asszonynál...
Angolul éneklik.




Ha valaki nem akarja kikeresni a szöveget, itt egy rövidített kivonat :

Saul holnap a csatába megy, de fél, szeretné tudni mi lesz, balsejtelmek gyötrik, mert nem volt rendes gyerek..álruhában elmegy az endori javasasszonyhoz

SAUL
- Asszony, jósolj


ENDORI BOSZORKÁNY
- Hogyne, a király megtiltotta, kivégeztet..

SAUL
-mondom, jósolj, ne félj én vagyok Saul, nem lesz semmi bajod, ígérem.

ENDORI
Kit akarsz, hogy megidézzek?

SAUL
-Sámuelt


Hókuszpókusz, Sámuel jön

SAUL
-Asszony, csukd be az ajtót

SÁMUEL
-Mit zargattok a béke honában por alakúak?

SAUL
-Szeretném tudni, holnap mi lesz...

SÁMUEL
- Mi lesz, az lesz, aminek lennie kell...

SAUL
-De mégis, úgy félek, maj meghalok, ugye nem lesz baj ?

SÁMUEL
- Hát jó, az a helyzet, hogy holnap elveszted a csatát és meghalsz.

coda.



Dühöngő és lappangó őrültek számára • 2952015-02-19 09:31:21
Szerintem is...:))
Régizene • 33382015-02-18 20:56:07
Nem éltem hiába :))
Olvasói levelek • 105582015-02-18 15:54:51
Akkor a Ságvári Endre is ki lesz szűrve !! ( ...de szabad ezt, elvtársak ....?)
Régizene • 33362015-02-17 17:12:30
Rose Consort Of Viols, Red Byrd, Timothy Roberts,

Johanna, hallgasd meg !
Régizene • 33352015-02-17 17:07:59
Van itt egy gyönyörű Tomkins kis anthem, olyan kerek, mint egy alma és az előadás is észrevette ezt . És ez az a basszus.

Thomas Tomkins . Thou art my King , O God
( verse anthem, 5 viols , 5 voices )
Régizene • 33342015-02-17 16:59:10
macskás, erről lemaradtál...3333
Régizene • 33332015-02-17 16:58:36
emberi
Régizene • 33322015-02-17 16:58:20
Hááát...ez a súrolódásos hangkeltés csak az egyik lehet...Valamiért azt gondolom, hogy az egészen ősi ( eberi ) hangkeltési módoknak mindnek van megfelelője a szférák és planéták világában...gondolom...
Régizene • 33302015-02-16 10:58:37
Az fogott meg benne, hogy távolodó jellegű...amit én másban is abszolute megélek a kultúrtörténetben...
Régizene • 33292015-02-16 10:53:49
Hááát.. a késő romantika szükségszerűen dagályos...:)))

Érdekes, amit a felső világokról mondasz...

Van ugyanis egy művészettörténeti kategóriarendszer ( igaz, hogy az építészeten alapszik inkább, bár végül általánosnak állítja magát) amelyik az Isten - ember viszony szerint állítja fel a kategóriáit:

Romanika kora, VI-XIII. sz , az ember teljesen az Isten bűvöletében él, szinte familiárisan.

Gótika kora, XIII - XV.sz , az ember észlelvén a különbséget és távolságot, felfelé törekszik az Istenihez.

Reneszánsz kor, XV - XVI. sz , az ember önmagára tekint, felfedezi magát, mint az isteni részesét.

Barokk....stb
Régizene • 33262015-02-16 10:14:06
Pl ha meghallgatsz egyszer , egy Mozartot, azon felül, hogy baromi egységes és nyilvánvalóan transzcendens, ráadásul annyira jellegzetes, hogy ezer zene közül is azonnal kiveszed legközelebb: na , ez Mozart. És pl Brahms ????
Régizene • 33252015-02-16 10:07:27
Viszont pont ezért a romantika korszakától kezdve egy csomó múvet én pl megkérdőjelezek, hogy tényleg valódi műalkotás-e. Számomra ennek a kategóriának ( valódi műalkotás ) vannak formai ismérvei : Egységesség, jellegzetesség, transzcendens vonatkozás. Ha mindhármat felismerem valamiben, arra mondom, hogy műalkotás. ( Tévedhetek, felismerem, vagy nem
.)
Régizene • 33242015-02-16 09:36:16
Ahá, nagyon is értem mit mondasz. A jelenség, amit leírsz tényszerűen megállapítható, de szerintem ez a stílus.

" eszmei/harmónia-alapú zene és az individuum alapú zene "

- ezt a megkülönböztetést sztem a romantikus stílus

hozta ki belőled. A másfajta megközelítés a stílusban gyökerezik sztem, nem a zenében..

De én éppen erre alapozom azt, amit mondtam a régizene aktualitásáról. Kifújt mára a romantikus stílus, mint aktuális zenei irány. Nem egyesekről van szó, hanem arról, mit képes a jónép felvenni. Jó alaposan gondold végig a romantika stílusjegyeit. ( Általában mindenki összekeveri az érzelemmel a romantikus stílust, de pl számomra Bach is telistele van érzelemmel) A romantika stílusjegye pl a túlzás !!!! felfokozás, felnagyítás, heves érzelmi kitörések, de ezek is túlozva...ezen ma mindenki csak nevet. Mindig tiltakoznak, hogy - ...de kell az érzelem !!- Naná, hogy kell, csak az érzelem eltúlozása nem kell. Olyan hatása van ma, mintha kicsúfolnák az érzelmeket.
Azt hiszem Neked éppúgy idegen a romantikus stílus, mint nekem, csak nem mered bevallani:)
Régizene • 33222015-02-15 23:05:26
Abszolút nem értem, mire akarsz kilyukadni...Ugyanúgy hallgatom, mint Lisztet vagy Chopint....és ugyanazt keresem mind a háromban. És az előadóktól is ugyanazt várom. Nevén kéne nevezned a gyereket...
Dühöngő és lappangó őrültek számára • 2912015-02-15 17:03:20
És ha nem győzik a kurá|torok, jönnek majd a de|toná|torok...
Régizene • 33202015-02-15 16:55:20
Hát itt pontosítani kell , mert nekem ez így homályos kissé...hogy miről is beszélsz....
- " az eszmei/harmónia-alapú zene és az individuum alapú zene alaprendszeri eltérést mutat. "
- ezalatt mit értesz ?
Sztem Machaut óta absz. individuális, úgyértem néven nevezendő a zene már formailag is, ( ő mondta először nyomatékosan: " Ezt én írtam így írtam, így kell szólnia, dixi, én Machaut, aki vagyok amilyen vagyok, közötök sincs hozzá.." )de az a véleményem, hogy mindig is individuális volt, csak Machaut előtt erről még le tudtak mondani a szerzők. De az individualitás az sztem öröktől megkérdőjelezhetetlen, ha műről van szó. ( A tradicionális és népzene az más tészta, ott nincs meg ez a fajta individualitás.) De, mint mondtam, én csak műzenéről, művekről tartom érdemesnek beszélni hosszabban, mert a többi az az ezekre való mindenkori reflexió. Még az ősi esőcsináló ének esetében is így gondolom, mert sztem így működik. Individuum és Transzcendens kapcsolatából születik a mű ( nem feltétlenül , csak ha sikerül ) és a többi zenei mozgás már reflexió.
Régizene • 33182015-02-15 11:39:44
A régizenét nem látom ennyire különállónak. Egyetlen, egységes törvényszerűségekkel működő végtelen egységnek látom a zenét, a kortársat is beleértve. Ahogyan én látom, a különböző, egymást követő zenei korszakokban az előző megalapozza a következőt , de félre ne érts, ez a musica recta, a zenetudomány, a technika. A musica ficta pedig a szabad, kötelmet, szabályt nem ismerő, mindig újat hozó zenei mozgás. Minden zenei géniusz musica ficta. Minden zenetanár musica recta ( az iskolában ). Eszerint a " a standard zenei fejlődés, a reneszánsz-barokk-romantika-klasszika-stb. vonal egyrészt nem badarság ( musica recta ) másrészt badarság ( musica ficta )
Régizene • 33172015-02-15 11:26:25
Gondolj a sámán esőcsináló dalára.... a zene gyökereire... naná, hogy van aktualitás...a barokk korban éppúgy, mint az őskorban... hiszen azért vannak művészeti irányzatok ... Barokk, klasszika , romantika, mert az örökkévalót EGY BIZONYOS MÓDON lehet egy-egy korszakban a legjobban kifejezni, ez az éppen uralkodó ( aktuális ) stílus.

de ennek itt, amit leírtál :

" A lenti lemezen H.P. egyszerűen azt csinálta, amit e régizene alaprendszere eleve sugall: tisztán eszmei zene, égi és földi harmóniák által irányítva, és épp kihagyva a jelen/bármelyik kor nyavalygásait; a hivatkozott kör jóval tágabb, nem emberből induló, igazából tényleg az asztronómiáig meg az elemekhez jutunk vissza; ez a rendszer létezik és mindig létezni fog, teljesen függetlenül attól, hogy a jövővel milyen törekvéseink vannak. "

-ennek azt hiszed, nincs aktualitása??? Dehogynincs, ez MINDIG aktuális.

Éppen ezt mondom, hogy amit leírtál, az követelmény... az pedig mindig aktuális...
Régizene • 33132015-02-15 09:46:01
" Aktualitása a modern zenének van, mert a korszellemet tükrözi. "

Igen, de ez csak az egyik fajta aktualitás. A meglévő ( már meglévő, éppen jelen lévő ) korszellemet tükrözi. Egy reflektáló aktualitás.

Van azonban egy másik fajta aktualitás, ami a mindig jelen lévő törekvésből fakad ( minek kéne lenni, mi legyen a jövő ), ez egy ismeretlenebb területre vonatkozik és nem leíró jellegű, hanem követelmény jellegű. (Minek kéne most megtörténnie? - erre a kérdésre a válasz ) Más szavakkal: - Hogyan, milyen módszerekkel közelítsek az ismeretlen jövő felé? - Még egyszer más szavakkal: - Mi az, amit itt és most tennem kell a jövő érdekében? - Ez is egy aktualitás. Érdekes módon mára szinte teljesen kiveszett az emberi törekvés eme mozzanatának a tekintetbe vétele. Nem számolunk a jövővel? Világvége? :)

Amit a zenei motivumokról írsz , arról ugyanúgy gondolkodom.
Régizene • 33102015-02-14 21:31:53
Az utolsó mondatoddal nagyon hasonló gondolataim vannak. Én arra jutottam, hogy abban metszik egymást ( a régizene és a modern ), hogy mindkettőnek aktualitása is van az értékesség mellett, míg pl a romantikának, mint zenei stílusnak napjainkban szinte semmi aktualitása nincs. ( Nem az értékéről beszélek )

Az aktualitás a " most kell " szópárral függ össze és egy jelenlévő szükségletre utal, ami meg az emberi történet időbeliségével függ össze, nem az örök értékekkel. Tehát az aktualitás az nem egy értékítélet, hanem egy tény, ami jelen van .

A modern zenénél abszolute érthető, magában a fogalomban benne rejlik az aktualitás is, evidencia. De a régizenénél vajon mi lehet az ok ?
Régizene • 33082015-02-14 16:47:26
A prelude remek ! A többi kortárs darab is ilyen jó?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 517432015-02-14 15:47:02
Kedves zéta, mélyen együttérzek, az óvodában nekem is rengeteg problémám volt és nagy részével ma is ugyanúgy állok :)

Mindazonáltal ( óh, be szép is ez..) az opera sztem csak akkor ( és addig ) szubjektív műfaj, míg a műről szó sem esik. Azonban amint ez megtörténik, már ott egy objektív mozzanat, ami rendezi a sok szubjektívet, amennyiben megadják neki a lehetőséget.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 52692015-02-14 10:40:59
„Otello voltam” – José Cura az Operaházban
- zéta -, 2015-02-14 [ Operabemutatók ]

Kedves -zéta- , egyébként jó opera ez az Otelló ? Minek is kellett volna lennie, ami elmaradt??

( vagy csak magunk közt beszélgetünk? , akkor bocs....)
Régizene • 33052015-02-12 17:25:34
Mert mi lenne a zene feladata? A művészeté...? Simagöröngyös falu a vége legyen egy megrendítően szép zenei motivumnak ?? Nem, nem ezért őrzik Simagöröngyösön, nem maguknak örzik...Akkor se , ha nem is tudnak róla..
Régizene • 33042015-02-12 17:22:32
És egyáltalán nem baj, ha így értelmezed a kiteljesedést.
Régizene • 33032015-02-12 17:18:44
Ez az integrálódás, a népzene integrációja sztem pont abban az esetben jön létre, amikor egy műzene azt a tartalmat, amit a népzene hordoz , sikeresen emeli egy közérthető és hozzáférhető formába. Ekkor a népzene betölti a feladatát és viszonylag ( előbbi szerepéhez képest ) súlytalanná válik. ( az átadás szempontjából. Ez az, ami szerte Európában megtörtént, néhol meg ( pl nálunk ) nem.
Régizene • 33022015-02-12 17:11:23
Ilyen értelemben pl a Muzsikás klip, amit mutattál pont egy éppen születő népzene, ami egy olyan műzenére reflektál , aminek népzenei az előzménye ...

( amely népzenének ( botostánc ) szerintem megintcsak műzenei előzménye van )
Régizene • 33012015-02-12 17:05:17
" Egy népdal egy jó nagy bonyolult kórusban (Kodály) kiteljesedés vagy hidegrázás? "

Ez jó...:) de nem mondtam, hogy borítékolva van a kiteljesedés...csak ha sikerül...pl Bartóknál.
Régizene • 33002015-02-12 17:01:49
Semmiképpen nem a mennyiségről van szó...


A mi helyzetünk némileg bonyolult, mert itt nem ment még végig a népzene integrációja, ami Európában általában megtörtént pont az érett reneszánszban.

De feltevésem szerint már a régi rétegű népzene is egy reflexió egy még régebbi műzenére. A népzene mindig reflexió egy műzenére. ( Olyan zenére, amelyiknek személyes MŰalkotója van. ) Olyan, hogy - műalkotó nép -olyan nincs.
Régizene • 32982015-02-12 15:13:42
Szép kis analógia, tényleg:)

Talán eloszlatja azt az enyhén furcsa ízt, ha így gondolod végig az 'eredeti' fogalmát:

Eredeti = igazi = teljes

Sztem pl a botostánc ( de a tres morillas is ) kiteljesedett a műben ( mindkettöben ) és így KÖZELEBB KERÜLT A VALÓBAN EREDETI FORMÁJÁHOZ.

Ha a szigorú időbeni elsőbbség vezet, az azért nem túl jó, mert 1. mindenképpen homályba vész, ha mégsem, akkor 2. a legvége mindig tyúk-tojás szindróma lesz.
( a magam számára részletesen is sikerült végigvezetnem elméletileg egy-egy dallam útját az ősidőktől ( mondom elméletileg, ez egy modell ) de itt kissé sok helyet foglalna. )
Régizene • 32962015-02-12 09:35:14
De, komolyan gondolom. Ott lehet a baj, hogy Te a dalról beszélsz, én meg a műről. Egy műnek nincs további " eredetije " sztem , maga a mű eredeti. Előzményei vannak, lehetnek, amiket Te taglalsz, nyilván azok. De ez a háromszólamú mű itt egyszeri , és olyan amilyen . Erről a háromszólamú műről beszélek, ami a Cancionero de Palacio-ban maradt fenn és anonym. Egyedi és nem hasonlít semmihez a maga tökéletességében, méág az egyszólamú dalhoz sem hasonlít, amelyből vétetett. Külön szám. MŰ.
Régizene • 32932015-02-10 18:13:45
Hááát.... Ök maguk írják, hogy a XV. sz-i Tres morillason alapulnak...:)

Meg sztem ebben a felvételben összehalmoztak mindent: motívumot, énektechnikát, játéktechnikát, minden mudejart.... és hát improvizáltak. Az improvizáció, mint technika ugyan ősi, de nem egzakt kategória, ami a műveket illeti. Való igaz, hogy erre a dalra vissza lehet következtetni, a dal témája végig nyomon követhető a mudejar korig...de én mindig a művekről beszélek. A népzene az külön tészta.
Régizene • 32882015-02-10 12:13:43
Volt benne, azért írtam zárójelben hogy csak a kotta ( eredeti ) A darab a Cancionero (de) Palacio - ban maradt fenn ( ez egy régi madridi daloskönyv ) nekem egy 19.sz-i kiadása van meg, aszerint a három énekszólam tekinthető írásos forrásnak. ( amit a videón is látni )
Régizene • 32862015-02-09 23:53:22
Nagyon megszívlelendó szavak.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 516812015-02-09 20:12:04
Jajjaj, vityásszatok ezzel a nagy vallási hovatartozással, nehogy aztán mások szerint antiszemitizmus legyen belőle.
Kossuth-díj • 12122015-02-09 20:07:42
Egyébként rólam is teljesen elfeledkeztek.
Kossuth-díj • 12112015-02-09 20:05:05
És még mennyit tehetne !!!! Például átadná valakinek a Régizene tanszakot a ZAK-on, olyannak, aki mondjuk rendes tanszakot csinálna belőle. Nem lehet egyetlen régizenész az országban. Nem győzheti.
Régizene • 32852015-02-09 17:04:44
Három mór leányka .


Az eredeti ( csak a kotta, no hangszerek! )


A romantikus ( micsoda gyönyörú nő Berganza! )


A konvertita ( visszatérés az eredetihez, némi sallanggal )
Dühöngő és lappangó őrültek számára • 2882015-02-08 00:50:49
- Az Ön által használt telefonállomás a kért szolgáltatásra nem jogosult.

- Mondd ezt még egyszer , grrr....

- Az Ön által használt telefonállomás a kért szolgáltatásra nem jogosult....jajj neee !!

- Puufff !!!
Régizene • 32842015-02-07 19:54:37
Zeneileg hihetetlenül gazdag és összetett kompozíció.
Dühöngő és lappangó őrültek számára • 2852015-02-06 19:21:28
- Van kutyája ?

- Nincs.

- És macska..?

_ Nincs.

- Szóval se kutyája, se macskája ?

- Vaúúúúúúú !!
Régizene • 32832015-02-04 21:50:51
Talán nem haragszol meg, ha idemásolom.... Sztem határozottan itt a helye...


" Végre megérkezett az új L’Arpeggiata lemez.

Purcell dallamaira improvizációk – nagyon sokat ígérő ötlet.

Meghallgatva a lemezt – mi ez a nyál-sz@r…?

Valóban, az összes track –en felismerhető az eredeti dallam; ott figyel agyonnyomva, kitekerve, kibelezve. Az oszcinátó, ami az alapja lenne az egésznek, itt megtörik, ill. nem is létezik, miért?, mert ezzel a fajta improvizációval kilépnek a ’szisztémából’; olykor egy nagyon jó kezdés után a ritmus vált, finoman, de jól hallhatóan; a szabadság illúziójában egy teljes céltalanság/össze-visszaság hálózata bontakozik ki, ill. pontosabban egy rendszernek gondolt valami, ami teljes ellentétben van a régizene eszmei/harmóniatanos szépségével.

Az akkordváltások totálisan ad-hoc jellegűek, pont, mint a jazz esetében, nincs egy mögöttes nagy rendszer, hanem csak úgy megyünk valahova, hogy hová, azt az előadón kívül kevesen értjük…most derül ki, mennyire szigorú a ’könnyed’/improvizatív régizene is; adott akkordok egymásutánisága annyira kötött rendszerű, hogy itt pl. rögtön felkapjuk a fejünket, amikor fülre szép az akkordillesztés, de valahogy mégsem a harmónia jön le, hanem egy szétfolyás, nyál, romantikázás, vagy jobb esetben egy kellemesen fülledt, cigifüstös jazz-klub spleen –es hangulata.

Kellemes zene, finom, mint a jó langyos lábvíz; „Cotton Club Purcell’, ahogy írta valaki; - nekem határozottan és kimondottan több kell. "

Hozzászólások a Momus írásaihoz • 52662015-02-03 20:57:52
Szerepgondolatok – Milyen hangon énekeljük a Rigolettót?
(Operatikus, 2015-02-03) [Operabemutatók]


Íme egy írás, amely a műből bontja ki egy szerep hangi követelményeit, és a megvalósulás alapján mond véleményt. Ajánlom mindenki figyelmébe. Az írásnak van tárgya ( a mű ) és így nem is személyeskedik.
Régizene • 32792015-02-03 20:01:02
Szólógitár?? Elektromos??? Purcellhez ?????

Ja, sztárok !!! - ennyi. ( Purcell kibírja, nincs veszély. Mindent kibír, mert jó. A közönségnek, meg az előadóknak elvileg nem lehetne mindegy, de úgylátszik mégis mindegy. )

Zeneileg a kérdés teljesen egyértelműen balfogás.
Régizene • 32762015-02-01 08:10:40
Most sem volt hajlandó bemásolni....hm...
Régizene • 32752015-02-01 08:09:36
Itt az eredeti szöveg... lehet hogy nem szereti a két linket? Régebben szerette...


" Huelgas-codexes Benedicamuc Domino - val. Mindkettőnek a végén. "

Régizene • 32742015-02-01 08:07:50
ez nem én voltam hanem a gép. Bevettem a gyógyszert ma....nem értem. A szövegem első része lemaradt. Viszont most mennem kell. Mindegy a darab óriási így is.
Régizene • 32732015-02-01 08:05:07
Huelgas-codexes Benedicamuc Domino - val. Mindkettőnek a végén.

Régizene • 32722015-01-31 10:47:46
Jó lenne élőben hallani, igazán ott derülne ki.
Régizene • 32712015-01-31 10:45:26
Különleges hangzás. Ezzel a nyitott torokkal énekléssel sokkal jobban megtalálják egymást, hatnak egymásra a szólamok, szinte egy hangként szól az egész. Ami érdekes és megdöbbentő is kissé, hogy az individualitása ( specifikuma) egy-egy hangnak mégis élesebben megjelenik, kihallható, jobban megfigyelhető ( bár mégsem ez a lényeg).
Régizene • 32702015-01-28 21:35:23
Végső soron a mi régizenénkről van szó...a mi műveltségünkről..a mi zenészeinkről
Régizene • 32692015-01-28 20:39:55
Jó változás kéne...( az az oktatással kezdődik...)
Barokk zene • 4822015-01-27 20:56:17
ÓÓÓ, nagyon finom.... felkészülten mentek neki.
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:00 : Budapest
MOM Kulturális Központ

"A hangszerek világa" – MVM Koncertek
Vigh Andrea hangszerbemutató koncertje gyerekeknek

11:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Nyíregyházi Cantemus Vegyeskar (karigazgató: Szabó Soma)
Budafoki Dohnányi Zenekar
Előad és vezényel: Hollerung Gábor
"Vokális univerzum"
KODÁLY: Liszt Ferenchez
KODÁLY: Akik mindig elkésnek
KODÁLY: Öregek
KODÁLY: Jézus és a kufárok
KODÁLY: Mátrai képek

11:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Várjon Dénes, Roman Rabinovich (zongora)
Veronika Eberle (hegedű), Perényi Miklós, Marie-Elisabeth Hecker (cselló)
Escher Vonósnégyes:
Adam Barnett-Hart, Danbi Um (hegedű), Pierre Lapointe (brácsa), Brook Speltz (cselló)
"kamara.hu/4"
A Zeneakadémia Kamarazenei Fesztiválja
SCHUMANN: Fantáziadarabok, Op.88
SOSZTAKOVICS: 9. (Esz-dúr) vonósnégyes, Op. 117
SCHUMANN: Meseképek, Op.113
SMETANA: g-moll zongoratrió, Op.15

11:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

"Énekeljen mindenki!"
KODÁLY: Háry János

11:00 : Budapest
Erkel Színház

MOZART: Parázsfuvolácska

17:00 : Budapest
BFZ Székház

Bodó Antónia, Illési Erika, Molnár Noémi, Nagy Gabriella (hegedű),
Gálfi Csaba, Juhász Barna, Yamamoto Nao (brácsa), Kertész György,
Mód Orsolya (cselló), Jóföldi Anett (fuvola), Szitka Rudolf (klarinét),
Polónyi Ágnes (hárfa), Teraszova Brigitta (zongora)
"Vasárnapi Kamarazene"
ENESCU: F-dúr hangversenydarab brácsára és zongorára
MOZART: A-dúr klarinétkvintett, K.581
BAC: Elegiac Trio
DVOŘÁK: Esz-dúr vonósnégyes, Op.51, No.10

18:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Juhász István (tenorharsona), Veér Mátyás (basszusharsona)
Kodály Filharmonikusok Debrecen
Vezényel: Dobszay-Meskó Ilona
KODÁLY: Galántai táncok
HIDAS: Florida - kettősverseny
LAJTHA: VI. szimfónia, Op.61

18:00 : Budapest
FUGA Budapesti Építészeti Központ

Környei Miklós (gitár), Pregun Tamás (zongora)
BEETHOVEN: G-dúr szonáta (Op.49, No.2)
TÁRREGA: Traviata fantázia
RODRIGO: Concierto de Aranjuez
RAHMANYINOV: Etudes-Tableaux (Op.33)

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Simon Izabella, Várjon Dénes (zongora)
Megyesi Zoltán (tenor), Muriel Cantoreggi (hegedű), Kim Kashkashian (brácsa), Perényi Miklós (cselló)
Klenyán Csaba (klarinét), Radovan Vlatković (kürt)
Escher Vonósnégyes:
Adam Barnett-Hart, Danbi Um (hegedű), Pierre Lapointe (brácsa), Brook Speltz (cselló)
"kamara.hu/5"
A Zeneakadémia Kamarazenei Fesztiválja
BRAHMS: Változatok egy Schumann-témára, Op.23
SCHUMANN: A költő szerelme, Op.48
WOLF: Olasz szerenád
DOHNÁNYI: C-dúr szextett, Op.37

19:00 : Budapest
Erkel Színház

ROSSINI: Olasz nő Algírban

19:00 : Budapest
MűPa, Fesztivál Színház

"Cimbalom és tárogató, hagyomány és megújulás"

19:00 : Budapest
Marczibányi Téri Művelődési Központ

Kemény Krisztina és tanítványai (gordonka)
Fauré, Glazunov, Popper, Klengel, Csajkovszkij és Dvořák művei

19:00 : Budapest
Nádor Terem

Solymári Tímea (gitár)

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Musica Nostra Nőikar, Szekér Bernadett (zongora)
vez.: Mindszenty Zsuzsánna
Meláth Andrea (mezzoszoprán), Szabó Ferenc János (zongora)
Vass Lajos Kamarakórus, Baja Mónika (zongora)
vez.: Darázsdi Zita és Somos Csaba
Kolonits Klára, Megyesi Schwartz Lúcia (ének)
Budapesti Monteverdi Kórus
Erdődy Kamarazenekar (koncertmester: Szefcsik Zsolt)
vez.: Kollár Éva
"A KÓTA ünnepi hangversenye Orbán György 70. születésnapja alkalmából"
ORBÁN GYÖRGY: Missa sexta
ORBÁN GYÖRGY: Kilenc dal Weöres Sándor verseire
ORBÁN GYÖRGY: Prédikátor-ének
ORBÁN GYÖRGY: Liber scriptus
ORBÁN GYÖRGY: Tószunnyadó
ORBÁN GYÖRGY: Zsoltárváltozat
ORBÁN GYÖRGY: Tavaszi szél
ORBÁN GYÖRGY: Stabat Mater
10:00 : Tatabánya
A Vértes Agorája

Tatai Ütőegyüttes:
Májer Dániel, Wéber Péter, Molnár Szabolcs
Szerkesztő, műsorvezető: Ocskai Gabriella
"Ráhangoló"
A mai nap
született:
1921 • Anda Géza, zongorista († 1976)
1928 • Pernye András, zenetörténész, zenekritikus († 1980)
1944 • Agnes Baltsa, énekes
elhunyt:
1828 • Franz Schubert, zeneszerző (sz. 1797)