vissza a cimoldalra
2017-12-13
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Társművészetek (1220)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3859)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60213)
Momus társalgó (6308)
Milyen zenét hallgatsz most? (24990)
Kedvenc előadók (2814)
Kedvenc művek (143)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2276)
Haladjunk tovább... (205)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11198)
A csapos közbeszól (95)

Operett, mint színpadi műfaj (3407)
Berlioz újratemetése (140)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2451)
Erkel Színház (8577)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1203)
Franz Schmidt (2975)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1142)
Bartók Béla szellemisége (256)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (423)
Opernglas, avagy operai távcső... (19881)
Jonas Kaufmann (2150)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (571)
Lisztről emelkedetten (879)
Élő közvetítések (6743)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (935)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (6440)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: chord
Leírás:
Honlap:
   


chord (229 hozzászólás)
 
Milyen zenét hallgatsz most? • 249692017-08-23 17:33:45
Vakság meg labirintus meg erős metafizika.
Cecus - Graindelavoix
itt
Milyen zenét hallgatsz most? • 249532017-06-18 10:00:53
Új lemez a színen.
Viola da gamba duók.
itt
Milyen zenét hallgatsz most? • 249442017-05-30 22:15:54
Csembaló. Ahogy nálunk nem szól.
itt
A cikk róla meg itt
Milyen zenét hallgatsz most? • 249412017-05-22 19:46:59
Pénteken volt egy Monteverdi koncert az Akadémián. Hogy melyiken?, mert legalább van kettő.:)
Cikk itt

Soha nem gondoltam volna, hogy erről a magyar együttesről lesz egy írás, ott, ahol a Savall-féle Vespró a színvonal.

Miket megélünk.
Milyen zenét hallgatsz most? • 249092017-02-26 09:59:58
Régi francia balladák és chansonok.
itt
Milyen zenét hallgatsz most? • 248962017-01-22 17:02:39
Monteverdi: Vespro della Beata Vergine
itt
Milyen zenét hallgatsz most? • 248842016-12-26 10:10:39
Másnapjára.
Boldog Karácsonyt mindenkinek!
Milyen zenét hallgatsz most? • 248802016-11-18 11:36:34
Codax cantigák
itt
Milyen zenét hallgatsz most? • 248742016-10-31 14:21:16
A Templomosok breviáriumjából,itt
.
Milyen zenét hallgatsz most? • 248702016-10-13 10:31:14
Kortárs zene.
ittitt
Milyen zenét hallgatsz most? • 248622016-08-22 17:05:04
Vivaldi: Il Furore
Milyen zenét hallgatsz most? • 248422016-08-05 16:17:22
Zarándokénekek
Milyen zenét hallgatsz most? • 248232016-07-24 09:59:00
Marin Marais: Sonnerie de Ste. Genevieve du Mont de Paris
Ritkán hallani.
Veszprémben ilyen volt.
Milyen zenét hallgatsz most? • 248212016-07-19 22:05:49
Robert de Visée: Prelude
itt
Milyen zenét hallgatsz most? • 248002016-07-03 09:50:12
Purcell színházi kísérőzene.
itt
Milyen zenét hallgatsz most? • 247982016-06-25 22:42:16
Sara Mingardo kontraaltja.
itt
Milyen zenét hallgatsz most? • 247802016-06-08 07:56:59
Cabanilles fals tiento-ja.
itt
Milyen zenét hallgatsz most? • 247722016-05-31 15:26:19
Bach partiták - Julia Fischer
A közben felmerülő problémák itt
Milyen zenét hallgatsz most? • 247612016-05-19 00:25:31
Pandolfo: Improvisando
Itthoni zenészek legtöbbjére nem túl hízelgő, elismerem.
Milyen zenét hallgatsz most? • 247352016-04-24 17:45:46
Giulio Caccini.
Rendkívül nehéz természetű ember volt.
Sokat köszönhetünk neki.
itt
Milyen zenét hallgatsz most? • 247312016-04-16 23:59:24
Gitár-meditáció.
itt lehet
Milyen zenét hallgatsz most? • 247282016-04-08 19:16:27
506 éve született Luis Venegas de Henestrosa.
Egy jó lemez itt
Milyen zenét hallgatsz most? • 247242016-04-06 17:12:15
Frescobaldi toccaták.
Az évszám 1627.
itt
Milyen zenét hallgatsz most? • 247192016-04-03 10:38:00
La Belle Homicide - Rolf Lislevand
itt
Milyen zenét hallgatsz most? • 247132016-03-30 15:22:41
Pl. Monteverdi, és a Vespro
A templom aztán 2012 májusában egy földrengés következtében nagyon komolyan megsérült, a torony összedőlt.
Milyen zenét hallgatsz most? • 247122016-03-30 15:13:37
Ez egy nagyon érdekes dolog, és a régizenében is pont így van.
pl. 1600-as évek elején tömbökben támadtak a nagyon jó szerzők.
Milyen zenét hallgatsz most? • 246912016-03-27 21:05:59
Egy különleges régi billentyűs felvétel.
itt
Milyen zenét hallgatsz most? • 246842016-03-20 23:31:37
Canoro Pianto di Maria Vergine - Ensemble La Flora
itt
Milyen zenét hallgatsz most? • 246792016-03-14 18:18:18
Marin Marais: La Reveuse
Milyen zenét hallgatsz most? • 246722016-03-08 18:12:21
Sieur de Sainte-Colombe: Concert No.27, 'Bourrasque'
itt
Milyen zenét hallgatsz most? • 246662016-03-03 09:46:22
Le Poeme Harmonique - Domenico Belli
itt
Milyen zenét hallgatsz most? • 246632016-02-28 23:24:50
Kortárs zene - nem egyszerű dolog.
Régizenébe olykor szépen illeszkedik.
itt
Milyen zenét hallgatsz most? • 246612016-02-28 09:13:11
Hát igen....ezt adták enni.
Milyen zenét hallgatsz most? • 246582016-02-26 09:07:09
Szerdán volt a [i]Barokk szopránok[i] sorozat keretében Anne Sofie von Otter és a Les Musiciens du Louvre koncertje a Zeneakadémián.
Egy tükör itt.
Milyen zenét hallgatsz most? • 246572016-02-21 14:43:36
506 éve született Spanyolországban Antonio de Cabezón, a vak billentyűs komponista; 41 éve dobta be Mandelbrot, az amerikai matematikus a laikus köztudatba a 'fraktál' kifejezést.

A két dolog szép metszete egy remek lemezen itt.
Milyen zenét hallgatsz most? • 246542016-02-18 16:29:29
Vivaldi: Vespri per l'Assunzione di Maria Vergine

link
Milyen zenét hallgatsz most? • 246492016-02-15 09:05:26
A falses alkalmazása egy Corbetta táncban.
Egészen különleges.
Itt.
Milyen zenét hallgatsz most? • 246462016-02-13 20:19:57
Ez a Froberger lemez egyre jobban tetszik. A falsesmesteri alkalmazása egészen lenyűgöző.
Milyen zenét hallgatsz most? • 246432016-02-11 18:30:23
Kapsberger: Toccata Arpeggiata
Milyen zenét hallgatsz most? • 246392016-02-08 17:10:50
Tarantella
Milyen zenét hallgatsz most? • 246372016-02-02 11:20:48
Most ez megy, jó sokat.

A koncert Veszprémben volt, beszámoló itt.
Régizene • 33692016-01-29 20:01:32
Hátha elolvassa ezt a blogot.
Régizene • 33662015-05-24 09:58:30
Musicalisches Opfer volt a Zeneakadémián, Savall -ékkal.
Valaki?
Régizene • 33622015-03-15 11:09:46
Esetleg ez?
Régizene • 33582015-03-14 08:40:46
Én visszacsalogatnám.
Pl. így.
Régizene • 33552015-03-12 17:13:33
Hátha folytatja...
Régizene • 33542015-03-03 23:47:57
Igen, ő pl. zenékről írt leginkább...
Régizene • 33442015-02-22 19:14:59
Remek.
Régizene • 33312015-02-17 10:27:22
Felső világok - nem kell feltétlenül hyper-szakrális gomolygásra gondolni, elég, ha szimplán a 'szférák zenéjére' gondolunk; gyönyörű és merész elmélet, miszerint a planéták (a Szaturnuszig kifelé) járása egy-egy gömbfelület-részt súrol; ezek, lévén adott és pontosan meghatározható sebességkülönbséggel bírnak, súrlódnak egymáson, vagyis a koncentrikus gömbfelületek között hang (rezgés) jön létre, amely, milyen meglepő, a zenei alaphangközöket adja ki; akár a mai kvantumfizikát is idegyömöszölhetjük ha update -elni akarjuk az elképzelést...:)
Régizene • 33282015-02-16 10:28:04
Brahms nekem kívül esik..:), nincs értelmes véleményem.
Mozart viszont szerintem önállóan saját maga egy külön kategória.(tehát lángész?, az.)
Úgy tűnik, nem nagyon vannak előzményei; nincs hová kapcsolni közvetlenül; a korból feltétlenül nem következik; nem besorolható; egyszerűen csak úgy felbukkant...
Régizene • 33272015-02-16 10:22:14
Örülök, hogy érted; és akkor azt is érted, miért pont ezt a lamentót hoztam példának.

Nem kedvenc területem a romantikus zene; viszont finomabban fogalmaznék, vagyis nem a túlzás a fő stílusjegy, hanem az emberből/szerzőből/előadóból kiinduló dolgok, melyek közt valóban az érzelem az egyik leglényegesebb.
Tehát, az individuum az alap; nem a felső világok leszűrődő harmóniáival gyönyörködtetnek minket, mint a régizenében, hanem a saját egyéniségből kiinduló pl. érzelmek zenei ábrázolásával.
Lényeges, hogy mindkettő lehet szép; vagyis a romantikus stílus nem szükségszerűen dagályos; a különbség filozófiai jellegű.



Régizene • 33232015-02-16 08:57:55
Jó, nem erőltetem.
Amit én látok:
Monteverdi nem saját érzéseiből és saját dolgaiból indul; gondolataiból sem jön le túl sok; minden indirekt; közbe van szőve a mese; és nem is érzések jönnek le, hanem szépség és harmónia.
M.F., mint sok jó mai régizene előadó, nem adja oda magát semennyire, ő csak közvetít, vigyáz arra különösen, hogy ne róla szóljon a dolog.

Chopin vagy Liszt - itt simán hihető, hogy pl. a saját keserűségüket szőtték bele; minden direkt, személyből induló. Individuális fájdalom vagy öröm vagy bonyolultság vagy egyszerűség, nem a meseszövés szerinti hangulat. Róluk szól. Az előadók hasonlóak; magukat 'teszik oda', egy jó zongorista teljesen átadhatja magát az érzéseinek, személyiségének. Itt az előadó kulcskérdés.
A lamentót is lehet különbözően előadni, de itt a lényeg a jó előadásoknál nem érintődik; az előadó személye, ha beszéli a nyelvet, magát az eszmeiséget, nem lényeges.
Régizene • 33212015-02-15 22:24:41
Lássunk egy példát, legyen a Lamento della Ninfa.
Ha nem veszed tolakodásnak, mi az, ami itt kb. lejön?
Ilyenekre gondolok, hogy,
Érzelmes? Valódi panasz? Monteverdi saját keserűségét írta le? Esetleg saját gondolataiból mi 'hallható ki'? M.F. mennyire 'teszi oda' magát? Kulcskérdés, hogy ki énekel, és hogy ki zenél?

Egy Chopin vagy egy Liszt zongoraműnél ugyanezek a kérdések...?
Régizene • 33192015-02-15 16:03:14
Lehet, hogy egységesek bizonyos globális törvényszerűségek, de itt fontos dolgokban nagyon nem azok mégsem; az eszmei/harmónia-alapú zene és az individuum alapú zene alaprendszeri eltérést mutat.
Vagyis ez is zene, az is zene, eszköztár hasonló, de a miértek mások; és itt nem az aktualitásról, vagy a korkérdésre adott válaszokról van szó; mindkettőt lehet szeretni külön-külön is, meg legtöbbször egyszerre is.
Régizene • 33162015-02-15 11:24:14
Érteni vélem ezt a dinamikus megközelítést, a jövő alakítása/alakíthatósága, meg a lépések szükségessége, de a régizenénél kicsit más a helyzet, az egy független valami, egy statikus egész, úgymond 'állócsillag'; itt nincs 'program', nincs feladat, amit rohanva meg kell tenni a jövő érdekében; itt nincs semmiféle előfutár a későbbiekhez, a későbbi szerzőkhöz, Tallis nem előfutára Kodálynak, mint ahogyan Frescobaldi nem előfutára Chopin -nek, de még Bach -nak sem, éppúgy a botostánc nem előfutára Bartóknak; itt senki sem előzte meg a korát, maximum tehetségesebb volt, vagy jobban átlátta a rendszer zenei matematikáját, esetleg tovább jutott az alapendszer kibontásában - ebből nyilván az a képtelennek tűnő/támadható megállapítás következik, hogy a standard zenei fejlődés, a reneszánsz-barokk-romantika-klasszika-stb. vonal egy badarság, persze nem az, (pedig az:))hanem csak egy másik szempont, egy másik koordináta-rendszer.
Úgy kellene elképzelni a régizenét, mint egy időjárási, vagy inkább csillagászati jelenséget; ugyan beágyazva a korba, megfigyelhető/idézhető/feldolgozható/stb., de a saját szigorú törvényei, harmóniatana és összefüggései szerint 'forog', vagy 'áll', a planéták meg a négy elem meg a Hexachord az akkor is ugyanaz a szisztéma, ha éppen Stockhausen -t hallgatunk, és teszik, és azt mondjuk, hogy, ez a 'fejlettebb' zene, mert pl. utalásai/aktualitása van a korhoz.

Na, ezért is jó lemez az 'Elements'.:)
Régizene • 33142015-02-15 10:32:39
Szerintem meg egyáltalán nem kell, hogy aktualitása legyen a zenének...hogyan is kerül ide ez a fogalom? Talán feladataink vannak a zenével, hogy ne a pénzügyi oligarchák irányítsák a világot? Vagy olyan zenét kellene szerezni, amely a jelenlévőnek titulált általános (így zenei is) értékvesztéssel szemben megy? Hogyan menne szemben? Úgy, mint a kortárs zene jó része, ami az érthetetlenségével/idegenségével a közönség jó részét ledobta magáról?

Vagy a barokk zene idején vajon akkora volt a kor harmóniája, mint ami a barokk zenében jelen van?

A lenti lemezen H.P. egyszerűen azt csinálta, amit e régizene alaprendszere eleve sugall: tisztán eszmei zene, égi és földi harmóniák által irányítva, és épp kihagyva a jelen/bármelyik kor nyavalygásait; a hivatkozott kör jóval tágabb, nem emberből induló, igazából tényleg az asztronómiáig meg az elemekhez jutunk vissza; ez a rendszer létezik és mindig létezni fog, teljesen függetlenül attól, hogy a jövővel milyen törekvéseink vannak.
Régizene • 33092015-02-14 21:06:07
Igen, nagyon jók.
Négy őselem - négy blokk, mindegyik egy-egy kortárs prelűddel kezdődik, aztán pedig régizene gambákra, néhány igazán különleges, mit pl. Hume lamentációja, vagy Thomas Ford darabok, és van egy, ami egészen meghökkentő, egy Fandango, padre Antonio slágere, amit eleddig billentyűsön ismertünk; H.P. soha nem volt szívbajos, ha át kellet valami írni/hangszerelni; ez mindenen túltesz; két gambaszólam kergeti egymást, egy tökéletes harmónia-hadművelet, borzongató együtt-játékkal.
A végén, hogy meg ne unjuk a sok régizenét, egy Poulenc, két klarinétra írt, két gambára átképzelt darab...:)

Furcsa módon úgy tűnik, hogy a régizenének mintha metszete lenne a kortárs zenével, csak néhol, de több, mint pl. a romantikával.
Régizene • 33072015-02-14 15:09:36
Pihentetőül, itt egy új Hille Perl lemez; egy anya-lánya project.
Több, mint pazar.
Néhány kortárs prelűddel ékesítve; komolyan, lenyűgöző.
Régizene • 32992015-02-12 16:33:36
Nem megy....pedig igyekszem....

Egy háromszólamúság mitől kiteljesedés?
Egy népdal egy jó nagy bonyolult kórusban (Kodály) kiteljesedés vagy hidegrázás?
Egy Folia egy romantikus nagyzenekarral vajon kiteljesedés vagy a lényeg elfedése a mennyiséggel?

Vagy így jutunk az eredetihez, vagyis a teljeshez?

Most tényleg csak kérdeztem, nem foglalnék állást, mert a dolog módfelett bonyolult; pl. a reneszánsz nagy mesterei (kórusművek) valóban kiteljesítettek sok dolgot.
Régizene • 32972015-02-12 13:42:34
Elfogadom az érvelést.

Persze ez azzal jár, hogy oda jutunk, mint Bartók Román táncok -ban a 'botos tánc'esete; ami eredetileg egy román tánc, a 'jocul cu botu'; ezt Bartók 'felgyűjtötte', a dallamot beemelte a saját Román táncok ciklusába; rendkívül népszerű lett, a zongoraátiratát mindenki ismeri;

itt

aztán a Muzsikás egy szép lemezzel adózott Bartóknak, azon elhangzik a 'jocul cu botu', mint Bartók-téma....:(

itt, 2'30'' -től.

Az előző esettel ez így analóg; de valami egészen enyhén furcsa ízű dolog le-eredetizni pl. ezt a Bartók-féle botostáncot; de mint MŰ, természetesen eredeti...:)
Régizene • 32942015-02-11 08:52:12
Szerintem te sem gondolod komolyan, hogy az 'eredeti', az az Accentus-féle szép, finom, szelíd, úgymond megszelídített, re-katolizált/reconquistás-templomi-kórusba-beemelt verzió.
Ilyen szempontból a Savall-féle is közelebb jár a gyökerekhez.

Igazából mindegyik szép, mert az alapharmónia nagyon különleges; az, hogy melyik tekintődik régebbinek mai szemmel, az folyamatosan változik; ne feledd, itthon éppen hogy kievickéltünk a romantizálós korszakból; szerencsére a generációk csak cserélődnek szép lassan...
Régizene • 32912015-02-10 16:36:00
A Tres Morillas - nézzünk egy még- 'eredetibbet'; merthogy a dallam bizonyosan a Cordobai Kalifátus fénykorából ered.
Itt.
Régizene • 32822015-02-04 10:12:34
Előkerestem a megjelenés-kori véleményemet a lemezről.
Itt.
Régizene • 32812015-02-04 10:01:38
Mindkettőről gondoltam.
Részemről - zb -val tökéletesen egyetértek.

Az fáj, hogy nem lehet leírni egy komolyzenei magazinban, hogy egy remek együttes aktuális lemeze egy kalap sz@r...
És ettől még nagyon jók, lehet szeretni őket, meg a többi lemzükért/koncertjükért őrjöngeni.
Régizene • 32782015-02-03 19:27:53
Olvastátok az írást a L'Arpeggiata/Purcell lemezről?

Véleményetek?
Régizene • 32682015-01-28 19:12:56
A Bartókon egy korai Folia megy; a májusi Savall koncertre egyetlen darab jegy sincs...
A dolgok változóban.
Régizene • 32612015-01-26 09:51:33
Itt egy beszámoló.
Régizene • 32492015-01-24 18:37:20
És a Régizene Fesztivál?
Pl. egy H-moll mise áthúzott a Duna felett mostanában....Herreweghe s.k.
Voltatok? Vagy vélemény?
Régizene • 29962014-03-13 23:08:00
Ez elképesztően jó.
Az Ortíz -on meg leültem.

A mezőny lemezek terén itt a végletekig erős. Nagyon érdemes pl. a legendás Savall -féle felvétellel összehallgatni.
El sem hiszem, hogy ennyire jó gambajátékosunk van itt Magyarországon.
Régizene • 27552013-09-25 22:50:02
Nincs felület; a momus felett eljárt az idő...és a hifiseket is jobban érdekli a régizene, mint az Operaház belterjes dolgai, vagy Dohnányi...
De majd átlinkelek; pár jó cikk már van; amúgy hivatalosan még el sem indult a zmag.
Régizene • 27512013-09-25 19:09:42
Ilyen...
Régizene • 27492013-09-25 08:53:31
Valaki Savall koncerten?
Régizene • 27482013-09-25 08:53:28
Valaki Savall koncerten?
Régizene • 26812013-08-16 10:47:07
Veszprémben és környékén alakul egy olyan régizene-centrum-féle, pazar előadásokkal.
Itt a plakát.

Machaut -t úgy énekelnek, hogy elképesztő.
Bölcs Alfonz cantigáiból hol is hallunk itt Magyarországon...?
Vagy a Delfin Hat Könyvéből vihuelán Narvaez darabokat...?
Vagy Ortíz -t úgy játszani, ahogyan én csak Savall -t hallottam..?
Tegnap meg Felsőösön a régi 'Vöröstemplomban' Binchois chansonok, meg fasípos orgonán Valderranabo átiratok, aztán meg egy olyan Mille Regretz átirat hogy utána a lemezeim felét simán el lehet dobni...:)

Sajnálhatjátok, hogy mit hagytatok ki.
Régizene • 26142013-06-07 17:34:19
Ossuaires

Egészen, egészen elképesztő.
Plusz a booklet -ben egy briliáns esszé a katedrálisépítészetről, az elhalt szentek testrészeinek 'szétosztásáról', és hogy a zene mekkora óriási szerepet kapott ebben a ma már titkos szisztémában.
Régizene • 26122013-06-05 18:41:43
Marais - a la Alqhai.

Lemezről még érdekesebb; másképp kezeli a vonót, mint a többiek.
A hangszer is más; hallhatóan nem akart egy híresről kópiát; valami mást akart, és megcsinálták neki.
Friss fuvallat.

Régizene • 26102013-06-03 12:14:59
a 'nem tetszik' előtt olyan üres négyzet akarna lenni.
Régizene • 26092013-06-03 12:12:34
× tetszik
nem tetszik
Régizene • 26072013-05-31 22:10:32
Egyetértünk. Szinte.
Bach -otokat meg nem bántom, ne félj, emlékszel?, békekötés volt, meg ő itt nem játszik, mert apróra leírt/utasított mindent, ott rend volt és rend van, legalábbis emezekhez képest, meg a lejegyzés totál más filozófia szerint ment, szóval ott nem lesznek ekkora forradalmak az előadásmódban, és Glenn Gould ezért ma is pazar.
Visszatérve Kapsbergerhez, kb. olyan excentrikus lehetett, mint a zenéje, és ezt néhányan nagyon nem bírták, és Battista Doni vezényletével, mai szóhasználattal élve 'kicsinálták'.
Ami érdekes, meg kicsit vicces, hogy még Lislevand is gondolkodóba esett, mit is csináljon azokkal a hibákkal, melyek egyértelmű jelei annak, hogy Kapsberger nem hajtotta a fejét teljesen az ellenpont-igába, szinte, mint egy rossz gyerek, de aztán győzött a neveltetés, meg a zeneiskola, hát kijavította...:)
Régizene • 26042013-05-31 14:17:24
Mindössze 'divat' lenne...?
Sokkal többről van szó.
Az előadásmód lényegéről.
Hogy leszakadnak végre a Bach -nál szépen működő szigorú/kottatartós/metronómos régizene-játszásról; a hiányos lejegyzéseket ki merik pótolni hangszerparkkal és eredteti gondolatokkal, improvizációkkal, díszítésekel, stb.
Ortíz, a [i]Tratado de Glosas[i] előszavában gyakorlatilag utasítja/bátorítja az előadókat fentiekre - az évszám 1553. Ezt miért kell elfelejteni, ha egyszer leírta?

És egész Nyugat-Európa így játszik, csak kicsit ki kellene tekinteni; az új bázeli generáció 'sőt', az utolsó kiadott CD korongok az valószínű új Early Music lesz, ez már most látszik.

És hiába mondod, neked is tetszik, mert ajánlod, pedig az a Kapsberger sem eredeti, így szerinted csak múló divat, de nem az, és Lislevand nélkül azt sem tudnánk, ki volt ez a szerző, aki szinte provokatív/pimasz módon egy csomó ellenpont-hibával örvendeztet meg minket.:)
Régizene • 26022013-05-30 22:33:37
Lislevand nyomában járnak...
Ezzela lemezzel kezdődött a 'kapsbergerezés', 1993 -ban.
Hogy mit kapott szegény ezért a lemezért...hogy feldolgozás, meg saját szájíz, meg hogy ez akkoriban nem így volt, meg mi ez? valami jazz?, stb.
Aztán az év régizene lemeze lett, talán '94 -ben; aztán mindenki elkezdte ezt a fajtát.
Meg ezt - mert ez is rajta van.:)

Merthogy az 1640 -es "Libro Quarto d'Intavolatura di Chitarone" az egy lanttabulatúra-gyűjtemény, szó sem volt csörgőkről meg hárfáról meg portatív orgonáról meg gambáról meg két spanyol gitárról.

Részemről örülök, hogy így lett.

Most az alant citált 'Rediscovering Spain' jár ebben a cipőben...
Ittarról, hogy mit is gondolnak.
Régizene • 25972013-05-27 23:47:17
Madarat tolláról, embert 'Canon in D' -jéről...
1
2
Régizene • 25832013-05-19 22:07:31
Na, mi meg itt próbálunk bonyolult és okos dolgokról beszélni sőt vitázni...
Szerintem Barna, próbáljunk meg végre komolyabb témákról beszélni...:)
Régizene • 25702013-05-18 11:46:57
Itt egy másik szám róla.
Az egyik gamba hangja annyira hasonlít Andueza hangjához, hogy gyakorlatilag kórusban vannak.Igazi 'Voix Humaine'
Régizene • 25692013-05-18 10:29:25
Nincs igazad.
Tudom, hogy az itthoni viszonyok között nehéz elhinni, hogy ilyet tudnak zenészek, de hidd el, ezek így játszanak koncerten is.
Mondom, hogy új iskola...ezek mindig kikapnak először...nehezen megy be a fejekbe...:)
Régizene • 25672013-05-17 22:49:27
Spanyolország, nincs különösebb hiszti a régizene-oktatáson; ott már a legújabb iskola hódít...
Dos Estrellas

Pazar.
A Savall utáni bázeli generáció. Hihetetlen lendület.
És régebbinek/igazibbnak tűnik, mint a régiek.

Persze nekik van egy Glossa kiadójuk is...
Régizene • 25612013-05-14 17:48:44
A híres 'Ensaladas' ciklus, az Uppsalai gyűjteményben; kb. olyan szabad madrigál-félék.
Aragóniai Ferdinánd 'zenei köre', 1530 -as évek.
Óriási jó zene.
Itt egy másik akkori sláger.
Próbáljátok kifejteni a ritmust.:)
Régizene • 25552013-05-12 11:13:06
Én leginkább ezért.
Régizene • 25502013-05-06 10:17:58
Erről a darabról beszéltem, és ahogyan ők előadják.
Nem érzed, hogy ez az 'ártatlan monódia' a gyökereket rángatja/csavarja...? Nagyon erős hatás, mesterien előadva. Azok a szúfi énekesek Marokkóból nem viccből vagy csak a show kedvéért öltöztek be. Mint egy varázslat. Igazi komoly felnőtt dolog, nem oktatásra való.
Régizene • 25462013-05-05 21:44:11
Nem vagyunk egyformák…
Ez a belinkelt zene nem csak simán ’monodikus’, attól jóval erősebb; mondhatni rendkívül felkavaró. A gyerekeket nagyon távol tartanám ettől, szimpla óvatosságból.
Inkább először valami tényleg egyszerűt, aztán bármelyik ’A fúga művészetét’, azon lehet tanítgatni, hol az ellenpont…
Régizene • 25442013-05-03 11:41:38
Emlékszem a ledöbbenésre, amikor az első lemezüket hallottuk.
Ők azért odakint is jól felkavarják a vizet.
Pl. ezzel.
Régizene • 25422013-05-02 17:26:06
Esetleg beszéljünk erről.
Régizene • 25082013-04-17 21:16:28
Remélem, mindenkinek ott a polcán.
Canzona Secunda
Régizene • 24932013-04-03 18:36:22
Az amerikai régizene-játszást nehezen emésztem...
Inkább valami ilyesmit.
Régizene • 24902013-04-02 00:05:15
Egyszerűen pazar.
Régizene • 24732013-03-24 16:02:12
Ez tény.
Viszont csak ő. De kint is; gyakorlatilag külön kategória, nem tudsz még csak hasonlót sem mondani.
A többiekkel viszont simán partiban vannak.

Megy a nagy sírás, de ne feledd, én a közönség vagyok, engem ez miért is kellene hogy érdekeljen...?
(Ne vedd fel a kesztyűt, ez csak költői...):)
Régizene • 24672013-03-24 11:10:05
Esetleg tegnap valaki a Ferences templomban a Buxtehude -n?
Ingyenes belépés volt.
Régizene • 24642013-03-23 13:46:25
Igen, mert nem az.

Sajnálhatjátok, komolyan.
Elképesztően jó volt.
Eddig is szerettem Sara Mingardo -t.
Most - követni, szolgálni, a küszöbén aludni...ez lenne a minimum...:)
Régizene • 24602013-03-23 09:42:36
Tegnap MÜPA - Handel - Il Trionfo
Esetleg valaki?
Régizene • 24342013-02-27 20:09:04
Örülök, tényleg, hogy tetszett.
A lemezekre azért vigyázz. A repertoár vegyes.
Javaslom az összkiadásokat elfelejteni; főleg a nagyon gyenge kiadókét.
Óriási és romboló infláció.
Inkább lassan, egyenként, az se baj, ha számonként...
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
16:00 : Budapest
Belvárosi Főplébániatemplom

"Belvárosi orgonakoncertek"

17:00 : Budapest
MűPa, Üvegterem

Berecz Mihály (zongora)
Central European String Quartet:
Miranda Liu, Soós Máté (hegedű), Nagao Haruka (brácsa), Szabó Judit (gordonka)

"Hangulatkoncert"
BACH: c-moll szonáta, BWV 1017
CSAJKOVSZKIJ: Meditáció, Op.42
HAYDN: C-dúr („Madár”) vonósnégyes, Op.33/3

18:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia

A Zeneakadémia Népzene Tanszékének tanárai és hallgatói
"Találkozások Liszt Ferenccel"
Liszt Ferenc és a cimbalom

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, X. terem

"Házimuzsika a Zeneakadémián"
Mező Péter tanítványai

18:00 : Budapest
MTA Zenetudományi Intézet

Classicus Kvartett, Brassói-Jőrös Andrea (ének)
"Kodály és kortársai III."
KODÁLY: II. vonósnégyes
DEBUSSY: vonósnégyes
SCHÖNBERG: II. vonósnégyes

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Borbély Mihály (klarinét, szaxofon)
Kodály Kórus Debrecen
Vezényel: Szabó Sipos Máté
"Kodály-parafrázisok"

19:00 : Budapest
Erkel Színház

CSAJKOVSZKIJ: A diótörő

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Frankl Péter (zongora) Ács Ákos (klarinét), Szőke Zoltán (kürt) Kelemen Kvartett: Kelemen Barnabás, Kokas Katalin (hegedű), Homoki Gábor (brácsa), Fenyő László (cselló)
DOHNÁNYI: 1. (c-moll) zongoraötös, Op.1
DOHNÁNYI: esz-moll zongoraötös, Op.26
DOHNÁNYI: C-dúr szextett, Op.37

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Lenneke Ruiten, Hélène Walter, Christopher Ainslie, Helena Rasker, Paul Schweinester, Valerio Contaldo, James Platt, York Felix Speer (ének)
Les Musiciens du Louvre
Vezényel: Marc Minkowski
J.S. BACH: Karácsonyi oratórium, BWV 248 - 1., 2., 4., 6. kantáta
A mai nap
született:
1870 • Leopold Godowsky, zongorista († 1938)
1943 • Gösta Winbergh, énekes († 2002)
elhunyt:
1976 • Lily Pons, énekes (sz. 1904)