vissza a cimoldalra
2018-11-21
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61323)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4099)
Milyen zenét hallgatsz most? (25002)
Momus társalgó (6349)
Kedvenc felvételek (149)
Társművészetek (1278)
Kedvenc előadók (2824)
Haladjunk tovább... (214)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Kedvenc művek (143)

Olvasói levelek (11292)
A csapos közbeszól (95)

Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2632)
Lehár Ferenc (648)
Kurtág György Szeretete (56)
Kimernya? (2845)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (787)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1531)
Franz Schmidt (3227)
Élő közvetítések (7529)
Operett, mint színpadi műfaj (3765)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2996)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1161)
Berlioz újratemetése (150)
Belcanto (914)
Balett-, és Táncművészet (5581)
Jonas Kaufmann (2278)
Opernglas, avagy operai távcső... (20163)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: karnagy
Leírás:
Honlap:
   


karnagy (359 hozzászólás)
 
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 39912018-06-08 19:29:26

Milyen igaz! Ugyanakkor a "jól bírta" határozós szerkezet mindkettőnk beszámolójában közös. Én gikszert nem hallottam, egy-egy csúnyábban megszólaló hangot persze igen, de az összbenyomás mégis az volt, hogy remekelt Seiffert. Nem tudom: volt valaha tenor, aki ezt a kb. 3/4 órás haldoklást hiba nélkül énekelte?


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 39852018-06-08 10:23:18

Grazban volt Tristan. Biztosan bírta volna a Műpa hatalmas terében? Őszintén szólva, én örülök, hogy Fischer nem kísérletezett. Seiffert nem csak nagy név, de nagyon nagy hang is. 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 39832018-06-08 08:49:56

Nem igazán értem, hogy a Parditka-Szemerédy-féle Trisztán-rendezést miért kellett lecserélni. Szerintem ennél az új verziónál ezerszer jobb volt, most konkrétan egyáltalán nincs megrendezve, nincsenek gondolatok, nincs színészvezetés, semmi nincs. Egy koncertszerű előadás is klassz lett volna ezekkel a fantasztikus énekesekkel.



Amikor tavaly megvettem a jegyet, őszintén reméltem, hogy nem Robert Dean-Smith lesz végül Trisztán - és jól jártunk a cserével, Seiffert őrületesen jól bírta a III. felvonást, számomra ismét nagy élményt jelentett őt hallani. Allison Oakes nevéről még nem hallottam, kicsit aggódtam, hogy mit kapunk tőle (Anja Kampe helyett ugrott be). Nos, szerintem nagyon szép, fényes hangja van, kiegyenlített minden regiszterben, és ritkán hallani ennyire tisztán éneklő szopránt. Számomra nagyon szimpatikus volt mint jelenség - szóval, jó volt megismerni őt. Salminen elnyűhetetlen, megunhatatlan, milyen jó, hogy nem a legenda romjait látjuk-halljuk. Daniel Boazt sokszor hallottam Bécsben középszerepekben - tisztességesen,abszolút korrekten abszolválta Kurwenal szerepét is, de valahogy soha nem rendít meg, amit látok-hallok. Schöck Atala Brangenéje egészen kiváló volt - milyen kár, hogy nem volt segítségére a rendező mondjuk az I. felvonásban. Neal Cooper luxus-Melot. Nem véletlen, hogy kisebb-nagyobb házakban már Trisztán szerepében is bemutatkozott.



Köszönet Fischer Ádámnak a szép színekért, azért, hogy a mű mesés pillanatait, csodálatosan exponálta, gyönyörűen vezényelt, mint mindig.


Rost Andrea • 20082018-05-16 23:50:02

Sebaj, jövőre bevállalja Elektrát :)


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 36932017-06-26 07:44:38
Pedig szerintem Jay Hunter Morrisszal volt probléma. Siegel brutálisan leénekelte őt (hangerőt tekintve is)!
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 36792017-06-22 08:15:17
Ja, látom, az előbbi a Rienzire vonatkozott. Bocs...
A Tristan-ra visszatérve... Én gondolkoztam, hogy vegyek-e rá jegyet, végül is vettem, de magam is aggódom Dean-Smith miatt. Pár éve Bécsben hallottam, nagyon soványka kis Fidelio-t hozott, óriási csalódás a többetek által említett A walkür-felvonáshoz képest. Emlékeztek amúgy, hogy Petra Lang mennyire zseniális Sieglinde-t énekelt azon az előadáson? :)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 36782017-06-22 08:11:41
Hát én is jobban örülnék egy Seiffert-Tristánnak, mint egy Dean-Smith-nek... Szerintem is kitűnő lenne.
Rost Andrea • 19142017-06-14 20:59:13
SZerintem jövőre szenzációs Salome lesz. Aztán jöhet Chrysothemis, majd Elektra... Egyszerűen felfoghatatlan.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 36372017-06-09 09:55:05
Opera-naplóm szerint jó félezer előadást láttam életem során. A tegnapi Parsifal a legeslegjobbak közül való volt. Olyan színvonalat képviselt, amire szavak sincsenek, akik nem látták, elképzelni sem tudják, miről maradtak le. A második felvonás brutális drámája Klingsorral, Kundryval és Parsifallal maga a tökély volt. Már azért az egy felvonásért megérte jegyet venni. Zseniális volt Peter Seiffert a címszerepben, elképesztő energiákat mozgósított mindvégig - pedig aggódtam, hogy vajon ez a 63 éves művész fogja-e bírni a címszerepet. Egészen rendkívüli élményt nyújtott. Kundryként Violeta Urmana nem volt olyan démoni, mint mondjuk Waltraud Meier, de csodálatosan énekelt, és a nőiességét, csáberejét az énekhang szépségén keresztül tudta megvalósítani - ilyen pianokat Wagner-előadáson ritkán hall az ember. Hátborzongató volt, ahogy Fischer Ádámmal együttműködtek ezekben a pillanatokban. Nagy kedvencem, Halfvarson mester megöregedett (persze az idős Gurnemanz szerepében ez nem baj). Talán össze is ment picit (már elnézést), és elég megrendítő volt ahogy bottal a kezében bóklászott a színpadon. A hang persze olyan félelmetes zengésű, mint pár éve is volt. Kiválóak voltak a viráglányok, a kórus világszínvonalú(ezúton is gratuláció Zoltán Pad-nak és a karnagy kollégáknak), a gyerekkar megszólalásának egységességére, tökéletességére szavak sincsenek.
Nagyon jót tett, hogy a Parditka-Szemerédy rendezőpáros picit átrendezte a produkciót, nagyon szép ismét a bevilágítás. Köszönet Fischer Ádámnak, hogy immár 11 éve idehozza nekünk ezeket a csodálatos előadásokat.
Pantheon • 17932016-09-09 22:37:07
Remek énekes volt, nagyon szépen énekelt. Láttam vele egy kitűnő bécsi Tannhausert és egy nagyszerű Daphnét, melyben Apolló szerepében lépett fel. Sajnálom, hogy a Műpa-beli Siegmundjáról lemaradtam, immár pótolhatatlan...
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 32532016-06-29 06:55:18
Jó, hát Siegel Miméje csak a Zednikével összevethető felülmúlhatatlan remeklés. Siegfried legyen a talpán, aki partiban marad vele.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 32482016-06-28 07:59:39
Kicsit ellentmondásos az előző üzim, de értitek :)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 32472016-06-28 07:58:59
Így van, jóval gyengébb volt a többieknél. Kínos, amikor Mime leénekli Siegfriedet vagy Dávid Waltert. Hozzátenném: egyáltalán nem éreztem kínosnak Kirch teljesítményét, csak a sok csillagos ötös és ötös között ő négyes alá volt.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 32422016-06-27 10:54:44
Nagyszerű volt a tegnapi Mesterdalnokok. Valójában az igazi élményt nem is az egységesen jó szólistagárda nyújtotta, hanem a zenekar és főleg a kórus. Nem is tudom, mikor hallottam utoljára ennyire plasztikusan, szépen hangzó kórusteljesítményt hazai (és külhoni) opera-előadáson.
A szólista-gárda legfőbb erényének az egységességet véltem - nyilván Skovhus kiemelkedően abszolválta ezt a ziccer-szerepet, de nagyon tetszett Rutherford Hans Sachs-a, Anette üde Dasch Évája és egyik kedvenc bécsi énekesemet, a gyönyörű hangú Norbert Ernst-et is öröm volt itthon hallani. Daniel Kirch abszolút tisztességesen helyt állt, de én szívesebben vettem volna erősebb és főleg fényesebb hangú Waltert.
Opernglas, avagy operai távcső... • 191912016-06-07 19:03:27
Én szeretem Rattle lemezeit, ám tavaly láttam vele a bécsi Göttert. Az, hogy szönyű volt, nem kifejezés. Számomra a leggyengébb karmesteri teljesítmények egyike a STOP pultjánál...
Milyen zenét hallgatsz most? • 247512016-05-04 19:54:53
Messiás Minkowskival. Hova siet ennyire? Szörnyű.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 565762016-05-04 19:32:00
Én kíváncsian vártam, hogy az első rész megrázóan szép befejzése után hányan fognak távozni. ELmentek páran, de nem olyan nagyon sokan. Szóval, persze, nem volt akkora ház, mint a Toscán, de azért itt, Budapesten örülnének ennyi nézőnek... Itthon, ha jól emlékszem, a Tháliában játszották a Szabó István-féle rendezést... Talán két előadás volt?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 565592016-05-02 21:58:58
Hát én A három nővér 3. előadásán jártam, azért elég nagy házzal ment...
Élő közvetítések • 54042016-04-23 10:18:00
Stoyanova mint Amélia... Hát kétesélyes :)A legótvarabb bécsi rendezések egyike Az álarcosbál. Iszonyatosan gáz szerintem.
Erkel Színház • 65742016-03-25 08:42:56
Olvasom a Trubadúr-beszámolókat. Könyörgök: az állófogadást és a nézőtérről való bevonulást is lopta Galgóczy. A bécsi Don Carlosban (francia verzió) ugyanilyen jelenetek vannak...
Opernglas, avagy operai távcső... • 189932016-03-14 20:18:57
Nagyszerű Bécsben A három nővér. Örültem, hogy nem a kontratenoros verziót játszották. A Garifullina-Gritskova-Khyrullova hármas nagyon nagyot énekelt, játszott - és nem mellesleg gyönyörűek. Viszont jó ötletnek tartom, hogy Natasát karakter-kontratenorra, Eric Jurenasra osztották. Fantasztikus színészi és vokális teljesítménnyel ellenpontozta a nővéreket. Jó volt, mint mindig Norbert Ernst (Doktor) és Viktor Sevcsenko Szoljonilja is tetszett. Igazából az egész társulaton érződött AZ ÜGY fontossága, az alázat, a hozzáállás komolysága.

Tetszett Yuval Sharon szolid-szép rendezése és Esther Bialas látványvilága is. Aki tudja, nézze meg, tényleg érdemes. És - mivel Eötvös maga vezényli - igazán jó kezekben van az előadás!
Pantheon • 16582016-01-22 12:05:46
Én nagyon kedveltem, szerintem szép hangú, kulturáltan éneklő baritonista volt. Igazán nagyon sajnálom.
Pantheon • 16572016-01-22 12:05:39
Én nagyon kedveltem, szerintem szép hangú, kulturáltan éneklő baritonista volt. Igazán nagyon sajnálom.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 549032016-01-03 16:39:51
Az a Verdi-fesztivál egy csoda volt. Talán az Otello volt a csúcs, ragyogó volt valóban (emlékszem, Milnes az öltözője előtt osztogatta a dedikált fényképeit, én kettőt is kaptam :)))) ). És volt Álarcosbál, Requiem, Rigoletto, talán Aida is.

Nagyon sajnálom Saccanit, nyilván nem olvassa a Momust-t, de mielőbbi gyógyulást kívánok neki. És szeretném, ha visszatérne egyszer Magyarországra, ahol sok örömet szerzett nekünk. Én a Turandot-premiereket soha, de soha nem fogom elfelejteni neki. És ebben Kovalik mellett neki is hatalmas szerepe van.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 549002016-01-03 15:00:11
Ha már karmesterek. Hová tűnt Saccani? Nem mindig és nem mindenben szerettem, de voltak előadások, amiket nagyon csíptem vele. Mondjuk a Turandotot.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 548992016-01-03 15:00:08
Ha már karmesterek. Hová tűnt Saccani? Nem mindig és nem mindenben szerettem, de voltak előadások, amiket nagyon csíptem vele. Mondjuk a Turandotot.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 548242015-12-28 13:47:18
Évek óta nem láttam/hallottam a Bohéméletet, de most karácsonykor elkapott valami nosztalgiaszerűség. Eszembe sem jutott volna az Operaházba menni. Jó volt CD-n Tebaldival és Bergonzival.
Nem is tudom, ki miatt érdemes ma Puccinit nézni Magyarországon....
Edita Gruberova • 28652015-12-24 09:18:05
Ott voltam azon a hangversenyen, felemás élmény volt. Valójában Yoshikazu Mera és Gruberova annyira nem volt egy súlycsoport, hogy az egész koncertet kínosnak éreztem. Ott volt Gruberova, de mégsem volt ott.
Milyen zenét hallgatsz most? • 245992015-12-20 14:06:40
Egyik legrégibb CD-met hallgatom (Mozart:Vespers; King's College, Hilliard Ensemble - vez. Cleobury). Csodálatos felvétel, talán a legszebb a két vesperásból.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 545882015-11-25 15:20:18
Hehe, nézőként működik... Pár éve baráti társasággal megnéztük házimozin a valenciai Ringet. Délelőtt 10-kor kezdtük, és hajnali 3 körül fejeztük be a projektet. Nagyon kevés szünetet iktattunk be, volt, hogy felvonások között sem álltunk le. Nagyon kemény menet volt, de felejthetetlen élmény :D
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 545782015-11-23 16:12:13
Berlinben az idei premieren is megbontották a Mesterdalnokokat. Eléggé meghökkentem, hogy ilyet meg lehet csinálni.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 543852015-11-13 22:04:19
Tényleg. Hová tűnt Saccani? Divat volt őt nem szeretni, meg fanyalogni, de én nagyon szerettem. Szerintem szenzációs Turandot-premiereket vezényelt, sosem fogom elfelejteni azokat az előadásokat.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 543302015-11-12 10:40:35
Nincs vita. Egy előző hozzászólásra reagáltam. Valóban pusztán ez kellene, hogy számítson, és semmi más.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 543272015-11-11 21:13:07
Pedig szerintem Berczelly politikai kötődése nem olyan nagy titok...Mindazonáltal nagyon igazatok van: Misura és Berczelly is rengeteget tettek a hazai opera-kultúráért, és nagyon komoly minőséget képviseltek. Misura csodálatos Aidái, Turandotja, Wagner-alakításai felejthetetlenek számomra; az észveszejtő felső kvintje, művészi alázata - példa értékű volt. És volt szerencsém tanítani látni: az sem volt semmi. Berczellyt nagyon szerettem. Az az erő, az a karizma, ami áradt belőle, felejthetetlen volt számomra. A legnagyobbak egyike.
TOP 10 - Karmesterek • 1092015-10-22 12:22:49
Hehe, visszanéztem a 8 évvel ezelőtti listámat. Igazából Thielemann-nal egészíteném csak ki. Vele feltétlenül.
Milyen zenét hallgatsz most? • 244632015-10-11 14:54:33
Hát elég sok felvételem van ebből az időszakból. Szerintem sok lemezen érződik, hogy nincs igazán dirigense. De mindent feledtetnek az énekesek.
Milyen zenét hallgatsz most? • 244622015-10-11 14:53:37
Rysanek a non plus ultra. Őrületesen jó énekes, szédítő felső kvinttel.
Milyen zenét hallgatsz most? • 244572015-10-11 10:54:47
Oppardon. Persze, hogy Rysanek az előző... Bocsánat.
Milyen zenét hallgatsz most? • 244562015-10-11 10:54:06
Verdi: Macbeth... Nilsson, Warren, Bergonzi, Hines, vez. Leinsdorf. Régi idők.
Edita Gruberova • 27992015-10-11 09:17:17
Ha az lenne korunk operajátszásának a legnagyobb baja, hogy Gruberova a színpadon, parókában 70 évesen 30 éves nőt játszik...Megnéztem a bejátszást. Nem hibátlan, de szívesebben nézem/hallgatom Gruberovát 70 évesen, mint a tehetségtelen fiatal pályatársait... Ugyan, KIT érdemes ma megnézni? Tessék már neveket mondani, akikkel XIX. századi olasz operákat (a belcantótól a kései Verdiig bezárólag) érdemes meghallgatni...
Amúgy én Gruberovát először bő 15 éve hallottam a pozsonyi opera szenzációs budapesti gáláján (Vargicovára, Peter Dvorskyra, Rybarskára, Larinra, Jenisre emlékszem még, talán Peter Mikulás is volt). Őrületesen nagy élmény volt az egész koncert, de a legeslegjobb a Lucia őrülési jelenete volt Gruberovával. A jelenlegi hangi állapota persze már nem olyan, de azért még mindig irigylésre méltóan jól énekel, és a jelenléte meg döbbenetes.
Jonas Kaufmann • 11992015-09-19 20:04:29
Sajnos nem lehettem ott. Milyen volt élőben? :)
Amúgy mi a gond? Nincs hangereje Kaufmann-nak?
Jonas Kaufmann • 11972015-09-19 19:41:14
Azért odatette rendesen Kaufmann ezt a Nessun dormát. Belehallgattam más áriákba is, azok is tetszettek. És öröm volt hallgatni a zenekar érzékeny-szép kíséretét is - ebben nem kis érdeme van Marin Alsopnak is, persze.
Opernglas, avagy operai távcső... • 186472015-09-14 11:57:44
Képtelenség a jó fogalmat erre megtalálni. Számomra hihetetlen, hogy valaki ennyire ne érezze képességének határait. Talán még Brünnhildével megpróbálkozhat a művésznő, és várjuk az Elektrát is.
Opernglas, avagy operai távcső... • 186382015-09-12 22:49:57
Szerintetek lehetséges, hogy Rost Kékszakállú-Juditot fog énekelni? Én ezt nem akarom elhinni.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 533662015-08-29 07:05:39
Az idő tájt szerintem Pelle E. is énekelte Turandotot és vendégként kétszer Gwyneth Jones - olyan szörnyen vibrált, hogy az valami borzalom.
Én Misurával és Verával is nagyon szerettem.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 533582015-08-28 15:16:47
Valójában minden szerepében fantasztikus volt, én az Álarcosban is nagyon bírtam. Anno talán nem annyira tetszett Lady Macbethként, viszont a youtube-felvételeket hallgatva bizony az is jó volt

Szégyen, amit Verával tettek. És gyanítom: soha nem kapja meg mindezért kárpótlásul az Örökös Tag címet. Pedig ez lenne a minimum.
Milyen zenét hallgatsz most? • 243132015-08-12 08:06:19
Don Carlos (Carreras, Freni, Ghiaurov, Cappuccilli, Baltsa - vez. Karajan). Nem a kedvencem Verdi operája, de azért ez eszméletlen jó felvétel.
Pantheon • 15402015-08-03 13:30:30
Magam "korszerűbb" színésznek gondolom Sinkót. Lehet, hogy ebbe az is közrejátszhat, hogy Sinkovitsot én már csak a régi Nemzeti Színház illetve a Pesti Magyar Színház előadásaiban láthattam - meglehetősen avítt előadásokban játszani...
Sinkovitstól viszont van egy szép emlékem: volt egy közös fellépésünk, amelyen jómagam, a fiatal karnagy hihetetlenül megilletődött voltam... Aztán egy nagyon kedves levelet írt nekem, amit a legféltettebb kincseim között őrzök természetesen. Nemrég egy színész barátomnak megmutattam, könnyezett.
Pantheon • 15352015-08-02 19:10:13
Meglepett a halála, és nagyon el is szomorodtam. Szerettem őt, és egyáltalán nem igaz, hogy bátyja árnyékában lett volna. Láttam A színházcsinálóban, az Übü királyban, láttam Csehovot játszani - szerintem egész már szerepköre volt, mint Sinkovitsnak. Nagy színész volt Ő is. Isten nyugosztalja.
Kelen Péter • 2892015-07-29 21:09:24
Számomra ünnep volt vele minden Tosca, Bohémélet, Álarcosbál, Manon Lescaut, Hunyadi László. Az elmúlt években nem látogatom a Magyar Állami Operaház előadásait, ezért kérdésem nem költői: van az ő szerepkörében hozzá fogható tenorista napjainkban?
Milyen zenét hallgatsz most? • 242812015-07-26 16:48:25
Bayreuth - Lohengrin. Miért kell ezt a nyálas hangú Klaus Florian Vogtot annyira futtatni?
Mario Del Monaco • 42015-07-26 15:12:00
Bocs, a rontott linkért...de érdemes rámenni, kiváló kettős az Otellóval Gobbival...
Mario Del Monaco • 32015-07-26 15:11:13
Én nagyon szeretem az olyan énekeseket, mint Del Monaco - csak úgy dől belőle a hang. És kitűnő az önéletrajza is, ajánlom mindenkinek!

Hallgassátok!
Milyen zenét hallgatsz most? • 242792015-07-26 09:03:23
Én feleslegesnek tartom az összehasonlítósdit. Meier hihetetlen Izolda volt (és sorolhatnám: ugyanilyen fantasztikus Kundry, Sieglinde stb...) de már nem nagyon énekli a szerepet (ha jól tudom). A jelen nagy Wagner-heroinái sem rosszak, szerintem nincs okunk panaszra. Amíg Herlitziust, Stemme-t, Theorint, Watsont, Forstert láthatjuk-hallhatjuk, nincs baj. Ízlés kérdése, kinek ki tetszik jobban. Herlitziusszal én úgy vagyok, hogy bár vokálisan nem tökéletes (szemben a hangfenomén Theorinnal), hihetetlen komplex élményt jelent minden egyes alakítása. Elementáris az a szerepátélés, ami őt jellemzi, hihetetlen vitalitás mutatkozik minden egyes szerepében. Számomra amúgy a legnagyobb élményt - talán kicsit meglepő lehet - a Wozzeck Marie-jaként nyújtotta.
Milyen zenét hallgatsz most? • 242772015-07-25 21:55:23
Trisztán és Izolda Bayreuthból. Jó páros Gould és Herlitzius!
Élő közvetítések • 46672015-07-24 21:40:02
A végét sikerült elcsípnem. Csodálatos előadás. Quasthoff nagy művész, hihetetlen karizmatikus, óriási erő van benne. Csodálatos.
Plácido Domingo • 3732015-07-22 19:25:37
Türelmetlenül várom Wotant... Aztán a Főinkvizívort...Sarastrót... van még lejjebb?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 528512015-06-22 07:57:23
Járt itt vagy 15 éve. Nem is tudom, talán Gruberova áriaestjén. Felejthető élmény volt. Mármint nem Gruberova :)
Opernglas, avagy operai távcső... • 185822015-06-08 17:20:49
Pár éve láttam a bécsi Rheingoldot. A rendezés nem tetszett, olyan semmilyen volt, viszont a pultnál Thielemann állt, és hát miatta megérte. Tegnap adtam még egy esélyt a bécsi Ringnek - ezúttal Az istenek alkonyát néztem meg Sir Simon Rattle vezényletével.

Bechtolf rendezése ezúttal sem győzött meg. Szemmel láthatólag nincs mondanivalója a Ringről. Futkorásznak, fekszenek, állnak az énekesek, süllyedők jönnek-mennek. A látvány is sivár. Azért amikor erős rendezői előadások láthatók Európában (Koppenhága) vagy izgalmas látványvilággal nyűgözik le a nézőt (Valencia és esetleg a Műpa) - ez édeskevés.

Rattle csúnyát bukott - nem véletlenül. Legalább háromszor esett szét a zenekar, a III. felv. Siegfried-elbeszélésének bevezetőjében brutálisan durván. Alig mert meghajolni a végén. Aztán egyedül már ki sem ment, csak Herlitzius-ékkal. Én sok bécsi előadást láttam már. Olyat is, ahol unott volt a zenekar. De még unalmukban is fantasztikusan tudnak játszani. De ennyi kürtgikszert, szétcsúszást még soha nem tapasztaltam velük.

Az énekesek közül Gould szenzációs volt, Herlitzius is nagyon tetszett, és jó volt hallani az intakt formában gyönyörű lírával éneklő Anne Sofie von Ottert is. Struckmann nem egy Salminen vagy Halfvarson-hang-nagybirtokos, de jó volt.

Igazából miattuk érte meg elmenni a bécsi előadásra, ami semmivel sem jobb, mint a Műpa-beli, sőt. Kár, hogy nem az előző napon a pultnál álló Fischer Ádám vezényelt, mindenki nagyon dicsérte a Fidelióját.
Miklósa Erika • 8952015-04-24 00:13:59
Ha már ténykérdések...Az a köztel 60 egész pontosan 32 a MET adatbázisa szerint. :)
Fáy Miklós Fan Club • 832015-04-18 10:04:07
Szerintem Fáynak nagyon jó meglátásai vannak, és le mer írni olyanokat, amiket mások nem tennének meg, de lehet, hogy úgy gondolják. Sosem felejtem el, hogy egy Manon-premiert követően megírta, hogy a főszereplő Kossuth-díjas szoprán hallhatatlanul énekelt. Óriási volt a felháborodás, pedig igaza volt. És tud szépen is írni, például a Jessye Norman-koncertről ahogy írt anno, az kifejezetten megható volt.

Egyébként Fáy tud írni és van stílusa. Rácz írásbeli stílusát eleddig nem ismertem - hát jobban tenné, ha maradna a maga világánál.
Fáy Miklós Fan Club • 842015-04-18 10:04:07
Szerintem Fáynak nagyon jó meglátásai vannak, és le mer írni olyanokat, amiket mások nem tennének meg, de lehet, hogy úgy gondolják. Sosem felejtem el, hogy egy Manon-premiert követően megírta, hogy a főszereplő Kossuth-díjas szoprán hallhatatlanul énekelt. Óriási volt a felháborodás, pedig igaza volt. És tud szépen is írni, például a Jessye Norman-koncertről ahogy írt anno, az kifejezetten megható volt.

Egyébként Fáy tud írni és van stílusa. Rácz írásbeli stílusát eleddig nem ismertem - hát jobban tenné, ha maradna a maga világánál.
Erkel Színház • 55542015-04-16 16:54:33
Petrovics Emil...tényleg bent volt minden este, úgy ült ott, mint a Muppet Show egyik öregura... Valóban, kedves volt. Én nem egy operaházi estére emlékszem vissza, hanem egy Végzet-előadás szünetére Szegeden. Álltunk az öltözőfolyosón és beszélgettünk. Aztán megjelent Molnár karnagy úr, és félelemmel vegyes tisztelettel jelentette be, hogy hát vendég van...Nos, ahogy az odaérkező P. E. vizslatta az énekesnőket, és ahogy beszélt...A velem lévő húgom megköszönte az "élményt", és évtizeddel később is felemlegeti néha.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 523752015-04-12 17:41:59
STOP-Elektra Stemmével, Merbethtel, Larssonnal 37 euró. Igen jó helyen ültünk... Árszínvonal lassan ugyanott, a zenei minőség...khm...Tudom, tudom, már Bécs sem a régi. De akkor is.
Opernglas, avagy operai távcső... • 185392015-04-10 14:32:27
Viszont lesz Bécsben Eötvös-opera (Három nővér)...azért azt meg fogom nézni.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 523442015-04-08 17:03:09
Én kétszer hallottam Bothát, egyszer Tannhauserként egyszer pedig a Daphnéban Apollo szerepében. Olyan semmilyen nem volt, megbízható, nagy hang,még csak nem is csúnya, de ohne játék és kisugárzás. Egész egyszerűen nem tudom elképzelni Radamesként.
Erkel Színház • 54712015-04-07 19:39:42
Hát nem tudom...Én többször láttam Thielemannt, hangversenyén is voltam, és opera-előadását is volt szerencsém látni. Szerintem nincs semmi baj a manuális képességeivel, és a karizmája is rendben van. Azt sajnálom, hogy a komfortzónája meglehetősen szűk.
Erkel Színház • 54432015-04-06 20:26:02
Miért volt szép Nagy Viktor rendezése? Szerintem unalmas volt, néha röhejes - például amikor méltatlan helyzetbe hozta az előadás elején a kiváló Misura Zsuzsát, vagy amikor 6 statiszta rohangált körbe-körbe a nagytablóban...Szerintem csak megszépülnek a régi emlékek, nem? Nem láttam Mohácsi Aidáját, de kíváncsi vagyok, milyen egy nem múzeumi Aida.
Opernglas, avagy operai távcső... • 185322015-04-06 19:40:13
Április 4-én volt szerencsénk egy nagyszerű bécsi Elektrához. Nagyszerű, tökéletes Elekra volt Nina Stemme: hihetetlenül árnyalt vokális és színészi teljesítményt nyújtott, óriási élmény volt. Az, hogy Ricarda Merbeth ugrott be Chrysothemis szerepébe - nagy szerencse volt. Nagyon szépen illett egymáshoz ez a két nagy hang.
Anna Larssont soha nem tartottam hang-nagybirtokosnak, de a valenciai Ring Frickája óta nagyon kedvelem őt. Hallottam már Erda szerepében, és számítottam a nem túl nagy, de szép hangra és az intelligens alakításra - Klütaimnésztrája igazán megrázó volt: egyszerre bűnös és áldozat. Ahogy kerekesszékében utoljára visszafordult, és Stemme arcába nézett - az döbbenetes pillanat volt.
Falk Struckmannt én nagyon szeretem. Szép, meleg, drámai hangon szólaltatta meg Oresztész szólamát. Norbert Ernst Aigisztosz megformálója is remek vokális teljesítményt nyújtott.

A kritikusok eléggé lehúzták a rendezést (és a premieren is bukta volt). Én nem találtam kivetnivalót benne (még a bírált zárójelenetben sem) - ha látta még valaki, szívesen megvitatnám vele.
A Mikko Franck által dirigált zenekar teljesítménye hozta a megszokott bécsi luxusszínvonalat - kíváncsi vagyok a fiatal dirigens további pályafutására.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 520492015-03-14 20:58:45
Herlitzius
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 520462015-03-14 16:33:17
A Herlitzius-est műsorán a MÁO honlapja szerint felcsendül Wagner Siegfriedjéből S. halála és a rajnai utazás. Bravó!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 520432015-03-11 12:46:45
A képeket látva engem a valenciai Ring látványvilágára emlékeztet...Nincs új a nap alatt.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 520022015-03-06 16:34:49
Én is kíváncsi voltam, hogy el fogja-e tudni énekelni, de lazán vette a vokális akadályokat, semmi gond nem volt vele. Viszont az alakítása messze elmarad a Zednikétől vagy Daszakétól, Rozsosétól... Christian Franzról ne is beszéljünk. Mondjuk, a bécsi Rheingold meglehetősen ötlettelen előadás amúgy is. Egy dologra emlékszem vissza igazán szívesen: Thielemannra :)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 519992015-03-05 23:22:35
Láttam vele Logét Bécsben, jó énekes,de nem jelentős alakítás.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 519982015-03-05 23:22:31
Láttam vele Logét Bécsben, jó énekes,de nem jelentős alakítás.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 519972015-03-05 23:22:28
Láttam vele Logét Bécsben, jó énekes,de nem jelentős alakítás.
Régizene • 32552015-01-25 09:11:52
Én is csodálkozom, hogy senki semmit nem írt. Ragyogó koncert volt, igazából azt kaptam, amit vártam. Gyönyörű kórus- és zenekari hangzás, tiszta-szép textúrák, példás frazeálás. Elég jól ismerem a h-moll misét, nem tudom, hallottam-e már szebb előadását. Érdekes volt Herreweghe-t szemből látni (az orgonakarzaton ültünk).
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 507922014-11-14 15:50:57
Patkányság volt, amit Verával műveltek. Karizmatikus művész volt, sokan írtak remek Turandotjáról, Szilágyi Erzsébetéről. Nekem a legszebb emlékem vele Egy Álarcosbál-előadás. Szörnyű téli zimankóban utaztam Budapestre, csoda volt, hogy felértem. De mindent pénzt megért, ugyanis életem egyik legszebb előadását láttam. Fekete Veronika és Bándi János kettőse a második felvonásban annyira forróra sikeredett, hogy szerintem aki ott volt, nem felejti el soha.

Egyszer felkértem őt egy ária-estre. A dunaújvárosi evangélikus templomban egy estén az alábbi áriákat szólaltatta meg:
Gounod: Ave Maria
Erkel: Hunyadi - La Grange
Verdi: Álarcosbál - II. felvonás áriája
Verdi: A végzet hatalma - Pace, pace
Puccini: Turandot - In questa reggia
Puccini: Gianni Sch. - Lauretta (!!)

Nagyon sokan lejöttek a koncertre Budapestről is, és voltak, akik az adott év egyik legjobb hangversenyének tartották. Régen volt...

A könyv valóban kötelező olvasmány. Megrendítő vallomás egy kiváló művészről/művésztől, aki példát mutat emberi tartásból, méltóságból és még nagyon sok mindenből.
Opernglas, avagy operai távcső... • 184182014-09-19 14:20:20
Nekem kétszer volt "szerencsém" hozzá. Egy irtó gázos Fideliót vezényelt, az mentette meg az előadást, hogy a zenekar kb. önjáró volt, és szerintem vakon, nélküle is üzembiztosan játszottak... de amúgy siralmas volt.A francia Don Carlos meg egy ihlet nélküli rutinmunka volt. Szóval, én örülök, ha nem láthatom többet Bécsben :)
Opernglas, avagy operai távcső... • 184152014-09-19 10:01:50
Nem kár érte.
Opernglas, avagy operai távcső... • 184022014-09-11 19:15:31
Még mindig jobb, mint az olyan rettenetek, mint Bertrand de Billy vagy Ascher Fisch...
Opernglas, avagy operai távcső... • 183992014-09-11 14:59:54
Őt főzeneigazgatóként egyszer láttam vezényelni, pont a GMD-debütjén, a Tannhauserben. Az szép előadás volt. Viszont zenekari koncerten többször volt szerencsém hozzá, és abszolút középszerű hangversenyeket vezényelt.
Opernglas, avagy operai távcső... • 183972014-09-10 22:53:18
Dirigálnak ott nála sokkal rosszabbak is...
Opernglas, avagy operai távcső... • 183752014-08-25 09:08:45
Ahogy nézem, a helyárak is megnőttek erre az egy előadásra...talán ez is garancia :)
Erkel Színház • 41522013-11-22 17:42:12
A felületesség. Nagyon igaz.
Erkel Színház • 41452013-11-22 13:59:23
Érdekes volt a tegnapi Mario-Kékszakállú előadás. Én sajnáltam, hogy Thomas Mannból néhány mondaton kívül nem sok maradt, azért ő nem volt annyira rossz író, hogy át kelljen írni a mű befejezését.
A Kékszakállú rendezését én elfogadhatónak találtam. Megengedő vagyok, hiszen még soha nem láttam olyan előadást, amely maradéktalanul tetszett volna (még Kovaliké sem!), viszont mindig mindegyikben találok érdekeset, újat, elgondolkodtatót. Így voltam ezzel tegnap is. Mondjuk, a befejezés totális dilettantizmust sugallt, én nem erőltetném ezt a záró jelenetet, elég jól kitalálta Balázs Béla és Bartók is a mű zárlatát.
A két főszereplő alakítása nekem tetszett (noha elég szájbarágós volt, de oké, a misztériumtól megfosztjuk a drámát, elfogadom). Viszont mondjuk már ki: nem tudják elénekelni. Nincs hangerő. Nem zeng a Kékszakállú. Hol vannak a juditi tónusok? Nincsenek magasságok, mélységek. Nem jövök azzal, hogy kikkel hallottam ezeket a szerepeket élőben, hangfelvételekkel pláne nem. 23 éve járok opera-előadásokra, magam ennyire semmilyen vokális teljesítményeket még nem tapasztaltam Bartók művében. És most a fanok megkövezhetnek.
Erkel Színház • 39632013-11-11 19:45:53
Szerintem az itt fórumozók többsége figyelemmel hallgatja az énekeseket. Abszolút igazad van a tekintetben, hogy bizony egyre több rosszul éneklő művész van ezen a pályán. De én továbbra is azt mondom: egyre több művész nem rendelkezik megfelelő erővel ahhoz, hogy bizonyos szerepeket megszólaltasson. Én szeretem, ha Wotan hangja vagy a Kékszakállúé úgy szólal meg, hogy ne kelljen odaképzelnem (vagy odaéreznem) a hangot, hanem az ott legyen.
A Müpa akusztikájában én nagyon kedvelem a monumentális művek hangzását, de régi- és kamarazenéhez szerintem nem igazán alkalmas.
Erkel Színház • 39492013-11-11 07:35:06
Mélyen egyetértek az előttem szólóval. A nézőt nem érdeklik a kifogások: igenis, elvárható, hogy egy adott szerepet megszólaltató énekes hallható legyen a nézőtéren. Nagy énekesnőnk Manonja kapcsán ment itt a vita sok-sok évvel ezelőtt...Mi, akik kifogásoltuk, hogy a művésznő gyakorlatilag hallhatatlan volt, kaptunk hideget-meleget. Hogy a kisugárzás... A kisugázást és a színészi játékot - mindkettő nagyon fontos természetesen - sajnos nem lehet hallani.
Opernglas, avagy operai távcső... • 180642013-10-16 22:04:57
Jenis énekelt a pozsonyiak budapesti vendégjátékán is (úgy 2000-ben lehetett)... Vargicova, Jenis, Gruberova, Rybarska, P. Dvorsky, Mikulas, Larin... azt az estét soha nem fogom elfelejteni.
Régizene • 27542013-09-25 20:48:51
Olvastam pár fanyalgó kritikát, hogy a sok szöveg így, a feleslegesnek vélt katalán és spanyol versek úgy... számomra óriási koncertélményt jelentett a vasárnapi koncert. Gyönyörű volt.
Élő közvetítések • 30262013-07-29 21:58:23
Szomorú, hogy Bayreuth ilyen szereposztást tud kiállítani a Ringre.
Élő közvetítések • 30242013-07-29 21:32:54
Siralmas ez a mai Siegfried. Rettentő jellegtelen ez a Koch által megszólaltatott Wotan, Ryant már a valenciai Ringben sem szerettem, most a 3. felvonásban konkrétan hallgathatatlan, Catherine Foster a Műpa-Ringben nekem tetszett, de így az éteren keresztül nem meggyőző.
Erkel Színház • 32202013-03-18 15:39:17
Telramund, valóban nem vagyok énekes :) Karnagy vagyok, és Misura és Fekete Vera lazán megoldotta onnan a lépcsőről - egyébként Vera maga is mondta tegnap, hogy az ott egy nagyon jó hely volt anno -, Lukács meg elölről nem tudta áténekelni rendesen. Ennyi.
Erkel Színház • 32142013-03-18 14:03:35
Apropó, a 2.felvonás végén anno nagyon jól volt beállítva, hogy Turandot a két magas C-t a lépcsőn állva énekelte, nagyon jól átjött a hangjuk. Lukács Gyöngyinek kár volt előre jönnie, nem járt jobban, sőt.
Részletkérdés, de Bándin paróka volt... :)
Erkel Színház • 32092013-03-18 08:29:38
Hát ez a Turandot már rég nem AZ az előadás. Nem is zeneileg zavartak bizonyos megoldások, mert azért voltak benne szép dolgok. Hanem az, hogy Kovalikot már csak nyomokban tartalmaz. Mindenki oda megy, ahová jónak látja, azt csinál, amit akar, össze-vissza gesztikulál mindenki, túlmozogják, mintha olasz turisták lennének, nem pedig kínaiak. Az eredeti rendezés legsúlyosabb pillanata, amikor Calaf átlépi Liú holttestét, hogy felmenjen a címszereplőhöz. Ez lazán elmarad már. Nincsenek tisztázva a mű szereplői közti viszonyok - és ez nem csupán a főszereplőkre vonatkozik, de pl. a nép és a miniszterek kapcsolatára is. Ja, az alapkoncepcióról - hogy tudniillik T.nem feltétlenül gonosz, és nem szükségszerű, hogy végig dőljön belőle a hang - meg már régen elfeledkeztek. Nagy kár, hogy a Kovalik-Saccani-féle - Misura Zsuzsa és Fekete Veronika által éveken át játszott - szerepértelmezés immár az Erkel süllyesztőjébe került.A közönségnek persze tetszett, de mi, akik láttuk az 1997-es bemutatót (és azt követően még negyvenszer) - hát tudjuk, milyen volt és mivé lett.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 445742012-08-03 10:28:36
Álszent Nádasdy. Angol szakos hallgatóival ugyanis kevésbé toleráns a professzor úr.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 445522012-07-31 15:52:19
Hallgatom a szegedi előadást, hát, ezeken a mikroport se segített. Szégyen.
Wagner • 23982012-07-25 12:24:29
Mindenesetre érdekes, hogy ha valaki fiatalon maoista volt (esetleg az is maradt), azt elnézik az embernek. Bezzeg ha kamaszfejjel jó hülye volt, és rávarratott magára egy horogkeresztet - amelyet a képeket nézve már igyekezett így-úgy eltüntetni is az énekes - na, az halálos bűn. Nincs bocsánat.
Vajon Bayreuth törölte-e az aranyoldalakról azokat a művészeket, akik egykor tényleg nácik voltak?
Wagner • 23962012-07-25 12:01:41
Ahogy látom, a horogkeresztre már rátetováltatott valamit Nikitin... Ha sarló, kalapács és vörös csillag lenne rajta, semmi gond nem lenne vele, fogadjunk.
Opernglas, avagy operai távcső... • 175532012-07-24 11:58:14
A riporter az egyik szereplő maga. Milyen már ez?
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Nagy Judit (fuvola), Papp Tímea (hárfa)
Hangulat Extra
J.S. BACH: Esz-dúr szonáta
CRAS: Suite en duo
ARVO PÄRT: Spiegel im Spiegel
JONGEN: Dance lente
PIAZZOLLA: A tangó története - Bordel 1900, Café 1930

19:45 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Fejérvári Zoltán (zongora)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Fischer Iván
DVOŘÁK: cisz-moll legenda, op. 59/6
DVOŘÁK: V. szláv tánc, op. 46/5
DVOŘÁK: Elhagyatva - kórus vegyes karra, op. 29/4
BEETHOVEN: I. (C-dúr) zongoraverseny, op. 15
DVOŘÁK: VI. (D-dúr) szimfónia, op. 60

23:30 : Budapest
Várkert Bazár

Budapesti Fesztiválzenekar
vez.: Fischer Iván
Midnight Music
A mai nap
született:
1942 • Hamari Júlia, énekes
elhunyt:
1695 • Henry Purcell, zeneszerző (sz. kb. 1659)
1938 • Leopold Godowsky, zongoraművész (sz. 1870)