vissza a cimoldalra
2020-01-28
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11463)
A csapos közbeszól (95)

Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1855)
Operett, mint színpadi műfaj (4208)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1385)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4666)
Kimernya? (3430)
Erkel Színház (10442)
Miklósa Erika (1241)
Franz Schmidt (3513)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3649)
Jonas Kaufmann (2476)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7244)
Pitti Katalin (836)
Ilosfalvy Róbert (878)
Élő közvetítések (8357)
Opernglas, avagy operai távcső... (20386)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (837)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: belsen
Leírás:
Honlap:
   


belsen (19 hozzászólás)
 
 
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 618482019-07-12 00:51:42

“Ez egyre jobb lesz...”(Figaro’s Hochz. )



Nem lenne jobb tárgyalási pozicio a kőbányai ‘Centrumot’ 



EIFFEL (Kultur)-STADION” nèvre keresztelni??



 



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 567972016-06-15 00:10:02
Aktualizált Purcell bemutatóra számíthatunk...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 535842015-10-06 02:54:45
Tudod a vakvágány már lerakva Kőbányán az Eiffel remizben
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 527132015-06-09 08:49:13
"Tamando" nicktársunk kért meg, hogy miután telefonján nem sikerült megoldania a rossz helyre írt bejegyzése átemelését ebbe topickba, segítsek,Íme:

Eredeti:Milyen zenét hallgatsz most?
24194 • tamando 2015-06-09 00:43:46

[url]ARMEL Operafesztivál -Kékszakállú- Casting 2015.06.05-"Mezei Néző”-Blog[/url]


Érdekes beszámoló az ARMEL nyilvános meghallgatásáról.
Azért is érdekes, mert a "Mezei Néző" c.Blog posztolója beszámol
arról, hogy kik énekeltek elő a jövő évre tervezett produkcióra, és arról is, hogy Bartók 'Kékszakállú'-jára nem találtak jelöltet. Az Erkel Színház produkcióiban is közreműködő Honvéd kórusos ismerősöm pedig tudni véli, hogy ezt a meghallgatást lemondó Cser Krisztián kapta a megbízást- ezek szerint előre borítékolva. Csak az nem tudom, hogy akkor a többi, köztük már nem is olyan kezdő operaénekessel a “neves zsűri” tagjai ezt hogy merték megtenni??Ime az idézet:

"A Kékszakállú válogatása négy után kezdődött. Három párra osztották az énekeseket. Először Eötvös Péter vezénylete mellett énekeltek, majd a rendező, Nadine Duffaut irányításával szituációban is folytatták.

Először Rácz István és Ócsai Annamária kezdett. Rácz István benyomásaim szerint ma különösen jó formában énekelte már Fülöp király áriáját, amelyet szeptemberben háromszor is hallottam tőle. Ócsai Annamária volt számomra a fellépők közül az egyetlen ismeretlen.Nem ment rosszul a délelőtti La Favorita sem, és úgy láttam, hogy a castingon őt viszonylag keveset javították, könnyedén végre tudta hajtani az instrukciókat és összességében nagyon erős hatást tett fiatal és markáns egyénisége. Én el tudtam vele képzelni Juditot és azt hiszem, hogy előbb-utóbb valóban meg is fogja találni a szerep és egészében is láthatjuk majd, milyen lenne.

A második páros összesített életkora volt a legalacsonyabb. Miután előre nem volt tudható, hogy milyen a rendezői koncepció, ki akar-e tartani az idős Kékszakállú- fiatal nő modellnél, vagy éppen ellenkezőleg, váltani akar, esélyesek lehettek ők is. Kun Ágnes Anna hatalmas izzással, szenvedéllyel énekelt, érvényes Juditként el lehetett volna őt is fogadni. Mikecz Kornél színészi vénája miatt tűnt fel nekem még az évad elején, ő is játszhatná a címszerepet, de alkata miatt érezhető volt, hogy egészen speciális koncepció kellene hozzá. Fiatal is és a szerep klasszikus értelmezésétől messze áll az a figura, amelyet várni lehetne tőle. Vokális teljesítménye alapján én a magam részéről arra is nyitott lennék, hogy vele megnézzem az előadást.

Harmadszor került a sor a legesélyesebbnek tűnő párosra, életkoruk alapján egy klasszikus rendezés valószínűleg éppen a Gábor Géza - Miksch Adrienn párost használná fel. Jól is néztek ki együtt, a jelenetük eljátszása közben is megszületett a kapcsolat, egy érvényes előadás körvonalai kirajzolódni látszottak.

Az egész casting, amire ez a hat énekes bejött megközelítőleg egy órán belül le is bonyolódott. Megvárták ezek után a még majdnem két órával később kezdődő eredményhirdetést.

Az eredményhirdetés önmagában hosszabb volt, mint egy óra, mert minden operaház vezetője beszélt a saját tapasztalatairól. A rendezvény háziasszonya ügyesen próbált rövidíteni, de végül mégis hosszú lett az egész. A beszédek felénél már rájöttünk, hogy nincs elég szék kitéve - így sejteni lehetett, hogy nem találtak minden szerepre énekest.

A saját előzetes jóslataimmal elégedett lehetek, mert az általam érdekesnek talált énekesek közül egyet leszámítva mindenkit kiválasztottak a külföldiek közül. Külön örültem a gaboni Adriana Bignani-Lesca sikerének, aki valóban lehengerlően és nagy komikai tehetségről számot adva énekelt a délelőtt folyamán egy Offenbach áriát. Almási-Tóth András új produkciójához egy koreai énekest talált alkalmasnak (Boram Kim), akinek valamiféle szörnyet kell majd játszania. A rendező korábbi produkcióiban nekem nagyon tetszett Maurice Lenhard, aki most a hollandok előadásába került be. Ezek szerint ismét láthatjuk majd Pesten is.

Természetesen akármennyire is örültem annak, hogy a tippjeim bejöttek, mégis az érdekelt igazán, amire az egész napomat én is fordítottam: ki lesz Judit és ki lesz Kékszakállú. Juditnak Miksch Adriennt választották. A workshop alapján és a reggeli ária alapján én ezt teljesen elfogadható döntésnek tartottam, de mivel a rendező koncepciójáról semmit nem hallottam, ugyanígy rendben találtam volna, ha a másik két énekesnő közül választanak. Biztosan van olyan koncepció, amely őket részesítette volna előnyben.

Ekkor derült az ki, hogy NEM választottak ki senkit Kékszakállúnak, függőben maradt a címszerep. Még ezt is el tudom képzelni, hogy a koncepcióhoz e három különböző életkorú és alkatú énekes egyike sem illett bele. Ami fájt és kívülállóként, az események külső szemlélőjeként mégis megérintett: a három énekes közül a két hosszú pályát maga mögött tudó, jegyzett és felvételekkel is rendelkező énekes esetén nagyon nehezen magyarázható, hogy miért kellett nekik az egész napot a kezdőkkel együtt végigcsinálni. Miért nem tájékozódott a zsűri előre, nem hallgatott tőlük friss felvételt, nem nézte meg a fényképüket és ha ez nem is történhetett meg idő hiányában, miért nem elégedtek meg azzal, hogy délután négyre behívják őket? Ez az, amire szerintem egy már felépített énekesi pálya jogosíthatott volna....Éppen emiatt nagyon rossz szájíze maradt számomra is ennek a napnak, amit egy ideje olyan nagyon vártam. Majdnem annyira le lettem taglózva, mint az a szegény Judit, aki nagy reményekkel bemegy Kékszakállú kastélyába és vizes falakat, vért lát...Ilyen is egy casting. Hát nem, nem irigylem az énekeseket továbbra sem."
Erkel Színház • 54232015-04-05 19:55:42
Mérföldkő valóban--amivel megjelölhetjük, hogy ilyet nem kérünk többet. Jó lenne rendezőből zeneértőt, stílusértőt, egyáltalán szakértőt. Apróságok, de jelzésértékűek, hogy szinte koncertszerű
az opera, sok a a felsorakoztatott egy vonalban való éneklés.
Hogy lehet úgy befejezni ezt a darabot,-és itt is a térben való elhelyezés megoldatlansága jellemző,- hogy Amneris aki búcsúzik a "pace"-szavakkal, alatta két lépcsővel turbékol Aida-Radames.(Ha nem tudnám, hogy nem így van, azt hinném, hogy így van--és akkor marhára nem értem, mért nem vág Amneris egy amforát Radames fejéhez "in pace")
Erkel Színház • 54162015-04-05 11:02:17
Először is köszönöm IVA frappáns beszámolóját. Ez az Aida rendezés még a kísérleti színház terültén is ingoványos talajra lépett.Nem a konvenciok miatt, hanem alapvető rendezői tévedések miatt. Szerintem pl. ha ezz egy rendezői diplomamunkaként adnák be, akkor elfogadhatatlan lenne.
Megint az énekesek mentenek!! Sümegi Eszter, a megjelent előzetes cikkek alapján betegsége miatt maszkkal próbált, de már a főpróbára hallhatóan rendbe jött, egy-két pici hurut állt még útjába, de a tegnapi premieren mindennek már nyoma sem volt, régi pompájában szólt hangja.
Fekete Attila a premiert fáradtabban kezdte, da a 2. felvonástól
magára talát.Néha felötlik bennem, nem kellene-e néha bizonyos harsányságtól kímélnie a torkát.Akkor is maradhatna az, aki.
Komlósi Ildikó tavalyi jubileumi előadásán jobban tetszett, de most sem volt saját nivója latt. Annak ellenére, hogy érzelmileg még túldiszponált is volt helyenként, hangja nem mindig engedelmesekedett ennek az plusz érzelmi töltetnek.
Kálmándi Mihálynak nagyon jó szerepe az Amonasro.Ha egy két túlfújt csúcs hangját nem engedné zabolátlanul, hanem zengő hangjai sorába illesztené, kikezdhetetlen lenne.
Ramfisként Fried Péter énekelt zengő fényes tömör bassus hangon.Gondtalan magas F-el a templomképben, és az itélkezésben olyan szuggesztiv szigorral, mintha maga az inkvizíció lenne.A többieket IVA kivesézte.Akórusról még annyit, hogy elhelyzésük miatt néha, pl. a templomképben is a magas szólam nem jött át rendesen , a basszus meg túl sok.
Erkel Színház • 49632015-01-08 07:42:33
Egyik maradandó élményem a Szinetár féle Sevillai-ban Fried Don Basilio-ként újszerű aprólékosan kidolgozott szerepfelfogásával, Begányi legjobb fénykorát idéző alakítása mellett Gregor és Kováts Kolos is elhalványult emlékezetemben.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 492792014-02-11 12:28:02
130 órás opera-maraton az Andrássy út lezárásával.
Erkel Színház • 44312014-01-30 22:16:27
Vajon lesz-e olyan hálás az Operaház, hogy a jövő évadra
Kertessi Ingrid eleve kap előadást a Bájitalból?!
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 25862014-01-24 17:00:59
JANUS fórumtásunk véleményét a Lilith-ről a "Kortárs zene" topicból (sz. engedelmével) idemásolom:

Kortárs zend
35 • Janus Előzmény 34 2014-01-24 07:21:54

"Ott voltam tegnap élőben és nekem tetszett a zene. Nagyon kifejező és hatásos volt. Vajda Gergely kezei alatt pedig a zenekar ragyogó teljesítményt nyújtott. Árnyalatokban gazdag volt a zenekari hangzás, amely sokféle hangulatot és érzelmet vonultatott fel. Örülök, hogy Vajdát egyre gyakrabban van alkalmam Budapesten fellépni látni és hallani. A hangszerelés nekem kifejezetten tetszett. Nem volt kakafónia: a zenei szövetett Eötvös átgondoltan és szépen összefogva építette fel. Sokszor kicsit meditatív volt a zene hangulata, de ez jól illett a történet elvontságához. A történet, hát az nem volt könnyen befogadható és követhető. Minden elemét nem is értettem - meg kellene még egyszer nézni az egészet. Az énekesek kitettek magukért. Különösen a címszerepet éneklő Annette Schönmüller tetszett. Jól bírta a magasságokat és nem egyszer megerőltető szólamát biztos énektechnikával adta elő, nem éreztem élesnek és kellemetlennek hangját egyszer se. Bár lehet, hogy egyeseknek maga a zene volt kellemetlen - nekem az is tetszett, nem is kicsit! A férfi főszereplő Eric Stoklossa is nagyon jó volt! Szép tenor hangja van. És az énekesek színészi játéka is nagyon kifejező és jó volt! Ilyet a MÁO-ban ritkán látni. Már pedig az opera arról is kellene, hogy szóljon, hogy az énekesek színházat is csinálnak, nemcsak énekelnek osztán annyi. Persze az éneklés a fő - főleg a klasszikus operák esetében, de egy jó modern operában a szöveg és a zene általában olyan szoros egységet alkot, hogy színház és zene nem nélkülözheti egymást a zavartalan műélvezet csak akkor van biztosítva, ha nemcsak a zenei, de a rendezői kivitelezés is megfelelő. Normál esetben minden operaelőadáson ez lenne az alap, de amíg Verdit elviszik a hátukon az énekesek, egy Eötvös operánál szerintem ez édes kevés. Ahogy a szöveg értése is nagyon fontos, mert enélkül megint csak semmi értelme az operát megnézni. Zene, szöveg és színház szoros egységét láttuk tegnap is, amely eléggé igénybe veszi a befogadót és elfárasztja, főleg azt, aki a klasszikus repertoáron nevelkedett és nem is nagyon nyitott másra. De véleményem szerint ez is kell. De hát sajnos a MAÓ repertoárja tele van lyukakkal, hiányokkal. És ez nem is fog változni. Viszont szerencsére a MÜPA időről időre biztosítsa, hogy ha csak egy este erejéig is, de ilyen előadásokban is legyen részünk. Nagyszerű volt a tegnap este!"
Erkel Színház • 43812014-01-15 13:05:45
Kimagasló színvonalú Aida előadás volt a tegnapi,
szép 30. jubileuma Komlósi Ildikónak.
Érezhetően mindent beledadott, de nemcsak ő, hanem minden szereplő.Igazi ÜNNEPI ELŐADÁS-hétköznap- az Erkelben.
Sümegi Eszter kiegyenlítetten, magas művészi megoldásokkal énekelt, az az ember érzése, hogy olyan technikai fölénnyel bír, mintha bármikor előről kezdhetné az egész produkciót. Fekete Attila is "vincitor"-ként énekelte végig a szerepet. (Valaki mondhatná neki, hogy gondoljon a következő 10-15 évre, nem kell egy este megváltani a világot hangerővel.)
Kálmándy Mihály Amonasro-ja figurában, hangban sokat ért, főleg a Nílus-parti jelenetben volt ez érezhető.
Ramfisként Fried Péter méltóságot sugárzó alakjával, fennséges dús basszus hangjával a nagy basszus elődök nyomába lépett.
Dénes István láthatóan együtt élt a színpaddal, és a zenekart inspriálva színes előadás, élvezetes előadás jött létre a keze alatt.
A tegnapi szólistákat szívesen látnám viszont együtt
egy Don Carlos-ban!!
Erkel Színház • 40152013-11-13 22:50:00
...persze, hogy századeleji az Erkel hagulata, még század eleje van…(hi-hi)
Erkel Színház • 40142013-11-13 22:47:52
Nem tudom, hogy maradt ki neked az a bizonyos "vizes" Kovalik rendezés, ahol a színpadon volt a zenekar is,
és előttük a két énekes, mintegy küzdőtérszerű térben mozgott, az V. ajtónál prdig hatalmas reflektor világította meg a nézőteret, és vakította el a nézőket, akik legtöbbje kezével , műsorfüzetével takarta a szemét.Mindez tartott a "véres árnyat vet a felhőig". Ezen kívül koncerteken is néha megemelik a nézőtéri fényerőt.
Erkel Színház • 39722013-11-12 00:34:19
Három Bartók egy este!!
Nagyon jó,hogy erre utalsz, mert a három Bartók darab évtizedek óta nem megy együtt, holott ez lenne törvényszerű a Magyar Állami Operaházban!!
Erkel Színház • 39442013-11-10 18:48:32
Nem tudom a székek számának csökkentése okozott-e akusztikai változást. Tény, hogy sem Bretz Gábor, sem Mester Viktória hangvolumene hem volt elegendő a Kékszakállúhoz.
Neveket most az elődök közül nem sorolnék, de azt hiszem, hogy ha Magyarországon egy idegen külföldi most autentikus Kékszakállút akar megnézni-hallgatni, akkor ez, nem az.Bár valóban bariton hang a bartóki elképzelés, de én mindig a sötétebb hangokat kedveltem Kékszakállúként.
Úgy vélem fontos dolog az énekes intelligenciája, de az, egy bizonyos decibel alatt kevés. Megnézem még majd az előadások valamelyikét, ha lenne előrelépés, én örülnék a legjobban.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 484922013-10-20 00:41:28
Bravo a Tannhauser minden szereplőjének,Kórusnak, Zenekarnak!!
CSODÁLATOS előadást láthattam! Köszönöm!!
Különösen jó volt a vendég karmester, (Ch.Badea), az énekesek:
Sümegi Eszter, Kálmándy Mihály, Németh Judit,Fried P, a dalnokok is egytől egyig helyén voltak,-- és őszintén szólva Bándi J. hiányzott a címszerepből : F.v.Aken nekem nem jött be.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 484532013-10-10 16:44:21
A tegnapi Tannhäuser kétszeres öröm volt számora.
Előszöris a kakasülőre szólt a jegyem, de leküldtek a földszintre, (gondolom) az el nem adott helyek miatt, így "főúri" 10.sorban ültem. A beharangozott felújítás különösebb nyomát nem lehetett észrevenni, de a vendégkarmester, Christian Badea valóban hozott némi pezsgést az előadásba.
A vendég főszereplő Frank Van Akken líraibb a megszokott Molnár-Bándi vonaltól és bár volumene is csekélyebb, annak ellenére úgy tűnt, néha küzdött a szólammal, és hát elég nagy darabnak látszik, mint Bándi lefogyás előtt.
Sümegi Eszter frenetikus Erzsébet szólamában,
zeneisége, hangja, színpadi megjelenése, előadásmódja kellemes harmóniában van, igazi világszínvonal.
Németh Judit szokásos nagyformátumú Vénusz, ha jól emlékszem két hete még nem is ő volt a műsorban kiírva. Kálmándy Mihály midvégig nagyszerű Wolframot énekelt, talán helyenként hangerőben, érzelmekben többet is adhatna, de mindig őrzi a belcanto vonalat és minden erőlködéstől mentes.
Nagyon örültem, hogy Fried Péter zengő basszusát újra az Operaház színpadán hallhattam! Grandiózus és impozáns őrgrófot alakított.Külön örömmel konstatáltam, hogy sok színt vitt az általában egysíkúra szabott szerepbe, intenzív játékkal, kifogástalan magas hangokkal, tempóváltásokkal, szép piánókkal, így a nagymonológja alatt nem bóbiskoltam!
A balett kíválóan teljesített, csakúgy mint az énekkar, őket külön gratuláció illeti.
Edita Gruberova • 22762013-09-13 23:20:03
Ha így volt, akkor ezt én is nagyon sajnálom!!
Fried Péter • 272013-06-26 00:08:53
Nagyon örültem, hogy hallhattam a MÜPA Lohengrin előadásának Henrik király szerepében Fried Pétert(VÉGRE MEGINT!!).
Viszont a Youtube-on találtam az Erkel Színházban Kat.Wagner rendezéséből részletet, ami főleg a Marton-féle koncepció "eredetiségét" "leplezi le"!/ha jól sejtem, itt Eric Honecker paródia van(pártkatonák,parlamentszerűség,diszlet,egyenszürkeség,
stb)
http://www.youtube.com/watch?v=FyCaYF939e8
http://www.youtube.com/watch?v=4xSHznNVOrk
   
Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Dósa Csenge (hegedű), Hagewara Riku (gordonka), Yui Yamane (zongora)
moderátor: Fülei Balázs
"Hangulat Junior"
A megtett út szépsége
SCHUBERT: Esz-dúr zongoratrió, D. 929

19:00 : Budapest
Erkel Színház

ADAM: Giselle
19:30 : Debrecen
Kölcsey Központ

Szűcs Máté (brácsa)
Kodály Filharmonikusok Debrecen
Vezényel: Kovács László
SCHUMANN: Manfred-nyitány, op.115.
HINDEMITH: Der Schwanendreher
DVOŘÁK: Szláv táncok, op. 46., op. 72. – válogatás
A mai nap
született:
1887 • Arthur Rubinstein, zongorista († 1982)
1932 • Szendrey Karper László, gitárművész († 1991)
1944 • John Tavener, zeneszerző († 2013)