vissza a cimoldalra
2018-04-19
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60724)
Momus társalgó (6313)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3969)
Társművészetek (1243)
Milyen zenét hallgatsz most? (24996)
Haladjunk tovább... (213)
Kedvenc előadók (2821)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2277)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11263)
A csapos közbeszól (95)

Operett, mint színpadi műfaj (3569)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2672)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2480)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (747)
Erkel Színház (9195)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4253)
Momus-játék (5464)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1376)
Simándy József - az örök tenor (523)
Franz Schmidt (3102)
Lisztről emelkedetten (904)
Mi újság a ZAK-on és a hazai koncerttermekben? (286)
Élő közvetítések (7035)
Zenei témájú könyvek (95)
Opernglas, avagy operai távcső... (20044)
Udvardy Tibor (182)

Fórumok teljes listája
Apróhirdetések
• 2018-04-17
A Magyar Nemzeti Énekkar meghallgatást hirdet bariton és basszus szólamra, valamint basszus szólamvezetői megbízatásra szakirányú felsőfokú végzettséggel rendelkező énekesek számára.

A meghallgatás anyaga:

1. Szabadon választott skála, ami a hangterjedelmet bemutatja.

2. Két szabadon választott, különböző karakterű darab (ária, vagy dal) előadása (zongorakísérőt biztosítunk)

3. Előre megadott énekkari állások előadása zongorakísérettel az alábbi művekből (kottát kérésre biztosítunk):

- Bach: h moll mise
- Brahms: Német Requiem
- Bartók: Cantata profana
- Verdi: Quattro pezzi sacri

4. Lapról olvasás

5. Szólampróba vezetése (csak szólamvezető-jelölt esetében!)


Jelentkezés részletes szakmai önéletrajzzal 2018. május 10-ig Tóth Antal menedzsernél a toth.a@filharmonikusok.hu e-mailcímen.
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: pio
Leírás:
Honlap:
   


pio (69 hozzászólás)
 
 
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 24742018-03-30 21:03:50

Két éve megjelent írásom újból időszerú, ezért belinkelem mégegyszer.



Alaposan készültem, mielőtt nekikezdtem volna írásomnak. Elolvastam minden hozzáférhetőt Gyüdi Sándorról, beszéltem azokkal a munkatársaival és ismerőseivel, akik hajlandók voltak őszintén megnyilatkozni (egyetlen beszélgetőtársamnak sem írom le a nevét). Mindezt azért, mert szeretném felfejteni a Szegeden kialakult Gyüdi-galaxis természetét, s levonni azokat a konklúziókat, amelyek esetleg segítenek megszabadítani a város zenei és színházi életét a főigazgató bénító tevékenységétől.

Adva van egy rendkívüli képességekkel rendelkező személyiség. Intelligenciája kiemelkedő, emlékezőtehetsége kivételes, sokoldalúan művelt, világismerete, információi naprakészek. Pályája tükrözi kiváló képességeit, szegedi karrierje egyenesen ível a Vaszy-kórus karigazgatásától a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatói posztjáig, s magáénak tudhatja a Szegedi Szimfonikus Zenekar művészeti vezetését, mely együttesnek – a nagy ívű emelkedés első lépcsőjeként – jó ideig igazgatója volt. Egyéb tisztségeit (pl. elnökségi tagság a Magyar Kórusok Egyesületében, stb) nem sorolom, de van belőlük jó néhány.

Ha célzottan vizsgáljuk egyéniségét, s ezt tegyük meg, mert tevékenységét a művészet területén fejti ki, a kép ellentmondásosabb, s az ellentmondások rendkívüliek. Két fő kérdést kell körüljárnunk, az egyik a művészi tehetség, a másik a vezetői alkalmasság.

Az első alig függ össze a fentebb említett kiváló tulajdonságokkal, ám Gyüdi ezen a téren is képes volt rendkívülit felmutatni: kamarakórusa, a Canticum megérdemelten kapott nemzetközi elismerést, sikerrel járta be Európát, csiszolt, kulturált előadásmódja, életteli hangzása a mai napig hiányzik zenei életünkből. Végzettsége is ezirányú: kórus-karmesteri diplomát szerzett a Zeneakadémián. Kórusvezetői tevékenységének egyéb állomásai is pozitívak, karigazgatóként sikerrel vendégeskedett a Magyar Állami Operaházban, a torinói operában. Aki tehát karmesteri tevékenységének sivársága alapján ítél Gyüdi zenei képességeiről, nyilvánvalóan téved, a tehetség jelen van, s a kóruséneklés világában nagyszerűen tud manifesztálódni. 

A tehetség és az intelligencia viszonya nagyon különös, közismert, hogy vannak énekművészek, akik szűk szakmájuk területén intelligensek, azon belül mindent értenek, miközben a világban alig tudnak eligazodni. Ezzel szemben, Gyüdinél a beszűkülés nagyon különös formája nyilvánul meg. Ő nem egy területen mutatkozik tehetségesnek, szemben az egész szürkeségével (ez a gyakoribb, ilyenkor mondjuk pl., hogy „hülye, de az énekléshez van esze”), hanem személyiségének remek tulajdonságai egy-egy részterületen egyszerűen nem funkcionálnak. Tragikus (de talán nem véletlen), hogy az egyik ilyen részterület éppen a zenekari dirigálás.

Kezdve ott, hogy ez az egyébként kiegyensúlyozott mozgású, jó testalkatú férfi nevetségesen ugra-bugrál vezénylés közben, s határozott leütések helyett darabosan rántja föl karjait minden egyes „egynél”, szellemi teljesítménye is érthetetlenül lecsökken. Nagy kapacitású memóriáját nem működteti, a partitúrába mered, s nem csak képtelennek bizonyul hibátlanul követni az odaírtakat, de egyik alkalomról a másikra saját megoldásait is elfelejti. Következményeit tekintve azonban a legtragikusabb érthetetlen igénytelensége a próbák folyamán. Mintha lelki sokkban vezetné együttesét, a legnyilvánvalóbb hibákat sem javítva nyargal keresztül az előadandó darabon, úgynevezett „művészi koncepció” magatartásában egyáltalán nem jelenik meg, szóbeli kommunikációjából pedig végképp hiányzik. Ez utóbbi annál különösebb, mert egyébként zenéről, művészetekről élvezetesen és tartalmasan tud megnyilatkozni.

Még ennél is árulkodóbb furcsaság, hogy – előadóművészként – más területen mentes a fent leírt görcsöktől. Jól, kiművelt torokkal énekel, s ezt szívesen teszi, nem egyszer ezzel helyettesítve a karmesteri tennivalókat. Láttuk már prózai szerepben is (Kurázsi mama), ott is jól teljesít.

Semmi jele, hogy Gyüdi tisztában lenne karmesteri mivoltának problémáival, mi több lehetetlenségével. Elhalmozza magát, s helyzeténél fogva elhalmozzák őt dirigensi feladatokkal, amelyek évek (évtizedek) óta sorra-rendre megoldatlanok maradnak, s – megint csak helyzeténél fogva – megbírálatlanok, s személye, mint karmester, érinthetetlennek bizonyul.

Nem feladatom és nem is lennék képes rá, hogy ennek a különös lelki torzulásnak eredetét kutassam. Az ennek okán a szegedi zenei életben kialakult helyzet az, amely arra késztet, hogy ezt az elemzést közreadjam, és következményeire rámutassak. Nincs ma már Szegeden muzsikus, aki ne lenne tisztában a fent leírtakkal, s ne látná, hogy városunk szimfonikus zenei élete szürke, nyomott, hogy a Szegedi Szimfonikus Zenekar belső problémái éppoly betokosodottan kibeszéletlenek, mint művészeti vezetőjük alkalmatlansága. Minden kijavítatlan hiba újabb ötöt eredményez, s a hatalmi helyzetből fakadó érinthetetlenség elejét veszi a legszükségesebb minőségi személycseréknek. Ha a vezető karmester nyilvánvaló meg nem felelése szóbahozhatatlan, a színvonal alatt teljesítő zenekari művészt sem lehet jobb munkára késztetni. S főleg elmondhatatlan kár, hogy a zenélés öröme helyett összeszorított fogú bosszankodás lengi be a Szegedi Szimfonikus Zenekar hétköznapjait.


Erkel Színház • 77082017-04-10 17:34:38
Nekem az tetszik a legjobban, ahogy IVA megvédi az operaszerző Verdit a balettzene-író Verditől. Még jól emlékszem boldogult Kroó György jelmondatára: "Csak remekműveket!", amellyel kikelt a korai Verdi operák (szerinte fércművek) bemutatása ellen. Szerencsére Vaszy Viktor nem hitt neki, s a Nabucco szegedi bemutatásával talán a legtöbbet tette, hogy ez a zseniális opera a repertoárba kerüljön. Meg kell köszönjük Pál Tamáséknak, hogy közkinccsé teszik Verdi művészetének ezt az alig ismert oldalát is!
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 35062017-02-24 10:36:40
Hát az nem ártana...
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 23542017-02-04 16:21:47
Sándor János a vége-tapsból egy meghajlás után szerényen kivonult. Ezzel talán azt akarta jelezni, hogy szerinte a rendezőnek-, rendezésnek észrevétlen kell működnie. Rokonszenves magatartás...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 581012017-01-19 17:58:35
Még hogy nincs minden rendben a Házban? Ez aztán az understatement!
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 34242017-01-07 16:05:08
Javaslom a szerkesztőségnek a Café Momus helyett a Café Edmond Dantes lapcímet, hiszen az írások nagy többsége tőle származik, tisztelettel Pio
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 22202016-04-17 07:40:16
A Gyüdi-jelenség.

(1. A karmester)

Alaposan készültem, mielőtt nekikezdtem volna írásomnak. Elolvastam minden hozzáférhetőt
Gyüdi Sándorról, beszéltem azokkal a munkatársaival és ismerőseivel, akik hajlandók voltak
őszintén megnyilatkozni (egyetlen beszélgetőtársamnak sem írom le a nevét). Mindezt azért, mert
szeretném felfejteni a Szegeden kialakult Gyüdi-galaxis természetét, s levonni azokat a
konklúziókat, amelyek esetleg segítenek megszabadítani a város zenei és színházi életét a
főigazgató bénító tevékenységétől.

Adva van egy rendkívüli képességekkel rendelkező személyiség. Intelligenciája kiemelkedő,
emlékezőtehetsége kivételes, sokoldalúan művelt, világismerete, információi naprakészek. Pályája
tükrözi kiváló képességeit, szegedi karrierje egyenesen ível a Vaszy-kórus karigazgatásától a
Szegedi Nemzeti Színház főigazgatói posztjáig, s magáénak tudhatja a Szegedi Szimfonikus
Zenekar művészeti vezetését, mely együttesnek – a nagy ívű emelkedés első lépcsőjeként – jó ideig igazgatója volt. Egyéb tisztségeit (pl. elnökségi tagság a Magyar Kórusok Egyesületében, stb) nem
sorolom, de van belőlük jó néhány.

Ha célzottan vizsgáljuk egyéniségét, s ezt tegyük meg, mert tevékenységét a művészet területén
fejti ki, a kép ellentmondásosabb, s az ellentmondások rendkívüliek. Két fő kérdést kell
körüljárnunk, az egyik a művészi tehetség, a másik a vezetői alkalmasság.

Az első alig függ össze a fentebb említett kiváló tulajdonságokkal, ám Gyüdi ezen a téren is képes
volt rendkívülit felmutatni: kamarakórusa, a Canticum megérdemelten kapott nemzetközi
elismerést, sikerrel járta be Európát, csiszolt, kulturált előadásmódja, életteli hangzása a mai napig
hiányzik zenei életünkből. Végzettsége is ezirányú: kórus-karmesteri diplomát szerzett a
Zeneakadémián. Kórusvezetői tevékenységének egyéb állomásai is pozitívak, karigazgatóként
sikerrel vendégeskedett a Magyar Állami Operaházban, a torinói operában. Aki tehát karmesteri tevékenységének sivársága alapján ítél Gyüdi zenei képességeiről, nyilvánvalóan téved, a tehetség jelen van, s a kóruséneklés világában nagyszerűen tud manifesztálódni.

A tehetség és az intelligencia viszonya nagyon különös, közismert, hogy vannak énekművészek,
akik szűk szakmájuk területén intelligensek, azon belül mindent értenek, miközben a világban alig
tudnak eligazodni. Ezzel szemben, Gyüdinél a beszűkülés nagyon különös formája nyilvánul meg.
Ő nem egy területen mutatkozik tehetségesnek, szemben az egész szürkeségével (ez a gyakoribb,
ilyenkor mondjuk pl., hogy „hülye, de az énekléshez van esze”), hanem személyiségének remek
tulajdonságai egy-egy részterületen egyszerűen nem funkcionálnak. Tragikus (de talán nem
véletlen), hogy az egyik ilyen részterület éppen a zenekari dirigálás.

Kezdve ott, hogy ez az egyébként kiegyensúlyozott mozgású, jó testalkatú férfi nevetségesen ugra-
bugrál vezénylés közben, s határozott leütések helyett darabosan rántja föl karjait minden egyes
„egynél”, szellemi teljesítménye is érthetetlenül lecsökken. Nagy kapacitású memóriáját nem
működteti, a partitúrába mered, s nem csak képtelennek bizonyul hibátlanul követni az odaírtakat,
de egyik alkalomról a másikra saját megoldásait is elfelejti. Következményeit tekintve azonban a
legtragikusabb érthetetlen igénytelensége a próbák folyamán. Mintha lelki sokkban vezetné
együttesét, a legnyilvánvalóbb hibákat sem javítva nyargal keresztül az előadandó darabon,
úgynevezett „művészi koncepció” magatartásában egyáltalán nem jelenik meg, szóbeli
kommunikációjából pedig végképp hiányzik. Ez utóbbi annál különösebb, mert egyébként zenéről,
művészetekről élvezetesen és tartalmasan tud megnyilatkozni.

Még ennél is árulkodóbb furcsaság, hogy – előadóművészként – más területen mentes a fent leírt
görcsöktől. Jól, kiművelt torokkal énekel, s ezt szívesen teszi, nem egyszer ezzel helyettesítve a
karmesteri tennivalókat. Láttuk már prózai szerepben is (Kurázsi mama), ott is jól teljesít.

Semmi jele, hogy Gyüdi tisztában lenne karmesteri mivoltának problémáival, mi több
lehetetlenségével. Elhalmozza magát, s helyzeténél fogva elhalmozzák őt dirigensi feladatokkal,
amelyek évek (évtizedek) óta sorra-rendre megoldatlanok maradnak, s – megint csak helyzeténél
fogva – megbírálatlanok, s személye, mint karmester, érinthetetlennek bizonyul.

Nem feladatom és nem is lennék képes rá, hogy ennek a különös lelki torzulásnak eredetét
kutassam. Az ennek okán a szegedi zenei életben kialakult helyzet az, amely arra késztet, hogy ezt
az elemzést közreadjam, és következményeire rámutassak. Nincs ma már Szegeden muzsikus, aki
ne lenne tisztában a fent leírtakkal, s ne látná, hogy városunk szimfonikus zenei élete szürke,
nyomott, hogy a Szegedi Szimfonikus Zenekar belső problémái éppoly betokosodottan kibeszéletlenek, mint művészeti vezetőjük alkalmatlansága. Minden kijavítatlan hiba újabb ötöt eredményez, s a hatalmi helyzetből fakadó érinthetetlenség elejét veszi a legszükségesebb minőségi
személycseréknek. Ha a vezető karmester nyilvánvaló meg nem felelése szóbahozhatatlan, a színvonal alatt teljesítő zenekari művészt sem lehet jobb munkára késztetni, netán eltávolítani az együttesből. S főleg elmondhatatlan kár, hogy a zenélés öröme helyett összeszorított fogú bosszankodás lengi be a Szegedi Szimfonikus Zenekar hétköznapjait.

(Következik: „A színigazgató”)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 21922016-03-22 07:33:26
És még azt is hozzátenném, hogy Molnár László, ez a kitűnő karmester Gyüdi regnálása óta egyáltalán nem dirigál.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 21912016-03-22 06:56:02
A honorárium eszembe sem jutott, csak a művészi haszon (kár).
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 21882016-03-20 07:19:48
A Szegedi Szimfonikusok próbarendjéből kiderül, hogy áprilisban Gyüdi Sándor 11 operaelőadást (Varázsfuvola, Trubadúr, Árgyélus királyfi), 1 koncertet (János Passió) dirigál, + ő vezényli a Simándy-verseny gáláját. Pál Tamás 3 Trubadúr-előadásra van kitűzve, Medveczky Ádámnak és Kollár Imrének egy-egy hangverseny jut. Ha ehhez még hozzávesszük, hogy Gyüdi a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatója, az arány elgondolkoztató, a teljesítmény káprázatos.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 555202016-02-16 09:48:41
Hát igen. "Csak nem besz@rrrni!" rikácsolta a papagáj a macska szájában.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 552782016-02-03 08:09:48
És abból mi igaz, hogy Halász Péter fölmondott Simon menesztése miatt?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 552652016-02-02 08:17:47
Kedves Cilike, hol találtad ezt az információt? Az előbb néztem meg a MÁO honlapját, ott még mindig Lukács Gyöngyi és Agache szerepel.
Pál Tamás, karmester • 1612016-01-24 07:52:30
Én nem vagyok egy Pál Tamás-fan, de most van egy Új Világ-szimfónia a Youtube-on, amit dirigál, hát az nagyon ütős.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 548982016-01-03 14:43:21
Viszont van egy magyar karmester, aki dirigált a bolognai, cataniai, marseillei, bordeauxi, portlandi stb. operákban, Budapesten meg nem vezényel.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 548872016-01-03 10:45:42
Ha itt lenne, percek múlva ugyanúgy szétszednétek, mint Steinberget.
Zenetörténet • 922015-12-07 12:31:45
Kedves Búbánat, kösz eme nagyon érdekes bejegyzésért, ám ha "viola",akkor nem hegedű, hanem brácsa. A fénykép is azt igazolja, hogy Kacsoh Zoltán hangszere a hegedűnél egy számmal nagyobb instrumentum.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 30402015-10-17 19:57:41
Potts énekelt Ottaviot és Des Grieux-t amatőr társulatokban, s a nevezetes angol tehetségkutatót a Nessun dorma-val nyerte meg.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 21612015-10-04 19:55:27
Nagyon pontos látlelet:csak az előadást lehet dicsérni, az úgynevezett koncepció csak egy blöff.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 21562015-08-23 15:46:10
Lassan szegedi kultúrkamionos brigádot lehet alakítani: Lőrincz Zoli, Keresztúry Jani, Arany Laci, Hrabovszky Andris...
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 20932015-07-02 20:58:39
Az ember mindig tanul. Előbb említett kritikából végre megtudtam, hogy az Éj Királynője Sarastro neje
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 516982015-02-10 15:44:56
Halász Péter a MO főzeneigazgatója több hetes külföldi útja után tarsolyában új auftaktokkal érkezett haza Budapestre. A karmester állítólag így próbál segíteni azon a problémán, hogy rossz auftaktjaival szétveri az előadásokat. A beavatottak szerint Halász Celibidache régi auftaktjaiból vásárolt be nagyobb menyiséget féláron, mások tudni vélik, hogy Dudamelt is megkörnyékezte, de az ifjú titán közölte, hogy felütéseire saját magának van szüksége.
A díjakról általában • 8562014-08-21 18:30:35
A szombathelyi zenekar viharos igazgatóváltásait ismerve nem kizárt, hogy Mérei a honvédelmi miniszter ösztönzésére vállalta el a rendteremtést ott a nyugati határszélen, s íme, itt a jutalom.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 18052014-01-18 21:18:02
Felajzottál, megyek, megnézem.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 17162013-11-02 14:00:17
Az a helyzet, hogy a tisztán szegedi szereposztás toronymagasan múlja felül az Armelest. Csak azt nem értem, hogy pl. Kelemen miért nem versenyez? Úgy tudom, Altorjay bejutott a jövő évi döntőbe.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 16992013-10-14 13:39:43
Hát igen... Van, aki az előadást nézi-hallgatja, van, aki hangokat méricskél.
MET-es operaelőadások moziban • 4002013-02-20 08:29:48
Látta valaki Pál Tamást a szegedi közvetítésen? Csak azért kérdem, mert a blogjában épp a Rigolettóról írt. Azt olvasva nem hiszem, hogy el lett volna ragadtatva ettől a koncepciótól.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 16152013-01-24 17:58:51
Akárhogy is van, Pál Tamás korunk egyik nagy karmestere. Ezt Tallián Tibor megírta a Muzsikában a Chénier kapcsán, s ez a koncert azt bizonyította, hogy nem csak az opera területén. Alig várom az újabb közvetítéseket 28án és február 4-én. (A Sacre!)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 16142013-01-24 17:58:49
Akárhogy is van, Pál Tamás korunk egyik nagy karmestere. Ezt Tallián Tibor megírta a Muzsikában a Chénier kapcsán, s ez a koncert azt bizonyította, hogy nem csak az opera területén. Alig várom az újabb közvetítéseket 28án és február 4-én. (A Sacre!)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 16122013-01-20 17:09:36
Holnap, 21-én, hétfőn 23.05-kor a Duna TV-én Beethoven 7. a Szegedi Szimfonikusokkal, Pál Tamással. Ott voltam a koncerten, őrült jó, tessék megnézni!
Momus-játék • 38982012-11-09 17:35:09
Kedves Búbánat, ideje korán (ill. idejekorán) annyit tesz, hogy "pont jókor", akkor amikor kell.
Pál Tamás, karmester • 1212012-08-21 15:13:34
A blogjában megint valami olyasmiről ír, amire egy gyalogos operabarát még csak nem is gondol.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 15332012-03-20 14:42:30
Rá vagyok kattanva Puccinira, így hát rákattintottam a YouTube-on a Pál-rendezte Bohémélet 3. felvonására (Rost, László, Vajda, Geiger). De hiszen ez nagyszerű! Mért nem játszák?
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 15292012-03-20 07:31:58
Szerintem aki úgy ül be az előadásra, hogy a régi élményt akarja újra látni-hallani, rosszul teszi, mert elzárja magát az új elől. Ez a Pillangó OK, függetlenül az eddigi megvalósításoktól.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 15252012-03-19 16:22:05
Hollósi Zsolt
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 15232012-03-19 14:54:34
Pardon, nem a szombati, hanem a vasárnapi előadás volt.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 15222012-03-19 14:52:39
Én a szombati előadást láttam, valószínűleg ez volt a "csúcsszereposztás": Létay helyett Kovács, László, Vajda, Kelemen. Nekem nagyon tetszett. Jól emlékszem a Kerényi-rendezésre, ahol mindenki futkosott, mint a mérgezett egér. Nem értek egyet a Délmagyar kritikusával, hogy az annyival jobb lett volna.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 14592012-03-11 12:58:53
Amikor kinevezték, arról volt szó, hogy igazgatni fog, dirigálni alig. Eleinte hívott is egy-egy jó karmestert kvázi-zeneigazgatónak (Lukács Ervin, Fürst János), de most már rengeteget dirigál, s néha tényleg elképesztően készületlenül.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 14402011-11-12 08:12:15
Bocsánat a "meglepő meglepetések" képzavaráért, reggel van, nem figyeltem.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 14392011-11-12 08:09:50
Új szelek fújdogálnak a Szegedi Szimfonikus Zenekar környékén. Nemrégiben volt egy belső próbajáték, amikoris sokminden kiderült. Egyes előlülőkről az, hogy hátul ülve sem lenne helyük a zenekarban, mások viszont az árnyékból előlépve meglepő produkciókkal lepték meg a zsűrit és kollégáikat. Bárcsak a zenekar vezetősége levonná a megfelelő konzekvenciákat!
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 14072011-10-16 21:06:03
Valamiféle művészeti farkasvakság szálhatta meg a zsűrit, hogy Miksch helyett a kedves kis portugál szubrettet hozták ki elsőnek. Ha nem lennék biztos Miksch karrierjében, még el is szomorodnék, de inkább azok szomorodjanak, akik elfojtották magukban az igazi élményt egy trendi-szexi-hatásvadász tucaténekesnő miatt.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 13862011-10-13 18:54:35
Kár, hogy az Armel-versenyt íly mély hallgatás ővezi (kivéve a Francescat), mind a szerkesztőség, mind a fórumtársak részéről. Pedig megérdemelne egy-két mondatot a förtelmes Rigoletto-előadás óriási sikere,
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 404292011-09-11 21:24:50
Pál 2012 április-májusban Marseille-ben dirigál Trubadúrokat Almaguer-rel és az új csodaszopránnal, Aaronnal.
Momus társalgó • 45802011-08-27 13:50:43
Most olvasom, hogy készül a "Páva-tüntetés" Pécsett, a mű előadásáért, a polgármester úr személyes részvételével. Csak gratulálni tudok Peskó karnagy úr taktikai húzásához, ahogy mesteri módon kultúrpolitikai ügyet tudott kreálni a saját alkalmatlanságából.
Mi újság a debreceni Csokonai Színházban? • 252011-06-23 16:22:59
Kösz Héterő, ez a pályázat (Somogyi-Tóth munkája) több mint érdekes. Csupa sejtetés, rosszallás ami a multat illeti, Kocsár neve sehol, sem pozitív, sem negatív értelemben, valamint fellengős nagyotmondás a jövővel kapcsolatban. Vajon komolyan gondolja a pályázó, hogy a mai Magyarországon egy szimfonikus zenekar igazán számíthat a magán-szponzorálásra?
Mi újság a debreceni Csokonai Színházban? • 232011-06-21 20:14:30
Tényleg, mi történt Kocsárral? Már a színházban sincs?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 373742011-04-10 11:39:11
Én azt gondolom, hogy a Momus szerkesztősége megkérdezhetné a miniszteri biztos urat, hogy mi a helyzet. Egyébként sem ártana az Opera új vezetésének, ha a sajtó többször fordulna személyesen hozzájuk.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 13102011-01-25 08:38:57
Egyszer már ki kell mondani, hogy a király meztelen: Gyüdi Sándor egy pillanatra sem képes kézben tartani az előadást. Egy rémült társulat és egy meghökkent közönség bukdácsolta végig a premiert. Szörnyű élmény volt.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 12922010-11-24 19:52:26
Csak arra vagyok kíváncsi, hogy amit Pál Tamás leírt a blogjában a Traviatáról, elmondta-e Juronicsnak.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 12762010-11-12 13:58:33
Én a második előadáson voltam, szerintem frenetikus. Lehet, hogy mikor majd átgondolom, én is találok benne hibákat, de most még teljesen az előadás hatása alatt vagyok. Balczó, hurrá!
Pál Tamás, karmester • 872010-11-06 14:37:27
Nocsak, a Maestro milen aktív! Pár nap alatt két bejegyzés a blogjában, csk így tovább!
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 12682010-07-15 16:42:06
Az már elég baj, hogy egy komoly portálon megjelent interjuban komolytalanul nyilatkozik, nem?
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 11902010-04-27 08:17:55
Nézzétek meg a Szegedi Opera Klub honlapot (www.szegedioperaklub.hu), érdekes anyag van benne az Álarcosbálról, Bodolay és Kentaur nyilatkozik, kritika az előadásról, még bökversek is vannak a szereplőkről. Ilyen, vagy olyan az előadás, úgy látszik, nagy hullámokat ver és ez jó.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 10172010-01-26 10:17:49
Olvastam "bölcsész" kritikáját a szegedi Ory gróf előadásáról az új Szegedi Opera Klub honlapon. mondd lámpaoltogató, nem te vagy "bölcsész"?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 295932009-12-18 08:03:40
Drug kontra padrúga ügyben lásd Pál Tamást a művészblogban
Momus társalgó • 16412009-12-16 11:59:05
Tényleg jó a honlap, nota bene van benne egy szakszerű beszámoló a mezzo-fesztiválról, amit a Momus-ben nagyon hiányoltam
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 9582009-11-13 19:44:32
Tisztelt fórumtársak! Csak egymás piszkálásával foglalkozunk? Egy szó, egy kérdés, egy gratuláció nem kerül be egyetlen fórumba se Pasztircsák Polina szenzációs győzelmével kapcsolatban? Ki ő, és mit lehet róla tudni azonkívül, hogy Szegeden énekel Mimit? Megint Pál Tamásnak volt szeme és füle az új tehetség megtalálására.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 9212009-11-07 16:34:32
Létezik az, hogy a Bohém szinte egész novemberben nem megy? Ez szakmai öngyilkosság!
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 8962009-08-10 09:28:00
Kedves virius, ki mint él, úgy ítél.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 8722009-05-21 14:12:47
Tegnap végre újból Pál Tamás állt a dirigensi pulton. Meg is szólalt a Lecouvreur
Ferencsik János • 102009-05-11 23:03:19
Ferencsik pályája mélységesen tragikus. Zseniális tehetség, akit az irígyei szünet nélkül támadnak, rágalmaznak mássága miatt. Mindezt egy olyan korban, amikor a homoszekszualitás iránt még annyi tolerancia sem volt, mint napjainkban. A mérhetetlen feszültség elől az ivásban keres menedéket, a zenei élet úgy tesz, mintha semmi sem történne, közben szinte kéjes örömmel várja, lesi az irígyelt főzeneigazgató végleges bukását. Ám csodák csodája, Ferencsik legyőzi az alkoholt, csodálatos évek következnek, csodálatos produkciókkal. Aztán a betegség, a szenvedés legyengíti, újra iszik, s végül alulmarad, az elgyötört szervezet nem bír a kórral.
Az sem adatik meg neki, hogy legalább halála után őszintén, szépítő hazugságok nélkül idézzék meg személyiségét, harcait, szenvedését.
Ideje lenne már megírni egy igaz Ferencsik életrajzot.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 7032008-12-27 18:52:12
Kritika a Népszabadságban Juronics Mennyei Városáról. Kis figyelmeztetés, hogy nincs minden rendben a Kortárs Balett körül
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 6302008-10-19 17:08:17
Úgy tudom, hogy a Szegedi Nemzeti Színház új vezetésének nem minden tagja értett egyet a Tosca műsorra tűzésével. A rendezést korszerűtlennek, a színpadképet elavultnak tartják, érveik szerint egy ilyen előadás nem illik az új vezetés újat akaró koncepciójába. Nos, ha az "új" Kávéház siralmas bukásával hasonlítom össze a "régi" Tosca elsöprő, vastapsos sikerét, csak azt ajánlhatom a vezetésnek, gondolja végig mégegyszer műsorpolitikáját.
Pál Tamás, karmester • 382008-09-03 08:22:47
Karnagy úr, a szegedi társulat a sajátjaiból állítja ki a Lecouvreurt, vagy vendégek is lesznek?
Olvasói levelek • 59692008-07-28 09:30:27
Akkor most nyilván a Lecouvreurt is szét fogja verni. Szegény versenyzők!...
Pál Tamás, karmester • 372008-07-19 08:30:48
Kedves Pál karnagy úr, utolsó beírásával nem mindenben értek egyet. Akármit is változtatott Erkel a saját darabján, az mégsem ugyanaz, mint amikor valaki más átdolgozza.
Pál Tamás, karmester • 342008-07-05 11:55:28
Tisztelt Karnagy úr, és magáról az előadásról semmit sem ír? Én gondolkodom, hogy vasárnap lemenjek-e meghallgatni.
Minden, ami nem opera... • 3662008-07-02 08:04:56
Hétfő este "betévedtem" a Műpá-ba. Bizonyos Marcel Farago műveit adták, egy különös Freedom szimfóniát, narrátorral és férfikarral, akik Havel egy beszédének részletét skandálták, meg egy versenyművet két hegedűre, zenekarra. Egyáltalán nem volt, rossz, én eddig a szerző hírét sem hallottam Ahogy hírét sem hallottam Nagy Bélának, aki Szenthelyi mellett az egyik szólista volt, és helyenként le is hegedülte a nagynevű kollégát. A végén a nagy öreg Pál Tamás a mennybe vitte a MÁV zenekart a Kodály Pávával
Pál Tamás, karmester • 322008-06-11 07:13:13
Kedves Pál Tamás, a Székely Mihályról írottakkal nem tudok egyetérteni, én az ő lemezeit hallgatva szerettem meg az operát. Az ön Don Sanche felvételét is sokszor hallgatom, szeretettel üdvözlöm!
   
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Zeneakadémia, XXIII. terem

Szabó Judit tanítványai
"Házimuzsika a Zeneakadémián"

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, X. terem

Rónaszéki Tamás tanítványai
"Házimuzsika a Zeneakadémián"

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Kóta Vilmos (kürt)
Bánki Berta (fuvola), Eredics Zsófia (oboa), Szűcs Péter (klarinét), Fábry Bálint (fagott), Javier Lopez Jorge (zongora)
A hallgató barátaiból alakult zenekar
Vezényel: Ménesi Gergely
"Kóta Vilmos kürt diplomakoncertje"
MOZART-LEVIN: D-dúr kürtverseny
ANDRÉS VALERO-CASTELLS: Las Tres Rosas del Cementerio de Zaro
FRANCAIX: L'heure du berger
GLIÉRE: B-dúr kürtverseny, Op.91

19:00 : Budapest
Erkel Színház

SEREGI / DELIBES: Sylvia
Balettkomédia két felvonásban

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Natalie Dessay (szoprán)
Philippe Cassard (zongora)
"Budapesti Tavaszi Fesztivál"
MOZART: Figaro házassága – „Giunse alfin il momento... Deh vieni non tardar”
SCHUBERT: Geheimes, D. 719
SCHUBERT: Die junge Nonne, D. 828
SCHUBERT: Lied der Mignon, D. 877, No. 4
SCHUBERT: Suleika I, D. 720
SCHUBERT: Gretchen am Spinnrade, D. 118
MOZART: A varázsfuvola – „Ach, ich fühl’s”
PFITZNER: Alte Weisen, Op.33
CHAUSSON: Chanson perpétuelle, Op.37
BIZET: Adieux de l’hôtesse arabe – a Húsz dal című sorozatból, No. 4
DEBUSSY: La Fille aux cheveux de lin – Prelűdök I. füzet
DEBUSSY: Ondine – Prelűdök II. füzet
DEBUSSY: Regret
DEBUSSY: Coquetterie posthume
GOUNOD: Faust – Ékszerária
18:00 : Debrecen
Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskola, Simonffy Terem

Bogáti Bokor Orsolya (hegedű), Bojti Eszter (zongora), Ürmössy Imre (ének)
SCHUBERT: A-dúr hegedű-zongora szonáta, D.574
SCHUBERT: Schwanengesang, D.957
A mai nap
született:
1892 • Germaine Tailleferre, zeneszerző, a "Hatok" tagja († 1983)
1965 • Natalie Dessay, énekes