vissza a cimoldalra
2018-10-17
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61132)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4069)
Társművészetek (1278)
Kedvenc előadók (2824)
Milyen zenét hallgatsz most? (24998)
Haladjunk tovább... (214)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Momus társalgó (6348)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11291)
A csapos közbeszól (95)

Élő közvetítések (7452)
Balett-, és Táncművészet (5560)
Pantheon (2263)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1503)
Franz Schmidt (3197)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2930)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1112)
Momus-játék (5543)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4355)
Ilosfalvy Róbert (816)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2606)
Lehár Ferenc (641)
Opernglas, avagy operai távcső... (20144)
Erkel Színház (9460)
Jonas Kaufmann (2275)
Franz Schubert (308)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: Greco
Leírás:
Honlap:
   


Greco (103 hozzászólás)
 
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 425872012-01-26 19:19:13
Úgy gondolom, mivel az Operaházi Dolgozók Szakszervezetének weboldala egy nyilvános felület, bátran kitehetem ide EZT A HIVATKOZÁST.
Érdekes ez a táblázat, és rövid gondolkodás után az is kiderül, hogy a "fővárosban foglalkoztatási csoportok felosztásában" az ügyviteli alkalmazott megjelölés ebben az esetben kiket takar.

Plusz egy költői kérdés: ha jelentősen kisebb a "nyáj", akkor pásztorból miért nem kell kevesebb....?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 420112011-12-15 19:16:50
Búbánat, nizajemon és Spangel Péter javaslatait bizonyára mi magunk is tudnánk még darab-ötletekkel bővíteni. Azonban mintha elkerülte volna mindenki figyelmét a nyilvánvaló tény, hogy Ókovácsnak csakis az Erkel Színház épületének felújítására ígért a kormányzat pénzt. Tudomásom szerint ő magának sincsen határozott elképzelése arról, hogy a működtetéshez szükséges "humán erőforrást" HONNAN, MIKOR és MIBŐL szeretné előteremteni?

Én magam is szeretem az Ernani-t, meg a Lucia-t, de ki fog énekelni (kb. 80 fős énekkar, ami az irodalom sajátosságait tekintve 45 férfi és 35 női karénekest feltételez) és zenélni (zenekar) a megújult Erkelben?

Úgy gondolom az - elkerülhetetlennek látszó létszámleépítés után - az Operaház ének- és zenekarának nemigen lesz kapacitása a második színházra. Aki erre a felvetésre esetleg azt válaszolná, hogy "régen is együtt ment a két színház", az keresse csak elő bátran a 90-es évek elején kiadott operaházi évkönyveket, és számolja meg, hány énekkari és zkri tag volt akkor.

Én külsősként persze csak okoskodom, akit nem sikerült meggyőznöm, annak javaslom elolvasásra Rácz István énekművész kommentjét az itt olvasható cikk alján.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 417342011-11-26 15:41:06
Ehhez kapcsolódó:

Koltai Tamás kritikája a DG-ról a szinhaz.net portálon.

Egyetértek vele... mint ahogy a Boccanegra esetében is.

Bánk bán • 14022010-09-30 17:47:21
Már ne is haragudjon Hölgyem, de elég nyakatekert gondolkodásra vall olyasmit kijelenteni, hogy az EREDETI hozzátenne valamit egy ÁTDOLGOZÁSHOZ. Az eredeti volt előbb (naná), és abból húztak ki a kisstílű átdolgozók gyönyörű, értékes zenei részeket! Az, hogy Önnek a kórusrészekhez kapcsolódó recitatívók nyelvi minőségével a ma beszélt nyelv tükrében stilisztikai gondja van, meértem, de ha jól tudom, néhány szavas változtatást azért eszközölnek majd ezek kiküszöbölésére. De ettől még nincs joga néhány kiragadott kóruspróba alapján Erkel eredeti kompozíciója felett ítéletet hozni. Ismeri Ön pl. a 2. felvonásból kihízott részeket??? Ismeri a király megjelenése előtti zkari indulót? Ismeri a "nagy Isten az égből nézz le reánk" c gyönyörű kórusművet (az átdolgozásban változás-zene a gyászkép előtt), ésamelyet információim szerint a mostani koncertszerű előadásból is kihúztak ?(a király áriáival egyetemben... GYILKOSOK!!)

Tudja Ön pl. , hogy R. Wagner a Nibelung Gyűrűjében egy olyasféle német nyelven komponál, amelyet soha sehol nem beszéltek a világon, és mégsem hahotázza végig egyetlen német ajkú néző az előadásokat (mi több, az Istenek Alkonya német kóristái sem szoktak pad alá borulni...)

Kérem szépen, ne vacakozzon le egy Erkel-recitatívót, csak azért, mert Önnek szokatlan, és azért, mert szituációból kiragadva, egy kórus-szám végszavaként hallja egy nyolcadik emeleti próbán! Mozart esetében ugye nem tesz ilyet, pedig Erkel Mester legalább akkorát alkotott a magyar romantikus zene trületén, mint a fenntebb említett az osztrák klasszicizmusén!

Ismerje meg az eredeti Bánkot (javaslom az Oberfrank-féle 1993-as felvételt). Meg fog változni a véleménye!

És kérem ne feledje: BENNFENTESKÉNT szavaiért és gondolataiért nagyobb felelőséggel tartozik, mint pl. én. Kezét csókolom.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 329102010-08-19 23:52:53
Azt hiszem, EZZEL talán véget is vethetnénk ennek a ltalan vitának.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 325152010-07-17 10:33:56
IVA, azzal, amit írzs nagyjából egyetértek, csk kiegészíteném valamivel, amiről az Erkel Szinház kapcsán mindig megfeledkeztek. Kölcsönvenném a hasonlatodat: ha a nézőtéri WC-ket megszégyeníti egy pláza hasonló helyisége, akkor felhívnám a figyelmet arra, hogy a nézőtéri vasajtón túl található helyiségekkel bármelyik EU-konform ISTÁLLÓ győzelmi esélyekkel veszi fel a versenyt. Azok a helységek (öltözők, próbatermek, büfé, raktárak), amelyekben napi 8-9 órát dolgoznak művészek és műszaki dolgozók méltatlan állapotban vannak! Omladozó falak, büdös, koszos, rohadó asztalok, szekrények, a padlón "száz éves" linóleum stb., az illető helyiségek pedig méretüket tekinve sem voltak soha alkalmasak egy TÁRSULAT befogadására. Ismét kihangsúlyoznám, hogy ez a bizonyos - korábban az Erkelben teljesítő - társulat gyakorlatilag már nem létezik. Újra felépítéséhez (énekkari és zenekari művészek tömeges szerződtetése, darabtanulása, műszaki személyzet szerződtetése, "kiképzése" stb.) 2-3 év, és milliárdok kellenének. Ahogy én látom.

Kiváncsi vagyok, mindebből mit lát G. Dénes képviselő, aki szerintem évek óta nem járt a fent említett helyiségekben...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 319082010-05-02 23:39:45
Tényleg nagyon izgi, amit találtál, csak egy baj van vele: hogy nem lesz. Mármint ha hihetek operaházi forrásaimnak. Azt hallottam, hogy a rendező súlyos betegség miatt lemondta, így az Operaház is elállt a kooprodukciótól, és az eredetileg két év múlva tervezett Bolygó Hollandit mutatja be inkább januárban. De mondom, mindezt csak hallottam egy Operaházi dolgozótól.
Bánk bán • 13862010-04-23 22:37:29
Ezek szerint az Operaház megint hülyét csinál magából? Tudvalevő, hogy Erkel darabjában Biberach főszereplő, legalábbis sokkal jelentősebb szerep, mint amelyet Rékayék faragtak belőle! Ráadásul igazából basszus-szerep (az 199...-es felvételen pl. Airizer Csaba énekli), tehát semmiképp nem való a fiatal, reményteli, de szerintem még igencsak kiforratlan Szegedi Csabának!

Az eredeti főszerep ismeretében képtelen vagyok elhinni, hogy B. János el tudja énekelni akárcsak egyetlen felvonását is, bár ki tudja: lepjen meg, és cáfoljon rám - mindannyiunk örömére!

Kálmándi nemrég adta vissza Faninal szerepét azzal a felkiáltással, hogy "túl magas". Hogyan fogja elordítani akkor a Keserű bordalt A-dúrban?? Nem értem, ráadásul Petúr (Biberach-hal szemben) egy elég kis szerep - hangsúlyozom, az eredeti darabban!

Félek, hogy megint össze-vissza fognak transzponálgatni, meg húzogatni az Operaházi "felkentek", és jó 10 évre megint ránk erőltetnek egy moslékot. Képzeld, musicus2, már hallottam az Operaház felől olyan hangokat, hogy a 2. felvonás végi finálét (Endre strettája) már ki is húzták a darabból. Ja, és hogy az eredeti Egressy-szöveget most egy költő fogja "konformizálni!".

Halkan kérdem: Mahler 2. szimfóniájával is így bánnak majd?...
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 24202010-04-06 19:52:24
Ha így volt, akkor elnézést az okvetetlenkedésért. Így már értem, miért nem tudott megbirkózni a gyilkos szólammal: P.A-t Otto szerepében felléptetni súlyos szereposztási tévedés.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 24182010-04-06 14:34:22
Nehezen tudom elképzelni, hogy a Thália-színházbéli Bánk Bánk előadás Ottója a kolozsvári Pataki Adorján lett volna. Sokkal inkább azt tudom elképzelni, hogy zéta Pataki Potyók Dánielt látta a szerep ígényei között sínylődni. Legalábbis eleddig ő csinálta a szerepet Debrecenben...
Erkel Színház • 20452010-03-06 22:54:01
Már elnézést kérek, de ha jól tudom, itt a fórumon rendszeres hozzászólók a MÁO zenekarának és énekkarának a tagjai. Az érdekelne, hogy ők e helyütt, avagy e-mailben, netán a színház folyósóján miért nem küldik el a náthás p....-ba a karnagy urat, eképpen mondjuk: "Pistám, tudjuk, hogy neked igen fontos lenne kétszer annyi előadásszám darabja félmillióért, de mégis mondd: kivel akarod működtetni az újranyitott ERkel+Operaház kettős műhelyt? A 120 főre nyírbált, belét-torkát a jelenlegi 1 színházzal is kidolgozó énekkarral, a 1.5 zenekarnyira nyírbált zenekarral, az 5-6 lézengő statisztával és 35 fősre szűkített állandó magánénekes társulattal?"
Igen könnyű lépten-nyomon azt papolni, hogy tessék kinyitni az ajtókat, meg hívni néhány kőművest az Erkelhez, mert esetleg ő, mint mesziről jött ember úgy gondoja, igény van rá. Évek óta ez megy ezen a fórumon is, azt bezzeg senki sem firtatja, hogy a működtetéshez szükséges művészi ember-állományt ki biztosítaná? Senkinek nem jut eszibe az, hogy ha szeptemberben kinyitna az Erkel fullra járatott másorral, akkor az nem jelentene mást, mint a fennt említett mintegy 300 ember testi-hangimegnyomorítása?

Dénes Istvánt kiváló karmesternek tartom, csak ezúton kérem: válogassa meg a szavait!
Bánk bán • 13632010-03-05 14:32:27
Bocsáss meg érte, nem kötözködni akarok, de "Rékasinak" a Barátok közt-ből épp most búcsúzó színművészt hívják. A Bánk-Bán-romboló korabeli korrepetítort Rékai Nándor néven ismerték, de valóban: épp itt van az ideje, hogy ez a név egy lezárult fejezet kapcsán szerepeljen a magyar zenetörténet lapjain.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 303032010-01-17 15:50:04
Mivel operaénekesekről ebben a topicban szoktak értekezni, engedtessék meg idefűznöm egy világhírű magyar operaénekesről szóló cikket..

Kell a hakni, bármi áron...
Melis György • 1622009-12-13 20:46:23
Kedves Tamás!

Köszönöm! A három részletet megtekintve ismét csak szomorúan nyugtázhatjuk, hogy A LEGNAGYOBB ment el közülünk.
Erkel Ferenc • 952009-09-18 19:56:03
Kicsikét kinyílt a zsebemben a bicska attól, amit operaházi zenész ismerősöm mesélt. Tegnap az Operaház társulata a jövő vasárnapi jubileumi gálaműsort próbálta. Kovács János első karmester a Hunyadi-nyitány felületes elpróbálása után azzal köszöntötte a Bánk Bán első felvonásának társulatát, hogy elmondta: "ezt az egész Bánk-vezénylést ő szívesen testálta volna más karmesterre, de a színház vezetése ragaszkodott az első karmester és a főzeneigazgató (Fischer Á. - Lohengring I. felvonás) szerepléséhez.
Ezután belecsapott a Bánk vezénylésébe. Az első megálláskor - valamely vonós probléma kapcsán - fennhangon azt mondta, hogy "vegyétek tudomásul, hogy eredeti Bánk Bán nem létezik! Erkelnek különben is fogalma sem volt a hangszerelésről, zeneszerzőként is pocsék volt. Most éppen a színházi vezetésben is zajlik egy vita, hogy az Erkel eredeti elképzelése szerint kénme játszani a darabot, csak hát tudjátok, kénme valaki, aki megkomponálja! Merthogy az, ami a Széchenyi Könyvtárban található eredeti címszó alatt, az egy kalap szar". Mindezek után ismerősöm szerint unottan, stílus-érzéketlen tempókkal vezényelte az első felvonást - nem is végig, hiszen a finálé utolsó taktusaira már nem is volt kiváncsi.

Kedves Musicus2 fórumtársam! Mit szólasz Te ehhez? Szerinted a nemzet első színházának első karmestere hogyan követhet el ilyen nyilvánvaló arcátlanságot (nyilvánvalóan provokatív céllal.) Szerinted ismeri-e valójában k.j. az eredeti (valójában igen is létező) Bánk Bán partitúráját, és azt a temérdek gyönyörűséget, amit a hozzá hasonló szívtelen barbárok húztak ki belőle a harmincas években (és komponáltak bele helyette szörnyűségeket).
Hogy gondolhatja ez az ember, hogy ármánykodása a Jókai utca négy fala között marad? Miért gondolja, hogy karmester-diplomája és munkahelye lehetne Erkel Ferenc polihisztori munkássága, több életet felölelő korszakos tevékenysége nélkül (zeneakadémia)?
És egyáltalán: kicsoda az a Kovács János?

Philip Langridge • 252009-05-24 00:08:08
Gondolom akkor a feleségét is ismered: Ann Murray, az egyik legragyogóbb technikájú mezzoszoprán! Nekem van egy lemezem, ahol ketten énekelnek, francia dal-kettősőket, pl. saint-saens-t, chaousson-t, stb. Persze mindketten remekül!
Murray-nek véleményem szerint a kisujjában több van az éneklésről, mint stimm-kollegájának, Bartoli kisasszonynak, hogy másokat ne is említsek...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 265712009-05-23 16:59:17
Az senkinek nem jut eszébe, hogy itt nem egyszerűen arról van szó, hogy kinyissunk-e újra egy épületet?
Kétszer annyi és sokféle előadáshoz (miként a múltban volt) újra kellene egy 160-180 fős kórus, két és fél komplett zenekar, és a jelenlegi műszaki személyzet kétszerese. Na meg az amúgy is irdatlan rezsiköltség ki tudja hányszorosa. Ez mára már csak romantikus álom... Az emberek lapátra kerültek, szét széledtek, nyugdíjba mentek és igen, némelyikük meghalt az Erkellel együtt...
Soha sem lesz már az, ami a nyolcvanas-kilencvenes években volt, szerintem ezt jó lenne már elfogadni, és nem a Kovalikékat kárhoztatni érte. Vass Lajosnak pedig be kellett zárnia szerintem az Erkelt, másként fenntartótól nem kapta volna meg a székét. A status quo-t pedig illik fenntartani, legalább jövő tavaszig...
Opernglas, avagy operai távcső... • 164162009-03-23 08:55:47
Azért ne vegyen túl drágát, mert szerintem nem talál majd ilyen sírt!
Opernglas, avagy operai távcső... • 164032009-03-20 12:52:56
Mivel a "Hozzászólások Momus-írásokhoz"-topicban nekem nem jelent meg az "Új hozzászólás" lehetősége, ezért ide írom:

Kedves Heiner Lajos!

Miért nem lehet Puccini fecskéjéval kapcsolatban azt leírni, hogy "nekem nem tetszik", vagy "én nem tartom a legjobb operájának", vagy "engem nem tudott elvarászolni"? Ha már Ön abban a kivételezett helyzetben van, hogy a Momus szerkesztőitől kapott felh. név és jelszó birtokában írásokat adminisztrálhat az oldal felületére, kérem ne éljen ezzel vissza, és ne tegyen ex catedra kijelentést a zenetörténet egyik legnagyobb géniuszának alkotásáról.
Meglátásom szerint Puccini úrnak nincsenek méltán elfeledett zeneművei. Méltatlanul kevéssé értett, magyarázott, exponált és ezáltal ismert zeneművei sajnos igen, köztük a fecske, amely igenis az opera műfajához tartozik. Aki mást állít, az nem ismeri, avagy nem hajlandó tudomásul venni a tényeket (nevezetesen, hogy a Mester az osztrák megrendelőtől operettre kapott felkérést, de időközben közösen változtattak a koncepción), csak a dilettáns pletykákat...

Nem kell nekem higgyen, célom nem is a meggyőzés volt, mindössze egy ártatlan kérés - nem jómagam, hanem a Jó Öreg Jakab érdekében. Tudja, én William Ashbrook-nak hiszek:

" A közönség, ha úgy megy a Fecske előadására, hogy egy másik Bohéméletet vagy Pillangót vár, könnyen csalódhat; azok viszont, akik hajlandók a Fecskét elfogadni annak, ami - finomnak és régidivatúnak - sok élvezetet találhatnak benne"

Üdvözlöm!

Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 243842009-01-26 22:38:22
Persze, de az is úgy ment volna, mint annak idejéna Machbeth. A rendező ideküldi két spanját, azok megrendezik a már kész produkciót, maj ő maga idejön 10 nappal a premier előtt, tart két próbát. Aztán Premieren meghajol, és várja az utalást számlára (4-5 millió Ft, de lehet, hogy túl naív vagyok). Szerintem a MÁÓ jobban jár egy vadiúj produkcióval.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 243802009-01-26 22:31:49
Serbán már fél éve lekerült a színről. Nem kötöttek vele szerződést időben, ő meg leszerződött közben máshova. Tipikus MÁO-sztory.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 243792009-01-26 22:30:49
A németes kiváncsiak számára ITT A TELJES CIKK.
Pál Tamás, karmester • 752009-01-26 22:28:14
Hadd tegyem hozzá számomra olya' emlékezetes Carmen-interpretációját, amelyhez úgy 2002-2003 körül volt szerencsém a Nyári Operafesztiválon! Azóta sem hallottam-láttam olyat! (és tudomásom szerint Pál azóta sem dirigálta a művet...)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 243772009-01-26 22:25:36
Sziasztok! A Vecsernyével kapcsolatosan hadd illesszek ide valami érdekeset, a német rendezővel, Matthias von Stegmannal kapcsolatban (idézet egy vele készült interjúból):

"Als Regieassistent habe ich 15 Jahre bei den Bayreuther Festspielen mitgewirkt, einige Neuproduktionen und Wiederaufnahmen am Royal Opera House of Covent Garden in London begleitet und in viel und oft in meinem ,,Stammhaus am New National Theatre Tokyo gearbeitet. (Da meine Mutter Japanerin ist, habe ich eine enge Verbindung zum fernen Osten) Dort habe ich auch mein Debüt als Regisseur gegeben, mit dem ,,fliegenden Holländer" von Richard Wagner und inszeniere dort nächstes Jahr den "Freischützu von Weber". Eine von mir konzipierte Kinderoper nach Richard Wagners "Ringu" werde ich Ende des Jahres an der Wiener Staatsoper inszenieren. Nebenbei stehe ich auch manchmal auf der Bühne, zum Beispiel als ,,Bassa Selim" in Mozarts ,,Entführung aus dem Serail" an der Metropolitan Opera in New York "

Egyébként egy tekintélyes német szinkron-rendezőről van szó - pl. a Simpson-család c. rajzfilm-sorozat ottani szinkronja kapcsán - akinek mellesleg azédesanyja japán!! Nem mellesleg az idézet alapján van már rutinja az opera-rendezés területén is.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 233232008-11-09 17:23:44
Újabb arculcsapás a CarmenCET-produkcióban tisztességgel (sőt, erőn felül) helyt álló operaházi kórustagok számára: kétségbe vonható színvonalú kritikájában a kultura.hu-n bizonyos Metz Katalin STATISZTÉRIÁNAK nevezi őket. Szerintetek milyen kritikus az, aki nem veszi észre, hogy ebben a darabban mindenki énekel? Milyen újságíró az, akit a médium "Impresszum"-rovatában nem lehet egy e-mail címen utolérni, számonkérni?
Egyáltalán: ki ez a Metz Katalin? Szégyelje magát!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 228862008-10-14 08:11:07
És ne feledjük Peter Grimes-alakítását sem! Kár, hogy olyan keveset énekelhette, mert szerintem "arcul ütötte" az a szerep. És még mennyi minden lenne az irodalomban, amit most tudna igazán jól elénekelni: Paul(Korngold: A halott város).
Erkel Színház • 6122008-08-29 23:35:47
Kicsit ez is off, de most találtam, és - sajnos -a topic témájába illik.

Bontják a Nemzeti Színházat

Szívfacsaró látvány lehetett...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 222182008-08-16 21:42:40
Igazság szerint én csak a darab (CarmenCET) hangszerelésére voltam kiváncsi, de megkaptam a választ, és eléggé elkeserítő. Mi az, hogy kisebb vonóskar, 16 krustag, a rezek fák meg közben ugyanúgy dübörögnek egy papírdoboz-hangzású színházteremben (Thália)?
Szegény énekesek, megint a lehetetlent fogják elvárni tőlük, fizetésért.
A Budapest, VIII. kerület-rendezésre nem kaptam választ, mármin hogy tényleg ez lesz-e Telihay koncepciója?
De ha az is lesz: szerintetek egy, a Teleki térre adaptált színpadi előadásban mit keres majd egy torreádor? Meg a bika?
És a katonák? Esetleg a VIII. kerületi rendőrkapitányság Opel Astrás járórei lesznek? A cigánylány-téma rendben lesz, azt hiszem... :))
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 221712008-08-15 19:34:56
Sziasztok! Én nem akarnék beleszólni a CarmenCET körüli vitába, csak megerősítést és egy választ szeretnék kapni Tőletek, hátha jobban vagytok informálva, mint én.
1. Igaz, hogy a darabot Telihay P. a mai Budapest VIII. kerületébe helyezi át? (merthogy ezt hallottam...)
2. Milyen hangszerelésben megy a darab? Merthogy az is a tudomásomra jutott, hogy nemcsak a darab hosszát, de a fellépő énekkari tagok mennyiségét is megnyírbálták, talán 15-20-an lesznek a szinpadon. Így biztosan nem mehet a nagyzenekari változat, arról nem is szólva, hogy el sem férnének a Thália árkocskájában. Valaki tán áthangszerelte? És mire? Zongora+triangulum? :-))))
Melis György • 422008-07-03 20:55:02
Az idős Mestert sokan méltatják ezekben a napokban. Én is tehetném, mert ének-kúltúráját az egyes számú etalonként tisztelem. A momus-interjúban, illetve az RTL-Klub pár perces bejátszásában is elhangzott tőle egy igen fontos mondat, amely felett érdekes módon mindenki napirendre tér, avagy maximum megmosolyog. Pedig a mondat rávilágít arra, ami opera-kúltúránk mai állapotáért a legnagyobb részben felelős:
"Az énektanárság amúgy az egyik legnagyobb szélhámosság a világon. Magyarországon is mindenki tanít, akinek fogalma sincs róla."

Vajon a Szent Zeneakadémia felkentjei mit gondolnak, amikor ezeket a sorokat olvassák? Felötlik bennük a sok-sok, az évek/évtizedek alatt TÖNKRETETT énekes tehetség neve? A felső fokú "magánének-pedagógia" lelki és hangszervi megnyomorítottjainak arca, és lehúzott, alul-osztályzott (naná, mindegyik Heródes mosta a kezét...) diploma-koncertje?
Mit gondolnak Melis Mester szavait olvasva az óránként (feketén, számla nélkül) 3-6 ezer forintot növendékeiktől legomboló magántanárok, akik évente több százezer adózatlan forintért hitetik el tizennyolc-20 éves növendékeikkel, hogy hangjuk van, tehetségesek, és a pályán a helyük? (gondoljunk csak azokra a fiatal énekesekre, akiket ezeken az oldalakon szoktunk méltatlankodva említeni. M.A. és társai pl.)
Egyáltalán: ki veszi komolyan a XX. század legnagyobb magyar énekesének gondolatait?? Mert azokról, akik a képeken Operaházi köszöntésén körülveszik, nem tudom elképzelni.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 219922008-06-27 21:53:43
Pedig Muskát az ösztöndíjas biza! Ebben az évadban legalább tíz ösztöndíjas énekese volt a szinháznak, kb. 50-60ezer forintos havi juttatással, és csomó kis szereppel. Névsort nem tudok, de Muskát mellett Puja Andrea és Megyesi Zoltán nevéről hallottam, akik azért többet énekeltek.
Ja, és most jut eszembe: egy operaházi ismerősőm említette (és ki is volt akadva rendesen), hogy a tavalyi "mentsük meg az Operaházat" -koncertek bevételéből fizették ezeket az ösztöndíjakat! Ezeken a koncerteken (talán 2 volt belőle?) az Operaház művészei ingyen énekeltek, zenéltek,a műszak ingyen dolgozott. Azért (is), hogy Muskátnak idén ösztöndíja legyen.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 219892008-06-27 19:49:14
Én úgy tudom,hogy Muskát az Operaház ösztöndíjasa. Ez valószínüleg valami havi apanázst jelenthet számára, illetve azt, hogy a szezon végéig jogosult igénybe venni a szinház korrepetitorait illetve kiíratni magát próbára. Én ezt találtam ki, de lehet, hogy ennél sokkal szomorúbb az igazság...
Bánk bán • 12522008-06-22 11:36:39
Kedves Musicus! Ezennel testvéremmé fogadlak. Már, ha megengeded...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 218302008-05-26 11:18:54
Én nem azt irtam, hogy nekem ez modern rendezés, hanem azt, hogy a neten olvastam ilyet. Az, hogy fehér téglából van a diszletfal még nem jelent semmit. Az sem, hogy valamilyen 20. század eleji katonai miliő-ben van megjelenítve. Ettől ez még valóban lehet egy nagy blöff, majd meglátjuk. Vagy te láttad ezt az előadást élőben? Mesélj!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 218242008-05-25 23:26:13
Jajj, a másodikat eltoltam.
Itt a második kép
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 218232008-05-25 23:25:11
Breaking news! "Tök véletlenül" találtam három fotót Andrei Serban Vecsernye-rendezéséről. Arról, amit a jövő évadban az Operaház is átvesz. A nemzetközi kritikák merész, modern rendezésről írnak... Nos, ki-ki döntse el.
Első kép
[/url]http://www.fenice.org/musicult/fotocommenticlassica/248_2.jpg;Második kép[/url]
Harmadik kép
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 215432008-05-05 12:14:40
Nem értem, Molnár Andrással kapcsolatban miért beszélsz gyakorlat-szerzésről, meg szakmai fejlődésről. Ráadásul minden hónapban énekel, nem csak "két-három szerepet évadonként". Na mindegy, nem akarom én őt bántani, mert kedvelem, és végül is miatta mentem el az előadásra. Csak a Turandot végét legyen szives megtanulni.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 215412008-05-05 11:41:32
Hát nézd, szerintem az nem mentség, hogy valaki régen énekelt egy szerepet, mert akkor mi a fenének tart az Operaház korrepetitorokat.
Nem tudom, nektek, szinpadiak számára mennyi "bűne" volt Török Gézának, de a nézőtérre abszolút az jött le, hogy a miniszterek fújják a 11 éve megszokott tempójukat, képtelenek kontaktust tartani a karnaggyal, és minthogyha még nem is tudnák pontosan a szerepüket. Nagy "szétmenés" rajtuk kívül nem volt, ezért is "gyanúsak" ők hárman.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 215372008-05-05 09:41:21
Igazából nem akartam a legutóbbi Turandotról írni, de szerintem egyáltalán nem volt semmi sem oké a szereplőkkel. Molnár Andrásért váltottam jegyet, és őérte meg is megérte, mert fantasztikus hangi elánnal győzi még mindig a szerepet. A baj csak az, hogy az utolsó húsz percet (Alfano) nem tanulta meg, vagy elfelejtette. Vol túgy, hogy 1 ütemmel előrébb járt, mint a zenekar. Egyébként a debütáló Török Géza nagypn tisztességes, érthető előadást dirigált, kár, hogy a miniszterek hármasa valahogy nem akart ezen az estén együttműködni vele: fújták a maguk tempóit, belépéseket hagytak ki, mindemellett szőrnyű módon ripacskodtak (kiváltképp a két veterán tenor). Megengedhetetlen!!!
Pesti Emesétől kár lenne akkora volument várni, mint Lukácstól, hiszen talán ő nem is drámai szoprán, max. jugendlich-dramatisch, és a hiányosságait sajnos épp elég görcsösséggel pótolja. Ám a jelek szerint el bírja énekelni, örüljünk, hogy egyáltalán van valaki fiatal erre a szerepre. Kolos és Tokody jók voltak.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 215362008-05-05 09:28:19
Az a baj, hogy most mindenki azt gondolja, hogy ezt a jellegzetes olaszos formálást a Tokody tanította naki. Pedig erről szó nincs: én hallottam Muskátot valamikor 1998 körül a Várban, a Sass Szivia-féle Don Giovanniban, és ugyanígy énekelt, mint most, csk akkor még egészséges volt a hangja. Akkori élményeim alapján ő max. Monteverdi-tenor, az, hogy most (az ő hangjához képest)vastagon öblöget, még nem teszi spinto-vá. Maximum az Operaház vezetőinek fülében...
Bánk bán • 12272008-04-25 23:26:53
Áldja meg az Isten mindkettejüket!
Bánk bán • 12252008-04-25 23:03:35
A felvétel kotta-anyagáért felelős Bácskay György zenetudós padlásán évekkel ezelőtt még volt 10-05 példány. Én is úgy szereztem be a sajátomat, hogy felhívtam Bácskay urat, és vásároltam tőle 6000 FT-ért.
Ezen a topicon már számtalanszor értekeztünk arról, hogy mennyire sutba dobott érték az eredeti Bánk, a majdnem eredeti 1993.as felvétel, stb. Érdemesvisszaolvasni musicus és musicus2 értékes hozzászlóásait (gondolom, ugyanarról a személyről van szó). A baj az, hogy kevesünkön kívül senki nem törődik ezzel az üggyel. Sokkal fontosabb az új Bartók-összkiadás-CD, meg a Kodály-év, a Puccini-év, a Wagner-sorozat a Mupa-ban és egy Haydn-seria két előadásos premierje. Erkelnél ebben az országban minden fontosabb.... pedig naponta elmegyünk szobra előtt az Andrássy úton...
Gioacchino Rossini • 4852008-04-17 23:59:28
Mindenkinek csak ajánlani tudom a Sony gondozásában megjelent Armida-felvételt. (élő, Pesaro-1996). Amellett, hogy a "mindenevő" Fleming ebben is óriási, kiemelendő Gregory Kunde (a XX.sz. legjobb Rossini-tenorja, szerény vélemény) és az izraeli-amcsi Jeffrey Francis teljesítménye. Az első felvonás fináléja szerintem Rossini egyik csúcsteljesítménye. Amíg tartott Európában a Rossini-felfedező éra (kb. 88-98-ig), Pesaro mellett több helyütt is elővették, óriási sikerrel. Sajnos 6(!) kiemelkedő képességű tenor kell hozzá, ezért nem valószínű, hogy jövőre teszem azt benne lesz a MAO Vasutas-bérletében...
Bánk bán • 12172008-04-17 23:51:36
És amekkora állat vagyok, lefelejtettem a lényeget: a nyári premier Gyulán lesz, a Várszinházban. Bocs.
Bánk bán • 12162008-04-17 23:50:47
Nem tudom hallottátok-e, de idén nyáron (talán augusztusban) vadonatúj Bánk Bán-előadással rukkol elő a debreceni Csokonai Szinház. Az előadás jövőre a bekerül a Csokonai repertoárjába is. Szereposztást nem tudok. Állítólag Vidnyánszki rendezi.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 214952008-04-17 23:44:04
Én is szeretek csemegézni, de Orlando biztsan nem lesz. Ellenben Haydn_Orfeo igen. Carmen lesz a mostani nagyszinpadi hányadék és a Thália-szinház-beli ifjúsági elődás formájában egyaránt. Ez utóbbi állítólag egy erősen húzott valami, modern rendezésben, úgy tudom, zongorával...
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 11072008-03-31 19:12:15
Oké, legyen neked. Úgy is hozzászokom lassan ahhoz, hogy ha kéthavonta egyszer írok valamit a fórumba, rögtön leugat valaki. Ez egy ilyen társaság. Leléptem. Szevasztok.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 11052008-03-30 23:17:05
Nyugodj meg, ismerem az áriát, különben nem "ragadtadtam volna magam" ilyen megállapításra. Nem kell egyet értened velem, de attól még ne nézz hülyének. Egyébként sem attól ária valami, hogy hány másodperc a youtube-n.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 10962008-03-29 18:26:19
Hát, az szerintem sem igazán ária. A 40%-ban hallgat a tenorista, illetve hallgatja a baritonistát. Másrészt a zenei anyagának egy része már az azt megelőző együttesben is elhangzik. Az viszont igaz, hogy maga Puccini ária-gyanánt írta bele a darabba, utólag, és azért, mert az egyik tenoristája hisztizett, hogy a címszereplő viszi el a sikert.
Egyébként megértem Puccini ellenkezését: némely tenborok képtelenek felfogni, hogy attól még, hogy Puccini zenéje általában szép, a Pinkerton nevű szereplő speciel egy gusztustalan alak.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 211992008-03-01 20:30:16
Kedves Erika! Felhívom a figyelmét, hogy Eri téved. Pár héttel ezelőtt én magam is megengedtem itt a fórumon egy "hétköznapibb" kifejezést, amelynek az lett a következménye, hogy Eri és tukán fórumtársak majdhogynem kiátkoztak, ugyanis nem fértem bele a kultúr-emberekről alkotott - véleményem szerint hamis - elképzelésükbe. (Egyébként jelzett hozzászólásomban éppen Eri egy korábbi mondandóját védtem.)
Nos, azóta nem nagyon van kedvem ebbe a fórumba írni: egyrészt iszonyatosan unom, hogy nincs téma, ami van az is max. 10 hozzászólás után kifullad. Másrészt nem értek egyet azal a képmutató szemlélettel, ami szerint a fejlécre odabiggyesztjük, hogy "Kávéház" és ennek égisze alatt úgy csinálunk, mintha nem húsból-vérből lennénk, hanem csakis ún. "jólneveltségből".
Gárday szerintem is kicsit sok, de a mellényénél jobban zavar az, hogy minden magas hangnál LILUL A FEJE.
Miller Lajos • 132008-02-06 23:23:12
Bocs, de Miller Douphol bárót énekelt a pályája végén, nem a márkit!! Korábban persze Germont volt...
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. • 812008-02-06 23:20:02
Hú, akkor én is!! Nagyon szerettem a hangját, kiváló Falstaff, Don Alfonso, Guglielmo volt! Isten éltesse!
És te mit láttál a youtube-on? • 1572008-02-03 22:15:02
Hogy mennyire tényleg nincs így, arra példa egyik legnagyobb kedvencem, Ian Bostridge, aki egy kifejezett csontkollekció. Nem kizárt, hogy anorexiás is, legalábbis ránézésre.
Opernglas, avagy operai távcső... • 153562008-02-03 18:27:26
Pár éve hallottam Turandot szerepében Pelle Erzsébetet. Vele mi van? Félreállították? Nyugdíjazták? Akkor elég meggyőzőnek tűnt a produkciója, és azt hallottam, később Brünnhildeként is tisztességgel helyt állt.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 210022008-02-03 18:17:42
Nem ő volt a pszichológus? "Mondja utánam a következő a szavakat: tintatartó..." illetve: "Mióta vannak memóriazavarai? - Mik mióta? - Stimmel...". Kösz virius, soha nem jöttem volna rá, hogy ő az.
Gioacchino Rossini • 4452008-02-02 20:20:04
Felhívom a figyelmét minden opera-rajongónak, hogy a rádióujság szerint két hét múlva szombaton opera-maraton lesz a Mezzo -csatornán. Délután 1 órától sorban adják a Denevér, a La Pietra del Paragone, a Szöktetés, a Faust elkárhozása és a Parasztbecsület című opusokat. Bocs, hogy ide írtam, de nem találtam erre aktuálisabb topicot (és végül is Rossini révén ide kapcsolódik).
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 209582008-02-02 19:57:45
Hát akkor csak kacagjál. Állítólag nagyon egészséges. Élj soká! A Másolat.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 209562008-02-02 19:51:58
Ja, és még bunkó is vagyok: fogalmam sincs, mi az a bachelor-fokozat? Valami szabadkőműves kitüntetés? Tényleg nem tudom!!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 209552008-02-02 19:43:23
Tukán, én nem haragszom rád, kérlek, te se tedd. Igazad van abban, hogy nem kell mindent leirni, amit gondolunk, de mindenkinél máshol va a határ: a való életben és a fórumokon is. De én úgy gondoltam, hogy amíg odakünn napi játszmákat folytatunk egymás ellen és egymásért, addig itt a billentyűzet mellett nem kell feltételnül Pulitzer-díjas mondatokkal fogalmazni. Sajnálom, hogy nem vagyok túl eredeti. Nem az írás a szakmám, egyszerű zenekedvelő vagyok. Ha unsz, akkor inkább ne társalogjunk, ezzel legalább a világ egy apró problémája megoldódik.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 209532008-02-02 19:38:10
1-2 hete irok ide, de a nagy részét már megbántam. Viszont régóta olvasgatom. Ennyi.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 209502008-02-02 19:20:35
Tukán! Írjál még le két-három közhelyet, és akkor én is valami ilyesmit fogok rá válaszolni. Érdekes: alig egy hete vagyok itt a fórumon, de azt kezdem észrevenni, hogy egyesek nem a hozzászólások tartalmát olvassák, hanem csakis azt várják, hogy mikor lehet valaki stilusába belekötni.
Sajnálom, én nem tehetek róla, hogy nincs semmi újság a Magyar Állami Operaházban...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 209482008-02-02 19:17:13
Hajjajaj, Eri, most már velem is bajod van? Pedig én még egy rossz szót sem szóltam ellened, nem úgy mint mások... Sőt, talán mág igazat is adtam neked, pl. a Kovalikkal szembeni kritikádban.
i a bajod az idézett kifejezéssel? Te nem ezt gondoltad, amikor szembe jött veled a rendező, és nem fogadta a köszönésed? Dehogynem! Most az a baj, hogy ezt leírtam? Bocsánat, nem tudtam róla, hogy csak az angolkisasszonyok stílusában lehet itt kommunikálni... A kimoderálásról meg annyit, hogy olvastam én már ezen a fórumon épp elég zsidózást, meg buzizást, úgyhogy ne tegyetek úgy, mintha nem ezen a bolygón élnétek.
És te mit láttál a youtube-on? • 1492008-02-02 19:05:09
Hát lehet, hogy az. Ugye az Anna Sophie von Otter a konferanszié? (feltételezem, Orlovszky jelmezében).Hampsont meg én nem túlzottan szeretem, nekem egy kicsit mű-májer. De elismerem a sokoldalúságát és az állóképességét. Na de csínján a személyes ítéletekkel, mert egy másik topicon már lebaltáztak érte...
És te mit láttál a youtube-on? • 1472008-02-02 18:31:29
Ha a Jóisten egyszer megkérdezne, hogy milyen hangot szeretnék, akkor valami ilyesmit szeretnék!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 209442008-02-02 15:48:29
Eri, nekem nem kell "fényezni" a női nemet. Én már néztem végig szülést, és tudom, mit vállalnak a nők, amikor gyereket vállalnak. A számokról: mit szóljanak a mai gyerekek, akiknek 3-assal és 4-essel kezdődik a személyi számuk? No, de én ismét csak azt kérném, hogy a topic eredeti témájáról beszélgessünk. Harmadszor már enm irom le a Turandottal kapcsolatos gondolataimat...
Egyébként a köszönéssel kapcsolatos észrevételeidet osztom. Saját tapasztalatom azonban az, hogy egyesek (nők és férfiak egyaránt) elvárják azt, hogy rájuk köszönjenek, mindennemű előzetes szem-kontaktus létesítése nélkül. Aztán, ha nem köszönsz, akkor meg van sértődve és neked támad:" maga a fiatalabb, köszönjön előre" avagy "egy hölgynek előre illik köszönni". Az ilyennek szoktam azt mondani, hogy az anyád picsáját. Már elnézést...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 209342008-02-01 18:25:45
Jaj, inkább ne irtam volna semmit....! Így nekiesni szegény hölgynek (puszta feltételezés a neve alapján), persze, ti régebb óta ismeritek egymást itt a fórumon. Egyébként, ha ti közel álltok az opraházhoz, akkor kifejthetnétek azt is, hogy mi a meglátásotok arról, amit írtam. tehát: miért engedi Kovalik szarrá játszatni a darabját, amivel annak idején betört a köztudatba? Tudtommal a zsír-új Elektrán kívül már egyetlen rendezése sincs repertoáron, pedig csinált eleget mindenfelé. Ezt miért hagyja? Mit gondoltok?
Rost Andrea • 12412008-02-01 15:25:20
Legyen tiéd az utolsó szó. Parancsolj:
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 209302008-02-01 12:17:58
Eri! Ebben valószinűleg mind igazad van. én nem tudom, mert nem sűrűn találkoztam eleddig a mesterrel.
Rost Andrea • 12392008-02-01 12:07:18
Én csak azt mondtam, hogy ez a meggyőződésem, és nem azt, hogy meg akarom győzni a világot erről. De ha történetesen Rost művésznő egyszer majd MEGGYŐZ engem, hogy meggyőződésem téves, akkor változtatok rajta. Majd nyitok egy szemantikai topicot, hogy ne legyen kuncogni-való...
Nemszeretem zeneművek • 1922008-01-31 23:54:43
Úgy 6-7 éve elmentem az Erkelbe egy Traviata-előadásra. Akkor volt műsoron az erkélyekről leguritott klozetpapír-tekercsek reklámja (Crepto?), amely alatt Verdi Cigánykórusa ment a Flóra-báli képből. Az Erkel közönsége úgy felbolydult, mint egy méhkas, és a tengernyi "vécépapír" suttorgástól mintegy 6-7 másodperc múlva állt helyre a csend. Aki addig unta az előadást, esetleg aludt, az biztosan felélénkült a jelenet hatására. Nem tudtam eldönteni: sírjak vagy nevessek, néző-társaim bunkók avagy ők a nagy átlag. A kérdésre ma sincs válaszom.
Rost Andrea • 12342008-01-31 23:21:22
Van egy Operaházi ismerősöm, aki állítólag hallott pár éve a büfében egy Jutocsa-Rost beszélgetést. HÁj azt mondta neki, ha ki tudja fizetni, akkor többször is szeretné műsorra tűzni. Mire Rost: "Jó-jó, de kérlek, nem mindig Gildára meg Violettára...". Akkor és most is elgondolkodtam: akkor vajon mi a fenére...? Elnézést, ha a Rost-fanok lelkébe gázoltam. Magam egyszerű tisztelője vagyok a művésznőnek, de meggyőződésem, hogy nem tartozik a világ élvonalába.
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. • 792008-01-31 23:13:58
Éljen-éljen soká! A legszebb hangú bassz-bariton az egész Operaházban. Ha pályafutását nem a "körlégzéses" frázisok értelmetlen fitogtatásának szentelte volna, hanem énektechnikájának pallérozására, akkor ma egy lapon említenénk Robert Lloyd-al, Furlanetto-val. Valahol szerintem ő is a MAO áldozata, sokkal többre lett volna érdemes.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 209282008-01-31 23:06:07
Ha Kovalik tényleg megtagadta volna eme rendezését, akkor azt kell mondanom, hogy igaza van. Az ő általa képviselt filozófiának - Regietheater - élesen ellentmond az, hogy 1997-es rendezése 11 éve szolgálja ki a szereposztók, a szerepre vágyók, szerep-kalandorok és gázsi-karmesterek szeszélyét. Az énekkar, a zenekar, és a segédszereplők meg nyögve asszisztálnak ehhez. Ha Kovalik szimpatikussá akarná tenni saját lényét, és megerősíteni művészi koncepcióját, akkor levenné a darabot műsorról. Nem lenne akkora érvágás, mint amekkorára elsőre gondoltok...
Mit vinnék magammal? • 252008-01-30 00:03:54
Nem könnyű ügy, de vágjunk bele:

Erkel: Bánk Bán (eredeti)
Puccini: A Nyugat lánya
R.Strauss: Capriccio
B.A. Zimmermann: A katonák
Hacsaturján: Spartacus - padödö (Onedin-család)
Honegger: Liturgikus szimfónia
Honegger: Karácsonyi kantáta
R.Strauss: Also sprach Zarathustra
Kodály: Missa brevis
J. Williams: Star wars - kísérőzene
Help me! • 5642008-01-29 23:54:12
Egyébként így ránézésre óriási fazon lehetett az öreg! Remélem, lesz alkalmam megismerni a műveit! Szerintetek melyik darabjával kezdjem?
Help me! • 5632008-01-29 23:51:50
Köszönöm mindenkinek, ez az, amire gondoltam! Az autóban hallottam a múltkor, és nagyon tetszett! Bocs dauerni az alkalmatlankodásért! Inkűbbadj fel valami Erkeles rejtvényt helyette!!!:))
Help me! • 5582008-01-29 14:26:18
Valaki mondja meg nekem, hogy mi a címe a híres Elgar-zenekari darabnak, amely a legnagyobb pompával és sok cintányérral szól, a dallama pedig ez: raaaaaaa-rirarííííííí-raaaaaaa-raaaaaaa. Kb. E-dúrban. Nagyon tudatlan vagyok, elismerem, ne szidjatok!
Erkel Ferenc • 272008-01-29 10:14:32
Ismét - sajnos - nagyon igazad van Musicus! De nem kel olyan messzire menni, hogy meglássuk az Erkel-téma körüli tényleges állapotokat. Nézd csak meg, hogy érdemben hány fórum-társamat érdekel ez a topic... Sajnos teljes a közöny Erkellel kapcsolatban. És ebbe bűnös az a szemlélet is, amely Erkel-stílusban valami rotyogós-fostos-verbunkos-kacagányos-népszínműves-csárdásos 19.sz végi moslékot feltételez, anélkül, hogy pl. egyszer is meghallgatta volna Rózsa búcsúját a Dózsából, vagy az eredeti Bánk néhány "musica non grata" bélyeggel ellátott részletét.
Én nem tudom, mit látnak ezek az emberek egyáltalán Erkelből? Mert azt, hogy nem látják a zsenit, még csak-csak lenyelem: ilyen ez az ország. De nem látják a magyar történelem egyik legnagyobb polihisztorát sem benne (Zeneakadémia, Filh. Társ, Operaház stb.). És tudod miért? Mert Nem adja magát könnyen, munka lenne vele, foglalkozni kéne vele, és mert nem olyan egyszerűen hozzáférhető, mint pl. Liszt ( a nagy magyar, aki 1 büdös szót sem tudott anyanyelvünkön), hogy odamegyek a polchoz és leveszem róla teszem azt a Faust szimfónia kottáját.
1996-ban Oberfrankék bemutatták a Dózsát, aztán ment negyed házakkal az Erkel-szinházban. Miért? Mert azt hitték, hogy ezt is sak el lehet intézni mint egy premiert a sok közül. Nem!!! Amiről az emberek semmit sem tudnak, azzal szemben bizalmatlanok. Akkos "be kellett volna festeni" a szinház bejáratát pirosra, mint nemrég az Elektra előtt. És tolni az emberek fejébe: hééééé, itt valami szenzációs, relevatív dolog van készülőben!!!
És végül mi maradt a mának? Egy dicsfény nélküli név, amelynek rangját csak egy már-már szintén elfeledett zeneszerző-zenetudós, Németh Amadé próbálta a helyére tenni, Sziszifuszi munkájával, azaz nagyszerű történeti és elméleti munkáival (kaphatóak az antikváriumokban...).
Áldassék a neve!
Bánk bán • 11662008-01-27 00:27:24
Biztos igazad van, de ettől még Pál Tamás biztos értette, hogy mit akarok mondani...
Erkel Ferenc • 232008-01-27 00:25:52
Figyelj, virius, ez nem türelem kérdése. Haydn ápoljuk csak évfordulókor, az rendben van, de Erkelt minden nap kell ünnepelni!!!! És nem ezzel a szar förtelmes Bánk-átdolgozással, hanem eredeti operáinak folyamatos, magas színvonalú előadásaival! Mindig, minden évben, nem csak évfordulókor! Érted?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 208632008-01-25 23:56:03
Spangel! Én azt hallottam, lesz Manon, mégpedig az előző, Valló-féle. Ezenkívül Xerxes, Haydn-Orfeo, Fidelio, Vecsernye, Mahagonny amit akarnak. Legalábbis ezt suttogják...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 208502008-01-25 13:09:07
A rossz nyelvek azt beszélik, hogy szerepet oszt a 2008/2009-es évadra... A fene sem tudja, mi az igazság.
Bánk bán • 11632008-01-25 13:07:32
Arra is szívesen kapnék választ Pál Tamástól, hogy a 2002-es Káel-féle felújítás miért nem vállalta az eredeti darabot? Miért elégedtek meg azzal a pár ütemes "visszarendezéssel"? Pl. nem hangozhatott volna el legalább az első felvonás végi finálé strettája? Vagy a harnmadik felvonásban a "Gyilkos? Igen, Bánk...!" kezdetű rövid együttes? A Bánk-Melinda-kettősből kihúzott gyönyörű részekről nem is beszélve...
Bánk bán • 11622008-01-25 10:33:10
Kedves karnagy úr! Én is köszönöm a hozzászólást. Tisztelettel csak annyit fűznék hozzá, hogy szerintem azzal, hogy "Gácsországban győztek fegyvereink...!" az égvilágon semmi probléma nincsen. Nem hiszem, hogy a közönség ezen akadna ki. Ilyen alapon röhögve hagynának ott minden Víg özvegy- előadást is a sok hülye Pontenegro miatt...
Utolsó mondatoddal maximálisan egyetértek, de - ahogy az Erkel-topicban is írtam - a MÁO jelenlegi "felkentjeinek" inkább a Haydn-évforduló előtti hajbókolás a fontosabb. (Persze, tudom, az is kell).
Erkel Ferenc • 162008-01-25 10:25:33
Minden tiszteletem a kolozsváriaké, akik szinte a teljes Erkel-életmávet színre vitték! Csak egy valamit nem értek: milyen anyagból dolgoztak? Létezik pl. a Névtelen Hősökből, meg a Saroltából játszható zenekari anyag? Létezik nagypartitúra? Mindez honnan...? És pl. a Saroltát kinek a szövegével énekelték Kolozsváron illetve Gyulán? Ha az eredetivel, akkor miért nem fulladt botrányba egyik előadás sem a mai füllel "röhejes" szövegek miatt? Vagy ezek szerint mégiscsak színre vihetőek Erkel eredeti kotta-lapjai? Persze, gondolom, Fischer úrnak sokkal fontosabb a Haydn-évforduló, mint egyik legnagyobb zeneszerzőnk életművének ápolása...Szégyen!!!!!!
Kiss B. Atilla • 1122008-01-24 15:09:59
Halkan jegyzem meg - nem a Wagner-topicban - ha már a neve szóba került, hogy volt szerencsém a tegnapelőtti Tannhauser előadáshoz, és legnagyobb örömömre Molnár András fénykorát megidézően, teljes üzembiztonsággal, gyönyörűen énekelt. Ha így tesz majd a Nürbergiben is - amit sajnos nem tudok megnézni - akkor le a kalappal előtte!
Bánk bán • 11522008-01-24 15:04:15
Musicus! Főhajtás minden szavad előtt! Ez az egész Bánk-Bán dolog engem is évek óta dühít. Főleg a "helyzetben lévők" ál-tudálékoskodó (valójában HOZZÁ NEM ÉRTŐ)hozzáállása nyitja ki a biskát a zsebemben. Tizenévek óta azt halljuk, hogy "az eredeti Bánk a mai szinházi ízlésbe nem illeszkedik, nyelvezete avítt, szerepei énekelhetetlenül nehezek". Ugye jól gondolom, hogy ilyen alapon Bellini: Puritánok, Rossini: Semiramis, Ermione, Armida stb. Donizetti: Kegyencnő c. operáit soha, sehol a világban nem szabadna előadni...?
Néha tényleg azt gondolom (amit szlovák, szerb, ukrán szomszédaink is néha, lásd a múltkori HVG kimutatását), hogy jobb lenne, ha ez az ország eltűnne a föld színéről...
Bánk bán • 11422008-01-23 23:24:51
Apróbb észrevétel Sesto mondataihoz: a Káel-féle film zenei anyagar NEM EGYEZIK MEG az eredeti partitúra alapján létrehozott 93-as felvétellel. Lényegében Káel - illetve Pál Tamás - az átdolgozott változatot vitte lemezre, avagy fimre. Mindössze néhány ütemes zenei változtatást végeztek az eredeti mű alapján, pl. Biberach monológjában. Emellett néhány helyen 1-2 szavas változtatást eszközöltek Nádasdy szövegén. Ennyi. Pál Tamás egyébként messzebb is mehetett volna, mert jól ismerte az eredetiről készült felvételt: eredetileg ugyanis ő dirigálta volna, nem Oberfrank. Úgy tudom, az eredeti partitúrát "újragondozó", a 93-as felvétel zenei felelőseként aposztrofálható Bácskay György zenetudós és Pál a felvétel előkészületei közben nagyon összevesztek, ezért Pál T. lemondta az felvételt. Egyébként a lemez szereposztása is részben Pál műve, kivéve Bánk szerepét, amelyet eredetileg Daróczi Tamsá énekelt volna fel. De mivel Ottó kegyetlenül magas (az eredetiben az átdolgozottnál egy szekunddal magasabb) szerepére nem találtak megfelelő énekest, Daróczinak le kellett mondani a címszerepről, és így Ottóként szerepel a lemezen. Én legalábbis így tudom.
Wagner • 10502008-01-20 11:28:52
Lám-lám, mégis csak meg lehet rendezni a Tannhausert! Brünnhilde, köszi a linkelésért, ez a finálé fantasztikus! Nagyon jó ötlet a férfikar külsőkarként való megszólaltatása, és lám: le lehet csitítani a zenekart, lehet éteri hangzást teremteni!!! Nagyon értelmes a záró nőikar lassű, kimerevített tempója, kár hogy a csajok fizikailag nem bírják és ezért hamisak...
Ez egyébként az a rendezés, amit 1-2 éve a Mezzo is leadott, és amely a Mad Max 2 világában játszódik (atomháború utáni időkben). Nekem nagyon tetszik, és öröm ilyen jó formában hallani az öreg Kollo-t (bár néha csúszkálva éri el a magasságokat). Tudom, nem helyénvaló a kesergés, de nálunk miért nem lehet opera-rendezés ürügyén egy kicsikét "továbbgondolni" a dolgokat?
Wagner • 10042008-01-19 13:43:28
Juszt sem árulom el, még beperelnek rágalmazásért! :)
Spangel, a Vittoria, Vittoria alatt a zenekar hallgat... A gond pl. a szerelmi kettősökben van, ahol Jákob Mester nem igazán spórolt a hangszereléssel. Alfredo Kraus pl. azt nyilatkozta, hogy ezért nem énekelt soha szinpadon Rodolphe-t, mert bár a szerep az ő hangjának való (lásd stúdió-felvételét), de a hangszerelés áténeklése veszélyeztette volna a pályafutását. Igaza volt.
Wagner • 9952008-01-19 13:38:30
Hát aki a szilveszteri műsorban csasztuskákat énekelt. Már nem ő a diri?
Wagner • 9932008-01-19 13:37:30
Nem melléfogtam, hanem mellénéztem. Bocs!
Wagner • 9902008-01-19 13:31:39
Spangel! Húnyd be a szemed, képzeld magad elé a Mikroszkóp Szinpad igazgatóját, amint Cavaradossit énekel. Ezután magadban az énekes hangerejét csökkentsd le harmadára (a zenekarét ne!), és a hang fényét képzeld kicsit kopottasabbra. Ha végeztél, akkor már elmondhatod, hogy hallottad M.A.-t.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 208322008-01-16 17:03:29
Peturka, ebbe most ne menjünk bele, ha nem baj... Egyébként nem véletlenül írtam a bariton G analógiájára tenor B-t és nem C-t. Nem mindegy. Világviszonylatban pedig - sőt, akár a MÁO-t is vehetjük alapnak - ugyanannyi a G-s bariton mint a B-s tenor. A biztos C a tenornál szerintem ugyanolyan extra "áldás", mint baritonnál a Bajazzók-prológ Asz-a. Efgyébként, ha megnézed az igazán nagy szerzőket (Puccini, Verdi, Wagner) nagyon ritkán, és akkor is csak opcionálisan élnek a tenor magas C-jével, mivel tudják, hogy alapból nem feltétel. Sőt, inkább ne legyen C-je egy tenornak, de mondjuk el tudja énekelni a Nyugat lánya II. felvonásbeli Ramerrez-áriájának végső B-A-B-A-frázisát.
Most nézem, azt kértem, hogy ne menjünk bele, és mégis belementem. Bocs. Foglalkozzunk a topic címének megfelelően a MÁO dolgaival. Ott ez úgysem kérdés...(" ordítsál! tönkremész? sebaj, majd jön a következő ifjú barom!")
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 208142008-01-15 21:32:57
Bizony-bizony! Ugye ismered a halála előtt 2 évvel felvett Phillips-lemezt?? Ilyen egyszerű dolgokat énekel rajta, mint Don Sebastian-ária tartott Desz-szel, meg Meyerber-ária "ezer" C-vel. Pedig állítólag akkor már betegeskedett. Hja, az ő lábai bírták!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 208122008-01-15 21:25:59
Az Erkelben. Lehet hogy két éve volt... de még ma is menne neki, csak nehezen bírják a lábai. Melis az egyik legnagyobb.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 208102008-01-15 21:17:11
És persze ne feledjük az öreg nyünnyögőt, mindannyiunk Gyurka bácsiját sem, aki egy éve még olyan Tiborcot énekelt, hogy csak na!!!
Pantheon • 2042008-01-15 21:04:53
Sajnos eléggé napirendre tértünk Kozma Lajos halála felett, ezért hadd mondjam el, hogy az egyik legszebb Zsoltáros-éneklés hallható tőle azon a Decca kiadásában megjelent Psalmus Hungaricus-felvételen, amit Kertész István dirigál. Még az egészen pici "amerikás" akcentus sem zavar, annyira szépen énekel, és ami még fontosabb: tisztán (ami Simándi nevű kollegájáról nem volt elmondhatú ugyanebben a szerepben. Sorry, de ez az igazság.). Béke poraira.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 208062008-01-15 16:11:55
Nagyjából igazad lehet, de szerintem kár általánosítani ebből a pár esetből, illetve nagy következtetéseket levonni belőle. Egy tenoristának kb. akkora megterhelés kitartani egy magas B-t, mint egy baritonistának a G-t, basszistának az E/F-et. És persze ez sem igaz, mert vannak tenorok, mint Florez/Alva/Matteuzzi/Austin Kelly/Ford stb, akik egyszerűen így születtek, tehát reggel 6-kor is van C-jük, ha kell. Másoknak meg ugyanezt a magasságot fel kell építeni, gyakorlatilag rámegy a délelőttjük, hogy este úgy szóljon, ahogy kell. Akinek meg csak úgy jön ki, hogy közben "100 kg-os súlyokat emel" és veresedik a feje, dagad a nyaka, nos, az is tenorista, cak nem oly szép látvány.
Egy a lényeg: az általad említett vasbeton idegrendszer mindhárom fajta énekes sajátja kell legyen, különben belepusztul. Akár képletesen, akár nem...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 207812008-01-14 18:59:13
Egyébként tudja valaki, hogy miért kellett ennek a szerencsétlen Larinnak ilyen fiatalon elmennie? Utoljára, ha jól emlékszem 2000 környékén énekelt az Operaházban, a pozsonyi-magyar gálán (mégpedig egész jól). Isten mentsen az összefüggésektől, de eszembe jut egy másik tenor, az amerikai Neil Wilson, aki szintén az időtájt énekelt nálunk (Siegmundot), aztán rá egy évre fiatalon meghalt rákban.
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Miranda Liu (hegedű), Kiss Gergely (gordonka), Kiss Gyula, Nagy Míra (
zongora)
"Hangulatkoncert"
HAYDN: D-dúr gordonkaverseny, Hob. VIIb:2 - I. tétel
HAYDN: fisz-moll zongoratrió, Hob. XV:26
HAYDN: D-dúr zongoratrió, Hob. XV:24

19:00 : Budapest
Óbudai Társaskör

Soltész Ágnes, Kovács Judit, Fahidi Patrícia (hegedű), Rácz János, Kunszeri Márta (fuvola), Kökényessy Zoltán (brácsa), Magyar Gábor (cselló), Váray Rita (zongora)
Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara
Az est házigazdája: Tóth Endre, zenetörténész
KOVÁCS ZOLTÁN: Amisz és Amil – két fuvolára
SCHUMANN: Gyermekjelenetek (Benjamin Godard átirata) Op. 15.
SCHNITTKE: Moz-Art duó 2 hegedűre
VAJDA JÁNOS: Musica sull’ acqua – zongoraötös (2015)
MOZART: D-dúr fuvolanégyes

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Vigh Andrea (hárfa)
Budapesti Vonósok (koncertmester: Pilz János, művészeti vezető: Botvay Károly)
Fuvolán közreműködik és vezényel: Drahos Béla
MOZART: 1. (G-dúr) fuvolaverseny, K. 313
MOZART: 2. (D-dúr) fuvolaverseny, K. 314
MOZART: C-dúr fuvola-hárfa kettősverseny, K. 299
MOZART: C-dúr andante, K. 315

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Rohmann Ditta (cselló), Binder Károly (zongora)
Budafoki Dohnányi Zenekar
Vezényel: Hollerung Gábor
a Magyar Táncművészeti Egyetem hallgatói
koreográfus: Feledi János
CAFe Budapest
VAJDA JÁNOS: Csellóverseny
SZENTPÁLI ROLAND: Orfeusz-balett - ősbemutató
BINDER KÁROLY: Zongoraverseny - ősbemutató
A mai nap
elhunyt:
1837 • Johann Nepomuk Hummel, zeneszerző (sz. 1778)
1849 • Frédéric Chopin, zeneszerző (sz. 1810)