vissza a cimoldalra
2019-10-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11440)
A csapos közbeszól (95)

Polgár László (268)
Kimernya? (3246)
Pantheon (2432)
Lisztről emelkedetten (963)
A nap képe (2162)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4399)
Jonas Kaufmann (2414)
Balett-, és Táncművészet (5895)
Élő közvetítések (8196)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4587)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3454)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7226)
Momus-játék (5751)
Plácido Domingo (911)
Erkel Színház (10330)
Erkel Ferenc (1065)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: rotor
Leírás:
Honlap:
   


rotor (245 hozzászólás)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 25032013-09-11 21:57:50
Ezt a mondatot talán Káel sem érti, mert hablaty!! De most ilyeneket kell mondani, mert erre dől a "lé", vagy legalábbis nem vesznek el belőle egy futballpályára. Lsd. az Operaház vezetői, kivétel nélkül több, mint egy évtizede az európai élvonalba készülnek .Miniszter urak ezt szeretik hallgatni, és erre bólogatni..
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 478652013-07-05 21:23:59
Ez érdekes fordulat Héja D. esetében, mert március 22 óta nem mb., hanem ÖT évre kinevezett főzeneigazgató, tehát nyilván a státuszát fizetni és valamilyen formában számára megtartani kell.Tehát mi is bukunk.,vagy megy az Erkelbe…..
Ad.1.: Bukunk (adófzetőként),mert egy korábbi rossz döntés nyomán vagy végkielégítést, vagy két embert kell párhuzamosan fizetNÜNK. Már egy Holandert kiköhögött az Operaház nagy nehezen, most érthetetlen ez a lépés.
Ad.2.: Bukunk (nézőként): mert azután pedig burkolt, vagy nem burkolt formában jön a további jegy áremelés .
Bátor Tamás nyilván " mellék-állásként" végzi a feladatát, mert főállásban a MÜPA kooprodukciós programigazgatója.Az ő híre sem nagyon jó...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 478452013-07-02 16:23:14
Csak tájékoztatásul;hogy a Rameau fszt-i jegyek nagyrészt már 16.900 Ft-ba kerültek.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 478262013-07-01 14:14:09
Beritten,Úgy emlékszem, 2000 junius.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 478202013-07-01 00:50:37
"meg lehetne halni" az unalomtól
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 478192013-07-01 00:49:18
Pár éve Kovalik Rameau rendezése (Szentendrén) -tragédia ide, tragédia oda,- sziporkázott az ötletektől, maradandó élmény, pedig nem toltak a feneke alá sem szuper énekeseket, sem bélhúros zenekart.De átsütött a tehetsége az egész operán, itt meg, ha J.Thompson nem kerülne elő megmosolyogtató gesztusrendszerével,-amely egyébként más rendezésben elfogadható lenne, és a szörnyike jelmezeken se' kellene vinnyogni,-meg lehetne hallni az unalomtól.Sem színészvezetés, sem szituáció teremtés,sem dramaturgia!!, és főleg kellene: SOK HÚZÁS!! Na ez hiányzik.( Jut eszembe, ha már Kovalik. A Midsummer Night's Dream-je is a Malomban katarzist tudott teremteni a semmiből!!)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 24652013-06-14 20:45:32
Rutherford és Skovhus nagyon rendben volt, Anette Dash is kiváló. Csak épp Vogt-nak a II.felv közepén eltünt a hangja.
Márpedig ő lenne a "fő" mesterdalnok.Remélhetőleg egy hétig pihent.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 477722013-06-12 00:25:01
Ez biztosan változik még, hiszen Rost Andrea fellépései között szerepel a Verdi-gála, ugyanakkor a műsorlapon nincs a ott neve.

http://www.opera.hu/hu/tarsulat/szemely/Rost_Andrea
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 476672013-06-05 00:04:01
Ki az az agyament sajtós vagy P.R.-os aki ilyen marhaságot ír vezércímként, ami az alábbi opera.hu linken olvasható.
Számomra fájdalmas ez a " nagyotmondani akaró", páváskodó eltúlzott hasonlat.
Ha már ETOILE-t találtak ki tavaly és Kammersängert, akkor ne legyenek vele máris elégedetlenek. Jövőre jöhet a „Grammy“ és a „World Music Awrad“ stb. hasonlat.
Értem én a tupírozás fontosságát, de a hülyeségnek nem kellene határt szabni?

[url]http://www.opera.hu/hu/news/Az_opera-_es_balett_mufaj_Oscar-dijait_adtak_at_az_Operaban[url]
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 476402013-06-02 23:04:23
Méltó kezekben az idei évad "Kamaraénekesi" dijai.

Kolonits Klára(szoprán), Fekete Attila (tenor) és Kálmándi Mihály (bariton) kamaraénekesi, Alija Tanyikpajeva balerina pedig Étoile címet vett át az évadban nyújtott teljesítményért vasárnap este a Magyar Állami Operaházban.
Gratulálok a művészeknek!

http://prae.hu/prae/news.php?aid=19815&cat=4
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 474882013-05-24 11:23:17
A Vajda:"Mario és a Varázsló" közel 30! (HARMINC) alkalommal szerepel a 2013/14 műsorlapon.(Rossz nyelvek szerint már most megindult az előjegyzés, hogy mindenki bejuthasson).
Egyébként kérdezném, hogy mi indokolhat ekkora előadásszámot belőle?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 474322013-05-19 22:46:38
A jövő heti máj 25-i Verdi :Macbeth Banquo-ja már régóta 'N.N'.Tud valaki konkrét nevet , vagy ez egy ilyen változat lesz?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 471632013-04-16 09:51:52

ERKEL SZINHÁT topic 3367 BÚBÁNAT ÍRÁSA:

A Don Carlost az elmúlt héten két szereposztásban láttam. A két Erzsébet közül akkor már inkább Fodor Beatrixé a pálma. Szép, kiegyensúlyozott teljesítmény volt az övé, noha óhatatlanul érződött a szerepmegformálásában, hogy először énekelte, és mégis, inkább rá szavazok, mint a több évtizedes énekesi múltjával a háta mögött, Benza Györgyi Erzsébetjére, aki csak a végső képre koncentrált, azt szépen is csinálta, de hangja már nagyon is töredezik – igaz, én sohasem szerettem! A két Fülöp esete teljesen más megközelítést igényel. Nem tekinthetek el ugyanis az előadó énekesek korkülönbségétől: Kováts Kolos egykor vezető basszistája volt az Operának, és II. Fülöp király volt az egyik legjobb szerepe. Ezzel szemben Palerdi András most van pályája csúcsán, de nála meg nem érzékelem a Fülöpre „szabott” súlyos basszus-hangot. Énektechnikájuk eltérő, és koncepciójában is más megformálást nyújtanak. Kováts joviális, Palerdi sem zsarnok, csak „úgy látszik, mintha…” Kováts Kolos egykor – hangja teljében és fizikális állapotát tekintve is - tekintélyt tudott kölcsönözni a figurának, ma már a rutin is kevés neki ehhez. Örülök, hogy újra a színpadon láthattam ebben a régi nagy Verdi-szerepében, de tekintsük úgy, hogy búcsúja volt II. Fülöptől… Palerdi Fülöp-felfogása is messze áll az igazitól, a hangjának basszbariton színezetét nem tudom hova tenni, úgyhogy mindkét énekes teljesítménye jelenleg csak arra volt jó, hogy fájóan hiányoljak egy igazi, „vérbeli” basszus-hangot az olasz repertoárban, s benne a Don Carlosból. S ez áll Szvétek Lászlóra is - aki mindkét szereposztásban egyedül énekli a Főinkvizitort -, ez érdem lenne, de nem eléggé „kormos” hang az övé. Mindkét Ebolit jónak találtam, bár a jobb mégiscsak Wiedemann Bernadetté. Ugyanakkor a fátyolelbeszélés könnyed lenge pikáns bája közelebb áll Gál Erikához… Tulajdonképpen egyik Carlos sem tetszett, Kiss B. Atilla hangja messze nem megnyerő, hiába van jó kiállása, amikor a „spinto”-ja „nem működik” meggyőzően. A vendég dél-amerikai énekes, Gaston Rivero, bár igyekezett, és hangja közelebb áll a líraihoz, mint a drámai (vagy spinto) tenoréhoz, és fényesen is szól, és a magasságok kiéneklésével sem volt különösebb gondja, mégis úgy hiszem, csak körvonalaiban jelenítette meg a spanyol infáns alakját, hiányzott belőle a kellő koncepció és a teljes szerepátlényegülés. A Posák megformálóiról megint csak felemásan tudok nyilatkozni: Káldi Kiss András abszolválása e szerepben nem csak most minősíthetetlen, de korábbi művészi tehetségéhez is méltatlan. Egyrészt szereposztási tévedés, másrészt minősíti azt is, aki rá osztotta e szerepet. Erről nem is kívánok többet szólni. Kálmándi Mihályé – tudjuk – nagyon szép bariton hang. És ma - Fokanov mellett – övé a vezető Verdi baritonszerepek. Nagyon szép hang, főleg Posa halálát nagyon szépen énekelte. Rodrigója – melynek megformálása a színpadon nagy állóképességet is igényel - hol markáns, hol gyöngéd, talán a súlypontok áttevése nem eléggé egyenletes. A mindkét teljes szereplőgárdát tekintve, Wiedemann Bernadett mint Eboli, és Kálmándi Mihály mint Posa tették rám a legjobb benyomást a fellépett énekesek közül. A zenekar - és az énekkaré különösen – mind hangzás, mind a színpadi megjelenítés tekintetében számomra nem eléggé állt össze. És messze volt az ideális hangástól: nem csak a karmester Héja Domonkoson múlik mindez; ő csak azzal az „anyaggal” dolgozhat, melyet a keze alá kap… Amit lehetett, ebből annyit kicsikart, hogy mégis valamelyest a felemás művészi színvonalhoz és a várt Verdi-élményhez mérten egy közepesen sikeredett Don Carlos-benyomásokkal távozzunk az Erkel Színházból.
Kossuth-díj • 11582013-03-18 01:27:48
Ha egy kormány a klasszikus zene művelőit nem méltatja megfelelően, az a kormány fokmérője.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 467512013-02-25 23:41:19
Igen, ezt érdemes megvárni, amíg legalább arra rájönnek, hogy az "Egy Szerzetes=Carlo V."
Milyen zenét hallgatsz most? • 236832013-02-18 00:46:08
Verdi :Ernani
P:Domingo
M.Freni
R.Bruson
N:Ghiaurov
Vez:R.Muti


Momus társalgó • 50872013-02-16 11:50:13
Átírása is sajátos,mert helyes MUSUCAL,és MUZIKEL formájában is.Kiejtése valóban kinti tapasztalatom szerint a magyar erőltetetett "Mnyuzikel,Mijjuzikel " helyett,egyszerű ,szóeleji hangsúlyos, " m(j)usiköl.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 465592013-02-05 07:30:11
Lehet,hogy nem találod a gyógyszered??
Ha nem látnád most indul újra a "narancstermesztés"(Tanu)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 465212013-02-03 22:50:32
A "Gördülő Opera" gondolata értelmes lenne, ha nem működnének zenés tagozatú vidéki színházak. De mivel -nyomokban ugyan,-de még vannak,- azokat inkább ezzel a pénzzel életben tartani és fejleszteni kellene, nem pedig elsorvasztani. A vidéki "Nemzeti Színházak" operatársulatai sínylődnek, viszont helyi zenei kulturájuk léte és megtartása azt indikálná, hogy mentsék meg ezeket a társulatokat, és a városok és vonzáskörzeteik lakói ezekbe a színházakba járjanak "OPERÁBA". Az más kérdés, hogy Budapest attól még vendégjátékra utazhat ezekre a helyekre. Nem ismert hogy a Wiener Staatsoper tájolna.Ellenben Salzburg,Bregenz,Graz ,Linz, Innsbruck jelentős színvonalú "operát" játszik,amire a helyi turisztikai " ipar" is építhet.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 463722013-01-28 22:39:29
Ez egy exclusive bérelt hely operaháziaknak?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 463672013-01-28 21:55:13
Még nem ! (De nem is vagyok operaházi alkalmazott )
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 463652013-01-28 20:23:12
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
-Elegendő ok ahhoz,hogy a mai napot a magyar operjátszás 'nemzeti gyásznapjává' nyilvánítsam.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 463152013-01-26 13:11:48
Fején találtad.. szerintem. Ha a premiert Kovács János vezényelte volna, zengedezett volna a sajtó róla,és ezt nem engedhették meg maguknak,hogy valaki a régi gárdából vigye el a pálmát, sőt pálmaerdőt!!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 463112013-01-26 12:19:56
Mi az ,hogy nyugdíjba küldeni???? Toscanini, Karajan,Solti,
Doráti ...hány évesen is ,de még dirigáltak??-nem is akárhogy. Boulez 88, és turnézik az U.S.A.-ban.A középszer mért akar megszabadulni a SUPREMUM PRIMISSIMUS-tól?!?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 463102013-01-26 12:08:29
Kovács Jánost mellőzni (aki a magyar karmesterek fejedelme)
a MAGYAR OPERAKULTÚRA ELLENI BŰNTETT!!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 460672013-01-10 06:12:00
Látod ,saját írásodban ott van polémiádra a válasz:hogy pld. Boris Godunovból mindenhol az "ősVáltozat" megy a világban.Mi ellenszéllel ragaszkodtunk a R.Korsakov féléhez.A "Bolygót " ellenben épp kerülik már,lefutott trend.Mi most belevágunk.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 460362013-01-06 14:42:06
Ezt nem tudtam és meglepő! Mert elég nagy a különbség.Még akkor is,ha a Bartók eredetileg bariton hangra íródott.Perencznél mostmár értem a sötétítésre való késztetést,amit különösen Bartóknál éreztem.Egyébként a Kékszakállúban jobban kedvelem,ha egy basszus "kapaszkodik" felfelé ,mitha egy könnyedebb hang csak átfut rajta.Kóréh E,Polgár,Kováts K. ,Fried,külföldiek közül még Ramey és W.White interpretációi közelebb állnak hozzám.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 460272013-01-06 02:21:45
Nem tudom a hátterét .De pld . a MÜPA Kékszakállújában is kevésnek tűnt helyenként a hangja,mélységei nem is voltak szinte,és bár látszott az alapos ,átgondolt szerepformálás,mégsem volt számomra meggyőző.(Ellentétben a "bariton" Melissel,aki talán világosabb hang..és mégis!)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 460122013-01-04 18:15:38
Ekkora véletlenek csak úgy nem szoktak történni,hogy elfut egy karmester,újfent kiszáll egy bariton,aki mellesleg: a címszereplő.És azért már sok mindent letett az asztalra-nem is akármit,nem is akárhogy!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 459792013-01-02 21:51:31
Most tulajdonképpen miből áll a próbaüzem?Kipróbálják,hogy leszakad-e az életveszélyes plafon ,vagy nem??
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 22892013-01-02 00:32:13
Fáy a legesleg-elbulvárosodottabb firkász,
aki a cikkei eladhatósága érdekében a saját anyjáról is lehúzná a vizes lepedőt---néhány "lepedőért".
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 456622012-11-29 23:45:57
"Különleges díszlet a városban" mint írod egy bekezdésedben.Csak épp egy utcával beljebb a Paulay-ban szívszorongató látvány az árkádok alá beágyzódó hajléktalanok paplanos tucatja,akiknek megdermedve már kérni sincs erejük....:-(((
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 456142012-11-24 13:46:17
A propos:Szeretném elolvasni az M.Á.O. kötelezően közzétett nyilvános adatait.Szerintetek hogyan találom??
Milyen zenét hallgatsz most? • 236762012-11-23 22:40:49
VERDI :NABUCCO

NABUCCO:R.BRUSON
ABIGÉL:G.DIMITROVA
ZAKARIAS:BURCHULADZE
ISMAEL:B.BECCARIA
FENENA:R.PIEROTTI
VEZ:R.MUTI
1987
Milyen zenét hallgatsz most? • 236612012-11-02 23:45:32
Anno még kazettára vettem fel,most Cd-re átírtam és közben meg is hallgattam,Monteverdi: Poppea Megkoronázását,Budapesti Kamaraopera.
Főbb szerepek:
Poppea:González Mónika
Néró:Timothy Bentch
Ottavia:Németh Judit
Seneca:Fried Péter
Ottone:Artur Stefanowicz
Drusilla:Jónás Krisztina
K.m.:Savaria Barokk Együttes,
vez:Németh Pál
(Úgy hallom,hogy tv-ből vettem fel a hangot,de annak ellenére azt hallani,hogy igen magas szintű előadás.A húzásokkal nem lehet mindig egyetérteni!)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 449632012-09-21 23:30:46
O.V. szerintem már alig várja,le lesz bilincselve---
másnap reggelre az ötletgazda.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 446632012-08-17 17:17:20
Talán 70. születésnapjára kaphatta...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 444292012-07-25 23:43:06
Ha mégis sikerül (!!) és a bíróság visszahelyezi,vonatkozna rá az un. közalkalmazotti "minimum" jogszabály,miszerint -ha jól tudom -
évi tíz fellépést kötelesek biztosítani számára.Persze kérdés,hogy tíz Őrtállót,vagy tíz Sarastro-t.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 439162012-06-02 12:46:58
Kedves Tiberio! Semmi kötözködés a részemről,de hogy értsem ,hogy Te azt a különbséget,amely a jelenlegi mb . főzeneig. és az első karmester között van,-és csak fényévekben mérhető-, mindössze "egy fokkal magasabb szintnek" titulálod.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 439052012-05-31 12:31:31
Interju Győriványival,hogy hol,hát ezen lehet merengeni...
A számomra ,a jelenlegi helyzet visszásságát jelentő egyik legfontosabb részletet idemásolom:
GY.R.GY:"A kultúra területén minden idők legnagyobb pénzelvonása zajlik, de ugyanakkor – miközben nem telik a múzeumoknak villanyszámlára – múzeum-negyed tervezésébe kezdtünk. Az operaházban nem futja az előadásokra, de az Erkel-színház felújításáról álmodunk, és már van is ember, AKI PÉNZEKET VESZ FEL A KOORDNÁLÁSÁRA. Miközben ugyanitt elmaradnak premierek, Los Angelesnek Bánk bánt szeretnénk finanszírozni, és máris több ember utazgat ez ügyben. Itt nem kell mindenért a liberálisokat okolni, nézzünk előbb magunkba. Valóban jól sáfárkodunk az értékeinkkel?"

CIKK I :rész: http://kuruc.info/r/6/95785/
Cikk II.rész::http://kuruc.info/r/6/96414/
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 438902012-05-28 18:00:30
Jól érted kedves Kicsi "naiv" Liu,
bár mindkét BT már túl van KFT-én is,
valóban a hölgyet érdemes lenne "B.Te",az urat pedig "B.Ta."ként aposztrofálni,a félreértések megelőzése érdekében.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 437382012-05-06 11:16:05
Sümegi Eszter ismét bizonyította páratlan teheségét a Pillangóasszonyban.Megérdemelt ovációval ünnepelte a közönség.
(A-propos:Tisztelt Operaház!Ha már úgyis eredeti nyelven megy az opera ,nem lehetne az eredeti -Madama Butterfly"címén megjelentetni a plakáton?Ez a "Pillangóasszony" megszokhatatlan.)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 437262012-05-05 13:29:27
Amint a MÜPA Wagner -napjain látható,ott pedig Bretz Gábor a Tannhauser Hermann -őrgrófja(?!),amivel az előzmények ismeretében talán jobb lett volna várnia...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 436332012-04-23 14:22:01
MÉG MINDIG FOLYIK AZ ERKEL MEGÚJULÁSÁNAK TAPSOLÓ VSSZASZÁMLÁLÁS AZ OPERA.HU OLDALÁN.
JELENLEG 229. AZ ALÁBBI CIKKET OLVASVA FELVETŐDIK A KÉRDÉS:
MI EZ A NÉPBUTÍTÁS ,ÉS MIÉRT VESZ MINDENKIT HÜLYÉRE AZ OPERAHÁZ??

http://www.magyarhirlap.hu/kultura/vajon_mi_lapul_a_szorme_alatt.html
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 435662012-04-13 00:27:18
Ma elbúcsúzott az Arabella széria SÜMEGI ESZTER fölényes győzelmével.A közönség már az első felvonás után is vastapssal jutalmazta,és harmadik felvonás végén is félreérthetelenül külön vastapsot kapott- nagyon megérdemelten.A korábbiakhoz képest erősödött a zenekar dinamikája,de nem Larsené,aki maradt sápatag, beteg hangú Mandryca. Perencz Béla jövőre is "COCOM" listán lesz??-már ha megy ez a darab jövőre...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 435512012-04-12 00:59:32
Nem értem! Ha már most azt mondja a kormánybiztos,hogy 365 napot csúszik az Erkel átadása,akkor mért nem ketyeg a operai honlap visszaszámlálóján 241 helyett 365+241=606 nap????????
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 435172012-04-10 00:37:41
A ' 100millio ' az előzetesekben 300-400 milliós igért nyereségként hangzott el a kormánybiztos tv- interjújában.Ha mindig igy fog kalkulálni,lsd :Erkel-gála bevétel,hát....
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 435072012-04-08 14:34:42
Nem értem miért van oda a kormánybiztos ,hogy a magánénekesei a Blikk-hez fordultak,hiszen mos egy héttel később t kedvenc Miklósa Erikája szintén ott tereget....
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 432742012-03-11 15:25:22
Állitolag jutányos árért jött , másfél milla esténként, és hétvégi ingázó repjegyek , próbapénz, szállás..
Kossuth-díj • 10642012-03-07 00:45:45
Csak nem "meeek" művésznőről van szó?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 430932012-03-04 12:13:17
Sajnos nálunk valaki előbb kapja meg a hivatalt,és utána megpróbál megfelelni az elvárásoknak.Előbb ki kellet volna érdemelnie,hogy kétség sem férhessen hozzá.Mert ha még a vezénylése is megkérdőjelezhető,hogy mer másokat minősíteni?!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 430092012-02-26 15:07:57
http://7ora7.hu/hirek/opera-megkezdodott-az-elbocsatas-tiltakoznak-az-operaenekesek

(BOCSÁNAT,de be is másolom a rendkívüli helyzet miatt)

Tiltakozik a Magyar Operaénekesek Egyesülete a mai napon kezdődött operaházi elbocsátási folyamattal kapcsolatban. Az egyesület szakmailag és emberileg is elfogadhatatlannak tartja a folyamatot.
A Magyar Operaénekesek Egyesületének nyilatkozata

Tiltakozik a Magyar Operaénekesek Egyesülete a mai napon kezdődött operaházi elbocsátási folyamattal kapcsolatban. Az egyesület szakmailag és emberileg is elfogadhatatlannak tartja a folyamatot.


A mai napon megkezdődött a Magyar Állami Operaházban az elbocsájtandók személyes tájékoztatása. A magánénekesi társulat szélnek eresztéséről a megbízott főzeneigazgató tájékoztatta a művészeket. A tájékoztatások során nem hangzott el semmilyen, folyamatos foglalkoztatást, és megélhetési garanciát biztosító ígéret.
A Magyar Operaénekesek Egyesülete, mint az eddigi folyamatokba be nem vont szakmai szervezet tiltakozását fejezi ki az Operaházban történő elbocsájtásokkal kapcsolatban, szakmailag és emberileg elfogadhatatlannak tartjuk a fenntartó és a munkáltató döntését.
A teljes egészében megszüntetésre kerülő magánénekesi társulat jelenlegi bruttó bér- és járulék költségének négy-ötszörösét teszi ki az a költség, amibe a teljes egészében kényszervállalkozókra, alkalmi munkavállalókra épülő foglalkoztatás fog kerülni.
Komoly kérdés az is, hogy az Erkel Színház esetleges megnyitása esetén 100-150 ember visszaszerződtetése, illetve a megnyitott Erkel Színház részére milyen forrás biztosítaná, a szerény becslések szerint is mintegy 2-3 milliárd forintot évente?
Magyar közösségi, művészeti érdek egy, legalább egyetlenegy teljes operatársulat fenntartása. Magyarországi sajátosságban egy európai művészeti ágazat működtetése a cél. A mindenkori politikai vezetésnek biztosítani kell a műfaj túlélését, ami csak úgy lehetséges, ha nem csonkítják meg a magyar operajátszás művészi közösségét.
Akik jelenleg még a társulat tagjai, és teljes munkaképességük birtokában vannak, joggal várják el, hogy tisztességesen folytathassák az eddig végzett munkájukat, hivatásukat tovább.
Magyarország egyedülálló, kiemelt nemzeti intézményéről lévén szó, nem jelenthet problémát az, hogy 670 vagy 840 ember dolgozik közalkalmazottként. Ókovács Szilveszter kinevezése után többször hangsúlyozta, hogy az Operaház 900-1000 főnél alacsonyabb létszámmal működésképtelen! Az Operaház alaptevékenységéhez elengedhetetlenül szükségesek az operaénekesek, ezt a tevékenységet kiszervezni nemzeti kultúránk szégyene!
A politikai és kulturális vezetés igazi sikere az lenne, ha belátnák, hogy fejlesztés történjen, tehát ne a csonka magánénekesi társulatot építsék le, hanem teljes társulatot építsenek fel. A gazdaságpolitikai és a művészeti érdekek nem békíthetők össze. Ennek jegyében minden, az Operaházon kívülre szervezett munka vagy tevékenység többszörösébe kerül, mint közalkalmazotti jogviszonyban.
Nyomatékosan hangsúlyozzuk, hogy a teljes szakma véleményével és tapasztalatával nem állítható szembe olyan irreális és a valóságtól elrugaszkodott elképzelés, ami számszakilag, jogbiztonságilag a nemzetközi színházi gyakorlatban ismeretlen. A magyarországi rögvalóságban az egyébként is – alacsony fellépti díjakkal, alkalmi szerződésekkel – nem művelhető hivatásszerűen az operaénekesi pálya. Minden törvény adta lehetőséggel élni fogunk, hogy a véleményünk szerint szándékosan kialakított helyzet, ne válhasson visszafordíthatatlanul tragikussá!


---------------------
Ez az egész példázza a fejetlenséget illetve ,hogy valójában a költségmegtakarítás az délibáb,amely a bérkiadás szempontjából tart 2012 ápr-juniusában,de ötszörösére emelkedik dologi kiadásként a jövő szezonban!! NINCS ITT VALAMI ÓRIÁSI NAGY BAJ??

BUDAI GYULA kormánybiztos nem világítana errefelé is egy kicsit?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 428172012-02-19 18:42:02
Elfelejtették közölni a műsorváltozást:Így Írtok Ti helyett ma "Igy Nyírtok Ki " címűt adjuk....
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 427692012-02-17 22:57:08
Bizony ilyenkor derül ki,hogy a kis szerepek is fontosak,és illúzió romboló tud lenni,ha méltatlanul szólalnak meg.és a "fősodrokhoz " képest semmitmondóak. Utóljára Kálmándy és Fried voltak minőségi Angelottik.Az egyik karmester mondása,hogy Angelottit "főszerep " hang,jelentős egyéniség kell megszólaltassa,mert őmiatta történik minden a Toscában.Spoletta-ként Pataki A, és Albert Tamás ✝ volt emlékezetes.Érdemes alapul venni a De Sabata féle Tosca albumot( Callas,Di Stefano,Gobbi),amely felvételen a legnagyobb körültekintéssel nem sikkad el szólam.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 423882012-01-07 15:54:52
Nem elfelejtendő a Palló kedvéért bariton hangra, Nádasdy által átdolgozott Bánk Bán!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 423422012-01-05 12:45:21
Csak remélhető,hogy vannak egyszeri és megismételhetetlen alkalmak!!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 422912012-01-03 11:42:31
Szerintem a jegyeket nem Ókovács,hanem a FIDESZ osztogatta szét,
és gondolták,hogy az ex-nek min.ez dukál!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 421642011-12-29 00:25:50
MÉG SOK IS!! Ha ilyen "pöcsétet" akarnak rá,hát tegyék rá ezt a méltónak vélt "pöcsétet".
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 418822011-12-08 22:38:05
GYŐRIVÁNYI: LEGAGGASZTÓBB A HÍRNEVÜNK ELJÁTSZÁSA

http://szinhaz.hu/szinhazi-hirek/43371-gyorivanyi-legaggasztobb-a-hirnevunk-eljatszasa
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 416912011-11-23 19:36:22
A "szégyen" több rétű,mert ahol a kritikus az előadás szereplőit sem tudja néven nevezni,annak sajnos az írása igencsak megkérdőjelezhető! De még egy ilyen nagy multú lapot (Magyar Nemzet) is lejárat....a néni.
Vajon az O/A mit szól ilyenkor? SSZZÓÓL-E?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 416862011-11-22 14:20:27
Tapasztalatom szerint a 2. ea. mindig rosszabb, és 3.-tól jobb.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 416792011-11-21 13:34:30
Van akit ilyen módon nem illik leszólni!
Pld. Kolonits Klárit,aki Rost helyett beugróként három hete még nem gondolta,hogy premiert énekel.Nyilván mondhatott volna nemet is, de az általában kínos egy énekes számára.Az is igaz,ha már kiáll a színpadra,akkor nincs pardon.Én mégis örülök,hogy nem maradt el a bemutató.Egy ekkora szerepet még felfrissiteni sem lehet ennyi idő alatt!
p.s.:Egyet nem értek.ha kanadai karmesternő mindenkit átsakkozott máshová,akkor H.Á.-t mi a fenéért hagyta ott,ahol van?!?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 416692011-11-21 01:28:02
Ha jól emlékszem H.Á. első produceri tevékenysége volt az a bizonyos miskolci Giovanni,Kovalikot nyilván ő szerződtette,de legalább Leporelloval próbálkozott,és szabadtér lévén mikroporttal.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 416672011-11-21 01:09:30
Minden csodálatom a Don Giovanni beugró szereplőinek.Egy előre tervezett összevisszaságban kellet úgy produkálniuk,mintha minden rendben lenne!A szereposztás a honlapon csak a premier előtti napon lett végleges!!
A díszlet háttér hatásos,de a darabot nem rendezte meg.
Ahol nincs címszereplő,ott nincs miről beszélni.
Szabóki nemes hang,kiváó Elvira de inkább Donna Anna!
Keszei kifejezetten tetszett.
Bretz gyakran rendezési üresjáratokkal küzd.Ígéretessége ellenére sem hangban,sem játékban(talán épp a rendezési hiányosságok miatt) nem körözte le nagy elődeit.(kiv. Pantea,Tóth J)
Kolonits elfogódottnak tünt az elején,aztán feloldódott.
A tenoristára fényes nemzetközi karrier várhat.
Sebestyén Miklós sem erre készült,aztán amire készült ,azt nem is fogja énekelni.
A Fszt közepén semilyen súgás nem zavart ,ellenben nagyon zavart a füstgépek színpadról érkező igen erős sistergése a Komtur jelenetben,ami már-már a zene rovására ment. Fried démonikus volt,erős jelenléttel alakítása- hangban is - telitalálat.
Kesselyák előtt le a kalappal,volt három(?) napja ismerkedésre.Az vesse rá az utolsó követ......
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 415812011-11-17 01:20:19
A káosz és a "nemzetközi helyzet fokozódik".Az MÁO honlapja külön hírben tudatja Wilson lemondását,és Kesselyák Gergely beugrását.
Továbbá,hogy Sebestyén Miklós ,-aki széles spektrumú tehetség lehet-,mert a premieren Commendatore helyett(amit későbbiekben majd énekel), Masettóvá válik ,szerepét most Fried Péter vette át.

Ellenben az aktuális műsort megnézve,a szereposztásban a honlapon semmi változás,Kesselyák kivételével. Ki érti ezt?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 415422011-11-15 11:42:19
JURAJ VALCUHA /Miután nem találtam megfelelő fórumcímet,azért irok ide.
Tegnap,hétfőn este nagyszerű koncertet adott a Filharmóniai Társaság Zenekara. Karmesterük ezúttal számomra eddig ismeretlen volt.Neve:JURAJ VALCUHA. Úgy vélem érdemes megjegyezni a nevét,fiatal kora ellenére(kb.35) igen érett személyiség.Kiforrott technikával,elegáns mozdulatokkal,hókusz-pókusz nélkül,csak a zenére és a zenekarra koncentrálva.A közönség nagy tapssal jutalmazva azt hiszem szívébe zárta,és a zenekari tetszésnyilvánításból ítélve- a zenekar is.Olyan Rózsalovag suite hangzott el,amelyet karmesternagyságok is megirigyelhetnének.
Az est zongorista vendége a még fiatalabb Yevgeni Bezuhov Rachmaninov Paganini témára írt rapszódiáját játszotta remek technikával,szívvel és con brillante.Miután rádiós mikrofonok jelen voltak,talán egyszer majd le is adják a koncertet.
Külön gratuláció persze a zenekarnak!!Örülök,hogy ott lehettem!
Csak remélni lehet,hogy a karmestert viszontláthatjuk!!!!!!!!!!!
Requiem • 3142011-11-08 23:44:06
Basszus nem volt??
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 404562011-09-16 12:19:08
Sajnos a piszkos anyagiak megakadályoztak abban,hogy jelen legyek e nagy eseményen.Talán igy utólag nem is sokat mulasztottam..
Az viszont elgondolkodtató,hogy mért nem kapott lehetőséget Kálmándy,Fried , Rácz ,akik azért már bizonyítottak!
Továbbá érdekes,hogy a 3dlive.hu oldalon az előadás előtt 4 nappal 500 jegy rendkivüli kedvezmányét hirdette az oldal,majd rákattintva
továbbra is az eredeti extrém helyárakat mutatta.:_((
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 403322011-09-06 00:17:29
Még fél évvel ezelőtt is nagy truváj lett volna ez a levél,de okafogyottan jobb ,ha meg sem írta volna.....
Fried Péter • 122011-08-27 23:20:11
1396 • Haandel Válasz erre 2011-08-27 09:03:47
Quincena Musical de San Sebastián
Transmisión directa desde el Auditorio Kursaal
BÉLA BARTÓK: EL CASTILLO DE BARBA AZUL, OP. 11
Sábado 27 de agosto de 2011 | 20.00 | Radio Clásica | (Web/Hot Bird 13°E)

Jeanne-Michèle Charbonnet, mezzosoprano
Peter Fried, narrador y barítono
Orquesta Sinfónica de Radio Colonia-WDR
Jukka-Pekka Saraste, director
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 394732011-08-02 02:19:08
Nyilván a pénzkivezetés is meg van oldva 3Dvel szigetelt wifis pénzvisszaalkítóval 1D-és számlára.Minden virtuális lesz,az ahogy játszák,az,ahogy éneklik,virtuális lesz ahogy rendezi valaki,mi védő és értőszemüveget is kapunk 3D-s helyárakért.A karmester és Judit már egyenként több is mint 3D,de legalább 1q. Csak egy nem lesz virtuális:A digo producer és az ara diga pénzátutalása.....az valós számlára 3Dért Euróban(k)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 394092011-07-26 00:51:00
Sőt még június elején Kálmándy Mihály,Boncsér Gergely,Cser Krisztián,valamint "Lighting-ként":Palcsó Sándor nevét is olvastam a finn feszt. színlapon.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 393362011-07-21 12:28:47
A los-angelesi Bán Bánnal kapcsolatban azt is tudni érdemes hogy az emlegetett 200 milla a tervezett költségek kevesebb mint felét jelentették volna csak, mert 5-600 milliio Huf kellett volna összesen,amely különbözetet a kintiek nem álltak.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 389242011-06-22 22:44:21
Ezen a linken Kékszakállú is 3D-nek tűnik,vagy "4D?" Mindenesetre egy "Gesamtkunstwerknek"...

http://dijkmeij.home.xs4all.nl/alessio/pages/bluebeard.htm
Lukács Gyöngyi drámai szoprán • 26382011-06-18 10:31:20
Vajon Aidát ,Requiemet ,Ameliát még tudna e énekelni?
Begányi Ferenc művészete • 432011-06-17 17:39:27
Kékszakàllút énekelt -e,és maradt -e hangzó felvétel róla?
A Magyar Zenekarok helyzetéről • 102011-06-17 17:37:09
Fischer Iván a Berlini Filharmonikusok uj vezetője a következő évadtól.A Fesztivál Zenekart elhagyja vajh?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 383372011-06-03 23:12:44
Alább "Alma" bejegyzése a Fidelio.hu-ról aki a Győriványi -Szép város Kolozsvár c. blog bejegyzésre reagált.

Tisztelt Győriványi Úr!

Nem értem, miért kell külföldi énekeseket meghallgatnia és Magyarországon szerepeltetnie, amikor itthon számos tehetséges fiatal énekes áll rendelkezésre az említett darabokhoz. Áttekintve a jövő évi műsorfüzetet, ezek a fiatal tehetségek nem kaptak előadást, vagy csak nagyon keveset. Arról már nem is beszélek, hogy neves művészeink közül többeket csak nagyon kevés előadásban, vagy egyáltalán nem láthatunk. Nem értem, miért nem énekel jövőre Kossuth-díjas művészünk, a remek Wagner-tenor Molnár András, vagy Pánczél Éva, aki egyébként jövőre lesz 25. éve tagja az Operának, és jubileumi előadással ünnepelhetné az évfordulót.
Hogyan lehetséges az, hogy Tokody Ilona mindössze 4 előadásban énekel, s legjobb szerepeiben - Mimi, Liu - nem látható? Hogyan lehet, Bándi János - akit Ön többször méltatott a sajtóban, s e blogban is -, mindössze 9 előadást kapott, s például nem énekli egyik legjobb szerepét, Radamest? Ezt a szerepet Kiss B. Atilla sem kapta meg jövőre, aki szintén jeles interpretálója a szólamnak.
Önt a Fidesz-kormány nevezte ki fő-zeneigazgatónak, s a kormányprogram a MAGYAR kultúra ápolását, a nemzeti értékeink megőrzését tűzte zászlajára. Említett művészek már nemzeti kincsnek számítanak, akiket szeret a magyar közönség, s akiknek a nevére bármikor bejön az Operába. A jövő évad tervei alapján nem látom a megbecsülésüket.
No name külföldiekre nem fognak bejönni! Megjegyzem, az idei Májusünnepen egyik előadás sem volt telt házas - pedig azokon ismert külföldi művészek is énekeltek -, s pl. a Manont igen langyos taps fogadta. Pár nap múlva, MAGYAR művészekkel nagy sikerű Manon-előadás zajlott le. De említhetném az Otellót is, ami sokkal nagyobb sikert aratott MAGYAR (én már Fokanovot is magyarnak tartom) művészeinkkel, mint a külföldiekkel.
Ön szerint a magyar művészek 90%-osan vannak foglalkoztatva a jövő évadban. Biztosan, ha a kis szerepeket is beleveszem. De ha a főszerepek sorában végeznénk matematikai számításokat, már biztos nem ez az eredmény jönne ki.
Ha külföldit hív meg, az valóban világsztár legyen! Én nem külföldi közepes énekeseket akarok hallgatni, amikor sok remek magyar énekest is hallgathatnék. És nem kezdő külföldiekre vagyok kíváncsi, amikor itt a sok fiatal magyar énekes, munka nélkül. A MAGYAR fiatal tehetségeket szeretném megismerni!!!!
Csak remélni mertem, hogy - ígéretéhez híven - változtat régi módszerein, de eddigi munkája alapján úgy tűnik, ez nem sikerült. Példa erre a nyomtatott sajtóban és a neten mostanában megjelent cikkek sokasága.
Nagyon szomorú vagyok, s azt hiszem, jövőre kevesebbet fogok Operába járni - több operakedvelő ismerősömmel egyetemben.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 383362011-06-03 23:02:00
Gy.R.Gy. eddig sem vonult háttérbe,a "nyak" továbbra is ő,ami(aki) forgatja a "fejet".Más kérdés,h. kifelé más kommunikál....
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 382522011-06-02 11:46:56
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:ZaGHVeRegOYJ:www.xn-
-sznhz-0qa5f.hu/szinhazi-hirek/40739
-operahaz-szocs-szerint-az-eredmeny-nem-valosithato-meg+operaház+igazgatói+pályázat+bizottság+tagjai
+2011+gyimesi+lászló&cd=4&hl=hu&ct=clnk&gl=hu&source=www.google.hu
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 380212011-05-21 23:21:05
A karmester "valamirevalósága " ott kezdődik,hogy minimum csinál egy jó szereposztást,akik elviszik a darabot.Ebben Fischer mindig jó volt,ha rajta múlt.-és posztján követője szintén..(lsd Gy.R.Gy :Macbeth)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 372742011-04-04 01:24:14
Fergeteges volt a Macbeth mindhárom főszereplője.Sajnáltam,hogy a premieren kamerák sokasága archiválta az előadást(látjuk-e valaha?),pedig a mostani előadás sokkal jobban sikerült szerintem. Lukács Gyöngyi megérdemelt nagy sikert aratott,csakúgy mint A.Agache,aki "brusoni"-léptékeket mutatott fel.Továbbá méltán kapott nagy bravokat Fried Péter magával ragadó basso-serioso-ja,akinek elegáns és odadadó Banquo-ja egyre nagyszerűbb. A karmester Győriványi Ráth György is több léptékkel lépett eőre.és jobb formát mutatott. A kórus vokálisan (is) pedig felszabadult jutalomjátékban teljesedett ki.A rendezést meg addig nézzük ,míg meg nem szokjuk....-behunyt szemmel.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 372592011-04-02 23:41:21
Újabb rendelés??Macbethről, mai Népszava-VÁRKONYI TIBOR

http://www.nepszava.hu/articles/article.php?id=410390


Néhány részlet "Lukács Gyöngyi, a társulat nemzetközi rangú drámai szopránja, világszínpadok heroinája minden szerepében a legtökéletesebbet, a csúcsot nyújtja. Ha megjelenik a színen, nem csupán Verdi melódiái miatt, hanem ahogyan énekel, játszik, alakít, szinte csak rá lehet figyelni. Operánk mai művészi állapotában Lukács Gyöngyi és néhány énekestársa a vígasz, hogy van miért igyekezni az Andrássy úti palotába. Pedig a Lady korántsem könnyű szerep, sőt... Rengeteget kell énekelnie, és nem akárhogyan. Soha nem lankad, ha létezik ilyen fogalom, a maximum maximumát nyújtja, bármely szigorú és igényes kritikus csak szuperlatívusszal értékelheti a művésznő teljesítményét."

Ő a heroina, de Macbethre szüksége van, ő adja a hátterét a drámának. Sajnos csak a hátterét. Az Operaház vezetése a román bariton Alexandru Agache nemzetközi hírnevét joggal méltatta az előadás előzetesében. Hiszen rendszeresen hívja őt Bécs, a londoni Covent Garden, időnként a New York-i Metropolitan is, de itt Pesten ennek a teljességét nem élvezhettük. Meglehet a Rigoletto, a Don Carlos Posa márkija mellett ez a szerep nem annyira tetszetős, nem is annyira bravúros, vagy talán csak pillanatnyi indiszpozició volt, de ez a Macbeth sem színészi játékban, de kivált hangban, nem kívánkozik Agache aranykönyvébe. Hacsak nem udvariasságból vonult kissé háttérbe, hogy még több alkalmat adjon Lukács Gyöngyi bravúrjára. A Prima Donnának erre nincs szüksége, a Lady gazdag repertoárjában is a legnemesebb helyek egyikét foglalja el.

Akinek Verdi még valamelyest alkalmat adott a színpadi és énekesi jelenlétre, az Banquo, a hűséges társ és akaratán kívül is vetélytárs. Basszus szerep és Fried Péter, Polgár László tanítványa mesteréhez híven játszotta és énekelte el.


Abban, hogy ez a Macbeth nem tartozik az Állami Operaház ünnepi produkcióihoz, nagymértékben részes Győriványi Ráth György főzeneigazgató karmester is. Az a zenekar, amely Kovács János és Fischer Ádám feszes, szépen kidolgozott irányításával, meg időnként Kesselyák Gergely pálcájára is léleksimogatón szólt, minden szólama pontosan a helyén volt (Fidelio, Elektra, Rózsalovag, Mozart-operák), most szétesett. Gyakran nem volt szikronban a sokat éneklő kórussal sem, a szólóénekesen múlt, hogy ők jobban alkalmazkodtak. Az üstdobos kiélhette püfölő hajlamait, mellette a cintányéros is, zúgott, zengett az árok ott is, ahol a középhangok, a pianokról és a pianissimokról nem is szólva, lettek volna kívánatosak. A szűkös karmester választék gazdagítása jól szolgálná operaházunk produkcióit.”

Szinetár Miklós az új Macbeth rendezője sajtóbeszélgetésében rokonszenvet keltve szólt arról, mennyire idegenkedik az önkényes rendezői stílustól, az eszeveszett, mindenáron föltűnést hajszoló sztárkodás tőle távol áll. Ehhez az álláspontjához hűséges és következetes is maradt, csak éppen legalább két évtizeddel kora és korunk mögé vonult vissza"
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 372572011-04-02 19:10:38
"Talán már nem sokakban merül föl a kérdés, hogy alkalmas vagyok-e vagy sem." (Győriványi-Ráth György, a Magyar Állami Operaház megbízott főzeneigazgatója)
- zéta -, 2010-12-03 [ Interjúk
]http://www.momus.hu/article.php?artid=5801

Sajnos még mindig fölmerül a kérdés!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 372562011-04-02 17:33:05
Akkor a német provokálódott szó még igaz is??
Régizene • 4082011-04-02 14:39:06
FÁY Kritika Judas Maccabeusról .
((Hozzáteszem, Zádori nekem még mindig mindenekfelett,
és ha Fáy is így látja,nem értem mért kell elrontania egy -két nem odavaló ""kötőszóva""l.Ő már csak ilyen.......))



Händel: Júdás Makkabeus, MüPa
Egy szép napon biztosan megértem majd, miért ragaszkodik Vashegyi György a különböző koncertjein Raimund Noltéhoz, de még nem jött el a nap, és ami azt illeti, a Júdás Makkabeus előadása nem vitt közelebb a megoldáshoz
Nolte basszus, de nem különösebben izgalmas hang, egy oratóriumot nem tud úgy végigénekelni, hogy közben ne rekedjen be, egyébként pedig fájdalmasan unalmas előadói személyiség, úgy csinál, mint akinek sejtelme sincs arról, miért éppen neki kell énekelnie ezen az estén. Ez utóbbi egyébként érthető, nekem sincs fogalmam róla.
Az a baj ezzel, hogy a csata így könnyen elvész. Semmi sem tehet rosszabbat egy Händel bemutatónak – mert a Makkabeus többé-kevésbé bemutató volt, először játszották régi hangszereken, talán angolul sem énekelték Magyarországon gyakran, én legalábbis semmi ilyesmire nem emlékszem –, mint az unalom. A Júdás Makkabeusból legalább egy dallamot mindenki ismer, a See the conquering hero comes kezdetű kórust, mert ennek dallama énekórák vagy vonóshangszeresi kezdemények elmaradhatatlanja. Ennek alapján a művet mindenki joggal gondolja remekműnek, micsoda kincsek lehetnek benne, ha egy ártatlan kórus is ennyire emlékezetes. Egy előadás során legalább addig el kell jutni, hogy az ilyen jellegű illúziók ne sérüljenek. Ne úgy meneküljön mindenki az ámen után, mint valami túlélő, aki megfogadja, hogy soha többé nem hallgat H betűvel kezdődő zeneszerzőt.

Vashegyi György és csapata (Orfeo és Purcell, zenekar és kórus) a határon sétált, voltak pillanatok, amikor át is szédült a kellemetlenbe. Például minden pillanatot, amelyben a rézfúvósoknak kiemelkedő szerep jutott, jobb lett volna elfelejteni, akár trombita, akár kürt szólózott. Raimund Noltét ugyancsak. A vendégtenor, Jeffrey Thompson már érdekesebb eset volt,kifejezetten intenzíven énekelt, közelebb vitte az oratóriumot a koncertszerű operához, csak időnként ez az intenzitás már a komikussághoz tendált, ami azért egy hadvezér megjelenítése esetében talán túlzottan is antimilitarista felfogásra utalt. A hölgyek között Halmai Katalin feltűnően szép hangon, de meglehetősen fantáziátlanul énekelt, Zádori Mária továbbra is külön kategória, egyáltalán nem logikus jelenség a magyar zenei életben, ahol a barokk oratóriumok korhű előadása még mindig pár ember (köztük természetesen és egyre kizárólagosabban Vashegyi György) jóindulatán és megszállottságán múlik. Ebben az erősen anglomán világban, ahol a legjobb előadások többnyire a különböző brit előadók lemezeinek halványított másolatai, Zádori Mária eredeti, egyedi, és a hang letagadhatatlan fáradása ellenére is fény, csillag, iránymutató. Ha látnám, hogy sokan mennének utána, nyugodtabb lennék a jövőt illetően, mert nem mindegyikünknek van még kétszázötven éve, hogy újabb lépcsőfokokat hódíthasson meg a Händel-interpretáció terén.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 371922011-03-30 11:45:44
Bocsi,hogy kétszer jelent meg,de közben lefagytam ,és újrakeztem...azután láttam,hogy mègis átment
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 371872011-03-30 10:56:07
Tegnap megnéztem a premier utáni harmadik Macbeth előadást.Sok minden javult. A közönség álmoskás volt az elején.Lukács Göngyi művésznő szépre sikeredett első áriája jó ébresztő volt. A Brindisi tegnap sokkal plasztikusabb volt,csakúgy mint az alvajáró jelenet,a magas záróhanggal együtt. A.Agche művész úr talán már többet mutatott hangjából,de a második boszorkánykép végére kicsit elfáradt. A negyedik felvonásban ráhajrázott. Közben azon gondolkoztam,hogy Fokanov A.,vagy Kálmándy M. több dallamot mutatott volna fel az est folyamán.Tegnap ,ha lehet még szebb Banquo áriát hallhattunk.Fried P művészúr hangja sötéten és mégis teljesen egyszínben szólt ,igazi basso cantabile hangként.Csak azt az értelmetlen zsákolást tudnám felejteni "Fleance" gyermekével,a legszebb ária alatt,na de ez nem az énekes hibája.
A karmester úr GYőriványi R.Gy. felszabadultabban kísérte énekeseit,jobb tempó választásokkal,nem tudom ,hogy neki bele kell e helyzkedni egy darab leklületébe,de talán ez még hiányzik,pld a nyitány színei,stb.A fúvósok is kezdenek belejönni . Az énekkar talán engedett egy kicsit a feszültségből,de még mindig remekelt.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 371862011-03-30 10:37:54
Tegnap este viszont megnéztem a premier utáni harmadik Macbeth előadást.A nézők eleinte álmosan fogadták még az első Lady áriát, ami tegnap igen szépre sikeredett.Lukács Gyönygyi művésznő sokkal jobb formában volt..Agache is több hanggal ajándékozott meg,kicsit elfáradt a második boszorkánykép végére,aztán új erőre kapott a negyedik fevonásra. .Bár szerintem A. Fokanov,vagy Kálmándy M. több dallamot hallattak volna,úgy unblock. Lukács Gy. alvajáró jelenete is igen szépre sikeredett,záróhanggal együtt! És el ne felejtsem, a Brindisi szép plasztikusra sikerült. Még szebbre sikerült Fried Banquo áriája,"hangja egyszínű minden regiszterben,csak azt a zsákolást tudnám feledni "Fleance" gyermekével: nem értem, mért pont ezt rendezték meg, mért az egyik legcsodálatosabb áriát rontják el ezzel . A karmesteri tempók kellemesebbek voltak a premierjénél,a fúvósok is már jobban figyeltek.A kórus most is remekelt.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 371842011-03-30 10:15:41
Sajnos a kritikusi társadalom felhígulása hozta magával ezeket a szélsőségeket.Ma már a fiam is írhatna zenekritikát,pedig csak műkedvelő ,véleménye , jó meglátása mindig van,de fizika -kémia tanár.
Utánanéztem néhány megjelent kritika szerzőjének,és azt kell látni,hogy zenei,vagy zene-közeli végzettségű alig van köztük.Még jó,ha irodalom,színház-közeli tudományok szerepelnek előéletükben.
Még a rádiós UZU kereksztal kritikája is hagy némi kívánnivalót maga után. Főleg az eminens lexikális tudású fiatalok még stilisztikában nagyon minuszban járnak.Különösen jóindulat terén.
Ők eleve Lukács Gyöngyi művésznőre hegyezték ki dörgedelmeiket,olannyira hosszasan,hogy a folytatásban Fried Pétert méltatták,ugyan pozitivan, de,a szerep (Banquo) nevének említése nélkül. Így a kevésbé értesültek gondolhatták,hogy a Macbeth előadójáról van szó. Majd Rame Lahajt,helytelenül MacdÖffként kiejteve ,az angolban= MacDAFF-) és még mielőtt visszakanyarodnának hozzá-mondták-,ami sesem történt meg az adásban, Alexandru Agachet fitymálták egy keveset.
Kocsis vs Fischer • 22032011-03-30 03:07:22
Sajnos a B.Ú.S. sorozat is hasonlóan hanyatlani fog a kritikai megítélésben.Mert Kocsis a pártatlan zenei létből pártos vizekre hajózott.Ezzel teret adva a nem független ítészek befolyásolható ízlésének.Első példaként a legújabb lemez már ezt a körülményt jelzi a krtitkák tükrében.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 369452011-03-06 00:52:48
Sajnos amit művelnek a nagyközönséggel az egy előre megtervezett színjátéknak tűnik,mondhatni színház a színházban.
Az Erkel megnyitása talán a világ nyolcadik csodája lenne.

Remélhetőleg az októberben megbízott vezetők nem csupán narancssárgában folytatják tovább a korábban megkezdett "népbutításunkat".
Továbbá a februári M.Á.O. sajtótájékoztatón bejelentett és 28-ra csökkentett opera repertoár-szám sem ad okot különösebb optimizmusra.
Nemkülönben az az újabb info, (remélhetőleg érkezik cáfolat!),miszerint az egyébként is megkurtított opera repertoárral nem használja ki az Operaház az előadási napokat operajátszásra. Az évad tetemes részében koncertteremként hangversenyelőadások helyszine lesz a Magyar Állami Operaház.(MÜPA-ban opera.OPERAHÁZban koncert!!) Elég megdöbbentőnek hangzik,ha ez igaz??!!??
Arány és funkciótévesztés(talán a vezetőknél is?)
Kocsis Zoltán • 2642011-03-03 14:15:35
Talán sokaknak ismerős az a story ,amikor a Bolsoj az USA--ban vengégszerepelt,feltették az amerikaiak azt kérdést:hogyhogy önöknél ekkora az antiszemitizmus és nem is óhajtanak tenni ellene? ---mire az orosz válasz:NÁLUNK?? De hiszen most is 8 zsidó játszik a zenekarban!!!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 369332011-03-03 13:58:11
http://www.fidelio.hu/szinhaz/hirek/a_tarsulatnak_maradnia_kell
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 368052011-02-25 10:22:42
ÚJ IDŐ-ÁMÍTÁS avagy"Új IDŐSZÁMÍTÁS" Legalább ezt az álságos szlogent felejtették volna ki tegnapi sajtótájékoztatójukból az M.Á. O.-ban."A hazai operaszínpad a hazai operaénekesekért"-akik pályájuk csúcsán vannak,c. bekezdés eklatáns példával Pánczél Éva művésznő negligálásával ikonizálódik. Bravo. Az operaházi repertoár csúfosan megkurtított: 28 opera méltatlanul kevés a Magyar Állami Operaházhoz. Itt maradt Fischer Ádám egyetlen kötelező öröksége Joan Hollander,aki remélhetőleg tesz is valamit a hozományáért,vagy viszeményéért. Még lehetne repertoárt csökkenteni.Egyik nap jöjjön a Kékszakállú 3 D-ben,C nélkül,másnap koncertszerűen C-vel,majd zongorával képeslapon.Örvendetes a Steinway alapítványhoz való magyar fiatalok támogatása is.De.De mégis elsősorban az kellene fő célja legyen az Új IDŐSZÁMÍTÁSNAK,hogy a jelenleg potens magyar énekseknek,akik valóban értékei az operakultúránknak,jusson annyi feladat,hogy ne egzisztenciális gondokkal kelljen küzdeniük.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 366712011-02-23 06:36:25
Komlósi művésznő számomra mindig is szemfényvesztő volt,aki ügyesen palástolta hangi hiányosságait (persze ez is a tehetsége része) ,csakhogy ez a palást kezd egyre kisebb lenni. A sajnálatosan előremutató negatívum Pánczél művésznő esetében az, hogy őt ,mint elsőrangú énekest nem egy olyan karmester diszkvalfikálta az Operaház műsorrendjéből , aki karmesterként első rangú volna! ( ezen lehet vitatkozni,hogy hanyadik vonalbeli).
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 364162011-02-09 23:16:41
Ettől váltak "nagy " karmesterré azok,akik ezt a jelzöt kiérdemelték,-(Fischer Á.,Kovács János is ezek közé tartozik szerintem)-,hogy ha billent valami ,azt zsigerből tudták,tudják helyrehozni.Na de zsigerképző meg nincs...:(
TOP 10 - Nagy Nevek, akiket élőben láttam • 222011-01-16 21:58:42
Jessye Norman,
Nicolai Ghiaurov,
Edita Gruberova,
Felicity Lott,
Placido Domingo,
Riccardo Muti,
Pierre Boulez,
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 359632010-12-24 09:12:42
Honnan frissítettél?mármint az új beállókról.Az operai site gyéren semmit nem közöl.Ki tudhatta?Igyekszem valmelyket elcsípni.
Erkel Színház • 24222010-12-10 11:50:56
Talán arra gondolt az ex-ig,hogy voltak akciós előadások hónapokig olcsó jegyekkel,és este 6-tól akciósan adták a jegyeket is.
 
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Zeneakadémia, X. terem

"Józsa Tamás és Lázár Dániel szerzői estje"
JÓZSA TAMÁS: Vigilate mecum
Józsa Dalma, Rozsnyói Judit, Körmendi Johanna (hegedű)
LÁZÁR DÁNIEL: Quartet „E”
Szabady Ildikó (fuvola), Tóth Csamangó Blanka (klarinét), Schaff Magdolna (hegedű), Puskás Bernadett (gordonka)
LÁZÁR DÁNIEL: Lux Aeterna
Aya Shirai (gordonka), Lázár Dániel (zongora)
JÓZSA TAMÁS: Floyd
Tritonus Guitar Trio: Molnár Levente, Szurgyi Gergely, Varga Bálint (gitár)
LÁZÁR DÁNIEL: Air
Aya Shirai (gordonka), Riko Hosomi (zongora)
JÓZSA TAMÁS: Vinea mea
Józsa Dalma (hegedű), Kósa Lőrinc (bariton), Frecska Rebeka (fuvola), Láposi Dániel (vibrafon), Tóth Barnabás (gordonka)

18:00 : Budapest
Marczibányi Téri Művelődési Központ

Ninh Duc Hoang Long (tenor), Balogh Ádám (zongora)
Duna Szimfonikus Zenekar
vez.: Kanai Toshifumi
Jótékonysági koncert a Törös alapítvány javára
ROSSINI: Sevillai borbély - nyitány
DONIZETTI: Szerelmi bájital - Nemorino áriája
LEONCAVALLO: Mattinata, op. 5
BEETHOVEN: Holdfény szonáta („Mondschein-Sonate”) - I. tétel
CSAJKOVSZKIJ: b-moll zongoraverseny

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Kállai vonósnégyes:
Kállai Ernő, Szajkó Géza (hegedű), Dráfi Kálmán (brácsa), Balázs István (cselló)
Balog József (zongora)
"Kamarazene karnyújtásnyira"
BARTÓK: 2. vonósnégyes, BB 75
BEETHOVEN: 11. (f-moll) vonósnégyes, op. 95 („Serioso”)
BRAHMS: f-moll zongoraötös, op. 34

19:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Halmai Katalin (ének), Dorota Anderszewska (hegedű), Bálint János (fuvola)
Szokolay Balázs (zongora)
"Liszt Születésnap Bevezető Koncert"
LISZT: Három dal Schiller Tell Vilmosából
LISZT: Zarándokévek, Második év: Itália – 1. Sposalizio
LISZT: Wartburg Lieder – 4. Walter von der Vogelweide
LISZT: Epithalam (hegedű-zongora változat)
LISZT: Romance oubliée (hegedű-zongora változat)
LISZT: Benedictus a Koronázási miséből (hegedű-orgona változat)
LISZT: S’il est un charmant gazon
LISZT: Comment disaient-ils
LISZT-BÁLINT JÁNOS: 2. magyar rapszódia

19:00 : Budapest
BMC Könyvtár

"Billentyűs történetek 3/2"
Tóth-Vajna Zsombor történelmi billentyűs hangszereket bemutató sorozata.
FRESCOBALDI: Partita sopra Ciacona (Libro II, 1627.)
FRESCOBALDI: Toccata Quarta (Libro II, 1627.)
FRESCOBALDI: Toccata seconda (Libro II, 1627.)
FRESCOBALDI: Aria detta la Frescobalda (Libro II, 1627.)
FRESCOBALDI: Capriccio di durezze e ligature
FROBERGER: Toccata in G
FROBERGER: Ricercar
BUXTEHUDE: Toccata in G
BUXTEHUDE: Nun lob mein Seel den Herren
LÜBECK: Chacon ex A
"Stile Italino" - Frescobaldi és hatása a német zenére

19:00 : Budapest
Nádor Terem

"Lukács Péter (az unoka) brácsaművész és barátai"
Lukács Pál 100 sorozat/1.
MOZART: Kegelstatt trió, K. 498
HINDEMITH: Szonáta-fantázia, op. 11, No. 4
MAX BRUCH: 3 Stücke für Klarinette, Bratsche und Piano aus, op. 83

19:00 : Budapest
Magyar Rádió Márványterme

Süle László (zongora), Borbély Mihály (fafúvók), Kántor Balázs (gordonka)
Süle László és Borbély Mihály szerzeményei
Klasszikus és jazz

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Mayu Kishima (hegedű)
Pannon Filharmonikusok
Vezényel: Gilbert Varga
"Virtus & eksztázis"
HAYDN: E-dúr szimfónia, Hob. I:12
LALO: Spanyol szimfónia, op. 21
SZKRJABIN: Az eksztázis költeménye, op. 54

20:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Virágh András (orgona)
19:00 : Szeged
Szegedi Nemzeti Színház

PUCCINI: A köpeny / Gianni Schicchi

19:00 : Gödöllő
Gödöllői Királyi Kastély

Csuprik Etelka (zongora)
"Liszt Fesztivál"
SZERKESZD TE IS A PORT.HU-T!
LISZT: Zarándokévek – Második év: Itália S. 161.
Sposalizio
Sonetto 104 del Petrarca (104. Petrarca-szonett)
Szonáta h-moll S. 178.
CHOPIN: Grande Valse Brillante Op. 18.
Nocturne No. 4, Op. 15 No. 1. F-dur
Mazurka Op. 17, No. 4. a-moll
SCHUMANN: Carnaval, Op. 9.

19:00 : Debrecen

Maxim Vengerov (hegedű)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Hamar Zsolt
"A tánc apoteózisa"
RAVEL: La Valse
BRUCH: 1. (g-moll) hegedűverseny, op. 26
RAVEL: Tzigane
R. STRAUSS: A rózsalovag – szvit
A mai nap
született:
1706 • Baldassare Galuppi, zeneszerző († 1785)
1898 • Lotte Lenya (Karoline Wilhelmine Blamauer), énekesnő, színésznő († 1981)
1927 • Lakatos Gabriella, balett-táncos († 1989)
1945 • Jávori Vilmos, jazz-muzsikus († 2007)
elhunyt:
1545 • John Taverner, zeneszerző (sz. kb. 1490)
1893 • Charles Gounod, zeneszerző (sz. 1818)
1944 • Viktor Ullmann, zeneszerző (sz. 1898)
1968 • Tóth Aladár, zenetörténész, 1946 és 1956 között az Operaház igazgatója (sz. 1898)