vissza a cimoldalra
2019-09-23
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11438)
A csapos közbeszól (95)

Társművészetek (1412)
Balett-, és Táncművészet (5886)
Élő közvetítések (8141)
Pantheon (2387)
Juan Diego Flórez (738)
A díjakról általában (1069)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4562)
Erkel Színház (10315)
Kimernya? (3221)
A nap képe (2157)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1764)
Franz Schmidt (3422)
Opernglas, avagy operai távcső... (20316)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61895)
Operett, mint színpadi műfaj (4061)
Erkel Ferenc (1063)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: Kundry
Leírás:
Honlap:
   


Kundry (61 hozzászólás)
 
 
Nemszeretem zeneművek • 1842008-01-31 17:25:36
Elég baj. :(

Ha valaki meghalt, már mindent lehet?

Jó ízlés nuku?

Mert az egy dolog, mikor filmekben használják a komolyzenét, teszem azt, művészi céllal (lásd pl. Herzog - Nosferatu), de azért mindenféle reklámban... >:(
Nemszeretem zeneművek • 1632008-01-30 13:42:54
És akkor a sok hülye tv-reklám, ahol mondjuk a toalettpapírt a Traviata kórusával reklámozzák...

Hát nincsenek Verdinek örökösei, akik megtiltanák? Ez barbárság! Azért egy ilyen szép zenéről ne a ****-ra asszociáljak már...
Erkel Ferenc • 292008-01-29 21:49:45
Bizony, játszani kéne a műveit. Nem mellékesen az Opera Bánk bán-előadására is ráférne egy kis frissítés...

A Dózsa és a Brankovics hatalmas drámák, és nemhogy nem játsszák, még lemezt se nagyon találni belőlük...
Nemszeretem zeneművek • 1592008-01-29 21:41:05
Na, a Für Elise-től speciel kiráz a hideg. Van egy ékszerdobozom, ami minden kinyitáskor ezt játssza... leragasztottam a gombját, mert halálra idegesített. Plusz még nagyanyámék házában ez a csengő dallama. Brr!


Egyetlen alkalom volt, ahol helyénvalónak éreztem, Sergio Sollima A nagy leszámolás (The Big Gundown) c. filmjében egy gonosz, monoklis osztrák tiszt játssza zongorán, ott egész tűrhető volt. Illett a pasas idegesítő jelleméhez. Plusz ez szólt akkor is, amikor Lee Van Cleef jól lelőtte a végén. :)
Wagner • 11272008-01-29 09:44:05
És akkor Egri még Főinkvizítornak is ki van írva... ráadásul, asszem, május 17-én, amikor menni akarok, pont ő lesz. Persze, az volt a szempont nálam, hogy szombat legyen és lehetőleg Fokanov. De a Don Carlosban a basszistákra is kényes vagyok/lennék... (ráadásul nem tudni, ki lesz Fülöp - remélem, nem Valter...)


Miért nem lehet Polgárt hívni Gurnemanznak?
Verdi-felvételek • 2022008-01-26 13:02:03
Igen, amikor a mamával énekelt khm... szerelmi kettősöket :D, akkor jobban magára talált. Egyébként szerintem tudna ő sokkal jobb is lenni. Hallottam már igen szép felvételeket vele.

Sokan mondják, hogy Hvorostovskynak nincs az a hatalmas hangereje. Élőben kéne egyszer hallanom... Bécsbe nem jön mostanság?
Egyesek nehezményezték, hogy pl. a Don Carlosban René Pape mellett "elveszett". Persze, Pape-nek akkora hangja van, mint a régi szép idők basszistáinak... (és gyönyörű)
A múltkori Metes Álarcosbálban nem éreztem semmi hangerőproblémát, csak Licitra volt gyalázatos.
Persze, azt is mondogatják, hogy "mér énekel Verdit", de azért egy baritonnak nehéz lenne megkerülni. Nem lehet csak Csajkovszkijból és Mozartból megélni... Wagner apánk meg egyértelműen nem az ő világa. Esetleg Wolfram von Eschenbachnak el tudnám képzelni.
Verdi-felvételek • 1992008-01-25 21:15:23
Csakhogy a Bánk bán magyar opera, a Trubadúr kórusa viszont cigányokból és marcona katonákból állna... egyiknek sem látszottak.

Ki ez a Fáy?
Verdi-felvételek • 1952008-01-25 18:29:19
Ez a Trubadúr tényleg jó lehet. :D
Nekem eddig megvan a Karajanos bécsi - szereposztásilag tökéletes, csak a kóruson röhögök, mert olyan tipikus bécsi nyárspolgár fejük van... vasárnap a Práterbe viszik a gyerekeiket és beülnek egy cukrászdába a Mariahilfer Strassén.

Továbbá megkaptam végre a 2002-es londoni Trubadúrt, erről következzék egy rövid recenzió. :D

José Cura
Dmitri Hvorostovsky
Veronica Villarroel (a borító szerint két r... ők tudják)
Yvonne Naef
Tómas Tómasson

Először is: a rendezés. Egy-két hülyeséget leszámítva elég jó. Ami abszolút nem tetszett, az a katonakórus alatt előadott táncos-vívós izé, azokkal a bőrszerkós, búvárszemüveges (?) pasikkal, úgy néztek ki, mint valami szadomazo gonosz izék egy idegen bolygóról. Elmehettek volna a Star Trekbe ellenséges fajnak.
Egyébként a ruhák jók voltak, a színszimbolika is, a fények is, csak keveselltem a fényt időnként. A 4. felvonás első jelenete a mélypont, szegény Leonórából alig látszik valami, pláne egy rém előnytelen kendő van rajta.
A jók mind vöröses-barnás-bordós színeket hordanak, a rosszak sötétkék, aranydíszes egyenruhát. Egy dolgon akadtam ki: Leonóra a Castelloros jelenetben átvedlett Carmenes cuccba, és minősíthetetlen dolgokat műveltek Manricóval. Azért Leonóra "nem olyan lány"... szerintem.

Művész urak-hölgyek. :D
Kezdjük a hölgyekkel.

Veronica Villaroel igen szép hang, bánni is tud vele, nem találtam benne kifogásolnivalót, ami nem tetszett, az mind rendezési hülyeség volt. Jó Leonóra - ha nem is Leontyne Price, de hát belőle csak egy van. :)

Yvonne Naef meglepően fiatal Azucena (végre nem kócos vén banyát látunk), csak így kissé felborul a Manricóval való viszonya. Inkább látszanak szerelmespárnak, mint anyának és fiúnak...
Egyébként a hölgy vonzó külsejét Luna gróf kiéhezett katonái is díjazták. Kissé hevesen.
A hangja pompás, az alakítás is igen jó, mégsem tudta ellopni a show-t. Persze, bennem most még igen élénken él Fiorenza Cossotto Azucenája - vele azért nem versenyezhet, de igen tehetséges énekesnő. Szívesen megnézném másban is.
Plusz pont a jelmezeseknek: nagyon jó volt a fémizékkel teletűzdelt frizurája. :D

Cura.
"Hé, várjatok, még el kéne búcsúznom az anyámtól... ja, hogy ez nem a Parasztbecsület? Hoppá."
(Akár ezek is lehettek volna az utolsó szavai.)
Sajnos, tényleg nem áll a helyzet magaslatán. Pedig hallottam én már nagyon jónak is, de ez nem megy neki. Általában a tenoroknak vagy az f-moll ária, vagy a Stretta gondot okoz, de ha mindkettő, akkor ott már baj van. :(
Nem is szólva néhány csúnya, verista stílusú elbődülésről. Művész úr! Ez tényleg nem a Parasztbecsület...
És hogy miért paraszt? Mert az. Mert kb. úgy játszik, mint Tomas Milian fénykorában. (A neves kubai színész olasz westernek egész sorában játszott mexikói paraszt-banditákat...)
Kérem szépen, hol marad a nemes lovagköltő?
Hol marad a lovag, mint olyan?
Mióta fogunk pisztolyt valakire, akinél kard van? Ilyet tenorista nem tesz!
Piros lapot neki.
Akárhogy is, Manrico sokkal színesebb sokoldalúbb figura ennél. Nem is szólva, hogy egy Domingo, egy Di Stefano, egy Björling után... úgy éreztem, hogy az Operaháznak van legalább 3-4 olyan tenorja, aki ennél sokkal jobban elénekelné...
Vívni azért tud, tegyük hozzá.
Végre egy dinamikus első finálé - eleinte csak vívnak, a végén már bunyóvá fajul a dolog.

Hvorostovsky.
Tisztelt Bíróság!
Elfogultságot kell bejelentenem.
Imádom a pasit. :D
Kezdjük a hangjával: csodálatos. Olyan lírai, olvadékony és mégis férfias, hogy az ember (ha nőből van) habozás nélkül a művész úr karjaiba omlana.
Más típusú hang, mint amit Verdi-baritonoktól megszoktunk, ez kétségtelen. Cizelláltabb, "mozartosabb".
A kinézete meg... írhatnék ide egy többoldalas költeményt. :D Ami - rendezési szempontból - igen tetszett, hogy valahányszor megjelent, ezüstös fény áradt el a színpadon, ami 1. nyilván az őt kísérő állandó holdfényt szimbolizálja 2. előnyös a hajszínéhez. :DDD
Nah, drága gróf úr egyébként alkoholista a rendező szerint, mindenesetre a táboros jelenetben eléggé részegnek tűnt, és laposüvegből iszogatott.
Amin viszont jókat röhögtem (egész váratlanul) az a Leonórával való duettje volt. Leonóra úgy letámadta (már jóval a szóbeli felajánlkozás előtt), hogy azon drukkoltam, mikor tépi le a kabátját... ez végül nem történt meg, de egyébként jó ötlet: végre nem csak állnak (esetleg Leonóra térdel) egyhelyben, hanem reálisan játszottak is a duett alatt.
És persze sugárzott az egészből az erotika. Nagy színésznő ez a Leonóra, de reménytelenül ízlésficamos.
Hát igen, ha Cura praszt, Hvorostovsky arisztokrata. :) Enyhén dekadens, úgy néz ki, mint Lucius Malfoy, de sehogy sem lehet haragudni rá. Aki ilyen szépen énekel, az nem lehet gonosz. :)
Pláne Leonóra kacérkodik vele, aztán meg átveri. Én megértem. :D

Tómasson.
Hát igen, ebben az előadásban Ferrando jelen van. Nem is akárhogy. Nem "öreg harcos" - egy viszonylag fiatal, kopaszra borotvált, sebhelyes arcú figura, roppant fenyegető és sötét jelenség. Távolról sem a megszokott őszülő, megkopott hangú bácsi, aki árnyékként sertepertél Luna körül.
Ennek a Ferrandónak van egyénisége, és van hangja is. Sajnos, a magas fekvésú szólamból nem derült ki, milyenek a mélységei a basszistának, de remélem, vannak neki - ezzel a fejjel meg ezzel a kisugárzással igen jó Hagen lenne.


A fináléról érdemes még írni - szerintem gyönyörű. Mivel 19. századba van rakva a cselekmény, a lefejezés enyhén anakronisztikus módszer lenne (bár a bosozrkányégetés is elég ódivatú dolog). Luna tehát saját kezűleg lövi le Manricót. Helyes! :) (Az ember fellélegzik, hogy Cura megkapta a magáét.)
Amikor aztán megtudja a szörnyű igazságot, odarohan, és a karjaiba veszi. Ez olyan megható volt... és végül is termsézetes reakció, csak hát egy offstage lefejezésnél nem lehet megcsinálni. :)



Összesítés: Cura ellenére megéri a többiekért - szép előadás.
10/9
Verdi-felvételek • 1912008-01-23 22:06:55
Hát... egy ilyen díszletben el tudnék képzelni egy Ringet (Rajna-parti jeleneket főleg), de itt kissé... fura.
Nem rossz, csak szokni kellene.

Ha már Trubadúr és modernkedés, ma jött meg a londoni előadás dvd-je - Cura, Villaroel, Naef és természetesen az ezüsthajú orosz isten... aki miatt megvettem. :DDD
Bár, gondolom, ehhez képest klasszicizálónak fog hatni.


A végén, mikor itt fellobbantak a tüzek, kimondottan Star-Wars-feelingem támadt, konkrétan Mustafar, és párbaj a lávamezőn...
Bár ott is voltak érdekes családi kapcsolatok, szóval talán nem is túl meredek asszociáció...
Milyen zenét hallgatsz most? • 140362008-01-23 21:58:33
Írjuk meg!

Kifelejtetted a Fény Úrnőjét (vagy Urát - a karakter transzvesztita), aki koloratúrszoprán, tehát értelemszerűen Gottlob Frick kelti életre.

:D
Milyen zenét hallgatsz most? • 140022008-01-21 21:57:51
Ezúttal némi viking metált merészelek :DDD

Manowar: Gods of War c. album

Nagy Wagner-imádók a fiúk, és a számaik többbnyire északi istenekről, hősökről, csatákról, Walhalláról, bosszúról és vérről szólnak...
A hangzás pedig kemény, de igényes, sokszor nagyzenekart vagy orgonát is alkalmaznak.
Feldolgozták már a Nessun dormát is (igen jól), és írtak egy szöveg nélküli számot (The March), a "metál ősatyja" tiszteletére.
Azon ritka modern zenei irányzatok egyike, amiket szeretek.
Wagner • 10782008-01-21 13:41:44
Kár érte, pedig amúgy olyan típus, akinek jól áll Sachs. De ahogy hallom, élő előadáson ritka az olyan énekes, aki a végére nem készül ki. Iszonyú hosszú szerep...
Wagner bácsi nem volt túl kíméletes az énekeseihez. :) Kicsit hagyhatta volna Sachsot pihenni valamikor, de hát jóformán állandóan énekel...

Ez a Klempereres jó volna. Megnézem majd antikváriumban, hátha...
Losonczy, Székely, Maleczky, Simándy... *user elolvad*

Nah, majd húsvétra megveszem valamelyiket. Most ugyebár a Trubadúrt várom, az lesz két fillér lesz, és gyűjteni fogok a METes Ringre. Behrens ugyan nem túl fényes, de Morris, Salminen és Ludwig miatt bőven megéri. Sőt, Salminen egymaga megérné a cirka 30 ezernek megfelelő árat... Jerusalem ellen sincs kifogásom. Szép hangú, illúziót keltően néz ki, megvan benne
Legyen egy szép képeskönyv-Ring is a Chéreaus mellett.
Wagner • 10702008-01-20 22:56:44
Thomas Allen? Sose gondoltam, hogy ő Beckmesser is volt. Amúgy kedvelem, leginkább egy Scalás Don Giovanni-közvetítésből emlékszem rá mint remek Donra. Többször is megnéztem.

James Morris meg szívem csücske, nemcsak a hangja pompás, hanem még fess és sármos is...
Éva helyében komoly gondjaim lennének :DDD

Amúgy van itt olyan szerencsés "öreg", aki még látta a Klemperer által vezényelt előadásokat? (Van lemez a Mesterdalnokokból? Szöktetést, Varázsfuvolát, Don Giovannit hallottam vele.)

Karita Mattilát szeretem, remek Valois Erzsébet volt. Pape-ről meg csak jókat hallottam eddig.

Nehéz választás :D
Plusz az amazonon van még ausztrál előadás is, McIntyre-rel... jaj nekem. Kedvenc Wotanom...

A végén nekiállok gyűjteni a Mesterdalnokok különféle verzióit.
Wagner • 10572008-01-20 16:30:34
Tanácsot kérek: Mesterdalnokokból milyen dvd-t érdemes megvenni?

Elsősorban Sachs és Beckmesser legyen jó. :D
És ha lehet, hagyományos rendezés legyen. Most már tapasztaltam, hogy lehet jó egy formabontó rendezés is, de azért nem akármelyik operához passzol.
Ringnél nem zavar, ha tudományos-fantasztikus, motorosbandás, hipermodern, de a Mesterdalnokoknál szeretem azt látni, amit a mester előírt.
Wagner • 9402008-01-15 20:26:46
Igen, azon a napon voltam.
Most leginkább az tart vissza, hogy nekem sok szervezést igényel Pestre felmenni. A nyári Ring már biztosítva, perpill egy Don Carlost szervezek májusban. Persze, felmennék én nagypéntekre is...

Ki lehet deríteni valahol visszamenőleg, hogy mikor kik énekeltek? Annyira szeretném tudni, hogy kikkel láttam életem első operaelőadását - 1997, március 21., Erkel, Trubadúr.
Wagner • 9382008-01-15 18:52:31
De megnézném a Tannhäusert megint...
2002-ben láttam, ha jól emlékszem, Molnár isteni volt, Felber Gabriella volt Erzsébet - mostanság nemigen hallok róla, pedig akkor nagyon jó volt, na meg Berczelly. Teljesen meg voltam hatva, hogy ilyen legendákat láthatok a színpadon...
Vénusz nem tom, ki volt, annyi maradt meg belőle, hogy elég jól táplált. :)
Egyébként katartikus élmény volt. Iskolával mentünk fel Sopronból, (pár idősebb tanáron kívül csak én voltam operarajongó) a társaságból sokan akkor hallottak először operát. És a mélyvíz ellenére a többségnek nagyon tetszett...
Milyen zenét hallgatsz most? • 139082008-01-13 18:20:48
Verdi: Don Carlos

Vezényel: Carlo Maria Giulini

Carlos: Domingo
Erzsébet: Caballé
Posa: Sherrill Milnes
Eboli: Shirley Verrett
Fülöp: Ruggero Raimondi
Főinkvizítor: Giovanni Foiani
V. Károly: Simon Estes

Nagyon szeretem ezt a felvételt, de szeretnék beszerezni még pár verziót. A Chatelet-est mindenképpen, a Mezzón láttam és nagy élmény volt (pusztán Halfvarsson dermesztő Főinkvizítoráért is megérné, de a többiek is nagyon a helyükön voltak). Kéne a Karajanos dvd, meg a Bergonzis-Tebaldis-Gyaurovos-Talbvelás verzió is.

Egyébként ez a Giulinis Don Carlos igencsak közelíti a tökéletest. Egyetlen bajom a basszistákkal van. Raimondi először is nem basso profondo (ha az lenne, nemigen lehetne Scarpia is), Foiani meg kicsit színtelen. A főinkvizítoros duettet sok felállásban hallottam már, és Talvela, Fodor János vagy a korán elhunyt Giulio Neri ideálisak voltak. A Főinkvizítornak kell az óriási hang. Akkor az igazi, ha már az első megszólalásakor nyilvánvalóvá válik iszonyú hatalma és könyörtelensége. Le kell aláznia Fülöpöt, és ehhez kell a hang. No persze, az a legjobb, ha Fülöp sem hagyja magát, és igazi hangorgiává válik a duett. :D

Persze Raimondi hibátlanul és méltósággal énekli a szólamát, de az a királyi hangszín és nagy átütőerejű mélység, ami egy őserejű szláv vagy finn basszusnál alapból megvan, nála hiányzik. Erről persze nem tehet. Ami van neki, azzal igen jól gazdálkodik.
Persze, egy Siepi, egy Gyaurov, egy Székely, egy Polgár után az ember bezzegel. :D Túlságosan el vagyok kényeztetve a jó felvételekkel és magasra tettem a mércét.

A többi szólista nagyjából álmaimból lépett ki, Domingót nem kell bemutatni, Caballé istennő, Verrett pompás fekete mezzo (kedvelem a fekete énekesek hangját), Milnes meg fénykorában van, nemes fényű hangjához abszolút illik Posa márki.
Valahogy úgy érzem, hogy Milnesnek a rokonszenves karakterek álltak a legjobban. Persze, nagyszerű gonosz is, de pl. Scarpiaként is elbűvöl a hangjával. Szinte már túl vonzó. :D
És te mit láttál a youtube-on? • 1432008-01-13 11:20:23
Vannak szerepek, ahol nem annyira zavaró, ha szumós alkatú az énekes, de mondjuk éhező költőként és tüdőbeteg hímzőlányként illúziórombolóak tudnak lenni...

Na meg az sem igaz, hogy a nagy hanghoz nagy súly kell. Tessék megnézni Nina Stemmét, milyen vékony és jó alakú, és akkora hangja van, hogy a Walhalla összeomolhatna tőle. :D

Callas is kövér volt pályája elején, és le tudott fogyni.

Na meg miért van az, hogy a baritonok többnyire normális alkatúak, a tenorok között meg rengeteg a szumóbajnok?

Na de mindjárt beteszek vmit a youtube-ról, hogy ne csak off legyen, hiszen ez végül is nem az "énekesi súlycsoportok" topic. :DD

Basszuspárbaj: Gyaurov vs. Talvela
Wagner • 9192008-01-13 10:59:00
Vajon mi történne, ha egyszer megpróbálnák a Ringet mindenféle modern sallang nélkül előadni, és inkább a technikai problémákat oldanák meg a lehető legjobban? Ha a ló ló lenne, és a a dárda nem géppuska? :D
Nem vagyok a modern Ringek ellensége, ha átgondoltak és logikusak (a Chéreaus pl. nagyon tetszik), de az ember szinte már sehol se lát hagyományos előadást. Voltaképpen még nem is láttam a Ringet klasszikus felfogásban előadva.
Lehet, hogy Bayreuthban búúúzás lenne egy ilyenből, mert már annyira elszoktak tőle? :D
Bartók Rádió • 4582008-01-07 18:04:15
Üdv!

A Bartók hangtár fájljait nem tudom lejátszatni semmivel. RealPlayert telepítettem, az meg nem csinál semmit, nem nyitható meg, nem reagál. Tud valami szakértő segíteni?
Angela Gheorghiu • 552008-01-07 17:53:02
A Tosca-film nekem tetszett. Angela pompás Tosca, a hangja is, a megjelenése is. Férjuram is rendben volt.
Raimondi itt sokkal ijesztőbb volt, mint a 92-es filmben, pedig már kopott valamennyit a hangja, de ez talán még használt is neki. Olyan szinten undormány gonosz volt, hogy már direkt krukkoltam: jöjjön végre a leszúrós jelenet...
Mezzosoknak! • 2732008-01-06 13:34:27
Kár, hogy nincs Mezzóm...

Manrico biztos tanult a mi Oresztészünktől. :)
Vagy csak maffiózó vót, ki tudja.
Milyen zenét hallgatsz most? • 137432008-01-03 22:18:04
Épp most végeztem a Siegfried második felvonásával... a harmadik holnapra marad.

Már rám fért. Eddig kimaradt (a többit már régebben is hallottam). Lemezen nem mertem nekiállni, de így dvd-n, hogy nézem és felirat is van, remekül követhető, az előadás meg nagyon élvezetes. Chéreau úr tudta, amit tudott. :)

Milyen trükkel csinálták az óriásokat ekkorára? Nagyon jól mutatnak.
Fafnert most majdnem megsajnáltam, mikor megnyiffant. Pedig a Rajnában még nem volt túl szimpi.
Heinz Zednik meg egy zseni. Fantasztikus, amit az a pasas művel.

Lassan már kb. 8-10 motívumot felismerek, ilyenkor örülök a fejemnek. :D Lesz ez még jobb is.
Polgár László • 352008-01-02 19:54:18
Hundingnak valahogy túl rokonszenves. Meg vékony. Persze, az is amolyan sztereotípia, hogy Hunding egy nagydarab, szakállas, prémekbe öltözött vadbarom. :D még jó, ha a viking sisakot mellőzik. :D
Milyen zenét hallgatsz most? • 137182008-01-01 21:04:41
Velük nem találtam többet, de ez is ijesztő:

Basszus

Eizenstein Rettegett Iván-filmjében egy igazi, iszonyúan mély orosz basszus.
Milyen zenét hallgatsz most? • 137122008-01-01 15:27:09
Döbbenetes...

Hihetetlen. Szinte már nem emberi hangok. Nem tudtam, hogy létezik ilyen mélység...
Thomas Hampson • 1572008-01-01 15:13:37
Én csak a Chatelet-es Don Carlosban láttam a Mezzón, ott még szerencsére kitűnő volt. Fiatal, jó hangú, mi több, még játszani is tudott.
Polgár László • 52008-01-01 14:50:44
Végre!

Megérdemelte. :)

Székely óta talán a legszebb hangú basszistánk.
Don Giovanni • 1412008-01-01 10:51:27
Polgárnak NINCS topicja?

Ez felháborító!

Én élőben még nem láttam, csak a tv-ben Fülöp királyként, végigbőgtem az áriát.
Don Giovanni • 1362007-12-31 20:31:11
Viszont pl. Terfel nem annyira tetszik Donként. Ő már csak az alkata miatt is inkább Leporello, annak viszont kitűnő.
Nem szégyen az, ha valaki Leporellót énekli. :)
Kiss B. Atilla • 722007-12-31 20:28:54
Jóvanna, én meg a Bánk bán-filmet nem nézem meg, mert szegény borzasztóan fest. Rosszul állt neki az a frizura és terebélyesebb is volt. A nyári Luciában jóval vékonyabb. A haja is jobban áll összefogva.

Hangilag meg igen tetszett, főleg, mert inkább legyen Edgar egy erőteljesebb hang, mint valami férfiatlanul hangzó lírai tenor. (vö. Molnár András: "Nagykalapáccsal is lehet kicsit ütni.")


Na meg Bánk bán... az Simándy. Volt, van, lesz, hála az égnek, megmaradt a tv-film meg a felvételek.
Milyen zenét hallgatsz most? • 137102007-12-31 20:20:27
Már az Auber-verzió is vissza lett svédesítve, vagy az eleve svéd?

A párizsi cenzúra enyhébb volt?
Don Giovanni • 1342007-12-31 16:14:58
Melis György csodálatos énekes. Hetven-akárhány évesen még elénekelte Tiborcot (tv-közvetítésen láttam), és a hangja még mindig pompás volt. És az Otello-tévéfilmben is milyen remek Jago!
Don Giovanni • 1322007-12-30 19:55:12
Azért az ideális Don az, akinek megvan hozzá a hangja, jó megjelenésű és van benne valami, ami mágikusan vonzza a nőket. Ez így együtt persze ritka. :)

Bár az ezüsthajú szibériai úriember nekem igencsak közelíti álmaim Donját... :D
Kiss B. Atilla • 302007-12-30 19:33:36
Krafft nyilván Sixtus B. álneve. :D

Egyébként remélem, hogy Kiss B. nem vállal több Wagnert. Kár lenne a hangját tönkretennie vele. Nyilván nagy a nyomás, az Operaház évek óta azon görcsölhet, hogy találjon végre egy fiatal Wagner-tenort, hiszen Molnár András (áldassék a neve) egymaga viszi a repertoárt, és ha visszavonul, végünk. De akkor sem lenne szabad Kiss B.-t Wagner-szerepekbe kényszeríteni.
Kiss B. Atilla • 12007-12-29 18:40:16
Helyes. :D

Nyáron volt szerencsém látni a Bakáts téri Luciában, és kapituláltam. Pompás hangja van.
És te mit láttál a youtube-on? • 1352007-12-27 20:04:02
Oh, az is pompás!

Ataneli egyszerűen lehengerlő jelenség - tüzes, szenvedélyes, és hatalmas hangja van. És nagyon édesek mind a hárman, ahogy még a koncerten is játszanak. :D

Viszont ugyanez Martonnal, Pavarottival és Milnessel, sajnos... lecövekelnek és énekelnek. Marton úgy néz ki, mint egy Izolda, aki eltévesztette az operát, Pavarotti szegény úgy, mint egy kétajtós szekrény. Milnes legalább jó megjelenésű. Énekelni mind tudnak, de semmi akció...



Egyébként most azon töprengek, hogy vajon Azucena és a gróf mit csinálnak, miután lement a függöny? Mi lesz velük?
És te mit láttál a youtube-on? • 1302007-12-26 10:58:04
Szintén Trubadúr-tercett

Itt viszont Björling és Warren küzdenek meg Milanovért. Hihetetlen hangok! Milyen szerencsések, akik még hallhatttak ilyen legendákat élőben...

Vokálisan kétségtelenül jobb, mint a lentebbi - itt a tenor és a szoprán is tökéletes.

Björling amúgy is egy csoda volt...
Milyen zenét hallgatsz most? • 136392007-12-25 21:19:40
Posa haláljelenetét különféle interpretációkban. (Youtube)

Hát, meg kell állapítanom, hogy az énekesek igen jelentős része meg sem próbál játszani, csak énekel, ki jobban, ki kevésbé jól.

Aki legjobban tetszik, az Hvorostovsky - ő még koncerten is "meghal".

Azt hittem, Gobbi óta realistán szokás ezt énekelni, Dmitrin kívül szinte senki meg se próbálja (Milnes, akivel nekem megvan az opera, fantasztikusan csinálja, de ő eszerint kivétel).

Könyörgöm, az ember tüdőlövéssel nem énekelhet úgy, mintha mi sem történt volna! (Dettó, ha hátbaszúrnak egy dárdával, vagy tőrrel, vagy mittomén - ilyenkor azért illik eljátszani, hogy éppen haldokolsz...)

Gobbi igen logikusan megindokolja ezt a könyvében :D, persze, ő mindenben a realitást nézte, és bölcsen tette.

Persz,e nagy a csábítás, itt ez a göynyörű ária, persze, hogy tökéletesen akarják énekelni. De legalább itt-ott elcsukló hangon kéne, a végén pedig nem énekelni ki szépen azt az utolsó szót. Dmitri pl. a cardiffi énekverseny felvételén pont úgy fejezi be, ahogy kéne!
Wagner • 9012007-12-25 20:49:40
Utána láttam, hogy előző nap, kár. Talán még ismétlik majd. Az ilyet persze nem jutna eszébe az újságnak ajánlani... :(

Sebaj, holnaptól nekiesem az Chéreau-s Siegfriednek és Isteneknek :D Jót várok. Igen szerencsés pillanatban született ez a produkció - énekesek, rendezés, karmester, minden a helyén, mindenki remek formában.
Wagner • 8952007-12-24 11:16:58
És ezt persze ilyen későn kell adni, nehogy valaki meg tudja nézni... pedig érdekes lehet.
És te mit láttál a youtube-on? • 1202007-12-23 18:30:56
Cura és Hvorostovsky ölik egymást :DDD

Párbaj

második fele

Miért nincs még topicja ennek az ezüsthajú csodának? :D Két kezemen megszámolom, hány ilyen Verdi-baritont hallottam...
Nina Stemme • 442007-12-18 21:15:16
Remélem, még vár Elektrával. Vigyázzon csak magára :D
Nem szabad túl hamar egy ilyen gyilkos szerepet. Bizonyára nem véletlenül nem volt még Brünnhilde sem, de pár éven belül talán hallgatjuk. Biztos vagyok benne, hogy csodás Brünnhilde lesz...
Bánk bán • 10672007-12-10 19:44:26
Megérdemelné bizony, hogy külföldön is játsszák. Nem hiszem, hogy ne vaázsolná el az embereket a zene, ez az opera semmivel sem gyengébb, mint Verdi valamelyik nagy műve. Hogy kell-e szövegfordítás: szerintem inkább hallgatnám olaszul, mint hogy a külföldi énekesek kerékbe törjék a magyar szöveget... (lásd Domingo a Hazám, hazámnál)

Végül is nálunk is sokáig mentek magyarul az operák. Nem volt azokkal semmi baj, ha érteni lehetett a szöveget, márpedig jó énekesnél, aki a szövegmondásra is odafigyel, érteni lehet. Persze, jobb mindent eredeti nyelven, de bizonyos nyelveken nehéz énekelni. Olaszul bárki könnyen megtanulja a szöveget.

Melinda pedig simán versenyezhet Luciával, melyikük tud tovább koloratúrázni őrülete jeleként... ;)
Használ-e az operának a kortárs feldolgozás? • 642007-12-09 17:32:06
Egyiptomban CSIPKE? Az hogy került oda?

Hagyományos ruhát is lehet kényelmesre csinálni, és attól még, hogy nem a WTC romjai előtt énekelnek, lehet színházat csinálni, lehet mozogni. Nekem aztán ne mondja senki, hogy minden hagyományos előadás jelmezes koncert! Ott volt pl. Kovalik szegedi Turandotja, normális ruhákkal. Egy-két újdonságot vitt csak bele, de az is belefért.
Ha meg az énekes nem tud játszani, adnhatnak rá bármit, nem lesz jobb...

Ha meg már modernizálnak, legalább ésszel és mértékkel.

Előbb-utóbb úgyis kimegy a divatból ez a modernkedés, megbukik a nézők ellenállásán. Ki a fene szeret megbukni?
Ráadásul a modernkedők mindjárt át is szokták írni a darabot. XY nem hal meg, pedig kéne neki, meghal, pedig nem kéne neki, vagy másképp hal meg, mint kéne...

Prózai színházban is utálom az ilyet. Nekem pl. a Julius Caesarban ne futkossanak öltönyben a rómaiak! (És közben múlt századi stílben, nagy pátosszal szavalnak.)
Használ-e az operának a kortárs feldolgozás? • 622007-12-09 11:34:22
Van, amelyiknél elmegy, de használni nem használ... Verdi, Puccini és Mozart esetében kategorikusan elutasítok minden modernizálást. Arról nem is beszélve, hogy utálok civil ruhás énekeseket meg unalmas, modern, olcsó díszleteket látni. Gondolom, ők maguk se rajonganak az ilyesmiért...

Wagnernél még hagyján, bár ott lassan már az lenne a meglepő, ha valaki csinálna egy hagyományos rendezést. Na meg azért ott is van határ...
Unalmasak a punkfrizurás plázaribanc sellők, unalmas az öltönyben flangáló Wotan (dárdája persze van, akkor is, haegy űrhajó vezérlőtermére rakják szerencsétlent), unalmas a sok lepusztult, vacak helyszín. Nem egy neonfényekkel megvilágított külvárost akarok látni a Rajna fenségesen hömpölygő zenéjére!

Nem mondom, hogy viking sisakban futkossanak, mert az röhejes, de anélkül is lehet hagyományos egy előadás.

No meg miért is van az, hogy modern rendezésekben még kevésbé tudják megoldani a technikai trükköket (tűz, árvíz), mint egy régimódiban?


Elolvassa szegény naiv kezdő operakedvelő valamelyik sztorit, elképzeli, hogy milyen szép lehet, és erre bemegy a színházba, aztán lát valami vastraverzet, meg sok pucér nőt... Utóbbiakat rendszerint olyankor, amikor a darab cselekménye abszolút nem indokolja. Semmi bajom nem lenne azzal, ha a Vénusz-barlang pucér nőkkel lenne tele. Sőt, az Aidában is lehetnek félmeztelenek a csajok, ugyanis Egyiptomban úgy jártak. De csak akkor jó ez, ha vékonyak az énekesnők...
Milyen zenét hallgatsz most? • 134722007-12-07 21:11:58
Trisztánt.

Illetve most, szünetben, valami Salieri megy. Egész szép és kellemes.
Don Giovanni • 1242007-12-01 12:33:24
Nemtom, nekem a Losey-film úgy öszességében sem tetszett. Kis, meghitt színpadon működik igazán, meg valahogy olyan hideg volt az egész. Nyomát se éreztem annak a csodának, ami mondjuk Bergman Varázsfuvolája vagy Zeffirelli Otellója esetén megszületik. Mert azok tényleg filmszerűek, nem csak lefényképezett színház. No meg a Losey-film sötét is. Hol marad a humor? Elvégre dramma giacoso...

Érdekes, hogy Raimondi Escamillóként mennyivel jobban tetszett. Ott éreztem, hogy egy igazi hódító. De valahogy a Donról él bennem egy kép...
Diana Damrau • 1602007-12-01 12:28:41
Ráadásul a prózai részt se csak ledarálja, mint más énekesek, színésznőnek sem utolsó.
Don Giovanni • 1212007-11-30 21:53:53
Igen, ők.

És milyen fiatal, jóképű Don - ezt szeretem! Raimondi szörnyű volt a filmen, hiába, csúnya ember. Scarpia igen, Don Giovanni nem...

Bár hogy hogy tudott ilyen rövid idő alatt (max. 35 éves lehet a ferrarai előadáson) a Don összeszedni ennyi nőt... biztos korán kezdte a kis huncut.
Mit csinálsz éppen most? - azon kívül, hogy a Momust olvasgatod. • 30832007-11-30 21:44:35
Székely Mihály hangjában gyönyörködöm. :) (az "abszolút" Sarastro) Micsoda szerencse, hogy sok felvételt készítettek vele...

Apropó: a Klemperer-féle Mesterdalnokokból is volt lemez? A könyvtárunkban nem találtam, de úgy hallottam, létezik...

Jó lehetett akkoriban operalátogatónak lenni...
Don Giovanni • 1202007-11-30 21:36:10
Hallottam róla, jókat. Megnézném... Mondjuk ilyen hanggal és ilyen félelmetes színészi tehetséggel nem csoda, ha remek Hagen. (Amúgy is szeretem a setét lelkű, galád félnibelungot.)

Olvastam vele egy angol interjút, nagyon aranyos, mondja, hogy Hagen a kedvenc szerepe, mert "megölheti a tenort és a baritont is", és ez mekkora elégtétel neki. :D Jó humorú ember lehet.
Diana Damrau • 1582007-11-30 20:38:55
Üdv!

Tegnap egy youtube-os linket követve akadtam rá, és rögvewst megjegyeztem a nevét. Fantasztikus Királynő! Micsoda hang! Kalapot le. :)
Bánk bán • 10062007-11-30 20:19:03
Hát igen, Simándy csak egy volt... ha ővele hallom, bizony mindig könnyes lesz a szemem. Elvégre ez az ária majdnem olyan szent, mint a Himnusz.

Domingótól hallottam youtube-on, sajnos, borzasztó a kiejtése, de azért tisztelem, hogy a kedvünkért megtanulta. Valószínűleg jobb lett volna, ha lefordítják neki, és olaszul vagy spanyolul énekli, mert akkor a szöveggel nem lett volna baja, a hangja meg gyönyörű...

Azért Molnár "Siegfried" András is igen szép Bánkot énekel. A '98 márc. 15-i előadást anno felvettem videóra, remek volt. (Bazsinka rémes mimikáját kivéve.)

Az operafilmet nem néztem meg, mert akkoriban Kiss B.-ről elég rossz véleményem volt ("kövér, kopaszodó, hosszú hajú, brrr"), de azóta részint fogyott valamit, részint a Luciában meggyőződtem róla, hogy pompás hangja van. Lehet, hogy valamikor majd rászánom magam a filmre.
Wagner • 8862007-11-30 20:09:41
Wis3e: én aztat elolvasnám valahol, ha megtalálható :D

Müncheni Ringről annyit hallottam másutt valahol, hogy Salminen lövöldözött :D Már ha ez az volt.
Újabban divat lövöldözni, ahogy látom. Ahogy mostanság olvasom az Elektra-beszámolókat, egyre inkább megnézném, de nem olyan egyszerű feljutni Pestre... vajon a t. király tv-nek eszébe jut majd közvetíteni valamikor?


Mindenesetre a nyári MüPás Ringre már megvetettem a jegyeket. Ki vagyok éhezve, némi túladagolás nem fog ártani.
És itt is Salminen, akit imádok. Bár talán ezúttal marad a dárdánál pisztoly helyett. :DDD
Wagner • 8822007-11-28 19:04:18
RIP Gudrun...
Wolfgangnak azért nem akármilyen génjei lehetnek, hogy még mindig bírja. Lehet, hogy nála van a Gyűrű?


Olvastam itten lentebb, hogy vki írt részletesebben egy müncheni Ringről (kissé modern volt), ezt hol lehet megtalálni?
Verdi-felvételek • 1772007-11-28 17:20:33
A francia nyelvű "ős" Don Carlos nagyon jó volt, Mezzón láttam. Halfvarson mint Főinkvizítor és Meier mint Eboli szinte ellopták a show-t, de mindenki kitűnő volt.

Egészen meglepődtem, hogy Waltraud Meier Ebolit énekelte. És hogyan! Úgy látszik, nem betonozódott be a hangja a német fachba, ami nagy szerencse. Sok jó Ebolit hallottam már, de ő a legjobbak között van, színászileg is.
Puccini-felvételek • 2292007-11-28 17:15:16
Nekem Toscából két felvétel is van, az egyik - első operafelvétel volt, amit kaptam - termsézetesen az szent De Sabata-féle tökéletesség, azon nincs sok ragoznivaló, isteni. És még bírja a magnószualag, pedig több százszor végignyűttem már.

A másik egy Mehtás felvétel, Price, Domingo, Milnes.
Kezdve ott, hogy Mehta nincs épp jó formában (pedig hányszor hallottam már kitűnően vezényelni, alkalmasint pont Toscát is!), a zenekar összemosódik, harsog, tiszta katyvasz. Lehet, hogy csak De Sabata krisztálytiszta tempói után tűnik így, de sajnos, nem tetszik.
Ez így ránézésre jól hangzik, de sajnos nem az. Price tökéletes Verdi Leonóráinak szerepében, de a Tosca valahogy nem neki való. Nyoma sincs annak a mennyi, fényes hangnak, amit a Trubadúrban meg a Végzetben annyira imádok. De hát nem lehet minden szoprán jó Tosca...
Domingo egy kicsit mintha fáradt lenne ezen a felvételen, persze egy 90%-os Domingo is kenterbe veri a tenorok többségét, szóval vele nincs baj, de hallottam már sokkal jobb Cavaradossit is tőle, a két ária meg millió válogatáscd-n megvan...
Amiért mégis megtartottam a lemezt és néha meghallgatom, az Milnes Scarpiája. A múltkor poénból megcsináltam, hogy meghallgattam egyazon napon a Don Carlost (naná, hogy vele) és a Toscát. Mindent tud ez az ember. A hangja meg... mmmm. Ha én lennék Tosca, akkor bizony érdekesen alakulna a cselekmény, mert nekem inkább egy tökéletes formában lévő Milnes, mint egy picit indiszponált Domingo, szóval alighanem a báró úr karjaiba omlanék, a kést meg elfelejteném. :D
Amint Scarpia kileheli a lelkét, a felvételnek is annyi. A harmadik felvonásban azért Domingo összekapja magát, de a tűz kialudt.

Ezzel együtt imádom Domingót, imádom Price-t, de sajnos, még a legnagyobbaknak is lehetnek kevésbé jó pillanatai. Price-nak amúgy is mindent megbocsát az ember egy-egy Leonóráért, Domingo meg szinte mindig tökéletesen énekel, bármilyen felvételen hallottam eddig.

Turandot: Callas-Schwartzkopf felállás van meg, pompás. A tenor talán egy kicsit nyers, de nagy hang, Kalafnak jó. Líraibb szerepekben már nem biztos, hogy szeretném.

Pillangó van még meg, magyarokkal, nem rossz, de azért vannak jobbak is. Kincsest mindenesetre jó hallgatni. Látni nem annyira, 97-ben láttam az Erkelben, hát... a törékenytől igen messze volt. *kicsit gonosz vigyor*

Gondolkozom, hogy kéne már a többi is, mert hallottam őket sokszor, de nincsenek meg. Főleg egy Nyugat lányára ruháznék be, szigorúan Domingóval.
Don Giovanni • 1172007-11-28 16:57:56
Üdv!

A youtube-on a szoborjelenet különféle verzióit nézegetem. Századszor is hátborzongató, az egyik legfélelmetesebb jelenet az operairodalomban. Főleg, ha a Kormányzó amolyan igazi "síri" basszus. Rájöttem, hogy nagyon kíváncsi lennék Eric Halfvarson Kormányzójára. Főinkvizítorként a hideg rázott tőle, hihetetlen volt.

Jelenleg folyamatban van egy ferrarai előadásfelvétel beszerzése. Pár éve a Mezzón láttam, de mindig csak úgy közben elkapva, sose az egészet. Nagyon egyszerű díszlet, de ötletes és szép előadás. A Dont kivéve mindenki kék ruhában volt, amolyan átmeneti stílus a rokokó és a szecessziós divat között. Remek, jórészt fiatal énekesekkel (és Salminen a Kormányzó).

Ottavio-ügyileg: azért ahogy pl. Pataky Kálmán azokat az áriákat énekli... ha én lennék Anna, nem szabnék egy év próbaidőt. Rendes gyerek az, csak Anna egyénisége túl erős hozzá.
modern eszement rendezesek • 1332007-11-23 22:14:43
Ez manapság nagy kérdés. Én alapvetően a Zeffirelli-típusú rendezést szeretem, amit már nézni is élvezet.

A modernségről meg az a véleményem: mértékkel, jóízléssel. Vannak dolgok, amik működnek, vannak, amik nem. No meg akármilyen modern egy felfogás, bizonyos dolgokra szükség van. Pl. állhat ottan Hagen valami futurisztikus bőrszerkóban, sőt, akár birodalmi rohamosztagosként is, de a dárda akkor is a kezében lesz. Nem lőheti le Siegfriedet automata pisztollyal. :D Akkor meg már inkább álljon ott szép, régimódi göncben, ahhoz jobban megy a dárda. Chéreau pl. még belefér nálam, de a maga nemében az is kosztümös.

A Trubadúrnál meg azt is figyelembe kell venni, hogy a máglyán megégetés nbem igazán jellemző a XX. században... azzal együtt, hogy pl. mexikói forradalmas környezetben (ezt leszámítva) működne. (Manrico mint zapatista lázadó, Luna mint gazdag földbirtokos, Leonóra mint úrihölgy, Azucena meg maradhat, ami. :D)

De pl. a Tosca csak úgy működik, ahogy megszoktuk. Előre röhögök, mert tudom, hogy a II. felvonásban Toscán vörös ruha lesz, felette hosszú, uszályos köpeny, még azt is tudom, mikor fogja levenni, hogyan hajtja össze és sarkítva, mikor merre rohan a színpadon, mikor és hányszor löki el Scarpiát, mikor fog az ég helyett a karzatra felnézni... de mégsem szeretném másként. Hogy nézne ki Tosca kiskosztümben, Scarpia meg mondjuk ávósként?

No meg ha csak a zenét akarom, ott a cd. Ha színházba megyek, szép díszletet/jelmezt IS akarok látni. Valami vastzraverz, vetítés és modern ruhák - brrr.

Ráadásul: még nem láttam olyan modern rendezést, amelyik jobban megoldotta volnba a technikai problémákat, mint egy klasszikus.

Kicsit off: tud valaki olyan Ringet mondani, ahol a végén illúziót keltő a nagy apokalipszis? Ahol tényleg van tűz, és van kiöntő folyó, és nem csak holmi vacak fényjáték vagy még az sem? Csak mert szeretném már egyszer úgy látni, ahogy a zene alapján elképzelem.
Másik: nagyon sok verzióban láttam már a Don Giovannit. Jól megoldott Szoborral már találkoztam párszor, de normális tűzzel-pokollal még nem...
TOP 10 - Kedvenc énekesek • 2362007-11-23 21:22:39
Nehéz csak 10-et... :D

Tito Gobbi
Matti Salminen
Székely Mihály
Plácido Domingo
Maria Callas
Gwyneth Jones
Sherrill Milnes
Simándy József
Simon Estes
Wolfgang Windgassen
   
Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Virágh András (orgona)

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

MÁV Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Szenthelyi Miklós
"Különleges tehetségű hegedűsok gálakoncertje"
Szenthelyi Miklós zeneakadémiai osztályának hallgatói
BRUCH: 1. (g-moll) hegedűverseny, op. 26 – 2. Adagio
ifj. Mága Zoltán (hegedű)
RAVEL: Tzigane
Korb Vanessza (hegedű)
BRUCH: Skót fantázia, op. 46 – Bevezetés: Grave
Kuti Róbert (hegedű)
SAINT-SAËNS: Havanaise, op. 83
PAGANINI: Moto perpetuo, op. 11
Hodos Dániel (hegedű)
WAGNER: „O du, mein holder Abendstern” – Wolfram áriája a Tannhäuser 3. felvonásából
DONIZETTI: „Come Paride vezzoso” – Belcore áriája a Szerelmi bájital 1. felvonásából
Szenthelyi Krisztián (bariton)
PAGANINI: 1. (D-dúr) hegedűverseny, op. 6 – 1. Allegro maestoso
Z. Lendvai József (hegedű)
PAGANINI: 1. (D-dúr) hegedűverseny, op. 6 – 2. Adagio espressivo, 3. Rondo. Allegro spirituoso
Bácsy-Schwartz Zoltán

19:45 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Nora Fischer (mezzoszoprán)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Fischer Iván
SCHUBERT-BERIO: Visszaadás
BERIO: Népdalok
J.S. BACH-RESPIGHI: Nun komm, der Heiden Heiland, BWV 659
RESPIGHI: Róma fenyői
19:00 : Veszprém
Hangvilla

Győri Filharmonikus Zenekar
vez.: Medveczky Ádám
DUBROVAY LÁSZLÓ: Ünnepi zene
BARTÓK: A fából faragott királyfi - szvit, BB 74
RIMSZKIJ-KORSZAKOV: Seherezade, op. 35
A mai nap
született:
1923 • Kónya Sándor, operaénekes († 2002)
1973 • Ingrid Fliter, zongorista
elhunyt:
1835 • Vincenzo Bellini, zeneszerző (sz. 1801)
2006 • Pege Aladár, jazz-muzsikus, zeneszerző (sz. 1939)