vissza a cimoldalra
2019-11-17
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11450)
A csapos közbeszól (95)

Opernglas, avagy operai távcső... (20351)
Erkel Színház (10361)
Vincenzo Bellini (478)
Élő közvetítések (8243)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4608)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1362)
Palcsó Sándor (268)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3504)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (998)
Kimernya? (3282)
Kedvenc magyar operaelőadók (1148)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1801)
Franz Schmidt (3454)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4457)
Simándy József - az örök tenor (633)
Pantheon (2445)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: cleofide
Leírás:
Honlap:
   


cleofide (332 hozzászólás)
 
Top 10 - Kedvenc operák • 952007-10-11 15:06:15
Nehéz, nem sorrendben.

Handel: Giulio Cesare
Mozart: Varázsfuvola
Pergolesi: Olimpiade
Vivaldi: Orlando furioso
Myslivecek: Bellerofonte
Jommelli: Armida
Hasse: Cleofide
JC Bach: Endimione
Rameau: Dardanus (2. változat)
Graun: Cleopatra et Cesare
Natalie Dessay • 15472007-10-02 12:29:54
Szia frushena,

Milyen eredeti partitúráról van szó? Megnézném, hadd lássam már, hogy fisz vagy G.
Milyen zenét hallgatsz most? • 122762007-09-04 13:08:04
Holzbauer : Il figlio delle selve
W.A.Mozart • 10772007-09-04 13:07:02
1.2.3.4.5.6.7.8.9.10.: Varázsfuvola

A Requiem nagyon erős, de a mintájául szolgáló Michel Haydn Requiemből annnyi az átvétel (tematika), hogy ezt és Süssmayr munkáját (kidolgozása) leszámítva alig marad valami Mozartnak.

És a Klarinétverseny, vagy a Salzburgi szimfóniák frissessége? Meg a közhelyesített slágerek?
Joseph Haydn • 2042007-09-04 09:20:48
Értő és átérző értékelés:

http://www.muzsika.net/cikknezo.php3?cikk_id=2295
Joseph Haydn • 2032007-09-04 09:04:31
Kedves Frushena,

Ez nem is kérdés. Sphynx véleménynyilvánítása sajnos egyrészt zenén kívüli területek emócióinak rudimentumaival terhelt, másrészt sarkos, váteszien szűkszavú (nomen est omen!) kijelentéseivel már régen idolizálja magát. Ebből a belterjes közegből már az is szép, ha reflexiót váltasz ki. Én igenis örülök sphynx véleményének, bár a szereotip Haydn buffák egykaptafára írott Cimarosa-Paisiello epigon számai másra nem jók mint a fenti olasz mesterekkel kapcsolatos kellemes emlékek felidézésére. Mozart mellett szörnyen elhomályosulnak. Viszont a seria művekben a glucki erőforrások (zenekar, kórus) sokkal intenzívebb kihasználása néha még a példaképp elődnél is feszesebb momentumokat eredményezett. Jommelli bohókás pillanatai sem érnek fel a Vologeso, Didone, Fetonte, Armida quartett erényeivel.
Némi önvizsgálat talán releváns visszhangokat is eredményezhetne, de erre azt hiszem itt várhatsz :))))))))))))
Joseph Haydn • 1992007-09-03 15:54:42
Nem. Az érvelés hiányzott. Ez jelenti a konstruktívat. Te csak mondtál valamit, amit az Orfeo kórusai önmagukban cáfolnak.
Joseph Haydn • 1972007-09-03 15:07:50
Ha ismered
Joseph Haydn • 1962007-09-03 14:55:13
Nem osztom. Mellesleg nem is konstruktiv válasz.
Milyen előadásban ismered az Orfeot?
Joseph Haydn • 1942007-09-03 14:25:55
Alapvető kérdések tehát:

1. Hogyan viszonyul a mű Haydn többi operájához.
2. Hogyan viszonyul egyik legnagyobb kortársának művéhez
3. Milyen az aktuális interpretáció korábbi megoldások mellett.


1. Most a Haydn életrajz ürügyén újrahallgattam az összes Haydn operát. A sorrend kétségtelenül Orfeo, Armida, Orlando a dallaminvenció, művészi ökonómia és dramaturgiai koherencia alapján.

a L'isola disabitata a középmezőnyben helyezkedik el.
Egyrészt a recitativi accompagnati révén a momentumot Haydn mindig igen magasan tartja másrészt vannak elképesztően feszes és kidolgozott(nyitány, "Chi nel camin 'onore", obligát hangszeres finálé) vagy éppen emelkedetten dallamos ("A che invan per me pietoso" - "Giacché il pietoso amico") részei az operának.
Ugyanakkor ismét kiderül, hogy Haydn alapvetően "mintakövető" volt a opera terén. Simfónikus műveivel összevetve feltűnő az a tanácstalanság és inkoherencia, ahogy a zenei karakterizálás eszközeivel bánik. Ha nem ugrik be egy tipikus séma ("Chi nel camin 'onore", "Come il vapor s'ascende" bravúra áriái) a komédia és tragédia zenei eszközei teljesen randomizáltan és szövegtől függetlenül kerülnek bevetésre. Haydn, ismét kiderül, brilliáns hangszerelő és mindent tud a formákról, de Metastasio szövege úgy tűnik csak ürügy volt számára. Ha azonban az egyes egységeket a szövegtől függetelnül mint önálló darabokat tekintjük, a kidolgozás eredetisége mindenütt szembeszökő.

2. Jommelli erőforrássai (Alessandrini mester vezényel) limitáltak Haydn mellett. Zenakarának palettája össze sem vethető Haydnéval. A szonátaformában rejlő lehetőségekből csak rudimentumokat villant fel. Koncepciója, dramaturgiája, színpadi érzéke azonban felúlmúlja neves pályatársáét. Dallamvilága gazdagabb és mindig tökéletesen illeszkedik a szöveg hangulatához. Noha Jommelli a reform opera úttörője volt és Isolája is roppant egységesre komponált darab, a mintegy 20 év különbség nivelláló hatású. A zenekar ilyen intenzív involválása a cselekménybe, a szinte csupa accompagnato recitativo még forradalmi volt 1761-ben, de 1779-ben már szinte az elvárható minimum.
Jommelli operája sötét, egységes hangulatú, pasztell színekkel operáló és statikus darab, melyben az dallaminvenció, a drámai súlypontokra adott adekvát zenei válasz és az énekesi teljesítmény a hajtóerő. Haydn, elődjének eredményeit felhasználva, a közegben még kissé idegenül mozgó instrumentalistaként lassan eltanulja azokat a fogásokat amik révén 3 utolsó operájával (Orlando, Armida, Orfeo), későnérő géniuszként, valóban korszakos remekműveket alkotott.

3. Vashegyi mester remekül fogta össze a zenekart. Kiválóak voltak egyenként és együttesen is. A kürtők vajszerűen símúltak a vonóskarba. Egy dolgot hiányoltam, csupán az egyéni zamatot. Valamilyen ostoba módon Biondi, Sardelli Alessandrini, vagy Spinosi hektikus, degenerált, szólamokat szétbontó galantériájával felérő ötleteket vártam. Ehelyett a Doráti féle megvalósításhoz képest, csak az azóta eltelt 30 éve eredményeit kaptuk vérfrissítésként.
Az énekesek már nehezebb kérdés. Tény a primo uomo és prima donna reform karakterű szerepét elrontani sem lehet. Azonban Enrico-t és Silvia-t egy-egy bravúra áriával (("Chi nel camin 'onore", "Come il vapor s'ascende") "verte meg" a sors. Ha visszafogott vagyok akkor csak Silvia élt a lehetőséggel. Brava! Azonban a fantasztikus obligát hangszeres áriában Enrico esetében a fioraturáknál a zenekar visszafogása igen kiábrándító volt.
Mindenesetre egy tárgyánál tökéletesebb előadást hallottunk, a múlt havi Savarias Lo spezialet messze leköröző produkciót
Joseph Haydn • 1932007-09-03 10:58:08
És a sajnálatos érdektelenség ellenére persze, ez volt a hónap bemutatója itthon.
Joseph Haydn • 1922007-09-03 08:54:51
Pontosan ez a sorrend.

Érdekes, hogy nálam utánuk az intermezzók (La canterina, Lo speziale) jönnek frissességükkel. De ott már nehéz választani, sok a gyengébb darab.
Joseph Haydn • 1902007-09-02 18:28:14
Hello frushena és Sesto,

A Haydn életrajz és A L'isola disabitata fertődi bemutatója miatt végighallagattam újra az összes Haydn operát. Az Armida kiváló, de csak a második. Első az Orfeo utcahosszal. A L'isola disabitata igen erős produkció volt, Vashegyi mester kitett magáért. Majd lehet, hogy ide is beteszem a recenziót ha elkészül nem csak a Fideliora
Politikai homokozó • 62532006-09-19 16:28:50
A ködöt már észlelem, várom mikor bontakozik ki a lámpa rész.
Politikai homokozó • 62512006-09-19 16:03:57
Elolvastam amit ide írogattatok ennek a világraszóló görénynek a védelmében. Még jó hogy nem sokat fecséreltem az időmet erre fórumra.
Opernglas, avagy operai távcső... • 120612006-06-30 12:23:55
Bartók + barokk elég egyértelműen adódik, de azt leshetjük
Opernglas, avagy operai távcső... • 120152006-06-20 09:08:03
Végre volt egy normális opera előadás is itthon. Bár csehektől láthattuk, de megérte elmmenni Caldara Scipione-jára. Az évad vitathatatlan fénypontja volt.
Opernglas, avagy operai távcső... • 118032006-05-08 13:26:04
Ha nagyanyámnak f...a lett volna ő lenne a nagyapám. Egyetlen, tényt, érvet sem írtál. Illetve korábbi hozzászólásaidban is csak a XIX. sz-i énektechnika elvárásaival kapcsolatos hiányosságokat említettél. Miklósa ilyen szempontból reménytelen eset ezt már leírtam. Csak azt tettem hozzá, hogy mire lenne predesztinált, hol lennének kifutási lehetőségei. Ezen időszakról azonban láthatóan fogalmad sincs. Olvass pár A. Christofellis munkát az segít.
Opernglas, avagy operai távcső... • 117892006-05-07 10:42:13
Ez egy új gagyi terminológia. Senkit nem erdekel a vibrato-ja mert az szóba sem kerülhet ilyen képzettséggel és különben is azok a szerepek amikre predesztinált lenne (preromantikus anyag) ezt meg sem követelik. Csak a koloratúra készség és a felhang gazdagság érdekes. Ha ő mást is énekel (kitartott hangokat igenylő romantikus szerepek) mint amire képes az az ő baja.
Opernglas, avagy operai távcső... • 117832006-05-06 18:27:37
Szerintem a csinos amin rágódtok az alakra vonatkozik és nem az arcra. Kövér Éj királynője szerintem abszurdum. Janómanó nagylátószögű portréja pedig irreleváns.
Szerintem sem mekeg. A szakkifejezés erre üveg ill nádhang, vagyis kevés felhang. A vokális agilitása pedig egyáltalán nem kiemelkedő. Számos barokk specialista (Bartoli, Genaux) mögött mérföldekre van. Talán ha időben kezd énekelni. De kétség kívül hazai viszonylatban nem rossz.
Opernglas, avagy operai távcső... • 117672006-05-02 13:22:13
Miklósa gyenge technikájú és üveghangú jelenség. Egyszerűen a tömegeknek szükség van csinos külsejű hazai idolra. Hadd kapják meg amit akarnak. A valódi vokális agilitásra vágyóknak ott vannak a jó formában lévő Horne, Bartoli, Godlewska, Dessay, Bartoli és Kozena felvételei.
Milyen zenét hallgatsz most? • 89852006-04-28 08:15:14
Ez nem egzotikum hanem alap. A Celopatra e Cesare utan a második legjobb elérhető operája. A Montezuma csak Godlewska-val nyújt ilyen élményt.
Milyen zenét hallgatsz most? • 89792006-04-27 16:34:11
De az; nem is írtam hozzá jelzőt. Csak tudod nagyon sokan kérik tőlem mert extrém ritkaság, és egy most készült másolatot verifikáltam. Tipikus hamburgi opera akárha Keiser írta volna.
Milyen zenét hallgatsz most? • 89762006-04-27 09:58:41
Mattheson: Cleopatra

Tegnap pedig a nagyszerű Majo-tól Ifigenia in Tauride és Mancini-tól a Colombina
Opernglas, avagy operai távcső... • 117332006-04-25 15:18:51
Nem is art; durvan Handel valamint korabarokk centrikus volt...
Milyen zenét hallgatsz most? • 89412006-04-25 12:11:48
Ki az CC Catch? Bar latom mar Verdit is a hallgatsz, igy teljesen mindenevo lettel. Maradok Beethoven-nel.
Milyen zenét hallgatsz most? • 89322006-04-22 19:52:33
Az Ariedne meglepoen jo hamburgi opera, uttoro mivolta ellenere. Conradi jobb mint Keiser es majdnem olyan jo mint Telemann. Nekem meg a radiokeozvetites van meg ezert a CPO-s CD erdekel.
Opernglas, avagy operai távcső... • 117192006-04-19 08:56:41
Tegnapelott volt a Mitridate. Meglepoen jo eloadas volt (mondjuk nem is biralnam nagyon ha mar hazai).
Az ismertetoben leirtak, hogy Lampugnani tartotta kezben az eloadast. Igy van, es mint Hasse egyik kivalo tanitvanya minden fortelyt atadott Mozart-nak. A zene egy JC Bach, Hasse, Jommelli fele csodas kevereknyelv.
A 3 felvonasos felosztashoz ragaszkodas igen jo otlet volt, mivel Mozart sajnos eltert a konvencioktol es az anyageros ariakat csak a mu elejere koncentralta. Az alapszabaly az volt, hogy az elso felvonas a fohosok intro ariait tartalmazza (ezek a legigenyesebbek), a masodik felvonasban a mellekszereplok aktivak (ez a legsablonosabb resz; piheno a fohosoknek), es csupan a felvonasvegi exit szam bravuros. A harmadik felvonasban visszatero fohosok ismet bravuros ariakat kapnak. A kis piheno a 2. es 3. felvonas kozott az alapvetoen gyengebb utolso felvonas elott erot adott.
A zenekar eleg jo volt bar a kurtok gyakran kisse szetcsusztak, de ez altalanos natur hangszereknel. Kolonits Klara enekelt talan a legjobban, bar feminin hangkepzese nem passzolt ehhez a nadragszerephez. Bartoli agresszivitasa elony ebben az esetben. Gonzalez Monika az intro ariaval igen megkinlodott, es elegge kente a a fioraturakat, de a tovabbi konnyebb ariakban nagyon jol helytallt bar meg eloben sem tudta a konzerv Dessay-t feledtetni. Hangszine jobban passzolna mondjuk egy alt kasztralt szerephez (inkabb Bartolis igy Sifare jobb valasztas lett volna), mindenestre a gyors ariakban nem eleg agilis azokhoz a felelmetes a roulade-okhoz. Aspasia es Sifare masodik felvonasvegi kettose azonban felemelo volt. Artur Stefanowicz, nem egy Brian Asawa az biztos, eron felul probal disziteni es fura testhelyzetekben keres tamaszt a rekeszenek. De most az Orlandohoz hasonloan legalabb megtanulta a szerepet (nem ugy mint a kiscelli Tigrane eseteben). Timothy Bentch mellett nem ereztem Giuseppe Sabbatini hianyat, sot hangkepzeset autentikusabbnak itelnem. A mellekszereplok adekvat modon oldottak meg a feladatukat.
Igyekeztem korhuen a megfelelo helyen tapsolni es felbosszantott amikor Gyongyosi Levente rogton benyomta a continuot hatasszunetet sem hagyva.
Egy ilyen muben persze zart szamokrol (closed numbers) van szo amit szo szerint kell erteni. Tehat onmagukban is megallo erzelmi exploziok. Ezert hallgatni is hangversenyszeruen kell, es persze tobbszor, hiszen a temakkal, mellektemakkal, temamaorzsakkal valo jatszadozas sokkal bonyolultabb zenei texturat eredemenyez egy "d'al segno" eseteben mint egy linearis (kiirt, thorough written) romantikus arianal.
Mozart felelmetes erzekkel ismerte fel mely szerzok miben voltak jok sajat koraban. A lirai ariaknal JC Bach-ot utanozza, a hnagszerelesben szinten ra es Jommelli-re hajaz. A dinamikat Jommelli-tol veszi. A dramai arikban Hasse es kozvetitoi (Lampugnani) visszhangzanak. Ha a peldakent szolgalo (es utanzott, hiszen tobb direkt tematvetelt is hallhattunk) muvet Jommelli: Armiada-jat vesszuk azt kell mondanom, nehany sikeres utanzas egynemely szempontbol felul is mulja azt. Globalisan megsem eri el annak szinvonalat. A grand scena-k messze nem oly szervezettek mint Jommellinel (ahol akar fel felvonast is atfognak), kulonosen az accompagnatok nem eleg karakteresek. A temak (fokent a mellektemak) elkalandoznak es nem tamogatjak a szoveget (sem ritmikailag, sem dallammenetben). Harmoniailag messze nem oly meresz es szoveghu mint Jommelli es hianyoznak a karakteres madrigalizmusok (word-painting). A Lucio Silla ezen a teren mar mutat elorelepeseket, es tullep egy korabeli atlagot reprezentalo mu (pl. Sarti: Giulio Sabino) szinvonalan. Talan a La clemenza di Tito lett volna az igazi konkluzioja a mufajnak, ha invenciozusabb idoszakban, illetve kevesbe leterhelten kapja Mozart a megrendelest.
Mar az is erdekes volt, hogy milyeny gyermeki orommel probalt ki minden ariaformat Mozart. Volt itt arioso, rondeau, da capo (ABA, ABA'BA"; gyors-lassu-gyors, lassu-gyors-lassu; etc.), d'al segno minden verzioban (ritornellel vagy anelkul). Nehol szinte strofikussa egyszerusodott masszor pedig majdnem kiirt format oltott. Sot egy helyutt a ritornello parcialis ismetles utan atdobta a temat Sifarenak.
Es ahogy a hangszerelessel es dinamikaval jatszott. Talan csak a nagy klasszikus, Hasse-fele obligat hangszeres ariak hianyoztak, ennyiben volt hangszerelesi hianyerzetem. De minden opera seria kellek megvolt: marcia, duetto, coro. Persze a buffa formak (nagy egyuttesek, heves interakciok hianyoztak). De ez inkabb a reformerek asztala (Traetta, Jommelli, Gluck).
Joseph Haydn • 1522006-04-18 08:40:02
Aha, valaki nagyon jol ertesult :) Ezen ott kell lenni. Mennyit kostal a jegy? Ebbol diktafon lesz :)
Joseph Haydn • 1502006-04-14 16:39:21
applausus, us, hn. [applaudo]

(1) (újk.) odaütés, -csapás.

(2) taps, tetszésnyilvánítás.

A szovegkornyezettol fugg persze az ertelme:

applausus musicus,
applausus academici
applausus festivus
Milyen zenét hallgatsz most? • 88952006-04-12 09:35:12
Az egyik kedvencem
Milyen zenét hallgatsz most? • 88832006-04-08 16:23:20
Kedves Tamas, csak ugrattalak :))

Nekem ezek vanak Zelenkatol (csillaggal a tetszesi index):

Orchesterwerke*
Lamentations of Jeremiah (2 valtozat)*
Trio Sonatas**
Missa Sanctissimae Trinitatis**
Missa circumcisionis Domini nostri Jesu Christi**
Missa dei Patris***
Missa omnium Sanctorum**
Missa votiva**
Sub olea pacis et palma virtutis**
I Penitenti al Sepolcro di Nostro Signore**
Missa dei filii***
Gesu al Calvario***
Milyen zenét hallgatsz most? • 88792006-04-07 10:45:41
Tenyleg, Tamas? Nem gondoltam volna.
Milyen zenét hallgatsz most? • 88742006-04-06 18:04:45
Nem ismerem, de biztos nem rossz :)
Milyen zenét hallgatsz most? • 88532006-04-02 14:54:53
Abszolute a Cosi pardarabja
Opernglas, avagy operai távcső... • 116692006-03-31 08:14:36
Operarendezesben barmit szabad, szerintem. Egy dolgot nem. Elvonni a zenerol figyelmet. Ha nem tamaszt ala es a rendezoi onkifejezes hatterbe szoritja a muzsikat az elfogadhatatlan szamomra. Ez kulonosen azon "szellemes" momentumokra vonatkozik amelyek szereploit a kozonseg szunyokalo es ertetlen resze a "gag" parade-ra felebredve megtapsolja majd visszaalszik. Az elodas vegen pedig hangos ovacio a fals ripacsnak es a kristalytisztan eneklo de hatterbe huzodo szereplok diszkret tapssal a zsebukben tavoznak.
Opernglas, avagy operai távcső... • 116202006-03-29 18:12:06
Ez eleg durva frushena. Melyik eloadas? Meg a nok elmennek (mondjuk lehetne csinosabb a fehernemujuk), de ezektol a gatyas hivatalnok figuraktol padloztam.
Milyen zenét hallgatsz most? • 88362006-03-29 08:49:17
Kedves frushena,

Jo szoveg ez a "ha jol emlekszem" :) Meg nekem is utana kellett neznem, hogy milyen operakat irt Mancini :) Igy van a Demofoonte pasticcio, helyesen irta a forrasod. Sarro miatt kulonosen fontos darab, hiszen tole a "L'Impresario delle Canarie"-n es Vinci: Partenope-janak intermezzojan kivul szinte semmi nem erheto el.
Mondjuk Leo-bol eleg jol allok (a sok reszlet es szolo aria mellett):

La morte di Abele
6 cello concertos
Sacred music
Serenate e Cantate
Diana Amante
Amor vuol sofferenza

De epp dramma per musica-t meg nem adtak elo tole a modern korban. Mondjuk a "La morte di Abele" es az "Amor vuol sofferenza" teljesen dm karakteru.
Mozartról magasabban • 5182006-03-28 14:31:55
Nekem megvan a sajat (mostmar rezervalt velemenyem) Mozart operairol. Azonban a mas hangversenylatogatok kimerito ertekezeseibol levonhato egymasnak ellentmondo konkluziokon elmerengek nehanapjan. Csak ideznek egy altalam inkabb "Homaly"-kent aposztrofalhato es kapcsolod cikket:

http://www.fidelio.hu/visszhang.asp?id=9626
Milyen zenét hallgatsz most? • 88302006-03-28 08:26:53
Persze nem Petibon hanem a fantasztikus zenet elkepesztoen talalo Rousset, Godlewska es Brua (aki itt meg csucsformaban volt) miatt hallgatjuk.
Fertozo :)
Apropo fruzsina. Egy par hete kaptam Mancini Demofoonte-jat. Melto parja a Vinci, Hasse, Leo, Pergolesi muveknek. Az egyik legjobb korai napolyi opera seria kivalo eloadasban. Alig varom a Pergolesi evfordulot. Hatha itthon szinpadra kerul a L'Olimpiade vagy az Adriano.
Perez mellesleg azert erdekel mert Burney szerint Hasse es Jommelli mellett a kor legnagyobb opera seria szerzoje. A Solimano-t (eletmuvenek csucsat jelenti) mar kiadtak de modern eloadasa meg nem volt.
Sandrine Piau • 142006-03-27 19:25:39
Az Piau nelkul is fantasztikus :)
Opernglas, avagy operai távcső... • 116152006-03-27 14:48:13
Nincs gond a feldolgozassal, janomano.

ad1. Egyszeruen vannak olyan zenei korok amikor instrumentalis muveik alapjan a szerzok tobbsege nem itelheto meg, mert az operairas volt a kihivasok netovabbja (koztudottan meg Vivaldi szamara is; legalabbis utolso leveleiben eletmuvekent csupan azt a 90 operat emlitette ami reszvetelevel szinpadra kerult).

ad2. A romantikus operak kozott vannak gyonyoruek es mondjuk Wagner vagy R. Strauss zenekari texturaja, Puccinni osszecsiszolt dramai koncepcioja a Tosca-ban vagy a Turandot-ban kifejezodo igeny a kuolonbozo szinpadi torekvesek szintezisere bamulatos. De ez nem lehet akadalya annak hogy a hasonlo fajsulyu es az enekesekkel szemben elkepeszto kovetelmenyeket tamaszto nagy opera seria-kat es tragedie lyrique-eket itthon bemutassak. Egy-egy Jommelli grand scena (pl. a Fetonte-bol vagy a Vologeso-bol) meltan vetekszik dramaisagban barmely Verdi mu hasonlo passzusaval.
Tehat nyugodtan lehet jatszani a bevett repertoar darabokat de a "nemtudomhanyszorszaz" Turandot melle szerintem elferne nehany Hasse, Rameau vagy Vivaldi bemutato is. Ha ez nem fair akkor lehet, hogy megtalaltam a nyitjat, hogy miert betonozodott be a musornaptar. Konzervativ kozonseg + preromantikus szerepeket eloadni keptelen enekesek.

Bocs az elozoekben 2-szer van az opera seria.
Milyen zenét hallgatsz most? • 88282006-03-27 13:20:38
Igy van kedves sphynx, de annyira orultem, hogy vegre egy modern szerzo (a zsenialis Sztravinszkij) is megjelent a sok romantikus darab kozott, hogy elkezdtem ujjongani es mar nem is figyeltem.
Opernglas, avagy operai távcső... • 116142006-03-27 12:56:44
A, szoval Te ertesz hozza :) Remek, ilyen fickot keresek evek ota. Akivel jol el lehet tarsalogni a preromantikus eran. Vagy tanulni tole. A gyujtemenyemnek sem artana egy kis frissites, hiszen evek ota ezer darab korul stagnalnak a barokk-galans operak :(
Leginkabb Bononcini (kivetel a Griselda, Polifemo es az Astarto) Leo, Majo (az Iphigenie, es Montezuma megvan) Mancini (kiveve a Demofoonte) es Traetta opera seriak (az Antigona-t, a Sofonisba-t es az Ippolito-t nem szamitva) opera seria-k valamint Desmarest (a Didon megvan) es Destouches (a Callirhoe megvan) tragedie lyrique-ek erdekelnenek most.
Opernglas, avagy operai távcső... • 116072006-03-26 18:52:26
Nem veletlen valoban. A vaskalapos romantikus operakoncepcio termeke. Szent Isten! Felidezodtek bennem a mult szazad otvenes es hatvanas eveiben irodott munkak amelyek a Rameau es Handel operak eloadhatatlansagarol nyilatkoztak megfellebezhetetlenul. Lehet ebbe kapaszkodni, de en inkabb a fulemre hallgatok. Kulonosen mivel az eredetileg tervezett jelmez, diszlet, balett es "deus ex machina"-k amik a szemet hizlaltak ki vannak sporolva a modern eloadasokbol.
Milyen zenét hallgatsz most? • 88212006-03-26 18:01:29
Ja, kar, hogy Pergolesi irta lenyeget :)
Mellesleg Sztravinszkij nagy magus. A zenei Dali. Ahogy Pergolesi mindent elsopro (ablak vagy bicska? -nyitogato) dallamait meg harsanyabba es hatasosabba teszi a modern harmoniavilag es hangszereles reven. Hmm. jobb mint Ravel.
Opernglas, avagy operai távcső... • 116062006-03-26 17:57:04
Alapvetoen nem a Cosi-val van baj. Mellesleg zeneileg egyaltalan nem valasztja el szakadek a Matrimonio segreto-tol vagy az Una cosa rara-tol. Hogy a La Zingara-t vagy nehany remek Galuppi buffat ne is emlitsek. Az invencio mellesleg Mozart eseteben elegge fluktualt. Gyermekkent (Appolo et Hyacinthus), fiatalon (Il Re pastore, Idomeneo) es ferfikent (La clemenza di Tito) is irt unalmas operakat
A Mitridate a Lucio Silla vagy az Il sogno di Scipione ugyanakkor bosegesen invenciozus de termeszetesen nem a mai ertelemben vett szinpadi darab. Minden "d'al segno" aria egy jol felepitett szonataformaju versenymu. Emocionalis kitoresek minimalis interakciokkal. Onmagukban azonban hihetetlen ertekeket hordoznak. Eleg ha csak a "Venga pur minacci-"ra az "Il tenero momento"-ra vagy a "Vieni ov'amor t'invita"-ra gondolunk. Mondhatunk sokfelet errol a 3 operarol de hogy felidezhetelenul jellegtelenek vagy unalmasak lennenek...
Milyen zenét hallgatsz most? • 88192006-03-26 17:33:02
Nem neked szolt hanem azoknak akik lesajnaljak a Mitridate-t
Milyen zenét hallgatsz most? • 88102006-03-25 16:25:36
Nincs mert lusta voltam ra aldozni, nyakig vagyok dg-kal Cimarosa-tol. Csak dm-at keresek tole. A Cleopatra, L'Olimpiade es Gli Orazii e I Curiazii (ez a 3 erheto el) kozul a L'Olimpiade az ami meg hozza az igazi Metastasio szinvonalat.
Nem Rossini meg inkabb fiatal Spontini (pl. Teseo riconosciuto)
Akiknek nincs fuluk az opera seria-hoz hanem a romantikus dalocskakhoz szoktak miert mennek a Mitridate-ra?
Opernglas, avagy operai távcső... • 115982006-03-25 16:13:42
Igen, ez nagy baj. Mivel rengeteg csodas dallamot irt bele Mozart. Farnace szerepeben tobb a zene mint az egesz Cosi-ban.
Milyen zenét hallgatsz most? • 88082006-03-25 16:10:32
Ugyan dehogy. Ez egy dramma giocoso es nem dramma per musica. Tehat keverekmufaj es nagyon eros a humoros oldala.
Milyen zenét hallgatsz most? • 85932006-02-02 17:28:19
Bellerofonte :)
Milyen zenét hallgatsz most? • 85922006-02-02 17:26:32
Igen, bar a Lucio Silla kenmeny vetelytars.
Cecilia Bartoli • 4122006-02-02 17:22:28
Bizony es tudjuk honnan lopta Handel a Serse zenei anyaganak 90%-at.
Milyen zenét hallgatsz most? • 85142006-01-20 14:23:27
Az Acis y Galatea is csodaszep. Nem is tudom melyik a szebb. Mindenesetre sokkkal jobbb az utobbit venni mert nem zarzuela hanem vegigirt komplett oopera. Tehat nem is kerdes valojaban.
Milyen zenét hallgatsz most? • 85122006-01-20 14:09:56
Szabad forditasban a negyedevvel ezelotti velemenyemrol egy summmazat:
Arnyalatlan kifejezesektol hemzsego kirohanas, ami a legempatikusabbb kivulallo szamara is arroganciajajaval sulyos ketsegeket ebreszt az illeto szavahihetosegevel kapcsolatosan. A heleztt hogy az iteno kornyikalasokon sirnnank.
Opernglas, avagy operai távcső... • 113082006-01-20 13:58:18
Termeszetesen teljesen hibasan hiszen akkortajt csakt "perfect thrill" (hangmagassagtol szinte fuggetlenul) zart eg ariat. A kitartott hang dilettantizlus kozismert vedjegye es a csufoloodasok fo celtablaja volt
Milyen zenét hallgatsz most? • 83162005-12-29 12:10:38
Schuster: Demofoonte

Remek eloadas, dekadens gegeakrobatika 1776-bol. CD-n is elerheto
Sajnalom Mozartot. Olyan jol indult a Mitridate-val. Ha nem fuccsol be a Lucio Silla akkor Handel, Hasse, Gassmann, Holzbauer es Schuster nyomdokain o is lehetett volna "il caro Sassone".
Nagyon fajt szegenynek a kudarc, szerintem ezert enekel a "fogonosz" egy singspiel-ben (Zauberflote) "opera seria" stilusban.
Claudio Monteverdi (1567-1643) • 142005-12-29 11:56:00
En azert nem neztem meg mert szineszpalantak hogyan tudnanak autentikusan korabarokkot enekelni. Fogalmuk sincs a Camerata altal megfogalmazott torekvesekrol. Az hogy erkolcsoleg milyen nekem masodlagos lenne jo produkcio mellett, a gond ha a pianteria a hajtoero.
Lakatlan Sziget • 1532005-12-28 12:14:39
Efraim,

En maradok a Szabolcsi definialta nagy negyesnel: Bach, Handel, Rameau, Vivaldi.
Bar ugy 20 eve meg nagyon eltulzottnak tartottam Vivaldi helyet, amiota az operait is ismerjuk a Griselda, Catone, L'Olimpiade, Partenope, Dorilla, Tamerlano etc. hatasara sokat nott a szememben.
Ehhez a negyeshez mindenkepp odairnam Beethovent-t, Mozat-ot es Haydn-t.

Csardas irta hogy a romantika az eletrol szol mig a barokk csak a zenerol. Es teljesen igaza van. De mig az utobbi igy mindig hoz egy jol bevalt standardot az elobbi tehetseg es invencio hijan (az esetek jelentos resze) csak hangszerelesi es dinamikai erolkodes.
Lakatlan Sziget • 1312005-12-27 15:34:04
Ugyanarrol Efraim,

A JPC-n vettem meg igy ismerem az arat (most is annyi). Kesobb botlottam bele a Rozsavolgyinel. Azota kulonben kevesebb mint felere leengedtek az arat (most 20 000 korul van).

Erdekes a top 10-ed kulonben. Manapsag itthon fokent a romantika elkotelzettjeibe botlik itthon az ember koncerteken, szinhazban. De ha higgadt korulmenyek kozott felmerul a kerdes hogy ki a legnagyobb zeneszerzo? Akkor a valasz Bach vagy Beethoven.
Ha nemet zeneszerzo: Bach, Beethoven, Mozart a sorrend.
Ha francia zeneszerzo: Vitan folul Rameau.
Angol zeneszerzo: Regebben, elfogult briteknel esetleg Handel ma egyertelmuen Purcell.
Olaszoknal a boseg zavaraval kuzdenek de Vivaldi nepszerusege egyre no es operai is betortek a piacra.

Nalunk viszont az Operahaz musornaptara...
G.F. Händel Operák, Zeneművek • 10812005-12-27 13:35:43
Dreboot,

Ismet olyasmibe utod az orrod amihez egyaltalan nem ertesz. Az "explicites" resz egyaltalan nem "rizsa". A Beggar's opera minden egyes szama ugyanis angol nepdalokra vezetheto vissza. A libretto humorat(kisszeruvel abrazolni a nagyszerut) zenei oldalrol rendkivul otletesen erositi, tamasztja ala. Hiszen a zenei abrazolas is a "kozonseges" (a nepdalkincs) segitsegevel tortenik. A nepdal ilyen intenziv felhasznalasa teljesen egyedulallo volt akkoriban es oriasi sikert, valamint Handel bukasat okozta. Erdekes modon ugyanakkor stilusara eroteljes befolyast gyakorolt; az egyszerubb vonalvezetest azonnal atvette es az oratorium komponalas fele fordulva fel is hasznalta.

Ennel konkretabban nem tudom megokolni a brit nepdal befolyasat a korabeli szinjatszasra. Sajnallak ha ebben nem latsz logikat.
Apropo. Most merult fel bennem hogy lehet hogy nem is ismered a muvet es ugy irsz ilyesmiket:

"Az "explicit... c.rizsa"tetőzött be!"
"gyógyászati segédjegyzet"
"Egy nagy "Kvász! Explicites rizsa!"
"A romantika, vagy a "(szak-bar-)barokk?"

Akkor reszletes elemzeshez javaslom a Beggar's opera surgos beszerzeset es tanulmanyozasat (van egy remek verzio ahol az ariak forrasait jelento nepdalok felvetele is a csomag reszet kepezi). Enelkul Handel operai es oratoriumai kozotti igen jelentos kulonbseg nem ertelmezheto helyesen.

Mondjuk tapasztaltam hogy itt a "momuson"
egyes tudatlan onteltek ugy "csufolnak" gyermeteg modon zenei geniuszokat (Hasse, Jommelli -> jominelli) hogy meg a muveiket sem ismerik. Ez egyszeruen abszurd es mas, zenei alapon szervezodott kozossegben meg nem talalkoztam ilyennel. Remelem a tovabbiakban maradunk a muvek megismerese utani velemenynyilvanitasnal.
Lakatlan Sziget • 1162005-12-26 10:43:42
Momo, akkor Te sem preromantikus szerzoket kerestel naluk :))
Nehanynak (pl. olyan jelentos szerzonek mint Bononcini) meg a nevet sem ismerik. Es rohadt draga. Multkor 50 000 Ft-ert volt kirakva egy CPE Bach gyujtemenyes kiadas (A JPC-n 30 euro). Elmebetegek.

Kesz lettem a 8 gigas DVD anyagaval. 60 operat sikerult rapreselni. Beleizeledtem, ugyhogy valmikor csinalok egy instrumentalis DVD-t is.
Lakatlan Sziget • 1152005-12-26 10:32:50
Csak harom, Efraim?

Akkor:

Bach: h-moll Mise
Myslivecek: Bellerofonte

A Messias es a Cleofide meg kuzdenek a tovabbjutast jelento helyert. "Szetloves" fog donteni.
Lakatlan Sziget • 912005-12-24 11:20:51
Nekem is van ilyen Desert Island projectem. 8 gigas DVD-re tervezem mp3-ban. 6 giga mar kesz.

A preromantikus operakbol es oratoriumokbol a Top 12 (amiket tehat mindenkinek ajanlanek, es semmikeppen nem okozhatnak csalodast csak hosszan tarto extatikus oromet):

Bach: h-moll mise
Handel: Messias
Jommelli: Armida
Handel: Giulio Cesare
Hasse: Cleofide
Pergolesi: Olimpiade
Myslivecek: Bellerofonte
JC Bach: Alessandro
Rameau: Pymalion
Vivaldi: Olimpiade
Zelenka: Missa dei Filii
Mozart: Mitridate

A kozismert muvek nemcsak ertekeik hanem a szinvonal erzekeltetese miatt is szerepelnek.
Ezen tucat ismerete egy romantikus lelku zenerajongonak pont eleg a korszak ertekelesehez. Ugyanakkor ez a minimum, mert hianyuk tudatlansagban gyokerezo, ostobanak tuno kijelentesek forrasa lehet.
Giuseppe Verdi • 2322005-12-24 11:00:00
Na en ezt a leki rezdules dolgot nem erzem, ill. suket vagyok ra. Ha szepen ill korrektul enekel a bajos maffia-berenc akkor nekem OK.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) • 1252005-12-24 10:55:01
Bizony Efraim jo kis darab.
Benne is van nalam a Rameau top 10-ben.

Ezek "erosorrendben":

Dardanus (az atdolgozott vezio)
Pygmalion
Hippolyte
Indes Galantes
Platee
Castor et Pollux (az atdolgozott verzio)
Hebe
Paladins
Prinncesse de Navarre
Anacreon

Ezek mind az elso hangjegytol az utolsoig remekmuvek. A tobbiben vannak uresjaratok ezert eppenseggel kihagyhatok. De a top 10-nek minden zenerajongo polcan ott kell lennie. A legnagyobb francia zeneszerzo munkassagank atfogo megismeresehez alapveto fontossaguak.
G.F. Händel Operák, Zeneművek • 10772005-12-23 13:02:24
Kedves bice-boca,

En csak arra utaltam hogy a brit barokk szerzok mudalai, ariai sokkal inkabb vokalis termeszetuek mint a kortars olasz, nemet etc. muvek. Utobbiak kifejezetten hangszeres koncepciojuak.
Ez teny lsd. Shakespeare songs, Vauxhall songs etc. De persze ez nem jelent egyuttal dallam vagy harmoniakincs teren mutatkozo rokonsagot.
Ezutan nem hiszem hogy eroltetett a Brit szigeteken folyamatosan elo nepdalkulturanak is betudni ezt. A kapcsolatok neha kifejezetten explicitek (Beggar's opera, Dido: matrozkorus). A tobbi nyugat-europai orszagban a nepdal mudal egymast megtermekenyito hatasa csak a romantikaban jelenik meg.
A konnyuzene belekeverese mar minden objektiv alapot nelkuloz, csupan gyenge hipotezis es fokent formai tenyezokre tudnek utalni (strofikus jelleg)
Haydn-t kivehetjuk, bar en nem ereztem minden alapot nelkulozonek, o maga ir a ra gyakorolt jelentos hatasrol.
Az onhittseg konkluziojat pedig sok-sok szemelyes tapasztalat alapjan vontam le.
Nyilvan fokent tudatlansag a taptalaja.
A kortars zeneben teljesen igazad van.
W.A.Mozart • 2422005-12-23 10:57:10
Tudom, de arra kertem valaszt hogy letoltotted-e es igy letorolhetem-e a file-okat.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) • 1122005-12-23 10:51:18
Nem tudom; indirekte merult fel bennem a haversrac pozicioba preselesenek gyanuja.
Ugyanis vannak ujsagiro ismeroseim, rokonaim es tudom hogy itthon mind a kepzettseg mind a kepesseg trendkivul laza kapcsolatban van azzal hogy ki mirol hova, kinek, minek ir cikket.
Ha valaki csak a vizualis elmenyrol ir, a murol, az eloadasi teljesitmenyrol pedig szinte semmit akkor vagy suket vagy zenei teren teljesen kepzetlen. Kulonosen zavaro hogy ha targyalja a kerdeses momentumokat akkor ordit hogy a tenyeket mas kompetensebb kritikakbol vette at.
W.A.Mozart • 2392005-12-23 09:29:16
Frushena, kerdeztem valamit.
Ha megbeszeltuk es reszben a kedvedert folrakok valamit legalabb valaszt varnek hogy torolhetem-e.
G.F. Händel Operák, Zeneművek • 10722005-12-23 09:23:14
"Mivel értelmes ember nem használ ilyen szavakat, teljesen mindegy..."

Momo,

Meg senki nem pedzegette hogy nem vagyok ertelmes.

A tovabbiak mint elobb is csupan sajat velemeny.
Velekedesem szerint a brit nepzene, az angol renszansz-korabarokk koruskultura (Byrd, Tallis, Gibbons, Dowland, Weelkes, Morley, Blow etc.) hatasa az ujkori zenere rendkivul alabecsult a koztudatban. Ha Purcell dalokat vagy ir nepdalokat hallgat az ember akkor rogton erzi a kapcsolatot a romantika vagy akar a konnyuzene kifejezeskeszletevel. A Vauxhall dalok tanulmanyozasa remekul ravilagit erre.
A brit dalok markansan elutnek a korabeli olasz, nemet, francia vokalis formaktol mivel az utobbiak nehezen enekelheto, instrumentalis karakteruek.
A korusirodalom pedig a "Nyarkanon"-tol Handel kettos fugaiig ativelo toretlen diadalmenet. Nem veletlen hogy Haydn brit nepdalimitaciokat es oratoriumokat kezdett irni Angliai latogatasainak hatasara.

Jo kapa, egyszerusitek.
Nem poffeszkedek. Egyszeruen csak szeretnem ha mas is belatna, hogy olyan kulturalis csodakat (egesz zenei korszakokat) soprunk itthon felre gogos onhittsegunkban melyek meghallgatasa napokig-hetekig-honapokig tarto oromet okozhatna, dunnyognivalot biztositana.
Elsosorban azon szerzokra utalnek akiknel a komoly kepzettseg es az egyedulallo invencio harmonikus egyseget kepez:
Hasse: Artaserse, Cleofide; Jommelli: Armida, Didone, Pergolesi: L'Olimpiade, Adriano, JC Bach: Alessandro, Scipione, Endimione; Myslivecek: Bellerofonte etc.
G.F. Händel Operák, Zeneművek • 10712005-12-23 08:39:55
Igen. Viszonyitasi pont, a mufaj sarokkove ertelemeben hasznaltam.
Es a Handel oratoriumok ketsegtelenul referencia pontok minden kesobbi komponista szamara.
Megint ez a dedos kulsosegeken valo ragicsalas?
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) • 1102005-12-23 08:35:09
Koszi elolvastam. Hihetetlen hogy aki ennyire nem ert valamihez hogyan irhat rola. Jo, ertem, nepotizmus; de megis.
A murol es a zenei terljesitmenyrol szinte semmi. A vizualis input az ertekeles 70%-a.
G.F. Händel Operák, Zeneművek • 10592005-12-22 13:54:07
Nyugat-Europaban egyedi a brit nepdal gazdagsaga. A koruskultura is igen gazdag es ok vezettek be a felso szolam dominanciat. Handel Chandos hercegenel sokat tanulmanyozta Purcell muveit es tobbszor nyilatkozta az ot dicseroknak hogy Purcell jobban irta volna meg az adott darabot.
Masreszt Handel dallamformalasa (amit Hasse oly sokat gunyolt) a szogletes (kortars kifejezes) hamburgi (Keiser, Mattheson) hagyomanyokon alapszik.
Az oratorium komponista Handel dallamai sokkal kerekebbek mint az operakomponistae es korusai ossze sem vethetok a nemet es olasz nyelvu muvek korusaieval.
Milyen zenét hallgatsz most? • 82572005-12-21 11:34:48
Frushena, letoltotted mar a "Superbo di me stesso"-kat, amiket felraktam? Vagy meg folyik a duzzogas? :))))
Kellene hely a "Se in campo armato"-k (Vinci, Vivaldi, Ferrandini, Bach) osszevetesere.
Milyen zenét hallgatsz most? • 82582005-12-21 11:29:55
Buxtehude ->Bach
Purcell ->Handel
Lully ->Rameau
Milyen zenét hallgatsz most? • 82562005-12-21 08:10:47
Instrumentalis Stölzel
Maurice Andre-val csak jo lehet
Joseph Haydn • 1442005-12-20 16:59:41
Meseltem javalltam,
Ezt kaptam:

"Na, ezekre a típusú beírásokra szokott begörcsölni itt néhányunk agya és akkor csodálkoztok, ha egyesek hülyeséghegyeket kopoiznak be bosszúból ide!"
Joseph Haydn • 1422005-12-20 12:15:28
"Nyihihi... :-DDDDDDDDDDDDDDDDDD
A térdem csapkodom a röhögéstől!"

Ez inkabb sirnivalo. Tolts el par honapot Amerikaban. Meg a sajat tortenelmukrol, foldrajzukrol, irodalmukrol (egyik kedvenc irom S. Lewis pont jo is lett volna erre hiszen ezt is kipicezi) sem tudsz veluk beszelgetni. Es hogy torvenyt kellett arra hozni hogy aki antiszemitzmussal vagy szexualis zaklatassal megvadol valakit azt ragalmazasert botonbe lehessen csukni. Agyrem. Remelem itt nem fajul idaig a gondolatrendorsegesdi.
Joseph Haydn • 1412005-12-20 11:08:00
janomano,

Az angolban "libertine"=szabados neven fut megkulonboztetve a "libertarian"=liberalis szotol. Csak ezt forditottam.

kapa,

Nem "off"-olnek tovabb, mellesleg a "jogelvu"-"ertekelvu" utkozes nyilvanvalo.
Joseph Haydn • 1302005-12-19 15:37:01
Eszembe sem volt ilyen ocsmanysag.
Megkozelitesed a libertinusok prekoncepciozus gondolkodasa. Nem gond addig amig lelki terrorra nem fajul! vagy a masik fel (ha az kelloen primitiv) provokalasa reven onbeteljesito joslatta nem valik. Az utobbi esetben az istenitett jogelvusegbe utkozik es a bejaratott sztereotipiak (a rasszizmus mellett ilyen a sexualis zaklatas, bantalmazott gyermek etc) aradatat szabaditja el es a dolog eszkalalodik.
Szerintem maradjunk meg a valosag talajan es felejtsuk el a libertinus reflexeket, semakat.
Tehat jogelvu es ertekelvu megkozelites. Mi a fontosabb? Az ertekek (ami persze szubjektiv kategoria)? Akkor a jogegyenloseg nem elsodleges. Vagy a (megiscsak ember alkotta igy hibaktol hemzsego) jogrend es az ertekek vedelme csorbat szenved.
Az elso szelsoseges esetben egyfajta eugenikahoz vezet mig a masodik (mint az USA-ban) az altalnos muveltseg teljes hianyahoz.
Milyen zenét hallgatsz most? • 80742005-12-19 15:19:23
Kulfodi cserepartnerem szamara kernek segitseget:

"I'm looking for documents (from hungarian Radio) about tenors Szimandi,
Josef Jovicky, Zoltan Zavodsky, sop. Julia Orosz, bass Mihaly Szekely
and folk singer Erszebet Török."

Tehat a hibas angolsagu francia ur a kimazsolazhato nevektol keres "live recording"-okat.

Elore is koszonok minden a magyar kultura terjesztese erdekeben tett erofeszitest.
Johann Sebastian Bach • 1332005-12-19 12:51:35
Igy van. Nekem kifejezetten elegem van abbol ha egy koloraturakra keptelen enekes bombolessel kompenzal.
Milyen jo is JS Bach oratoriumait JC Bach operaival felvaltva hallgatni! Olyan "de kerek is a vilag" erzes.
Szegeny JC Bach. A zenetudomany is csak a 60-as evekben ebredt ra nagysagara. Hal'Istennek lassan minden jelentos muve hozzaferheto. Az operai (fokent az Alessandro, Catone, Endimione es Scipione) tenyleg csodasak.
Milyen zenét hallgatsz most? • 81262005-12-19 11:51:39
Delutan a'sszem beizzitom a nemreg felfedezett D. Scarlatti kantatakat.
G.F. Händel Operák, Zeneművek • 10542005-12-19 11:48:45
Ismet az Ottone-val birkozom. Ezek szogletes hamburgi dallamok. Eleg
idegesito hosszu tavon.
Az angol dallamformalas es koruskultura igencsak kellett hogy ilyen hatterel az oratoriumok inerciapontja megszulessek.
Amatőrtől a Zenetudósig... (avagy, ki ért jobban a Muzsikához?) • 702005-12-19 10:41:26
Lehet benne valami. De akkor a mondandojat is veletlenszam generalni kellene. Jelentosen csokkene az arulkodo despota hangnem :)
Jommelli Armida-ja es par alapmu ugyanis meg hatra van. A vegen meg kinovunk ezekbol a gyakran gyengecske Handel operakbol.
Joseph Haydn • 1372005-12-19 10:28:33
Miért dögöljön meg a szomszéd tehene?

Ha bennem nincs altruista tajekoztatasi szandek akkor mas ilyen jellegu torekveseit is megvetozom.

Mi benne a magyar attitüd?

Rank az ertekek tisztelete, altalaban a tisztelet, cseppet sem jellemzo. Mi mindig tudjuk a "tutti"-t

A libertinus nálad mit is jelent?

Libertinus. Vagyis szabados mint pl. az SZDSZ. Tehat nem szabadelvu liberalis hanem csupan jogelvu, az ertekelvu gondolkodast szandekosan hatterbe szorito.

S hogy mitől lenne ápdételt, azt végképp nem értem!

A "Fulemule"-hez kepest.

Kevesebb, több lenne!!!

Pont eleg de abban igazad van hogy tul suritett volt.
Amatőrtől a Zenetudósig... (avagy, ki ért jobban a Muzsikához?) • 532005-12-18 10:05:07
Sphynx havonta valtoztatja a nick neveit?
Noha stilusarol es a nemet szogongyolegrol felismerheto de jo lenne tudni mikor tortennek az atvaltozasok.
Joseph Haydn • 1352005-12-18 10:01:59
Begrcsol az agyad ha ertekelnek vagy ajanlanak valamit? A segito szandektol kiakadsz? Ez a "dogoljon meg a szomszed tehene is" cimu hangsulyosan magyaros attitud libertinus mezbe oltoztetett es updatelt verzioja.
Opernglas, avagy operai távcső... • 109692005-12-18 09:57:51
Aha, Sesto. "Fius gorog leany" netan "lanyos gorog fiu". Valami megfoghatobb?
Help me! • 4272005-12-17 10:30:02
Hatha kapok valaszt. Mar csak az orszag reputacioja erdekeben is

Pelle Erzsebet felveteleket keresek csereanyagknet. Svajci ismerosom imadja a muvesznot. Sajnos kerskedelmi felvetellel nem talakoztam es a muveszno sem rendelkezik privat felvetellel.
Nem vett fel valaki anno a radiobol vagy a kozonseg soraibol Erzsiketol valamit? Fokent Verdi interpretaciok erdekelnek.
Baratom nem hiszi el hogy ilyen kepessegu muvesz hangja nincs archivalva.
Opernglas, avagy operai távcső... • 109632005-12-17 10:29:05
Elgepeltem de szerintem korrektul sem segit.

Pelle Erzsebet felveteleket keresek csereanyagknet. Svajci ismerosom imadja a muvesznot. Sajnos kerskedelmi felvetellel nem talakoztam es a muveszno sem rendelkezik privat felvetellel.
Nem vett fel valaki anno a radiobol vagy a kozonseg soraibol Erzsiketol valamit? Fokent Verdi interpretaciok erdekelnek.
Baratom nem hiszi el hogy ilyen kepessegu muvesz hangja nincs archivalva.
Csengery Kristóf fan klub • 1612005-12-16 16:17:45
Wolfi,

Nagyon érdekelne, hogy TE a hangzás/a alapján hogyan ítéled meg, hogy valami "izzadság(ad absurdum)szagú(!)".

Ez szinesztezia, szekezetileg pedig metonimia es nagyon is a helyen van.
Igaz hallatlanul suritett. Egy bekezdes helyett mondjuk "izzadságszagú futam"
Vagyis:
"Az eloado rendkivul nehezkesen, majdhogynem erolkodve oldotta meg a tetelt. Szinte erezni lehetet a zakojat kivero izzadsag szagat."
Help me! • 4292005-12-16 14:43:06
Hova lehet a "momuson" zenet feltolteni? Kerestem valmi kis sajat kuckot de nem talaltam.
Tovabba, topicot hogy lehet letrehozni?
Tulajdonkeppen egyik sem aktualis de erdekelnek a lehetosegeim es nem talalom az opciokat az interfeszen.
Joseph Haydn • 1382005-12-16 14:36:09
Atneztem az elerheto Haydn operakat.
A kovetkezok mindenkepp ajanlhatok es remek szorakozast nyujtanak:

Armida
Orfeo ed Euridice
Lo Speziale
La Canterina

Az idoskori oratoriumok szintjevel vetekedo muvekrol van szo.

A tovabbiak is eleg jok (valahol a "Megvalto 7 szava"-nak szintje):

Orlando Paladino
La fedelta premiata
L'infedelta delusa

A tobbi nem tett ram mely benyomast:

La vera costanza
L'isola disabitata
L'incontro improviso
Il mondo della Luna

Korai oratoriumai (Applausus es Il ritorno di Tobia) is mindenkepp figyelmet erdemelnek. Kulonosen az utobbi kivalo zenei anyag, bar eleg statikus.
Opernglas, avagy operai távcső... • 109832005-12-16 14:00:47
Ebben az evben a vilagon mindenutt fesztivalokat rendez(t/n)ek a Zeno-Metastasio idoszakot jelkepezo Farienelli szuletesenek 300 evfordulojara. Nem tudom zenes szinhazi vezetoink egyaltalan ertesultek-e arrol hogy mi zajlik korolottuk. Egy "Opernglass" segitene?
Milyen zenét hallgatsz most? • 81642005-12-16 13:31:26
Holzbauer: "Il figlio delle selve".
A zenei dekadencia melypontja. Minden aria egy miniatur szimfonia

Es Salieri: "La grotta del trofonio"
Rousset mint mindig most is csodas. Az opera pedig... hmm. profi.
A szintezis operak jellegenek megfeleloen kasztralt ariak (dramma per musica elem) keverve zenekari kozjatekokkal, korusokkal (francia hatas) es bonyolultan felepitett egyuttesekkel (commedia per musica elem). Es hat Salieri osszhangzattani hattere tenyleg elkepeszto; ilyesztoen eloremutato harmoniak. Nem veletlenul tanitotta a fel vilagot (Beethoven, Schubert, Liszt).
Amatőrtől a Zenetudósig... (avagy, ki ért jobban a Muzsikához?) • 1412005-12-16 12:55:57
De ha olyan jo lenne a program hogy be lehetne tole sz..ni?
Azert Csardas szomszedainak eletet igen megkeseritene Kulabacsi reinkarnacioja :))
Mozartról magasabban • 5062005-12-16 12:04:04
Nalunk musorkalendarium alapjan nem is tudnak az evfordulorol.
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:30 : Budapest
Duna Palota

Duna Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Deák András
Műsorvezető: Zelinka Tamás
"London híres muzsikus vendégei"
HANDEL: Tűzijáték-szvit / Vízizene (részletek)
HAYDN: 104. (D-dúr) szimfónia („London”) – 4. tétel
MENDELSSOHN: Hebridák – nyitány, op.26
BRAHMS: 6. Magyar tánc
DVOŘÁK: 8. (G-dúr) szimfónia, op.88 (tétel)

11:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Budafoki Dohnányi Zenekar
Magyaráz és vezényel: Hollerung Gábor
"Megérthető zene"
Sorsok ütközése
VERDI: Rigoletto – 4. felvonás

11:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Alasdair Beatson, Várjon Dénes (zongora), Karasszon Eszter (cselló), Homoki Gábor (brácsa), Kaczander Orsolya (fuvola), Klenyán Csaba (klarinét), Molnár Anna (ének)
Kuss Quartet: Jana Kuss, Oliver Wille (hegedű), William Coleman (brácsa), Mikayel Hakhnazaryan (cselló)
Vezényel: Keller András
A fesztivál művészeti vezetői: Simon Izabella és Várjon Dénes
kamara.hu - Utas és holdvilág
kamara.hu/5 - Hold
A Zeneakadémia kamarazenei fesztiválja
WEBERN: Zongoraötös
SCHÖNBERG: Pierrot lunaire, op. 21

11:00 : Budapest
Erkel Színház

MOZART: A varázsfuvola

11:00 : Budapest
Müpa, Fesztiválszínház

Falvay Attila (hegedű), Kántor Balázs (cselló), Horváth Béla (oboa),
Bokor Pál (fagott)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Műsorvezető és házigazda: Dinyés Dániel
Zenemánia - Ifjúsági bérlet 1.
Versenyművek
CARL PHILIPP EMANUEL BACH: a-moll csellóverseny I. tétel
MOZART:Fagottverseny II.tétel
HUMMEL: Bevezetés, téma és variációk op. 102 oboára és zenekarra
HAYDN: Sinfonia Concertante III.tétel
ismétlés: 15:00

15:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Orgonalátogatás haladóknak
Szabó Balázs zenés orgonatörténeti sorozata/1
A barokk fénykor – Bach, Händel
Előad és orgonán játszik: Szabó Balázs

18:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Szutrély Katalin, Perencz Béla
Szent István Király Oratóriumkórus
Zuglói Filharmónia - Szent István Király Szimfonikus Zenekar
Vezényel:
Záborszky Kálmán
VERDI: Quattro pezzi sacri
WAGNER: A walkür - a III. felvonás zárójelenete

18:00 : Budapest
BMC Koncertterem

Egri & Pertis Zongoraduó
Sárik Péter Trió
Egri Mónika, Pertis Attila (zongora)
Sárik Péter (zongora), Fonay Tibor (nagybőgő), Gálfi Attila (ütőhangszerek)
Áthallások | Ha Beethoven dzsesszelt volna
BEETHOVEN: Für Elise
PETER PETROF: If Beethoven playing Jazz
J.S. BACH – EARL WILD: Sarabande „Hommage à Poulenc“
POULENC: Szonáta (1918)
PIAZZOLLA: Libertango
BEETHOVEN: Marmotte Op. 52 No. 7
BEETHOVEN: Molto vivace a 9. szimfóniából Op. 125
GRIEG: Rigaudon a Holberg-szvitből
George Gershwin: Három prelűd
GERSHWIN: By Strauss („The Show Is On“)
GERSHWIN: Kickin' The Clouds Away – improvizáció
BARTÓK: Bolgár ritmusban - Mikrokozmosz No.113
BARTÓK: Allegro barbaro
BEETHOVEN: Örömóda a 9. szimfóniából Op. 125

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Alasdair Beatson, Várjon Dénes, Simon Izabella (zongora), Keller András (hegedű), Jean-Guihen Queyras, Perényi Miklós, Rohmann Ditta (cselló), Ib Hausmann (klarinét), Kolonits Klára (ének)
A fesztivál művészeti vezetői: Simon Izabella és Várjon Dénes
kamara.hu - Utas és holdvilág
kamara.hu/6 - Éjfél
A Zeneakadémia kamarazenei fesztiválja
SCHUBERT: a-moll („Arpeggione”) cselló-zongora szonáta, D. 821
BRAHMS: a-moll klarinéttrió, op. 114
WOLF: Um Mitternacht
WOLF: Verborgenheit
WOLF: Nimmersatte Liebe
DVOŘÁK: 3. (f-moll) zongoratrió, op.65
21: "Kóda" - kötetlen beszélgetés az előadókkal

19:00 : Budapest
Erkel Színház

PUCCINI: A nyugat lánya

19:00 : Budapest
Marczibányi Téri Művelődési Központ

Dömötör Máté (zongora)
Szovák Kitti Mónika (gordonka)
"GRADUS AD PUBLICUM"
ANTON RUBINSTEIN: D-dúr szonáta zongorára és csellóra Op. 18, I. tétel
CHOPIN: c-moll Polonaise Op. 40 No. 2
CHOPIN: Fisz-dúr Nocturne Op. 15 No. 2
CHOPIN: b-moll Scherzo Op. 31
BARTÓK: Kis szvit
AGGHÁZY KÁROLY: Ländler-Impromptu
AGGHÁZY KÁROLY: Soirées Hongroises
LISZT: Tell Vilmos kápolnája
LISZT: Orage
LISZT: Honvágy
LISZT: Faust-keringő

19:00 : Budapest
Nádor Terem

Leclair Consort:
Paulik László (barokk hegedű), Ratkó Ágnes (csembaló), Krommer Lucia (viola da gamba)
Leclair, Duphly és Marais művei
A mai nap
született:
1923 • Eősze László, zenetörténész
1925 • Charles Mackerras, karmester († 2010)
elhunyt:
1959 • Heitor Villa-Lobos, zeneszerző (sz. 1887)